Nieuws van ChristenUnie over PvdA inzichtelijk

11 documenten

De Vecht verbindt: een zaal vol bruggenbouwers komt met prikkelende ideeën.

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Dalfsen 29-02-2020 09:58

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1311271/430241/200226-©Geert Bistervels-203.JPG

Als woensdagavond één ding duidelijk werd dan is het wel dat er serieus werk gemaakt moet worden van het verkeersknelpunt bij de brug in Dalfsen. Tijdens de bijeenkomst “de Vecht verbindt”, waar bijna 100 belangstellenden bij waren, werden niet alleen problemen aangewezen, maar werd met elkaar ook nagedacht over oplossingen. Dat leidde vervolgens tot creatieve voorstellen.

Deze puzzel is overigens nog niet snel gelegd, maar vraagt om een integrale benadering.

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1311271/430241/De Vecht verbindt.png

De verkeersafwikkeling bij de entree van het dorp bij de brug is problematisch. Fietsers voelen zich onveilig bij het oversteken, omdat het verkeer van drie kanten komt. De Vechtdijk en in het verlengde de Rondweg wordt als barrière ervaren binnen de kern. Peter Hermens (Landschap Overijssel) organiseerde tafeltjes om oplossingen te bedenken. En die ontstonden met het nodige enthousiasme: de brug verbreden, een zwevende rotonde en een nieuwe brug in de bocht van de Vechtdijk. De rondweg verdiepen. Maar het gebied werd ook ruimer betrokken. Is er een doorsteek met brug mogelijk van de Poppenallee naar de aansluiting bij de Ankummerdijk? Of is het de verwachting dat er bij Zwolle naast de spoorbrug nog een aansluiting komt richting de N340?

Waterschapbestuurder Breun Breunissen van Drents Overijsselse Delta gaf aan dat het waterschap de komende drie jaren plannen gaat maken om de waterveiligheid te verbeteren en te zorgen dat in droge tijden er voldoende water in het gebied blijft. Dit gaat in eerste instantie over het gebied tussen Dalfsen en Zwolle; het gebied westelijk van de brug. Hij nodigde iedereen uit om mee te denken.

Tegelijk hebben we in het Vechtdal te maken met een gebied dat ecologisch uniek is en tegelijk kwetsbaar. Evert Ruiter nam de aanwezigen mee in de nieuwe soorten dieren die in het gebied leven. Wonderlijke veerkracht als je bedenkt dat 50 jaar geleden de Vecht een stinkende rivier was. Inmiddels is de Vecht mede dankzij de inzet van het waterschap een van de schoonste rivieren van het land geworden.

Afsluitend gaven de fractievoorzitters van ChristenUnie (Luco Nijkamp) en PvdA (Leander Broere) een korte reactie op deze avond. De conclusie is dat deze puzzel meerdere dimensies heeft en dat een integrale benadering nodig is. Ook andere spelers, zoals provincie Overijssel en de gemeente Zwolle, spelen een rol. En zeker is dat dit traject nog de nodige tijd zal vragen. Het kan niet bij deze ene avond blijven.

Deze avond werd georganiseerd door de lokale partijen van Partij van de Arbeid en ChristenUnie.

Foto’s van Geert Bistervels

Voor meer informatie:

· Leander Broere - 06 5337 5811 - l.broere@raaddalfsen.nl - PvdA

· Luco Nijkamp - 06 1860 1191 - lm@nijkamp21.nl - ChristenUnie

Beter plan voor fietsers rond Amerikaweg en Schipholweg

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Heemstede 15-07-2019 22:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278104/48317/DSC02682.JPGDe komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in het noordelijke deel van Schalkwijk. Hierdoor loopt het verkeer op het kruispunt Amerikaweg/Schipholweg/Prins Bernhardlaan en op het kruispunt Boerhaavelaan/Amerikaweg steeds meer vast. Het college heeft daarom een plan gemaakt om de doorstroming rond deze twee kruispunten te verbeteren.

De gemeenteraad is ontevreden over het ontwerp omdat het te weinig verbeteringen voor fietsers bevat. Daarom zijn twee moties van de ChristenUnie en de Actiepartij aangenomen. De wethouder heeft daarop het ontwerp teruggetrokken en werkt nu aan een nieuw plan.

