Nieuws van GroenLinks over PvdA inzichtelijk

37 documenten

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

Schoonderwoerd mag uitbreiden ten koste van bomen op Larenstein | De Bilt

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA De Bilt 01-07-2020 00:00

De Biltse raad stemde op 30 juni in met een voorstel om op ‘bedrijvenpark’ Larenstein een groot aantal bomen te kappen om de uitbreiding mogelijk te maken van Schoonderwoerd Vlees, een bedrijf dat zich richt op het transport van vlees uit onder meer Nieuw-Zeeland. In 2017 stemden alleen GroenLinks en PvdA tegen dit plan, ditmaal ging het om een wijziging van het bestemmingsplan en kregen zij steun van Beter De Bilt, ChristenUnie, Forza, Fractie Brouwer en de SP, maar dat was onvoldoende voor een meerderheid.

Als doekje voor het bloeden draagt Schoonderwoerd wel een bedrag van € 150.000 bij aan compensatie van het groen dat gaat verdwijnen. De discussie ging vervolgens voor een belangrijk deel over de vraag wat er met dat geld zou moeten gebeuren. Uiteindelijk resulteerde dat in een breed gedragen motie die vraagt om versterking van de natuurwaarden in de directe omgeving en om een onderzoek naar het realiseren van een ‘groene uitloop’ voor de wijk Brandenburg.

De uitbreiding van het bedrijf zal tot gevolg hebben dat er nog veel meer vrachtwagens het bedrijvenpark in en uit zullen rijden met als gevolg de nodige geluidsoverlast voor de omgeving. Op vragen van GroenLinks raadslid Anne Marie ’t Hart beloofde wethouder André Landwehr zich sterk te zullen maken voor beperking van het vrachtverkeer in de avond en nacht. Daar zullen we het college zeker aan houden!

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34! | Borger-Odoorn

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Borger-Odoorn 30-05-2020 00:00

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34!

Gaat het gelukkig niet door? Helaas wel! Met dank aan onder andere CDA, Gemeentebelangen, PvdA en VVD. GroenLinks heeft zich mordicus tegenstander betoond. Onder meer ons njet is in een beargumenteerde bijlage bij een brief van het College van B&W richting Drentse Gedeputeerde Staten gegaan. Die brief zelf was helaas positief over deze plannen.

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34!

Gaat het gelukkig niet door? Helaas wel! Met dank aan onder andere CDA, Gemeentebelangen, PvdA en VVD. GroenLinks heeft zich mordicus tegenstander betoond. Onder meer ons njet is in een beargumenteerde bijlage bij een brief van het College van B&W richting Drentse Gedeputeerde Staten gegaan. Die brief zelf was helaas positief over deze plannen.

Hoe kun je? Het enige waar wij het als GroenLinks mee eens zijn is de reconstructie van het verkeersplein bij Gieten. Maar een gedeeltelijke verdubbeling van rijbanen van de N34 op meerdere plaatsen zien wij niet bijdragen aan een verbeterde en veiliger doostroming. Immers: juist het partiële karakter van de verdubbelde rijvakken zal leiden tot een ongelijkmatige doorstroming met veel op het laatste moment plaatsvindende in- en uitvoegbewegingen. De hierdoor ontstaande onrust in het verkeer zal meer risico met zich meebrengen.

Verder zal het verdubbelen van delen van de N34 – zoals ook de verdubbeling van de N33 heeft laten zien – leiden tot een structurele snelheidsverhoging met de daaruit resulterende extra gevaarzetting en niet te vergeten extra schadelijke uitstoot. Een retorisch vraag: is dat wat wij willen op korte afstand van een Natura 2000 gebied als Drouwenerzand

Ondertussen in Overbetuwe... | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks VVD CDA ChristenUnie PvdA Overbetuwe 20-05-2020 00:00

Het nieuws in Overbetuwe. Op een geweldige manier op een rij gezet door Leo Huizenga.

