Nieuws van SGP over CDA inzichtelijk

9 documenten

SGP: 'Zwarte dag voor Woudenberg'

SGP SGP VVD CDA PvdA Woudenberg 11-07-2019 00:00

Vanavond werd na een langdurige discussie het ambtsgebed afgeschaft dat altijd werd uitgesproken voorafgaand aan de raadsvergadering. Fractievoorzitter Henk Jan Molenaar sprak namens de SGP van een zwarte dag voor Woudenberg. 'Het gemeentebestuur van Woudenberg denkt Gods zegen niet meer nodig te hebben. Dat is een grote verantwoordelijkheid die de raad hiermee neemt.'

Tijdens de raadsvergadering sprak Henk Jan Molenaar nog de volgende woorden over het ambtsgebed.

Voorzitter, in de raadscommissie hebben we dit voor ons pijnlijke agendapunt uitgebreid besproken. Namens de SGP fractie heb ik daarbij aangegeven het initiatiefvoorstel om verschillende redenen onbegrijpelijk te vinden en vooral inhoudelijk teleurstellend.

Daar waar in het initiatiefvoorstel slechts het ongemakkelijk gevoel als argument werd benoemd bleek in de commissievergadering het streven naar een inclusieve samenleving het argument voor het schrappen van het ambtsgebed. En voorzitter, dan moeten tradities vanuit de joods-christelijke cultuur van ons land en dorp, waar een groot deel van Woudenberg zeer veel waarde aan hecht, blijkbaar wijken voor inclusiviteit. Beter gezegd wijken voor het streven naar inclusiviteit, want voorzitter wat het besluit vanavond ook wordt het schrappen van het ambtsgebed of het handhaven van het ambtsgebed, een inclusief besluit zal het niet zijn en niet worden. En daarmee is het belangrijkste argument uit de commissievergadering van tafel.

En voorzitter als de inclusiviteit met dit voorstel niet bereikt wordt wat dan wel. Ik moest na de commissievergadering terugdenken aan de vergadering van zo’n 13 maanden geleden, de vergadering waarin we met elkaar terugblikten op het proces van coalitievorming en waarin door verschillende partijen, waaronder de mijne, stevige kritiek werd geuit op de rol daarin van GBW als grootste partij. De weerslag daarvan is soms nog te merken.

Klachten tegen het ambtsgebed heeft GBW niet ontvangen. In aanloop naar de commissie kwamen er wel heel veel verzoeken om het ambtsgebed te handhaven, veel uit voor GBW wellicht ‘verdachte’ hoek. Maar vooral na de bespreking in de commissie en het breder bekend worden van dit voorstel ook veel reacties uit zogezegd ‘onverdachte’ hoek; niet christelijke Woudenbergers die dit voorstel onbegrijpelijk of bizar vinden en niet snappen dat wij daar als raad zoveel tijd aan besteden. Ik moet constateren dat het leidt en heeft geleid tot een verdere polarisatie. Buiten de raadszaal en binnen de raadszaal. Het voorstel doet heel veel pijn en ik verwacht dat dat ook z’n weerslag zal blijven hebben.

Voorzitter ik wil dan ook een laatste dringende oproep doen aan mijn mederaadsleden om het ambtsgebed te handhaven en hen wijzen op de grote verantwoordelijkheid die ze hierin hebben. Het heeft zo’n grote waarde, een gebed waarin wij als gemeenteraad van Woudenberg onze afhankelijkheid uitspreken, waarin we bidden om respect en waarin we vragen om een zegen van God over ons raadswerk en onze raadsbesluiten. Mijn oproep is dan ook om het met de apostel Paulus in zijn brief aan de christelijke gemeente te Rome te zeggen: volhardt in het gebed!

 

Voorzitter, wij begrijpen dat het collectief bidden tot de ‘Heer van hemel en aarde’ ongemakkelijk kan zijn voor een individueel raadslid dat niet in Hem gelooft. En hoewel het ambtsgebed in de huidige vorm, namelijk voorafgaand aan de raadsvergadering niet verplichtend is, leidt het uitspreken direct voorafgaand aan de opening er wel toe dat het verplichtend lijkt. En daarom dienen wij samen met het CDA een amendement in om het ambtsgebed met tien minuten te vroegen. Daarmee komen we tegemoet aan het ongemakkelijk gevoel, maar behouden we het ambtsgebed.

Voorzitter tot slot een laatste punt was ons bijbleef uit de commissievergadering; de daarin geschetste rol van de CU. Als coalitiepartner is de CU immers in een bijzondere positie geweest om iets tegen dit voorstel te doen. Wel inhoudsvolle woorden, geloof en politiek niet willen scheiden, de waarde van een collectief ambtsgebed, woorden waar wij ons helemaal in kunnen vinden. Maar ik heb niets gehoord over een dreigement over het einde van de samenwerking, geen vuist op tafel, geen weerwoord, geen breekpunt, zelfs geen punt van gemaakt. En dat stelt ons teleur, daar hadden we echt meer van verwacht en gehoopt!

 

Tijdens de raadsvergadering werden drie amendementen ingediend. In eerste termijn diende Gemeentebelangen Woudenberg (GBW) een amendement in om het ambtsgebed te vervangen door een spreektekst en daarnaast een moment stilte te houden, zodat iedereen daaraan zijn eigen invulling kan geven. Dit amendement werd gesteund door GBW en PvdA/GL. SGP, CDA, CU en VVD stemden tegen. De SGP diende een amendement in om het ambtsgebed te behouden, maar dan 10 minuten voor de vergadering, zodat bezwaarden hierbij niet aanwezig hoeven te zijn. Dit amendement werd alleen door SGP en CDA gesteund. GBW, PvdA/GL, VVD en CU stemden hier tegen. In tweede termijn werd een laatste amendement ingediend door SGP en CDA. Dit amendement stelde voor de voorgestelde spreektekst te schrappen en de opening dan maar kaal te houden. Dit amendement werd gesteund door SGP, CDA, CU en VVD en kreeg daardoor een meerderheid. 

