Nieuws van SP over D66 inzichtelijk

7 documenten

Steunpakket zzp’ers tegen coronavirus

SP SP GroenLinks SGP D66 Partij voor de Vrijheid Dongeradeel 14-03-2020 08:23

Naast de grote zorgen die iedereen heeft over het Corona virus, en de grote bedrijven en instellingen die in zwaar weer zitten, raakt deze crisis ook de tienduizenden kleinere zelfstandige zzp’ers. Zoals in de culturele en creatieve sector. Door annuleringen van theaters, podia en andere zalen verliezen zelfstandige muzikanten, muziekdocenten, dansers, acteurs, technici, geluidsmensen, enz., van het ene op andere moment inkomen. Vaak hebben zij geen buffer en is het eigen risico... Er dreigt een ramp voor velen.

In een spoeddebat over de Corona-maatregelen heeft de Tweede Kamer donderdag ingestemd met een speciaal steunpakket voor de culturele sector. De motie hierover werd ingediend door D66, Groen Links, PVDA, PVDD, Denk en 50plus, gesteund door SP. Tegen waren PVV en SGP... Lees hier de uitslag.

De SP wil dat het kabinet aan de slag gaat met plannen om de economie te stimuleren. SP-Kamerlid Mahir Alkaya: ‘Tijdens de vorige crisis verdwenen 365.000 banen. Zodra er door het coronavirus banen verloren dreigen te gaan dan moet het kabinet mensen – werknemers en zzp’ers – helpen. En als er economische gevolgen zijn dan moeten kleine ondernemers worden beschermd. We zijn de vorige crisis nog niet vergeten.’

Het neoliberalisme is failliet. En nu?

SP SP D66 CDA PvdA Groningen 10-10-2019 10:58

Minister De Jonge (CDA) zei in maart dat de marktwerking in de zorg is doorgeschoten. Volgens de kersverse CDA-fractievoorzitter Heerma is de woningmarkt kapot en moet de woningmarkt weer ‘volkshuisvesting’ gaan heten. Naast deze CDA’ers horen we het D66 van Jetten pleiten voor een miljonairsbelasting en spreken D66’ers ineens over de groeiende tweedeling en zelfs over de strijd tegen het neoliberalisme. Een jaar eerder gaf CU-leider Segers aan dat Nederland behoefte heeft aan een nieuwe politieke agenda, tegen het neoliberalisme.

Drie regeringspartijen die ineens het neoliberalisme zeggen de rug toe te willen keren. Ook de PvdA heeft na jaren verantwoordelijkheid en bedenktijd de neoliberale veren afgeschud. Wat is er aan de hand?

Het neoliberalisme is failliet. Privatiseren en dereguleren is niet goedkoper gebleken. Het op afstand plaatsen of vermarkten van publieke diensten heeft voor meer bureaucratie en minder democratische controle gezorgd. De afbraak van volkshuisvesting, sociale zekerheid en werknemersrechten heeft de samenleving individualistischer en onzekerder gemaakt. Het is goed dat politieke partijen zoals het CDA, D66, CU en de PvdA dit nu inzien. 

Dit valt niet op te lossen met plak- en pleisterwerk. Een onsje meer of minder zal geen wezenlijke verandering op de middellange termijn bieden. Tegenover het neoliberalisme met haar volledige vrijheid voor het kapitaal, moet onze economie nu flink gedemocratiseerd worden.

Daarvoor moeten publieke sectoren zoals energie, zorg, huisvesting, internet, telefonie, vervoer en onderwijs onder directere overheidscontrole komen. Zodat er democratische zeggenschap over bestaat en er bij strategische afwegingen niet een commercieel of winstbelang meespeelt.

Tot slot moeten we werken aan meer zeggenschap en vrijheid van de arbeid. Dat betekent natuurlijk dat de lonen na jaren fors omhoog moeten. Maar daarmee zijn we er niet.

Want in bedrijven staat nu het winstoogmerk van de kapitaalverschaffer centraal. Terwijl het geld verdiend wordt door mensen die het werk doen. Daarom moet de zeggenschap over de verdeling van de winst en over de werkomstandigheden van zij die het werk verrichten vergroot worden.