Infrastructuur en mobiliteit

De veerdiensten in de Betuwe hebben het zwaar door de coronacrisis. Het Drielse veer vaart tot nader order helemaal niet meer, omdat het ondoenlijk is om de verplichte 1,5 meter afstand te bewaren. De autoveren Doornenburg – Pannerden, Huissen – Loo en Randwijk – Wageningen varen wel door, maar hebben maatregelen genomen tegen besmettingsgevaar, door bijvoorbeeld handschoenen en handgel te gebruiken. De klandizie is door de coronacrisis ook flink gedaald. Vijvervis leverancier Aquavita en hoveniersbedrijf Blommers uit Homoet gaan zich ontfermen over de grote rotonde in de Cora Baltussenweg (N837) bij Driel. Het gaat uit drie ringen bestaan. In de binnenste ring komen vlinderstruiken en hoog opgroeiende wilde bloemen, de middelste krijgt een bloemrijk laag mengsel en de buitenste ring wordt strak gemaaid. In mei beginnen ze met inzaaien en beplanten. De dijken bleven tijden het paasweekend in de Betuwe gewoon open voor motorrijders en toerfietsers. De Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch had als voorzitter van de veiligheidsregio Gelderland-Midden besloten niet over te gaan tot afsluiting van de dijken in Lingewaard en Overbetuwe. Marcouch zette wel extra agenten in om de regels te handhaven en toezicht te houden. GroenLinks-Overbetuwe pleitte vrijdag 10 april nog voor de dijken af te sluiten, omdat een groenlinkser vorig weekend 1300 motorrijders in vier uur had geturfd. Wat de partij te veel vindt. Marcouch zei alleen harder in te grijpen als mensen gaan samenscholen, met gezondheidsrisico’s tot gevolg. In Lingewaard hebben ze wel oren naar het beperken van de bewegingsvrijheid voor motorrijders op de dijken, in Overbetuwe niet. Een meerderheid van de gemeenteraad in Lingewaard wil dat de dijken voor motoren minder aantrekkelijk worden. Ze willen daar de coronacrisis alleen niet als excuus voor gebruiken. Na de crisis willen de partijen hier zo snel mogelijk in overleg met elkaar. In Overbetuwe is er geen meerderheid voor het weren van motoren op de dijken. De coalitiepartijen CDA, GBO en VVD zien dat niet zitten. Oppositiepartijen BOB, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie zijn wel voor maatregelen, maar niet perse vanwege de corona. De net geplaatste 5G-zendmast langs de A50 bij Valburg blijft staan. Verplaatsing naar de andere kant van de snelweg is volgens eigenaar Novec BV niet mogelijk. De elektriciteitsmasten die daar al staan zouden het gewicht van een nieuwe zender niet aankunnen. Op de huidige plek is verder het beste bereik voor mobiel bellen. De provincie Gelderland gaat de aanleg van de Railterminal Gelderland (RTG) bij buurtschap Reeth regelen en neemt daarmee de verantwoordelijkheid over van de gemeente Overbetuwe. De provincie legde ondertussen alle zienswijzen tegen de RTG naast zich neer. De provincie wil wel met de gemeente Overbetuwe praten over een fietstunnel.

 

