Goed Maasnieuws voor Baarlo Heel goed nieuws voor Baarlo: De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten dat de status ‘rivierbed’ wordt opgeheven zodra de dijk in Baarlo is vernieuwd. Dat betekent dat huiseigenaren en bedrijven achter de dijk niet alleen beschermd worden tegen hoogwater, maar ook eindelijk weer ontwikkelruimte krijgen en niet meer zijn gebonden aan extra, lastige vergunningen. Daarmee komt er voor hen een einde aan een lange periode van onzekerheid. We zijn uiteraard erg tevreden over dit resultaat. En op de manier waarop dit tot stand is gekomen. Eerder bij de dijk in Kessel zagen we al wat je kunt bereiken als je de zorgen en expertise van inwoners serieus neemt en dit weet over te dragen naar degenen die daarin iets kunnen betekenen. Dat zijn er veel: de gezamenlijke Maasgemeenten, de provincie, het waterschap, Rijkswaterstaat en uiteindelijk de minister moesten alle overtuigd worden. Dat dit gelukt is, is een groot compliment waard aan ambtenaren en bestuurders die deze kwestie de afgelopen jaren consequent op de agenda hebben gehouden, in het belang van alle inwoners en ondernemers in het gebied. Een mooi staaltje van samen voor elkaar! Fractie CDA Peel en Maas
77 documenten
Opnieuw vragen over failliet bedrijf Rutgers Milieu n.a.v. lekkende vaten met het giftige PFOS | Doetinchem
GroenLinks Doetinchem 07-05-2020 00:00
Tijdens de gemeenteraad van 31 oktober 2019 heeft GroenLinks vragen gesteld over het bedrijf Rutgers Milieu. Het bedrijf heeft 875 vaten à 1000 liter met brandblusschuim. Het brandblusschuim bevat PFOS. Deze stof staat officieel geregistreerd als zeer zorgwekkende stof. Toxisch, mogelijk kankerverwekkend en niet tot nauwelijks afbreekbaar in het milieu. In de bodem is PFOS gelekt.
In de Gelderlander d.d. 7 mei 2020 staat dat Rutgers Milieu zich failliet heeft laten verklaren en de gemeente in overleg gaat met de curator om de milieu overtreding ongedaan te laten maken. De curator heeft aangegeven dat Rutgers Milieu het opruimen van de vaten niet kan betalen. https://www.gelderlander.nl/…/bedrijf-failliet-875-problee…/
Diverse dwangsommen sinds augustus 2019 om de rommel op te ruimen, hebben helaas tot niets geleid. Er is door de gemeente een hek geplaatst om te voorkomen dat mensen op het terrein komen. Het terrein is tijdens hoog waterstand eind 2019 door de gemeente ontwaterd om te voorkomen dat de PFOS in het riool lekt.
Vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:
1.Uit de beantwoording van de vragen van GroenLinks tijdens de gemeenteraad van 31 oktober, bleek dat een goede tussentijdse oplossing zou zijn, om de vaten op een verharde ondergrond te plaatsen, overdekt en in niet-lekkende containers. Is dit inmiddels gebeurd en zo nee wat is hiervan de reden?
2.Wanneer de vaten nog op de oude plek staan, is het college van B&W bereid om alsnog er voor te zorgen dat de vaten op kortst mogelijke termijn veilig worden gesteld zoals genoemd bij vraag 1. En zo ja, wat zijn de kosten hiervan en indien mogelijk deze alsnog te verhalen op de eigenaar?
3.Kan het college van B&W toezeggen de gemeenteraad tussentijds op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rond het dossier Rutgers Milieu?
Verkeersplan voor heel Castricum
PvdA Castricum 09-03-2020 19:45
De PvdA heeft 13 februari 2020 ingestemd met de opdracht om een integraal verkeersplan te maken en uit te voeren voor Castricum. Dit verkeersplan dient onder meer een ongelijkvloerse kruising met het spoor voor auto’s te bevatten als mogelijke verbeteringen voor de mobiliteit in Castricum voor zowel het auto- als voor het fietsverkeer. Het verkeersplan moet ook aandacht hebben voor het milieu.
De aanleiding voor dit besluit is het Burgerinitiatief van Hans van Balgooi. Er wordt al vele jaren gesproken en nagedacht over de verkeersproblemen bij de Beverwijkerstraatweg en het kruispunt bij de spoorwegovergang. In 2018 hebben alle partijen binnen de gemeenteraad uitgesproken dat het noodzakelijk is om een ongelijkvloerse kruising van de spoorweg te ontwikkelen. Het burgerinitiatief bevat een twintigtal suggesties, die verder uitgewerkt moeten worden en besproken met direct betrokkenen.
