Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

737 documenten

Haagse VVD in het nieuws: ‘Het Hofkwartier moet autoluw’

VVD VVD 's-Gravenhage 03-09-2021 10:57

Door Tanja Verkaik – De Telegraaf

Het vele sluipverkeer door de Prinsestraat is ondernemers van het Haagse Hofkwartier al jaren een doorn in het oog. Marc Tielrooij, bestuurslid BIZ Hofkwartier en ondernemer, maakte een plan voor een autoluw en groener Hofkwartier dat door ruim tachtig procent van de ondernemers wordt gesteund. „Het is hier te chaotisch”, zegt Tielrooij.

Een file met ronkende vrachtwagens en auto’s in de smalle winkelstraat is standaard sinds het stukje Noordwal/Veenkade eenrichtingsverkeer is geworden na het doortrekken van de gracht en aanleg van een volautomatische autoberging. Dat zorgt ervoor dat al dit verkeer vanuit de Mauritskade alleen via de Prinsestraat bij de Grote Markt kan komen.

De doorgaande weg zorgt voor chaos in Prinsestraat waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar in de weg zitten. „Door de huidige twee pollers in de Molenstraat te verwijderen en te plaatsen aan het begin van de Prinsestraat kan dit probleem worden opgelost. Dan wordt de straat alleen toegankelijk voor hulpdiensten, bewoners en voor laden- en lossen. Hiermee bereik je een autoluw Hofkwartier en ontstaat er een mooie wandelroute van de Paleistuin naar de Grote Kerk”, legt Tielrooij uit. Het verkeer richting de Grote Markt kan dan via de bredere Torenstraat het centrum ingaan.

De ondernemer van interieurzaak Fort M ziet de hele dag verkeer voor zijn zaak rijden dat niets te zoeken heeft in de Prinsestraat richting Grote Kerk. „Soms is de herrie zo groot dat ik mijn klanten niet kan verstaan. Als ik aan het einde van de dag een vinger haal over het etalageraam is die zwart van de roet.’

„Je vraagt je af of de Prinsestraat wel gemaakt is om zoveel verkeer te verstouwen”, vult VVD-raadslid Ayse Yilmaz aan. Zij wil dat het stadsbestuur serieus kijkt naar de uitvoerbaarheid van het plan om de leefbaarheid te vergroten. „Dit voorstel is door de ondernemers zelf gemaakt, dat juichen wij alleen maar toe”, zegt het raadslid, dat potentie ziet in het initiatief. Wel moet er eerst goed worden nagedacht over de gevolgen van het plaatsen van pollers op de verkeerssituatie. Yilmaz stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

„Er is één uitdaging”, zegt BIZ-bestuurslid Tielrooij. „Hoe het verkeer de stad weer uitkomt. Dat moet goed onderzocht worden. Voor het Hofkwartier biedt de aanpak kansen voor meer groen en brede stoepen.”

Het ondernemersinitiatief wordt binnenkort aan het stadsbestuur aangeboden. „Daarnaast zou ook het plein bij de Grote Kerk aangepakt moet worden”, zegt Tielrooij.

 

Verkeersonveiligheid in de kernen, 13 hotspots!

VVD VVD Krimpenerwaard 03-09-2021 07:33

https://krimpenerwaard.vvd.nl/nieuws/45222/verkeersonveiligheid-in-de-kernen-13-hotspots

De uitkomst uit de enquête laat duidelijk zien dat verkeersonveiligheid verder gaat dan alleen de harde ongevallencijfers. Wij vinden het belangrijk dat er ook gekeken wordt naar de 'zachte' kant. Pas dan is er een compleet beeld van de verkeerssituatie en kan er vervolgens aan een oplossing worden gewerkt. 

Het heeft even geduurd, maar het resultaat laat 13 hotspots verspreid over de gemeente zien. Op 1 staat de Burgemeester Neetstraat in Ouderkerk aan den IJssel bij winkelcentrum de Wetering. Gevolgd door de Kerkweg in Lekkerkerk en Koolwijkseweg in Stolwijk.

