Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

65 documenten

Vrouwen uit de Haagse politiek spreken zich uit tegen anti-abor­tus­be­weging

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 PvdA 's-Gravenhage 21-09-2020 00:00

Een zestal Haagse politici spreekt zich via hun mediakanalen uit tegen de groeiende anti-abortusbeweging in Nederland. Raadsleden Fatima Faid (HSP), Lesley Arp (SP), Janneke Holman (PvdA) Hanneke van der Werf (D66), Erlijn Wenink (GroenLinks) en fractievertegenwoordiger Leonie Gerritsen (PvdD) namen hiervoor een gezamenlijke video op. Hiermee willen zij een tegengeluid bieden aan de anti-abortus campagne ‘Week van het Leven’. Campagne De politici benadrukken het belang van het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen met de hashtag #MijnLichaamMijnKeus. Het recht op abortus is iets waar vrouwen generaties lang voor hebben gestreden. Zij vinden het zorgwekkend dat er campagne wordt gevoerd om abortus te ontmoedigen. Deze campagne is opgezet door Stichting Platform Zorg voor Leven. Deze organisatie en hun reclamecampagnes stuitten in het verleden ook al op weerstand van de landelijke politiek en de Reclame Code Commissie. Schuldgevoel De raadsleden geven aan met lede ogen de nieuwe ‘Week van het Leven’ campagne te hebben aangezien. Zij zijn van mening dat de reclamespotjes druk uitoefenen op vrouwen die toch al voor een moeilijke keuze staan. Fatima Faid, HSP: ‘De filmpjes spelen in op het schuldgevoel van vrouwen die nadenken over een abortus, dat vind ik vreselijk. ‘Vrouwen die ongewenst zwanger zijn hebben behoefte aan goede informatie, niet aan emotionele manipulatie’, zegt Leonie Gerritsen, Partij voor de Dieren.

Gebarentolk bij belangrijke activiteiten en debatten

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA Nederland 08-09-2020 11:14

Door Webredactie op 8 september 2020 om 13:10

Gebarentolk bij belangrijke activiteiten en debatten

Belangrijke activiteiten en debatten in de Tweede Kamer moeten toegankelijk zijn voor doven en slechthorenden. Kamerlid Stieneke van der Graaf dient hierover vandaag samen met D66 en PvdA een voorstel in bij het debat over het erkennen van Nederlandse Gebarentaal als officiële taal.

De coronapersconferenties en de Troonrede hebben al een tolk Nederlandse Gebarentaal en zijn daarin de positieve uitzondering. Wat betreft de partijen worden ook het wekelijkse Vragenuur op dinsdag, de Algemene Politieke Beschouwingen en het slotdebat voor de Tweede Kamerverkiezingen voortaan vertaald door een tolk Nederlandse Gebarentaal.

Stieneke van der Graaf: “Dove en slechthorende mensen moeten volwaardig kunnen meedoen in onze samenleving. De democratie is een onlosmakelijk onderdeel van die samenleving. Door belangrijke activiteiten en debatten in de Tweede Kamer te vertalen laten we als politiek zien dat we het grote belang van de Nederlandse Gebarentaal voor de dovengemeenschap écht erkennen."

Vanavond is het vervolg van het debat over de erkenning van de Nederlandse Gebarentaal als officiële landstaal. Het wetsvoorstel dat dit moet regelen dient de ChristenUnie samen met D66 en PvdA in. Deze erkenning is belangrijk om ervoor te zorgen dat dove en slechthorende mensen volwaardig kunnen meedoen in de samenleving.

Meer lezen over dit wetsvoorstel? Lees hier de blog die Carla Dik-Faber vorige week over deze erkenning schreef.

Zomers Zelfportret: Anneke

PvdA PvdA Brunssum 11-08-2020 08:01

https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-anneke/🏝Zomerse Zelfportrettenhttps://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-anneke/🏝

Zo halverwege de zomer, laten we de dagelijkse politiek even aan ons voorbijgaan en mijmeren we over hoe het kan zijn. Want die stip aan de horizon is zo lekker warm en straalt zo lekker. https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-anneke/😁 Tijd om onze fractie nog beter te leren kennen en te ontdekken wat hun guilty pleasures zijn…

Vertel eens, Anneke? Hoe gaat het met je? – Best goed, door Covid-19 soms wel wat stilletjes. Alles is afgezegd, dus wij zitten heel veel thuis. Om toch wat beweging te hebben fietsen en wandelen wij veel. Gelukkig hebben wij geen buitenlandse vakanties geboekt. Fijn in eigen land op vakantie samen met de kinderen en kleinkinderen, heerlijk genieten.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen? – Eigenlijk niet zo veel. Misschien wat minder kilo’s, maar ja dat komt door de leeftijd zullen we maar zeggen. Soms kom ik wat moeilijk uit mijn woorden als ik dat zou kunnen veranderen zou mij dat wel prettig lijken.