Wonen, zorg en welzijn

Pogingen om jongeren in Overbetuwe minder alcohol te laten drinken, zijn de afgelopen jaren mislukt. Overbetuwse jongeren drinken iets minder dan het landelijk gemiddelde, maar meer dan hun leeftijdsgenoten uit de regio. Ook is de startleeftijd nauwelijks hoger geworden; van 14,5 naar 14,7 jaar. Het meest tegenvallend is het zogenaamde bingedrinken, op een avond veel drinken. Vooral de laatste jaren is het percentage tieners die dat doen flink omhoog gegaan. De diverse campagnes zijn ook mislukt als gevolg van te weinig coördinatie binnen de gemeente. Door te weinig boa’s is er daarnaast te weinig gecontroleerd in sportkantines op het schenken aan 18-minners. Verder gaan de voorlichtingsbijeenkomsten voor ouders te veel over gameverslaving en digitaal pesten, maar te weinig over drugs en alcohol misbruik. Overbetuwe moet dit voorjaar een nieuw plan voor alcoholpreventie onder jongeren schrijven dat tot 2024 concrete acties en campagnes laat zien. Op 2 april steeg het aantal mensen die opgenomen werden in het ziekenhuis door het coronavirus in Overbetuwe met 6 personen. Het ging toen om 38 personen. Op 4 april waren dat er 4 meer, en steeg het naar 42 personen. De Betuwe is wat woninginbraken betreft het eerste kwartaal van het jaar goed begonnen. Er werd slechts 32 keer ingebroken of een poging tot inbraak gedaan. Elst en Huissen waren als grootste kernen de twee koplopers met respectievelijk 9 en 7 inbraken. Zetten kende 5 en Heteren 4 inbraken. Er werd 1 keer ingebroken in Andelst, Valburg en Randwijk. Vanwege de coronacrisis en het niet vergaderen van de gemeenteraad begin april maakten mensen in Heteren zich zorgen over de nieuwbouwplannen voor het dorpshart. Wethouder Rob Engels houdt vertrouwen in de goede afloop. Volgens hem is er veel draagvlak bij alle fracties voor dit plan. De vrijwilligers die voor Stichting Algemene Hulpdienst Elst personen van A naar B rijden zijn gestopt met personenvervoer naar instanties of families, omdat het risico voor zowel cliënten als de vrijwilligers te groot is geworden. De hulpdienst gaat wel door met tafeltje dekje en het helpen met klussen. Omwonenden van het plein achter de Brede School in Heteren krijgen geen geld van de gemeente Overbetuwe voor maatregelen om het lawaai van spelende kinderen te minderen. Drie bewoners van de Smidsakker hadden daar omgevraagd. De conflicten begonnen in 2012 toen het voormalige gemeentehuis aan de Flessestraat tot Brede School werd omgetoverd. Vooral in de avonduren maakt hangjeugd veel lawaai. Omdat de gemeente niet met goede oplossingen komt vinden de bewoners dat de gemeente geld op hun rekening moet storten zodat ze met dit geld zelf een oplossing kunnen bedenken. De gemeente heeft besloten dit naast zich neer te leggen, omdat het geen precedent wil scheppen en vijf jaar geleden genoeg heeft gedaan om iets voor elkaar te krijgen, maar het toen juridisch niet voor elkaar kreeg. De corporaties in Overbetuwe en Lingewaard houden rekening met de kans dat huurders in problemen kunnen komen als gevolg van de coronacrisis en hebben daardoor hun aanvankelijke plannen voor huurstijging bijgesteld. De bijstellingen verschillen per corporatie. Wat voor allen geldt is dat er meer coulance is als huurders in geldproblemen komen en zich melden. Verder worden de huurverhogingen bijgesteld en/of uitgesteld. In de week van 12 tot en met 18 april werd er geen corona meer vastgesteld bij bewoners van woonzorgcentrum Tertzio in Elst. Zieke bewoners die positief zijn getest werden langzaam weer beter. Tertzio is een van de twee door corona zwaarst getroffen huizen van de regionale zorgaanbieder Attentzorg en Behandeling. Het virus kwam kort na het carnaval bij de locatie binnen. In Arnhem zijn ook twee huizen van Attentzorg getroffen. Tien personen in de huizen van de zorgaanbieder zijn positief getest. De helft was op dat moment hersteld, de anderen zijn overleden of waren ziek. Naast het coronavirus hadden de overledenen ook andere aandoeningen. Bij de stichting Samen Zorgen in Herveld zijn er ook twee mensen aan het virus gestorven, deze werden thuis verpleegd. Het virus werd niet bij de twee verpleeghuizen aangetroffen. Op 18 april waren er in de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard 16 mensen overleden aan Corona: 11 in Overbetuwe en 5 in Lingewaard. In totaal waren er 55 ziekenhuisopnames in Overbetuwe en 28 in Lingewaard.

 