Nu de gemeente de meest prangende situaties in beeld heeft, is het wat ons betreft belangrijk om ook de volgende stap te zetten. Hoe kunnen deze situaties worden opgelost, zodat de verkeersveiligheid in (en om) de kernen wordt verbeterd. Wordt vervolgd.

Uit onze beschouwingen van 9 juli 2019;

Doordat er de komende jaren steeds meer wordt gebouwd in en rond de kernen komt de verkeersveiligheid ook meer onder druk te staan. De kadernota gaat uit van een ambitie dat in 2022 50% van de inwoners geen onveilige situaties meer ervaren. Wij vragen aandacht voor een intensiever beleid om de verkeersveiligheid juist in de kernen te verbeteren en vragen het college om een 10-punten plan per kern. Mede samengesteld door de inwoners. Wij hebben hiervoor motie M19-42 voorbereidt, ‘Verkeersveiligheid in de kernen’. 

Motie Verkeersexamen

VVD VVD Baarn 27-04-2021 00:05

https://baarn.vvd.nl/nieuws/44008/motie-verkeersexamen

© defietsmeesters

Ons raadslid Maike Koenders nam het initiatief tot het indienen van een motie om de groep 8-ers van dit jaar, die vorig jaar door Corona geen praktijk verkeersexamen hebben gedaan, dit alsnog te organiseren. De motie kreeg een ruime meerderheid. Maike had hier al eerder vragen over gesteld: Schriftelijke vragen fietsexamen

Het zou uit het oogpunt van verkeersveiligheid goed zijn als het alsnog kan plaatsvinden. Medewerking van scholen en de afdeling Baarn van VVN is nodig. We gaan zien of het daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

Luister ook dit radio interview op RTV Baarn met Maike Koenders: https://rtvbaarn.nl/?p=10754

Verlieslatend deelautoproject IZOOF kost Haarlem inmiddels al 350.000 euro

VVD VVD Haarlem 15-03-2021 07:26

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/43338/verlieslatend-deelautoproject-izoof-kost-haarlem-inmiddels-al-350-000-euro

We zetten het even kort op een rijtje. Inmiddels draait het IZOOF deelautoproject al ruim 3 jaar sinds 2018. In die tijd heeft Spaarnelanden, dat het IZOOF deelautoproject onder zijn hoede heeft en financieel verantwoordelijk is al minimaal 350.000 euro belastinggeld uitgegeven aan dit project. Belastinggeld ja. Spaarnelanden is immers eigendom van de gemeente Haarlem (90%) en de gemeente Zandvoort (10%.) 

  

Bedroevend laag aantal deelnemers. 

Dan constateren we ook een bedroevend laag aantal deelnemers na 3 jaar. In februari 2019 wordt de Evaluatie Izoof Car Sharing gepresenteerd. Er zijn dan na één jaar 73 actieve deelnemers. Uit het factsheet Pilotproject IZOOF uit oktober 2020 blijkt dat er inmiddels 128 deelnemers zijn. Dus na het 1e proefjaar, zijn er in 2 jaar tijd slechts 55 deelnemers bijgekomen. Een totaal dus van 128 deelnemers. 

  

Subsidiëren van autoritten 

Spaarnelanden heeft dus per IZOOF-deelnemer 2735,- euro uitgegeven om de deelnemer in een deelauto te laten rijden. Of anders gezegd alle Haarlemmer hebben voor 350.000,- euro meebetaald om een zeer kleine selecte groep goedkoop in een deelauto rond te laten rijden. En let wel deze deelnemers betalen nog steeds gereduceerde pilot tarieven, die niet kostendekkend zijn. Je kan wel bedenken wat er gebeurt met het aantal deelnemers, als de tarieven wel kostendekkend en marktconform worden. Die lopen nog verder terug. 

  

Wat we ook constateren blijkt uit onderzoek is dat autodelen, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, juist lijkt te doen afzien van het gebruik van de fiets of het ov, of dat deelnemers zelfs reizen gaan maken met de auto die ze anders niet zouden maken. We zijn dus eigenlijk op deze manier autoritjes aan het stimuleren en subsidiëren. Anders zouden ze waarschijnlijk de fiets of ov hebben gepakt. 