Dat bovengenoemde partijen nu kritiek hebben op het neoliberalisme is mooi. Maar het heroveren van de publieke sector, het verhogen van de lonen en het democratiseren van de economie, zie ik deze partijen niet snel doen. Laat dat nu juist de taak van de SP zijn. Van de eerste criticasters van het neoliberalisme naar de partij voor de emancipatie van de werkenden en werkzoekenden.

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

form.antibot { display: none !important; }
You must have JavaScript enabled to use this form.
Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Meer arbeidsmigranten, maar dan …

SP SP D66 Veldhoven 08-03-2019 20:48

Rob Jetten, de nieuwe fractieleider van D66, pleit voor toelating van meer arbeidsmigranten uit Oost-Europa, gewoon omdat wij ze nodig hebben. Met die motivering ben ik het wel eens. De nieuwsberichten bewijzen, dat wij zelf niet genoeg geschikte kandidaten hebben om alle openstaande vacatures te vervullen, terwijl daar in sommige sectoren heel dringend behoefte aan is.

Meermalen heb ik mij er dan ook over verbaasd, dat we zo krampachtig omgaan met het aanbod van mensen uit landen waar niet welvaart maar armoede overheersend is, of waar de kans op werk en inkomen gering is. Inderdaad, vaak zal er aan werkzoekenden uit die landen ook nog scholing en/of vervolgopleiding aangeboden moeten worden, maar dat lijkt me voor een land waar de economie uit haar voegen barst, een haalbare zaak. Ook vraag ik mij af, of we in Nederland de beschikbare arbeidscapaciteit goed inzetten. Ik denk wel eens: werken er bij ons niet een flink aantal mensen in eigenlijk overbodige banen? Laat ik mij voorzichtiger uitdrukken: in voor de samenleving minder noodzakelijke banen. Zo hoorde ik onlangs op de radio dat Nederland niet minder dan 63.000 'coaches' telt. En daarmee waren niet bedoeld volwassenen die in hun vrije tijd en onbezoldigd een amateur-jeugdvoetbalelftal begeleiden, maar volwassenen die door advies en leiding te geven aan andere volwassenen hopen de kost te kunnen verdienen. Ik vroeg mij in stilte af: zitten daar niet een paar duizend mensen tussen die beter het personeelstekort in de zorg en het onderwijs zouden kunnen verminderen? Maar terug naar het onderwerp van de arbeidsmigratie. Een probleem daarbij is wel - en daar moet ik Rob Jetten nog eens even duidelijk over horen als Lilian Marijnissen - de loonconcurrentie. Als arbeidsmigranten, waar ze ook vandaan komen, hier in dienst genomen kunnen worden tegen veel lagere lonen en veel slechtere arbeidsvoorwaarden dan in hun eigen land, zal dat er toe leiden dat ook Nederlanders gedwongen worden om voor lage lonen te gaan werken. Terwijl die lonen eigenlijk ontoereikend zijn om in Nederland het hoofd boven water te kunnen houden. Het liberale vrije-marktdenken leidt op de internationale arbeidsmarkt tot loonconcurrentie, arbeidsverdringing en te lage inkomens voor de massa van mensen met tamelijk alledaagse, dus weinig specialistische kennis en vaardigheden. Daar moet dus iets aan gedaan worden. En het is ook mogelijk daar iets aan te doen. Ten eerste moeten we er wettelijk voor gaan zorgen dat iedereen, autochtoon of immigrant, voor zijn arbeid beloond wordt volgens de CAO-tabellen en niet daaronder. En ten tweede moeten we op Europees niveau - en daarvoor hebben we de Europese Unie en het Europarlement - een meer gelijke arbeidsbeloning gaan afdwingen, te beginnen met een in alle EU-landen gelijk minimumloon. Arbeidsmigratie is niet verkeerd, maar ze wordt nu teveel gedreven door armoede. Gezonder is het als ze gedreven wordt door ambitie.