Natuur, milieu en energie

Er komt een uitgebreide studie naar de overlast van en eventuele maatregelen tegen kwelwater in Oosterhout. Door de concrete plannen, uitgevoerd door de gemeente Overbetuwe en het waterschap Rivierenland, om het dorp een nieuw dorpshart met voorzieningen te geven, moet inzichtelijk worden hoe groot de hinder kan zijn voor dit nieuwe dorpshart tussen de Dorpstraat, Waaldijk, Pastor Savenijelaan en woonpark Tergouw. Daarnaast wordt er gekeken naar eventuele maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. De studie, uitgevoerd oor Royal Haskoning, kost zo’n 28.000 euro. Overbetuwe betaald driekwart en het waterschap het resterende kwart. De resultaten worden over enkele maanden verwacht. Groeimiddelen en ander landbouwgoed vliegen voortaan niet meer alle kanten op. Met het nieuwe wavesysteem wordt “spuitdrift”, ongewenste verspreiding door wind, voor 99 procent tegengegaan. Akkerbouwer Gerard Breunissen uit Herveld is een van de eersten die er begin april mee aan de slag is gegaan. De Overbetuwse bezwarencommissie concludeert dat er niets mis is met de bouwvergunning voor een nieuwe varkensstal aan de Waaldijk in Oosterhout, pal tegenover camping De Grote Altena. Een omwonende en de eigenaar van de camping protesteerden tegen het vervangen van een oude kleinere stal voor een nieuwe grotere versie. Ze vrezen voor stank, fijnstof en geluidsoverlast van de ventilatoren. Mocht er straks in de praktijk toch overlast zijn, dan moeten omwonenden via de gemeente Overbetuwe een beroep doen op handhaving. Er komen hoogstwaarschijnlijk toch geen windmolens in het opengebied tussen Elst, Valburg en Driel. De gemeente Overbetuwe heeft met de vuist op tafel geslagen, waardoor de regiogemeenten dit zoekgebied van de kaart hebben gegumd. Behalve langs de A15 in Overbetuwe liggen de grote zoekzones voor windmolens rond Zevenaar en in Beuningen/Druten. In andere gebieden wordt gekeken naar kleinere aantallen windmolens en/of zonneparken. Doordat vanwege corona niet al op 1 juni, maar op 1 oktober regionale voorstellen bij het ministerie in Den Haag moeten zijn ingeleverd, kunnen direct na de zomer ook de gemeenteraden er nog hun mening over geven.

 

Financiën en bestuur

Tussen 21 maart en 4 april hebben een kleine 150 inwoners van Lingewaard en Overbetuwe een officiële waarschuwing gekregen, omdat ze de coronamaatregelen aan hun laars lapten. Vier Lingewaarders kregen zelfs een bekeuring van dik 100 euro. In Overbetuwe zijn nog geen bekeuringen uitgedeeld, maar waren er wel de meeste waarschuwingen. De reprimandes gingen vooral naar groepjes jongeren, die samenschoolden bij speeltuintjes en hangplekken. In het weekend van 4 en 5 april werden er in Lingewaard en Overbetuwe meer boa’s ingezet. Het verschil in lokale belastingen tussen Lingewaard en Overbetuwe neemt verder toe. Dit jaar stijgen de kosten voor afvalverwerking, rioolonderhoud en ontroerende goed belasting in Lingewaard weer sneller dan in Overbetuwe. Lingewaard stak zich door een nieuw gemeentehuis, het bouwen van een nieuw zwembad en financieel wanbeleid in de schulden, waar Overbetuwe de laatste zeven jaar juist miljoenen uitspaarde, onder meer omdat de bestuursrechter de bouw van het nieuwe gemeentehuis tegen hield en ze een wethouder van financiën van het zuinige soort hadden. Hierdoor staat Lingewaard in de top 10 van duurste en Overbetuwe in de top 3 van goedkoopste gemeenten in Gelderland. Te hardrijdende motorrijders en samenscholende jongeren in de regio houden aan het paasweekeinde van 2020 een bekeuring over. Er werden 287 boetes uitgedeeld, onder meer aan tientallen motorrijders die op de Posbank en de dijken in de Betuwe te hard reden. Bij de Rijkerswoerdse plassen in Elst trad de politie eveneens op. Het aantal coronapatiënten nam met Pasen licht toe. Overbetuwe kende met 4 nieuwe toen 52 patiënten. De gemeenteraad van Overbetuwe heeft woensdag 15 april de plannen en financiering voor het Hart van Heteren goed gekeurd. Dat gebeurde in een vrijwel lege raadzaal. De hamerstukken, voorstellen waar alle partijen mee instemmen, werden door één raadslid goedgekeurd. Dit kon omdat de vorige raadsvergadering direct werd afgesloten, er kwam door de coronacrisis niemand opdagen, en de raad met de zelfde agenda opnieuw bijeen kwam. In Andelst werd vrijdag 24 april een hennepknipperij opgerold. Er is meer dan 100 kilo wiet aangetroffen. Op de bovenverdieping werden vijf personen betrapt terwijl zij hennep aan het knippen waren. De aanwezigen werden ter plekke gearresteerd. Later op de dag werd er nog een zesde aangehouden. De politie heeft bij het pand drie voertuigen en een geldbedrag in beslag genomen. De straatwaarde van de partij hennep ligt volgens de politie ruim boven de 100.000 euro.