Is er een boek of film die een gigantische impact op je gemaakt heeft? – Films kijk ik niet, heb wel veel documentaires gezien, met name het laatste jaar over de tweede wereldoorlog. Die maken wel veel indruk op mij. Brengt mij iedere keer weer tot de verzuchting dat dit toch nooit meer moet gebeuren. Maar ja, dan kijk ik naar Syrië en dan denk ik: het gebeurt gewoon weer.

Heb je ‘guilty pleasures’? Welke? – Er wordt gezegd dat iedereen een guilty pleasure heeft, ik heb lang moeten nadenken over mijn guilty pleasure en toen dacht ik: Muts, je kunt niet zingen, maar als de radio aan staat en er komt een nummer voorbij dat ik leuk vind, zing ik keihard mee terwijl ik weet dat ik eigenlijk al snel vals zing.

Als je alleen maar 1 gerecht kon hebben voor de rest van je leven, welke zou dat zijn? – Dat vind ik moeilijk. Ben daarin toch nog wat ouderwets, zal ook de leeftijd wel zijn. Ik hou het liefst van aardappelen, groente en vlees.

Doe je gekke dansjes als niemand kijkt? – Soms dans ik met mijn kleinkinderen en dan proberen wij allerlei gekke pasjes en dan maar lachen.

#pakdiezonenstraal #singingintherain #levenismooialsdezonschijnt #niksenmag #ikbenmaarwaterzegtderegendruppel #maarjeschittertzegtdezon #endatisonzeanneke

Het bericht Zomers Zelfportret: Anneke verscheen eerst op PvdA Brunssum.

Zomers Zelfportret: Dave

PvdA PvdA Brunssum 07-08-2020 07:57

https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🏝Zomerse Zelfportrettenhttps://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🏝

Zo halverwege de zomer, laten we de dagelijkse politiek even aan ons voorbijgaan en mijmeren we over hoe het kan zijn. Want die stip aan de horizon is zo lekker warm en straalt zo lekker. https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/😁 Tijd om onze fractie nog beter te leren kennen en te ontdekken wat hun guilty pleasures zijn…

Hupsakee, Dave! Vertel eens…

Hoe gaat het met je nu? – Goed, vanaf eind maart thuis aan het werken, dat hakt er wel in. Gelukkig doet de vakantie, in het zuiden van Frankrijk goed. Andere omgeving.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen als dat zou kunnen? – Eigenlijk niks. Veranderen of aanpassen van jezelf is om anderen tevreden te stellen. Wees blij met jezelf of hoe je bent!

Is er een boek of film die een gigantische impact op je gemaakt heeft? – Film: A clockwork orange. Surrealistisch maar kijk ik nog wel 1 keer per jaar. Boek: De Renner van Tim Krabbe. Perfect omschreven en een boek waar je in wilt blijven lezen.

Heb je ‘guilty pleasures’? Welke? – Qua muziek zeker. Julio Iglesias. Zomer, Julio op de achtergrond of hard aan en (fonetisch) meebleren! https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🤣

Als je alleen maar 1 gerecht kon hebben voor de rest van je leven, welke zou dat zijn? – Chinees… Zeker weten!

Doe je gekke dansjes als niemand kijkt? – Ook als mensen kijken hoor! Waarom zou ik me schamen? https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🤣 https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🤣

#pakdiezonenstraal #toedeloelijst #levenismooialsdezonschijnt #laatjeverzomeren #zomerinjebol #niksenmag #fonetischgulioenzijnregenjas #toeallzegirlsilovedbefoooooore #diedeef #beermakeshimhoppy #enchinees

Het bericht Zomers Zelfportret: Dave verscheen eerst op PvdA Brunssum.

Sinterklaas en ….

PvdA PvdA Amersfoort 16-07-2020 09:45

Velen van ons hebben mooie herinneringen aan het kinderfeest rondom de verjaardag Sinterklaas. Daar kan echter niet iedereen over meepraten. Gerda Havertong gaf het al aan in een uitzending van Sesamstraat in 1987:

https://amersfoort.pvda.nl/afdeling-nieuws/sinterklaas-en/

Het is niet juist als een deel van onze samenleving wordt weggezet middels een karikatuur. Helemaal niet als het een kinderfeest betreft, waar iedereen een fijn gevoel aan zou moeten overhouden.

Helaas heeft het sindsdien lang geduurd voordat aanpassingen mogelijk leken. De meeste mensen hebben er immers geen kwade bedoelingen bij en tradities zijn er om in stand te houden, toch?

