Nieuws van CDA over ChristenUnie inzichtelijk

15 documenten

Gebruik van lachgas in Groningen verboden vanaf 2021

CDA CDA Partij voor de Vrijheid ChristenUnie PvdA Partij voor de Dieren Groningen 09-09-2020 08:52

Er komt een verbod op het gebruik van lachgas in de gemeente Groningen. Het gebruik van lachgas in de openbare ruimte wordt verboden doordat de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt aangepast naar aanleiding van een amendement van het CDA. Dit amendement wordt ondersteund door de Christenunie, SP, 100% Groningen, Partij voor de Dieren, PvdA, Stadspartij en PVV en heeft daarmee een meerderheid in de gemeenteraad. In april 2019 stelde de fracties van de CDA, Christenunie, 100% Groningen en de SP al schriftelijke vragen aan het college over de mogelijkheden voor een verbod op de verkoop van lachgas binnen de gemeente Groningen. Dit omdat het gebruik van lachgas als genotsmiddel een gevaar is voor de volksgezondheid en leidt tot overlast en onveilige situaties. Naar aanleiding van deze vragen mocht er geen lachgas verkocht meer worden bij evenementen in de openbare ruimte. Ook mensen die lachgaspatronen achterlaten op straat konden vanaf toen bekeuring verwachten. Het amendement dat de partijen indienen gaat nog verder en zorgt ervoor dat een verbod op het gebruik van lachgas in de openbare ruimte mogelijk gemaakt wordt.Dit verbod is vergelijkbaar met het al bestaande verbod voor openlijk drankgebruik. Het plan betekent niet dat lachgasgebruik op straat overal verboden wordt, zegt fractievoorzitter René Bolle. 'Het college kan straks plekken aanwijzen waar een verbod gaat gelden. Op die manier kunnen boa's en politie de overlast gerichter tegengaan.' Het amendement wordt ingediend bij de raadsvergadering van 9 september.

Nieuwe coalitie gevormd voor Krimpen aan den IJssel

CDA CDA SGP ChristenUnie VVD PvdA Krimpen aan den IJssel 28-05-2020 07:38

Krimpen aan den IJssel Onder het motto ‘Evenwichtig door de crisis’ is een nieuwe coalitie gevormd in Krimpen aan den IJssel. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. Juist in deze tijd is het belangrijk dat Krimpen aan den IJssel wordt bestuurd door een college dat slagvaardig en toekomstgericht besluiten kan nemen en dat kan rekenen op draagvlak binnen de gemeenteraad. Sinds 19 december 2019 heeft Krimpen geen bestuur dat zo’n meerderheid heeft. Vanaf 20 maart 2020 hebben de fracties van de zes partijen gewerkt aan een akkoord dat het mogelijk maakt Krimpen aan den IJssel verbindend door de crisis te loodsen. Evenwichtig besluiten is in deze tijd meer dan ooit nodig. De partijen willen daarbij verbinding zoeken met de overige fracties in de gemeenteraad. Zij zoeken verbinding met de Krimpense samenleving en willen de samenleving betrekken bij het zoeken naar oplossingen. Zij streven ernaar alle inwoners van Krimpen aan den IJssel perspectief te kunnen bieden, met name de kwetsbaren, de jeugd en iedereen, ook de Krimpense organisaties, die door de Corona-crisis zijn getroffen. De nieuwe coalitie realiseert zich dat de Corona-crisis bijzondere omstandigheden oplevert. Krimpen staat sowieso voor een aantal grote opgaven: de jeugdzorg, het sociaal domein, de energietransitie en de mobiliteit (grote kruising, Algeracorridor) Het is de ambitie van de coalitie om te werken aan herstel van vertrouwen en evenwicht. Niet alleen in de raad en tussen raad en college maar ook in de Krimpense bevolking in al haar diversiteit. Krimpen heeft een bestuur nodig dat mandaat heeft van de gemeenteraad en zo kan zorgen voor stabiliteit én daadkracht. De coalitie wil besturen met respect voor elkaar en alle inwoners van Krimpen. Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. Krimpens Belang en ChristenUnie ondersteunen deze beoogde wethouders en zijn volwaardige coalitiepartners. De namen van de kandidaat-wethouders en de inhoud van het coalitieprogramma zullen op korte termijn worden bekendgemaakt. Het voornemen is dat de nieuwe coalitie wordt beëdigd op donderdag 2 juli 2020.

