Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

38 documenten

Vragen VVD omtrent asielzoekers Fletcher Hotel Epe

VVD VVD Epe 14-03-2024 09:58

Naar aanleiding van de zorgen van inwoners en ondernemers hebben wij vragen opgesteld rondom de noodopvang van asielzoekers in het Fletcher hotel.

Geacht college,

Onlangs zijn wij geïnformeerd over het feit dat COA op zeer korte termijn asielzoekers zal huisvesten in het Fletcher hotel te Epe. Ook wij zien de landelijke problematiek rondom de opvang van asielzoekers en begrijpen dat de gemeente verantwoordelijkheid neemt door nu een stap naar voren te zetten.

Tijdens de informatiebijeenkomst in het gemeentehuis op 11 maart hebben wij veel informatie in kunnen winnen over hoe deze asielzoekers ontvangen en begeleid gaan worden.

We merken op dat de voorzieningen op het terrein door COA goed geregeld worden. Dit stemt ons positief.

Wat geen taak is van COA is het oog blijven houden voor de behoefte van onze inwoners en ondernemers. We begrijpen de zorgen die hier leven; voor fijn wonen, de lokale economie, het toeristisch profiel van Epe en de veiligheid.

We willen daarom oproepen om als gemeentebestuur proactief te blijven handelen zodat we ook voor onze inwoners en ondernemers een fijne en veilige leefomgeving in stand houden.

Niet wachten om te zien of er problemen gaan ontstaan en dan opschalen, maar direct inzetten op preventie en begeleiding. Afschalen kan dan altijd nog.

Naar aanleiding van het besluit medewerking te verlenen aan de opvang van asielzoekers hebben wij

de volgende artikel 34 vragen:

Veiligheid

1. Binnen het COA zal er 24/7 een aanspreekpunt zijn voor inwoners. Worden deze meldingen helder in kaart gebracht en gedeeld met het college?

2. Worden er extra boa’s (domein 1 en 4) ingezet binnen de gemeente? En wordt er in het geval van onvoldoende capaciteit gekeken wat er in samenwerking met buurtgemeentes georganiseerd kan worden?

3. Het risico op natuurbranden wordt steeds groter. Zo’n grote toename aan mensen in deze kwetsbare natuur vergroot dit risico. Wat wordt er gedaan om dit risico zo minimaal mogelijk te houden?

4. Is de mogelijkheid onderzocht om preventieve middelen zoals mobiele bewakingscamera’s of particuliere beveiliging in te zetten om de nu zo veilige omgeving te borgen?

Asielzoekers

1. Is inmiddels bekend hoe de groepssamenstelling van de asielzoekers die in Epe komen wonen zal zijn? Hoe ziet deze samenstelling eruit?

2. Betreft dit een groep waar veel oorlogstrauma’s zitten? En zo ja, is het verstandig om deze op te vangen naast een militair oefenterrein?

Toerisme en lokale economie

1. Welke risico’s of gevolgen ziet het college op het toeristisch profiel van de gemeente Epe?

2. Wat is de gemiddelde besteding van een toerist per dag binnen de gemeente Epe buiten de kosten voor de overnachting om?

3. Zijn er vanuit de omgeving signalen dat de draagkracht wordt overschreden (bijvoorbeeld door het verlies van lokale banen of omzet)?

4. Wordt er gemonitord wat de effecten zijn voor de lokale inkoop? En kan COA gestimuleerd worden om hier een bijdrage aan te leveren?

5. Op dit moment ligt de druk voor het overgrote deel in Epe. Welke initiatieven worden er genomen om deze druk te spreiden? Worden er alternatieven onderzocht voor na deze periode van 6 maanden zodat Fletcher weer toeristen kan ontvangen?

6. Op welke ondersteuning kunnen ondernemers rekenen bij eventuele overlast?

7. Hoe staat het met de inkomstenderving door bijvoorbeeld de afname in toeristenbelasting?

Overig

1. Via de wandelgangen begrijpen wij dat de zwemlessen niet langer aangeboden zullen worden in Fletcher. Klopt dit? Zo ja, helpt het college met het zoeken van een alternatieve locatie?

2. Wordt er een kennismaking met omwonenden en eventueel gemeenteraad georganiseerd?

Wij zien de beantwoording graag tegemoet.