Het reizen met het openbaar vervoer is vergelijkbaar met deze kwestie. Wie herinnert zich de blauw staande treincoupés niet? Het was een goed recht om te genieten van rookwaar, waar anderen, ook niet-rokers, mee van konden ‘genieten’. Gelukkig ligt dat al ver achter ons en kunnen we nog steeds reizen met het OV, waarbij we nu gelukkig wel rekening houden met anderen.

De fractie is allereerst blij met het hoge respons op de enquête. Het is belangrijk om te peilen hoe het onderwerp leeft in de afdeling. We zijn ook tevreden met de bijdrage die wij hebben kunnen leveren aan de nodige veranderingen aan het kinderfeest. Als we het erover eens zijn dat zwarte Piet niet kan, dan moeten we dat ook niet steunen door evenementen waar de aanstootgevende karikatuur wordt gehandhaafd, bij te wonen of te subsidiëren.

Het bericht Sinterklaas en …. verscheen eerst op PvdA Amersfoort.

Laadangst belemmert elektrisch rijden, zorg voor meer laadpalen

PvdA PvdA Zwolle 13-07-2020 13:16

“Het wordt tijd dat we elektrisch rijden serieus gaan nemen. Tijd ook dat we stoppen met wachten op aanvragen, en actie gaan ondernemen. De gemeente Zwolle kan ‘laadangst’ bij haar burgers voorkomen, door een stadsbreed netwerk uit te rollen”, zegt PvdA-raadslid Mart oude Egbrink. “Zorg voor veel meer laadpalen in Zwolle, dan komt niemand ongewild stil te staan.” Er moeten ieder jaar minimaal 350 laadpalen in Zwolle bijkomen, wat de PvdA betreft. De gemeente zet nu in op tweehonderd laadpalen in de periode 2018 tot 2022. Maar inmiddels blijkt dat aanvragers soms wel tot een jaar moeten wachten op een laadpaal. “Koop je in die tijd al wel een elektrische auto of wacht je op die paal?”, vraagt oude Egbrink zich af. “En wat te denken van de doelstellingen die de gemeente zichzelf heeft opgelegd qua aantallen en qua klimaat, die haal je zo nooit.”

Wat de PvdA betreft moeten palen dan ook niet alleen worden geplaats daar waar de behoefte is. De gemeente dient zo snel als mogelijk te zorgen voor een stadsbreed netwerk dat toekomstbestendig is. Alleen dan kun je laadangst, bang zijn om te stil te vallen, voorkomen. En ook belangrijk, hiermee kunnen we onze klimaatdoelstellingen halen.

Zowel over het tempo van het plaatsen als over de aantallen te plaatsen laadpalen, maakt de PvdA zich zorgen. Daarom stelt oude Egbrink vragen aan het college en moedigt hij de gemeente aan om zelf regie te nemen bij het plaatsen van laadpalen.

De originele Art 45. vragen elektrisch laden.

Hieronder lees je onze vragen met de antwoorden van het college. 1. Hoeveel (publieke en semipublieke) laadpalen staat er nu in Zwolle? a. Hoe groot is de groei hierin de afgelopen jaren? Antwoord: Er zijn in Zwolle in de afgelopen jaren in totaal 147 (semi) openbare laadpalen gerealiseerd, waarvan 44 in de parkeergarages en 103 laadpalen in de openbare ruimte. Van deze 103 laadpalen zijn er 37 laadpalen gerealiseerd tot aan de start van de concessie met Allego begin 2018. De overige 66 laadpalen zijn binnen de huidige concessie met Allego gerealiseerd. In 2018 (14) en 2019 (21) zijn in totaal 35 openbare laadpalen gerealiseerd en in de 1e helft van 2020 nog eens 31. Voor de 2e helft van 2020 zijn er op dit moment ruim 40 aanvragen voor een laadpaal in procedure die we nog dit jaar verwachten te realiseren. Eind 2020 zouden we daarmee tenminste circa 180 (semi) openbare laadpalen in Zwolle hebben. Dit is exclusief laadpalen bij bijvoorbeeld bedrijfspanden, horecagelegenheden of tankstations.

2. Hoe staat het met de realisatie van de 200 laadpalen? Antwoord: Met de (verwachte) aantallen van 2020 liggen we op koers van onze ambitie. In 2018 tot en met de 1e helft van 2020 zijn, zoals hiervoor aangegeven, in totaal 66 laadpalen gerealiseerd. Hierdoor moeten er in de resterende periode nog 135 gerealiseerd worden om aan de doelstelling te voldoen. Wanneer in de tweede helft van 2020 alleen maar de huidige 40 aanvragen gerealiseerd zouden worden, moeten er in de twee jaren erna nog circa 100 gerealiseerd worden, wat neer komt op gemiddeld 50 per jaar. Dit aantal ligt lager dan de verwachte ruim 70 laadpalen die we in 2020 denken te realiseren.