Lau Kanen, 7 maart 2019

Meer geld naar regelingen voor lage inkomens

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 14-11-2018 16:09

De Nijmeegse coalitiepartijen GroenLinks, D66 en SP willen de gemeentelijke bijdrage aan de  collectieve aanvullende ziektekostenverzekering voor mensen met een inkomen tot 130 procent van het minimum voorlopig niet verlagen. Dat hebben ze voorgesteld bij de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad. Vanwege een hogere rijksbijdrage valt het tekort op Werk en Inkomen komend jaar vermoedelijk lager uit dan verwacht. Daarom is het nu niet nodig de CAZ-bijdrage te verlagen. Ook dienden de coalitiepartijen een voorstel in om het budget voor de Meedoenregeling voor minima te verhogen. Zo kunnen mensen met een laag inkomen ook komende jaren een gemeentelijke bijdrage van maximaal € 150,- blijven ontvangen voor het meedoen aan sport, cultuur en andere activiteiten.

In het coalitieakkoord “Nijmegen: Samen Vooruit” dat afgelopen voorjaar is gesloten stonden GroenLinks, D66 en SP voor de opdracht om een oplossing te vinden voor de forse tekorten op de budgetten voor Werk en Inkomen (BUIG). Een van de noodzakelijke oplossingen was het verlagen van de gemeentelijke maandelijkse premiebijdrage voor Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ) met € 6,-. Omdat het landelijk ‘objectieve’ verdeelmodel voor 2019 is aangepast is de jaarlijkse besparing van € 790.000,- voor 2019 niet nodig. Omdat nu nog niet duidelijk is of het BUIG-tekort structureel zal afnemen, neemt de gemeenteraad bij de Zomernota in 2019 het besluit of de besparing definitief van tafel kan.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2018/11/meer-geld-naar-regelingen-voor-lage-inkomensDe Meedoenregeling is een laagdrempelige armoederegeling voor volwassenen met een laag inkomen. Door deze zeer succesvolle regeling konden de afgelopen jaren veel mensen met een kleine beurs meedoen aan sport, cultuur en andere activiteiten. Omdat de gemeenteraad in november 2017 een plafond van € 400.000 heeft ingesteld dreigde de regeling aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Vanwege het grote aantal aanmeldingen is de gestelde 4 ton te weinig om de gemeentelijke bijdrage van maximaal € 150,- per persoon per jaar te kunnen blijven handhaven. Daarom willen GroenLinks, SP en D66 dat het positieve saldo van de Stadsbegroting voor een deel wordt ingezet om het budget te verhogen van € 400.000 naar € 650.000 per jaar. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “We zijn wij hier zeer trots op. Want dat betekent wel dat we een kwart miljoen euro extra uittrekken om ervoor te zorgen dat mensen met een laag inkomen jaarlijks 150 euro blijven ontvangen om mee te doen met sport, cultuur en andere activiteiten.”

Coalitievorming Heerlen: Overeenstemming over werk en economie

SP SP VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Heerlen 05-04-2018 16:39

Tijdens de Heerlense coalitiebesprekingen is door de deelnemende partijen SP, OPH, CDA, PHB, VVD, D66, PvdD en GL overeenstemming bereikt over de onderwerpen werk en economie.

Wat betreft werk zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

1.     Iedereen doet zoveel als mogelijk mee in de Heerlense samenleving. Het aanbieden van reïntegratiemogelijkheden is niet vrijblijvend. Voor mensen in een (bijstands)uitkering geldt dat op het vlak van werk het hoogste doel is: het vinden van werk. En voor jongeren: het volgen van een opleiding (voorafgaand aan een baan).

2.     Is uitstroom naar werk niet mogelijk dan worden mensen aangespoord om actief te zijn als vrijwilliger (of andere vormen van dagbesteding). Het stimuleren van vrijwilligerswerk en reïntegratietrajecten mag niet leiden tot verdringing van regulier betaald werk.

3.     Bij reïntegratietrajecten (Baanbrekend Werk en Werk voor Heerlen) staat de mensontwikkeling voorop (niet de activiteit!) met als doel om mensen zo snel en zo veel mogelijk te laten uitstromen naar regulier werk.