Onderdeel van het plan van het college is het aanleggen van extra voorsorteerstroken voor auto’s. Voor fietsers zijn er echter weinig verbeteringen. Zo moeten fietsers straks via de stoplichten bij de Schipholweg maar liefst 11 asfaltstroken kruisen. De raad ziet hier daarom liever een fietstunnel voor fietsers vanuit Schalkwijk richting Haarlem Oost en Haarlem Centrum. Probleem is echter dat hier weinig ruimte voor is omdat de nieuwe woningen tot vlak aan de Amerikaweg worden gebouwd.

Ander pijnpunt is de kruising van de Amerikaweg met de Boerhaavelaan. Oorspronkelijk stond hier een tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde langs de Boerhaavelaan ingetekend. In het definitieve voorstel van het college ligt dit fietspad juist aan de noordzijde. Op deze wijze sluit het fietspad beter aan op een regionale fietsroute in de Haarlemmermeer. De ChristenUnie is blij met deze regionale fietsroute, maar is tegen het ontwerp langs de Boerhaavelaan omdat fietsers uit Boerhaavewijk dan 3x een drukke weg moeten oversteken om bij het ziekenhuis te komen terwijl dit in het oorspronkelijke plan niet zo was. Wij hebben daarom gepleit om ook aan de zuidkant een fietsroute te houden. Dit hoeft geen fietspad te zijn, maar kan ook een fietsstraat zijn over de ventwegen die hier al liggen. Feitelijk is in het ontwerp alleen een stukje extra fietspad nodig bij de brug over de Amerikavaart. Raadslid Frank Visser “Deze brug is te smal voor fietspaden aan beide kanten van de Boerhaavelaan en een extra voorsorteerstrook voor auto’s. De beste oplossing lijkt hier een extra fietsbrug te zijn.”

 

MOTIE Ook fietspad zuidzijde Boerhaavelaan oost met gebruik van de ventwegen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 mei 2019,

In beraadslaging over het vrijgeven van het voorlopig ontwerp Amerikaweg voor inspraak;

Constaterende dat:

In het schetsontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad was voorzien aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost, inclusief een nieuwe fietsbrug ten zuiden van de Wilsonbrug; In het voorlopig ontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Boerhaavelaan oost is toegevoegd, ingepast op de bestaande Wilsonbrug, maar het fietspad aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost is geschrapt; Deze variant niet is besproken met belanghebbende partijen zoals de Fietsersbond;

Overwegende dat:

Het nieuwe voorstel voor een betere fietsontsluiting van de nieuwe woonwijk ten noorden van de Boerhaavelaan oost zorgt en ook goed aansluit op het tweerichtingenfietspad langs de N232 (oude Schipholweg); Het nieuwe voorstel echter voor een slechtere fietsontsluiting zorgt van het oude deel van Boerhaavewijk ten zuiden van de Boerhaavelaan oost ten opzichte van de huidige situatie; Bij het schetsontwerp reeds is aangegeven dat bij het ontbreken van een fietspad aan de zuidzijde op veel plekken langs de Boerhaavelaan oost oversteekmogelijkheden moeten worden gemaakt; Het onwenselijke is dat fietsers vanaf het Spaarne Gasthuis straks voor de kortste route 3x een drukke weg moeten oversteken (2x Boerhaavelaan, 1x Amerikaweg) waarvan twee keer met verkeerslichten om in het oude deel van Boerhaavewijk te komen; Om dit te voorkomen niet over de hele weglengte een fietspad noodzakelijk is omdat op een groot deel van het tracé ventwegen beschikbaar zijn, die zijn te gebruiken als fietsstraat;

Verzoekt het college

Voor het definitieve ontwerp voor de Boerhaavelaan oost te onderzoeken of het mogelijk is

een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde toe te voegen vanaf de Amerikaweg tot aan het Zuster Rebelpad inclusief fietsbrug over de Amerikavaart en met behoud van het nu ingetekende fietspad aan de noordzijde; Het daarbij voor fietsers tussen het Zuster Rebelpad en de Professor Eijkmanlaan mogelijk te maken in twee richtingen gebruik te maken van de ventwegen aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost (Frederik Ruyschstraat, Jan van der Horststraat en Malpighistraat)

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders, GroenLinks

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Isabelle Wisse, PvdA

Bas van Leeuwen, D66

 

 