Namens de VVD-fractie,

Manon Tibben

Het behouden van de VVV zonder de lasten bij de campings te leggen

D66 D66 Bergen op Zoom 20-12-2021 21:24

Vorige week hebben we met andere partijen samengewerkt om de baliefunctie van de VVV te behouden en de campings in onze gemeente niet oneerlijk te belasten. Het gezamenlijke amendement om dit te regelen is tijdens de raadsvergadering aangenomen.

Het plan was om de toeristenbelasting voor campings te verhogen tot €2,25 per nacht. Een verhoging waar geen overleg voor is geweest met campings en waarmee campings in Bergen op Zoom in de landelijke top zouden komen qua toeristenbelasting. Buiten proportioneel en daarmee ongewenst.

Met de verhoging van de toeristenbelasting zou de baliefunctie van de VVV worden behouden. Afgelopen mei is namelijk al besloten dat de bezuiniging op de baliefunctie van de VVV niet zou doorgaan. Dit omdat deze functie van de VVV belangrijk is voor het lokale toerisme. Verschillende stakeholders hebben echter aangegeven dat zij mogelijkheden zien om het VVV goedkoper te exploiteren.

Met het aangenomen voorstel wordt de toeristenbelasting voor campings enkel gecorrigeerd voor inflatie, dus tot €1,75 per nacht. Verder is er aan het college de opdracht gegeven om volgend jaar aan de slag te gaan met stakeholders, zoals de stadsgidsen en het Curio, om de kosten van het VVV te verlagen.

Een mooie stap voor het toerisme in Bergen op Zoom!

Toeristenbelasting – D66 en SP stellen schriftelijke vragen

D66 D66 Hof van Twente 19-10-2021 13:28

Tijdens een radio-uitzending op 25 september kwam ons ter ore dat het College aan alle toeristische ondernemers in onze gemeente per brief heeft laten weten dat zij niet voornemens is de toeristenbelasting vanaf 2022 te verhogen. Daarbij werd nog wel vermeld dat de raad uiteraard het laatste woord heeft in deze, en dat de raad hierover in november nog een definitieve beslissing moet nemen. We verbazen ons hierover omdat in het afgelopen jaar meerdere malen discussie is gevoerd over het verhogen van de toeristenbelasting. Daarnaast zien we dat zowel landelijk als in onze regio in verschillende gemeenten de toeristenbelasting wel is of wordt verhoogd, en dat het tarief van onze gemeente in vergelijking met omliggende toeristische gemeenten best wat verhoogd zou kunnen worden.

Een belangrijk argument vanuit de coalitiepartijen om deze belasting niet te verhogen was steeds dat dit niet zomaar kon, omdat de toeristische ondernemers hier op tijd van in kennis gesteld zouden moeten worden. Doordat het College in september al een brief aan de ondernemers heeft gestuurd niet voornemens te zijn de toeristenbelasting te verhogen wordt een eventuele verhoging ook bij de komende begroting weer onmogelijk gemaakt. Het argument van de coalitiepartijen is door het College door de brief weer bevestigd; er is immers weer aangekondigd dat de toeristenbelasting niet verhoogd zal worden.

Door deze handelwijze kan de toeristenbelasting nooit worden verhoogd. De oppositiepartijen leek het redelijk dat, terwijl de OZB werd verhoogd ook de toeristenbelasting zou worden verhoogd, zodat niet alleen onze inwoners maar ook onze bezoekers mee betalen aan de voorzieningen in onze mooie gemeente.

1. Met welk doel heeft het College de hierboven bedoelde brief geschreven? Waarom moeten ondernemers weten dat het College niet voornemens is de toeristenbelasting te verhogen, terwijl hier sinds vorig jaar discussie over is in de raad en deze hier bij de begroting nog een besluit over moet nemen?

