Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

41 documenten

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

Dertig kilometer per uur: snel genoeg | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Amersfoort 31-08-2020 00:00

Op initiatief van D66, GroenLinks en ChristenUnie praat de gemeenteraad dinsdag 1 september over het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Want van wie is de openbare ruimte eigenlijk? Deze vraag hebben wij de afgelopen jaren al regelmatig in de gemeenteraad opgeworpen. Dillian Hos licht toe.

 

De vraag van wie de openbare ruimte nu eigenlijk is, brengen wij vaak ter sprake in de context van het parkeerbeleid. Al die auto’s in onze woonstraten die daar een groot deel van de dag onze ruimte innemen… Al dat stilstaande blik beperkt de ruimte tussen onze woningen waar je kunt verblijven, spelen, wandelen, fietsen, neemt ruimte in waar je niets meer mee kan. De omgekeerde wereld, vinden wij.

Het recht van de snelste?

Hetzelfde geldt voor de manier waarop we met ons verkeer omgaan. In mei verscheen het boek ‘Het recht van de snelste’, van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet. Ik vind het een geweldig boek. Het beschrijft, zeer goed en feitelijk onderbouwd, hoe wij in de loop der jaren als vanzelfsprekend het gemotoriseerde verkeer de inrichting van onze openbare ruimte hebben laten domineren.

De straat is van de auto, die er met flinke snelheid doorheen mag rijden. Voor kinderen die willen spelen, hebben we aparte speelplaatsen ingericht waar ze naartoe moeten wandelen. Voor kinderen die veilig naar school willen kunnen, maakten we oversteekplaatsen waar je op een knopje moet drukken om de weg over te kunnen. Voor mensen die een balletje willen trappen, maakten we parken en sportterreinen. Het boek is geschreven vanuit een verwondering, die maakt dat je je ook zelf afvraagt: waarom moeten kinderen leren uitkijken voor de dode hoek, terwijl zij niet het probleem zijn?

Waarom nemen we beslissingen over verkeer vooral vanuit het idee dat automobilisten zo snel mogelijk moeten kunnen doorstromen?

 

Wat GroenLinks betreft is het tijd dat we veranderen wat we eerder hebben laten ontstaan. Onze stad, onze straten kunnen we weer zo inrichten dat je er fijn kunt verblijven, veilig kunt oversteken en we de meest kwetsbaren beschermen. Denk aan de spelende kinderen, voetgangers, ouderen die een ommetje maken, mensen met een scootmobiel, fietsers. Waarom zijn zij degenen die moeten oppassen? Dat kan anders! Vandaar dat wij het samen met D66 en ChristenUnie over verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom willen hebben. Waar nu 50 km/u de norm is en 30 km/u de uitzondering, willen wij dit omdraaien.

In de meeste woonstraten is 30 al de norm, maar op de stedelijke verbindingswegen niet. Dat zijn de grotere wegen in de wijk, waar ook veel mensen wonen en waar veel fietsverkeer is. Wij willen de norm ook daar naar 30 km/u. En alleen 50 km/u - of meer - als er vrijliggende voet- en fietspaden liggen. Zijn die er niet, dan is het 30 km/u als het aan ons ligt. Voor straten als de ring in Kattenbroek, de Noordewierweg, de Jan van der Heijdenstraat, de Zevenhuizerstraat en vele andere is dit een verbetering. Op het kaartje is precies te zien welke straten nu nog een 50 km/u-regime hebben (de blauwe).

Scooters en critici

Groot voordeel van 30 km/u op deze straten: scooters kunnen makkelijker naar de rijbaan, omdat het verschil in snelheid met de auto dan kleiner is. En dat is veiliger en gezonder voor de fietser. Enig nadeel: een iets langere reistijd. Een paar minuten langer in de auto, voor de veiligheid van iedereen. Geen moeilijke keuze.

Critici komen met het voorspelbare argument ‘het is niet te handhaven’. Er staat inderdaad niet op elk hoek van de straat een handhaver of agent. Dat geldt voor heel veel meer zaken. Het gaat erom dat we een norm durven stellen, waarvan iedere verkeersdeelnemer weet dat deze geldt. Zonder die norm verandert er niks.