Nieuwe coalitie gevormd voor Krimpen aan den IJssel

CDA CDA SGP ChristenUnie VVD PvdA Krimpen aan den IJssel 28-05-2020 07:38

Krimpen aan den IJssel Onder het motto ‘Evenwichtig door de crisis’ is een nieuwe coalitie gevormd in Krimpen aan den IJssel. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. Juist in deze tijd is het belangrijk dat Krimpen aan den IJssel wordt bestuurd door een college dat slagvaardig en toekomstgericht besluiten kan nemen en dat kan rekenen op draagvlak binnen de gemeenteraad. Sinds 19 december 2019 heeft Krimpen geen bestuur dat zo’n meerderheid heeft. Vanaf 20 maart 2020 hebben de fracties van de zes partijen gewerkt aan een akkoord dat het mogelijk maakt Krimpen aan den IJssel verbindend door de crisis te loodsen. Evenwichtig besluiten is in deze tijd meer dan ooit nodig. De partijen willen daarbij verbinding zoeken met de overige fracties in de gemeenteraad. Zij zoeken verbinding met de Krimpense samenleving en willen de samenleving betrekken bij het zoeken naar oplossingen. Zij streven ernaar alle inwoners van Krimpen aan den IJssel perspectief te kunnen bieden, met name de kwetsbaren, de jeugd en iedereen, ook de Krimpense organisaties, die door de Corona-crisis zijn getroffen. De nieuwe coalitie realiseert zich dat de Corona-crisis bijzondere omstandigheden oplevert. Krimpen staat sowieso voor een aantal grote opgaven: de jeugdzorg, het sociaal domein, de energietransitie en de mobiliteit (grote kruising, Algeracorridor) Het is de ambitie van de coalitie om te werken aan herstel van vertrouwen en evenwicht. Niet alleen in de raad en tussen raad en college maar ook in de Krimpense bevolking in al haar diversiteit. Krimpen heeft een bestuur nodig dat mandaat heeft van de gemeenteraad en zo kan zorgen voor stabiliteit én daadkracht. De coalitie wil besturen met respect voor elkaar en alle inwoners van Krimpen. Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. Krimpens Belang en ChristenUnie ondersteunen deze beoogde wethouders en zijn volwaardige coalitiepartners. De namen van de kandidaat-wethouders en de inhoud van het coalitieprogramma zullen op korte termijn worden bekendgemaakt. Het voornemen is dat de nieuwe coalitie wordt beëdigd op donderdag 2 juli 2020.

Nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp

CDA CDA VVD SGP D66 ChristenUnie Leiderdorp 20-12-2019 07:29

Met gepaste trots presenteren de fracties van ChristenUnie-SGP, CDA, D66 en VVD een nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp. Na een bestuurlijk turbulente periode zijn wij blij en opgelucht dat we zeer voortvarend en tegelijkertijd uiterst zorgvuldig tot elkaar zijn gekomen. Alle partijen voelden en voelen de urgentie en verantwoordelijkheid om spoedig weer tot een stabiel bestuur te komen. Dat vraagt vertrouwen in elkaar en daarmee ook het geven van ruimte aan elkaar. Dankzij de verbindende bijdrage van formateur Robert Strijk zijn wij in goede sfeer en in beperkt tijdsbestek tot een stevig coalitieakkoord gekomen. Een akkoord waarin de inbreng van de deelnemende fracties duidelijk is, ook in de bijhorende portefeuilleverdeling. We vinden met name een degelijk financieel beleid, een open blik naar de regio en een dorp waarin iedereen mee kan doen, belangrijk. Vanzelfsprekend is duurzaamheid in alles het uitgangspunt. Dat gaat bijvoorbeeld over de energietransitie, woningbouw, een inclusieve arbeidsmarkt of biodiversiteit. We zetten daarbij in op een open en constructieve houding, zowel richting inwoners als binnen het gemeentebestuur zelf. We zoeken daarin een zo groot mogelijk draagvlak bij alle partijen. We staan als gemeente voor enkele forse uitdagingen en het is zaak om deze zo spoedig als mogelijk met een volwaardig en voltallig College aan te gaan. Klik hier voor het coalitieakkoord.

Nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp

CDA CDA VVD SGP D66 ChristenUnie Leiderdorp 20-12-2019 07:29

Met gepaste trots presenteren de fracties van ChristenUnie-SGP, CDA, D66 en VVD een nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp. Na een bestuurlijk turbulente periode zijn wij blij en opgelucht dat we zeer voortvarend en tegelijkertijd uiterst zorgvuldig tot elkaar zijn gekomen. Alle partijen voelden en voelen de urgentie en verantwoordelijkheid om spoedig weer tot een stabiel bestuur te komen. Dat vraagt vertrouwen in elkaar en daarmee ook het geven van ruimte aan elkaar. Dankzij de verbindende bijdrage van formateur Robert Strijk zijn wij in goede sfeer en in beperkt tijdsbestek tot een stevig coalitieakkoord gekomen. Een akkoord waarin de inbreng van de deelnemende fracties duidelijk is, ook in de bijhorende portefeuilleverdeling. We vinden met name een degelijk financieel beleid, een open blik naar de regio en een dorp waarin iedereen mee kan doen, belangrijk. Vanzelfsprekend is duurzaamheid in alles het uitgangspunt. Dat gaat bijvoorbeeld over de energietransitie, woningbouw, een inclusieve arbeidsmarkt of biodiversiteit. We zetten daarbij in op een open en constructieve houding, zowel richting inwoners als binnen het gemeentebestuur zelf. We zoeken daarin een zo groot mogelijk draagvlak bij alle partijen. We staan als gemeente voor enkele forse uitdagingen en het is zaak om deze zo spoedig als mogelijk met een volwaardig en voltallig College aan te gaan. Klik hier voor het coalitieakkoord.