2. Kan een afschrift van deze brief worden verstrekt aan de leden van de gemeenteraad?

3. Verzoek bovenstaande vragen voor de begrotingsvergadering van 1 november te beantwoorden.

Toeristenbelasting

CDA CDA Teylingen 25-07-2020 10:16

Bij de begrotingsbehandeling in november 2019 heeft het college een dekkingsplan gepresenteerd waar aan ons werd gevraagd om pijnlijke keuzes te maken om de begroting van 2019 sluitend te krijgen. De CDA-fractie heeft toen de afweging gemaakt of we het geld aan onze eigen inwoners zouden moeten vragen (bijv. door het invoeren van hondenbelasting) of dat we toeristenbelasting moeten gaan invoeren wat inmiddels bij ruim 80% van de gemeenten in Nederland gebeurt. Dit is natuurlijk niet leuk, maar waarom zouden we, als we keuzes moeten maken, de pijn eerst bij onze eigen inwoners neerleggen. Een meerderheid van de Raad steunde het idee van invoering van toeristenbelasting. De horecaondernemers in Teylingen vonden het echter geen goed idee. De Raad besloot toch onderzoek te laten houden naar invoering, met betrokkenheid van de ondernemers. Door de coronacrisis kon nog niet met de ondernemers worden gesproken, waardoor invoering van de belasting per 1 januari 2021 niet mogelijk bleek. In de loop van volgend jaar zal duidelijk worden wat precies de argumenten zijn van de ondernemers tegen invoering en welke mogelijkheden er zijn om tegemoet te komen aan hun bezwaren en wat redelijk is qua tariefstelling voor de diverse verblijven (hotel, camping, verblijf op het water) . Het voornemen is om nu de toeristenbelasting met ingang van 1 januari 2022 in te voeren.

Haagse VVD in het nieuws: Investeer in toerisme

VVD VVD 's-Gravenhage 29-06-2020 13:49

Telegraaf, donderdag 25 juni 2020

door Tanja Verkaik

DEN HAAG Het Haagse stadsbestuur moet op korte termijn investeren in toerisme om banen te behouden. „Stop het geld dat naar evenementen zou gaan in de marketing van Haags toerisme”, maant VVD-raadslid Judith Oudshoorn, die graag enorme reclameborden ziet langs de Duitse snelwegen.

De VVD kaartte dit woensdag aan tijdens het debat over de programmarekening 2019. „Haagse ondernemers zijn er klaar voor: van coronaproof terrassen tot ontbijtzalen”,stelt Oudshoorn. „Winst gaan ze niet meer maken, maar het stadsbestuur kan er wel alles aan doen om Haagse banen te behouden. Vooral met het oog op het stoppen van de NOW-regeling. Dan hebben we straks 5000 mensen die vanaf september in een rij staan met anderhalve meter afstand bij het UWV”, verwijst het raadslid naar recente cijfers van Randstad.

Albert Tuit, eigenaar van Aquarius Hotel in Scheveningen en bestuurslid van Residentie Hotels, het samenwerkingsverband van kleine en middelgrote hotels, maakt zich vooral zorgen over het najaar. „Dan hebben wij de gemeente hard nodig voor een impuls.”

Daarnaast pleit Tuit ervoor om de verhoging van de toeristenbelasting, die 5,45 euro wordt per nacht vanaf 1 juli, te bevriezen. „De komende tijd brengt het college in kaart waar actie nodig is”, meldt wethouder Saskia Bruines. „Daarbij wordt wel gekeken waar elke te besteden euro het meeste effect heeft.”

Aanvullende lokale maatregelen ter ondersteuning van onze ondernemers

VVD VVD Ede 01-04-2020 01:06

De VVD is blij dat ook Gemeente Ede nu een aantal aanvullende maatregelen heeft genomen om ondernemers verder te ondersteunen zoals uitstel van lokale belastingen, huur van gemeentelijke gebouwen en het coulant omgaan met eerder verstrekte evenementsubsidies.

https://ede.vvd.nl/nieuws/38911/aanvullende-lokale-maatregelen-ter-ondersteuning-van-onze-ondernemers

Het gaat hierbij om onder andere de volgende maatregelen:

Aanslag toeristenbelasting 2019 komt pas in juniEr wordt gewerkt aan een regeling om de terrashuur te compenserenEvenementensubsidies die zijn verstrekt worden tot EUR 5.000 niet meer teruggevorderd. Bij hogere bedragen worden de aantoonbare kosten ook vergoedHuur van gemeentelijke gebouwen kan 3 maanden worden uitgesteldOndernemers en ZZP-ers kunnen uitstel OZB aanvragen t/m 31 augustus 2020ZZP-ers die acute inkomensondersteuning nodig hebben, worden direct geholpen

Ondernemers die meer ondersteuning nodig hebben kunnen direct contact opnemen met de gemeente. 

Alle details zijn te vinden op de speciale pagina van de gemeente:

https://www.ede.nl/nieuws/financieel-maatregelenpakket-wedoenditsamen?fbclid=IwAR0vCSw-Sxu1HdGJmj2kwveBB1veUptkwg_ShYkFlMM2KOmHfgn-lcuGYFw

In balans?

