Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

11 documenten

AT5 bericht vandaag over het ...

Amsterdam BIJ1 Amsterdam BIJ1 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Amsterdam 19-07-2019 14:55

AT5 bericht vandaag over het 'Werkplan Aanpak Arbeidsmarktdiscriminatie 2019-2020' van wethouder Rutger Groot Wassink (Diversiteit). Hierin staat dat de wethouder de mogelijkheden tot een pilot van bewustwordings-training onderzoekt. De training moet over 'wit en intersectioneel privilege' gaan. “BIJ1-raadslid Sylvana Simons diende het voorstel voor de privilegetraining in maart in. De ChristenUnie, Denk, GroenLinks, Partij voor de Dieren en PvdA steunden het plan. Daarmee werd de motie, met de krapst mogelijke meerderheid, aangenomen door de gemeenteraad.” Met de regelmaat van een Zwitserse klok lezen we over onderzoek na onderzoek dat aantoont dat arbeidsdiscriminatie nog steeds veelvuldig voorkomt. In 2015 liet onderzoek in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken zien dat met name oudere werknemers en werknemers van niet-westerse afkomst twee keer minder worden uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken dan autochtone Nederlanders onder de 35 jaar. De resultaten van het onderzoek bevestigen de uitkomst van een eerder onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. In dat onderzoek werden 1.742 virtuele kandidaten aangemeld bij cv-databanken. Het betrof steeds hetzelfde cv, maar met een andere naam. Hieruit kwam naar voren dat het aantal reacties en clicks op de cv’s bij autochtonen tussen 23 en 35 jaar twee keer zo hoog ligt als bij ouderen en migranten. En uit weer ander onderzoek onder uitzendbureaus blijkt dat in 26 procent van de gevallen een verzoek van werkgevers tot discriminatie werd ingewilligd. “De hoogte van deze percentages geeft aan dat er absoluut nog veel werk te verzetten is”, aldus staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken, VVD) in een brief aan de Tweede Kamer. Van Ark heeft aangeven aan een pakket maatregelen om discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan te werken. Daar zijn we blij mee en we kijken uit naar hoe die maatregelen eruit gaan zien. Arbeidsdiscriminatie gaat echter niet alleen over het sollicitatieproces, maar ook over de sociale veiligheid van werknemers als zij de baan eenmaal hebben. Omdat Gemeente Amsterdam een grote werkgever is en daarbij ook nog eens vaak beslist over het lot van haar klanten -de Amsterdamse burger-, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een uitkering, diende Amsterdam BIJ1 een motie in waarbij we het college verzoeken de kosten te onderzoeken voor privilege trainingen. We hebben allemaal in meer of mindere mate privileges die ons handelen bewust én onbewust beïnvloeden. Ons daarvan bewust worden is een belangrijke stap in het wegnemen van vooroordelen, tegengaan van machtsmisbruik, en creëren van een open cultuur waarin eenieder de vrijheid voelt zichzelf te zijn en optimaal te functioneren op basis van gelijkwaardigheid. We zijn dan ook blij dat onze motie bij meerderheid is aangenomen en volgen vanzelfsprekend nauwgezet hoe de wethouder de uitvoering ervan gaat vormgeven. https://www.at5.nl/artikelen/195588/ambtenaren-krijgen-mogelijk-training-over-wit-en-intersectioneel-privilege

Column: Terugijken en ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Westland 01-07-2019 08:39