Het geamendeerde voorstel werd gesteund door GBW, PvdA/GL en VVD. Daarmee werd het voorstel aangenomen en is het ambtsgebed per 31 oktober afgeschaft. 

Raadsvergadering donderdag 8 november 2018 in het teken van de begroting

SGP SGP VVD CDA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Waalwijk 09-11-2018 00:00

Raadsvergadering donderdag 8 november 2018 in het teken van de begroting

Op donderdag 8 november jl. was de raad van de gemeente Waalwijk opnieuw in vergadering bijeen. Voornaamste onderwerp was de begroting voor 2019, een financiële uitwerking van de kadernota die eerder dit jaar is vastgesteld. De kadernota was min of meereen uitwerking van het coalitieprogramma "Samen duurzaam vooruit" van de coalitiepartijen Lokaal Belang, VVD, Groen Linksaf en CDA. Gewoontegetrouw zijn er deze vergadering een aantal moties en amendementen ingediend.

Een in het oog springend voorstel was een amendement van de VVD, waarin de coalitie voorstelde om wegens vrije ruimte in de begroting de 1% OZB verhoging voor dit jaar achterwege te laten. De SGP kon hier niet in mee. Wij zijn er geenszins van overtuigd dat er werkelijk een vrije ruimte in de begroting zit. Daarnaast zien wij tekorten aankomen in zorgbudgetten en er is sprake van een forse schuldpositie van de gemeente Waalwijk. Een stukje, weliswaar sympathiek aandoende, vrijgevigheid zien wij tegen deze achtergrond als een verkeerd signaal.

De SGP heeft verder aandacht gevraagd voor de wensen van zorgbehoevende senioren in de gemeente Waalwijk. Er is veel nood op dit gebied en dat zal, naar wij vrezen, niet afnemen. Het terugdringen van verzorgingstehuizen uit het dorp- en stadsbeeld heeft ook schaduwzijden. Wie zijn of haar oor te luisteren legt in de samenleving, begrijpt waar wij het over hebben. De SGP heeft bij er bij motie aangedrongen om dit onderwerp mee te nemen in het komend jaar op te stellen woonbeleid. Ook de woningbouwverenigingen en zorginstanties moeten in de gesprekken worden betrokken. Deze motie is overgenomen door het college, we zien de verdere ontwikkelingen met grote belangstelling tegemoet. In de begroting zitten ontegenzeglijk veel goede elementen. Toch was dat voor de SGP, evenals voor ChristenUnie, D66 en de PvdA, niet voldoende om de begroting te kunnen steunen. Daarvoor zijn toch teveel vragen open blijven staan en verschil van inzicht over de gemaakte keuzes in sommige dossiers. Zo is de begroting uiteindelijk vastgesteld met steun enkel vanuit de coalitiepartijen.

Zondagsrust in het geding

SGP SGP VVD PvdA CDA Partij voor de Vrijheid Tholen 07-11-2018 00:00

 

Zondagsrust in het geding

Tijdens de raadsvergadering van 11 oktober 2018 is het beleidsplan Toerisme & Recreatie Tholen vastgesteld. In dit beleidsplan staat beschreven hoe Tholen nog aantrekkelijker gemaakt kan worden voor toeristen, waarbij vooral ingezet wordt op wandelaars, fietsers en duikers. Uiteraard moeten deze ontwikkelingen passen bij het Thoolse DNA, waarin rust en ruimte centraal staan.

Tijdens de behandeling van dit beleidsplan heeft de fractie van het Algemeen Belang Tholen (ABT) een amendement (wijziging van het beleidsplan) ingediend waarmee zij het mogelijk wil maken dat zogeheten “serviceorganisaties” ook op zondag hun winkel open mogen stellen. Vanzelfsprekend hebben we hier als SGP-fractie fel tegen geageerd.  Wij vinden de zondag een buitengewoon bijzondere dag; Gods dag. Een dag waarop we naar de kerk gaan om naar het Woord van God te luisteren, maar ook een dag van het gezin en samenzijn. Alleen al het christelijk karakter van die dag, maakt hem voor ons zo bijzonder. Zondagsopenstelling van winkels gaat in tegen het vierde gebod van de Tien Geboden, waarin God ons vraagt te rusten van ons werk en ons volledig te richten op Zijn dienst. De zondag is een waardevol geschenk wat we moeten koesteren in deze jachtige en onrustige tijd.

Naast deze principiële argumenten heeft onze fractie ook ingebracht dat er veel steekhoudende niet-principiële argumenten zijn voor de zondagsrust. De zondag is namelijk niet alleen vanwege het christelijke karakter zo’n mooie dag, maar ook vanwege de belangrijke sociaalmaatschappelijke waarde. Iedereen in dit land en in onze gemeente is gebaat bij één dag rust in de week. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Een dag die in het teken staat van rust en vrijheid, tegenover de overige dagen die vaak in het teken staan van onze plicht om te werken. Naar onze mening moet juist de overheid pal staan voor die vrijheid; het recht op een vrije zondag voor iedereen, in het bijzonder voor de werknemer.

Dat dit absoluut noodzakelijk is, blijkt wel uit de landelijke evaluatie van de Winkeltijdenwet (wet waarin de regels omtrent de openingstijden van winkels geregeld worden). Uit een enquête die tijdens die evaluatie gehouden is, blijkt dat juist de werknemers vaak de dupe zijn van zondagsopenstelling. Van de mensen die op zondag werken, geeft ongeveer 2/3e(!) aan dat ze dat liever niet zouden doen. Oftewel: veel mensen moeten op zondag werken, maar zijn liever vrij. Als we dan kijken naar degenen die niet op zondag werken, dan zien we dat maar liefst 90% aangeeft dat ze dat liever niet doen. Op basis van deze cijfers kunnen we dan ook niets anders concluderen dan dat onze Thoolse werknemers niet zitten te wachten op zondagsopenstelling van welk soort winkel dan ook! We hebben aangegeven dat onze fractie pal staat voor het recht op een vrije zondag van iedere Thoolse werknemer. Dat willen we niet prijsgeven aan de commercie.

