Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

165 documenten

Mooi mens

CDA CDA Raalte 26-06-2021 14:45

Mooi mens, De voetbal begint aan de achtste finales en komt daarmee in de beslissende fase.Morgenavond is het weer zover en zitten we met ons allen aan de buis gekluisterd.Wijnaldum speelt zondag met OneLove-aanvoerdersband tegen uitsluiting en discriminatie. Sport en politiek gaan hand in hand. Dat Wijnaldum de OneLove-aanvoerdersband draagt,heeft alles te maken met de wet die in Hongarije inmiddels is aangenomen. Als reactiehierop worden gebouwen aangelicht in de regenboog kleuren, dragen aanvoerders specialebanden en geven persverklaringen. Waar gaat deze wet specifiek over? Volgens de Hongaarse regering is de wet bedoeld om pedofilie aan te pakken en om kinderen te beschermen. De wet zorgt ervoor dat kinderentot 18 jaar niet blootgesteld mogen worden aan "inhoud die homoseksualiteit, afwijking vande genderidentiteit en het veranderen van sekse" zou aanmoedigen.De Europese Unie gebruikt woorden als “onacceptabel, schaamteloos, achterlijk”. En vraagtzich af of Hongarije op deze manier wel volwaardig lid van de EU kan blijven. Maar binnenEurope heerst verdeeldheid op dit onderwerp en dat is pas echt zorgelijk. Ik moest denken aan de speech van André van Duin op 4 mei op de Dam in Amsterdam. Het raakte mij, zoals zovelen die avond. Ook in Nederland is er een lange weg nodig geweest tenaanzien van acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen,transgender- en intersekse mensen. Mensen zoals jij en ik. En we zijn er nog niet,discriminatie komt nog dagelijks voor.En als we naar discriminatie in het algemeen kijken? Nog niet zolang geleden waren erspreekkoren over de joden, oerwoudgeluiden als er een donkere voetballer op het veld aan de bal kwam en werden er ziektes gescandeerd. En hoe vaak wordt “homo” niet alsscheldwoord gebruikt onder ons.Een ander land wijzen op zijn/haar verantwoordlijkheden, maakt dat je ook kijkt naar jeeigen handelen. Kijk zelf in de spiegel, hoe kijk jij naar de andere mens. Hoe staan we er in Nederland voor. Ik ben trots op het Nederlands elftal en niet alleen omdat ze goed voetballen. Zij laten zienwaar ze voor staan, geven in een persverklaring aan dat zij vooral voetballers zijn maarverantwoording dragen voor het maatschappelijke, politieke vraagstuk. Onelove; mooi mens, dat ben jij! Aaltje Booijink-Jonkman

Aanpak project oneigelijk gebruik (vervolg)

CDA CDA Teylingen 01-04-2021 19:44

Zoals in de vorige nieuwsbrief medegedeeld heeft de CDA-fractie schriftelijke vragen gesteld over het 'Project grondgebruik'. In het kader van dit project bekijkt de gemeente welke stroken gemeentegrond door bewoners, al dan niet bewust, in eigen gebruik zijn genomen. Het gaat in de regel om kleine stroken grond die geen deel uitmaken van een groter geheel (op wijk- en/of buurtniveau) en in eigendom van de gemeente zijn. De CDA-fractie constateerde dat, gezien het aantal ingekomen reacties, in een aantal gevallen niet altijd even zorgvuldig is gecommuniceerd namens de gemeente.Kern van de bezwaren van de klagers is namelijk dat zij, naar hun gevoel, op een onheuse manier zijn behandeld.De CDA-fractie vond dat wij hier als Raad c.q. Commissie iets mee zouden moeten en heeft dit punt aan de orde gesteld in de Commissie Ruimte.Onze vraag aan de collega’s in de commissievergadering van 1 maart was of zij deze mening deelden. Het kernpunt voor de CDA-fractie bij de uitvoering van het project grondgebruik was dat zowel bij de beantwoording van de eerste als van de tweede serie schriftelijke vragen van de CDA-fractie het college van mening was dat het hier van de zijde van de gemeente om een zorgvuldig proces gaat, terwijl de CDA-fractie verschillende reacties van betrokken inwoners had gekregen waaruit blijkt dat die een geheel andere kijk hadden op de gang van zaken dan het college en die vraagtekens zetten bij de zorgvuldigheid van het proces. Voor wat betreft het al dan niet zorgvuldig handelen van de gemeente Teylingen was het dus het woord van het college tegenover dat van een aantal klagende inwoners. De vraag was hoe uit deze patstelling te komen? In dit kader stelde de CDA-fractie voor om het college te verzoeken of zij de gestelde vragen plus antwoorden zou willen publiceren in de lokale bladen met de oproep erbij dat mensen die zich niet herkennen in de door de gemeente in de beantwoording geschetste gang van zaken, dit kunnen melden met het telefoonnummer en mailadres van een ter zake kundigeambtelijkemedewerker (dus geen ingehuurde kracht) die zorgvuldig de reacties van betrokken inwoners analyseert en met een passende individuele reactie namens de gemeente komt. Helaas was het College hiertoe niet bereid. Ook in de commissievergadering kreeg het voorstel onvoldoende steun. Wel krijgen wij de indruk dat door het stellen van onze vragen in de dagelijkse praktijk van dit project de sociale antenne van de gemeente iets beter is afgesteld.

