Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

122 documenten

Aanpak project oneigelijk gebruik (vervolg)

CDA CDA Teylingen 01-04-2021 19:44

Zoals in de vorige nieuwsbrief medegedeeld heeft de CDA-fractie schriftelijke vragen gesteld over het 'Project grondgebruik'. In het kader van dit project bekijkt de gemeente welke stroken gemeentegrond door bewoners, al dan niet bewust, in eigen gebruik zijn genomen. Het gaat in de regel om kleine stroken grond die geen deel uitmaken van een groter geheel (op wijk- en/of buurtniveau) en in eigendom van de gemeente zijn. De CDA-fractie constateerde dat, gezien het aantal ingekomen reacties, in een aantal gevallen niet altijd even zorgvuldig is gecommuniceerd namens de gemeente.Kern van de bezwaren van de klagers is namelijk dat zij, naar hun gevoel, op een onheuse manier zijn behandeld.De CDA-fractie vond dat wij hier als Raad c.q. Commissie iets mee zouden moeten en heeft dit punt aan de orde gesteld in de Commissie Ruimte.Onze vraag aan de collega’s in de commissievergadering van 1 maart was of zij deze mening deelden. Het kernpunt voor de CDA-fractie bij de uitvoering van het project grondgebruik was dat zowel bij de beantwoording van de eerste als van de tweede serie schriftelijke vragen van de CDA-fractie het college van mening was dat het hier van de zijde van de gemeente om een zorgvuldig proces gaat, terwijl de CDA-fractie verschillende reacties van betrokken inwoners had gekregen waaruit blijkt dat die een geheel andere kijk hadden op de gang van zaken dan het college en die vraagtekens zetten bij de zorgvuldigheid van het proces. Voor wat betreft het al dan niet zorgvuldig handelen van de gemeente Teylingen was het dus het woord van het college tegenover dat van een aantal klagende inwoners. De vraag was hoe uit deze patstelling te komen? In dit kader stelde de CDA-fractie voor om het college te verzoeken of zij de gestelde vragen plus antwoorden zou willen publiceren in de lokale bladen met de oproep erbij dat mensen die zich niet herkennen in de door de gemeente in de beantwoording geschetste gang van zaken, dit kunnen melden met het telefoonnummer en mailadres van een ter zake kundigeambtelijkemedewerker (dus geen ingehuurde kracht) die zorgvuldig de reacties van betrokken inwoners analyseert en met een passende individuele reactie namens de gemeente komt. Helaas was het College hiertoe niet bereid. Ook in de commissievergadering kreeg het voorstel onvoldoende steun. Wel krijgen wij de indruk dat door het stellen van onze vragen in de dagelijkse praktijk van dit project de sociale antenne van de gemeente iets beter is afgesteld.

Vanuit het bestuur

CDA CDA Súdwest-Fryslân 26-02-2021 12:34

In zijn vergadering van 11 februari 2021 heeft het bestuur o.a. de volgende zaken behandeld: Algemene voorjaarsledenvergadering. Het bestuur stelt 21 april 2021 vast als datum voor de eerstvolgende ALV. We hebben op dat moment nog weinig te bespreken aangaande de Gemeenteraadsverkiezingen van 2022 of het moet al gaan over de organisatie daarvan. Uiteraard kunnen we napraten over de TK –verkiezingen van 17 maart en wie weet over de stand van de formatie. Het bestuur probeert voor die avond een spreker te regelen, in de hoop dat we op 21 april a.s. fysiek bij elkaar kunnen komen. Zo niet, dan maar weer online, maar dat is duidelijk onze tweede keus! In de volgende editie van ons ledenblad volgt nadere informatie omtrent o.a. de agenda. Eerste stappen richting GR-verkiezingen 2022. Of eigenlijk zijn de eerste stappen al gezet. Het bestuur heeft een 4-persoonscommisie samengesteld met het verzoek na te gaan welke stappen wanneer en door wie (welk gremium) gezet moeten worden. Die commissie heeft op 25.1.2021 haar eindrapport bij het bestuur ingeleverd. Ook op deze plaats is een dankwoord aan de commissieleden op z’n plaats. Ons bestuur zal niet alle onderdelen letterlijk overnemen, maar kan er in z’n algemeenheid prima mee uit de voeten. Voeg daarbij de richtlijnen van “Den Haag” en er kan bijna niets meer mis gaan. Tijdig beginnen is de boodschap. We starten met het houden van de tweejaarlijkse voortgangsgesprekken met (steun)fractieleden en wethouders. Die gesprekken zullen plaatsvinden in maart 2021 en daar zullen o.a. de ambities aan de orde komen. Uiteraard zijn die gesprekken vertrouwelijk! Het bestuur heeft op 11 februari ook nagedacht over de bemensing van een drietal commissies: programma-, vertrouwens- en campagnecommissie. Ofschoon er wel een aantal namen is genoemd, is deze stap nog niet afgerond. Een volgende vergadering zal dit weer een belangrijk agendapunt zijn. Ook de formulering van de opdrachten komt dan aan de orde. Wij houden u op de hoogte. Namens het bestuur, Pieter Dijkstra, vice voorzitter

