Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

12 documenten

Overwegingen bij het dossier Mobiliteit - Delano van Luik

CDA CDA Nijmegen 03-05-2020 10:22

Het College wil betaald parkeren invoeren in de Hof van Holland en aan de westzijde van het station. Aangezien er veel nieuwbouw gerealiseerd gaat worden rond station Lent en station Nijmegen en hier minder parkeerplekken voor vrijgemaakt kunnen worden, is de vrees dat de parkeerdruk in omliggende wijken op zal lopen. Vandaar ook de redenatie van ons College. Bewoners weten wat het beste is voor de wijk: ook bij betaald parkeren Tot zover kan het CDA de redenatie van het College volgen. Waar de redenatie spaak loopt, is dat er bij de bewoners in betrokken wijken geen steun blijkt voor deze plannen. Dat betekent nogal wat, aangezien het College voorstelt om de enquête waaruit 80% steun voor invoer betaald parkeren moet blijken wordt geschrapt. Voor het CDA geldt dat betaald parkeren zo een ingrijpend instrument is voor het leven in een wijk dat dit niet zomaar van bovenaf kan worden opgelegd. De wijkbewoners weten zelf wat het beste voor hun wijk is en daarom is voor betaald parkeren instemming op het laagste niveau noodzakelijk. De gemeente kan niet bewoners vragen om te participeren en tegelijkertijd het draagvlak onder burgers negeren. De wethouder hoeft daarbij ook niet te vrezen dat hierdoor de nieuwbouwplannen niet door kunnen gaan: zodra de parkeerdruk toeneemt kunnen wijkbewoners het verzoek doen tot een enquête om toch betaald parkeren in te voeren. Dat duurt wel wat langer, maar dan weten we wel zeker dat betaald parkeren noodzakelijk is en gedragen wordt. Delano van Luik, fractievolger CDA Nijmegen

Raadsvergadering 31 oktober 2019: focus op het spoor | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Heemstede 01-11-2019 00:00

Op de agenda voor deze raadsvergadering was het belangrijkste onderwerp de financiering die gevraagd wordt voor de ‘spoorse maatregelen’ op het traject Haarlem-Zandvoort. Verder was er een motie van het CDA en een amendement van D66 dat we hebben besproken. 

Voor het upgraden van het spoor van Haarlem naar Zandvoort is een investering nodig van 7 miljoen euro. Van de gemeenten in Zuid-Kennemerland wordt een bijdrage gevraagd van 1.4 miljoen. Voor Heemstede komt dit neer op €200.000,-. Vanuit de raad hebben we vijf punten geformuleerd die we terug zouden willen voor deze investering. Dit zijn:

 

Behouden van de IC status van station Heemstede-Aerdenhout Regionale bewegwijzering Dynamische verkeerssystemen OV fiets knooppunten Structurele P&R voorzieningen voor strandbezoekers

Vanuit de wethouders in de regio is een brief opgesteld waarin wordt toegezegd dat deze vijf punten versneld worden opgepakt. Een mooi succes voor onze wethouder, die zich hiervoor heeft ingespannen. Te meer omdat een aantal van deze punten al meer dan 10 jaar op de regionale agenda stonden, maar geen prioriteit kregen. Voor de zekerheid is met een amendement van D66 de brief gekoppeld aan het raadsbesluit. Daarmee wordt unaniem door de raad aangegeven dat we deze vijf punten niet los willen zien van de gevraagde investering voor de spoorse maatregelen.

Zie verder in de bijlage het volledige verslag van deze vergadering.

CDA & CU: Sneller internet in alle intercitytreinen

CDA CDA ChristenUnie Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Coalitiepartijen CDA en ChristenUnie willen dat het kabinet extra geld investeert om een snellere internetverbinding in alle intercitytreinen mogelijk te maken. Zij dienden bij de begroting Infrastructuur en Waterstaat een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Momenteel blijkt nog te vaak dat de Wifi-verbinding traag is en het signaal van 3G en 4G wegvalt. Volgens CDA en ChristenUnie hoort internet een betrouwbare basisvoorziening te zijn in een intercitytrein.CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch: “Een trage of wegvallende internetverbinding is een grote ergernis bij treinreizigers die willen werken, appen of studeren in de trein. Dat is geen reclame voor het openbaar vervoer. We willen dat de NS meer kan investeren in innovaties die sneller internet mogelijk maken. Dat maakt reizen met de trein bovendien een extra aantrekkelijk alternatief.”Volgens de NS maakt nu ongeveer één op de vijf reizigers gebruik van Wifi in de trein. Volgens CDA en ChristenUnie kan een betere verbinding door nieuwe ontvangers leiden tot meer gebruik, maar moet ook goed gekeken worden naar de dekking van zendmasten langs het spoor. Zodat mensen die gebruik maken van een databundel fatsoenlijk internet hebben. Dat zou bovendien helpen voor gebieden en dorpen waar de verbinding te wensen over laat. Daarom willen beide coalitiepartijen dat staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) met telecomproviders om de tafel gaat voor meer of beter geplaatste zendmasten.Het voorstel kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer.