De meeste mensen zijn echt van goede wil, daar mogen we vertrouwen in hebben. Natuurlijk zal de inrichting van de weg soms aangepast moeten worden. Dat is niet van vandaag op morgen gebeurd, maar zal geleidelijk aan moeten. Eerst een begin maken. Wat we hebben laten ontstaan in vele jaren, kunnen we ook weer veranderen.

Dillian Hos

Grote terrassen permanent dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.

Afsluiting is GroenLinks-wens

De evaluatie van de grotere terrassen wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en vervolgens aan de raad voorgelegd, om te bespreken of de permanente uitbreiding mogelijk blijft. Daarnaast verzoeken de fracties het college de resultaten van het onderzoek naar de permanente afsluiting van het plein voor gemotoriseerd verkeer in 2021 voor te leggen aan de raad. 'Dit onderzoek vraagt meer tijd dan de evaluatie van de grotere terrassen. Het is ingewikkelder en er zijn meer partijen bij betrokken. De afsluiting is al lange tijd een grote wens van GroenLinks,' aldus Patricia. 

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

Verkeersveiligheid, bedrijfsterreinen en kleine windturbines | Lingewaard

GroenLinks GroenLinks D66 Lingewaard 13-06-2020 00:00

Vragen over verkeersveiligheid, in het bijzonder voor fietsers, en een discussie over de komst van XL-dozen in het landschap. In de digitale raadsvergadering van 11 juni veel hamerstukken die tijdens de Politieke Avond al besproken zijn. Verrassend is dat de rekenkamercommissie toch het grondbeleid mag gaan onderzoeken.

Vragenronde

Het snelfietspad kruist straks tweemaal een belangrijke verkeersader, de Ressensestraat en de Dorpensingel. GroenLinks pleit al jaren om deze oversteek met een tunneltje te doen. Vanuit de gemeente horen we de laatste tijd niets over de voortgang van dit dossier. Via de Gelderse afdeling van de Fietsersbond horen we echter dat er wordt gedacht om van de Dorpensingel een 80 km-weg te maken en de fietsers daar te laten OVERSTEKEN. Dat kán toch niet waar zijn!? Daarmee is het SNELfietspad ten einde! Reactie van wethouder Sluiter: binnenkort komt er een informatienota van zowel gemeente Nijmegen als Lingewaard. Daarop vooruitlopend wilde hij nog niets (toe)zeggen.

Motie verkeersveiligheid fietsers

Tijdens het voortraject bij diverse bijeenkomsten werd het fietspad aanvankelijk aan de andere kant van de weg gelegd. Maar ook toen was het al een tweezijdig, dubbel fietspad. In het algemeen is een dubbel fietspad verwarrend en daardoor gevaarlijker. GroenLinks heeft zich, in samenspraak met de Fietsersbond, daar diverse keren tegen verzet. Een oversteek tussen twee fietspaden die niet rechtstreeks is, maar via een omweg, wordt door fietsers echt niet genomen. Dat is algemeen bekend, tenminste, onder fietsers. Maar blijkbaar niet onder beleidsmakers aan de tekentafel. GroenLinks pleit er daaromvoor om tekentafel-ambtenaren in Lingewaard te verplichten om te fietsen, zodat een dergelijke onlogische planning niet meer voorkomt. We ondersteunden de motie van D66 om er snel wat aan te doen van harte en de wethouder zegde toe met de provincie om tafel te gaan om te bekijken hoe de situatie kan worden verbeterd.

Regionaal Programma Werklocaties regio Arnhem Nijmegen 2019 oftewel waar worden de distributiecentra en andere XXL-bedrijven in de regio geconcentreerd? 

De gemeente Lingewaard wil meedoen met de jacht op nieuwe bedrijventerreinen voor distributiecentra. Met de intentie om in ieder geval ‘XL dozen’ van 4 hectare toe te staan. GroenLinks had het zich nog niet gerealiseerd: deze, volgens het college relatief kleine XL- gebouwen hebben een toegestanedakrandhoogte van 15 meter. Dat is een flatgebouw met vijf etages van drie meter hoog! Projectontwikkelaars zullen dat altijd eisen, ook als het een disstributiecentrum kleiner dan 40.000 m2 betreft. En dat midden in het redelijk groene gebied wat nog over is. Hoe kun je dat groen inpassen? Laat het even op je inwerken! Weg open ruimte in Lingewaard. Waar enkele partijen mopperen over verstoring van het landschap door windmolens en zonneparken, wordt hier in open landschap een doos van vijf verdiepingen mogelijk gemaakt. TIENmaal zoveel als de maximale hoogte van een zonnepark, dat blijkbaar moet voldoen aan de anderhalvemeter samenleving. Na veel discussie werd het plan helaas toch aangenomen. Wij vrezen Lingewaard hier veel spijt van gaat krijgen.....