Thema-avond Brug Woerden-West

CDA CDA Woerden 29-09-2020 07:00

29 SEPTEMBER 2020 : THEMA-AVOND BRUG WOERDEN-WEST De gemeenteraad van Woerden spreekt de komende maand over het voorstel van het College van B&W om een extra brug in Woerden-West aan te leggen. Het College stelt de raad daarbij voor te kiezen voor de Rembrandtbrug-variant. Op deze website heeft de fractie van het CDA Woerden al aangegeven dat zij deze voorkeur van het college zal steunen (KLIK HIER). Op 29 september 2020 willen we tevens over dit onderwerp een thema-avond organiseren voor CDA-leden en overige belangstellenden. In 2018 hebben we ook een bijeenkomst georganiseerd over dit onderwerp, toen in wijkcentrum De Plint. Destijds hebben we aangegeven hier opnieuw aandacht aan te zullen besteden als er een keuze voor ligt. Nu is dat moment gekomen. De bijeenkomst wordt (gezien de actuele omstandigheden) deels fysiek en deels digitaal georganiseerd. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de onderstaande link. U ontvangt dan zo spoedig mogelijk een bevestiging van uw aanmelding en het bericht of er op de locatie (die u dan zal worden doorgegeven) nog zitplaatsen beschikbaar zijn. De avond is ook via een livestream te volgen. De avond vindt plaats op 29 september 2020 en begint om 20.00 uur. Inloop is mogelijk vanaf 19.30 uur. U kunt zich aanmelden voor de bijeenkomst via de volgende link : Klik-->HIER<--om u aan te melden.

De komst van het referendum en de angst voor het volk

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Nederland 18-09-2020 09:43

Het referendum was ooit vooral populair bij hoger opgeleide en politiek betrokken burgers, die meer individuele invloed wilden op de politieke besluitvorming. Na de korte ervaringen met het raadgevend referendum werd het middel ontdekt door andere groepen mensen, vooral door kiezers die lager zijn opgeleid en weinig vertrouwen hebben in de politiek. Mensen die niet de hele dag met de Haagse politiek bezig zijn, maar wél een middel willen om de politici te corrigeren als zij dat nodig vinden. In korte tijd kreeg de discussie over het referendum een heel ander karakter. Lange tijd hadden politici zich verzet tegen het referendum omdat zij meenden dat dit in strijd zou zijn met onze parlementaire democratie. Nu bleek het referendum juist een middel om het parlementaire stelsel te versterken en het vertrouwen in de democratie te herstellen. De nieuwe discussie leidde tot een andere uitkomst.

PvdA en GroenLinks, D66 en ChristenUnie, partijen die tweeënhalf jaar geleden nog tégen waren, lijken komende dinsdag vóór het bindend referendum te stemmen. Daarmee tekent zich nu een brede meerderheid af. Alleen VVD, CDA en SGP zijn nog principieel tégen. Die brede steun is nodig omdat voor invoering van dit bindend referendum ook een wijziging nodig is van de Grondwet. Dat betekent dat na de verkiezingen de wet opnieuw moet worden behandeld en dan de steun nodig heeft van tweederde van het parlement. Een aantal partijen heeft vorige week gebruik gemaakt van de mogelijkheid om flinke ‘drempels’ op te werpen voor het houden van een referendum. D66 wil voorkomen dat referenda kunnen worden gehouden over Europese verdragen. De ChristenUnie heeft een ‘uitkomstdrempel’ vastgelegd, zodat een flinke opkomst nodig is om een wet daadwerkelijk van tafel te halen.

In het Kamerdebat heb ik me tégen deze voorstellen uitgesproken, maar ik vrees dat die het dinsdag tóch zullen halen. Voor veel politici zijn hoge drempels nodig om te voorkomen dat het referendum door mensen ‘gemakkelijk’ zal worden gebruikt. Ik zie hoge drempels vooral als een uiting van angst voor het volk. Maar goed, ook met deze drempels zetten we een grote stap op weg naar een referendum. Dit kan de grootste democratisering worden sinds de invoering van het algemeen kiesrecht. Als de kiezers VVD, CDA en SGP na de verkiezingen van maart niet al te groot maken zit die tweederde meerderheid er straks ook in. Als ik terugkijk naar de afgelopen jaren lijkt de afschaffing van het raadgevend referendum tóch zinvol geweest. Het lijkt erop dat de afschaffing van dit oefenreferendum voor veel partijen alsnog de weg heeft vrijgemaakt om steun te geven aan dit écht bindende referendum.

