Nieuws van PvdA over VVD inzichtelijk

30 documenten

PvdA-fractie stelt vragen over onveilige hefbrug Boskoop

PvdA PvdA VVD Alphen aan den Rijn 16-06-2020 13:05

Op 20 mei werd het rapport van de Eenheid Audit en Advies (EAA) van de Provincie Zuid-Holland gepresenteerd over de Hefbrug in Boskoop. Dit onderzoek was opgestart nadat in oktober 2019 de Hefbrug plotseling was afgesloten vanwege een onveilige situatie.

De onveilige situatie was geconstateerd bij een routine controle naar roestvorming op de 85 jaar oude brug. Door een second opinion van een gespecialiseerd bedrijf werd er een constructiefout geconstateerd en direct besloten tot sluiting van de Hefbrug. De constructiefout is ontstaan na het toevoegen van de twee aparte wandelgedeeltes aan het wegdek gedeelte in 1990. Bij deze aanpassing zijn de torens onvoldoende versterkt om de extra last te dragen. Het Saillante van dit verhaal is dat de constructie fout in 2012 is ontdekt bij de Hefbrug van Waddinxveen. In 2012 werd een zelfde aanpassing voor de hefbrug van Waddinxveen voorgesteld en geconstateerd dat de constructie te zwak was. De provincie heeft toen niet bedacht dat om de constructie in Boskoop, zonder aanpassingen nader te onderzoeken en aan te passen. Uit het rapport van EAA blijkt dat extra kosten, reden waren voor de dienst beheer infrastructuur om de verantwoordelijk gedeputeerde niet op de hoogte te brengen.

Daarnaast bevat het rapport een aantal verbeterpunten voor de toekomst over het beheer en onderhoud van provinciale bruggen. Zo moeten bruggen voortaan in zijn geheel worden geïnspecteerd in plaats van gedeeltelijk en moet de informatievoorziening en archivering verbeterd worden.

Bestuurlijk gezien is het bizar dat een onveilige situatie 30 jaar, waarvan 8 jaar bekend bij de overheid heeft kunnen bestaan. Als fractie hebben wij hierover ook vragen gesteld aan het College van B&W. Het vervelende alleen van deze situatie is dat het een provinciale aangelegenheid betreft en we als gemeenteraad alleen maar onze verbazing kunnen laten blijken. Op een breed gedragen uitnodiging om tekst en uitleg door Floor Vermeulen, de gedeputeerde (VVD) in een Alphense commissie heeft hij tot op heden vriendelijk bedankt.

Het bericht PvdA-fractie stelt vragen over onveilige hefbrug Boskoop verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Ondertussen in Burgervlotbrug

PvdA PvdA VVD Schagen 01-03-2020 21:00

Op 21 februari werd een werkbezoek georganiseerd in Burgervlotbrug. De discussie over een vaste oeververbinding stond hierbij centraal.

Op uitnodiging van wethouder Jelle Beemsterboer kwamen twee VVD Statenleden op werkbezoek naar de Vlotbrug in Burgervlotbrug. Mirjam van Meerten, voorzitter van de Statencommissie Mobiliteit en Bereikbaarheid en Grethe van Geffen, lid van dezelfde Staten commissie. Vanuit de PvdA waren Marjan Leijen en Vera van Vuuren aanwezig.

Verschillende sprekers waaronder de wethouder, de voorzitter van de Ondernemers Federatie Schagen (OFS), de voorzitter van de Bedrijvenvereniging Zuid Zijpe, een inwoner namens de inwoners en Schuttevaer waren gevraagd het woord te voeren over een vaste oeververbinding over het Noord Hollands Kanaal. De uitnodiging stelt na een inleiding over de problemen met de vlotbrug: “Kortom, inwoners en ondernemers willen een normale, vaste oeververbinding over het Noord-Hollands kanaal.”

Met uitzondering van de spreker namens Schuttevaer (de ANWB van het verkeer over water), die het liefst geen brug wil en overigens wel wil meedenken in termen van eisen die de scheepvaart stelt aan een brug, waren alle geplande sprekers het eens over de noodzaak van een vaste oeververbinding.