 

Onderwijs, cultuur, sport en recreatie

Elst op Stelten, de grote braderie die gewoonlijk op tweede pinksterdag in Elst wordt gehouden, is voorlopig verschoven naar 27 september. Theaters in de Betuwe vragen samen met andere Gelderse theaters om steun aan de provincie Gelderland en de gemeenten, omdat zij geen steun krijgen uit het noodpotje van 300 miljoen euro dat minister Van Engelshoven in de week van 12 tot en met 18 april beschikbaar stelde. Dat geld gaat alleen naar landelijke organisaties. Theater de Kik is al in overleg met de gemeente Overbetuwe over mogelijke subsidies. Zonder extra steun is het allemaal niet meer te betalen. De Quarantaine Quiz van de vereniging De Twaalfde Man heeft 1629,50 euro opgebracht voor het Rode Kruis. De twaalfkoppige club uit Herveld organiseerde de online pub quiz ter vermaak van alle thuisblijvers en om geld in te zamelen voor het goede doel in strijd tegen het coronavirus.

 

Werk en economie

Terrashouders en marktkooplui hoeven de gemeente Overbetuwe voorlopig niet te betalen. Ook maatschappelijke – of sociaal-culturele instellingen en sportverenigingen die een pand van de gemeente gebruiken, krijgen daar voorlopig geen rekening voor. Overbetuwe kwam gisteren met deze verzachtende maatregelen om financiële problemen door de coronacrisis te voorkomen. Rekeningen worden in elk geval tot eind juli uitgesteld of voor onbepaalde tijd helemaal niet verzonden. Overbetuwe slaagt er steeds beter in om vluchtelingen met een verblijfsvergunning aan een baan te helpen. Het project slaat zo goed aan dat het ook voor reguliere werkzoekenden wordt ingezet. Van de ongeveer 300 vluchtelingen die sinds 2013 in Overbetuwe zijn ondergebracht hebben nu ongeveer 200 mensen een baan, volgen een studie of doen vrijwilligerswerk. Dit blijkt uit een rapport over de integratie van vluchtelingen dat begin april aan de gemeenteraad van Overbetuwe is gestuurd. In Overbetuwe integreren asielzoekers met een verblijfstatus bovengemiddeld. Landelijk hebben 7 procent van de vluchtelingen een (parttime) baan, in Overbetuwe is dat iets boven de 30 procent. Overbetuwe zijn individuele aanpak blijkt de sleutel naar het succes te zijn. 28 april ging de kringloopwinkel 2Switch in Elst weer open. De winkel werd door het coronavirus tijdelijk gesloten en stopte de inzameling, omdat men de veiligheid van de werknemers niet kon waarborgen.

Meer bewegingsruimte fietsers en voetgangers | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amersfoort 19-05-2020 00:00

Het dagelijks leven komt langzaam weer op gang. Dat betekent meer mensen op straat, meer fietsers en voetgangers die ook de ruimte moeten hebben om anderhalve meter afstand te houden. Dat lukt niet overal. Daarom hebben we samen met D66 en PvdA een motie ingediend om te onderzoeken waar in Amersfoort knelpunten optreden voor fietsers en voetgangers en welke maatregelen we snel kunnen nemen, zodat iedereen volgens de RIVM-richtlijnen aan het verkeer kan deelnemen

Met het versoepelen van de coronamaatregelen komen er meer mensen op straat, zoals scholieren en studenten, mensen die toch weer naar kantoor gaan. Het openbaar vervoer heeft voorlopig een beperkte capaciteit en niet iedereen beschikt over een auto als alternatief. Meer mensen zijn aangewezen om op de fiets te gaan of te lopen. Ook fietsers en voetgangers moeten daarbij anderhalve meter afstand houden van elkaar, en dat is lastig op smalle of drukke en volle fiets- en voetpaden.

 

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Advies: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 16-01-2020 00:00

Advies stadsdeelcommissie: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Stadsdeel:

Zuid

Initiatiefnemers:

GL, D66, PvdA

Titel advies:

Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Portefeuille:

Openbare Ruimte

Datum advies aangenomen:

15 januari 2020

Veel basisscholen in Amsterdam Zuid zijn gelegen aan (smalle) straten waar gemotoriseerd verkeer veelal onbeperkt toegang heeft, waardoor de verkeersveiligheid bij de ingang van de scholen mogelijk niet geborgd is. In het kader van de recent gepubliceerde Agenda Amsterdam Autoluw hebben de stadsdelen mogelijkheden gekregen om de verkeersveiligheid te verbeteren ten behoeve van voetgangers en fietsers, en met name de meest kwetsbare verkeersdeelnemers onder hen: kinderen en ouderen.