  

Sociaal wenselijke antwoorden 

De deelnemers IZOOF geven aan tevreden te zijn met het project en Spaarnelanden schermt met de resultaten van deelnemers, die aan hebben gegeven geen auto’s te hebben gekocht of te hebben weggedaan, omdat ze nu een deelauto gebruiken. Het scheelt auto’s op straat, stelt men. Wij stellen echter vast dat dit “onderzoek van Spaarnelanden en de resultaten daarvan dat nog steeds niet ter beschikking is gesteld aan de gemeenteraadsleden. 

  

Daarbij blijkt ook uit een ander onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving met betrekking tot autodelen dat ook daar werd aangegeven in de notitie dat de opstellers van het onderzoek denkt dat de respondenten sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven op de vragen over hun rijgedrag. Dat zal hier in Haarlem niet anders zijn. Zeker als je bedenkt dat de rest van Haarlem meebetaalt aan de goedkope ritjes van de deelnemende IZOOF deelnemers. 

  

Wij vinden dat Spaarnelanden zich vooral moet richten op zijn kerntaken: het huisvuil ophalen en de stad onderhouden. Daar hebben ze hun handen aan vol, blijkt wel uit de aanhoudende stroom klachten over volle afvalcontainers en papierbakken. Belastinggeld uitgeven aan het IZOOF deelautoproject, waar slechts een kleine groep Haarlemmers van profiteert moet zo snel mogelijk ophouden, voordat de financiële schade nog groter wordt. En laten we wel wezen, er bestaan genoeg commerciële autodeelbedrijven, zoals Greenwheels, om deze service aan te bieden aan Haarlemmers, die dat wel graag willen. 

 

VVD Putten voor meer laadpalen in de toekomst

VVD VVD Putten 14-02-2021 08:07

https://putten.vvd.nl/nieuws/42740/vvd-putten-voor-meer-laadpalen-in-de-toekomst

De verwachting is dat er in dat jaar al rond de twee miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden.Hoewel schoner, rijden ook deze auto’s niet op lucht. De accu’s zullen geladen moeten worden. Thuis, op het werk, maar ook in de openbare ruimte. De behoefte aan publieke laadpalen is nu al aanwezig en zal in de loop der jaren alleen maar groeien. Een verstandige overheid houdt hier rekening mee, bijvoorbeeld door wegonderhoud of reconstructies waar mogelijk en wenselijk te combineren met de aanleg van laadpalen.Wij hebben een klein onderzoekje gedaan en wat blijkt: in Putten lopen we niet bepaald voorop met de aanleg van voorzieningen voor elektrische auto’s. Zo zijn er in Ermelo 22 publieke laadpalen te vinden, in Nijkerk 45, in Harderwijk 78 en in Barneveld maar liefst 99. Daar steken de acht Puttense publieke laadpalen wel wat schamel bij af.Het lage aantal laadpalen in de gemeente Putten kan natuurlijk liggen aan een Puttense voorliefde voor stampende zuigers – waar wij ons echt wel iets bij kunnen voorstellen – maar dat laat onverlet dat ook wij in Putten met onze tijd mee moeten gaan. We moeten in beweging blijven, al dan niet elektrisch aangedreven.Vandaar onze oproep aan de gemeente om nog eens goed te kijken naar locaties waar laadpalen een aanvulling kunnen zijn op de openbare voorzieningen. Bijvoorbeeld bij de herinrichting van de parkeerterreinen in het centrum, of bij regulier onderhoud van wegen en parkeerplaatsen. Maar wel aanleggen op een zodanige wijze dat ze passen in het straatbeeld en geen bron van ergernis vormen voor omwonenden.Een beetje meer spanning in deze tijden van lockdown en avondklok zou wat ons betreft welkom zijn.

Windmolens en zebrapaden voor de deur!