Commissie bezwaarschriften

CDA CDA Enschede 08-09-2020 19:45

Schriftelijke vragen aan het adres van het college van Burgemeester en Wethouders inzake Commissie Bezwaarschriften. Follow the Money heeft onlangs de bezwaarschriftprocedures bij gemeenten, provincies, waterschappen onderzocht. Wie zich door de overheid benadeeld voelt, kan terecht bij de Commissie Bezwaar en Beroep en zijn bezwaar indienen via een bezwaarprocedure. Dit recht om te worden gehoord, dat je klacht serieus wordt genomen, geldt als een belangrijke hoeksteen van de democratische rechtstaat. De burger heeft het recht om zich te kunnen verdedigen wanneer de overheid een besluit neemt dat indruist tegen zijn belangen. Het doel van de bezwaarprocedure is dat de burger – via een bezwaarschriftencommissie – op een toegankelijke en transparante manier argumenten kan uitwisselen met de instantie die hem dwarszit. Uit het onderzoek van Follow the Money komt het volgende naar voren: Bezwaarschriftencommissies opereren als neprechters; van transparante besluitvorming is geen sprake; de klagende burger wordt nauwelijks gehoord en krijgt zelden gelijk. Het openbare karakter van de bezwaarprocedure bestaat eigenlijk alleen op papier. In de werkelijkheid is van transparantie en toegankelijkheid geen sprake. Uit het onderzoek blijkt dat Enschede het minimale doet als het gaat om de toegankelijkheid, transparantheid en openbaarheid van adviezen van de commissie. Aan het wettelijk verplichte, openbare karakter van het werk van de commissie wordt weinig aandacht besteed. In Enschede worden burgers niet op systematische wijze geïnformeerd dat bepaalde bijeenkomsten openbaar zijn. Jaaragenda van de bezwaarcommissie is niet openbaar en er wordt geen aankondiging gemaakt van de eerstvolgende vergadering met agenda en locatie. Verslagen en adviezen zijn niet openbaar en jaarverslag is ook niet online. Al deze informatie is niet alleen van belang voor onze inwoners maar ook voor de gemeenteraad. Deze informatie kan de Raad inzicht bieden in waar het in de uitvoering knelt en wat de mogelijke gevolgen zijn bepaald beleid of besluiten. Dit inzicht kan de Raad dan meenemen bij vaststellen van nieuw beleid. De samenstelling en achtergrond van de bezwaarcommissie staat niet online. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bezwaarschriftcommissies voornamelijk uit juristen bestaan. Volgens Follow the Money zijn de deskundigen op het gebied van bestuursrecht het eigenlijk wel met elkaar eens: ‘de huidige praktijk voldoet niet. Te ver gejuridiseerd, terwijl burger en overheid nu juist – dat was een expliciet doel van de wet – dichter bij elkaar moesten komen. Dat een jurist zitting heeft in de bezwaarschriftencommissie, daar is wat voor te zeggen. Maar waarom vaak drie? De burger komt in een juridisch steekspel terecht waarin meer wordt gekeken naar de letter van de wet en minder naar doelmatigheid – of naar billijkheid. Dat uiteindelijk slechts tien procent van de bezwaarmakers een bezwaarschriftencommissie aan zijn of haar zijde vindt, is een veeg teken.Het recht om te worden gehoord dat je serieus wordt genomen’. Het CDA heeft n.a.v. dit onderzoek de volgende vragen: Bent u bekend met het onderzoek van Follow the Money? Wat vindt u van de conclusie dat Enschede het minimale doet als het gaat om de transparantheid, toegankelijkheid en openbaarheid van informatie van de Commissie en Bezwaarschriften in Enschede? Wat is uw reactie op wat de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen zegt over de conclusies van het onderzoek op de aspecten van toegankelijkheid en juridisering: ‘Het vertrouwen van de burger in de overheid is in het geding en het is daarom ‘essentieel dat de bezwaarprocedures laagdrempelig zijn’. In plaats daarvan, zegt hij, ‘ontstonden quasirechtbanken waarin de procedure te ver is gejuridiseerd? Welke maatregelen gaat u treffen n.a.v. de resultaten van dit onderzoek en met name als het gaat om openbaarheid, transparantheid en toegankelijkheid? Volgens grove schattingen is 95% van de commissieleden een jurist bestuursrecht. Terwijl het doel van Algemene Wet Bestuursrecht 1994 is de mogelijkheid aan de burger bieden om ‘in een informele setting’ bezwaar te maken en het verhaal achter het bezwaar tegen een besluit te horen. Kunt u aangeven wat de achtergrond van de commissieleden zijn? Met andere woorden hebben ze een juridische, financiële, sociale of bijvoorbeeld mediation als achtergrond? Zijn de leden van de bezwaarschriftencommissie ook lid van andere bezwaarschriftencommissies en indien ja kunt u het aantal lidmaatschappen per commissielid aangeven? Wat is de zittingsduur van de huidige leden van de Commissie Bezwaarschriften? Wat is uw reactie op het feit dat bepaalde gemeentes zoals Terschelling en Heemstede de hoorzittingen een onderdeel laten uitmaken van de politieke vergaderagenda inclusief alle onderliggende stukken? Uit het jaarverslag van 2019 kunnen we niet afleiden wat het college uiteindelijk met de adviezen van de Commissie heeft gedaan. Kunt u aangeven wat het college heeft gedaan met deze adviezen over 2018 en 2019 m.a.w. wat is het aandeel van de adviezen wat het college heeft overgenomen? Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

De PvdA neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid

PvdA PvdA VVD SGP D66 CDA Krimpen aan den IJssel 29-08-2020 15:40

De PvdA heeft in Krimpen aan den IJssel altijd klaar gestaan om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen. Tot 2018 werd met een actieve fractie in de gemeenteraad en een ervaren wethouder in het college van burgemeester en wethouders (Jaap Blankenberg). In 2018 werd het nieuwe college samengesteld door de partijen VVD, D66, Leefbaar Krimpen en De Stem van Krimpen.