Motie “Integrale benadering kruising Amerikaweg N205 ”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 29 mei2019, naar aanleiding van het VO kruising Amerikaweg N205,

constaterende dat,

het college de doorstroming van het autoverkeer op de kruising Amerikaweg en Prins Bernhardlaan met de N205 wil verbeteren, de omgevingswet voorschrijft om infrastructuur projecten integraal te benaderen, het college meermaals heeft gezegd de omgevingswet als uitgangspunt te hanteren,

overwegende dat,

voetgangers en fietsers die vanaf de Boerhaave wijk richting Slachthuis buurt willen straks 11 stroken over moeten steken, de barrière van deze toegangsweg dus alleen nog voor volwassen gezonde mensen te nemen is, waardoor actieve verplaatsingswijzen voor een grote groep mensen, geen reëel alternatief meer zijn,

verzoekt het College,

een aantal varianten van ongelijkvloerse kruising voor fiets, scootmobiel en voetganger met een of meerder bruggen of tunnels uit te werken, daarbij ook de kruising met de Boerhaavelaan te betrekken, de kosten van deze varianten van ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers en scootmobiel met het kruispunt te geven, te onderzoeken of externe financiering door provincie of rijk beschikbaar is voor de aanleg van de benodigde tunnel(s) of brug(gen) voor voetganger, fietser en scootmobiel, varianten, kosten en financieringsmogelijkheden voor te leggen aan de commissie beheer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders GroenLinks

Onderzoek Fietsersbond: ChristenUnie Noord-Holland beste programma

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Velsen 08-03-2019 13:18

https://ijmond.christenunie.nl/k/n6173/news/view/1272118/43799/20190308 FIETSERSBOND.jpgDe Fietsersbond heeft de verkiezingsprogramma`s van de politieke partijen onderzocht.

Op de site staat daarover : " Uit de inventarisatie blijkt dat er op provinciaal niveau veel aandacht is voor de verbetering van het fietsnetwerk, zowel voor de dagelijkse fietser als voor recreatief fietsen. De aanleg van snelfietsroutes wordt het meest genoemd, mede door de opkomst van de elektrische fiets en de speedpedelec. Er is ook veel aandacht voor verkeersveiligheid en specifiek voor fietsveiligheid. Verder pleiten veel partijen voor uitbreiding van fietsparkeerplekken bij ov-knooppunten, goede fietsbereikbaarheid van ov-haltes en beschikbaarheid van deelfietsen bij stations en haltes".

Bij de beste programma's staat: " Verreweg de beste programma’s zijn die van de ChristenUnie in Noord-Holland en GroenLinks in Gelderland. Deze programma’s verdienen het etiket uitstekend. Goed zijn de programma’s van de ChristenUnie in Overijssel ; D66 in Gelderland, Zuid-Holland en Groningen; GroenLinks in Utrecht en Overijssel en de PvdA in Overijssel".

ChristenUnie Hilversum tegen verbreding N201: er zijn betere oplossingen.

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Hilversum 08-01-2019 21:12

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1236331/65655/N201.pngDe laatste tijd is er op Social Media veel discussie over een mogelijke verbreding van de N201 (Vreelandsweg) en een mogelijke weg over de Hoorneboegse Heide. ChristenUnie Hilversum is alvast heel duidelijk: wij zijn tegen een verbreding van de provinciale weg. En een weg over de Hoorneboegse Heide is wat ons betreft onbespreekbaar.

Op 8 januari zouden Gedeputeerde Staten van Utrecht een beslissing nemen over mogelijke varianten om de doorstroming op de N201 te verbeteren. Later zal de Provincie Noord Holland hierover besluiten.

Wij sluiten ons aan bij de onderbouwing van de PvdA (https://hilversum.pvda.nl/verkeer/geen-verbreding-n201-zet-in-op-ov-en-vermindering-woon-werk-verkeer/ ) en vragen het college van Hilversum om zich proactief hiervoor in te spannen. Ook CU Statenlid van Noord Holland Michel Klein is tegen de verbreding van de weg. Op Twitter meldt hij: “Verbetering van de N201 in de provincie Utrecht mag geen opstap zijn tot een weg door het groen”.

Het is inmiddels duidelijk dat het eenvoudig aanleggen van extra asfalt geen echte oplossing is voor het aanpakken van verkeersknelpunten. Hierdoor zal het autoverkeer over de N201 alleen maar toenemen en daarmee ook de uitstoot van CO2, fijnstof en geluid- en verkeersoverlast.

Bovendien verwachten wij dat knelpunten zich alleen maar zullen verplaatsen. Hoe beter de doorstroming op de N201, hoe meer automobilisten door hun navigatiesysteem vanaf de A2 via deze weg zullen worden gestuurd. Wij verwachten dat de Diependaalselaan en de centrumring van Hilversum hierdoor nog meer worden belast met autoverkeer.