Programmabegroting 2020/2023

CDA CDA PvdA ChristenUnie Veenendaal 07-11-2019 18:06

Voorzitter Voor ons ligt de begroting 2020 – 2023. Een boekwerk van 205 pagina’s, waarin we de keuzes maken voor Veenendaal voor de komende jaren. Ten eerste willen we de complimenten geven aan de ambtelijke organisatie voor het vele werk dat erin zit. Het is goed om te zien dat de nieuwe vorm op een positieve manier z’n beslag krijgt. De begroting wordt er leesbaarder van, al brengt het voor nu ook een hoop extra pagina’s met zich mee. We geven het dit college te doen. Financiële zorgen rondom de jeugdhulp, je algemene reserve op orde houden, de doelstelling uit je programma proberen te halen en participatie met bewoners op een constructieve manier vormgeven. Toegegeven, dat is geen gemakkelijke taak. Voorzitter, als CDA fractie willen wij ons richten op een aantal thema’s uit het raadsprogramma “Iedereen doet mee.” Ik zal ze nog even noemen 1. Dualisme is het uitgangspunt in het besturingsmode 2. De Veenendaler staat centraal 3. De behoeften in de samenleving zijn uitgangspunt 4. Het college hanteert een open en onbevangen bestuursstijl We kunnen na anderhalf jaar regeren inmiddels wel vaststellen dat daar weinig van terecht komt. Wij durven ons de vraag te stellen: “Doet iedereen nog mee?” Bij de behandeling van de kadernota zag onze CDA-fractie al wat de consequenties van dit beleid zouden zijn. Ook toen al zagen wij dat de meest kwetsbare groepen door de maatregelen in het sociale domein onevenredig hard zouden worden geraakt. Er werd gesteld dat we in komende periode de zoekrichtingen voor kostenverlaging in het sociaal domein verder zouden uitwerken. Maar uit deze begroting blijkt dat het college de zoekrichtingen alvast maar heeft bestempeld tot vastgesteld beleid. Daar schrok zelfs één van de coalitiepartijen van en stelde een motie tekst op. Om die vervolgens ijlings in te trekken omdat de tekst de andere coalitiepartijen niet welgevallig was. Waarschijnlijk gaan we vanavond meemaken dat een politieke partij tegen een motie gaat stemmen die ze zelf heeft opgesteld. De hoofdvraag is: waarom komt dit college nu met zulke ingrijpende maatregelen voor de minima, terwijl het minimabeleid voor komende januari op de agenda staat. Afgelopen weken ontvangen al onze fracties een brandbrief van de Stibo. Wij spraken met de initiatiefnemers van de brief en, om het maar zacht uit te drukken, wij zijn ons rot geschrokken. We zien dat, door de maatregelen die het college wil nemen, mensen straks niet veel meer dan € 40,- per week overhouden om hun boodschappen te doen. Waar we dus aan de ene kant enorm willen investeren om mensen te behoeden in de armoedeval terecht te komen, geven we ze aan de andere kant alvast een zetje mee. Hoezo “Iedereen doet mee?” De genoemde motietekst, die door de ChristenUnie is opgesteld, was voor ons basis voldoende om deze mede in te willen dienen. Samen met de PvdA en Lokaal Veenendaal dienen wij deze daarom alsnog in. Wij verwachten een integrale benadering van het minimabeleid dat kan rusten op een stevig fundament en dat breed wordt gesteund. Het is voor onze fractie onbegrijpelijk dat binnen de collegepartijen nu de politieke strijd wordt gevoerd over de hoofden van deze kwetsbare groep heen. Wat we in Juni hadden voorzien wordt nog pijnlijker zichtbaar, met als resultaat dat vooral de minima nu de grote verliezers zijn. Verder lezend door de begroting overkomt ons regelmatig het gevoel dat er een kans wordt gemist. Op 25 april 2018 werd onze motie unaniem aangenomen, waarin het college werd aangespoord werk te maken van het Right to Challenge. Daarin staat de Veenendaler centraal en zijn de behoeften in de samenleving het uitgangspunt. Maar……. We bleven er vooral over praten: bijvoorbeeld in de raadsvergaderingen van november 2018 en januari 2019. En we bleven erover schrijven: bijvoorbeeld in de visie op Participatie die op 7 oktober is vastgesteld. Omdat er nog steeds geen uitwerking ligt, missen we volop kansen in deze begroting. Denk daarbij het onderzoek rondom het stadspark, het groen op de industrieterreinen, maar ook het initiatief waar de bewoners voor kwamen inspreken rondom Middellaan 151. Stuk voor stuk processen die anders zouden zijn gelopen als we vorm hadden gegeven aan het Right to Challenge. Vraag: kan de wethouder ons garanderen dat er een beleid op het Right to Challenge is geformuleerd voor het einde van dit jaar? Tot slot Voorzitter, de woorden open en onbevangen. We zien dat het college en de ambtelijke organisatie worstelt met het vormgeven van participatie. De processen rondom de omgevingsvisie laten zien hoe goed het kan gaan. Maar we zien ook de resultaten van miscommunicatie, zoals de insprekers over de Middellaan, in de afgelopen commissievergadering. Als we luisteren naar de verhalen van het college en dat van de bewoners rijst bij ons de vraag: hoe is dit nu toch mogelijk? De vraag is: Zijn we nog in staat om naar de inhoud van het betoog van een inspreker te luisteren, als zijn werkwijze, zijn taalgebruik of zijn hele manier van communiceren ons tegenstaat? Ik hoef hier geen namen te noemen. We hoeven niet altijd antwoord te geven, maar de rol van het college en van ons als volksvertegenwoordigers, is nooit te stoppen met luisteren. Kortom: bent u, zijn wij, open als het aankomt op de stem van onze bewoners? Voorzitter, als mensen een rondleiding door Veenendaal boeken met onze voormalig wethouder en stadsgids, Jaap Pilon, zal hen één ding goed bijblijven: Veenendaal is groot geworden door de invloed van Fabrikanten en Predikanten. Een patriarchale manier van besturen werkte, ook voor onze bestuurders, wellicht nog goed in de 18e, 19e of 20e eeuw. Veenendaal in 2020 vraagt om die open bestuursstijl waarover in het raadsprogramma wordt gesproken. De fractie van het CDA ziet dan ook uit naar die open stijl van dit college in deze beraadslagingen. Dank u voorzitter.