Column: Terugijken en vooruitzien. Een jaar na de verkiezingen maken we de balans op. Als ChristenUnie-SGP kijken we terug op een hectisch jaar. Voor het eerst coalitiepartner, voor het eerst een wethouder namens onze partij. Twee nieuwe raadsleden en ook twee van de drie steunraadsleden zijn nieuw. Deel uitmaken van de coalitie biedt ook kansen. Veel punten uit ons verkiezingsprogramma zijn terug te vinden in het Westlands Akkoord. Een aantal onderwerpen wordt al voortvarend opgepakt. Onze fractie gaat regelmatig op werkbezoek, stelt kritische vragen en dient moties in. Dit doen we op een constructieve manier, zoals past bij de ChristenUnie-SGP. Kwaliteit gaat voor kwantiteit! Uit onderzoek van de WOS blijkt dat wij niet voorop lopen met het indienen van moties. De ChristenUnie-SGP is wel het meest succesvol. Alle moties die wij sinds de installatie van de nieuwe gemeenteraad indienden zijn aangenomen! We stellen het college regelmatig vragen met het doel om verbeteringen door te voeren in het algemeen belang van Westland. Zo zijn wij van mening dat er gebruik gemaakt moet worden van de kracht van de samenleving en we geven graag ruimte aan burgerinitiatieven, maar wel binnen duidelijke beleidskaders. Dit om te voorkomen dat er verwachtingen worden gewekt en beloften worden gedaan die niet nagekomen worden. We kijken ook vooruit! Regeren is immers vooruitzien. In de toekomst neemt het aantal ouderen toe. Er is een voortdurend tekort aan betaalbare woningen voor jongeren en ouderen. Een oplossing is noodzakelijk. De ChristenUnie-SGP Westland stimuleert daarom initiatieven voor innovatieve woonvormen, zoals een ‘knarrenhof’ voor ouderen en kluswoningen voor starters. De ChristenUnie-SGP Westland heeft ambities genoeg. Met de Bijbel als belangrijk fundament voor ons politieke handelen werken we samen voor een leefbaar Westland! Anja Muilwijk-van der Hoeven steunraadslid ChristenUnie-SGP Westland

Gister hebben we een opvallende ...

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Ooststellingwerf 22-05-2019 20:54

Gister hebben we een opvallende raadsvergadering gehad. Ten eerste viel op dat een motie van ons, over het ondersteunen van de lobby voor de Lelylijn, unaniem werd ondersteund door de raad en ook door het college werd ondersteund. Daarnaast werd de motie mede-ingediend door alle fracties, behalve de PvdA. Een andere motie die wij indienden, waarin we vroegen inzichtelijk te maken of de leges voor bouwvergunningen voor meer mensen verlaagd kunnen worden, haalde het helaas niet. Alleen WijLokaal, ChristenUnie en StellingwerfPLUS steunden de motie. Desondanks deed de wethouder een toezegging van gelijke strekking, waardoor ons doel behaald was. Opvallend was ook de gang van zaken rondom het regenwater in het Haerenkwartier. Er lag een goed raadsvoorstel, waar GroenLinks graag voor had gestemd. Uit de stukken bleek dat dit (wadi's en een infiltratieriool) de meest effectieve en duurzame oplossing was en daar kunnen wij alleen maar voor zijn. Totdat wethouder Jongsma opeens aangaf dat dit de duurste oplossing was en dat dit niet in het raadsvoorstel was gezet, hoewel de financiële vergelijking wel gemaakt was. Dit was in tegenspraak met een toezegging die wethouder Jongsma eerder al had gedaan op aandringen van GroenLinks, maar bovendien gaf het bij veel fracties het gevoel dat de wethouder informatie achter had gehouden. D66 dreigde zelfs met een motie van wantrouwen omdat de wethouder weigerde uit te leggen waarom hij deze keuze had gemaakt. Dat was een primeur in deze raadsperiode, want niet eerder was die term gevallen. Ook GroenLinks was niet blij met de gang van zaken rondom dit raadsvoorstel: het college gooide eigenlijk zijn eigen glazen in bij een verder uitstekend en gedurfd voorstel. Volgende maand komt het voorstel terug. We zullen nogmaals kritisch kijken naar het stuk. Verder waren er nog beschouwingen over de voorjaarsnota, waarin staat hoeveel geld we hebben. Waar GroenLinks het kort hield, bespraken sommige andere fracties vrijwel alle tekst. Henk Vos: 'De andere fracties geven aan blij te zijn met meevallers en teleurgesteld over tegenvallers. Wij vinden dat nogal vanzelfsprekend.' Er was ook nog discussie over een zienswijze richting de FUMO, die weer eens meer geld wilden. OoststellingwerfsBelang wilde de zienswijze aanpassen met een ons inziens nogal zinloze tekstwijziging, zeker nadat die ook nog eens gewijzigd was. Het amendement kwam er toch door. Bij de Wrongel ging het vooral over parkeerproblemen. GroenLinks steunde een motie van de ChristenUnie om toezicht te houden op een oplossing. De oppositie stemde voor, de coalitie stemde tegen. Wel zijn wij blij dat er gebouwd gaat worden op een inbreidingslocatie. Tot slot diende WijLokaal nog een motie in, die wij mede indienden. Hierin werd het college gevraagd een motie in te dienen bij het VNG congres waarin gevraagd zou moeten worden om meer geld voor het Sociaal Domein. De wethouder gaf aan hier in Fries verband al mee bezig te zijn, maar wij waren het met WijLokaal eens: dit is zo'n groot probleem, dat hier nooit genoeg aandacht voor kan zijn. Helaas steunden alleen WijLokaal, ChristenUnie, StellingwerfPLUS, GroenLinks en PvdA (exclusief Simon ter Heide) de motie.