VVD VVD Edam-Volendam 31-01-2021 07:12

Windmolens en zebrapaden voor de deur! Dat is mijn thema deze week. Ik wilde stilstaan bij wat actualiteiten en deze schieten het eerst door mijn hoofd. Iedereen kan windmolens en zebrapaden zien. En meestal vinden we er dan ook wat van. Maar zoals zo vaak, komen actuele dingen zelden uit de lucht vallen. Belangrijke beslissingen met verregaande consequenties worden vaak vele jaren van te voren genomen. Als ze nog niet zichtbaar zijn. Intenties worden daarna verwerkt in beleidskeuzes. Zelden weet je dan waar dat op termijn precies toe gaat leiden. Dat wordt gaandeweg pas duidelijker. Maar je weet wel welke kant je op wilt. Zo is het ook met duurzaamheid en met verkeersveiligheid.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/42516/windmolens-en-zebrapaden-voor-de-deur

Neem windmolens. In Marken komen misschien meer en hogere windmolens. De RES, regionale energiestrategie, is in Edam-Volendam vorig jaar vastgesteld. Maar het kwam voort uit besluiten bij de VN, EU en landelijk. Ingegeven door onder meer klimaatverandering.

In die RES stonden twee zoekgebieden in Marken. Eén voor zonnepanelen op de dijk achter Marken, pal voor de haven van Volendam. En één voor windmolens bij de NES, voor Marken, waar er nu ook al twee staan. Die laatste is nu concreet. Er is een enquete georganiseerd door de coöperatie die de windmolens exploiteert en wil gaan vervangen.

De nieuwe windmolens kunnen er ook méér worden. En ze worden ook hoger. De huidige 70 meter hoge molens, worden vervangen door exemplaren van 110-122 meter hoog. Enerzijds biedt dit mogelijkheden voor duurzame investeringen en voortzetting van subsidiestromen.

Anderzijds worden windmolens door de gemeenteraad van Edam-Volendam onwenselijk geacht en is er recent nog een motie aangenomen om dat ook niet nabij gemeentegrenzen te doen, zonder afstemming met de buurgemeente. De enquete is te vinden op www.cwwaterland.nl en loopt tot en met 7 februari. Op 2 en 4 februari zijn er online informatiebijeenkomsten.

De andere actualiteit zijn zebrapaden. In de de gemeenteraad afgelopen donderdag werd er ook weer aandacht voor gevraagd. Het gaat dan meestal om een specifiek zebrapad. Soms na een ongeluk, soms na een herinrichting, maar altijd als iets extra in de schijnwerpers staat. Maar ook deze keer staat het niet op zichzelf.

Jaren geleden werd van verkeersveiligheid een speerpunt gemaakt. Wegen in ‘verblijfsgebied’ waar we vroeger 50 km/uur reden, werden langzaam aangepast. Vandaag de dag is 30 km/uur de standaard (bij niet-doorgaande wegen). En bij zo ongeveer alle kruisingen verschijnen plateaus met drempels. Om de snelheid er uit te halen en het veiliger te maken voor onder meer fietsers en (ook overstekende) voetgangers.

De gemeente doet dit al jaren. En baseert zich op landelijke richtlijnen bij de ‘duurzaam veilige’ inrichting. En dan komen de zebrapaden weer in beeld. Het blijkt dat in 30 km-wegen die goed zijn ingericht, veilig overgestoken kunnen worden. Mensen lopen niet om, ik ook niet, naar een zebrapad 10 of 100 meter verderop, als ze gewoon veilig naar de overkant kunnen. Een zebrapad geeft dan schijnveiligheid. Een zebrapad is dan minder veilig dan geen zebrapad.

Omdat er te weinig gebruik van wordt gemaakt. Het blijkt dat automobilisten er dan niet op rekenen en niet altijd alert genoeg zijn om tijdig te stoppen, wat door overstekende mensen natuurlijk wel wordt verwacht bij een zebrapad. Oversteken zonder zebrapad is dus veiliger.

Daarom worden ze op plekken waar ze nog liggen ook weggelaten als de weg opnieuw wordt ingericht en aan alle normen kan voldoen. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen. Daar waar veel of in pieken veel wordt overgestoken. Zoals bij supermarkten of in schoolzones. Daar hebben zebrapaden juist weer wel meerwaarde en daar worden ze dus ook wel gemaakt of behouden.