Nogmaals onze andere argumenten:

Verlies van aantrekkelijkheid van Lingewaard, voor inwoners en ook voor toeristen Weinig arbeidsplaatsen, die vooral door arbeidsmigranten worden opgevuld en waarvoor geen fatsoenlijke woonplekken zijn Achterblijvende verloederende bedrijfspanden op de andere bedrijfsterreinen Een infrastructuur die niet toegerust is op extra logistiek van het vele vrachtverkeer Onzekerheid over de impact van corona.

Ook bij Bergerden heeft GroenLinks vaak aan de kaak gesteld dat de investering in glastuinbouw niet rendabel is. En hoelang hebben we niet moeten wachten op de verkoop van Pannenhuis 2 en Houtakker 2 (waar we pleitten voor uitbreiding woningbouw ten behoeve van Bemmel in plaats van een bedrijventerrein). GroenLinks vindt: bezint eer gij begint. Doe het niet, want die groene ruimte krijg je nooit meer terug!

Beleidskader kleine windturbines

GroenLinks vindt dat er vooral beperkingen zijn aangegeven. Zoals waar de windmolens zoal niet mogen komen en dat je alle mensen binnen de 250 meter afstand  moet waarschuwen. Liever zouden we zien dat alles op alles wordt gezet om zo veel mogelijk over te schakelen op hernieuwbare energieopwekking.

Onderzoek door rekenkamercommissie

De rekenkamercommissie heeft extra budget nodig om de motie 'Voorkom herhalingen, leer van fouten' die oproept om een onderzoek naar het grondbeleid van de gemeente, uit te voeren. Het college heeft proactief het bedrag voor het onderzoek al gevoteerd in de Turap, en gelukkig was een meerderheid in de raad ervoor om dat onderzoek nu ook echt uit te laten voeren.

Massastudie OBC Bemmel

Een goede basis voor het toekomstig OBC, deze massastudie. Met ook onze voorkeur voor variant B, zonder een gevaarlijke oversteek voor de leerlingen van en naar de sportlokalen. Goed onderwijs verdient een passende accommodatie die duurzaam en toekomstbestendig is. En ons college kan vast zijn vindingrijkheid aanboren om iets te verzinnen voor de vierde gymzaal met de Open Club-gedachte in het achterhoofd!

 

 

Meer bewegingsruimte fietsers en voetgangers | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amersfoort 19-05-2020 00:00

Het dagelijks leven komt langzaam weer op gang. Dat betekent meer mensen op straat, meer fietsers en voetgangers die ook de ruimte moeten hebben om anderhalve meter afstand te houden. Dat lukt niet overal. Daarom hebben we samen met D66 en PvdA een motie ingediend om te onderzoeken waar in Amersfoort knelpunten optreden voor fietsers en voetgangers en welke maatregelen we snel kunnen nemen, zodat iedereen volgens de RIVM-richtlijnen aan het verkeer kan deelnemen

Met het versoepelen van de coronamaatregelen komen er meer mensen op straat, zoals scholieren en studenten, mensen die toch weer naar kantoor gaan. Het openbaar vervoer heeft voorlopig een beperkte capaciteit en niet iedereen beschikt over een auto als alternatief. Meer mensen zijn aangewezen om op de fiets te gaan of te lopen. Ook fietsers en voetgangers moeten daarbij anderhalve meter afstand houden van elkaar, en dat is lastig op smalle of drukke en volle fiets- en voetpaden.

 

Ruimte voor de fiets tijdens de coronacrisis | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Deventer 17-05-2020 00:00

In Deventer wordt nagedacht over hoe de openbare ruimte er uit moet zien in de 1,5-metersamenleving. De fiets is voor de korte en middellange afstanden een goed alternatief voor het openbaar vervoer en voor de auto. Het is alleen de vraag of er op dit moment voldoende ruimte is voor veilig fietsen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met wachtende fietsers op drukke kruispunten? En met een veilige schoolomgeving? Er zijn allerlei mogelijkheden om tijdelijk de fiets meer de ruimte te geven. GroenLinks wil samen met D66 en ChristenUnie van het college weten wat de knelpunten op fietsgebied zijn en aan welke oplossingen wordt gedacht.