De voorzitter van de dorpsraad nam uit zichzelf het woord na afloop om te benadrukken dat de belasting van de infra in het achterland een hele grote zorg is. Verder liet de dorpsraad weten neutraal te zijn.

Verschillende aanwezige inwoners spraken zich fel uit tegen de manier waarop deze zorg nauwelijks meegenomen lijkt te worden.

Als laatste reflecteerde Grethe van Geffen, statenlid van de VVD, in het kort op wat ze gehoord had:

Relativerend: #verkeersbewegingen in Burgervlotbrug is van heel andere orde dan een brug in de randstad. (Criterium om een brug aan te pakken) Veiligheid is mede een belangrijk argument om het probleem van de verbinding aan te pakken. Vergelijk met brug over IJ: als je alles in goede aansluiting wil realiseren komt het nooit van de grond. Andersgezegd: een probleem in stukjes aanpakken helpt.

Als PvdA zijn we het met dat laatste niet mee eens: de effecten van de aanzuigende werking van een vaste verbinding kan je niet 10 jaar later pas gaan oplossen. Na afloop sprak Marjan Leijen met een inwoonster. Zij is blij met het feit dat de PvdA haar zorg omtrent het achterland deelt in deze discussie over de oeververbinding.

 

foto: Schuttevaer

Het bericht Ondertussen in Burgervlotbrug verscheen eerst op PvdA Schagen.

Vragen over slimme signalering Deltaweg

PvdA PvdA VVD Zeeland 06-02-2020 09:44

De provincie Zeeland investeert in de infrastructuur onder andere om de verkeersveiligheid en doorstroming op de Zeeuwse wegen te verbeteren. Er zijn diverse voorbeelden in Nederland zoals op de Tilburgse Heuvelring of in de proeftuin Nettelhorst waar slimme signalering onderzocht en / of toegepast wordt om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. De VVD en PvdA hebben een aantal vragen over de toepassing van slimme signalering in Zeeland.

Vragen van de Statenleden Ralph van Hertum (PvdA) en Daniëlle de Clerck (VVD) aan Gedeputeerde Staten van Zeeland: 1. Is het college van Gedeputeerde Staten het met ons eens dat slimme signalering een instrument is wat de verkeersveiligheid en doorstroming op de Zeeuwse wegen kan verbeteren? 2. Maakt het instrument van slimme signalering momenteel onderdeel uit van de instrumenten die de provincie Zeeland als wegbeheerder kan gebruiken om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren? 3.Welk afwegingskader/beleid wordt er binnen Zeeland gehanteerd voor het wel of niet inzetten van dit instrument. 4. Ziet het college van Gedeputeerde Staten slimme signalering als een (tijdelijke) mogelijkheid om de verkeersveiligheid en doorstroming op de huidige Deltaweg te verbeteren? Is het college bereid om dit nader te onderzoeken?

Antwoorden op Statenvragen ‘Slimme signalering’ (06-02-2020)

Het bericht Vragen over slimme signalering Deltaweg verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Geen actie voor geweld tegen vrouwen vanuit de provincie

PvdA PvdA VVD ChristenUnie Gelderland 28-11-2019 08:48

In mei dit jaar heeft de PvdA het College van Gedeputeerde Staten opgeroepen om mee te doen aan de actie Orange The World. Met deze internationale actie samen met ministeries, gemeenten, provincies en maatschappelijke organisaties voert UN Women een bruisende campagne dit jaar.

Ook wij willen vanuit de provincie Gelderland de strijd tegen geweld tegen vrouwen steunen, met in ieder geval een oranje uitgelicht Huis der Provincie. Oranje staat zo niet alleen voor voetbal, maar ook voor een statement tegen geweld tegen vrouwen.