4. Er is een lacune in het aanbod voor mensen die wel een productieve inzet kunnen bieden, maar voor wie de stap naar regulier betaald werk vanuit Baanbrekend Werk of Werk voor Heerlen vooralsnog te groot is. Die lacune dient ingevuld te worden.

5. Wij moeten ons bewust zijn van problemen rond werkende armen en onzekerheid over werk en inkomen door de doorgeschoten flexibilisering. Dit zijn fundamentele onzekerheden voor veel mensen in onze stad en regio. De overheid geeft het goede voorbeeld en stimuleert andere werkgevers tot méér zekerheid voor méér mensen.

6.     Succesvolle reïntegratie en uitstroom is afhankelijk van samenwerking met werkgevers. WSP vervult daarin de cruciale en verbindende schakel tussen gemeenten en marktpartijen.

7.     Heerlen moet aantrekkelijker worden voor (hoger)opgeleide jongeren door het bieden van interessante opleidings- en carrièrekansen. Ook als antwoord op de krimp. 

Dat leidt tot de volgende maatregelen:

1.     Het totale bestand van mensen in de bijstand binnen een termijn van 1,5 jaar scannen op competenties (uiterlijk 1-1-2019). En deze mensen begeleiden naar verschillende vormen van participatie, waarbij regulier werk het hoogste doel is.

2.     Daar waar laaggeletterdheid een belemmering is voor participatie/uitstroom worden gerichte taaltrajecten aangeboden, al dan niet afgestemd met potentiële werkgevers (conform VDL-traject).

3.     Het aansporen van mensen om vrijwilligerswerk te doen (indien dat de hoogst haalbare vorm van participatie is) wordt geïntensiveerd aan de hand van de diagnose (benoemd bij punt 1).

4.     Samen met het bedrijfsleven en het onderwijs (MBO) worden grootschalige sectorarrangementen afgesproken om mensen uit de bijstand op te leiden en als zij-instromer te laten uitstromen (zoals bij VDL en Beyond). Zeker voor de grote en urgente behoefte aan mensen in de zorg is dit aan de orde.

5.     Baanbrekend Werk sluit zoveel mogelijk aan op de sectorarrangementen als ‘gemeentelijk voorportaal’. De maximale duur van Baanbrekend Werk wordt beperkt. Er komt dit jaar nog een nader onderbouwd voorstel daartoe.

6. De gemeente gaat Basisbanen organiseren. Mensen die wel degelijk een productieve maatschappelijke rol kunnen spelen, maar vanuit Baanbrekend Werk of Werk voor Heerlen (nog) niet kunnen uitstromen naar regulier betaald werk, kunnen hier een betaalde functie (tenminste minimumloon) krijgen. Te denken valt aan bijvoorbeeld (buurt)conciërges.

7. Waar nodig en mogelijk wordt het beschikbare werk voor Baanbrekend Werk, Werk voor Heerlen en de Basisbanen uitgebreid door meer (gemeentelijke) taken aan hen toe te bedelen. Inbesteding speelt daarbij een belangrijke rol.

8.     Werkgevers wordt direct inzicht gegeven in de beschikbaarheid van arbeidspotentieel binnen de groep bijstandsgerechtigden. Hiervoor wordt uiterlijk 1 oktober 2018 de ‘kandidaatverkenner’ (landelijke tool) ingevoerd. Omgekeerd moeten werkzoekenden uit de bijstand alle beschikbare vacatures/baanopeningen digitaal kunnen inzien.

9.     WSP neemt de totale verantwoordelijkheid op zich voor de werkgeverscontacten (incl. jobcoaching-activiteiten) en de uitstroom naar werk per 1 juli 2019. De sociale dienst blijft verantwoordelijk voor de instroom (diagnose) en de doorstroom.

10.   Samen met (grote) werkgevers en instellingen voor hoger onderwijs, wordt een verkenning gedaan naar de mogelijkheden van een traineeprogramma om jong talent aan Heerlen en de regio te binden.