In de nieuwe ‘anderhalvemetergemeente' is meer ruimte op straat nodig voor lopende en fietsende mensen, zodat men zich vrij kan bewegen maar ook naar het werk kan fietsen en kan recreëren. Meer fietsers op de fietspaden, wegen en bij het verkeerslicht kunnen ook weer leiden tot opstoppingen waarbij het lastig wordt om continue de verplichte 1,5 meter afstand in acht te nemen. Reden om extra aandacht te vragen voor de fietser. GroenLinks-fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen:  "Er zijn talloze mogelijkheden om fietser meer veiligheid en comfort te bieden. Denk aan éénrichtingsverkeer maar wellicht kunnen ook bepaalde rijstroken voor auto's opengesteld worden voor de fiets waarbij tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd." Verder denken we samen met de andere twee partijen aan een ander stoplichtbeleid voor wachtende fietsers bij kruispunten en meer fietsenstallingen.

De ingediende schriftelijke vragen, ondertekend door GroenLinks, D66 en ChristenUnie vind je hieronder in de bijlage.

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Gas terug Stationsplein | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 09-02-2020 00:00

De raad van 3 februari besloot tot geen verdere grote aanpassingen aan het stationsplein en tot wel een aantal kleine verbeteringen bij de kruising met het snelfietspad. De raad kwam, helaas, terug op de eerder aangenomen motie over de 30km-zone ter plekke. Wat blijft is het ''ludieke'' bord met de aanduiding ''gas terug''. 

GroenLinks is blij met het besef van de raad dat de kruising met het snelfietspad wel lastig kan zijn, maar niet zo gevaarlijk dat er grote en dure ingrepen nodig zijn. Pas als uit observaties van bijna-ongelukken blijkt dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, kunnen die overwogen worden. In ieder geval komt er een voetgangersoversteek van Stationsplein naar de Vredenburgstraat, want die ontbreekt en wordt gemist. CDA en GroenLinks hebben voor dit unaniem aangenomen voorstel de handen ineen geslagen. Het voorstel van het college om het gebied volgens het zogenaamde Shared Space concept in te richten werd van tafel geveegd. De wethouder had niet goed naar de raad geluisterd.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat het stationsplein niet als 30 km/u gebied wordt bestempeld en dat het CDA , D66 en SP hier een zwalkend standpunt over ingenomen hebben.

Tijdens de commissievergadering van 21 januari veegden alle fracties al het voorliggende voorstel van tafel om het stationsplein als shared space in te richten. Ook inspreker Harrie Peters namens de Fietsersbond had hier geen goed woord voor over. Wij hadden vanuit GroenLinks een uitgebreide analyse van de situatie en iedereen heeft daar behoorlijk goed naar geluisterd (zie ook bijlage met de inbreng op 21 januari). Samenvattend betoogden we:

Het voorstel dat er ligt voldoet niet aan de vraag van de raad in 2018 en 2019 (zonde van de ambtelijke uren en het adviesrapport). Er zijn geen grote infrastructurele aanpassingen nodig (net als ons betoog in 2018), want kleine aanpassingen volstaan en het is inmiddels veel veiliger geworden. Wel kan de situatie blijvend als lastig worden gekenschetst voor de automobilist; wellicht oplosbaar met nog een enkele kleine maatregel. Aanvullende maatregelen moeten pas genomen worden als dat duidelijk kan worden afgeleid uit observatieonderzoek naar bijna-ongelukken, net zoals we al in 2018 betoogden. De inrichting en wegbeeld zijn al zodanig dat de gemiddelde automobilist iets harder dan 30 km/u rijdt en dat daarmee de instelling van de ''30 km/u-zone'' gelegitimeerd is. De motie van 5 februari 2018 om dit te realiseren duldt dat ook geen uitstel meer. Een van de nuttige kleine maatregelen is een voetgangersoversteek tussen station en Vredenburgstraat.