 

Na een roerige tijd in de gemeenteraad en het college besloten Leefbaar Krimpen en De Stem van Krimpen de samenwerking met de VVD en D66 op te zeggen. Vanaf januari 2020 is gezocht naar een nieuwe coalitie en een nieuwe samenstelling van het college. Na een mislukte eerste poging werd in maart begonnen aan een tweede poging. Geheel met digitale overleggen wegens Corona lukte het de partijen SGP, VVD, CDA, CU, Krimpens belang en PvdA een nieuwe coalitie samen te stellen. Op 2 juli 2020 werd het nieuwe college geïnstalleerd. Naast de SGP, VVD en CDA leverde de PvdA een wethouder (Coen Derickx).

 

Sinds kort levert de PvdA dus weer bestuurlijke verantwoordelijkheid in het college van burgemeester en wethouders. De PvdA is mede verantwoordelijk voor het realiseren van het coalitieprogramma. Dit heeft de titel ‘ Evenwichtig door de crisis’.

 

Laat het vooral weten als u ideeën heeft op welke wijze de PvdA de komende 2 jaar de ontwikkelingen in Krimpen in goede banen kan leiden. De fractie in de gemeenteraad (Cornel van Geelen) en de kersverse wethouder ( Coen Derickx) zijn benieuwd.

 

Het bericht De PvdA neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid verscheen eerst op PvdA Krimpen aan den Ijssel.

ROTONDE DELFLANDPLEIN MOET VEILIGER

SP SP CDA Delft 26-08-2020 07:59

WAT VINDT U VAN DE ROTONDE OP HET DELFLANDPLEIN?

De SP, samen met CU, CDA en SD, nodigen u graag uit voor een discussieavond over de rotonde op het Delflandplein.

Vlak voor de zomer zijn de resultaten van een verkeersveiligheidsonderzoek bekend gemaakt door de gemeente Delft. Deze resultaten zullen binnenkort in de gemeenteraad besproken gaan worden om het plein veiliger te maken!

Als gemeenteraad willen we alle belangen, ideeën en suggesties wegen teneinde juiste keuzes te kunnen maken. Daarom willen we ook de mening en ideeën horen van mensen die de rotonde regelmatig gebruiken.

Gebruikt u de rotonde als voetganger, fietser of automobilist? Gebruikt u de rotonde vaak of weinig? Heeft u ideeën over hoe deze rotonde verbeterd kan worden of vindt u dat de rotonde goed is zoals hij nu is?

De avond zal (waarschijnlijk) bestaan uit:

Korte presentatie van het verkeersveiligheidsonderzoek Interview met Delftse rotonde expert Splitsing van de deelnemers in groepen om zo tot discussie te kunnen komen Samenvatting en afsluiting

I.v.m. Corona is er maar ruimte voor een beperkt aantal deelnemers. Daarom vragen wij u aan te melden onder vermelding van naam, e-mailadres en/of telefoonnummer en op welke manier u over de rotonde reist. Dat kan door onderstaande enquête in te vullen of een mail te sturen naar pjvdvalk@Delft.nl.

PLAATS EN TIJD

Donderdag 10 september, Winkelcentrum In de Hoven, Unit 71B Inloop 19:00.   Start: 19:30.   Einde: ca 21:30 uur

Heeft u geen tijd maar wilt wel uw mening achter laten? Vul dan onze enquête in. Dat kan t/m 8 september 2020.

Dit kan online op:             https://nl.surveymonkey.com/r/qr_code/7PZ7MVG of via de QR code in de blijlage

Het verkeersveiligheidsonderzoek kunt u lezen op:

https://delft.notubiz.nl/document/9067580/1#search=%22delflandplein%22

Nationale herdenking 15 augustus 2020

CDA CDA Capelle aan den IJssel 13-08-2020 10:36

De datum 15 augustus 1945 markeert het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Nadat in Europa in mei een einde kwam aan het oorlogsgeweld, duurde het in voormalig Nederlands-Indië nog tot 15 augustus voordat Japan zich overgaf en er vrede was. Ieder jaar worden op deze dag bij het Indisch Monument in Den Haag alle slachtoffers herdacht van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en de directe gevolgen daarvan. Ook in Capelle besteden we aandacht aan de herdenking door de vlag voluit te hangen en doneren we zonnebloemen die op 15 augustus neergelegd worden bij het Indisch monument in Den Haag. Kantelpunt in de geschiedenis 15 augustus 1945 is een kantelpunt in de Nederlandse geschiedenis. Het oorlogsgeweld en de grootschalige ontheemding hebben een enormesociale en cultureleimpact gehad op Nederland. Als gevolg van de oorlog wonen er in Nederland inmiddels ruim twee miljoen mensen met wortels in voormalig Nederlands-Indië. Ook in onze gemeente. De oorlog in Azië werkt tot op de dag van vandaag door bij vele mensen en families en heeft nog altijd impact op onze samenleving als geheel. Op en rondom 15 augustus wordt er tijdens meerdereherdenkingen door het hele land stilgestaan bij deze gedeelde geschiedenis. De Melati, de Indische jasmijn, wordt dan gedragen als symbool van respect, betrokkenheid en medeleven. Herdenk thuis Door de situatie rondom het coronavirus kan dit jaar de herdenking in Den Haag helaas niet openbaar plaatsvinden. Daarom herdenken we zo veel mogelijk thuis. De vlag mag uit en u kunt de ceremonie live volgen via NPO1. Ook wordt er opgeroepen uw persoonlijke verhaal te delen via social media door onder andere #ikherdenkop15augustuste gebruiken. Wilt u weten wat u kunt doen? Kijk dan opwww.15augustus1945.nl Bron tekst : Gemeente Capelle,https://www.capelleaandenijssel.nl/over-capelle/nieuwsberichten_42341/item/nationale-herdenking-15-augustus-1945_35077.html Bron foto :https://15augustus1945.nl/

Ontwikkeling Wilderszijde grote stap dichterbij!