In de raadsvergadering van 22 ...

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 22-02-2019 16:18

In de raadsvergadering van 22 februari jl. diende PRO Scherpenzeel een motie in, waarmee ze de gemeente verzochten voortaan de 'regenboogvlag' te hijsen op 'coming out day', als teken van steun aan de LHBTI'ers. Lees hieronder onze bijdrage bij dit onderwerp. ========== Wij zijn gezegende mensen, dat we leven in een land met een grondwet, met daarin artikel 1: Discriminatie op welke grond dan ook, of dat nu afkomst, ras, leeftijd, geloof of seksuele voorkeur is, is in ons land verboden. De realiteit is dat discriminatie ook in ons land helaas voorkomt. Uit de cijfers blijkt dat discriminatie op grond van herkomst (etnische achtergrond) het vaakst voorkomt. Bekend gegeven is dat antisemitisme de laatste jaren weer meer voet aan de grond lijkt te krijgen. Ook blijkt uit een landelijk rapport dat de meldingen van discriminatie vanwege een handicap toenemen. Kortom: uit dit alles blijkt dat het bestrijden van discriminatie, aandacht verdient. Toch zal onze fractie tegen de motie stemmen. Wij hebben hiervoor twee redenen: ten eerste vraagt discriminatie in de volle breedte onze aandacht, en niet slechts discriminatie van een bepaalde groep mensen. De overheid is er voor alle inwoners, en moet de belangen en rechten van alle inwoners in dezelfde mate vertegenwoordigen. Het is niet goed om daar op een bepaalde manier één groep eenzijdig uit te lichten. Wat doen we dan met al die andere groepen mensen in onze samenleving die evengoed misschien extra aandacht zouden verdienen? We moeten hierin zorgvuldig zijn en willekeur voorkomen! Ten tweede lossen we het probleem van discriminatie niet op door het hijsen van een regenboogvlag op één bepaalde dag in het jaar. Het hijsen van deze vlag is wat ons betreft symboolpolitiek. Wat doen we in onze samenleving wérkelijk aan het voorkomen en bestrijden van discriminatie, in welke vorm dan ook? Laten we daarover als samenleving met elkaar in gesprek gaan en in gesprek blijven. Welke concrete acties hebben we om discriminatie tegen te gaan? Zijn die uitsluitend gericht op discriminatie op grond van seksuele geaardheid, of trekken we dit onderwerp breder? Voorzitter, de regenboog is van oorsprong een christelijk symbool, een teken van hoop, symbool van Gods trouw. Bij God is er ruimte voor iedereen, ongeacht afkomst, huidskleur, handicap of geaardheid. Dat geloven wij vast en dat willen wij uitdragen, maar dan wel in de volle breedte. Daarom kiezen wij ervoor om het te houden bij artikel 1 van de grondwet, en daar als raadsleden, bestuurders, maar ook als gehele Scherpenzeelse gemeenschap, voor te staan en voor te strijden.