Ook vanuit het perspectief van de (kleine) winkelier zijn er diverse argumenten aan te dragen waarom zondagsopenstelling van winkels zeer ongewenst is. Evenals de werknemers zijn deze ondernemers gebaat bij één collectieve rustdag in de week. Het merendeel van de Thoolse winkeliers zit niet te wachten op zondagsopenstelling. Bestedingen worden verdeeld over meerdere dagen, nemen in z’n totaliteit niet toe, terwijl er wel fors hogere personeelskosten tegenover zondagsopenstelling staan. Toerisme zal dit niet compenseren. Daar komt nog bij dat het amendement zeer onduidelijk is over het type winkel wat op zondag open mag. ‘Serviceorganisaties’ zijn een niet-bestaande juridische categorisering van winkels, waardoor het onduidelijke was wat de impact van dit amendement kan zijn. Dit amendement zou dus zomaar veel verstrekkender gevolgen kunnen hebben dan vooraf wordt voorzien.

Argumenten te over dus, om tegen het amendement te stemmen!? Het tegendeel bleek waar. Helaas moesten we constateren dat alleen de CU-fractie ons steunde en tegen het amendement stemde. Tot onze grote verbazing stemde ook de fractie van het CDA, die in haar verkiezingsprogramma heeft staan dat ‘de winkels hier op zondag gesloten blijven’, in met dit amendement. Daarmee is er binnen de Thoolse gemeenteraad voor het eerst een meerderheid voor zondagsopenstelling van ‘serviceorganisaties’. Ook de fracties van de VVD, CDA, PVV, SP, PvdA/GL stemden namelijk in met dit amendement. Coalitiegenoot VVD heeft ook ingestemd met het amendement. Bij de coalitiebesprekingen is afgesproken dat de coalitiepartijen niet zelf met voorstellen komen die de zondagsrust aantasten. Als andere partijen met voorstellen in die richting komen, zijn ook coalitiepartijen vrij om daarover een eigen standpunt in te nemen.

Nu is de zondagsopenstelling van winkels geregeld in de lokale winkeltijdenverordening. Met het aannemen van dit amendement is er dus formeel nog geen openstelling van ‘serviceorganisaties’ mogelijk. Daarvoor moet deze verordening aangepast worden. Bovendien moet dan allereerst duidelijk worden wat wel en wat niet onder de categorie ‘serviceorganisatie’ valt. De meerderheid van de gemeenteraad heeft het college opgedragen om dit verder vorm te geven.

Als SGP-fractie zullen wij pal blijven staan voor de zondagsrust. Op dit principiële punt kan en mag geen enkele concessie gedaan worden. Vanuit onze achterban merken we de grote betrokkenheid en voelen we de pijn die dit voorstel met zich meebrengt. We zullen de komende periode benutten om  inzichtelijk te maken dat dit voorstel niet in het belang van onze Thoolse inwoners en bedrijvigheid is. In de hoop dat partijen die voor dit amendement gestemd hebben, tegen een mogelijke wijziging van de winkeltijdenverordening zullen stemmen. We willen u vragen om de activiteiten die we hiervoor willen organiseren nauwlettend in de gaten te houden en ons hierin te steunen door kenbaar te maken dat de zondagsrust u aan het hart gaat. Bovenal willen we u vragen om deze kwestie in uw gebed mee te nemen.

 

Kadernota Faunabeheer

SGP SGP CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie Partij voor de Dieren Gelderland 10-10-2018 00:00

/r/ecb6a5ad2366614cf0328d39533fd9db?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fkadernota-faunabeheer%2F9631&id=5c85e0e9de0a8a0a0d46b0d92f323a7d72490f24   PS-Vergadering 26 september 2018

 

/r/ecb6a5ad2366614cf0328d39533fd9db?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fkadernota-faunabeheer%2F9631&id=5c85e0e9de0a8a0a0d46b0d92f323a7d72490f24Bennie Wijnne:

Als SGP hebben wij in deze kadernota problemen met de mogelijkheid dat GS ook de schadebestrijding op zondag kan toestaan. Wij liggen hier als SGP de vinger bij in het kader van de zondagsrust. Als GS dit wel zouden toestaan dan zou dit niet in lijn zijn met artikel 3.6 lid 2 van het besluit Natuurbescherming waar jacht op zon- en feestdagen verboden is. Een ontheffing hiervoor verlenen zou geen eenduidige regelgeving betekenen. De motie die wij als SGP samen met het CDA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren indienden, kreeg ook de steun van de Partij van de Arbeid, 50+, SP en GroenLinks.

Deze motie is aangenomen en GS heeft toegezegd deze ook uit te zullen voeren.

Algemene Beschouwingen Perspectiefnota 2018-2022

SGP SGP CDA Hardinxveld-Giessendam 11-07-2018 00:00

 

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 5 juli stelde de gemeenteraad de perspectiefnota 2018-2022 vast. Hierin is het financieel en inhoudelijk kader gesteld die dient als opmaat naar de begroting 2019.

Namens de SGP voerde fractievoorzitter Arjan Meerkerk het woord, hij bracht het volgende naar voren:

Voorzitter,

Voor ons ligt een nota met perspectief. De perspectiefnota 2019-2022 laat structureel zwarte cijfers zien met mooie overschotten. Dat is een bijzondere zegen aan het begin van deze nieuwe raads- en collegeperiode. De CDA-fractie spreekt vaak over rentmeesterschap. Zo voelt dat ook voor ons als SGP-fractie. We ontvangen veel en dragen daarmee ook verantwoordelijkheid om daar het goede mee te doen. Wat is dan het goede? Voor de SGP zijn dat de Bijbelse waarden en normen. Wij zijn ervan overtuigd dat die waarden goed zijn voor iedereen. Dat betekent bijvoorbeeld dat wij de zondag als rustdag willen behouden, dat wij goed willen omgaan met de schepping en dat wij het belangrijk vinden dat mensen die zorg nodig hebben dat ook daadwerkelijk krijgen.

