Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

93 documenten

#500kinderen | Berkelland

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Berkelland 10-08-2020 00:00

Er ligt een dringend verzoek van Unicef, Kerk in Actie en Amnesty  aan Nederland om 500 alleenstaande kinderen op te nemen. Ondertussen hebben 160 (!) gemeenten aangegeven mee te willen doen. In Berkelland heeft GroenLinks een motie ingediend om aan te sluiten bij de oproep. Leo Morren van GroenLinks; "Er was veel sympathie voor onze motie. De intentie van de motie wordt gesteund door bijna alle partijen maar er was helaas geen meerderheid die actief onze motie wilde steunen."  Het belangrijkste argument is dat het om een "Haagse zaak" gaat. Onder de 160 gemeenten die wel hun steun hebben gegeven zitten ook een aantal CDA en VVD-gemeenten. Jammer, een gemiste kans voor Berkelland. 

Wat kan je zelf doen?

De steun vanuit de Nederlandse samenleving, voor opvang van deze kinderen blijft groeien. Inmiddels hebben bijna 55.000 mensen hun handtekening gezet onder de petitie 500kinderen.nl. Honderden prominente (oud-)politici, geestelijk leiders, bekende Nederlanders en mensen die in de Tweede Wereldoorlog onder moesten duiken, zetten deze oproep kracht bij.   

 

Lees meer;

Onderzoeken van onder andere De Groene Amsterdammer en Trouw 

Nieuwe burgemeester voor Zoetermeer | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks VVD Zoetermeer 05-07-2020 00:00

Inmiddels heeft u het vast al via één of meerdere media vernomen, maar Zoetermeer heeft een nieuwe burgemeester. Althans, de gemeenteraad heeft op 18 juli besloten de heer Bezuijen voor te dragen als nieuwe burgemeester van Zoetermeer. Als er geen gekke dingen gebeuren zal hij per 1 oktober starten als nieuwe burgemeester van Zoetermeer. Ook via deze weg wil ik hem nogmaals feliciteren en succes wensen!

De heer Bezuijen is op dit moment burgmeester van de gemeente Rijswijk. Zijn opgave zal niet gemakkelijk zijn, want Zoetermeer staat aan de vooravond van grote ontwikkelingen en uitdagingen. Daarbij zullen er scherpe keuzes gemaakt moeten worden. Gelukkig neemt hij de nodige bagage uit Rijswijk mee, waar hij onder meer ervaring heeft met het opstellen van een stadsvisie. Tevens kent hij de regio goed en brengt daardoor een waardevol netwerk mee voor Zoetermeer. Het allerbelangrijkste misschien wel is dat hij zeer communicatief vaardig is en daarmee in staat is om mensen mee te nemen in de verschillende rollen die hij heeft.

Nu hoor ik u wel denken: “waarom nu weer een witte man van de VVD?” Ook ik had als voorzitter van de vertrouwenscommissie graag een progressieve vrouw als burgemeester bekend gemaakt. Het antwoord is echter wel vrij simpel. Zoetermeer is een flinke gemeente waar iemand met bestuurservaring nodig is. Daarnaast zaten we niet in de luxepositie qua kandidaten. Er waren 11 sollicitanten, waarvan slechts 1 vrouw was. Wat dat betreft hebben we nog flink wat werk te verzetten met elkaar om te zorgen dat dit in de toekomst anders is.

Fractievoorzitter Jordy Boerboom

Raadslid Jimmy Smet neemt je mee in het Eurovisie Songfestival | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Rotterdam 13-05-2020 00:00

Deze week zou het Eurovisie Songfestival plaatsvinden in Ahoy te Rotterdam. Zaterdagavond 16 mei zouden zo'n 200 miljoen televisiekijkers over de gehele wereld de finale bekijken en daarmee zou Rotterdam een waarschijnlijk onvergetelijk positieve indruk achter hebben gelaten. Echter: Corona zette een dikke streep door Rotterdam 2020 en noodgedwongen wordt het festival voorlopig een jaar uitgesteld. Het besluit om het Songfestival in Rotterdam te gaan organiseren is overigens niet lichtvaardig genomen door de gemeenteraad van Rotterdam. Raadslid Jimmy Smet, woordvoerder Songfestival, neemt je in vogelvlucht mee hoe dit gegaan is.

Door Jimmy Smet.