Tijdens het duidingsdebat maken de ...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 30-11-2018 17:11

Tijdens het duidingsdebat maken de partijen de balans op na de verkiezingen. Fractievoorzitter Jongman was duidelijk voor wat de ChristenUnie betreft: "We zijn bereid om verantwoordelijkheid te dragen als het ChristenUnie-blauw zichtbaar is". Ook de zetelwinst van de ChristenUnie werd door Jongman aangehaald: "We hebben vaak tegen een derde “aangehikt", nu hebben we procentueel meer stemmen. Wij zien daarin waardering voor onze campagne met als thema “oog voor elkaar”. Wij zien vertrouwen in het beleid dat wij de afgelopen jaren gevoerd hebben en indirecte steun voor deelname aan de landelijke coalitie. Wij danken alle kiezers voor het getoonde vertrouwen."

Brandweervrijwilligers zetten zich ...

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 24-10-2018 15:58

Brandweervrijwilligers zetten zich dag en nacht in voor onze veiligheid. Ons brandweerkorps kan niet zonder ze, en daarom vragen we al jaren aandacht voor de werving en opleiding van deze helden. Steeds opnieuw ontvingen we positieve verhalen van het college, maar nu lijkt het toch fout te zijn gegaan. Er zijn grote financiële tekorten voor goede plaatsing van brandweervrijwilligers. Raadslid Jarin van der Zande heeft het college daarom om opheldering gevraagd.

Afgelopen februari plaatsten we ...

ChristenUnie ChristenUnie Teylingen 25-08-2018 12:39

Afgelopen februari plaatsten we bijgaand filmpje over de uit de hand lopende kosten voor het fietspad in de Roodemolenpolder. In mei van dit jaar bracht ons nieuwe commissielid Mirjam Mack de situatie opnieuw onder de aandacht van de raad. De ChristenUnie vindt immers al jaren dat we ons beter kunnen bezig houden met het behoud van de polder, én met het verbeteren van de veiligheid op de huidige fietspaden. Gevolg daarvan was dat het onderwerp 'Fietspad Roodemolenpolder' in september opnieuw voor bespreking op de agenda gezet zou worden. Inmiddels is afgelopen vrijdag 24 augustus door het College van de gemeente Teylingen het voorstel aan de gemeenteraad gestuurd om het fietspad maar te schrappen. Dat betekent dat de gemeenteraad op 27 september kan besluiten om te doen waar wij in dit filmpje (en eigenlijk alsinds 2011) om vragen. Een wijs besluit, lijkt ons. En dan gauw naar de andere fietspaden kijken!

Omdat een coalitieakkoord altijd wel ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Den Helder 28-06-2018 21:27