Groningen gaat strijd aan met lachgas

CDA CDA ChristenUnie Groningen 02-10-2019 10:45

In de gemeente Groningen mag geen lachgas meer worden verkocht of gebruikt bij evenementen in de openbare ruimte en evenementen waar veel jongeren bij aanwezig zijn. Ook kunnen mensen die lachgaspatronen op straat achterlaten een bekeuring verwachten. Dat en meer schrijft het college in haar antwoorden op de schriftelijke vragen die we samen met de ChristenUnie, 100% Groningen en de SP in april stelden. Fractievoorzitter René Bolle is blij dat het college in actie komt. 'We zijn blij dat ook het college het toenemend gebruik van lachgas als zorgwekkend ervaart en daarom maatregelen neemt.' Maar als het aan CDA ligt zijn we er nog niet. 'Ons Gronings kamerlid Anne Kuik is hard aan de slag om het recreatief gebruik van lachgas wettelijk aan banden te leggen. We hopen dat dit pakket aan maatregelen ook een signaal richting andere politieke partijen in den Haag is'. Het CDA maakt zich al lange tijd zorgen over de enorme populariteit van de partydrug. De laatste tijd zijn er meerdere verkeersongevallen geweest, ziekenhuizen zien het aantal lachgaspatiënten toenemen en ook het zwerfafval dat ontstaat is een reden om het gebruik van lachgas ter discussie te stellen.

Amendement over kaders startnotitie Regionale Energie Strategie unaniem aangenomen