3. Hoe lang duurde de afhandeling van een aanvraag gemiddeld in 2019? Antwoord: In 2019 was de doorlooptijd van een aanvraag gemiddeld genomen circa 9 maanden.

4. Wat is er gedaan om het proces te verbeteren sinds november 2019? Antwoord: Eind 2019 is er besloten extra capaciteit in te schakelen binnen de gemeente Zwolle om de aanvragen te verwerken. Halverwege het 2e kwartaal van 2020 zijn deze extra medewerkers ook daadwerkelijk gestart. Naast het wegwerken van de opgelopen achterstand wordt ook actief ingezet op het gezamenlijk met Allego optimaliseren van het aanvraagproces.

5. Welke streeftijd hanteert het college bij aanvragen? Antwoord: Het proces voor het aanvragen van een openbare laadpaal bestaat uit een aantal stappen. Binnen deze stappen is de gemeente Zwolle één van de schakels in het hele proces. Op www.openbaarladen.nl/hoe-werkt-het is het aanvraagproces in 6 overzichtelijke stappen schematisch weergegeven. Aanvullend op dit proces schrijft de gemeente Zwolle tussen stap 3 en 4 de omliggende percelen aan om de bewoners te informeren over het voorgestelde besluit en de voorgenomen locatie. Voor de bewoners is het vervolgens mogelijk om hierop een zienswijze in te dienen, waarbij gemotiveerd dient te worden aangegeven waarom men het niet eens is met de voorgestelde locatie. Wanneer er een zienswijze binnen komt kan er besloten worden op zoek te gaan naar een alternatieve locatie. Het proces van aanschrijven en mogelijkheid tot zienswijzen begint dan volledig opnieuw. Wanneer er een defintieve locatie is gevonden wordt er een verkeersbesluit gepubliceerd zoals beschreven in stap 4. Ondanks het gehanteerde uitgebreidere proces en gelet op de wettelijk vastgelegde termijnen streeft het college nog altijd naar een doorlooptijd van 26 weken.

6. Hoe lang duurt de afhandeling van een gemiddelde aanvraag inmiddels? Antwoord: De gemiddelde doorlooptijd van een aanvraag is op dit moment nog altijd circa 9 maanden. Sinds het tweede kwartaal van 2020 is er extra personele capaciteit beschikbaar. De verwachting is dat de gemiddelde doorlooptijd van de aanvraag de komende tijd merkbaar gaat afnemen als gevolg van de genomen maatregelen.

7. Bij welk aandeel van de aanvragen maken omwonenden bezwaar? a. In hoeveel van deze gevallen leidt dit tot vertraging of annulering? Antwoord: Een globale schatting is dat circa 50% van de omwonenden een zienswijze tegen een voorgenomen locatie indient. In nagenoeg alle gevallen is men het niet eens met de plaatsing van een laadpaal in hun buurt, omdat dit ten koste gaat van een parkeerplaats voor auto’s die rijden op fossiele brandstof. In nagenoeg alle gevallen leidt dit tot vertraging, omdat we als gemeente in geval van een zienswijze gaan zoeken naar een alternatieve locatie. Hierbij start ook het proces van aanschrijven en zienswijzen opnieuw.

8. Deelt het college de ambitie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om te komen tot 1,7 miljoen laadpunten in 2030? Antwoord: Het college deelt de ambitie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (kortweg: NAL) om te streven naar emissieloze mobiliteit. In zowel onze Mobiliteitsvisie 2030 als het Plan van Aanpak ‘Zwolle geeft Energie 2018 – 2022’ hebben we hiertoe speerpunten ten aanzien van duurzame en energiezuinige mobiliteit en fosfielvrij verkeer opgenomen. Uiteraard heeft ook Zwolle kennis genomen van de NAL en de daarin genoemde ambities. Voor de helderheid wordt opgemerkt dat het landelijke aantal van 1,7 miljoen laadpunten zoals opgenomen in de NAL álle laadinfra betreft, dus: 1. Snellaadpunten (onder andere bij tankstations), 2. Semi-publieke laadpunten (onder andere in parkeergarages), 3. Publieke laadpunten (in de openbare ruimte) 4. Private laadpunten (op eigen terrein) Daarbij kunnen er 2 laadpunten per laadpaal bediend worden. Het aantal benodigde laadpalen ligt daarmee ongeveer een factor 2 lager dan het aantal laadpunten. De inzet van de gemeente is voornamelijk gericht op de derde categorie, de publieke laadpunten. In de NAL is als randvoorwaarde om deze 1,7 miljoen laadpunten te realiseren een verkorting van de doorlooptijden en een strategische plaatsing van laadinfrastructuur voordat de vraag ontstaat opgenomen. Zwolle onderschrijft de wens tot een verkorting van de doorlooptijden, maar kiest daarbij wel voor haar eigen aanpak. Als gemeente hechten we veel waarde aan een helder en transparant proces, waarbij de belanghebbenden actief worden geinformeerd over de voorgenomen plaatsing van een laadpaal. Afwijkend van de in de NAL genoemde randvoorwaarde kiest Zwolle er vooralsnog voor om alleen vraaggestuurd laadpalen plaatsen. Dit betekent dat er binnen de huidige concessie met Allego alleen laadpalen in de openbare ruimte worden geplaatst wanneer hiervoor een concrete en goedgekeurde aanvraag ligt. Er worden in Zwolle weinig strategische laadpalen in de openbare ruimte geplaatst voordat de vraag ontstaat.