Wij zijn dan ook erg verbaasd dat wij niet meedoen dit jaar en vinden dit een gemiste kans. Ons Huis der Provincie is niet oranje uitgelicht in het kader van deze actie. Naar aanleiding hiervan en de beantwoording van gedeputeerde Peter van ’t Hoog (ChristenUnie) op onze eerdere oproep, hebben wij nog enkele vragen:

Waarom doen wij niet mee met ‘Orange the World’? Waarom is het College van mening dat het oranje uitlichten van het Huis der Provincie niet past bij wat wij op het gebied van leefbaarheid en inclusie doen? Op welke wijze past het niet? Daarnaast is alleen het uitlichten niet voldoende, de actie vraagt dan om meer aandacht, wil het mensen iets zeggen aldus gedeputeerde Van ’t Hoog. Goed dat u er zo over denkt, echter u heeft het wel over een online actie op de socialmediakanalen van de provincie Gelderland. Volgens ons had dat dan goed samen kunnen gaan en ook duidelijkheid kunnen geven. Hoe denkt de gedeputeerde hierover? Is het College met ons van mening dat wij deze actie wel moeten steunen net als de provincie Overijssel, Gouda, Deventer en veel meer plaatsen en provincies? Kan de gedeputeerde toezeggen dat volgend jaar op 25 november het Huis der Provincie wel oranje uitgelicht zal worden en de actie van Orange The World meer draagvlak krijgt binnen de provincie?

In de beantwoording gaf gedeputeerde Van ’t Hoog aan dat volgens hem de kleur oranje teveel geassocieerd wordt met voetbal en het koningshuis. Hij vindt aansluiting bij een alternatieve actie een beter idee en geeft aan dat er inderdaad wel aandacht voor Orange The World wordt gevraagd via de socialmediakanalen van de provincie zelf.

De VVD vraagt zich hardop af hoeveel moeite het is om een lamp te plaatsen en de knop in te drukken om het Huis der Provincie oranje uit te lichten. Zij zijn dan ook van mening dat dit gewoon moet gebeuren.

Ook wij vragen om volgend jaar mee te doen met Orange The World. De gedeputeerde zelf wil nog niet spreken over volgende jaar. Wij blijven ons in ieder geval inzetten voor een — zichtbare — campagne om een eind te maken aan geweld tegen vrouwen, óók in Gelderland.

Bekijk hier de inbreng van Marilyn A-Kum tijdens de vergadering van de Provinciale Staten op 27 november 2019:

Het bericht Geen actie voor geweld tegen vrouwen vanuit de provincie verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers

PvdA PvdA ChristenUnie VVD CDA Gouda 16-11-2019 11:18

Afgelopen week was een drukke vergaderweek voor de Goudse Gemeenteraad. In twee dagen is de begroting voor 2020 besproken en woensdag is onze nieuwe burgemeester Pieter Verhoeve officieel geïnstalleerd. Tijdens de vergaderingen heeft de PvdA, samen met de VVD, een motie ingediend over waterstof, deze is vrijwel unaniem aangenomen. Tevens hebben we met het CDA een amendement rondom verkeersveiligheid ingediend, deze is unaniem aangenomen. Ook hebben we samen met ChristenUnie een amendement rondom minicontainers ingediend, deze is met brede steun aangenomen. Hieronder hebben we ze kort beschreven en de links naar beide teksten opgenomen.

Waterstof De motie van PvdA en VVD op initiatief van de PvdA werd deze week vrijwel unaniem aangenomen. De motie roept het college op om te onderzoeken of er een waterstof tankstation op een nader te bepalen (industrie) terrein van Gouda gevestigd zou kunnen worden en vraagt tevens om te onderzoeken of het gemeentelijke wagenpark geheel of gedeeltelijk op waterstof zou kunnen gaan rijden. Wethouder Niezen zegde toe ermee aan de slag te gaan. Klik hier om de motie te openen.

Amendement Verkeersveiligheid Deze week werd het amendement van PvdA en CDA aangaande onveilige verkeersknelpunten unaniem aangenomen. Dit amendement was nodig om de motie van CDA en PvdA die vorige week werd aangenomen te kunnen uitvoeren. Het amendement zorgt ervoor dat het begrotingstechnisch mogelijk wordt verkeersknelpunten snel aan te pakken en niet te hoeven wachten op het in de loop van 2020 vast te stellen verkeerscirculatieplan. We verwachten in de raad voor de Kerstvakantie van wethouder Niezen een lijst van onveilige punten en de daarbij behorende kosten. Klik hier om het amendement te openen.