PvdA PvdA De Fryske Marren 16-02-2020 09:08

De gemeente De Fryske Marren is een gewilde gemeente voor toeristen en recreanten. Veel mensen brengen terecht hun vakanties door in onze mooie gemeente. Om al die bezoekers een mooi verblijf te geven is het belangrijk dat de gemeente haar inzet richt op goede recreatieve-toeristische voorzieningen. Om een en ander (deels) te kunnen bekostigen wordt ook in onze gemeente Toeristenbelasting geheven.

Door de een wordt toeristenbelasting een melkkoe genoemd, anderen vinden weer dat het vanwege de hoge druk van het toerisme op de voorzieningen binnen een gemeente, eigenlijk wel wat hoger mag. Het is echter lastig om deze meningen te funderen. Vaak wordt geredeneerd vanuit een emotie of een gevoel.

Door de gemeente de Frysk Marren wordt toerisme een belangrijke economische factor gevonden. De sector recreatie en toerisme heeft een positieve invloed op de economie van de gemeente in de vorm van omzet, werkgelegenheid en het in stand houden van voorzieningen. Iedereen kan en zal ervaren dat de invloed van het toerisme groot kan zijn, maar wat is nu precies de invloed van het toerisme op de begroting van de gemeente De Fryske Marren?

Tegenover de positieve gevolgen staan natuurlijk ook bestedingen in de sfeer van (het faciliteren van) recreatie en het toerisme. Toeristen maken gebruik van de openbare voorzieningen die onder andere vanuit algemene middelen worden gefinancierd.

Om kosten te compenseren zijn gemeenten bevoegd om toeristenbelasting te heffen. De achterliggende gedachte van toeristenbelasting is, dat ook niet-inwoners gebruik maken van gemeentelijke voorzieningen. Dit terwijl de verdeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds hiermee geen rekening houdt.

Wat de pvda-fractie zich afvraagt is hoe de toeristenbelasting in verhouding staat tot de daadwerkelijke kosten die gemaakt worden voor het toeristisch product in onze gemeente.Worden de inkomsten gekoppeld aan de direct hieruit voortvloeiende kosten of is hier geen verband tussen gelegd in de begroting.

Vanuit de gedachte:”Hoe komen we tot een duurzame bekostiging van het beheer van de toeristisch recreatieve infrastructuur en zijn uitgaven en inkomsten voor wat betreft deze sector in balans?”, heeft de PvdA-fractie de Fryske Marren schriftelijke vragen gesteld aan het College van onze gemeente.

De vraag die ons in dit verband tevens bezig houdt is:

“Wat zijn nu precies de kosten die gemaakt worden ten behoeve van de toeristisch-recreatieve sector? Welk bedrag wordt bijvoorbeeld besteed aan promotie, onderhoud gemeentelijke (water/wegen) infrastructuur, inzet ambtelijk apparaat, bruggen en sluizen, campings, organisatie, (gemeentelijke en provinciale) overlegstructuren,Marrekrite, festivals,feesten enz.? En hoe verhouden deze kosten en baten zich tot elkaar? Zoals al gezegd: Is de verhouding tussen uitgaven en opbrengst in balans?”

Eerder heeft de PVDA DFM-fractie bij de laatste begrotingsvergadering de verhoging van de toeristen belasting met 10 cent voorgesteld maar dat voorstel is toen in de Raad afgestemd.

De fractie wil nu inzicht in de daadwerkelijke uitgaven die worden gemaakt in de recreatieve-en toeristische sectorale infrastructuur en zoekend naar de balans, een beeld van de verhouding tussen baten en lasten in die sector. Dit inzicht verkrijgen zal niet altijd eenvoudig zijn want zowel de kosten als inkomsten in het kader van toerisme zijn vaak onderdeel van algemene posten of andere posten.

Maar net als bij het huishoudboekje thuis, moet door het hanteren van objectieve maatstaven, inzicht te geven zijn in wat de financiële invloed van het toerisme is op de begroting van de gemeente De Fryske Marren.Wij zijn dan ook benieuwd naar de reactie van ons College.