9. Hoeveel laadpalen denkt het college nodig te hebben in 2030? a. Hoeveel moeten er daarvoor jaarlijks worden bijgeplaatst in Zwolle Antwoord: De daadwerkelijke behoefte aan het aantal laadpalen hangt zeer sterk af van de technologische ontwikkelingen in de komende jaren en de behoefte binnen Zwolle. Zoals onder vraag 8 aangegeven plaatsen we als gemeente alleen vraaggestuurd. Het aantal aanvragen bepaalt daarmee de hoeveelheid. Als we ons zouden baseren op de NAL zouden er in Overijssel in 2020 bijna 2.400 publieke laadpunten nodig zijn, in 2025 bijna 7.700 en in 2030 bijna 27.000. Uitgaande van 2 laadpunten per laadpaal betekent dit 13.500 publieke laadpalen in Overijssel. Aangenomen dat het aandeel van Zwolle ongeveer 10% is van heel Overijssel, dan betekent dit circa 1.350 laadpalen in Zwolle in 2030, wat neer komt op het plaatsen van gemiddeld 135 laadpalen per jaar.

10. Deelt het college de opvatting dat er meer nodig is dan waar tot nu toe met 200 palen op wordt ingezet? a. Zo ja, hoe wil het college daar invulling aan gaan geven? Antwoord: Eind 2020 verwachten we tenminste circa 180 (semi) openbare laadpalen in Zwolle te hebben. Aangevuld met de circa 100 extra laadpalen vanuit de ambitie komt het aantal laadpalen in Zwolle daarmee op tenminste 280. Doordat we als gemeente vraaggestuurd plaatsen is het college van mening dat we blijven voorzien in de behoefte.

11. Is het college het met de PvdA eens dat er meer gemeentelijke regie gevoerd moet worden in het plaatsen van laadpalen? a. Zo nee, waarom niet? Antwoord: Op dit moment wordt vanuit de gemeente al regie gevoerd op het plaatsen van laadpalen. Als gemeente hebben we locaties vastgesteld voor het plaatsen van laadpalen. Wanneer er door een bewoner een laadpaal wordt aangevraagd, wordt door Allego op basis van een kaart 1 met door de gemeente Zwolle vastgestelde locaties een geschikte locatie bepaald voor het plaatsen van de laadpaal binnen 200 meter van het adres van de aanvrager. Vervolgens wordt op verzoek van Allego door de netbeheerder bekeken of de beoogde locatie in de buurt van het stroomnet is waar de laadpaal op kan worden aangesloten. Na deze kabelcheck doet Allego een plaatsingsvoorstel voor de laadpaal aan de gemeente Zwolle. Als gemeente moeten wij instemmen met de beoogde locatie, waarna Allego contact opneemt met de aanvrager over de beoogde locatie en worden de direct omwonenden door de gemeente aangeschreven over de voorgestelde locatie. Met dit proces en de uitgangspunten willen we niet alleen regie voeren, maar ook transparant zijn richting de betrokkenen en daarnaast waarborgen dat de laadpaal niet alleen een pivédoel maar ook een algemeen doel dient. Tot slot willen we hiermee zorgen voor een dekkend en steeds fijnmaziger netwerk van laadpalen, zowel in de wijken als stadsbreed.