11.   De mogelijkheden van grensarbeid worden intensiever gepromoot onder meer via het Servicepunt Grensoverschrijdende Arbeidsbemiddeling en het Grensinfopunt Eurode. 

12. Naast een jongerenloket komt er ook een vorm van een ouderenloket. Uitzendbureau’s worden gefaciliteerd bij inzet voor 55+-ers

13. De grote ontwikkelingen rond de energietransitie en duurzaamheid bieden nadrukkelijk de mogelijkheid om ook daar mensen aan het werk te helpen. Ook toerisme en de creatieve industrie in het centrum bieden daarvoor kansen,

Wat betreft economie zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

1.     Heerlen bouwt verder op de ingezette koers van economische profilering rondom de sectoren Medische Logistiek, Smart Services en Retail (binnenstad en woonboulevard).

2.     Ondernemers verdienen een faciliterende gemeente die denkt in termen van mogelijkheden en werkt vanuit een integrale ondernemersdienstverlening met zoveel als mogelijk één aanspreekpunt.

3.     Het economisch beleid wordt vormgegeven langs de lijnen van (3A’s) acquisitie (van nieuwe bedrijven), aanjagen (van innovatie, initiatieven en samenwerking) en activeren (van talentontwikkeling). 

4.     De gemeente voert een actieve dialoog met ondernemers, ondernemerscollectieven (bijvoorbeeld MKB Parkstad) en vertegenwoordiging van werknemers (vakbonden) en stuurt op actieve communicatie, wederzijds vertrouwen, gezamenlijke agendavorming en afgestemde uitvoeringsplannen en acties.

5.     Ondernemerschap, arbeidsmarkt, vestigingsklimaat en leegstandsbestrijding worden (minimaal) opgepakt op de schaal van de gemeenten in Parkstad en Zuid-Limburg. Hiervoor is samenwerking meer dan noodzakelijk.

Dat leidt tot de volgende maatregelen:

1.     De gemeente verdiept de samenwerking met de drie genoemde sectoren (Medische Logistiek, Smart Services en Retail) op het gebied van branding, arbeidsmarkt, gezamenlijke acquisitie en aansluiting MKB (specifiek ten aanzien van de campus).

2.     Trilandis (en in mindere mate Avantis) heeft prioriteit voor de uitbouw van de sector medische logistiek. Met de gemeenten in Parkstad wordt verkend waar toekomstige ontwikkelgebieden voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.

3.     Het Ondernemershuis wordt sterker gepositioneerd (zowel organisatorisch als fysiek) als aparte ‘unit’ van integrale ondernemersdienstverlening. Waarbij het Bedrijvencontactpunt (BCP) volledig wordt aangehaakt (dus ook organisatorisch en fysiek). Het Ondernemershuis geldt als het centrale aanspreekpunt voor ondernemers (ook ZZP-ers), bedrijven en instellingen.

4.     Het Fonds Economische Structuurversterking geldt als aanjaagfonds voor nieuwe vestigingen, bedrijfsuitbreidingen en gezamenlijke initiatieven gericht op het creëren en het behouden van werkgelegenheid. Het fonds wordt gevoed met (incidentele) middelen uit de bedrijventerreinen en restmiddelen uit het cofinancieringsfonds (conform begroting 2016). 

5.     De gemeente stimuleert actief de oprichting van winkeliers- en ondernemersverenigingen met eigen budget, bij voorkeur in de vorm van een BIZ-regeling. Dit wordt door de gemeente ook financieel gestimuleerd

6.     De regeling Ruimte voor Ondernemerschap (RvO) blijft in stand (ook voor verplaatsers) maar wordt wat betreft subsidiehoogte zoveel als mogelijk afgestemd op het niveau van de gemeenten in Parkstad. Tevens wordt een meervoudige subsidie mogelijk bij meerdere vestigingen.

7.     Ten behoeve van grootschalige sloop en herbestemming van retail- en kantoorvierkante meters wordt een voorstel gedaan voor een transformatiefonds (op het niveau van de gemeenten in Parkstad). Dit fonds kan privaat (compensatiegeld) en publiek (regiodeal?) worden gevoed.