MOTIE Geen schuttingen in de uitvoering aangenomen

CDA CDA Amersfoort 25-03-2021 12:12

MOTIE Geen schuttingen in de uitvoering. Het verhaal van de Inclusieve stad. Amersfoort, 23-3-2021 Raadsvoorstel: Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 (1396023) De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. De gemeente een ambitievol beleidskader ‘Amersfoort Inclusieve Stad’ gaat vast stellen. b. Ambities een nobel streven zijn, maar in de uitvoering zit de daadwerkelijke winst. c. Veel ambities pas succesvol kunnen zijn als diverse sectoren in het stadhuis hierin samen optrekken. (Bijvoorbeeld de conclusie ‘beweging is goed voor de mens’ vanuit sociaal domein, zonder dat bewegingsvriendelijk/-uitlokkende omgeving in ruimtelijke ordening gestalte krijgt, is een levenloze ambitie) d. Derhalve in de uitvoer van dit beleidskader er binnen de organisatie geborgd moet worden dat er intersectoraal gewerkt wordt. verzoekt het college: 1. In het uitvoeringsprogramma van het beleidskader ‘Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026’ expliciet mee te nemen wat de gemeente intersectoraal heeft gedaan om beschreven ambities waar te maken. 2. Dit uitgangspunt te hanteren in de volgende monitor sociaal domein. Ben van Koningsveld Irma Dijkstra CDA D66

Vanuit het bestuur

CDA CDA Súdwest-Fryslân 26-02-2021 12:34

In zijn vergadering van 11 februari 2021 heeft het bestuur o.a. de volgende zaken behandeld: Algemene voorjaarsledenvergadering. Het bestuur stelt 21 april 2021 vast als datum voor de eerstvolgende ALV. We hebben op dat moment nog weinig te bespreken aangaande de Gemeenteraadsverkiezingen van 2022 of het moet al gaan over de organisatie daarvan. Uiteraard kunnen we napraten over de TK –verkiezingen van 17 maart en wie weet over de stand van de formatie. Het bestuur probeert voor die avond een spreker te regelen, in de hoop dat we op 21 april a.s. fysiek bij elkaar kunnen komen. Zo niet, dan maar weer online, maar dat is duidelijk onze tweede keus! In de volgende editie van ons ledenblad volgt nadere informatie omtrent o.a. de agenda. Eerste stappen richting GR-verkiezingen 2022. Of eigenlijk zijn de eerste stappen al gezet. Het bestuur heeft een 4-persoonscommisie samengesteld met het verzoek na te gaan welke stappen wanneer en door wie (welk gremium) gezet moeten worden. Die commissie heeft op 25.1.2021 haar eindrapport bij het bestuur ingeleverd. Ook op deze plaats is een dankwoord aan de commissieleden op z’n plaats. Ons bestuur zal niet alle onderdelen letterlijk overnemen, maar kan er in z’n algemeenheid prima mee uit de voeten. Voeg daarbij de richtlijnen van “Den Haag” en er kan bijna niets meer mis gaan. Tijdig beginnen is de boodschap. We starten met het houden van de tweejaarlijkse voortgangsgesprekken met (steun)fractieleden en wethouders. Die gesprekken zullen plaatsvinden in maart 2021 en daar zullen o.a. de ambities aan de orde komen. Uiteraard zijn die gesprekken vertrouwelijk! Het bestuur heeft op 11 februari ook nagedacht over de bemensing van een drietal commissies: programma-, vertrouwens- en campagnecommissie. Ofschoon er wel een aantal namen is genoemd, is deze stap nog niet afgerond. Een volgende vergadering zal dit weer een belangrijk agendapunt zijn. Ook de formulering van de opdrachten komt dan aan de orde. Wij houden u op de hoogte. Namens het bestuur, Pieter Dijkstra, vice voorzitter