 

De stadsdeelcommissie adviseert het Dagelijks Bestuur daarom:

De verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid te inventariseren

Situatie-specifieke maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid waar nodig duurzaam te verbeteren, door bijvoorbeeld

Verkeer-beperkende interventies, zoals het tijdelijk (tijdens de start- en eindtijden van scholen) of permanent beperken van gemotoriseerd verkeer; de agenda “Amsterdam autoluw” biedt de mogelijkheid om doorgaand verkeer in woonbuurten te beperken door het afsluiten of knippen van straten - in stadsdeel Zuid hebben enkele scholen al jarenlange ervaring met zulke ingrepen waardoor (een deel van) de straat weer beschikbaar is gekomen voor spelende kinderen (conform de doelstellingen van Amsterdam autoluw); ook in andere wijken en steden is inmiddels ruime ervaring opgedaan met zulke interventies. Wij adviseren het Dagelijks Bestuur te onderzoeken welke (succesvolle) ingrepen ook in Zuid toepasbaar zijn.     

Indien gemotoriseerd verkeer niet kan worden geweerd, vragen we om meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers bij de ingang van de basisschool door het aantal parkeerplekken te verminderen

Afspraken te maken met de gemeentelijke reinigingsdienst om straten waar basisscholen zijn gevestigd te mijden tijdens de start- en eindtijden van de school.

 

Omgeving RAI moet leefbaarder worden | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Zuid 04-12-2019 00:00

“De overlast van de RAI is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor voelen fietsers zich onveilig op de straten rondom het terrein, en is de luchtkwaliteit in dit gebied nóg slechter dan in andere gebieden. We snappen dat de RAI een goede boterham wil verdienen, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van omwonenden”. - Maaike Stevens

Bewoners van de Wielingenstraat ervaren regelmatig, en in toenemende mate, last van (grote) evenementen en werkzaamheden in de RAI.

De overlast bestaat onder andere uit een grote stroom aan vrachtverkeer, bestelbussen en taxi’s, met als gevolg:

● stationair draaiende motoren, chaotische verkeerssituaties en overvolle parkeerplaatsen

● bovenmatig veel straatvuil

● wildplassen door chauffeurs

Daarnaast rijden er continu taxi’s door de omliggende straten, wachtend op een oproep om congresbezoekers op te halen.

Ons lid van de stadsdeelcommissie Maaike Stevens en Ercan Colak (PvdA) vinden dat meer maatregelen moeten worden genomen om de overlast te bestrijden.

Ercan Colak: “Er zijn maatregelen nodig om de overlast, die is te herleiden tot de RAI, te voorkomen. De maatregelen moeten de belangen van bewoners in acht nemen om bij te dragen aan een nieuw evenwicht in de stad waarin bewoners centraal staan en bezoekers welkom blijven. De Beheerovereenkomst biedt daar de basis voor en op de naleving daarvan moet scherper worden toegezien”.

Maaike Stevens is het daar mee eens en vult aan:

“De overlast van de RAI is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor voelen fietsers zich onveilig op de straten rondom het terrein, en is de luchtkwaliteit in dit gebied nóg slechter dan in andere gebieden. We snappen dat de RAI een goede boterham wil verdienen, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van omwonenden”.

Het behouden en verbeteren van de leefbaarheid van de omgeving RAI is een focusopgave in het Gebiedsplan 2020 voor De Pijp, Rivierenbuurt. Ercan Colak en Maaike Stevens gaan hierop scherp toezien.

GroenLinks, D66 en PvdA vragen om heroverweging van het Tracébesluit A9 | Ouder-Amstel

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Ouderamstel 01-11-2019 00:00

OUDERKERK AAN DE AMSTEL-GroenLinks, D66 en de PvdA dienden in de raadsvergadering van 31 oktober jl. een motie in waarin zij het college oproepen bij het Rijk en Rijkswaterstaat te gaan pleiten voor heroverweging van het Tracébesluit A9. Het college heeft al meerdere acties ondernomen om te pleiten voor het geheel of gedeeltelijk heroverwegen van het tracébesluit. Door middel van deze motie willen de partijen een duidelijk signaal afgeven richting de landelijke politiek, en het college een steun in de rug geven bij de gesprekken die zij nog gaan voeren. Hoewel de wethouder een positief advies over de motie gaf haalde de motie het niet. Een minder vergaande motie van de VVD die alleen om heroverweging van het tankstation en de verzorgingsplaats haalde het wel.