Amendement minicontainers PvdA CU Op initiatief van de PvdA, en in samenwerking met de ChristenUnie, werd deze week een amendement met brede steun aangenomen om te voorkomen dat restafval containers en gft containers in de toekomst minder zouden worden opgehaald. Wij beschouwen dit als een verminderen van de service aan onze burgers. Een onderzoek naar het eventueel met een lagere frequentie ophalen van de papier containers vinden wij wel acceptabel. Klik hier om het amendement te openen.

The post Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers appeared first on PvdA Gouda.

‘Mogelijk verzakte of verouderde geluidswallen bij N357’

PvdA PvdA VVD Friesland 06-11-2019 15:31

De PvdA vraagt gedeputeerde Avine Fokkens (VVD) om opheldering over geluidsoverlast door verkeer op de N357 bij Stiens. Statenlid Edou Hamstra heeft klachten van omwonenden ontvangen en die stellen dat de overlast zich concentreert ter hoogte van de Hege Hearewei en de rotonde met de afslag naar de N393 richting Sint Annaparochie. “Volgens de omwonenden zijn een toename in verkeersintensiteit na de aanleg van de Haak om Leeuwarden en een mogelijk verzakte of verouderde geluidswal oorzaken”, vertelt Hamstra.

Controle door provincie

Van het provinciebestuur wil de PvdA weten of er recent nog geluidsmetingen gedaan zijn bij de weg en of de huidige geluidswerende maatregelen toereikend zijn. Hamstra wil aanvullend graag weten of er bij de provincie soortgelijke klachten binnen zijn gekomen uit andere dorpen grenzend aan de N357, de Haak om Leeuwarden of bij andere provinciale wegen. “Het beperken van geluidsoverlast vinden wij een noodzaak en we willen daarom weten hoe de provincie geluidswallen en andere maatregelen controleert op kwaliteit en effectiviteit.”

Het bericht ‘Mogelijk verzakte of verouderde geluidswallen bij N357’ verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen

PvdA PvdA D66 VVD CDA Gilze en Rijen 14-10-2019 11:09

Omstreden tunnelvisie van college en coalitie

 

PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen

 

Een meerderheid van de raad van Gilze en Rijen heeft zich geschaard achter een omstreden plan van het college voor een verdere uitwerking van een gecombineerde auto-/fietstunnel in de Stationsstraat/Julianastraat in Rijen. Een heel onverstandige beslissing volgens de PvdA Gilze en Rijen.

 

Raadsbehandeling leidde niet tot aanpassingen

Al lange tijd is duidelijk dat een plan van voormalig wethouder Dols (CDA) om een gecombineerde auto- en fietsonderdoorgang te maken onder de huidige spoorwegovergang nabij het station in Rijen op veel weerstand stuit. Niet alleen bewoners van de Stationsstraat en de Julianastraat keren zich tegen het plan. Ook in de gemeenteraad heerst grote verdeeldheid over het nut en de noodzaak van het toelaten van gemotoriseerd verkeer in de tunnel. Het voorstel van het college om desondanks het tunnelplan verder uit te werken en om voor de planvorming 1,8 miljoen euro beschikbaar te stellen, kreeg de onverkorte steun van de vier coalitiepartijen Kern’75, CDA, VVD en Gemeentebelang.

Na een urenlange raadsbehandeling bleek dat een goed onderbouwde inbreng van vier insprekende omwonenden en van de fracties van PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen geen enkel gehoor vond. De gelederen van college en coalitie bleken voorafgaande aan de raadsbehandeling al gesloten te zijn.

Enig lichtpuntje was dat de wethouder toezegde nog te zullen bezien of het aantal auto’s in de tunnel beperkt kan worden. Nu is dit berekend op 3.500 per etmaal.

 

Is dit besluit wel zo verstandig?