Omdat een coalitieakkoord altijd wel vragen op roept zal ik een paar onderwerpen toelichten. Dit akkoord biedt zeker niet alles wat we zouden wensen. Het is wel een goed startpunt om de komende 4 jaar een stabiel bestuur te ontwikkelen want bestuurlijke vernieuwing is niet iets dat direct klaar is.Het moet zich gaande weg ontwikkelen. Daarvoor zijn een aantal handvatten afgesproken, die hieronder staan. 1. Bestuurlijke vernieuwing De inwoners van Den Helder verdienen een stabiel college dat oplossingen aandraagt voor de uitdagingen waar de gemeente voor staat. Ze verdienen een raad die met respect voor elkaars mening en vanuit haar rol voorstellen beoordeelt en tot keuzes komt. En ze verdienen een ambtelijke organisatie die loyaal en ondersteunend is en uitvoeringsorganisaties en verbonden partijen die werken aan het belang van Den Helder. Met deze intentie hebben zeven partijen - Beter voor Den Helder, CDA, VVD, Seniorenpartij, Stadspartij, Christen Unie en PvdA dit Helders Akkoord gesloten. Zij realiseren zich dat zijzelf daarbij het goede voorbeeld moeten geven en dat de politiek daar de afgelopen jaren niet altijd in is geslaagd. Dit Helders Akkoord is wat ons betreft geen eindpunt, maar een start voor een nieuwe cultuur en betere omgangsvormen en voor meer transparantie. Graag willen wij dit voorzien van concrete instrumenten, waarmee wij bestuurlijke vernieuwing niet alleen als een goed voornemen uitspreken, maar ook vertalen in concrete acties. Dat raakt alle geledingen waarin en waarmee we werken. Een greep van deze instrumenten hebben we gerangschikt per geleding. Wij nodigen als coalitiepartijen de andere partijen in de raad ook actief uit om samen met ons het gesprek over bestuurlijke vernieuwing aan te gaan en ook verdere verbeteringsvoorstellen aan te brengen. 1.1 Het college Het college van Den Helder bestaat, naast de burgemeester, uit zeven partijen, zeven personen, in totaal 5,7 fte. In de bijlage treft u de portefeuilleverdeling aan. Wij willen hiermee een breed draagvlak creëren, waarbij ruimte bestaat om het soms ook niet met elkaar eens te zijn. Geen gesloten front, maar een open dialoog met respect voor elkaars mening. Bestuurlijke vernieuwing raakt de houding en handelen van iedere wethouder en komt tot uitdrukking in alle inhoudelijke portefeuilles. Daarnaast heeft één van de wethouders dit thema specifiek als aandachtspunt. In dit coalitieakkoord wordt een aantal heldere besluiten genomen, maar het is een akkoord op hoofdlijnen, zodat voldoende ruimte blijft om met elkaar de verdere uitwerking en invulling ter hand te nemen. Alle voorstellen van het college aan de raad worden voorzien van een paragraaf waarin wordt aangegeven wat dit voorstel bijdraagt aan de bestuurlijke vernieuwing. De functie van de raadsinformatiebrief wordt herijkt. Voorheen werd hierin nog wel eens impliciete besluitvorming gerealiseerd. Als het college iets wil besluiten, wordt dit expliciet aangegeven, met voldoende ruimte voor de raad om haar zienswijze te geven. Het college werkt actief aan teambuilding. De burgemeester heeft een belangrijke rol als verbinder boven de partijen en voor de inwoners van Den Helder en als ambassadeur van de gemeente. Hij vervult deze functie met verve en met respect. Naast zijn wettelijke taken heeft hij geen overige inhoudelijke portefeuilles. 1.2 De gemeenteraad De zeven partijen die dit Helders Akkoord hebben gesloten, nodigen de andere partijen uit met elkaar de bestuurlijke vernieuwing verder vorm te geven. Daarom is ook al tijdens de formatiebespreking 5 contact geweest met de partijen die geen deel uitmaken van deze coalitie. Natuurlijk moeten verschillen van mening kunnen blijven bestaan, maar wij willen uit een cultuur van coalitie versus oppositie, van wij tegenover zij. De concrete maatregelen die wij hierboven hebben beschreven dragen hier ook actief aan bij. In de raad stellen we een werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing in, die actief toeziet op de vraag of de goede intenties ook daadwerkelijk worden waargemaakt en die ook met verbetervoorstellen kan komen. Wij stellen voor om een lid van één van de partijen die geen deel uitmaakt van dit coalitieakkoord, of een onafhankelijke persoon van buiten, te benoemen als voorzitter van deze werkgroep. We willen kijken naar de inrichting van de raadsvergadering, waarbij we bijvoorbeeld een beter onderscheid kunnen maken tussen informatie, opiniering en besluitvorming. Ook met de voltallige raad bouwen we momenten in om met elkaar te spreken over de rol van de raad en de taak en rolopvatting van een raadslid. We gaan kritisch kijken naar het functioneren van commissies en van de positie van commissieleden. Alles moet gericht zijn op de vraag, waar we met elkaar nog beter kunnen werken voor de belangen van de inwoners van Den Helder. 