Deze perspectiefnota is er een met visie. Een visie is door de oogharen kijken naar de toekomst. Vaak nog niet zo concreet en goed onderbouwd. Dat is ook wat de SGP is opgevallen aan deze perspectiefnota: een concrete onderbouwing van de voorstellen ontbreekt hier en daar. Maar er zitten wel een aantal mooie lijnen in waar de SGP de vinger bij wil leggen:

1. Financien:

De ambities die opgenomen zijn in deze perspectiefnota zijn fors. De onderbouwing is hier en daar mager. Ik noem als voorbeeld het bedrag van 50.000 euro voor duurzaamheid, wat voor ons uit de lucht gegrepen is en waarop een visie ontbreekt. Daarnaast zijn de ambities vanuit het nieuwe coalitieakkoord nog niet verwerkt. Wij zijn benieuwd of de inschatting van het college is of het lukt om deze ambities op hoofdlijnen wel vertaald te hebben in de begroting 2019.

De ontwikkelingen in het gemeentefonds met de komst van Interbestuurlijk Programma (IBP) ziet de SGP als een kans voor onze gemeente. Wij vragen ons college om hier nader onderzoek naar te verrichten. Welke aanknopingspunten voor cofinanciering zien wij in het voorgenomen beleid en hoe kunnen wij andersom wensen vanuit het coalitieakkoord koppelen aan het IBP? Daarover ziet onze fractie graag de visie van het college uitgewerkt in de begroting.

Als het financieel voor de wind gaat is het van belang om wat opzij te leggen. De SGP vind het van belang om de schulden verder terug te dringen, de algemene reserve aan te vullen en geld apart te leggen met het oog op bijvoorbeeld grote infrastructurele projecten. Denk hierbij aan de verkeersproblematiek Nieuweweg en investeringen in de ontwikkeling en ontsluiting van ’t Oog.

2. Klimaat en duurzaamheid:

Een heel belangrijk thema voor de SGP voor de komende jaren is klimaat en duurzaamheid. De enorme stortbuien, extreme droogte en windhozen laten zien hoe nietig wij als mensen zijn De geldende normen voor bijvoorbeeld onze rioolstelsels zijn onvoldoende om hiermee om te kunnen gaan. En dan komen we meteen op een belangrijk punt voorzitter, waarbij ik ook benieuwd ben naar de mening van andere fracties. De SGP heeft niet de illusie dat wij de natuurkrachten kunnen temmen. Daarom denken wij dat het verstandig is om vooral te investeren in klimaatbestendigheid. De SGP ziet graag dat de portefeuillehouders duurzaamheid en openbare ruimte in het kader van duurzaamheid, komen met een concrete visie op de inrichting en het beheer van de openbare ruimte op de lange termijn. Communicatie met inwoners en ondernemers is daarbij een cruciaal onderdeel. Aansluitend moet de vertaalslag gemaakt worden naar een inrichtingsprogramma met een bijbehorende investeringsagenda. Daarbij rijkt de provincie ons de hand, zoals bleek tijdens de bijeenkomst binnen de regio Drechtsteden, want ook zij willen graag klimaatbestendigheid. Ik ben benieuwd naar de visie van het nieuwe college op dit punt. En met name of de portefeuillehouders van openbare ruimte en duurzaamheid samen willen optrekken hierin.

3. Bouwen en wonen:

De vraag naar woningen is groot en de prijzen rijzen de pan uit. Om onze jongeren en ouderen vast te kunnen houden hebben we als gemeente een verantwoordelijkheid door een ambitieus bouwprogramma neer te zetten met voldoende woningen voor diverse doelgroepen. Als aandachtspunt daarbij geeft de SGP het college mee om te kijken naar mogelijkheden voor huurwoningen voor ouderen in de prijsklasse net boven de wettelijke grens voor sociale woningbouw. Wij hoorden bijvoorbeeld dat er voor de woningen in de Maashof een wachtlijst is van tientallen personen.

De ontwikkelingen in de Blauwe Zoom zien wij als positief. Deze plannen dragen bij aan doorstroming waardoor ons dorp aantrekkelijk blijft voor jong en oud. Ook inbreilocaties kunnen een bijdrage leveren aan de woonbehoefte van doelgroepen. Bij alle bouwplannen vind de SGP een optimale ruimtelijke inrichting van groot belang. Deze moet passen bij de identiteit en het karakter van ons dorp. Voldoende parkeerplekken, groen en een goede ontsluiting zijn randvoorwaarden. Voor de ontwikkeling van ’t Oog zien we een adequate ontsluiting richting het centrum als voorwaarde voor de realisatie van woningen in dat gebied. De kosten die dit met zich meebrengt moeten ook deels vanuit de exploitatie worden gerealiseerd. Ook bij de locatie IJzergieterij heeft onze fractie aandacht gevraagd voor een adequate ontsluiting omdat wij hier zorgen over hebben.

4. Omgevingswet:

Dit raakt wat ons betreft aan een ander belangrijk onderwerp: de omgevingswet. Hoewel sommigen er nog aan twijfelen of deze wet echt gaat komen, wijst alles erop dat de gedachte achter deze wet al volop haar intrede doet. Volgens de perspectiefnota moet deze budgetneutraal worden ingevoerd. Kan dat wel voorzitter? De SGP wil niet dat deze wet ertoe leidt dat de bestaande kaders vervallen. Duidelijkheid over wat wel en niet kan is nodig voor verwachtingen van inwoners en ondernemers. Wij zien graag dat er gestart wordt met het inventariseren van bestaande kaders die in de toekomst vertaald wordt in een omgevingsvisie per wijk/gebied. Daarin kunnen ook de opgaven per wijk/gebied voor de toekomst worden geformuleerd. Wat de SGP betreft komt het college snel met een procesvoorstel voor de omgevingswet. We hebben inmiddels als raad en college al twee interessante bijeenkomsten gehad met daarin voldoende aanknopingspunten om aan de slag te gaan.