Omwonenden en de drie oppositiepartijen PvdA, D66 en Groen Gilze en Rijen menen dat een combinatie van auto’s en fietsers in de onderdoorgang niet tot een veilige situatie kan leiden. Zij baseren zich hierbij onder meer op externe rapporten en adviezen die op dit punt geen zekerheid bieden. Maar belangrijker is de vraag of het gebruik van gemotoriseerd verkeer wel wenselijk en noodzakelijk is. Immers bij herhaling benadrukken college en coalitie dat de kern Rijen zoveel mogelijk autoluw moet worden, dat doorgaand verkeer zoveel mogelijk moet worden geweerd en dat het fietsverkeer moet worden gestimuleerd.

Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt hierover: “Wil de stationsomgeving ‘nieuwe stijl’ werkelijk een levendig en veilig karakter krijgen, waarbij de beide delen van Rijen nauw aanéén worden geschakeld, dan biedt naar de overtuiging van de PvdA een ruim opgezette fiets- en voetgangersonderdoorgang hiervoor de beste garanties. Het is daarom verstandig  om het idee om ook auto’s door de tunnel te laten gaan snel te laten varen. Bovendien kun je het met goed fatsoen Rijen en vooral de omwonenden niet aandoen dat er straks drie autotunnels in de kern en aan beide zijden van het dorp aanwezig zijn.”

 

Geef meer aandacht aan Rijen Zuid

Rijen Zuid en met name de voormalige militaire wijk zijn naar het oordeel van de PvdA meer gebaat bij een modernisering en het levendig maken van de wijk. En bovendien bij wijkvoorzieningen die de aantrekkelijkheid en het woonmilieu versterken. Meer autoverkeer draagt hieraan zeker niet bij.

https://gilzerijen.pvda.nl/nieuws/pvda-gilze-en-rijen-dit-kun-je-met-goed-fatsoen-rijen-niet-aandoen/

Het bericht PvdA Gilze en Rijen: dit kun je met goed fatsoen Rijen niet aandoen   verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Sint-Michielsgestel 08-10-2019 09:10

https://sintmichielsgestel.pvda.nl/nieuws/maak-hoogstraat-berlicum-verkeersluw/PvdA stelt in motie voor:

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

Na lang treuzelen heeft de wethouder Verkeer onlangs besloten om de “ kruising “ Hoogstraat / Mariëndaal/ Apollostraat in Berlicum aan te pakken. Dit onder druk van de Gemeenteraad. De werkzaamheden beginnen binnenkort. Er wordt een verkeersgeleider aangebracht en een verhoogd wegdek. Op zich positief, vindt de PvdA.. Maar de bewoners van de wijk Beekveld vinden dat ze onvoldoende bij deze plannen zijn betrokken. Ze zijn van mening dat deze reconstructie onvoldoende bijdraagt aan de verkeersveiligheid.  Voor henzelf, maar vooral voor hun kinderen. Die moeten daar dagelijks oversteken naar school. Zij hebben onder andere bij de PvdA aandacht gevraagd voor verder gaande verkeersmaatregelen op de Hoogstraat. Vooral wil men graag, dat van het stuk Hoogstraat tussen de wijk Beekveld en het Mercuriusplein een 30 kilometer zone wordt gemaakt en dat er attentiepalen worden geplaatst! Daarop heeft de PvdA samen met GroenLinks en D66 een motie ingediend in de Raadsvergadering van 19 September. Strekking was, nu de Hoogstraat toch open moet, om meteen vanaf genoemde kruising tot aan het Mercuriusplein een 30 km zone te maken en attentiepalen te plaatsen. Een goede definitieve oplossing en alle werkzaamheden in één keer afwerken spaart ook kosten! Alle oppositiepartijen waren vóór. Helaas stemden de coalitiepartijen PPA, CDA en VVD tegen. Dit terwijl ze vorig jaar voor de verkiezingen nog lippendienst bewezen aan de verkeersveiligheid op de Hoogstraat. Teleurstellend vindt raadslid Jack de Vlieger.

Reacties? Vlieg914@planet.nl , tel. 06-51330800 of via onze website: sintmichielsgestel.pvda.nl

Het bericht Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw verscheen eerst op PvdA Sint-Michielsgestel.

PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen

PvdA PvdA VVD CDA Gilze en Rijen 23-09-2019 19:19

Voorstel b&w leidt naar dood spoor

PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen

De PvdA Gilze en Rijen heeft in de commissie Ruimte kritisch gereageerd op het plan van burgemeester en wethouders om een gecombineerde auto-fietstunnel te realiseren in Rijen. Deze tunnel moet de huidige spoorwegovergang vervangen in de Julianastraat-Stationsstraat.