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 11-09-2019 16:00

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Over de meeste verbeteringen, veilige zijperrons, verdwijnen van het overpad en derde spoor en geluidswerende maatregelen zijn alle partijen het eens. Centrale vraag was nog hoe houden we deze verbinding in stand en wat is hiervoor de gewenste oplossing. Onze gemeente werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Brabant, NS en ProRail om gezamenlijk tot de beste oplossing te komen. Hiervoor is in 2017 met deze partijen een gezamenlijke planstudie gestart. Vanuit deze planstudie heeft de raad in juli 2018 ingestemd met verdere uitwerking van het voorkeursalternatief van een auto te gasttunnel op de locatie van de overweg Julianastraat-Stationsstraat. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. CDA-wethouder Sandra Diepstraten heeft dit dossier voortvarend opgepakt en uit het verkeerskundige- en inpassingsonderzoeken is inmiddels gebleken dat realisatie van de onderdoorgang in de vorm van een woonstraatinrichting technisch inpasbaar en verkeersveilig is, waarbij alle woningen van omwonenden ook per auto bereikbaar blijven. Het is desondanks begrijpelijk dat niet iedereen in Rijen deze onderdoorgang als de ideale oplossing ziet. Er zijn terechte zorgen voor direct omwonenden over bijvoorbeeld bereikbaarheid van hun woning. Overleg hierover tussen gemeente en de belangengroep is intensief en verloopt in goed overleg. Zoals bekend is NS/ProRail voorstander om in Nederland gelijkvloerse spoorwegovergangen ongedaan te maken. Dit heeft alles te maken met veiligheid op het spoor. Het realiseren van een onderdoorgang met woonstraatinrichting op de locatie Julianastraat/Stationsstraat verdient alleen daarom al prioriteit. Op dit moment zijn alle betrokken partijen bereid en in staat de financiële portemonnee te trekken om de ontwikkeling van de spoorzone te verwezenlijken waarbij we als gemeente een kwart van de kosten betalen. Kortom, een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving duurzaam en toekomstgericht in te richten. Jac Wouters,fractievoorzitter

Klimaatmars groot succes | Hengelo

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Hengelo 04-04-2019 00:00

Het regende de hele dag. We liepen er als verzopen kat bij, maar 35 tot 40 duizend mensen waren bezorgd genoeg vanwege het klimaat om de hondse weersomstandigheden te trotseren om naar Amsterdam te reizen en daar de klimaatmars te lopen van de Dam tot aan het Museumplein.

Onder hen waren ondermeer 60 Tukkers, die met een door GroenLinks Twente geregelde bus naar Amsterdam reden. Negen uur was het verzamelen op het station van Hengelo en om half tien vetrok de bus naar de Dam. Die stroomde geleidelijk aan overvol. Meer dan een uur werd op de Dam gestaan, gejoeld en geluisterd naar toespraken, die vaak niet goed te horen waren.

Drie mensen pasten niet meer in de bus en moesten met overvolle treinen naar Amsterdam. Vanaf Deventer waren alle treinen en perrons overvol en liep de vetraging op, maar ook in de treinen was de stemming opperbest.

Uiteindelijk liepen we in een schier eindeloze stoet van de Dam naar het Museumplein, waarna we de bus weer opzochten bij het Centraal Station en weer huiswaarts keerden.

Als CDA en VVD al schrikken van een paar gele hesjes, dan moeten we ze nu wel de stuipen op het lijf hebben gejaagd. Het klimaat is het thema van de komende jaren. Een partij die daar al sinds haar bestaan (1989) voor vecht heeft de wind terecht mee.Op naar een schonere, mooiere, eerlijke en een duurzame samenleving!

Naast de verjaardag van onze ...