Met concrete informatie in de hand kan een discussie worden gevoerd over de inkomsten van toeristenbelasting en de uitgaven aan toerisme. Met deze informatie zal de gemeenteraad beter kunnen sturen op de balans tussen kosten en baten op het gebied van deze ook van belang gevonden economische pijler. Daarnaast zal de gemeenteraad met deze informatie eventuele toekomstige toeristische ontwikkelingen beter kunnen afwegen en keuzes op dit gebied beter kunnen onderbouwen.

https://defryskemarren.pvda.nl/nieuws/in-balans/

 

Het bericht In balans? verscheen eerst op PvdA De Fryske Marren.

Toeristenbelasting | Vijfheerenlanden

GroenLinks GroenLinks Vijfheerenlanden 13-11-2019 00:00

GroenLinks Vijfheerenlanden mede-indiener amendement toeristenbelasting Vijfheerenlanden.

De gemeente Vijfheerenlanden is verplicht de belastingen in de ‘nieuwe’ gemeente te harmoniseren. De voormalige gemeenten Vianen en Zederik kenden wel al toeristenbelasting Leerdam nog niet.

Op de begroting 2020 staat dat de gemeente Vijfheerenlanden 210.000 euro aan toeristenbelasting wil gaan innen. Over de manier waarop het College van B & W dat wilde gaan doen, is veel commotie ontstaan. In de vergadering van de commissie van Algemene Zaken hebben verschillende insprekers hun bezwaren tegen de verhoging naar € 1,75 per overnachting per persoon laten horen. Ook de wijze waarop zij over deze verhoging geïnformeerd waren stuitte op grote bezwaren.

Een en ander was voor GroenLinks aanleiding om met wijzigingsvoorstellen te komen. Samen met de coalitiepartijen werd daarom tijdens de Raadsvergadering van 7 november een amendement ingediend.

De Raad ging in overgrote meerderheid akkoord met het voorstel om de opbrengst van de toeristenbelasting vast te stellen op € 210.000, waarbij een gedifferentieerd tarief wordt toegepast voor hotels en overige overnachtingsmogelijkheden, zoals campings en bed & breakfasts. De invulling van het gedifferentieerde tarief zal worden bepaald na overleg tussen de wethouder en de betrokken ondernemers en door de Raad in de decembervergadering vastgesteld worden bij de Verordening Toeristenbelasting.

Zowel bij de behandeling in de commissievergadering als de Raadsvergadering gaf Erik van Doorn, namens GroenLinks Vijfheerenlanden,  aan dat kleinschalig toerisme voor de gemeente Vijfheerenlanden heel belangrijk is en dat daarbij communicatie met de ondernemers van cruciaal belang is. Aan de hand van verschillende rekenvoorbeelden liet Erik van Doorn zien dat het mogelijk moet zijn het beoogde bedrag van € 210.000 binnen te halen, zonder dat de campinghouders en exploitanten van Bed & Breakfasts de tarieven aanmerkelijk moeten laten stijgen. Mede door zijn inbreng zijn de gemoederen bedaard.

In december weten we of het College erin is geslaagd om met een voor alle betrokken partijen aanvaardbaar voorstel te komen.

Motie "Bezoek Westland" | Westland

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Westland 13-11-2019 00:00

Met een zeer ruime meerderheid is onze motie "Bezoek Westland" voor steun aan kleinschalige recreatie, kunst en cultuur tijdens de begrotingsbehandeling aangenomen.

 

De gemeenteraad van Westland in vergadering bijeen op 12 november 2019

Constaterende dat:

Toeristenbelasting een niet oninteressant onderdeel is van de algemene dekkingsmiddelen, geraamd op €270.000 per jaar Toerisme verder in de programmabegroting 2020-2023 onbesproken is

Overwegende dat:

De gemeente Westland, haar inwoners en de lokale middenstand gebaat zijn bij kleinschalige toerisme. Ook voor toerisme voorzieningen getroffen moeten worden zoals het in de lucht houden van een webpagina zoals www.bezoek-westland.nl/; het up-to-date houden van informatie over events en het organiseren of faciliteren van activiteiten op het gebied van recreatie, kunst en cultuur. Stichting “bezoek Westland”, in samenwerking met 108 bedrijfspartners, zich inzet voor kleinschalige toerisme door bijvoorbeeld het bewegwijzeren van toeristische locaties, opstellen en uitreiken van plattegronden, etc. Stichting “bezoek Westland” naast de bijdrage van haar bedrijfspartners haar niveau van service alleen kan handhaven met financiële ondersteuning vanuit de gemeente,

 

Verzoekt het college:

• In gesprek te gaan met Stichting ‘bezoek Westland'.