CDA CDA VVD D66 ChristenUnie Hilversum 28-09-2019 09:04

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen woensdag stond de startnotitie Regionale Energie Strategie geagendeerd. Deze is unaniem door de gemeenteraad aanvaard, maar niet nadat het amendement met regiospecifieke uitgangspunten van CDA, ChristenUnie, VVD en D'66ook unaniem was aangenomen. De startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) is zoals het woord al aangeeft, een eerste stap in het in de praktijk brengen van veel nationale afspraken uit Het Klimaatakkoord. Het Klimaatakkoord dat overigens nog niet is getekend! Bij deze startnotitie had het CDA samen met de ChristenUnie nog wel wat kanttekeningen. Zo vonden wij de voorgestelde regiospecifieke uitgangspunten niet volledig genoeg als kader voor onze deelregio Gooi en Vechtstreek. Zo zouden wij in onze regio graagmeer ruimte zien voor innovatie, (het onderzoeken van de mogelijkheden tot) een waterstofnetwerk, zo veel mogelijk financiële onderbouwing bij de plannen en een duidelijke afwijzing van een biomassacentrale. Deze uitgangspunten zijn nu met het unaniem aangenomen amendement (te lezen via deze link)vastgesteld. Raadslid Gerben van Voorden leidde het amendement met de volgende woorden in: De startnotitie regionale energiestrategie is het vertrekpunt voor een jarenlang proces om Nederland te verduurzamen. 30 verschillende regio’s gaan aan de slag om, ieder voor zich, te komen tot een bod voor de opwekking van duurzame elektriciteit en de regio’s gaan nadenken over hoe de warmtetransitie in de gebouwde omgeving wordt bewerkstelligd met de daarvoor benodigde opslag- en energie-infrastructuur. Dit is een enorme en complexe operatie die alle inwoners zal gaan raken.  Voorzitter, de RES zal de komende jaren gaan over keuzes maken. En de eerste keuze die deze wethouder maakt is een goede keuze. Hij komt op voor het belang van de regio en daarmee wordt de keuze gemaakt voor energiebesparing  ipv opwekking. Dit is wat ons betreft een uitstekend uitgangspunt!  Ergens las ik dat er is gekozen voor de RES omdat de oplossing voor de energietransitie vaak over bestuurlijke grenzen heen gaat (denk aan grootschalige wind- en zonprojecten en aqua- en geothermie=warmtenetten). Door regionale afstemming van vraag en aanbod kunnen de warmtebronnen optimaal benut worden. Maar ook dat de meerwaarde van een RES zit in het bundelen van capaciteit en kennis tussen decentrale overheden ten aanzien van het energiebeleid, netwerk, stakeholders etc. -Ik denk dat dit maar ten dele klopt-  Dit zou namelijk niet alleen binnen de regio moeten gelden, maar ook zeker tussen de 30 regio’s waarin het land is verdeeld. We gaan toch niet zelf 30 keer het wiel uitvinden: 30 keer een X-aantal consultants inhuren, 30 keer hetzelfde onderzoek laten uitvoeren, 30 keer een projectorganisatie opstarten of in het slechtste geval maatregelen nemen die ervoor zorgen dat andere regio’s straks minder energie kunnen opwekken.  Dat er in de startnotitie niets staat beschreven over het feit hoe regio’s kunnen gaan samenwerken is een gemiste kans. Ook dit is namelijk een keuze. Kies in een vroegtijdige stadium voor samenwerken met andere regio’s is onze oproep aan de wethouder.  Voorzitter, onze fractie heeft nog veel vragen. Wij zijn erg te spreken over het feit dat de wethouder een klankbordgroep energietransitie in het leven heeft geroepen. Want  wie van ons weet alles van energieopwekking, warmtetransitie, opslagcapaciteit? Wie van ons kent exact z’n formele invloed in dit proces? Hoe zorgen wij ervoor dat we als raad een positie innemen in dit grote complexe proces? Wat betekent een verdeelde raad voor de positie van de wethouder in de stuurgroep en zo kan ik nog wel even doorgaan.   Om dit proces ook voor de komende jaren te borgen vragen wij, in het amendement dat onze fractie straks mede namens de CU, D66 en de VVD zal indienen, de wethouder om proactief en op tijd de raad te informeren zodat de raad zelfstandig en zorgvuldig zijn eigen keuzes kan maken.  Voorzitter, ik begon mijn bijdrage met het maken van een compliment aan de wethouder. Hij maakt een uitstekende keuze gezien de karakteristieke eigenschappen van onze regio om de nadruk te leggen op energiebesparing. Dus onze oproep aan de wethouder is om zeer terughoudend te zijn in het formuleren van een bod voor de RES.   We hebben met het amendement meer uitgangspunten toegevoegd. Biedt ruimte voor innovatie, maak werk van een waterstofnetwerk, zorg voor financiële onderbouwing bij de plannen en wijs een biomassacentrale af.  Ook voor Hilversum zullen er keuzes moeten worden gemaakt. Onze fractie zal in dit proces kiezen voor wat goed is voor Hilversum. Wij zullen de plannen beoordelen op: de effectiviteit van de maatregelen, financiële consequenties en draagvlak. Dit is onze ogen goed rentmeesterschap. Voor nu wensen wij de wethouder succes bij het toewerken naar een concept-RES 1.0Gerben van VoordenRaadslid CDA Hilversum

Daniëlle Koster: bezuinigen op de zorg is onverantwoord!