GroenLinks, D66 en de PvdA vinden dat er duidelijkheid moet komen over de consequentie van het wel en niet meewerken met de plannen van het Rijk. Ook vinden zij dat nut en noodzaak van de verbreding van de snelweg, het plaatsen van een tankstation en verzorgingsplaats en het kappen van de bomen niet aangetoond is. Zij willen graag dat de plannen getoetst worden aan de huidige inzichten over filevorming, gezondheid en milieu-effecten.

Scooters van het fietspad af | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Amersfoort 09-09-2019 00:00

De scooter moet zo snel mogelijk van het fietspad af. Dat was onze inbreng tijdens een bijeenkomst over het Amersfoortse fietsbeleid in de gemeenteraad. Scooters (officieel snorfietsen)* zorgen voor veel onrust op het fietspad. Daarnaast is het ook ongezond om er als fietser achter te rijden: scooters produceren meer schadelijke uitlaatgassen dan een vrachtwagen. Snel eraf dus, zei onze woordvoerder Dillian Hos.

 

Het Fietsplan - we spraken over de uitvoering ervan, is er gekomen na een motie van GroenLinks en is unaniem door de raad aangenomen. Het geeft een breed beeld op het fietsbeleid in Amersfoort en zet in op verbetering voor de fietser. Aanvankelijk was er weinig geld om het uit te voeren, maar bij de coalitieonderhandelingen vorig jaar heeft GroenLinks 5 miljoen geclaimd voor versnelde uitvoering van het fietsplan.

Er ligt nu een voorstel om veel fietsverbindingen te verbeteren, er komen nieuwe fietspaden, is er geld om de veiligheid te stimuleren en we gaan stallingen verbeteren. Er komt zelfs een onderzoek naar een grote fietsenstalling onder de Hof. Het fietsbeleid van de gemeente is inmiddels dusdanig succesvol, dat er steeds meer geparkeerde fietsen in het centrum staan. Dat vraagt om een oplossing.

Grotere, gedurfde keuzes

Wij zijn erg blij met alle maatregelen uit het uitvoeringsprogramma. Het wordt echt beter voor de fietser. Wel blijven we kritisch over ‘het bredere omdenken’: de grotere, gedurfde keuzes die Amersfoort nog aantrekkelijker maken voor fietsers. Zoals aanpakken van de Stadsring en vaker voorrang voor de fietser en de auto laten wachten, in plaats van andersom. Fietsers spelen nog niet de hoofdrol in onze stad – en dat is wel een van de vijf ambities in het plan. Zolang fietspaden nog rustig een jaar dicht worden gegooid doordat er bouwcontainers op de weg zijn geplaatst, zijn we er nog niet.

Een maatregel die nu al wel mogelijk is en voor de fietser snel resultaat oplevert, is het verwijzen van de snorfiets naar de rijbaan. Daar wordt al lang over gesproken in Nederland. Amsterdam heeft de stap aangedurfd en stuurt scooters – mét helmplicht – naar de rijbaan. Wij vinden dit verstandig. Daarmee zijn de snelheidsverschillen op het fietspad kleiner. Scooterrijders zijn niet gefocust op de fietser met wie zij het fietspad delen. Ze rijden harder en creëren hiermee onrust en als fietser rijd je in de schadelijke dampen uit de uitlaat. Op wegen waar de maximale snelheid voor gemotoriseerde verkeer al laag is, kan ook de snorfietser veilig terecht.

Deze maatregel is in het Fietsplan al genoemd, maar er is in Amersfoort nog geen actie op ondernomen. Daarom hebben wij nu in de raad aangekondigd om niet af te wachten maar dit snel op de agenda te zetten. PvdA, D66, ChristenUnie en de SP zijn positief. Nu de andere partijen nog overtuigen dat we lef moeten tonen als we echt iets voor de fietser willen betekenen.

*Scooter, officieel snorfiets, heeft blauw kenteken, geen helmplicht, mag max. 25 km/u. Brommer: geel kenteken, wel helmplicht, max. 45 km/u. Moet al vaak naar de rijbaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.