Thema-avond Brug Woerden-West

CDA CDA Woerden 29-09-2020 07:00

29 SEPTEMBER 2020 : THEMA-AVOND BRUG WOERDEN-WEST De gemeenteraad van Woerden spreekt de komende maand over het voorstel van het College van B&W om een extra brug in Woerden-West aan te leggen. Het College stelt de raad daarbij voor te kiezen voor de Rembrandtbrug-variant. Op deze website heeft de fractie van het CDA Woerden al aangegeven dat zij deze voorkeur van het college zal steunen (KLIK HIER). Op 29 september 2020 willen we tevens over dit onderwerp een thema-avond organiseren voor CDA-leden en overige belangstellenden. In 2018 hebben we ook een bijeenkomst georganiseerd over dit onderwerp, toen in wijkcentrum De Plint. Destijds hebben we aangegeven hier opnieuw aandacht aan te zullen besteden als er een keuze voor ligt. Nu is dat moment gekomen. De bijeenkomst wordt (gezien de actuele omstandigheden) deels fysiek en deels digitaal georganiseerd. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de onderstaande link. U ontvangt dan zo spoedig mogelijk een bevestiging van uw aanmelding en het bericht of er op de locatie (die u dan zal worden doorgegeven) nog zitplaatsen beschikbaar zijn. De avond is ook via een livestream te volgen. De avond vindt plaats op 29 september 2020 en begint om 20.00 uur. Inloop is mogelijk vanaf 19.30 uur. U kunt zich aanmelden voor de bijeenkomst via de volgende link : Klik-->HIER<--om u aan te melden.

Stikstofprobleem? DE oplossing staat in Opperdoes!

CDA CDA Medemblik 21-09-2020 18:11

Een compact groen filtersysteem in een metalen omhulsel kan dé oplossing zijn voor de boeren en de bouw! Klaas de Boer (Special Machines de Boer) geeft ons een demonstratie met behulp van een cylinder gevuld met ammoniak. De ammoniak gaat door het filter, verandert van samenstelling en lost op in de plantaardige vloeistof. Tijdens het proces ontsnapt er nergens gas; alle meters staan op 0% en we ruiken ook inderdaad niets meer. Om een beeld van de toepassing in de praktijk te krijgen veroorzaakt Klaas wat rook in een mini veestal, dat we weer snel in een filter zien verdwijnen. Het ziet er verrassend eenvoudig uit en de cijfers zijn overtuigend. Dit is een prachtige kans om een enorm probleem op te lossen, voor de veehouderij én voor woningbouw. In de achtertuin leggen Klaas en technisch deskundige Dirk Jan Vos uit hoe veelzijdig dit systeem kan zijn. Ook vertellen zij dat de procedures nu in de weg lijken te zitten. Gelukkig hebben wij Nico Verduin (voorzitter LTO Noord, regio west) en Willemien Koning-Hoeve (lid provinciale staten namensCDA Noord-Holland) uitgenodigd. Zij hebben veel kennis van zaken en stellen gerichte vragen. Wat belangrijker is, zij gaan zich inzetten om drempels te verlagen. Want dit systeem verdient een certificering! De eerste stap is gezet en wat ons betreft: wordt vervolgd! Iedereen die aanwezig was bedankt voor zijn / haar tijd en ook zorgvuldigheid bij dit #anderhalvemeter werkbezoek. Namens onze fractie, Els & Claudia Ook aanwezig: Piet Appelman en Bas de Wit (lid provinciale Staten namens deVVD Noord-Holland) NH Nieuwswas bij de demonstratie aanwezig en heeft een prachtig item gemaakt! https://www.nhnieuws.nl/.../uitvinder-van-stikstofmachine...