De PvdA meent dat het tunnelplan geen veiligheid biedt. Bovendien wordt overhaast een voorstel aan de raad voorgelegd dat slecht is onderbouwd. Ook is de voorgestelde tunnel niet op aanvaardbare wijze in te passen in de woonstraten.

 

PvdA niet gelukkig met aanpak gemeente

De PvdA Gilze en Rijen is voorstander van het opheffen van de huidige spoorwegovergang. En dat er een verbinding blijft tussen Rijen-Zuid en de kern van Rijen.

Het college kreeg in 2018 van een raadsmeerderheid opdracht om een zogenaamde ‘auto-te-gast-tunnel’ uit te werken. Nadien stemde deze meerderheid in met het aankopen en verwijderen van de woningen aan de westzijde van de Julianastraat.

De PvdA stemde tegen beide collegevoorstellen omdat deze teveel gericht zijn op handhaving van een doorgaande autoverkeersfunctie in beide woonstraten.

Het collegevoorstel voorspelt weliswaar minder auto’s in de tunnel maar biedt geen garantie op een veilige en comfortabele verbinding. Het is bovendien slecht onderbouwd.

 

Verkeersgegevens onvoldoende voor verantwoorde beslissing

Een extern bureau heeft voor de gemeente een verkeersonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek komen modelmatige berekeningen over het toekomstige aantal auto’s en fietsers in de tunnel. De PvdA concludeert dat hieraan noodzakelijke informatie ontbreekt, namelijk de herkomst en bestemmingscijfers. Alleen met deze cijfers is een verantwoorde keuze mogelijk voor de verdeling van het verkeer door en rondom de kern van Rijen.

Het bureau meent dat 3500 auto’s per etmaal vanuit noordelijke en zuidelijke richting op verantwoorde wijze samen met fietsers een tunnel met een breedte van 6.00 meter kunnen passeren. Dit mag dan geen ‘auto-te-gast-tunnel’ meer worden genoemd maar ‘woonstraat’.

 

Tunnelplan is onveilig

De PvdA trekt uit de plaatsgevonden onderzoeken de conclusie dat het tunnelplan geen veiligheid biedt. Dit geldt met name voor fietsers. Autoverkeer in twee richtingen door een smalle tunnel die bovendien steile hellingen heeft (5%), leidt niet tot een aanvaardbare oplossing. Dit wordt bevestigd in een rapport dat door Veilig Verkeer Nederland is opgesteld. Een tunnel die alleen toegankelijk is voor fietsers en voetgangers biedt wel een veilige oplossing.

 

Tunnel is niet in te passen

Met kunst en vliegwerk, zonder het verwijderen van woningen, denkt het college de tunnel in te kunnen passen in de Stationsstraat. Veilig Verkeer Nederland trekt dit in twijfel omdat het afwijkt van de gebruikelijke maatvoering voor tunnels. Het woon- en leefcomfort van de bewoners in de Stationsstraat wordt niet aanvaardbaar aangetast. Inpassing lijkt slechts mogelijk als ook in de Stationsstraat een aantal woningen verdwijnt.

 

Herbezinning nodig

Het spoorproject is voor Gilze en Rijen een megaproject. Het vergt een investering van de gemeente van ruim 10,5 miljoen euro. Overhaaste besluitvorming is voor de PvdA daarom niet gewenst en het is ook niet nodig. Hoewel de coalitiepartijen Kern75, CDA, VVD en Gemeentebelang zich in de commissie achter het collegevoorstel schaarden, vindt de PvdA dat alleen een betere uitwerking en onderbouwing van een tunnelplan tot verantwoorde besluitvorming kan leiden. ‘Zint eer ge begint’ is hier zeker op zijn plaats.

Voor contact: Peter von Meijenfeldt 06-53254002 of Mariëlle Doremalen 06-44213664 of gilzerijen.pvda.nl

Het bericht PvdA kritisch op tunnelplan in Rijen verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.