Hopelijk heb ik de reden en de manier waarop de gemeente hiermee omgaat, nu wat duidelijker kunnen maken. Al zullen dit soort vragen altijd gesteld (kunnen) worden, het komt zelden of nooit uit de lucht vallen, ook al lijkt dat soms zo. En wat dat betreft, als jij nou iets ziet dat je niet begrijpt vanuit gemeentelijk beleid, laat het me dan weten. Ik ga (en kan) er niet over discussiëren op facebook, maar wie weet, probeer ik het dan wel een volgende keer uit te leggen!

Wim RunderkampWethouder

Zorgen over route agrarisch verkeer Vloedstegenbrug

VVD VVD DENK Berkelland 18-01-2021 07:47

In Haaksbergen heeft de politiek van zich laten horen, omtrent de Vloedstegenbrug nabij het voormalige Danspaleis. Er zijn zorgen omtrent een aankomend verbod voor zwaar verkeer over deze brug. Omdat deze brug op randje gemeente Haaksbergen / Berkelland ligt, hebben we aan de bel getrokken bij wethouder Bosman.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/42361/zorgen-over-route-agrarisch-verkeer-vloedstegenbrug

De brug over de Buursebeek heeft zijn beste tijd gehad en uit angst dat hij het gaat begeven, denkt men na over een verbod voor zwaar verkeer. Denk daarbij aan vrachtverkeer, maar ook zeker agrarische voertuigen. Vrachtwagens kunnen dat stukje veelal over de nieuwe N18, daar waar agrarische voertuigen die optie niet hebben.

Met name de extra overlast die deze machines met zich mee zou nemen wanneer ze alternatieve routes gaan rijden, alsmede de extra kosten voor de betreffende ondernemers die de extra kilometers moeten afleggen zijn aanleiding om mee te denken over een oplossing.

Wethouder Bosman gaf in een snelle reactie aan dat dit haar aandacht heeft. De gemeentelijke organisatie heeft korte lijnen met Haaksbergen en denkt graag mee over een oplossing om zwaar, voornamelijk agrarisch verkeer, toch de oversteek over de Bursebeek te kunnen laten maken.

Thema deze week: 'Kattentrappetjes, Missiehuis en Julianaweg'

VVD VVD Edam-Volendam 15-01-2021 05:11

Het werd wel weer eens tijd voor een ‘thema van de week’. Want het nieuwe jaar is duidelijk vol frisse energie begonnen! Laat ik beginnen met de Kattentrappetjes. Vanochtend was ik met Theo Burger bij de plaatsing van vijf kattentrappetjes, langs de Edammerweg in Volendam. Deze proef is het gevolg van de wijkraad Oude Kom Volendam, die dit bij me heeft aangekaart. Tegelijkertijd hoorde ik ook van een petitie voor kattentrappetjes in Edam. Ik sta positief tegenover deze extra stimulans. Ik heb al navraag laten doen in Delft, want Edam is een beschermd stadsgezicht en dan ligt de lat wat hoger. Maar daar komen we wel vast wel uit.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/42332/thema-deze-week-kattentrappetjes-missiehuis-en-julianaweg
Dieptepunten waren er ook. In de Nivo en op social media las ik een open brief van St. Werkend Missiehuis. Ik vind het jammer, als partijen via de krant beschuldigingen uiten over hun buren. Dat brengt nooit een oplossing dichterbij. Veel mensen lezen het en zijn verontwaardigd, eigenlijk zonder dat ze weten hoe het zit.
In dit geval wordt regelmatig een vrachtwagen (lang) geparkeerd, op een parkeerplaats voor auto’s. Met als gevolg dat onder andere het parkeerverwijssysteem ontregeld wordt (op elke parkeerplaats zit een sensor).
De oplossing is vrij simpel, in plaats van over elkaar praten in de krant, mét elkaar praten. De gemeente gaat een poging doen, want als partijen zich gewoon aan de regels houden en laden en lossen op de weg (als dat niet op eigen terrein kan), dan is er helemaal geen probleem.
En dan natuurlijk weer participatie, ook deze week. Op dinsdag was er een 2e ontwerpatelier voor de Julianaweg. Daarin werd ingezoomd op verkeer. Ik kan iedereen aanraden om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. De volgende keer komt er meer informatie over de planning. Zie www.julianaweg-volendam.nl.
En gisteren was de eerste van twee bijeenkomsten over de herinrichting van de Keetzijde in Edam. Daar willen we in de loop van 2021 het asfalt verwijderen en de weg inrichten als een veilige 30 km-zone, met fietsstroken en een voetpad.
Over de opkomst was ik dik tevreden, ook al hadden we wat technische opstartproblemen. Ik ben er van overtuigd dat we samen een mooiere en veiliger Keetzijde krijgen dit jaar.
Wim Runderkamp
Wethouder