De komst van het referendum en de angst voor het volk

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Nederland 18-09-2020 09:43

Het referendum was ooit vooral populair bij hoger opgeleide en politiek betrokken burgers, die meer individuele invloed wilden op de politieke besluitvorming. Na de korte ervaringen met het raadgevend referendum werd het middel ontdekt door andere groepen mensen, vooral door kiezers die lager zijn opgeleid en weinig vertrouwen hebben in de politiek. Mensen die niet de hele dag met de Haagse politiek bezig zijn, maar wél een middel willen om de politici te corrigeren als zij dat nodig vinden. In korte tijd kreeg de discussie over het referendum een heel ander karakter. Lange tijd hadden politici zich verzet tegen het referendum omdat zij meenden dat dit in strijd zou zijn met onze parlementaire democratie. Nu bleek het referendum juist een middel om het parlementaire stelsel te versterken en het vertrouwen in de democratie te herstellen. De nieuwe discussie leidde tot een andere uitkomst.

PvdA en GroenLinks, D66 en ChristenUnie, partijen die tweeënhalf jaar geleden nog tégen waren, lijken komende dinsdag vóór het bindend referendum te stemmen. Daarmee tekent zich nu een brede meerderheid af. Alleen VVD, CDA en SGP zijn nog principieel tégen. Die brede steun is nodig omdat voor invoering van dit bindend referendum ook een wijziging nodig is van de Grondwet. Dat betekent dat na de verkiezingen de wet opnieuw moet worden behandeld en dan de steun nodig heeft van tweederde van het parlement. Een aantal partijen heeft vorige week gebruik gemaakt van de mogelijkheid om flinke ‘drempels’ op te werpen voor het houden van een referendum. D66 wil voorkomen dat referenda kunnen worden gehouden over Europese verdragen. De ChristenUnie heeft een ‘uitkomstdrempel’ vastgelegd, zodat een flinke opkomst nodig is om een wet daadwerkelijk van tafel te halen.

In het Kamerdebat heb ik me tégen deze voorstellen uitgesproken, maar ik vrees dat die het dinsdag tóch zullen halen. Voor veel politici zijn hoge drempels nodig om te voorkomen dat het referendum door mensen ‘gemakkelijk’ zal worden gebruikt. Ik zie hoge drempels vooral als een uiting van angst voor het volk. Maar goed, ook met deze drempels zetten we een grote stap op weg naar een referendum. Dit kan de grootste democratisering worden sinds de invoering van het algemeen kiesrecht. Als de kiezers VVD, CDA en SGP na de verkiezingen van maart niet al te groot maken zit die tweederde meerderheid er straks ook in. Als ik terugkijk naar de afgelopen jaren lijkt de afschaffing van het raadgevend referendum tóch zinvol geweest. Het lijkt erop dat de afschaffing van dit oefenreferendum voor veel partijen alsnog de weg heeft vrijgemaakt om steun te geven aan dit écht bindende referendum.