5. Sociaal domein

Tot slot voorzitter, wil de SGP aandacht vragen voor het sociaal domein. Afgelopen week heeft onze fractie in de Drechtraad aandacht gevraagd voor de kwaliteit van de dienstverlening van de Drechthopper. Dus dat hoef ik hier niet meer te doen. Wij vragen aandacht voor de regiefunctie van ons sociaal team. Wij zijn zeer te spreken over het werk wat hierin tot nu toe wordt gedaan en willen die lijn graag vasthouden. Pal staan voor de belangen van onze inwoners vanuit lokale regie, ook naar de regionale uitvoeringsinstanties en de tweede en derde lijns professionals en zo nodig zelfs richting het gedwongen kader. Dat is een flinke opgave, maar met een stevige bestuurder zoals wethouder Baggerman hebben wij daar alle vertrouwen in! Wij vragen aandacht voor de thema’s eenzaamheid, en respijtzorg binnen de maatschappelijke agenda. Goede initiatieven, zoals het wekelijkse sportmoment voor ouderen in de Wielinghof mogen niet vervallen, als gevolg van de invoering van de MAG.

Voorzitter, ik rond af. De SGP-fractie is gemotiveerd om aan de slag te gaan in de nieuwe raadsperiode. Het perspectief van deze nota draagt daar zeker aan bij. De dynamiek van het veranderende lokaal bestuur vraagt van onszelf als raadsleden met enige regelmaat zelfreflectie en bijscholing. Wij kijken uit naar het vervolg van de trainingen voor nieuwe raadsleden en willen ook in de begroting structureel aandacht hiervoor vragen. Het hoeft geen vijf-sterren-hotel te zijn, voorzitter, waar we als raad en college overnachten. Maar misschien is een heisessie helemaal geen gek idee! Wij wensen het college en de ambtelijke organisatie veel succes toe met de vertaling van deze perspectiefnota en het coalitieprogramma naar de begroting. Bovenal wensen wij u Gods zegen toe over alle werkzaamheden.

 

Via onderstaande link, kunt u de raadsvergadering terugbeluisteren.

https://hardinxveldgiessendam.raadsinformatie.nl/vergadering/538267/%2005-07-2018

Duidingsdebat tweede informatieronde: maak werk van woningbouw en mobiliteit

SGP SGP GroenLinks D66 CDA VVD De Bilt 18-05-2018 00:00

De SGP vindt het beschamend dat 2 maanden na de verkiezingen de formatie van een nieuw college nog steeds in de beginfase staat. Partijen zijn vooral druk geweest met elkaar en om er vooral voor te zorgen dat men weer als vriendjes bij elkaar in het college komt. Johan Slootweg: ‘We moeten ons ervoor schamen dat er 2 maanden na dato nog niets inhoudelijks op papier staat. En dat terwijl er zoveel moet gebeuren.’ Er liggen enorme vraagstukken als het gaat om woningbouw en mobiliteit. De SGP vraagt zich af of er nu wel echt werk gemaakt gaat worden van deze thema’s. En niet te vergeten het onderhoud van het openbaar groen. Immers dezelfde partijen zitten aan tafel die ook de vorige periode een coalitie hebben gevormd. Sommige van die partijen moeten dan wel van kleur verschieten om nu wel tot de gewenste resultaten te komen.

Ook de VVD is weer aangeschoven. VVD, CDA, GroenLinks, D66 en Beter De Bilt praten nu met elkaar. Inhoudelijk staat de SGP dichter bij CDA en VVD, dan de partijen die nu met deze beiden in gesprek zijn. De SGP is zeer benieuwd hoe het coalitieakkoord er uit gaat zien. Slootweg: ‘We waarderen de toezegging van verschillende partijen dat het een akkoord op hoofdlijnen moet worden positief.’ Vijf partijen zijn echter niet nodig om een meerderheid te vormen. Dus vijf wethouders is niet nodig. De SGP wil in het college niet meer dan 3,5 fte zien. Hoeveel personen dat worden is aan partijen. Met een schuld van 80 miljoen, die ons bij elke procent rentestijging 800.000 euro kost, kunnen we ons geen college met vijf fulltime wethouders veroorloven.

De SGP vraagt GroenLinks of zij hun handtekening zetten onder een akkoord waarin staat dat er gebouwd kan worden buiten de rode contour, dat het besluit ‘Energieneutraal in 2030’ wordt herzien, dat er naar nieuwe wegen wordt gezocht om De Bilt en Bilthoven beter te ontsluiten en dat er meer geld moet naar het onderhoud van de openbare ruimte. Meer partijen in de raad, waaronder de SGP, zien graag dat er op deze thema’s stappen worden gezet.

Gemeenteraad 17 mei 2018 20:00

Arjan Klein kandidaat-wethouder

SGP SGP ChristenUnie CDA Elburg 06-04-2018 00:00

 

Na de verkiezingen op 21 maart jl. is informateur Willem Krooneman (ChristenUnie), lijsttrekker van de grootste partij in Elburg, gestart met de verkenning voor de toekomstige coalitie. 

 

Uit de verkennende gesprekken heeft informateur Krooneman geconcludeerd dat een coalitie van ChristenUnie, Algemeen Belang, SGP en CDA de best mogelijke optie is. Op 11 april zal er tijdens een openbare raadsvergadering gesproken worden over de resultaten van de informateur. Genoemde vier partijen hopen in de komende raadsperiode de coalitie te mogen vormen. 