CDA CDA VVD Lansingerland 29-06-2020 11:45

Donderdag 25 juni stelde de gemeenteraad het Masterplan voor de nieuwe woonwijk Wilderszijde vast. Het betreft een masterplan op hoofdlijnen en vormt de basis voor het opstellen van een nieuw bestemmingsplan. Uitgangspunt is dat Wilderszijde een duurzame en klimaat-adaptieve wijk is met circa 10% water, 20% groen in de hoofdstructuur en groen in de woonbuurten binnen 50 meter van de voordeur. Uitgangspunt is ook een autoluwe wijk, die goed met het OV en fiets ontsloten kan worden.De feitelijke ontwikkelingenvan het autobezit in Wilderszijdezullen straks worden gemonitord en waar mogelijk wordtgereserveerde parkeerruimte ('parkeerbuffers')omgezet in groen. Handhaving van het groene, duurzame karakter vindt het CDA van groot belang. Mede om die reden pleitte steunfractielid Charles van Harn (en lid van de Commissie Ruimte) in de fractievoor hetcreëren vanparkeerplaatsen die sowieso niet ten koste van kostbaar groen gaan, bijvoorbeeld op een wijze zoals bijof onder'Huis de Haas' is gebeurd. Een motie van het CDA (mede ingediend door Leefbaar 3B, VVD en WIJ Lansingerland), waarin het college wordtopgeroepen om zo veel mogelijk parkeerruimtes onder appartementen te bouwen, werd met algemene stemmen aangenomen. In Wilderzijde komen 2.600 tot maximaal 3.000 woningen, die voorzietin behoeften van diverse doelgroepen: 25% sociale huurwoningen, 15% huur tot € 900 per maand en goedkope koop, 10% huur tot € 1.000 per maand en koop tot € 310.000 en 50% vrije sector huur en koop. 60% van de woningen zijn grondgebonden en 40% van de woningen zijn appartementen. Het Masterplan Wilderzijde, dat met verve, en in goede dialoog met de Raad is opgepakt door onze nieuwe wethouder Jan-Willem van den Beukel (ook in voorafgaande Commissies Ruimte),is donderdag 25 juni met algemene stemmen aangenomen. Daarmee is een mijlpaal bereikt, een grotestap gezet in de ontwikkeling van Lansingerland. Wilderszijde gaat van een braakliggend stuk grond veranderen in een aantrekkelijkeen modernewijk met een focus op duurzaamheid. Het Masterplan is ook de basis voor gesprekken tussen Lansingerland enerzijds en de Provincie Zuid-Holland en het rijk anderzijdsover een omvangrijkefinanciëlerijksbijdrage aan de woningbouwopgave. Hans van der Stelt

Relaas over de coalitievorming van voorjaar 2020 in Lelystad | Lelystad

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Lelystad 23-06-2020 00:00

Na een serie van drie bilaterale gesprekken met de fractievoorzitters is de minderheidscoalitie (VVD, PvdA, D66, SP) eruit: er is geen stabiele meerderheidscoalitie te vormen. Ze gaan samen door en verwerven per keer een meerderheid in de raad. In het door Leefbaar Lelystad en anderen (w.o. GroenLinks) aangevraagde debat blijkt er toch een opening te zijn: mocht een combinatie van samenwerkende fracties komen met een voorstel dat voldoet aan een aantal criteria dan zal daar serieus over gesproken worden, zo zeggen de vier toe. Een overzicht van de gebeurtenissen sinds die gemeenteraadsvergadering van 6 mei 2020. Dat is natuurlijk niet volledig, en gekleurd door de bril van de opstellers. Maar ook dan ….

 

Een maand lang puzzelen

JongLelystad, Mooi Lelystad en GroenLinks gaan in overleg en doen de coalitiepartners op 13 mei een aanbod tot samenwerking . Over mogelijke bredere steun daarvoor zijn zij in overleg gegaan met CU, CDA en DENK. Ook Forum voor Flevoland lijkt daar serieus over te willen nadenken. Zo wordt de stabiliteit groter dan de minimale 18 zetels, waarop de coalitie zou steunen. Bijna tegelijkertijd melden ook Leefbaar Lelystad en de Inwonerspartij zich. Zij hebben hun strijdbijl begraven en willen in overleg met de coalitie. Al op 16 mei worden de aanbieders in de gelegenheid gesteld hun aanbod toe te lichten aan de coalitiepartners. Op de vraag wat zij daarvan vinden wordt nog geen antwoord gegeven: “nu ga je veel te snel” is de reactie.