CDA CDA D66 GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid ChristenUnie VVD Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 19-09-2019 08:15

Voorzitter,De afgelopen dagen waren er in de stad meerdere steekpartijen en zinloos geweldMaar toch wil ik stilstaanBij de afschuwelijke moord gisteren op advocaat Wiersum in AmsterdamOnze gedachten zijn bij zijn gezin, familie, vrienden en collega’sDeze moord is een aanslag op onze rechtstaatEn laat zien dat we de strijd tegen ondermijning door drugscriminaliteitOnverminderd en met nog meer prioriteit moeten voortzetten.Ook in Den Haag!Voorzitter, Met hangen en wurgen heeft het collegeEen sluitende begroting aan de Raad voorgelegd.Dat was niet makkelijk en een compliment waard.Maar fraai is het allemaal niet.In de begroting vallen twee zaken op:In het voorwoord en de inleiding staan ronkende tekstenover slimme oplossingen om tekorten weg te werken zonder bezuinigingen of lastenverhogingenDesalniettemin wordt er maar liefst 34 miljoen op ouderenzorg en jeugd bezuinigd.Verder is dit college vooral bezig met het hier en nuEn de rekening voor de gemaakte keuzeswordt deels doorgeschoven naar volgende colleges,Geld van Eneco dat er nog niet is, wordt alvast gretig ingeboektVoorzitter,Die enorme bezuiniging op jeugd en ouderenzorg van 34 miljoenWordt eufemistisch weggezet als besparingen en efficiency maatregelenMaar iedereen kan op zijn vingers natellen datZo’n enorm bedrag toch ook echt de kwaliteit en toegang tot zorg raakt.Dit gaat ten koste van ouderen die hulp nodig hebben om fatsoenlijk thuis te kunnen wonenDit gaat ten koste van jongeren wiens ouders niet voor hen kunnen zorgenDit gaat kortom ten koste van mensendie niet het geld of het netwerk hebben om zichzelf te redden.Dit is gewoonweg een keiharde bezuinigingOp de meest kwetsbare kinderen en ouderen in onze stadMaar het is vooral ook een oneerlijke keuzeOm het veen te laten bloeden en niet te willen snijden in de mooie plannetjes voor het zandWat een verschil met het vorige collegeWaarin het CDA er duidelijk voor koos niet te bezuinigen, maar juist te investeren in ouderenzorg, bijna 40 miljoenDe contrasten kunnen bijna niet groter zijn met het huidige college….Groep de Mos noemt zich tegenwoordig Hart voor Den HaagBlijkbaar klopt dat hart alleen nog maar voor toerisme,Evenementen en het SongfestivalMaar…. waar is het Hart voor Ouderen en kinderen gebleven bij Hart voor Den Haag?En waarom gingen D66 en vooral GroenLinks mee in deze snoeiharde bezuiniging?In deze VVD agenda van bezuinigen op de meest kwetsbaren?Dit is immers al jaren een wens van de VVDZowel in 2014 (29 miljoen) en 2018 (35 miljoen) stonden grote bezuinigingen ingeboekt op ouderenzorg en welzijn in het VVD VerkiezingsprogrammaHet moge duidelijk zijn,De keuze van dit collegeIs niet de keuze van het CDAWij vinden dit een hele oneerlijke keuzeWij roepen het college opOm deze oneerlijke keuze dieOnevenredig zwaar neerdaalt op de meest kwetsbare mensen in onze stadTe heroverwegen en met alternatieven te komen.Want er zitten nog genoeg plannen in de begrotingdie leuk, maar niet noodzakelijk zijnPlannen die uitgesteld kunnen wordenKortom plannen die nice to have zijn ipv need to havezoals ouderenzorg en jeugdzorg.Daartoe dien ik namens de voltallige oppositie de volgende motie in met als dictum:Verzoekt het college;De structurele bezuinigingen op programma 2.8 te heroverwegen en voor de begrotingsbehandeling van november as te komen met een voorstel voor een alternatieve, structurele dekkingEn gaat over tot de orde van de dag.Mede ondertekend door: PvDA, HSP, PVV, PvdD, Islam Democraten, ChristenUnie/SGP, SP, NIDA en PvdEIk hoop dat het college deze handschoen wil oppakkenEn bereid is te kijken naar alternatieven.Volgens mij zijn er voldoende mogelijkhedenOm andere keuzes te maken als je maar echt wilt.Voorzitter,Veel gaat ook goed in Den Haag; er is veel geinvesteerd in de stad met zichtbaar resultaatWe hebben een bloeiend verenigingsleven en mooie wijken om in te wonenEn veel mensen zetten zich vrijwillig in voor een ander.Maar veel kan ook beter.We hebben het de afgelopen tijd veel gehad over wonenEn hoe de steeds duurder wordende woningenDe gezinnen de stad uit jagen.Terwijl dit juist de sterke schouders zijn die je wil houden, die het cement vormen van onze stad.Maar vandaag wil ik de focus leggen op de leefbaarheiddie in onze stad steeds verder onder druk staat.Er zijn veel klachten over volle afvalcontainers en bijplaatsing.Of over overlast van bijvoorbeeld shishaloungesEen ding hebben deze klachten gemeen: Ze behoren tot de kerntaken van de gemeente.Kerntaken waarbij de basis op orde moet zijnMaar pijnlijk duidelijk is dat de basis niet op orde is!Anders kregen wij en alle andere partijen niet zoveel klachten hierover.Met name over de onmacht van de gemeente om dit op te lossen.Als CDA-er vind ik uiteraard dat mensen zich moeten gedragen.Niet alleen moeten uitgaan van hun rechtenMaar vooral beginnen met zich eens te houden aan de plichten die ze hebbenDus niet alleen maar denken aan jezelf, maar vooral ook aan de ander.Want waarom moet jouw afval, het probleem van de hele buurt worden?En waarom moet jouw feestje zorgen voor overlast voor je