 

Namens de SGP is Arjan Klein kandidaat-wethouder. Hij zit sinds 2010 namens de SGP in de gemeenteraad. De SGP is vrijwel altijd in het college vertegenwoordigt geweest. Huidig wethouder Jan Polinder heeft aangegeven na 10 jaar wethouderschap zich op ander werk te willen richten. 

Bedrijventerrein Leersum

SGP SGP VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 28-12-2017 00:00

Al jarenlang is er sprake van de ontwikkeling van een bedrijventerrein tussen Amerongen en Leersum. Bedrijven uit de dorpskernen kunnen dan verplaats worden naar het bedrijventerrein en op de vrijkomende plekken kunnen dan woningen gebouwd worden. Een meerderheid van de raad heeft op 31 oktober 2013 ingestemd met deze ontwikkeling en het bestemmingsplan vastgesteld. De rechter heeft het bestemmingsplan in 2015 vernietigd. Daarmee is het college aan zet om het bestemmingsplan te herstellen.

Vorige week werd een motie van VVD, Open, SP, BVH en CU aangenomen, waarmee het college verzocht wordt om te stoppen met deze ontwikkeling. Dit terwijl de VVD in 2013 nog instemde met het bestemmingsplan. Tegelijkertijd diende het CDA een motie in om de voorwaarden van deze ontwikkelin (inclusief de eis van de gemeenteraad om de volkstuinen  te verplaatsen) juist te handhaven. Deze motie hebben wij mede ingediend.

De achtergrond van onze inbreng en onze keuze om de motie van het CDA mede te ondertekenen en de motie van de andere partijen af te wijzen is dat wij het van het grootste belang achten dat wij als politiek consistent en betrouwbaar zijn. Evenzeer zoals ons bestuur dat dient te zijn. Wij willen een betrouwbare overheid zijn waar zowel onze contractpartijen als onze burgers en ondernemers van op aan kunnen.

Dat betekent ook dat in deze gevallen van zakelijke aard de minderheid bij een eerder genomen besluit door de raad zich bij het eerder genomen besluit van de raad neerlegt. Dit in plaats van het eigen standpunt in een lopende zaak te wijzigen, zonder gedegen onderbouwing waaruit blijkt dat bijvoorbeeld veranderde omstandigheden een wijziging van standpunt rechtvaardigen.

Als wij als bestuur en raad te allen tijde achter een eerder genomen besluit blijven staan hoeven ondernemers niet onzeker te zijn, maar weten ze altijd waar ze aan toe zijn.

In plaats van het besluit te herzien doordat men aan de haalbaarheid twijfelt is het ons inziens beter om de eisen richting de ontwikkelaar aan te scherpen door een termijn te stellen waarop de randvoorwaarden gerealiseerd dienen te zijn. Om deze reden en om duidelijkheid te geven over de versoepelde randvoorwaarde van de provincie aangaande de volkstuinen hebben wij gemeend de partijen te laten weten dat de verplaatsing van de volkstuinen een harde eis van de raad blijft.

Dat zal de ontwikkelaar in actie doen komen of als de ontwikkelaar daar geen kans voor ziet zal deze zelf de ontwikkeling als onhaalbaar doen verklaren.

Bijdrage SGP fractie Begroting 2016

SGP SGP CDA Werkendam 11-11-2015 00:00

Fractie SGP Werkendam                  

Voorzitter,

In een tijd waarin de wereld op drift lijkt, er een grote vluchtelingenstroom op gang is waar geen einde aan lijkt te komen, op een paar uur vliegen van Nederland het ene volk het andere uitmoordt, de ene natuurramp de andere opvolgt met de nodige slachtoffers, spreken wij vanavond over de begroting 2016, inclusief de Meerjarenraming en 2e Tussenrapportage van –nu nog- de gemeente Werkendam. Je zou er bijna moedeloos van worden, ware het niet dat de bijbel ons voorhoudt dat de Heere regeert. Wat een puinhoop de mensen er ook van maken, het loopt Hém niet uit de hand. Gebed is nodig voor deze wereld die in nood verkeert, maar de bijbel houdt ons ook voor dat we ook moeten werken. Ora et Labora: Bidt en werk. In dat perspectief is het ook zinvol om op onze kleine Werkendamse schaal te spreken over de zaken die onze gemeente aan gaan, op financieel gebied, maar ook andere beleidsterreinen.  

In deze eerste termijn presenteert de SGP fractie de haar aangelegen punten.

Voorzitter, hoewel de gevolgen van de financiële crisis nog merkbaar zijn in onze begroting vinden wij het jammer dat de fractie van de CU  stelt dat de gemeente Werkendam op het randje van een financiële chaos is beland. Hier is geen enkele sprake van en het is ook  jammer dat het beeld wordt opgeroepen dat Werkendam alleen maar aan sport denkt wat ten koste zou gaan van het sociale domein. Zo mogen wij best trots zijn op de zorg voor de zwakkeren in de samenleving zoals die in onze gemeente is georganiseerd bij de WMO aanpak, preventie in de jeugdhulp en wat dies meer zij. Betekent dat dat we zelfvoldaan achterover kunnen leunen? Neen, dat zeker niet, de wereld om ons heen verandert steeds en we moeten alert zijn dat er geen mensen tussen wal en schip gaan vallen. Maar laten we eens stoppen met de zaken zo polariserend en scherp tegenover elkaar te zetten maar  onderzoeken hoe we gezamenlijk zaken, die beter of anders georganiseerd   kunnen worden, te realiseren. De gepresenteerde begroting met overige stukken is overzichtelijk en inzichtelijk, zoals we al een aantal jaren gewend zijn. Toch wil de SGP fractie hier een enkele aantekening bij maken.