12. Is het college het met de PvdA eens dat niet alleen op behoefte geplaatst moet worden, maar dat de toekomst van elektrisch rijden vraagt om het proactief realiseren van een dekkend netwerk? a. Zo nee, waarom niet?  Antwoord: Binnen de gemeente Zwolle is er bewust voor gekozen om alleen vraaggestuurd laadpalen te plaatsen. Deze keuze is zowel financieel als beleidsmatig ingegeven. Voor het vraaggestuurd plaatsen van laadpalen hoeft de gemeente geen bijdrage te betalen. De concessiehouder (Allego) betaalt het plaatsen van de paal en verdient dit weer terug met de verkoop van de geleverde stroom. Wanneer er strategisch laadpalen geplaatst worden, is het maar de vraag of deze paal gebruikt wordt. Om deze onredabele kosten af te dekken moet de gemeente ruim € 1.000,- per strategische laadpaal bijdragen. Ook vanuit beleidsmatig oogpunt is er nog geen aanleiding om extra laadpalen te plaatsen zolang er nog vraaggestuurd geplaatst kan worden. De aanwezigheid van een (strategische) laadpaal is voor de meeste mensen geen aanleiding om te kiezen voor een elektrische auto. Deze keuze wordt nog altijd ingegeven vanuit financieel, of principieel oogpunt. Tot slot is het ook maar de vraag of het realiseren van een strategische laadpaal juridisch haalbaar is. Om een laadpaal vrij te houden voor elektrische auto’s moet de parkeerplaats hiertoe aangewezen worden en mogen auto’s op fossiele brandstoffen hier niet meer parkeren. Dit ligt nu al vaak erg gevoelig binnen een wijk wanneer er een concrete aanvraag ligt, maar voor een strategische laadpaal kan dit nog gevoeliger liggen, omdat het kan betekenen dat deze (vrijwel) nooit gebruikt wordt.

13. Is het college bereid de raad bij de aanstaande begrotingsbehandeling een voorstel voor te leggen waarmee op Zwols niveau voldaan wordt aan de ambitie uit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur? Antwoord: Zoals aangegeven bij het antwoord onder vraag 10 en 12 is het college van mening dat we als gemeente met de aanpak van vraaggestuurd plaatsen van laadpalen op dit moment kosteneffectief voorzien in de behoefte aan openbare laadinfrastructuur. Daarnaast hebben we ons als gemeente aangemeld voor de GO-RAL. Dit is een samenwerkingsverband waarbij de provincies Gelderland en Overijssel in overleg met gemeenten en netbeheerders aan een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur werken, onder de agenda van het overkoepelende Klimaatakkoord en de hieruit voortgekomen Nationale Agenda Laadinfrastructuur (kortweg: NAL). Deze samenwerking moet zich uiteindelijk vertalen in een integrale gemeentelijke visie op laadinfrastructuur. Het streven van de provincies is dat deze Regionale aanpak laadinfrastructuur eind 2020, of begin 2021 gereed is. Deze aanpak vormt vervolgens de basis voor de gemeentelijke visie en het plaatsingsbeleid. Gelet op voorgaande wil het college de huidige, voornamelijk vraaggestuurde aanpak, blijven continueren en in afwachting van de Regionale aanpak niet nu (al dan niet tijdelijk) een andere strategie gaan toepassen.

Het bericht Laadangst belemmert elektrisch rijden, zorg voor meer laadpalen verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Pokeren met de ziekenhuiszorg in de Achterhoek

PvdA PvdA Doetinchem 09-05-2020 15:44

Op dit moment staat de ziekenhuiszorg in de hele Achterhoek op het spel. We maken ons daar als PvdA Doetinchem ernstige zorgen over. Vanaf het begin van het jaar is er felle discussie over het verplaatsen van afdelingen van het SKB naar Doetinchem. Recent werd er vanuit Winterswijk zelfs gevraagd om het ontbinden van de fusie. Door de manier waarop de discussie nu wordt gevoerd, dreigen er negatieve gevolgen voor de hele Achterhoek. Wat ons betreft blijven deze risico’s onderbelicht.

Zowel Winterswijk als Doetinchem zijn op zichzelf te klein om een eigen ziekenhuis te hebben. Als beide ziekenhuizen samenwerken en bepaalde specialismen spreiden, voldoen we nog maar net aan de normen die zorgverzekeraars stellen voor de aantallen ingrepen. Een van de redenen om te fuseren was dan ook om minder zorg weg te laten lekken naar bijv. het Rijnstate. We hebben het hierbij dan niet alleen over efficiency en kosten maar ook over de kwaliteit van zorg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan complicaties bij bevallingen. Beval je liever in een ziekenhuis waar maar twee stuitbevallingen per jaar uitgevoerd worden of heb je liever een ervaren specialist aan je bed die er bijna wekelijks mee te maken heeft? Wij weten het wel.