De meeste punten van dit betoog heeft het CDA in een motie verwoord en dat hebben we samen ingediend tijdens de raad van 3 februari. Kleine maatregelen en aanvullend observatieonderzoek vormen het hart van de opdracht aan het college. Ons aanbod om over dit onderzoek mee te denken is aanvaard. (zie motie verkeersveiligheid)

Over de 30 km/u-zone, die al per motie in 2018 door de raad was opgedragen, is de afgelopen 2 jaar alleen maar getreuzeld door de verantwoordelijke wethouder(s). Ten onrechte werd door de wethouder naar voren gehaald dat er inrichtings-eisen zijn voor een 30km/gebied, terwijl dat alleen (CROW)-richtlijnen/aanbevelingen zijn. De ultieme legitimatie voor de invoering van een snelheidslimiet is de feitelijke snelheid van de gemiddelde automobilist. Hier is die feitelijke gemiddelde snelheid 31 km/u. De formele snelheid en de feitelijke snelheid, die uit het aanwezige wegbeeld blijkt, moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De wethouder kan hiervan kennelijk niet overtuigd worden door de diverse adviezen sinds 2013, maar schermt met aanpassing van de inrichting, bijvoorbeeld Shared Space-achtig. Dit waandenkbeeld is gelukkig niet door de raad overgenomen. 

Niettemin draaiden CDA, D66 en SP ook over het snelheidsregime, want tijdens de raad werd de steun voor de motie van 2018 alsnog ingetrokken. Het argument was dat er inmiddels nauwelijks meer ongelukken zijn gebeurd en dat het daarom niet meer nodig is en dat verdere snelheidsverlaging niet zou helpen. Ons betoog was dat niet het aantal ongelukken maatgevend is, maar de feitelijke beleving van de omgeving en dat daarom de snelheid daarmee in overeenstemming moet worden gebracht. Bovendien is elke extra verlaging van de snelheid een verbetering van de verkeersveiligheid (denk maar aan de remweg). Gelukkkig hangt het bord ''Gas terug'' er nog wel en dat bewijst dat iedereen dat nog wel nuttig vindt. Onze motie om nu met spoed de 30 km/u motie uit te voeren heeft het dus niet gehaald. Zie als bijlagen onze motie en onze inbreng hierover in de raad van 3 februari.

GroenLinks: bescherm fietsers beter bij werkzaamheden | Den Haag

GroenLinks GroenLinks D66 Den Haag 27-01-2020 00:00

Wegwerkzaamheden leiden regelmatig tot gevaarlijke situaties voor fietsers, en soms zelfs tot ongelukken. GroenLinks wil hier verandering in brengen en roept het stadsbestuur op meer rekening te houden met de veiligheid van fietsers.

Op 21 januari vond er een ongeluk met auto en fietser op plein 1813. Dit was mogelijk het gevolg van werkzaamheden aan het plein, waarbij de gedeelde weg van auto en fiets smaller werd. Raadslid Maarten De Vuyst wil dat de gemeente leert van dit soort situaties en stelt met schriftelijke vragen maatregelen voor die hierbij kunnen helpen. De Vuyst: “Als je kijkt naar verkeersongelukken zijn fietsers duidelijk de meest kwetsbare deelnemers in ons verkeer. Er blijven jaarlijks teveel slachtoffers vallen, inclusief kinderen op weg naar school.  Wegwerkzaamheden zijn echt een voorbeeld van onveilige situaties die aandacht verdienen. ”

De GroenLinkser stelt onder andere voor om auto’s en fietsers verschillende stroken te geven wanneer ze de weg tijdelijk moeten delen of wanneer deze versmald is als gevolg van werkzaamheden. Als dit niet mogelijk is, moeten auto’s standaard omgeleid worden. Ook kan de toegestane maximusnelheid tijdelijk verlaagd worden. De Vuyst: “Het scheiden van deze groepen is de meest voor de hand liggende manier om slachtoffers te voorkomen. Uiteindelijk wordt de stad daarmee veiliger voor iedereen.”

Eerder stelde GroenLinks al meer vragen over fietsveiligheid in Den Haag. Zo vroeg De Vuyst aandacht voor de gevaarlijke verkeerssituatie voor de rotonde bij de Weimarstraat en Valkenboslaan en  riep hij samen met D66 op om in meer straten de maximumsnelheid omlaag te brengen van 50 naar 30 kilometer per uur.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.