In het Investeringsplan is aangegeven dat in 2017 het plangebied Brede school Sleeuwijk woonrijp gemaakt wordt voor een bedrag van ruim € 500.000.  Er wordt aangegeven dat de dekking van deze kosten zal plaats vinden vanuit de opbrengsten van herontwikkeling van de vrijkomende locaties. Aangezien er nog geen grondexploitatie van dit gebied is vastgesteld, is er totaal nog geen inzicht in te behalen winst. De aangegeven dekking is dan ook nog prematuur en/of wellicht niet haalbaar. Kunt u toezeggen dat deze investering ten allen tijde eerst een bespreek- en besluitstuk wordt in de raad? Dus een B- i.p.v. een A-investering?

Ook het opnemen van de invoering van de vennootschapsbelasting in de risicoparagraaf als PM post vinden wij onwenselijk. Waarom niet de kosten opnemen in de begroting, bijvoorbeeld de kosten van in te zetten f.t.e., die nu al nauwkeurig te berekenen zijn en een overig bedrag op te nemen in de risicoparagraaf?   

Daarnaast vinden we het onjuist dat er op een oneigenlijke wijze wordt geschoven met posten, zoals het voornemen in het Investeringsplan om het onderhoud aan de Bandijk te betalen uit de reserve “Noordwaard”. Het bedrag in deze reserve is voorzien voor het onderhoud aan nieuwe wegen, fietspaden, kunstwerken etc. in de ontpolderde Noordwaard. De SGP is er een voorstander van dat investeringen vanuit de juiste voorzieningen en reserveringen betaald wordt. Inmiddels heeft het college in een memo aangegeven de investering voor de Bandijk uit het juiste “potje” te betalen. Maakt deze memo inmiddels integraal deel uit van de vast te stellen begroting? Waarom heeft het college in eerste instantie gekozen voor dekking vanuit de reserve Noordwaard terwijl deze hier niet voor bedoeld is?

De inkomsten uit bouwleges zijn de laatste jaren fors gedaald. Telkens bleken de geraamde inkomsten bij lange na niet in de buurt te komen van de werkelijke inkomsten. De SGP is blij dat er nu gekozen wordt voor meer reële uitgangspunten. Wel bevreemd het ons als SGP dat de kostendekkendheid nu daalt naar 65%. De kosten voor dit onderdeel zijn circa € 300.000! te hoog. Waarom wordt niet gekozen voor een meer flexibele invulling van personeel bij onderdelen waar inkomsten sterk kunnen fluctueren? Bent u voornemens hierop het komende jaar te gaan sturen? 

In de commissievergadering van oktober jl. hebben wij als SGP aangegeven onze sterke bedenkingen te hebben of het afsluiten van de Hooftlanden voor voldoende verkeersveiligheid ter plaatse van de scholen aan de Sportlaan zorgt. De SGP is van mening dat de Sportlaan “vraagt” om een verkeersveilige weginrichting. Dit zou kunnen door de Sportlaan als “school-erf” of “school-zone” in te richten. Deze herinrichting kan heel goed gecombineerd worden met waterbergende maatregelen voor de Wielstraat, Wierinxwal en omgeving. In de genoemde commissie hebben wij ons globale plan getoond en toegelicht. De herinrichting van de Sportlaan staat nog niet in het investeringsplan 2015-2019. Is het college bereidt deze investering naar voren te halen en een verkeersveilige weginrichting met eventuele waterbergende maatregelen mee te nemen?

Dat brengt ons bij de bezuinigingsvoorstellen.

In grote lijnen kan de SGP fractie zich hierin vinden maar bij enkele onderwerpen willen we de vinger leggen.

Wij vinden de aanleg van een regionale hockey- en atletiek accommodatie bij uitstek een onderwerp voor de drie Altena gemeenten en niet van Werkendam en Woudrichem samen, wij hebben dit standpunt vorig jaar ook al naar voren gebracht. Dat betekent voor ons dat er geen sprake kan zijn van aanleg van een dergelijke accommodatie als Aalburg tenslotte afhaakt. Graag vernemen wij de visie van het college op dit punt.

In het coalitieakkoord is opgenomen dat de zwembaden Werkina en Bijtelskil de komende vier jaren opengehouden worden , maar dat in deze periode een toekomstvisie wordt opgesteld voor de jaren daarna. Als coalitiepartner staan we daar vierkant achter, maar gelet op het raadsbesluit om te gaan werken aan een fusie van de 3 Altena gemeenten per 1.1.2019 is de ontwikkeling van die visie wat ons betreft urgent geworden. Wij vragen het college dan ook om  uiterlijk 1 september 2016 deze visie aan de Raad te presenteren zodat eventuele financiële consequenties meegenomen kunnen worden in de begroting 2017 en Meerjarenraming. Dat er op voorhand een taakstellende bezuiniging wordt opgelegd van 250.000 euro lijkt logisch gelet op het hoge bedrag van 600.000 euro wat nu nog jaarlijks naar de zwembaden wegvloeit.

Om dan maar meteen duidelijk te zijn of de SGP voorstander is van het op initiatief van de heer Den Haan opnieuw gaan voeren van de discussie met betrekking tot groot onderhoud/renovatie van de Crosser en dat te betrekken bij een visie op de zwembaden: In geen geval. Er ligt een raadsbesluit en het groot onderhoud van de Crosser is al te lang uitgesteld. Daarnaast zitten wij niet te wachten op een soort sportpaleis van een sporthal en een overdekt zwembad waarvan er een grote kans is dat de exploitatiekosten daarvan de pan straks uit rijzen. Wij vinden die ontwikkeling sowieso onverantwoord,  een gemeente Altena met een verliesgevend nieuw overdekt zwembad in Andel en twee andere overdekte baden binnen een straal van 10 kilometer in Hank en Gorinchem. De beide openluchtbaden voorzien in een grote behoefte en laat dat de basis zijn voor een visie. Dat is al ingewikkeld genoeg!