De PvdA onderschrijft het initiatief van de heer Van Balgooi voor een integraal verkeersplan en vindt het belangrijk dat er bij bouwplannen, zoals de Zanderij eerst een verkeersplan gepresenteerd wordt, waarbij ook de parkeermogelijkheden worden betrokken. De PvdA vindt het belangrijk dat bij de ontwikkeling van het integraal verkeersplan een klankbordgroep wordt ingesteld, zodat bewoners betrokken worden bij dit plan.
Het bericht Verkeersplan voor heel Castricum verscheen eerst op PvdA Castricum.
Kinderen ontwerpen kerstkaart ChristenUnie
ChristenUnie Delfzijl 02-03-2020 20:14
Leerlingen van reformatorische basisschool ‘De Zaaier’ in Groningen maakten dit jaar een kunstwerk voor op de kerstkaart van de ChristenUnie in de provincie Groningen.
Onderzoek naar aanleg fietspad Bergsebaan
VVD Oosterhout 22-02-2020 10:50
In de mobiliteitsvisie is volop aandacht voor fietsers en verkeersveiligheid. Daar waar het kan, worden fietsers en auto’s van elkaar gescheiden. Vanaf december 2018 wordt er al over het fietspad langs de Bergsebaan gesproken. De VVD vindt het belangrijk om de fietsveiligheid te verbeteren langs de Bergsebaam Diverse fietsers vanuit Den Hout maken gebruik van deze route net als vele toeristen en recreanten van dit gebied. Alle reden dus om het onderzoek te starten.
De gemeenteraad heeft ingestemd met het onderzoek. Ook is een voorstel van Gemeentebelangen en VVD aangenomen om ook de fietsveiligheid op de aansluitende wegen in het gebied te onderzoeken samen met Breda en belangengroepen. De VVD blijft werken aan het verbeteren voor de bereikbaarheid voor zowel fietsers als auto's!
30 kilometer is de norm | Rotterdam
GroenLinks Rotterdam 20-02-2020 00:00
GroenLinks wil dat het verkeer in Rotterdam voor iedereen veilig is. Dit is nu niet het geval: jaarlijks komen in Rotterdam 10 tot 15 mensen om het leven in het verkeer. Opvallend is dat driekwart van de slachtoffers op een 50-kilometerweg binnen de bebouwde kom valt.
Veel Rotterdamse straten hebben een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, terwijl een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur leidt tot minder (dodelijke) verkeersongevallen. Daarnaast draagt een lagere maximumsnelheid bij aan schonere lucht. Daarom heeft ons raadslid Jeroen Postma een voorstel ingediend om op meer Rotterdamse straten naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur te gaan.
Jeroen Postma: “Ga met bewoners en gebiedscommissies om de tafel en kijk waar de gevaarlijke 50 kilometerwegen zijn. Verlaag daar de maximale snelheid zo snel mogelijk naar 30.” Het voorstel vraagt om waar nodig te zorgen voor zaken als drempels, wegversmallingen en bredere fietspaden.
Meerderheid ondervraagde inwoners steunt gemeente in strijd over Provinciale wegen
https://www.nederweert.nl/bestuur-organisatie/nieuwsbrieven-wegverbinding-a2-n266-nederweert_44723/item/nieuwsbrief-45-wegverbinding-a2-n266-nederweert_126712.html
Stop de geluidsoverlast door de industrie
SP Vlaardingen 09-01-2020 12:39
Veel bewoners in Vlaardingen zijn de geluidsoverlast door de industrie zat. Geluidsoverlast zorg voor stress en slapeloze nachten en is daardoor slecht voor de gezondheid.
Daarom organiseren de SP Vlaardingen en de SP Schiedam – samen met bewonersgroep Weg Met Industrielawaai Vlaardingen Oost – een bewonersavond waarop we bekijken wat we samen kunnen doen om het industrie-lawaai in te dammen tot een aanvaardbaar niveau.
Waar: het SP-kantoor, Broekweg 76, VlaardingenWanneer: woensdag 15 januari 2020Hoe laat: 20:00 uur
Ben je de geluidsoverlast door de industrie zat? Kom dan ook en praat mee! Toegang is gratis en iedereen is welkom.
SP: Heesch-West wordt nu serieus
In 2002 is het idee voor Heesch-West geboren. Een samenwerkingsverband van toen vier gemeenten. Oss, Den Bosch, Maasdonk en Bernheze. Het doel was geld verdienen. Geld om de voorfinanciering van de aanleg A-59 te bekostigen. Het industrieterrein Heesch-West werd gepland op grondgebied van Bernheze en Maasdonk. In 2003 ging de gemeenteraad van Bernheze hiermee akkoord. Signalen dat het onrendabel, onnodig, overbodig en ongewenst was, sloeg men toen in de wind.