De strategie blijkt een week later, op vrijdag 22 mei, bepaald te zijn: onder gespreksleiding van een in overleg aan te wijzen externe verkenner (Jasper Loots) wordt een vervolgproces in gegaan. Loots wil die rol vervullen, maar uitsluitend onbezoldigd en als strikt onafhankelijke figuur. Dat wekt vertrouwen.

De eerste gesprekken (van beide combinaties van aanbieders) met hem vinden plaats op 3 juni. Zijn bedoeling is de wederzijdse verwachtingen en inzet te vernemen. Het wordt een nogal bijzonder gesprek. Al snel wordt nl. duidelijk dat de vier coalitiepartners gezamenlijk met geen van beide aanbiedingen in zee willen gaan. Er heeft geen inhoudelijk gesprek plaats gevonden. Er is niet echt getoetst hoe wederzijdse samenwerking er uit zou kunnen zien. Er is geen poging gewaagd om nader tot elkaar te komen. En toch is de conclusie getrokken. Die is dat de enig mogelijke oplossing zit in een combinatie van de aanbiedingen. Verbaasd dringen Mooi Lelystad, JongLelystad en GroenLinks erop aan alsnog een inhoudelijk gesprek met de coalitiepartners te voeren. De verkenner neemt dat verzoek mee terug.

In tegenstelling tot de afgelopen twee en een halve maand gaat het proces nu ineens snel. De coalitiepartners bewilligen in het verzoek. De gesprekken met hen vinden plaats op maandag 8 juni. Een citaat uit de mail waarin Loots de insteek van dat gesprek verduidelijkt:

“Er is vooralsnog een open agenda, met het oog op een zo open mogelijke verkenning van mogelijkheden en onmogelijkheden. Het kan en zal ook gaan over de 'inhoud', zoals door jullie op schrift gesteld en voorgelegd aan de coalitie. En ook over andere zaken die besproken moeten worden met het oog op het uiteindelijk kunnen opstarten van een kansrijk geachte formatiepoging (zoals gedrag/mores, wethoudersposten, etc.).”

Dat gesprek loopt anders. Niks open verkenning van mogelijkheden en nauwelijks “inhoud”. De coalitiepartners beginnen in een rondje hun positie duidelijk te maken. D66 en PvdA geven aan graag met het aanbod van JongLelystad, Mooi Lelystad en GroenLinks in zee te gaan. VVD en SP voelen daar niets voor. De VVD opteert voor Leefbaar en Inwonerspartij en blokkeert collegesamenwerking met de andere combinatie. Argumenten: de aanvulling van de combinatie GroenLInks, JongLelystad, Mooi Lelystad op de coalitie wordt als ”te links” gezien, wat onbespreekbaar is voor de VVD. Waardering wordt door de VVD uitgesproken voor de inzet van JongLelystad in de afgelopen twee jaar. Desondanks wordt de partij “in relatie tot hun weging in de coalitie” en “in deze combinatie” ineens als te jong en onervaren gezien (hoewel ook dan al bekend is dat hun potentiële wethouders kandidaat een ervaren bestuurder is). Op de vraag of dit ook voor Mooi Lelystad geldt, als partij die nog jonger en korter in de raad zit dan JongLelystad, wordt niet duidelijk gereageerd. Pogingen van JongLelystad om de tegenargumenten te ontkrachten met feitelijke argumenten (“we zitten reeds twee jaar in de raad, zetten ons hard in, dus onervaren zijn we per definitie niet”) bieden geen soelaas, de tegenargumenten zijn gestaafd op “perceptie” en de mening blijft stellig dat de balans in deze constructie straks hoe dan ook zoek is. D66 en PvdA willen wel graag zaken doen met JongLelystad. Het gevoel aan de kant van de aanbieders overheerst dat er gelegenheidsargumenten worden gebruikt om de combinatie van GroenLinks, JongLelystad en Mooi Lelystad open te breken.

Naarmate het gesprek vordert, wordt duidelijk dat het pijnpunt met name zit in de (stem)verhoudingen straks in de coalitie (waar “niet op basis van zetelaantal wordt gestemd”). Over inhoud wordt niet gesproken. Voor de SP, als “de klassieke partij” (letterlijke citaat), geldt dat zij het partijprogramma van JongLelystad lastig vinden te duiden en moeite heeft met de wensen (duurzaamheid, jongeren en wonen) voor nadere accenten in het raadsprogramma. Deze factoren gelden “in zekere mate” ook voor Mooi Lelystad. Tegenover GroenLinks staat de SP positief en ziet graag een aanvulling op de huidige coalitie met GroenLInks en Inwonerspartij. Op de vraag van JongLelystad richting de VVD, of deze bereid is te denken in oplossingen (ipv obstakels) wat betreft het huidige afgewezen aanbod van GroenLinks, JongLelystad, Mooi Lelystad wordt niet direct geantwoord, maar wordt de bal naar D66 gespeeld: is de D66 bereid om met Leefbaar Lelystad in een coalitie te stappen?

Eigenlijk is het gesprek al afgelopen voor het goed ten wel begonnen is. Uiteraard doen de aanbiedende partijen hun best uit deze (coalitie-impasse) te komen, maar dat mag allemaal niet baten. “Al laat je het hele programma liggen, het gaat niet werken met deze partijen.”