In memoriam: Frans Heuts

CDA CDA Sittard-Geleen 09-09-2020 14:52

Met droefheid hebben wij kennisgenomen van het overlijden van Frans Heuts. In de jaren ‘70 en ‘80 was Frans vier achtereenvolgende periodes wethouder van de voormalige gemeente Sittard. Eerst namens de KVP, en later namens het CDA. Daarna is hij nog vele jaren voorzitter geweest van de CDA-afdeling Sittard-Geleen. Hij leidde de fusie van de afdelingen Sittard, Geleen en Born, en gaf toen het stokje over. Wij zijn Frans dankbaar voor hetgeen hij voor de partij en bovenal voor de vroegere gemeente heeft betekend. Bovendien herinneren wij zijn grote maatschappelijke betrokkenheid, ook buiten zijn politieke ambt: Frans was decennialang als bestuurslid actief binnen allerlei Sittardse organisaties en verenigingen. Zo was hij bestuurder van de Fortuna Sittardia Combinatie (FSC), voorzitter van het organisatiecomité van de feestelijkheden rondom het 750-jarig bestaan van Sittard, bestuurslidvan de Nicolas Reubsaet Stichting, lidvan de Probusclub Land van Zwentibold en was hij tot aan zijn overlijden voorzitter van de Oratoriumvereniging Sittard-Geleen. Wij wensen zijn familie en naasten heel veel sterkte met dit grote verlies.

Commissie bezwaarschriften

CDA CDA Enschede 08-09-2020 19:45

Schriftelijke vragen aan het adres van het college van Burgemeester en Wethouders inzake Commissie Bezwaarschriften. Follow the Money heeft onlangs de bezwaarschriftprocedures bij gemeenten, provincies, waterschappen onderzocht. Wie zich door de overheid benadeeld voelt, kan terecht bij de Commissie Bezwaar en Beroep en zijn bezwaar indienen via een bezwaarprocedure. Dit recht om te worden gehoord, dat je klacht serieus wordt genomen, geldt als een belangrijke hoeksteen van de democratische rechtstaat. De burger heeft het recht om zich te kunnen verdedigen wanneer de overheid een besluit neemt dat indruist tegen zijn belangen. Het doel van de bezwaarprocedure is dat de burger – via een bezwaarschriftencommissie – op een toegankelijke en transparante manier argumenten kan uitwisselen met de instantie die hem dwarszit. Uit het onderzoek van Follow the Money komt het volgende naar voren: Bezwaarschriftencommissies opereren als neprechters; van transparante besluitvorming is geen sprake; de klagende burger wordt nauwelijks gehoord en krijgt zelden gelijk. Het openbare karakter van de bezwaarprocedure bestaat eigenlijk alleen op papier. In de werkelijkheid is van transparantie en toegankelijkheid geen sprake. Uit het onderzoek blijkt dat Enschede het minimale doet als het gaat om de toegankelijkheid, transparantheid en openbaarheid van adviezen van de commissie. Aan het wettelijk verplichte, openbare karakter van het werk van de commissie wordt weinig aandacht besteed. In Enschede worden burgers niet op systematische wijze geïnformeerd dat bepaalde bijeenkomsten openbaar zijn. Jaaragenda van de bezwaarcommissie is niet openbaar en er wordt geen aankondiging gemaakt van de eerstvolgende vergadering met agenda en locatie. Verslagen en adviezen zijn niet openbaar en jaarverslag is ook niet online. Al deze informatie is niet alleen van belang voor onze inwoners maar ook voor de gemeenteraad. Deze informatie kan de Raad inzicht bieden in waar het in de uitvoering knelt en wat de mogelijke gevolgen zijn bepaald beleid of besluiten. Dit inzicht kan de Raad dan meenemen bij vaststellen van nieuw beleid. De samenstelling en achtergrond van de bezwaarcommissie staat niet online. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bezwaarschriftcommissies voornamelijk uit juristen bestaan. Volgens Follow the Money zijn de deskundigen op het gebied van bestuursrecht het eigenlijk wel met elkaar eens: ‘de huidige praktijk voldoet niet. Te ver gejuridiseerd, terwijl burger en overheid nu juist – dat was een expliciet doel van de wet – dichter bij elkaar moesten komen. Dat een jurist zitting heeft in de bezwaarschriftencommissie, daar is wat voor te zeggen. Maar waarom vaak drie? De burger komt in een juridisch steekspel terecht waarin meer wordt gekeken naar de letter van de wet en minder naar doelmatigheid – of naar billijkheid. Dat uiteindelijk slechts tien procent van de bezwaarmakers een bezwaarschriftencommissie aan zijn of haar zijde vindt, is een veeg teken.Het recht om te worden gehoord dat je serieus wordt genomen’. Het CDA heeft n.a.v. dit onderzoek de volgende vragen: Bent u bekend met het onderzoek van Follow the Money? Wat vindt u van de conclusie dat Enschede het minimale doet als het gaat om de transparantheid, toegankelijkheid en openbaarheid van informatie van de Commissie en Bezwaarschriften in Enschede? Wat is uw reactie op wat de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen zegt over de conclusies van het onderzoek op de aspecten van toegankelijkheid en juridisering: ‘Het vertrouwen van de burger in de overheid is in het geding en het is daarom ‘essentieel dat de bezwaarprocedures laagdrempelig zijn’. In plaats daarvan, zegt hij, ‘ontstonden quasirechtbanken waarin de procedure te ver is gejuridiseerd? Welke maatregelen gaat u treffen n.a.v. de resultaten van dit onderzoek en met name als het gaat om openbaarheid, transparantheid en toegankelijkheid? Volgens grove schattingen is 95% van de commissieleden een jurist bestuursrecht. Terwijl het doel van Algemene Wet Bestuursrecht 1994 is de mogelijkheid aan de burger bieden om ‘in een informele setting’ bezwaar te maken en het verhaal achter het bezwaar tegen een besluit te horen. Kunt u aangeven wat de achtergrond van de commissieleden zijn? Met andere woorden hebben ze een juridische, financiële, sociale of bijvoorbeeld mediation als achtergrond? Zijn de leden van de bezwaarschriftencommissie ook lid van andere bezwaarschriftencommissies en indien ja kunt u het aantal lidmaatschappen per commissielid aangeven? Wat is de zittingsduur van de huidige leden van de Commissie Bezwaarschriften? Wat is uw reactie op het feit dat bepaalde gemeentes zoals Terschelling en Heemstede de hoorzittingen een onderdeel laten uitmaken van de politieke vergaderagenda inclusief alle onderliggende stukken? Uit het jaarverslag van 2019 kunnen we niet afleiden wat het college uiteindelijk met de adviezen van de Commissie heeft gedaan. Kunt u aangeven wat het college heeft gedaan met deze adviezen over 2018 en 2019 m.a.w. wat is het aandeel van de adviezen wat het college heeft overgenomen? Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