Dorpen Centraal Dorpen Centraal VVD PvdA CDA Tubbergen 25-03-2019 20:28

Naast de verjaardag van onze burgemeester en onderstaand punt kwamen er nog veel meer interessante kwesties aan de orde vanavond. De vergadering is terug te kijken via bestuur.tubbergen.nl

Geen razende treinen met gevaarlijke stoffen door woonwijken

CDA CDA Eindhoven 09-03-2019 13:38

De afgelopen jaren reden er té veel treinen met gevaarlijke stoffen over het spoor langs de Hofstraat. Bovendien reden die treinen ook nog vaak te hard. Dat moet stoppen! Al jaren zet het CDA Eindhoven zich hard in voor de leefbaarheid van de Hofstraat, waar de bewoners dagelijks worden geconfronteerd met de razende goederentreinen, trillingen en krijsende geluiden. Eind 2018 is er mede dankzij de inzet van het CDA gevelisolatie voor de huizen gerealiseerd. Niettemin blijven er zorgen over de hoeveelheid zware goederentreinen en de snelheid van deze treinen die door de bebouwde kom razen. In het Eindhovens Dagblad lezen we dat er de afgelopen jaren meer treinen met gevaarlijke stoffen reden dan is toegestaan. Daarbij werden ook de snelheidslimieten overschreden. Naar verwachting zijn ook in 2018 de regels overschreden. In plaats van te handhaven, zijn er nu plannen om die regels te versoepelen. Volgens het CDA de omgedraaide wereld. Treinen met gevaarlijke stoffen horen niet door woonwijken te razen. CDA-raadslid Miriam Frosi stelde daarom raadsvragen. Die kunt u hier lezen.

Enquête busvervoer: wat vinden reizigers belangrijk?

CDA CDA Purmerend 10-02-2019 13:16

Gemeente Purmerend heeft een online enquête uitgezet over het busvervoer in de regio Zaanstreek-Waterland (Beemster/Purmerend, Zaanstad en Amsterdam). De gemeenteraad vindt het belangrijk dat inwoners van Purmerend kunnen meepraten over wat zij belangrijk vinden aan busvervoer. Dat kan bijvoorbeeld gaan over punctualiteit (rijdt de bus op tijd?), maar ook over goede aansluitingen, het comfort in de bus en de vriendelijkheid van het personeel.De enquête is in te vullen op www.purmerend.nl/bus. Input geven tijdens bewonersavond: 4 maartNaast de online enquête kunnen reizigers ook hun mening geven tijdens een avond in het stadhuis op maandag 4 maart, van 19.00 tot 21.00 uur. Een vertegenwoordiger van de Vervoerregio vertelt dan meer over het proces en wat er met de uitkomsten gedaan wordt. Vervolgens gaat het gesprek in kleinere groepjes over het busvervoer op wijkniveau en binnen de verschillende dorpen in Beemster. Resultaten enquêteDe opbrengst van de enquête en van de avond op 4 maart wordt door de gemeenteraad aangeboden aan de Vervoerregio Amsterdam. Zij kijken goed naar wat reizigers belangrijk vinden en als het mogelijk is, nemen ze het mee in de uitvraag aan de vervoerders. Hierbij worden niet alleen de uitkomsten van Purmerend meegenomen, maar de inwoners van andere steden (van de regio Zaanstreek-Waterland) hebben ook inspraak. De Vervoerregio maakt vervolgens afwegingen: waar is behoefte aan en wat is haalbaar? AanbestedingDe Vervoerregio Amsterdam sluit elke 10 jaar een nieuw contract af met een vervoermaatschappij, bijvoorbeeld EBS of Connexxion, over het busvervoer in een bepaalde regio. Dit loopt via een aanbesteding en wordt een concessieverlening genoemd. Vervoermaatschappijen kunnen inschrijven op zo’n aanbesteding. Degene met het beste aanbod wint de concessie en krijgt daarmee het recht om het busvervoer in een bepaalde regio te verzorgen. De voorbereiding voor een nieuwe aanbesteding en bijbehorend busvervoer is net gestart. Het nieuwe busvervoer gaat rijden in december 2021.