 

Breed overleg op 11 juni

Het advies dat de verkenner uit brengt verbaast de insiders dan ook niet. De enige mogelijk oplossing voor een meerderheidscoalitie zit hem in een combinatie van aanbieders.  Terwijl verschillende fracties (w.o. GroenLinks) nog puzzelen met de vraag of het nu geen tijd wordt dat de raad zich hier over uitspreekt (het advies is immers niet aan de coalitie uitgebracht, maar aan de voltallige raad) komt de uitnodiging van de vier coalitiepartners al binnen voor een overleg van “de vier” met de beide groepen aanbieders op donderdag 11 juni. Het gesprek staat onder leiding van Loots en op basis van de spelregels in zijn advies van 10 juni.  Cruciaal daarin zijn: het “motorblok van vier coalitiepartijen” is niet meer heilig, en: als je aan tafel blijft zitten accepteer je dat de anderen aan tafel met jou in een coalitie kunnen komen te zitten (maw: blokkades zijn van tafel).  

Het wordt een moeizaam overleg. Leefbaar Lelystad en Inwonerspartij houden elkaar stevig omklemd (een verschijnsel dat wel vaker voor komt bij “late bekeerlingen”). De formule dat er geen blokkades meer mogen zijn werkt niet echt: schoorvoetend stemmen Inwonerspartij en Leefbaar Lelystad daarmee in, maar met name de eerste met dermate veel meel in de mond dat je dat nauwelijks serieus kunt nemen. De VVD blijft sterk hechten aan collegedeelname van zowel Leefbaar Lelystad als Inwonerspartij. D66 en PvdA stellen zich anders op: in het belang van de stad zijn zij bereid om hun blokkades tegen resp. Leefbaar Lelystad en de combinatie van Leefbaar en Inwonerspartij op te geven, waarbij uiteraard een onderhandelingsresultaat voor definitieve samenwerking beoordeeld moet worden. Dat is logisch want nu gaat het er nog steeds om wie tot gesprekken kan komen. De aankondiging van GroenLinks dat zij de raad voor wil stellen uit oogpunt van zorgvuldigheid en transparantie een debat te voeren over het advies van Jasper Loots van 10 juni slaat met name aan de rechterkant van het politieke spectrum in als een bom. Het wordt als verraad gezien aan dit proces, hoewel de partij duidelijk probeert te maken dat het ene heel goed naast het andere kan bestaan. Onder de druk van de VVD dat als dat gebeurt dit proces onmiddellijk wordt stopgezet (door de combinatie van VVD, Leefbaar Lelystad, Inwonerspartij) trekt GroenLinks haar voorstel in, mede omdat dan al afgesproken is om op zaterdagmorgen 13 juni verder te spreken.

De (werk-)relatie tussen de coalitiepartijen PvdA en D66 enerzijds en VVD en SP anderzijds lijkt behoorlijk bekoeld te zijn. De impasse lijkt compleet. Het leidt ertoe dat een aantal partijen zich afvragen of er wellicht nog andere mogelijkheden zijn voor coalitievorming zijn. In dit overleg zitten immers niet alle partijen. PvdA, D66, Mooi Lelystad, Jong Lelystad, CU en GroenLinks zoeken elkaar op en stellen vast dat zij voldoende vertrouwen hebben in elkaar als het gaat om coalitievorming. Tegelijkertijd wordt vastgesteld dat om tot een werkbare meerderheid te komen hoe dan ook een van drie grotere partijen nodig is. In de overleggen tot dan toe heeft Leefbaar Lelystad het minst het achterste van zijn (of haar?) tong laten zien. We sluiten niet uit dat daar mogelijkheden liggen en verkennen die. Het leidt (vooralsnog) niet tot helderheid.

Ondertussen werken tweetallen (van politiek ver van elkaar staande partijen) aan de opdracht van Jasper Loots op moeilijke dossiers tot overeenstemming te komen. Dat blijkt heel aardig te lukken. De problemen rond samenwerking zitten blijkbaar niet primair in de inhoud, maar in andere dingen.

 

Een chaotisch slotakkoord

Zaterdagmorgen 13 juni treffen de partijen elkaar weer, met Jasper Loots. Het wordt een korte bijeenkomst. De VVD meldt de fractie geraadpleegd te hebben en zich terug te trekken uit dit proces. Men wil verder in een combinatie met in ieder geval Leefbaar Lelystad, Inwonerspartij en de SP. Ook Mooi Lelystad blijft bij hen aan tafel zitten. GroenLinks mag van de VVD blijven, gelet op de voorkeuren van de SP. De VVD wil hen niet laten vallen, gelet op de goede samenwerking tot dan toe, en is bereid GroenLinks als coalitiepartner te aanvaarden. GroenLinks bedankt in eerste instantie voor die eer, nu partijen als PvdA, D66 en/of Jong Lelystad volledig buiten beeld raken. Die ochtend wordt er nog een stevig beroep gedaan op GroenLinks om haar positie te heroverwegen. Vanuit de SP wordt aan GroenLinks verzekerd dat men niets voelt voor een coalitie waarin geen van de andere linkse partijen zitting neemt. In een gesprek blijken de rechtse partijen opeens bereid op inhoudelijke thema’s (duurzaamheid, wonen, jongeren) de partij tegemoet te komen. Een goed passende wethouders portefeuille wordt in het vooruitzicht gesteld. De blokkade van de Inwonerspartij blijkt als sneeuw voor de zon verdwenen (“niets veranderd” en “wellicht niet goed begrepen”), maar die van Leefbaar Lelystad blijft onverminderd staan. En de VVD blijft onverkort vasthouden aan samenwerking met die twee. Op de GroenLinks wens tot toevoeging van PvdA en/of D66 en/of Jong Lelystad wordt andermaal negatief gereageerd. GroenLinks vraagt enige bedenktijd om e.e.a. in de partij terug te koppelen en krijgt die gedurende dat weekend. Een vergelijkbare actie is er ook richting PvdA, met hetzelfde resultaat.