De voorgestelde herijking van het subsidieprogramma kan ook op de instemming van de SGP rekenen! Wij hebben al eerder gepleit voor prestatieindicatoren en de vanzelfsprekendheid van subsidie in te dammen. Dat past ook niet in deze tijd waarin de zelfredzaamheid op alle terreinen wordt bevorderd. Maar ook het nut en noodzaak van subsidie moet daarbij worden betrokken. Zonder nu een voorschot op die herijking te willen doen maar niemand zal toch ontkennen dat er spanning zit tussen bijvoorbeeld een subsidie voor een tennisvereniging waarvan de bezoekers zich in grote Duitse auto’s voortbewegen en een muziekvereniging die alle eindjes aan elkaar moet knopen om instrumenten voor de jeugdleden te verzamelen.

Wij zien de herijking van het subsidieprogramma dan ook met verwachting tegemoet.

Voorzitter, ook nog een enkel woord, hoe kan het ook anders, over de voorgenomen fusie van de drie Altenagemeenten. Onze bijdrage op de infopagina hebben we gebruikt om een verantwoording af te leggen over onze lijn in dit debat en onze opstelling voor de toekomst. Wij hebben daarbij een foto geplaatst met een ANWB bord met de afslag Gemeente Altena en de vraag “verkeerde afslag?” daarmee de metafoor gebruikend van het rijden op een autosnelweg. Om dat beeld nog maar even door te trekken: Het is buitengewoon onverstandig om als bestuurder op die snelweg  te stoppen of achterom te kijken want dan krijg je ongelukken. Wij willen dat als fractie van de SGP op dit dossier ook niet doen. De afslag is genomen en samen met de andere fracties willen wij deze rit tot een goed einde brengen. Wij zullen ons daartoe actief en loyaal inzetten om zo het goede voor de inwoners van Werkendam te zoeken. Over een half jaar moet de toekomstvisie gereed zijn die voor onze fractie erg belangrijk wordt om eigen punten in te brengen. Wij pleiten voor een externe onafhankelijke procesbegeleider met aantoonbare samenbindende kwaliteiten die nog niet eerder bij deze fusieplannen betrokken is geweest. Wij vragen het college om zich hiervoor via de stuurgroep sterk te maken.

Duurzaamheid, het zuinig omgaan met de schepping, is een ander aangelegen punt van de SGP. Wij zijn tevreden met de inspanningen van het college, bijvoorbeeld bij het bevorderen de afvalscheiding. Gefeliciteerd met het mooie resultaat als 4e gemeente van West Brabant! Dat biedt kansen om ons nog verder te verbeteren en 1e te worden. Mooi ook dat de beide elektrische auto’s van bode en BOA intussen operationeel zijn geworden. Wij spreken hier de verwachting uit dat het college in het nieuwe klimaatplan 2017-2020 doorgaat op de ingeslagen weg!

De Christen Unie vraagt aandacht voor het investeren in relaties in verband met de toename van echtscheidingen en pleit voor het ontwikkelen van een visie voor prenatale  voorlichting aan a.s. ouders. De SGP fractie vindt het initiatief van de CU positief maar tegelijk ook erg beperkt. Wij vragen ons echt af of dit het werkelijke probleem is in een samenleving waarvan een substantieel deel overspel in een (huwelijkse) relatie tot de gewoonste zaak van de wereld beschouwt en er geen enkele moeite mee heeft dat dit nog wordt gepropageerd ook.

Het Het door het CDA zo begeerde cameratoezicht bij de Tol komt er eindelijk. Eén van onze bezwaren tegen het voorstel was dat er geen doelstelling is opgenomen waardoor het straks moeilijk, zo niet onmogelijk is om een deugdelijke evaluatie te houden. Het CDA heeft deze handschoen wel heel erg strikt opgepakt want op de info pagina staat dat het CDA onder andere heeft bereikt: Ik citeer: “Binnenkort met cameratoezicht, geen vernielingen en inbraken meer op de Tol.” Dat geeft verwachting voor de toekomst! Als dat geen ambitie is…… Alle gekheid op een stokje voorzitter, cameratoezicht kan in het hele pallet van veiligheidsmaatregelen een goed instrument zijn maar laten we daar in de toekomst ook zorgvuldig mee omgaan.

Voorzitter, de tijd voor onze bijdrage is beperkt.

Wij noemen nog kort enkele punten:

-Wij zijn voorstander om bij herziening van het inkoopbeleid de prikkel van “social return” in te bouwen zodat we op die manier een actieve bijdrage kunnen leveren aan het verschaffen van werk aan mensen met een grote afstand op werk; -De SGP fractie vraagt aan het college om geen nieuwe wensen in te dienen bij vervoerder Arriva maar sterk in te zetten op een deugdelijke ontsluiting door OV van de Werkense polder, mede gelet op de uitbreidingen en daarmee het reizigerspotentieel. -De SGP fractie is blij met de voorgenomen reconstructie van het grote plein aan de Richter wat het schoolverkeer naar onder andere het Baken ten goede zal komen

Tenslotte voorzitter, we zijn in onze eerste termijn begonnen met het benoemen van ontzaglijke  problemen op het wereldtoneel welke als het goed is ons niet onberoerd laten. Bij de opvang van de grote stroom asielzoekers kunnen en mogen we niet wegkijken. Dat betekent echter niet dat alles maar moet kunnen maar het betekent wel op een verantwoorde wijze kijken naar eventuele mogelijkheden voor opvang, waarbij bewonerspopulatie, ligging, ontsluiting, voorzieningen en grootte van een eventueel te vestigen AZC belangrijke bakens zijn.

Zo hebben er veel zaken de revue gepasseerd, zoals dat ook bij andere fracties het geval is of zal zijn. We hopen op een constructief debat.

Ondertussen wensen we u samen met het college, ambtenaren en collega fracties van harte Gods zegen toe.

De fractie van de SGP Werkendam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.