Echte knelpunten in de doorstroming op de N201, zoals bij de afrit van de A2, moeten lokaal worden opgelost. Maar dit moet niet leiden tot een aantrekkende werking voor verkeer tussen A2 en A27. De echte oplossingen zullen vooral gezocht moeten worden in de verbetering van het OV en fietsverkeer. Te denken valt aan een snelle OV verbinding met Wijdemeren en snelfietspaden voor woon-werk verkeer.

Daarnaast vinden we het belangrijk dat de N201 veiliger wordt. Er gebeuren nu regelmatig ongelukken, waarvan sommige ernstig. Zo willen we dat de mogelijkheid onderzocht wordt om de maximumsnelheid op de N201 tussen Hilversum en de A2 te verlagen naar 60 km/h. Bijkomend voordeel daarvan kan zijn dat de N201 minder aantrekkelijk wordt als sluiproute en als route voor (nachtelijk) vrachtverkeer.

Bas Nanninga, commissielid Duurzaamheid en Bereikbaarheid

Vandaag in Het Parool een artikel ...

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Amsterdam 31-07-2018 11:08

Vandaag in Het Parool een artikel over hoe de politiek omgaat met de wetteloze jungle in de binnenstad: "Diederik Boomsma (CDA) en Don Ceder (CU) dragen tenminste mogelijke oplossingen aan voor de structurele problemen en blijven niet hangen in symtoombestrijding. De grote partijen zoals GroenLinks, D66, VVD en PvdA zijn veel minder duidelijk en wijzen naar Den Haag." De CU wil zo snel mogelijk een hoorzitting met bewoners en betrokkenen. Don Ceder: "Meer agenten, meer handhavers, dat is de achterkant van het probleem. We moeten nu eens erkennen dat het niet meer zo langer door kan gaan met de manier waarop we de binnenstad hebben ingericht." https://www.parool.nl/amsterdam/politieke-wil-ontbreekt-voor-aanpak-van-de-urban-jungle~a4602256/

Coalitie gaat voor Barendrecht

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA SGP D66 CDA Barendrecht 17-07-2018 20:43

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1224560/355363/Gemeentehuis Barendrecht v2In de raadsvergadering van 10 juli is de voorjaarsnota vastgesteld. Met deze voorjaarsnota worden de kaders meegegeven voor de begroting van 2019. En hoewel dit nieuwe college start met een financiële uitdaging, zijn de ambities en wensen om voor Barendrecht het beste te bereiken onverminderd. De coalitie van de Barendrechtse CDA, SGP-CU, VVD, PvdA, GL en D66 heeft de handen stevig ineengeslagen om met elkaar het goede en mooie voor Barendrecht te doen. Naast een financieel degelijk en stevig kader, zonder belastingverhogingen, zijn er een aantal echte lokale plannen neergelegd. Het college heeft van ons de opdrachten gekregen om te investeren in Barendrecht. Zo pakken we het onderhoud van de buitenruimte aan, want de klachten en onvrede nemen toe. Gaan we een dag van waardering organiseren voor de vrijwilligers en mantelzorgers die Barendrecht rijk is. Investeren we in verkeersveiligheid, o.a. door snel met een voorstel te komen om de veiligheid voor fietsers en voetgangers bij de Ziedewij te vergroten. En gaan we onderzoeken hoe we jongeren meer bij beleidsvorming kunnen betrekken middels een jongerenraad. Eenheid in verscheidenheid om gezamenlijk Barendrecht nog mooier te maken!

Geef duidelijkheid over ontsluiting Moerkapelle

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks SGP D66 Zuidplas 02-03-2018 08:22

https://zuidplas.christenunie.nl/blog/2018/03/01/_DSC4386

Op uitnodiging van het Comité Ontsluiting Moerkapelle zijn op donderdag avond 22 februari jl. (bijna) alle fracties in Zuidplas bijgepraat over de voortgang van de ontsluiting van Moerkapelle. De ChristenUnie/SGP heeft samen met PvdA/GroenLInks, VVD, SP en D66 vragen gesteld aan het college.

Volgens een informatienota een jaar geleden zou de gemeenteraad na de zomer van 2017 een debat kunnen voeren over de ontsluiting van Moerkapelle. Daarbij zou ze het rapport van onderzoeksbureau Arcadis kunnen gebruiken. Op dit moment is er echter nog steeds niets. Daarom ben ik samen met de andere genoemde partijen in de pen geklommen. We hebben de volgende vragen.