Door de fusie tussen de ziekenhuizen is het mogelijk om in de toekomst kwalitatief goede zorg in de Achterhoek te blijven aanbieden. Het betekent dat bepaalde taken in Doetinchem zullen worden uitgevoerd en andere in Winterswijk. Het betekent dat we getalenteerde specialisten kunnen aantrekken en behouden. Het voorkomt dat Doetinchem en Winterswijk veredelde prikposten worden.

Door de crisis bij Santiz en de roep vanuit Winterswijk om te defuseren staat alles op losse schroeven. Dat betekent dat het niet langer alleen gaat om het verplaatsen van afdelingen, maar om de vraag of er wel hoogwaardige, duurzame en nabije ziekenhuiszorg in de Achterhoek mogelijk blijft. Dat is een pokerspel met erg hoge inzet. Ondertussen hebben de partijen zich zo ingegraven dat een constructief gesprek niet meer mogelijk lijkt.

We zijn dan ook blij met de brief die de Burgemeesters in de Achterhoek aan de Minister hebben gestuurd. Hierdoor komt er een verkenner die met alle partijen in gesprek zal gaan. Dit traject is echter alleen zinvol als we ons aan het advies committeren. We willen daarom dan ook diezelfde Burgemeesters en alle (politieke) partijen met klem oproepen de uitslag van het rapport van de Minister te respecteren, ongeacht te uitkomst.

Want alleen zo kan iedereen in de Achterhoek nog zeker zijn van goede zorg!

Fractie PvdA Doetinchem

Steven Kroon, Marianne Kock, Ercan Kocyigit, Govert-Jan Pontier en Maarten op de Weegh

Het bericht Pokeren met de ziekenhuiszorg in de Achterhoek verscheen eerst op PvdA Doetinchem.

Betrouwbaarheid staat voor de VVD altijd op nummer 1

VVD VVD SGP CDA PvdA Veere 08-05-2020 07:30

https://veere.vvd.nl/nieuws/39365/betrouwbaarheid-staat-voor-de-vvd-altijd-op-nummer-1

Op 19 februari trok DTV de stekker uit onze coalitie en helaas kwam dat niet helemaal onverwacht.

Want waar VVD en SGP/CU bij verschil van inzicht steeds naar een oplossing zochten en zich in afspraken betrouwbaar toonden, had DTV daar al vanaf het begin moeite mee. Een gemeente besturen en daarbij soms in het algemeen belanglastige keuzes moeten maken, bleek voor DTV een moeilijke opgave. En als wethouder (Marcel Steketee) en fractievoorzitter (Adri Roelse) het dan ook nog niet eens zijn over de koers, wordt het een onmogelijke zaak.

Ervaring maakt je wijzer, vandaar ook dat het voor ons – toen in de onderhandelingen de vraag werd gesteld of wij wilden aansluiten bij de reeds nieuw gevormde coalitie PvdA/GL, CDA en DTV – niet moeilijk was om daar nee op te zeggen. Niet nog een keer met een onbetrouwbare partij, en ook niet aansluiten bij een programma waar we niet achter kunnen staan. Want betrouwbaarheid en duidelijkheid is voor ons dan belangrijker dan een wethouderszetel…… hoe pijnlijk dat voor mij persoonlijk ook was.

In het onderhandelingsproces na 19 februari heeft de VVD een aantal zaken steeds onderstreept en vastgehouden. Ik wil de belangrijkste graag nog eens met u delen: een open en eerlijke communicatie met onze inwoners over de keuzes die we moeten maken, het belang van een gedegen financieel beleid (ook als dat betekent dat je niet alle maatschappelijke voorzieningen kunt realiseren die inwoners graag willen, zoals een grote sporthal in Westkapelle…), een goede balans tussen leefbaarheid en toerisme (met erkenning van het grote belang van toerisme voor de Veerse economie, maar ook met oog voor de reële knelpunten). Duidelijkheid en betrouwbaarheid dus, naar de burgers en naar je politieke partners. 

Na de bijzondere coalitievorming in 2018 was het een voorrecht om als wethouder voor de VVD de bestuurlijke kar te mogen trekken. En gelukkig hoef je dat niet alleen te doen. In de eerste plaats was er steeds een heel goede afstemming met en ondersteuning uit de VVD-fractie. Speciaal wil ik daarbij Marja van Oste noemen. Met haar heb ik in 2018 (en in 2020 !) de onderhandelingen gevoerd en zij deed namens de VVD ook altijd het coalitie-overleg. Ik wil haar graag bedanken voor de fijne samenwerking, een betere gesprekspartner kon ik me niet wensen. Waarmee ik de rest van de fractie niks te kort wil doen, dus Marin, Nanda, Ruud, Paul en onze bestuurder Jaco: bedankt voor al jullie steun. 