8.     Er wordt een onderzoek gedaan naar de toekomstbestendigheid van de Woonboulevard inclusief de maatschappelijke kosten en baten van de huidige branchering in termen van werkgelegenheid en fysieke en milieu-effecten op de omgeving. Daarbij wordt de positie van het centrum beschermd, een eventuele nieuwe invulling van de branchering van de Woonboulevard mag niet ten koste van het centrum gaan.

9.     Heerlen neemt vanaf 2018 deel aan de Stichting Economische Samenwerking Zuid-Limburg. Heerlen claimt daarin als centrumgemeente het trekkerschap voor de programmalijn Arbeidsmarkt-Onderwijs. Dekking vindt plaats via de eerder in de begroting (t/m 2020) opgenomen “LED-gelden”. De andere twee programmalijnen (MKB en Vestigingsklimaat & Economie) worden getrokken door Maastricht en Sittard-Geleen.

10.   Samen met ondernemerscollectieven wordt een verkenning gedaan naar de mogelijkheden van afschaffing, versnelling of vereenvoudiging van regelgeving, vergunningen en procedures voor ondernemers.

De SP in Gilze-Rijen en Dongen steunen de stakende leerkrachten

SP SP VVD D66 Gilze en Rijen 13-12-2017 22:25

Huishoudelijke Hulp Toelage

SP SP VVD D66 Oirschot 11-02-2017 20:01

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 31 januari jl. heeft de SP fractie een overwinning behaald. Ons initiatief voorstel betreffende de verlaging van de eigen bijdrage van de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) is aangenomen!

De Huishoudelijke Hulp Toelage is in eerste instantie bedoeld om meer werkgelegenheid in de zorg te creëren.

De Huishoudelijke Hulp Toelage is ingevoerd in januari 2015. De Huishoudelijke Hulp is een zorgvoorziening die valt onder de WMO en is o.a. bedoeld voor mensen die om een of andere reden hun huishouden niet zelfstandig op orde kunnen houden en geen beroep doen op de WMO of hier niet voor in aanmerking komen. Bijvoorbeeld mensen die door mantelzorg overbelast raken, of mensen die naast hun WMO-hulp een uurtje extra willen inkopen.

De oppositie (D66, VVD en de Gewone Man) heeft tegen gestemd. Dat vinden we jammer. De argumenten vinden we niet heel overtuigend en we vragen ons af of de bij het voorstel bijgesloten rapporten van de FNV en de Consumentenbond wel gelezen zijn…

Gedegen onderzoek waarin haarfijn wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om de HHT goed in te zetten tegen een lage eigen bijdrage.

De VVD is tegen het subsidiëren van banen en vindt dat het verlagen van de Eigen Bijdrage een heel verkeerd signaal geeft. D66 is bang dat er misbruik van gemaakt gaat worden.

Ons kabinet onder VVD premier Rutte doet niet anders dan gesubsidieerde banen scheppen. Bijvoorbeeld door mensen te laten werken met loonsubsidie, wat oneerlijke concurrentie geeft. Het signaal dat de VVD geeft door mensen als u en ik te laten werken zonder loon vindt de SP zeer bedenkelijk. Maar dat is weer een ander verhaal, waar door de SP achter de schermen hard aan gewerkt wordt.

Voor veel mensen is een eigen bijdrage van 15 euro per uur onbetaalbaar, niet alleen voor minima, maar ook voor mensen met een middeninkomen, die een laag besteedbaar inkomen overhouden. Immers, voor een tientje komt de buurvrouw een uurtje zwart poetsen en blijven zorgmijders buiten beeld.

Als het aan de SP ligt hoeft er helemaal geen eigen bijdrage betaald te worden. Huishoudelijke Hulp is een zorgvoorziening en de zorg is geen markt. De SP heeft deze regeling niet bedacht, maar is er wel blij mee en wil hem graag zo goed mogelijk uitgevoerd zien. Het verlagen van de eigen bijdrage is een stap in de goede richting.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.