Eindrapport Arcadis 

Klopt het dat de eindrapportage van onderzoeksbureau Arcadis nog niet is afgerond? Zo ja, wat is hiervan de reden? Wat is de huidige status van het onderzoek en wanneer verwacht u het eindrapport wel aan de gemeenteraad te kunnen aanbieden? 

Vrachtwagen verbod Moerkapelse Zijde

Daarnaast hebben wij vernomen dat het aantal vrachtauto's wat weer gebruikt maakt van het deel van de Moerkapelse Zijde waar een vrachtwagenverbod is, toeneemt. Verder hebben wij begrepen dat er niet gehandhaafd wordt op dit verbod. Naar aanleiding hiervan hebben de bovengenoemde partijen de volgende vragen:

Is het college bekend met de toename van het aantal vrachtauto's op dat deel van de Moerkapelse Zijde waar een vrachtwagen verbod is? Klopt het dat er (helemaal) niet gehandhaafd wordt op vrachtwagenverbod Moerkapelse Zijde? Zo ja, wat is de reden, bent u bereid om dit op te pakken en zo ja, per wanneer?

Verkeersveiligheid Moerkapelse Zijde

Tot slot hebben bovenstaande partijen nog een aantal vragen over de Verkeersveiligheid van de MKP Zijde, deels naar aanleiding van het gesprek met het COM en deels naar aanleiding van eerder gestelde vragen zie kenmerk: U13.006437

Is de verbetering van de fiets oversteek nabij de Hollevoeterbrug op de Moerkapelse Zijde al uitgevoerd? Zo nee, wat is de reden dat dit nog niet is uitgevoerd en wanneer vindt dit wel plaats? Zijn er de afgelopen 3 jaar, dus vanaf 2015 op de Moerkapelse Zijde en de Voorlaan snelheidsmetingen uitgevoerd, zoja hoeveel en wat zijn de uitkomsten hiervan? Zo niet, kunt u aangeven waarom deze niet zijn uitgevoerd ondanks eerdere toezegging en bent u voornemens dit (alsnog) te doen?

De vragen zullen schriftelijk door het college beantwoord gaan worden.

Peter Molenaar, raadslid ChristenUnie/SGP Zuidplas

Labels: Verkeer, Moerkapelle

Nieuw fietspad langs de Plesmanweg

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Almelo 03-09-2017 14:04

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1126177/173756/cycleprint plesmanwegDe ChristenUnie wil dat Almelo een stad is waar je goed kunt fietsen. Fijn en veilig fietsen was ook onze insteek bij de raadsvergadering over een nieuw fietspad langs de Plesmanweg. Helaas kreeg de discussie een wat vervelende (politieke) wending. Maar ondanks de commotie was (en blijft) onze fractie gericht op de inhoud: een fietsvriendelijk Almelo.

Hieronder de bijdrage in eerste termijn van de ChristenUnie (raadslid Michiel van Heek):

Ik wil graag beginnen met dit kaartje. Zoals u kunt zien is de Turfkade een belangrijke route voor fietsers tussen Aadorp en Almelo. En dat zal ook zo blijven, of je het fietspad nu fietssnelweg noemt of niet. Natuurlijk is de Turfkade een belangrijke weg voor auto's en vrachtwagens, maar dus ook voor fietsers. Dit beeld wilde ik toch even neerzetten.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1126177/173756/nieuw-fietspad-langs-de-plesmanweg.html

De ChristenUnie is blij met het voorstel om een tweerichtingsfietspad aan te leggen, met een zo breed mogelijke middenberm, zodat afslaande vrachtauto's goed kunnen zien of er fietsers aankomen. Veiligheid heeft voor ons hoge prioriteit. Daarom zijn wij ook tegen snelheidsremmende maatregelen voor fietsers. Deze maatregelen wekken namelijk onbewust de indruk dat de fietser voorrang moet verlenen. Het kan gevaarlijk zijn als auto's daardoor onterecht voorrang nemen.

Ik weet uit eigen ervaring dat fietsers een enorme hekel hebben aan ribbeltjes of anderszins slecht wegdek. Maar ik zeg het vooral in het belang van de veiligheid, voor een duidelijke voorrangssituatie. Snelheidsremmende maatregelen zijn wel nodig, maar dan voor het auto- en vrachtverkeer.