Heesch-West een molensteen?
Nadat in 2003 besloten was tot aanleg van Heesch-West, is er veel en weinig gebeurd. Veel in de zin van geld uitgeven. Er is voor bijna 70.000.000€ grond gekocht. Dit in het gebied van de Achterste Groes, Zoggelsestraat, Weerscheut, Bosschebaan. Door de kredietcrisis van 2007-2008 droogde echter de belangstelling voor kavels in Heesch-West snel op. In die zin gebeurde er weinig. In ons overvolle Nederland kwam tegelijkertijd ook zuinig ruimtegebruik om de hoek kijken. Men wilde niet overal klakkeloos nieuwe bedrijventerreinen ontwikkelen, terwijl elders bestaande terreinen verloederen door leegstand. Op 6 februari 2014 zette de gemeenteraad van Bernheze de signalen voor verdere ontwikkeling op groen. Dit door akkoord te gaan met een gezamenlijke regeling voor Heesch-West. De SP Bernheze stemde tegen dit voorstel. De SP waarschuwde voor de gevolgen van verlies van daadwerkelijke zeggenschap over het eigen grondgebied. In deze situatie worden nu de eerste stappen gezet. Stappen om daadwerkelijk het terrein te ontwikkelen. Zorgen omtrent leefbaarheid nemen toe. Het wordt nu serieus dus.
Cor van Erp
SP Bernheze
Ruimtelijke Zaken en Milieu
Wat te doen als je je autosleutels verliest…
D66 Ridderkerk 28-12-2019 10:28
Nog niet zo lang geleden was het niet zo erg om je autosleutels kwijt te raken, of erger nog, om ze te verliezen. Je liet misschien zelfs van tevoren al een autosleutel bijmaken en een reserve aan je auto laten hangen in een klein doosje, vastgeplakt aan de binnenkant van de bumper. Maar omdat auto’s technologisch geavanceerder zijn geworden, hebben ze ook hun sleutels, die duurder zijn dan ooit om te vervangen.
Afhankelijk van het model en het jaar waarin je rijdt, kan het vervangen van een verloren of gestolen sleutel enkele stappen en enkele honderden euros kosten. Als je geen tweede autosleutel hebt, laat dan een back-up maken en bewaar deze op een veilige plaats.
Hier zijn een paar belangrijke soorten autosleutels, en enkele suggesties over wat te doen als de jouwe vermist raakt.
Traditionele autosleutelDe standaard sleutel die door de auto-industrie wordt gebruikt is puur mechanisch; steek hem in een ontstekingscilinder en draai hem om om je auto te starten.
Als je hem verliest: Je zou een slotenmaker kunnen bellen, die je ter plekke een nieuwe sleutel kan komen maken. In sommige gevallen – een ongebruikelijk of ouder voertuig – kan een slotenmaker niet helpen. Het kan zijn dat je een nieuwe cilinder en sleutel van het contactslot moet kopen bij de dealer of een onafhankelijke reparatiewerkplaats.
Autosleutel hangerDe eerste fobs waren add-ons en bedoeld als een gemak. Ze kunnen je voertuig vergrendelen en ontgrendelen, maar je gebruikt nog steeds een traditionele sleutel om de auto te starten. De sleutel kan ook gebruikt worden om de deuren te ontgrendelen.
Als je hem verliest: Als je alleen de sleutel verliest, ben je in orde. Je kunt nog steeds je sleutel gebruiken om je auto te ontgrendelen en te starten. Fobs zijn direct beschikbaar als aftermarket producten en zijn eenvoudig te programmeren; je hebt geen speciaal gereedschap nodig. Je kunt ze vinden bij dealers, auto-onderdelenwinkels of online. Ze zijn ook goedkoop (minder dan €20).
Slimme sleutelOok wel bekend als “contactloos sleutel”, een slimme sleutel wordt geassocieerd met voertuigen die een startknop op het dashboard hebben. Smart-key technologie werkt via een nabijheidssensor in het voertuig die automatisch weet wanneer de smart key (die helemaal geen sleutel is, maar een gekoppelde sensor) in de buurt is. Vervolgens wordt het voertuig ontgrendeld en kan het met een druk op de knop worden gestart.
Als je hem verliest: Je moet met je auto naar de dealer slepen als je geen reservesleutel hebt, bestel dan een sleutel (als de dealer geen sleutel op voorraad heeft) en laat hem aan je voertuig koppelen. De duurste van de sleutels, deze kunnen oplopen tot €320 om te vervangen, met een mogelijke sleeplading daarbovenop.
Lees ook: Voor- en nadelen van verschillende soorten brei- en haakdraden