Er wordt die middag en avond en de volgende (zon-)dag heel veel heen en weer getelefoneerd, gezoomd etc. JongLelystad en GroenLinks maken zich zorgen over de positie van Mooi Lelystad. Kunnen zij nog op die partij rekenen, nu die zo dicht tegen het rechtse blok aan schurkt? De telefoon bij Mooi Lelystad wordt niet opgenomen. In de loop van de dag volgt wel een appje: “vertrouw me”. JongLelystad en GroenLinks vertrouwen op de eerdere woorden van Mooi Lelystad dat een louter rechtse coalitie onwenselijk is en geen recht doet aan de stad. Op eigen initiatief (zo blijkt later) is deze partij ook aan het “klussen”. De suggestie wordt gedaan voor een coalitie VVD, Inwonerspartij, SP, Mooi Lelystad (al dan niet met wethouder), PvdA en GroenLinks. De gedachte alleen al blijkt meteen te worden geblokkeerd door de Inwonerspartij. GroenLinks informeert de VVD aan het eind van de zaterdagmiddag dat een coalitie, zoals zaterdagmorgen voorgesteld is, voor haar niet aan de orde is, zo lang de blokkade van Leefbaar Lelystad overeind blijft. Ook de wispelturigheid van de Inwonerspartij en het ontbreken van het politieke midden zijn redenen voor de partij om geen heil te verwachten van de voorgestelde setting.

De zondag begint met een tweet “eindelijk een dagje geen politiek” van de voorman van Mooi Lelystad. Toch blijkt op die dag (ook met hem) in overleg vordering gemaakt te worden met een rechtse coalitie. Dit ondanks de tot op de zaterdag volgehouden mantra van de VVD dat gestreefd wordt naar een coalitie waarin rechts, midden en links in een goede verhouding tot elkaar vertegenwoordigd zijn. In het geruchtencircuit gaat rond dat wordt gewerkt aan een samenwerking VVD, Leefbaar Lelystad, Inwonerspartij en Mooi Lelystad, gedoogd door Forum voor Ouderen en PVV. Ook de SP zou dan blijkbaar buiten de boot vallen, of in elk geval tweede keus zijn. Maandag blijkt dat toch weer wat anders te liggen en dinsdag 16 juni bereikt de andere partijen het bericht dat er een principe - akkoord is voor een coalitie van VVD, Leefbaar Lelystad, Inwonerspartij, Mooi Lelystad / Forum voor Ouderen en SP. Dat JongLelystad en GroenLinks uiteindelijk niet konden bouwen op Mooi Lelystad was in het weekend al duidelijk geworden. Vooral de deelname van de SP aan deze zeer rechtse coalitie wekt verbazing bij andere partijen. Het vertrouwen in het door haar “heilig verklaarde” en de nieuwe coalitie onderschreven raadsakkoord (waar aan bijna alle andere partijen zich overigens net zo gebonden achten) is daar blijkbaar voldoende voor.

 

En dan …

Natuurlijk vragen Jong Lelystad, PvdA, D66, CU, CDA, Denk, Forum voor Flevoland en GroenLinks meteen een extra raadsvergadering aan. De raad heeft immers nog steeds niet gesproken over het advies van de verkenner en ondertussen gebeurt er van alles.

“Gezien de impact die dit kan hebben op het college en de bestuurbaarheid van de stad, is het ons inziens verstandig om met de raad hier eerst fatsoenlijk over in gesprek te gaan.”

Uiteraard bewilligt de burgemeester in dit verzoek, maar het leidt tot een verontrustende reactie van het nieuwe coalitiefront. Men verzet zich tegen het presidiumvoorstel om dat debat op dinsdag 23 juni te houden, wil dat naar zaterdagavond 20 juni om 18.00u verplaatsen, om daaraan toe te voegen:

“Mocht het debat dinsdag a.s. (de 23e ) gepland worden dan zien wij ons genoodzaakt ons af te melden voor deze vergadering. Op deze dag staan reeds evidente sessies gepland.”

Hoewel het presidium (als verantwoordelijke voor de raadsprocessen) hier over gaat komt het fractievoorzittersoverleg bijeen en bereikt als moeizaam compromis dat het debat op donderdag 25 juni 2020 zal plaats vinden. Er moet nog veel gebeuren wil deze nieuwe coalitie het vertrouwen van de hele gemeenteraad verwerven.

 

23 juni, Murat Aktan (fractievoorzitter JongLelystad) Sjaak Kruis (fractievoorzitter GroenLinks Lelystad)

 

(zie bijlage voor bronvermelding)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.