Het volgende plaatje is een voorbeeld van een geslaagd kruispunt met een doorgaande fietsroute. Wat maakt dit tot een veilig kruispunt? Een effectieve voordrempel (voor als de automobilist even op zijn telefoon bezig is), uitzicht/overzicht, een verhoogd fietspad en een as-verspringing. Ik laat dit plaatje niet zien om direct zo toe te passen op de Plesmanweg, maar het kan wel dienen als inspiratie.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1126177/173756/nieuw-fietspad-langs-de-plesmanweg.html

Laat ik ook een duit in het zakje doen van de oost west discussie. De ChristenUnie heeft een lichte voorkeur voor de oostvariant. Vanwege de argumenten die de Fietsersbond genoemd heeft. We zullen het amendement van de PvdA dus steunen.

Ten slotte, al gaat het vanavond niet hierover: fietssnelweg F35. Vorige week hebben wij een motie ingediend om de knelpunten scherper in beeld te krijgen. Die motie heeft het helaas niet gehaald. Toch blijven wij erop aandringen, anders komt de F35 nooit van de grond. En de F35 zien wij toch als een belangrijk middel om mensen uit de auto en op te fiets te krijgen.

Aanscherping handboek openbare ruimte voor fietsveiligheid

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks D66 CDA Heemstede 08-07-2017 11:52

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1124061/48317/WP_20160419_09_08_13_ProHet college heeft twee moties van de ChristenUnie overgenomen om de handboeken inrichting openbare ruimte aan te scherpen zodat een aantal punten die van invloed zijn op de veiligheid voor fietsers worden aangescherpt.

De moties roepen onder andere op fietspaden zo te funderen dat wortelopdruk wordt voorkoen, fietspaden zoveel mogelijk over uitritconstructies te leiden en waar nodig straathoeken zo in te richten dat fietsers goed zichtbaar zijn voor verkeer uit zijstraten door het toepassen van zogenaamde oren.

De raad nam ook een motie aan van CDA, D66, VVD, GroenLinks en PvdA om te onderzoeken of er een fietsendepot dichter bij het station kan komen. Als je fiets nu wordt weggehaald omdat hij verkeerd stond gestald moet je hem helemaal in Cruqius ophalen. Raadslid Frank Visser: “Dat is erg ver weg, zelfs een andere gemeente. De service moet beter. En sowieso moeten er meer stallingen komen want nu kun je je fiets vaak nauwelijks kwijt!” Ook een motie van PvdA, D66, Actiepartij, GroenLinks, ChristenUnie, OPHaarlem en Trots Haarlem die oproept om duidelijker te communiceren wat de regels zijn in de fietsenstalling en hoe je je verwijderde fiets terug kunt krijgen werd raadsbreed aangenomen. Tenslotte werd een motie van dezelfde partijen raadsbreed aangenomen om bij de handhaving coulance te betrachten voor fietsen die net buiten het rek of de lijnen zijn geplaatst. Visser: “Nu kan het zijn dat je je fiets goed stalt, dat er na jou iemand anders komt die jouw fiets opschuift om zijn eigen fiets er tussen te proppen en kan vervolgens jouw fiets weggehaald worden door de handhavers omdat hij 10 cm buiten de vakken staat. Dat gaat te ver”.

Lees hieronder de ChristenUnie moties die het college heeft overgenomen.

MOTIE Maatwerk is wat anders dan willekeur

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 1 juni 2017,

In beraadslaging over de Handboeken Inrichting Openbare Ruimte,

Overwegende dat:

In de HIOR’s Haarlem Noord en Schalkwijk op een aantal punten geen duidelijke keuzes worden gemaakt of wordt gekozen om per locatie voor de invulling te kiezen; Duidelijke uitgangspunten of richtlijnen in de HIOR’s willekeur voorkomen terwijl er ruimte blijft voor het soms broodnodige maatwerk en dat dit ook het doel is van het handboek;

Verzoekt het college de HIOR’s op de volgende punten aan te passen:

Hoofdstuk C2 “Voorkom schade door wortelopdruk” aanvullen met: “Uitgangspunt is om maatregelen te nemen die het fietscomfort voor langere duur tegen lage onderhoudskosten garanderen” Paragraaf 3.4 aanvullen met: “Bij nieuwe profielen (herprofilering) is haaksparkeren onwenselijk vanwege de verkeersveiligheid” [1] “Uitgangspunt is dat fietsoversteekplaatsen langs stads- en wijkontsluitingswegen over uitritconstructies worden geleid” en in hoofdstuk B een detaillering hiervan op te nemen; “Wanneer een fietsoversteekplaats over een stadsontsluitingsweg loopt dan ligt deze bij voorkeur op een 50 km/uur drempel met een middeneiland of wordt er een 50 km/uur drempel voor de oversteekplaats aangebracht” en in hoofdstuk B een detaillering hiervan op te nemen; In hoofdstuk B een detaillering op te nemen voor het visueel verbreden van fietsoversteekplaatsen door de blokmarkering buiten het fietspad te leggen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser

ChristenUnie

MOTIE Oren voor toegankelijkheid en verkeersveiligheid voetgangers en fietsers

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 1 juni 2017,

In beraadslaging over de Handboeken Inrichting Openbare Ruimte,

Overwegende dat:

In het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) voor Haarlem Noord op veel plaatsen negatief wordt gesproken over het toepassen van oren op straathoeken en neuzen tussen parkeerplaatsen ten behoeve van bomen en afvalcontainers; Neuzen en oren op veel plekken in Haarlem Noord juist wel zijn toegepast en hun nut bewijzen; In de nieuwe Structuurvisie Openbare Ruimte de voetganger bij het verdelen van de ruimte de hoogste prioriteit krijgt; Duidelijk gemarkeerde parkeervakken een rustiger en netter straatbeeld creëren en zorgen voor een beter begaanbaar voetpad; Voetgangers (met name kinderen die kleiner zijn dan een auto) beter zicht hebben bij het oversteken als ze dat bij een oor doen; Toepassen van oren illegaal parkeren op straathoeken ontmoedigt en zo bijdraagt aan de toegankelijkheid van woonwijken voor gehandicapten die vaak voor oversteken afhankelijk zijn van verlaagde trottoirbanden op de straathoeken; Toepassen van oren op straathoeken ook bijdraagt aan de verkeersveiligheid voor fietsers;

Verzoekt het college de HIOR’s op de volgende punten aan te passen:

In HIOR-Noord visie-deel paragraaf 3.2, blz. 12 de passage: “Bandenlijn zo min mogelijk onderbreken door neuzen en oren. Alleen daar toepassen waar de straatbreedte c.q. de positie van bestaande bomen geen keus laat;” te vervangen door: “Neuzen en oren toepassen waar dat nodig is om ordentelijk parkeren te bevorderen.” In HIOR-Noord visie-deel paragraaf 3.4, blz. 17 de passage: “Asverspringingen ten behoeve van het remmen van de verkeerssnelheid zijn niet (meer) aan de orde. Op het gebied van ‘oren’ en ‘neuzen’ geldt het volgende:

• Oren en neuzen alleen als ze echt nodig zijn, dus in de smallere straten of de bestaande bomen te dicht op de rijweg;

• Eventueel enkele paaltjes op hoeken denkbaar;

• bomen in neuzen in plaats van rabatparkeren aanvaardbaar mits neus fraai wordt uitgedetailleerd met doorlopende rechte band achterlangs. Geldt ook voor containers;

• Kies buurtgewijs voor een principe-oplossing.“

te vervangen door:

“Toepassing van oren en neuzen is uitgangspunt wanneer ze bijdragen aan

ordentelijk parkeren; de begaanbaarheid van voetpaden en oversteekbaarheid van kruispunten voor onder meer mindervaliden; verkeersveiligheid door een aantoonbare snelheidsremmende werking; een betere toegankelijkheid van straten voor nood- en hulpdiensten; plaatsing van bomen of containers, mits de neuzen fraai worden uitgedetailleerd met doorlopende rechte band achterlangs;

Eventueel zijn hiervoor enkele paaltjes op hoeken denkbaar.”

en tevens dezelfde passage toe te voegen aan de HIOR-Schalkwijk;

3. In HIOR-Noord visie-deel paragraaf 2.3, blz. 9 de passage:

Dat wil zeggen dat de oorspronkelijke wegindeling veelal behouden is gebleven en niet is aangetast door bijvoorbeeld neuzen en oren

te vervangen door: Dat wil zeggen dat de oorspronkelijke wegindeling veelal behouden is gebleven zonder neuzen en oren

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser

ChristenUnie

[1] Dus niet alleen bij fietsroutes maar in het algemeen. Denk bijvoorbeeld ook aan drukke locaties zoals supermarkten en sportscholen. Maar ook in een woonstraat zonder bijzondere publieksfuncties is haaksparkeren een veiligheidsrisico. Daarom dit voorstel voor een duidelijk uitgangspunt. Als er noodzaak is voor haaksparkeren op grond van bijvoorbeeld de parkeerbalans dan blijft dat met dit uitgangspunt mogelijk maar dan moet het wel gemotiveerd worden.