1.3 De ambtelijke organisatie Den Helder beschikt over een loyaal, deskundig en professioneel ambtelijk apparaat. Te vaak is in het verleden gewezen naar `de ambtenaren`, als een college als geheel of een individuele wethouder de zaken niet op orde had. Aan de andere kant moeten onze medewerkers ook wennen aan de open dialoog die we in de gemeente voorstaan. Er mag geen sprake zijn van een angstcultuur of van een afrekencultuur. Er moet sprake zijn van een veilige werkomgeving. Het college wil met de leiding van de ambtelijke organisatie en met de Ondernemingsraad dit onderwerp bespreekbaar maken. Respect, zorgvuldigheid en professionaliteit zijn hierbij de kernwaarden. 1.4 De verbonden partijen De gemeente Den Helder beschikt over enkele strategische (uitvoerings-)organisaties, die op verschillende manieren op afstand van de gemeente staan, de zogenaamde verbonden partijen. Iedere organisatie staat op zichzelf en voor iedere organisatie zijn de vraagstukken van verschillende aard, maar wij stellen in algemene zin vast dat deze organisaties te veel zijn weggedreven van de gemeente. Daar is de gemeente zelf mede debet aan, maar dat ligt ook aan deze organisaties. Daardoor ontbreekt het aan transparantie en kalft ook het draagvlak af voor het in principe goede werk dat zij doen. Hier moet verandering in komen. Dat begint bij een beter gestructureerde, tijdige en meer open communicatie, waarbij “aan de voorkant” de voorliggende strategische keuzes worden besproken en we niet “aan de achterkant” met tegenvallers worden geconfronteerd die te laat worden gedeeld, waardoor we met de rug tegen de muur staan. De zeven collegepartijen willen ook meer fundamenteel naar de positie van de verbonden partijen kijken. Ze zijn niet uit op het terugdraaien van de verzelfstandiging of het (weer) onderbrengen van de uitvoering in de ambtelijke organisatie. Daarvoor ontbreekt het aan kennis en daarnaast moet de uitvoering niet steeds in politiek vaarwater terecht komen. De rol en taakopvatting van de aandeelhouder, de toezichthouder en de gemeente als opdrachtgever lopen nu te vaak door elkaar heen of zijn onduidelijk. Het nieuwe college wil deze aspecten van ‘good governance’ scherp tegen het licht houden. Daarnaast stellen wij vast dat er sprake is van een grote versnippering en soms zelfs tegengestelde belangen. In overleg met de verbonden partijen willen wij kijken naar een bundeling en clustering. Juist met een brede coalitie kan er ontspanning binnen het lokale bestuur optreden. Niemand heeft een sleutelrol en de meerderheid is zo groot dat er ook gemakkelijk eens verschillend gestemd kan worden. Als we deze manier van samenwerken gedurende 4 jaar kunnen oefenen dan heb ik er vertrouwen in dat de Helderse politiek een betere naam krijgt. We hebben duidelijke afspraken over de verbonden partijen, zeker ook de haven. De opgelopen tekorten komen (indirect) op het bordje van de gemeente omdat we de enige aandeelhouder zijn. We zijn er van overtuigd dat er een besef bij de verbonden partijen moet optreden dat de gemeente niet de pinautomaat voor de organisaties is. Deze afspraken bieden hiervoor mogelijkheden.

Gert-Jan SegersAls ...

ChristenUnie ChristenUnie Súdwest-Fryslân 06-06-2018 04:40

Zoals je in bijgaand artikel kunt ...

VVD VVD D66 ChristenUnie CDA Overbetuwe 30-03-2018 06:23

Zoals je in bijgaand artikel kunt lezen is Jeroen Joon voorgedragen als kandidaat wethouder in de gemeente Apeldoorn (circa 161.000 inwoners). Jeroen was lange tijd onze wethouderskandidaat voor Overbetuwe. Deze unieke kans voor Jeroen kon hij echter niet negeren. VVD Overbetuwe feliciteert Jeroen dan ook met zijn voorgedragen wethouderschap in Apeldoorn. Uiteraard hadden wij Jeroen liever voor Overbetuwe behouden, maar een dergelijke kans is bijzonder. Wij wensen hem dan ook alle succes bij deze prachtige uitdaging!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.