buren?Met wat meer begrip en respect voor elkaar en gemeenschapszin komen we een heel eind.Voorzitter,Maar het probleem zit dieper dan alleen menselijk gedragHet gaat allereerst over het functioneren van de gemeente op basistaken.Je moet er als inwoner van deze stad toch op kunnen rekenendat de gemeente de stad schoon, veilig en leefbaar houdt!Ik erger me dan ook kapot aan de genante afvalruzie tussen GDM en GLJongens, hou op met vingerwijzen naar elkaar over wiens wethouder het niet goed doetEn ga aan de slag om het afvalprobleem in deze stad echt op te lossenDat is jullie taak als besturende partijen in deze stad!Handhaving is een groot probleem omdat er te weinig handhavers zijnHiermee blijven veel inwoners van onze stad met hun klachten in de kou zittenEn is het in onze stad die groeit en groeitEen steeds grotere opgave de leefbaarheid op peil te houdenOndanks het nijpende tekort aan handhavers, komt dit college met allerlei voorstellenWaarvan zonder extra handhaving de Hagenaar en Hagenees de klos isEn dus is dit helaas de realiteit voor veel mensen:Heb je overlast van een terras naast je deur?Sorry, we hebben geen tijd om langs te komenWordt je al jaren helemaal gek van een shishalounge onder je?Sorry, we kunnen er niks aan doenEn zo krijgen veel inwoners van deze stad het gevoelDat de gemeente meer aan de kantVan de overlastpleger staatDan aan de kant van de burger die overlast ervaart.Dat voelt hartstikke onrechtvaardigen tast het vertrouwen van de burger in de overheid aanWant waarom zou jij je nog aan de regels houdenAls je ziet dat anderen jaar in jaar uit met van alles wegkomen?Helaas heeft dit college een ‘alles moet maar kunnen’ mentaliteit,We willen de grootste toeristische stad van Nederland wordenWe willen meer evenementen, meer parkeerterrassen en de horeca moet 24 uur open…Ik denk wel eens; Je zal maar op Groep de Mos gestemd hebben;En nu merken dat je overlast hebt van allerlei mensen die nog tot laat een biertje kunnen drinken op een parkeerterras bij jou in de straatTerwijl je eigen auto niet meer kwijt kan in de straat en je meer moet betalen voor parkeren!.Als CDA zijn we niet tegen toerisme, evenementen en een bruisende stadWaar we wel tegen zijn is dat dit college alles maar toestaatZonder na te denken over de negatieve gevolgen van het eigen beleid voor de leefbaarheid die toch al onder druk staat:College; in onze stad wonen echte mensen, het is hier geen pretpark!Het CDA wil dan ook. dat het college vaker van te voren gaatBedenken wat mogelijke oplossingen zijn voor negatieve bij-effecten van bestaand en nieuw beleidZodat we tijdig kunnen bijsturen bij negatieve ontwikkelingenIn plaats van mensen met terechte klachten in de kou te laten staanIs het college bereid dit toe te zeggen?Om de effecten van beleid beter inzichtelijk te maken wilhet CDA dat we de LER verder gaan uitrollen over de stad.Een heel mooi instrument door inwoners van Bezuidenhout ontwikkeld.En dan niet in de afgeslankte vorm in de pilot die Wethouder Revis voorstelt.Maar het echte origineel uitrollen over de stad!Maar het CDA wil ook verder gaan dan de LER.We willen ook dat wordt gekeken naar het effect op de leefbaarheid vanOnder andere ruimere openingstijden van de horeca, meer evenementen en toerisme, naar het afvalprobleem en het schoon houden van de openbare ruimte etc etcZodat we gelijk zien waar het knelt en handhaving te kort komenEn daarom maar besluiten om bepaald beleid uit te stellenOf niet in een bepaalde buurt nog meer shishalounges of terrassen toe te staanTotdat we voldoende handhavingscapaciteit hebben om toe te zien op de regels.Is het college bereid een dergelijk instrument te ontwikkelen?En daarna te gaan testen in een pilotfase?En harde normen ook weer echt te zien als normen en niet als streefwaardenEn zaken uitstellen of niet doen als we niet de leefbaarheid kunnen garanderen.?Voorzitter, Tot slot nog 2 punten over de dienstverlening van de gemeente.De afgelopen tijd zijn er maar liefst 1000 ambtenaren bijgekomenMaar als inwoners van deze stad hebben we niks gemerkt van een verbeterde service of dienstverlening.Wat doen deze mensen allemaal vraag ik me af en waarvoor hebben we 1000 mensen extra nodig als we als burger niet eerder worden geholpen met onze problemen?Graag een reactie.Kan het college tevens toezeggen dat bij de bezuinigingenals gevolg van de korting op de loon/prijscompensatie de uitvoering en directe dienstverlening aan de inwoners van onze stad buiten schot blijven?Den Haag is een prachtige stad om in te wonenMaar het is ook een stad met grote tegenstellingen en uitdagingenDat vraagt om verstandige beslissingen,Niet om nu alvast geld van Eneco van de komende jaren in te boeken in de begrotingEn ook met andere zaken de rekening door te schuiven naar volgende generatiesEn al helemaal niet om zo hard te bezuinigen op kwetsbare groepen in onze samenleving.Voorzitter,Ik rond af;Alleen als we eerlijke keuzes makenKunnen we onze mooie stad op een goede manier doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderenIk roep dit college op te beginnen met het maken van eerlijke keuzes.Dank u wel NB: Gesproken tekst telt. De gehele uitzending van de raadsvergadering van 19 september is hier te zien.