Meppel kan verder met ontwikkeling Noordpoort

ChristenUnie ChristenUnie CDA VVD PvdA Meppel 03-05-2017 06:12

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1116750/53439/GalgenkampsbrugWie vanaf de Watertoren Meppel binnenrijdt komt door een gebied waar zowel mensen wonen als werken. Aan de Steenwijkerstraatweg ziet het er nog wel redelijk goed uit, maar daarachter ligt een terrein met veel leegstaande gebouwen. Er zijn daarom goede redenen om dit deel van Meppel te vernieuwen.

Verkeer moet vaak lang wachten voor de Galgenkampsbrug, maar verder stroomt het verkeer redelijk goed door. Echter, met de bouw van de woonwijk Nieuwveense landen zullen meer mensen via de noordelijke route naar de binnenstad rijden. De situatie op de Steenwijkerstraatweg is qua geluid en schadelijke uitlaatgassen nu al een probleem. Ook de doorstroming van het verkeer op de rotonde bij de watertoren staat steeds meer onder druk. Daarom is er in de toekomst een andere toegangsweg nodig. Het vernieuwingsplan van wethouder Stam voorziet hierin met een nieuwe toegangsweg via de Galgenkampsweg en over het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg. Voor de fietsers blijft de toegangsweg via de Steenwijkerstraatweg lopen en is er een mogelijkheid om met een financiële bijdrage van de een fietstunnel onder de provinciale weg.

Hoewel in de gemeenteraad een grote meerderheid vindt dat er in het plangebied Noordpoort vernieuwing nodig is, wil de gemeenteraad zich niet nu al vastleggen op de grote investering voor de nieuwe toegangsweg. Dit is iets waarvan men vindt dat een nieuwe gekozen gemeenteraad de vrijheid moet hebben om hierin keuzes te maken. Ook maken veel bewoners zich zorgen over een lange periode van overlast in de Steenwijkerstraatweg als de ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg gefaseerd wordt uitgevoerd. Ook zijn er fracties die de nieuwe toegangsweg helemaal willen schrappen, wat als nadeel heeft dat er eerst weer opnieuw geld gereserveerd moet worden en er onnodige vertraging is, als een nieuwgekozen gemeenteraad dan wel het belang van een nieuwe toegangsweg inziet. Hierdoor dreigde een meerderheid tegen het hele vernieuwingsplan te stemmen. Daarom heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering van 20 april samen met CDA en PVDA een amendement ingediend om de reservering voor de nieuwe toegangsweg wel in het bestemmingsplan te laten, maar te koppelen aan een aantal randvoorwaarden, namelijk:

aantoonbare aanwijzingen zijn dat het aan te leggen traject een bedrijven stimuleert om in het Noordpoort gebeid te investeren; aansluiting op een oostelijke ontsluitingsweg voor Nieuwveense landen met een rotonde; en geen nieuwe knelpunten in het traject tot en met de rotonde bij het politiebureau, zodat er een goede doorstroming is voor het gemotoriseerde verkeer op het traject Zomerdijk, Steenwijkerstraatweg en Ceintuurbaan, en er voor fietsers een verkeersveilige situatie wordt gerealiseerd; Er niet gekozen wordt voor een gefaseerde ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg.

Een gefaseerde aanleg van de nieuwe toegangsweg betekent dat bewoners langer met overlast te maken hebben. De bewoners hebben hun zorgen hierover kenbaar gemaakt tegenover de gemeenteraadsleden. Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat een gemeente luistert naar de inwoners en daarom is het niet kiezen voor een gefaseerde ontsluiting toegevoegd aan het manedement. Omdat Sterk Meppel de eerste drie punten van het amendement wel kan steunen, maar de mogelijkheid van een gefaseerde ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal  persé wil openhouden, wordt het amendement gesplitst in twee amendementen. Zowel de beide amendementen als het voorstel voor de ontwikkeling van Noordpoort worden aangenomen.  Vóór stemden de coalitiefracties VVD, PvdA, CDA en ChristenUnie evenals de SP. Hiermee kan Meppel verder gaan met de ontwikkeling van het plangebied Noordpoort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.