Door de winst van Duncan Laurence in 2019 - met het in de Rotterdamse Maassilo gecomponeerde nummer 'Arcade' - kreeg Nederland na 40 jaar weer de gelegenheid om het Eurovisie Songfestival in eigen land te kunnen organiseren. Rotterdam gold al vanaf het eerste moment als favoriete potentiële gaststad: de infrastructuur van de stad is er als het ware voor gemaakt. Dit werd nog eens onderstreept door een enthousiast college van burgemeester en wethouders - met wethouder Said Kasmi (D66) voorop - en een al even enthousiaste gemeenteraad die, met 37 stemmen voor en 8 stemmen tegen, het raadsvoorstel 'kandidaatstelling van Rotterdam ten behoeve van het Eurovisie Songfestival in 2020' op 4 en 9 juni 2019 bekrachtigde. De GroenLinks-fractie stemde - als enige partij - verdeeld; twee van de vijf raadsleden stemden voor, drie stemden tegen. Rotterdam stelde zich hiermee officieel kandidaat als gaststad voor het Songfestival in 2020 en zou financiële middelen vrijmaken voor het faciliteren van dit evenement.

Voor- en nadelen De fractie heeft toentertijd uitgebreid stilgestaan bij de voor- en nadelen van Rotterdam als gaststad voor het Songfestival, waarbij de balans in eerste instantie doorsloeg naar voornamelijk voordelen: de unieke gelegenheid om Rotterdam op een positieve manier te tonen aan de wereld, de impact op de Rotterdammers en op Rotterdam zelf. Maar daarnaast bleef voor ons als raadsleden tevens de belangrijkste vraag over: is er in de Rotterdamse begroting nog ruimte om ettelijke miljoenen - pas later mocht bekend worden 15,5 miljoen - vrij te maken hiervoor? En zo ja, ten koste van wat? Deze vragen waren voor de fractie uiteindelijk nog onvoldoende overtuigend beantwoord.

Als liefhebber van het Eurovisie Songfestival ben ik in de afgelopen tien jaar bij acht edities bezoeker van het festival geweest in diverse gaststeden en heb ik aan den lijve mogen ervaren wat het organiseren van het Songfestival met een stad doet; niet alleen economisch gezien, hoewel horeca, bedrijfsleven en ondernemers goed garen spinnen, maar vooral voor de sfeer en uitstraling van een stad is het Songfestival een perfecte - en unieke - gelegenheid. Het Eurovisie Songfestival is werkelijk de enige wedstrijd of competitie ter wereld waarbij 'tegenstanders' elkaar luidkeels toejuichen en bejubelen, waar ongegeneerd vlagvertoon vrolijk aangemoedigd wordt en waar letterlijk alle geuren en kleuren van de wereld samenkomen, dansen en zingen. Voor mij persoonlijk gaf dit uiteindelijk de doorslag in mijn voor-stem; Rotterdam en de Rotterdammers verdienen dit. Ook Peter Jan de Werk, die tijdelijk de raadszetel van Lies Roest innam vanwege haar zwangerschapsverlof en zelfverklaard songfestivalliefhebber, heeft deze ervaringen mee laten wegen in zijn besluit.

Rotterdam 2020 Maar het echte besluit werd natuurlijk uiteindelijk eind augustus genomen door organiserende omroepen AVRO/TROS en NPO: Rotterdam werd gaststad van het Eurovisie Songfestival in 2020. Vanaf dat moment kon de hele santenkraam - de mallemolen - officieel beginnen en bereidde iedereen zich op zijn of haar manier voor om Rotterdam 2020 in Ahoy tot een groot succes te maken. Gedurende de daaropvolgende maanden gonsde het van de relevante en minder relevante nieuwsberichten over het Songfestival; over gratis kaarten voor Rotterdammers met een smalle beurs tot de keuze van de Binnenrotte als European Fan Village. Van de keuze voor de presentatoren Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit tot de Nederlandse inzending: Jeangu Macrooy met het nummer 'Grow'. Van het logo en de huisstijl tot de officiële sleuteloverdracht - 'the Key Allocation Draw' - in het Rotterdamse stadhuis. Nederland - en Rotterdam voorop - was er klaar voor.

En toen was er Covid-19.  En zag de wereld er even helemaal anders uit.