VVD pleit voor algeheel laad- en losverbod op de ring in de ochtendspits

VVD VVD Hilversum 16-09-2020 21:34

De VVD-fractie heeft in de commissie van 16 september het idee gelanceerd om in de algemene plaatselijke verordening (APV) een algeheel laad- en losverbod in te stellen op de binnen- en buitenring.

Dit laad- en losverbod geldt:

voor alle vormen van laden en lossen waarmee men de rijbaan en/of de doorgang van het verkeer blokkeert niet voor het openbaar vervoer alleen in de ochtendspits: tussen 7.30u en 9.00u

De APV is de plek waar we dit soort aanvullende regels opschrijven.

De kiezers van alle partijen – links of rechts – staan met regelmaat muurvast in de file als ze naar hun werk willen, omdat er een vrachtwagen staat te lossen op de ring, midden in de ochtendspits. Als je er eens goed over nadenkt, is het in ons krappe dorpje echt van de zotte dat dit zo maar kan.

De aanleiding voor dit initiatief is dat de VVD – letterlijk – al jaren probeert hier iets aan te doen. In de afgelopen vier jaar heeft de fractie drie keer vragen gesteld aan drie verschillende wethouders en opgeroepen hier iets aan te doen. Helaas zonder enig effect. Doordat er vaak midden in de ochtendspits geladen en gelost wordt op – bijvoorbeeld – de Langestraat, staat het vast tot aan het Melkpad – en soms nog verder. Dit is simpelweg niet nodig.

Er komt een nieuwe verkeersvisie aan, en het is aantrekkelijk om te stellen dat we daar op moeten wachten. Maar mensen staan nù al vast, dus de VVD vindt dat we dit ook nù, na 4 jaar aandringen, eens moeten oplossen.

Het laatste wat we willen is het ondernemers moeilijk maken om hun werk te doen. Daarom hebben we het – vooralsnog – alleen over de binnen en buitenring en niet over de belangrijke radialen zoals de Neuweg, Emmastraat en Larenseweg.

We vinden dat chauffeurs en hun werkgevers de common sense moeten hebben om in te zien dat het blokkeren van de belangrijkste ringwegen in Hilversum midden in de spits écht geen goed idee is. We hebben al zo weinig ruimte en praktisch de hele binnenstad is éénrichtingsverkeer. Blijkbaar is de enige manier om dit duidelijk te maken een verbod.

Dit verbod, waarvan we natuurlijk liever hadden gezien dat het niet nodig was, is een simpele en doeltreffende maatregel die ons toch al overbelaste wegennetwerk voor een deel kan ontlasten. 

Het is ook logisch; eerst de inwoners de stad uit en de werknemers van buiten de stad in, en daarna pas werkzaamheden gaan doen die het verkeer op de ring blokkeren.

Dit is een verkeersaangelegenheid, maar de APV valt onder de verantwoordelijkheid van de Burgemeester dus vandaar dat Ruud Verkuijlen het idee vanavond in de commissie gedeeld heeft. Niet iedereen zag direct de – door ons wel geconstateerde – urgentie, dus een schone taak aan de VVD de komende weken om steun te krijgen voor dit voorstel!

Hidde Fennema

Raadsfractie VVD Woordvoerder bereikbaarheid & duurzaamheid hiddefennema@vvdhilversum.nl | 06-41389404

https://www.vvdhilversum.nl/?p=7742

Het verbod zou moeten gelden voor rood (buitenring) en oranje (binnenring). De radialen (geel) laten we voor nu buiten beschouwing, maar het zou kunnen dat we die later toch toe moeten voegen. 

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/31/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.