Haagse oppositie over de forse bezuinigingen op jeugd, welzijn en zorg

CDA CDA ChristenUnie SGP PvdA Partij voor de Vrijheid Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 18-09-2019 16:48

CDA Den Haag, PvdA, HSP, Partij voor de Dieren, PVV, Islam Democraten, ChristenUnie / SGP, SP, NIDA en Partij van de Eenheid over de forse bezuinigingen op jeugd, welzijn en zorg In de begroting voor 2020 kondigt dit college een forse bezuiniging van ruim 34 miljoen per jaar aan op zorg, welzijn en jeugd. Deze enorme bezuiniging komt bovenop de ook forse bezuiniging op welzijn en beschermd wonen van ca. 30 miljoen die in het coalitieakkoord staat en het stoppen van wijkaanpak en aanpak jeugdwerkloosheid. Waar het vorige college er nog voor koos om bijna 40 miljoen extra te investeren in zorg en ondersteuning, kiest dit college voor onevenredig zware bezuinigingen op jeugd, zorg en welzijn. De oplopende tekorten worden volledig neergelegd bij eenzame ouderen, kwetsbare kinderen en mensen zonder dak boven het hoofd. CDA Den Haag, PvdA, HSP, Partij voor de Dieren, PVV, Islam Democraten, ChristenUnie / SGP, SP, NIDA en Partij van de Eenheid vinden deze bezuiniging onverantwoord en onacceptabel. Het is niet langer verantwoord verder te bezuinigen op de toegang tot zorg en de kwaliteit van de geboden zorg. De rek is eruit, de absolute bodem bereikt. Met deze keuze legt dit college, de rekening voor de tekorten onevenredig hard neer bij de meest kwetsbare inwoners van onze stad die goede zorg nodig hebben. In plaats van de pijn eerlijk te verdelen moet het veen bloeden voor de mooie plannetjes voor het zand. Daarom dient de voltallige oppositie donderdag 19 september as. tijdens de Algemeen Politieke Beschouwingen in de Haagse raad om een ​​beweging in te voeren wij een ultieme poging om dit college op andere gedachten te brengen. Wij roepen het college op deze oneerlijke bezuiniging te heroverwegen voor de behandelde behandeling van november en te komen met een nieuw voorstel. Waarin de bezuiniging op zorg, welzijn en jeugd wordt teruggedraaid en een alternatief wordt voorgesteld waarmee het zoet en het zuur wordt eerlijk verdeeld over de hele stad. Daniëlle Koster CDA Den Haag Martijn Balster PvdAJoris Wijsmuller Haagse Stadspartij Karen Gerbrands PVV Robert Barker Partij voor de Dieren Tahsin Cetinkaya Islam Democraten Pieter Grinwis ChristenUnie / SGP Lesley Arp SP Adeel Mahmood NIDA Arnoud van Doorn Partij van de Eenheid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.