  Te komen met een onderzoek hieromtrent.

 

En gaat over tot de orde van de dag

 

Namens de fracties:

 

GroenLinks Westland                 PvdA Westland

Ulbe Spaans                              Nico de Gier

 

CDA Westland                           D66 Westland

Jenny Vermeer                          Benjamin Hofland

 

GBW                                         VVD Westland

Remmert Keijzer                       Sander Zuijderwijk

 

Investeer meeropbrengsten toeristenbelasting in infrastructuur

JESS JESS Schagen 06-11-2019 09:34

Onderstaand stuk komt rechtstreeks uit de algemene beschouwingen

Al enkele jaren geven wij aan verbaasd te zijn, dat de groei van het aantal toeristen, die onze gemeente bezoekt niet terug te vinden is in de jaarcijfers van de gemeente. We hebben daarom ook meegewerkt om de verordening aan te passen, waardoor zowel de groei als tegenslagen zichtbaar worden in de cijfers van de gemeente. Het positieve effect van onze vermoedens zijn in 2019 inzichtelijk geworden. Wij denken overigens, dat we nog steeds niet alle toeristenbelasting innen, die door de toeristen aan de accommodatieverstrekkers wordt betaald.

We begrijpen dat de sector is geschrokken van de hogere afdracht toeristenbelasting aan de gemeente. Maar een (recreatie) ondernemer had dit aan moeten zien komen, want door de oude verordening werd veel toeristenbelasting niet afgedragen, terwijl de ondernemers dit wel inden. Het kan niet anders, dan dat dit in de administratie zichtbaar geweest moet zijn. We prijzen ons gelukkig dat we nu een beter inzicht krijgen in de werkelijke inkomsten door de toerist en dat we de meeropbrengsten kunnen inzetten om onze gemeente nog mooier te maken dan deze al is.

Vanuit de recreatiesector wordt er altijd aangedrongen op een beter inzicht in de uitgaven. Dat is lastig, zeker omdat we de pleinen in Petten, Callantsoog en Groote Keeten hebben aangepakt en dat heeft de gemeenschap veel geld gekost. Maar mede dankzij de toeristenbelasting konden we dit ook realiseren. Zowel de toerist als onze eigen inwoners hebben geprofiteerd. Alle maatregelen die we treffen raken zowel de toerist als ook onze eigen inwoners. Dit maakt dat onderscheid maken lastig is.

JESS is nooit voorstander geweest van verhoging van het nachttarief van de toeristenbelasting. We willen als gemeenschap mee profiteren van de groei van het aantal toeristen die onze gemeente bezoekt. Wel stellen vast dat de lastenverzwaring voor onze inwoners groter is dan voor de toeristen. Vandaar dat we de voorgestelde aanpassing van het tarief redelijk vinden.

ebben een tweetal zaken die we onder de aandacht willen brengen:

We willen graag met de sector meedenken en we willen gelijktijdig de sector uitdagen. Beiden hebben we een belang om mee te profiteren van de groei van het aantal toeristen die Nederland jaarlijks bezoekt. Maar we moeten samen ook zorgdragen dat de voorzieningen op peil blijven. Zowel de gemeente als de sector heeft hier zijn verantwoordelijkheid. Denk hierbij aan het revitaliseren van de oudere parken, goede fiets- en wandelpaden, uitstraling van de dorpen en wegen waaraan toeristen accommodaties aan zijn gelegen, etc. Wij zijn bereid om alle meer- inkomsten dan begroot te besteden aan de recreatieve sector bijvoorbeeld door te investeren of te faciliteren in genoemde voorzieningen.

We hebben nog een wens, namelijk het vereenvoudigen van de verordening. We zijn voorstander van goede handhaving, maar we moeten er ook op toezien dat we simpel en doelmatig kunnen handhaven. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar Artikel 6 ‘Forfaitaire berekeningswijze van de maatstaf van heffing’, willen wij dit vereenvoudigen. Wij nemen hiervoor gemeente Texel als voorbeeld. Wij willen graag met de sector hier een bijdrage aanleveren en komen dan in 2020 met een gespreksnotitie om het gesprek, politiek en sector, aan te gaan.

Bovenstaand stuk komt rechtstreeks uit de algemene beschouwingen.

Premium WordPress Themes Download

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.