De PvdA neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid

PvdA PvdA VVD SGP D66 CDA Krimpen aan den IJssel 29-08-2020 15:40

De PvdA heeft in Krimpen aan den IJssel altijd klaar gestaan om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen. Tot 2018 werd met een actieve fractie in de gemeenteraad en een ervaren wethouder in het college van burgemeester en wethouders (Jaap Blankenberg). In 2018 werd het nieuwe college samengesteld door de partijen VVD, D66, Leefbaar Krimpen en De Stem van Krimpen.

 

Na een roerige tijd in de gemeenteraad en het college besloten Leefbaar Krimpen en De Stem van Krimpen de samenwerking met de VVD en D66 op te zeggen. Vanaf januari 2020 is gezocht naar een nieuwe coalitie en een nieuwe samenstelling van het college. Na een mislukte eerste poging werd in maart begonnen aan een tweede poging. Geheel met digitale overleggen wegens Corona lukte het de partijen SGP, VVD, CDA, CU, Krimpens belang en PvdA een nieuwe coalitie samen te stellen. Op 2 juli 2020 werd het nieuwe college geïnstalleerd. Naast de SGP, VVD en CDA leverde de PvdA een wethouder (Coen Derickx).

 

Sinds kort levert de PvdA dus weer bestuurlijke verantwoordelijkheid in het college van burgemeester en wethouders. De PvdA is mede verantwoordelijk voor het realiseren van het coalitieprogramma. Dit heeft de titel ‘ Evenwichtig door de crisis’.

 

Laat het vooral weten als u ideeën heeft op welke wijze de PvdA de komende 2 jaar de ontwikkelingen in Krimpen in goede banen kan leiden. De fractie in de gemeenteraad (Cornel van Geelen) en de kersverse wethouder ( Coen Derickx) zijn benieuwd.

 

Het bericht De PvdA neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid verscheen eerst op PvdA Krimpen aan den Ijssel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.