Kom naar symposium Lelylijn

CDA CDA D66 Noordoostpolder 10-02-2019 06:44

Op vrijdagavond 1 maart aanstaande vindt het Symposium “Goed gespoord van West naar Noord” plaats. De avond wordt georganiseerd door D66 en CDA Noordoostpolder en het ondernemersplatform BAN (Bedrijven Actief Noordoostpolder). Dit symposium is wat ons betreft de aanzet om de verbinding tussen het Westen en Noorden op de politieke agenda te zetten. Een snelle en goede OV verbinding, voor iedereen toegankelijk. Het waarom is helder. De Randstad is overvol, er rijden steeds meer auto’s op de weg, het platteland moet ook via OV een goede verbinding hebben met de stad, het Noorden kan per trein alleen via Zwolle worden bereikt. Een goede OV verbinding biedt economische kansen en, niet onbelangrijk, de CO2-uitstoot wordt daardoo sterk verminderd. Met deskundigen uit diverse geledingen worden standpunten en visies uitgewisseld en gaan we in gesprek. Maurits von Martels en Rutger Schonis zijn er namens hun 2e Kamerfractie, Rob van der Bijl is o.a. specialist mobiliteit en gasthoogleraar, en Dorothé Wennekendonk regiodirecteur van Prorail èn het forum wordt gevuld met een aantal interessante gasten. De avond staat onder leiding van Eén Vandaag - presentator Rob Hadders. Bestel uw ‘treinticket’! Gelet op het aantal beschikbare plaatsen willen we u vragen zich aan te melden via www.tickettekoop.nl. Het symposium begint om 20.00 uur. Vanaf 19.30 uur is de zaal open. Aanmelden kan tot dinsdag 26 februari 2019. Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen via contactgegevens op de website www.lelylijn.eu. Voor koffie, een hapje en drankje wordt gezorgd. Wij ontmoeten u graag op 1 maart. Met hartelijke groet, Initiatiefnemers: Henk Pals (BAN) - Wim van Wegen (D66) - Johan Goos (CDA) SYMPOSIUM “GOED GESPOORD VAN WEST NAAR NOORD” vrijdag 1 maart 2019 om 20.00 uur - Zuyderzee Lyceum Professor ter Veenstraat 5, 8302 GA Emmeloord Parkeren bij de Bosbadhal, Boslaan 28 Emmeloord

Ingezonden brief / 18 december 2018 / door Willem van der Spek, Hilversum

CDA CDA Hilversum 02-01-2019 16:15

Hilversum moet deze prachtige kans pakken Aan de plannen voor het stationsgebied in Hilversum heeft Michel Huisman er een toegevoegd. Zijn presentatie in het Raadhuis deze week ontving een stormachtig applaus, een staande ovatie zelfs, van gemeenteraadsleden en vele belangstellenden. Het plan biedt geheel nieuwe perspectieven. De scheiding (‘Berlijnse Muur’) die het spoor maakt tussen oost en west Hilversum wordt ongedaan gemaakt. Voetgangers en fietsers kunnen de Schapenkamp gemakkelijk nemen door een slingerend verhoogd plateau waarop ook woningen zullen worden gebouwd in een bij Hilversum - en niet bij het Mediapark - passende stijl. Het stedelijk weefsel van de binnenstad wordt hiermee verbreid tot over het spoor. Het Oosterspoorplein krijgt een bebouwing die herinneringen oproept aan de vroeger bestaande halve circel van de locomotievenremise. Alles bij elkaar een prachtige aanvulling op het plan van de 7-straatjes waarvoor de gemeenteraad onlangs zijn voorkeur uitsprak. Dat plan moet nog worden uitgewerkt, dus een goede vergelijking met het plan van Huisman is nog niet te maken. Besluiten zijn er nog niet genomen. Alles ligt nog open voor een masterplan dat het aanzien van Hilversum voor de komende decennia gaat bepalen. Een gewaagd plan? NS Vastgoed wil er serieus naar kijken, zegt Huisman. Om te zien hoe het ongeveer kan worden, is het Maankwartier in Heerlen het voorbeeld. Daar heeft Huisman voor het stationsgebied zijn plannen kunnen realiseren. Heerlen kreeg daarvoor subsidies. Voor Hilversum ligt er nu een gouden kans. Pak die. Tegen de gemeenteraad zou ik willen zeggen: ga kijken in Heerlen. De griffie kan die excursie organiseren. Spreek je uit voor een onderzoek naar het plan/model Huisman. Daarna kan de mening worden gevraagd van de Hilversummers. De uitkomst kan ik al raden. Net als die Hilversummer die mij zei: morgen ga ik direct met de trein naar Heerlen. Dat plan daar wil ik zien. Willem van der Spek, Hilversum

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.