En dan was er ook de bijzonder goede samenwerking binnen het college met de andere twee wethouders, Marcel Steketee en Arie Schot. Echt jammer dat het zo is afgelopen.

Gaan we nu dan bij de pakken neer zitten, mijmerend over wat was en had kunnen zijn ??Nee, natuurlijk niet. We blijven strijdbaar en staan voor onze principes. Nu is het moment om de contacten met onze kiezers te verstevigen, duidelijk te maken vooral voor wat – en vooral voor wie – we ons blijven inzetten. Betrouwbaar zijn. 

 

  

PvdA Boekje 1 mei Dag van de Arbeid

PvdA PvdA Hof van Twente 01-05-2020 13:59

Het is dit jaar een andere 1 mei dan in andere jaren. Geen gezellige vieringen, geen handdruk voor de jubilarissen. Het is jammer, maar het is helaas niet anders. Maar wat zien we een mooie alternatieven voorbij komen. Met kaartjes, rozen en filmpjes zijn we toch dichtbij onze leden vandaag! Geweldig om te zien hoe creatief jullie dit allemaal hebben opgepakt.

Vanuit de afdeling Zwolle ontvingen we een prachtig boekje met een 1 mei essay door Keklik Yücel. Je vindt het in onderstaande link. Wellicht interessant om te lezen.

Graag tot ziens in betere tijden!

Marjolein Wessels

Secretaris PvdA Overijssel

https://hofvantwente.pvda.nl/nieuws/2168/

Afbeelding PvdA Oost Gelre

Boekje 1 mei viering 2020 PvdA

 

 

Het bericht PvdA Boekje 1 mei Dag van de Arbeid verscheen eerst op PvdA Hof Van Twente.

van de voorzitter…

PvdA PvdA Gouda 09-04-2020 18:29

Corona houdt ons leven op dit moment in onze greep. We zitten op dit moment in week 4 van wat we noemen een ‘intelligente lockdown’. Deze lockdown houdt in dat we niet vrijuit mogen shoppen, groepsbijeenkomsten niet plaats mogen vinden en ons als burgers is gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven.

Bovenstaande geldt voor een groot deel van de maatschappij, maar de mensen in de zorg werken zich drie slagen in de rondte om alle patiënten en cliënten te verzorgen. Hierbij maakt het niet uit of de patiënten of cliënten al langer in zorg zijn, onverwachts in het ziekenhuis terecht komen of corona hebben opgelopen. Onze hardwerkende in de frontline staande gezondheidszorg medewerkers hebben nu onze steun nodig! Vanaf deze plaats willen wij ze bedanken en onze steun aan hen uitspreken! Ook klappen wij vanaf deze plek nog een keer voor ze.

Een ander gevolg van deze situatie is dat veel arbeidsmigranten en veel uitzendkrachten zijn ontslagen. Ondernemers en zelfstandigen zonder personeel zien hun inkomsten sterk dalen, zelfs reduceren tot nul. Bedrijven zien hun werkvoorraad afnemen. Gelukkig heeft de overheid voor bedrijven, ondernemers en z.z.p-ers steunpakketten opgezet, maar deze zullen uiteindelijk begrensd zijn.

Een ander gevolg van de gehele situatie is dat we veelal thuis zitten. Soms met z’n tweeën, soms met het gezin, maar er zullen er ook velen zijn die alleen thuis zijn. Iedereen willen we hierbij een hart onder de riem steken, houd vol, door dit met z’n allen te doen zorgen we er samen voor dat we het virus onder controle krijgen.

Maar mocht je je alleen voelen, behoefte hebben aan een praatje met een partijgenoot óf heb je iets nodig wat nu zelf niet lukt? Wil je met een partijgenoot in contact komen die je normaal gesproken alleen tijdens de bijeenkomsten ziet, laat het ons weten! Moet er een klusje gedaan worden? Anderhalve meter afstand moet vast lukken! Boodschappen halen? Dat kunnen we prima voor de deur afleveren.

Denk hierbij aan het motto ‘nooit geschoten is altijd mis’. Er staat vast een partijgenoot klaar om die helpende hand uit te steken. Dus heb je iets nodig, laat het ons weten.

Voor nu wens ik alle partijgenoten, en ook alle land en stadgenoten het allerbeste toe! Hou je zo mogelijk aan de door de overheid afgekondigde maatregelen, dan komen we gezamenlijk door deze moeilijke tijd! Dat jullie allen gezond en wel deze periode doorkomen!

Met vriendelijke groet, Namens bestuur en fractie,

Joost van Lier Voorzitter PvdA Gouda

The post van de voorzitter… appeared first on PvdA Gouda.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.