Kort nadat de European Broadcast Union (EBU), de eigenlijke organisator van het Eurovisie Songfestival, heeft verklaard de editie van 2020 te moeten afgelasten, stuurde het Rotterdamse college een brief naar de gemeenteraad waarin zij onomwonden haar bereidwilligheid toonde om Rotterdam ook in 2021 gaststad te laten zijn.

Omwille van de duidelijkheid (voor bijvoorbeeld Ahoy en andere ondernemers) en op verzoek van de EBU zou er snel beslist moeten worden door de gemeenteraad of Rotterdam ook in 2021 gaststad van het Eurovisie Songfestival zou willen en kunnen zijn. Medio april werd duidelijk dat dit zo'n 6,7 miljoen euro extra zou kunnen gaan kosten. In totaal zou Rotterdam daarmee ruim 22 miljoen euro beschikbaar gaan stellen, wat neerkomt op ongeveer €34,- per Rotterdammer. En dat in een tijdperk waarin het nog totaal onduidelijk was (en is) welke gevolgen het coronavirus voor Rotterdam zou kunnen gaan hebben. Allereerst op sociaal-economisch en financieel gebied, maar ook of een Songfestival wel in 2021 op dezelfde wijze zou kunnen worden georganiseerd was (en is) nog veel onduidelijk.

Opnieuw dus vele vragen, die we als fractie - inmiddels digitaal - met elkaar hebben besproken. Een eveneens digitale technische sessie, een schriftelijke vragenronde en twee digitale commissievergaderingen werden (overigens zeer snel, vakkundig en efficiënt door de griffiemedewerkers) georganiseerd. Vragen zijn beantwoord en riepen tegelijkertijd weer meer vragen op. al met al een uitdagend vraagstuk. 

Uiteindelijk stond op de agenda van de allereerste digitale raadsvergadering ooit, die van donderdag 23 april, het agendapunt 'Rotterdam, gaststad voor het Eurovisie Songfestival in 2021' gepland. Het uiteindelijke raadsvoorstel is met 33 stemmen voor en 8 stemmen tegen aangenomen, waarmee Rotterdam zich opnieuw beschikbaar stelt als gaststad voor het Eurovisie Songfestival. Nu in mei 2021. De GroenLinks-fractie heeft hierbij opnieuw verdeeld gestemd; twee raadsleden stemden voor (net als VVD, D66, PvdA, CDA, Leefbaar Rotterdam, Denk, 50+ en CU/SGP), drie raadsleden stemden tegen (samen met Nida, PVV, PvdD en SP).

Hoe het Eurovisie Songfestival in Rotterdam 2021 eruit gaat zien is wellicht nog te vroeg om te beantwoorden aangezien de ontwikkelingen en mogelijkheden als gevolg van Covid-19 nog veel onzekerheden met zich meebrengt. De komende maanden zal het onderwerp Rotterdam 2021 waarschijnlijk weer veelvuldig de agenda van Rotterdam en de Rotterdamse gemeenteraad gaan vullen. 

Als woordvoerder songfestival kan ik me daarop in ieder geval weer - oprecht - verheugen!

Wordt vervolgd dus.

Raadslid Jimmy Smet over het Eurovisie Songfestival | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Rotterdam 13-05-2020 00:00

Deze week zou het Eurovisie Songfestival plaatsvinden in Ahoy. Zaterdagavond 16 mei zouden zo'n 200 miljoen televisiekijkers over de gehele wereld de finale bekijken. Corona zette echter een dikke streep door Rotterdam 2020. Noodgedwongen wordt het festival voorlopig een jaar uitgesteld. Het besluit om het Songfestival in Rotterdam te  organiseren is overigens niet lichtvaardig genomen door de gemeenteraad van Rotterdam. Raadslid Jimmy Smet vertelt hoe dit is gegaan.

Door Jimmy Smet.

Door de winst van Duncan Laurence in 2019 - met het in de Rotterdamse Maassilo gecomponeerde nummer 'Arcade' - kreeg Nederland na 40 jaar weer de gelegenheid om het Eurovisie Songfestival in eigen land te kunnen organiseren. Rotterdam gold al vanaf het eerste moment als favoriete potentiële gaststad: de infrastructuur van de stad is er als het ware voor gemaakt. Dit werd nog eens onderstreept door een enthousiast college van burgemeester en wethouders - met wethouder Said Kasmi (D66) voorop - en een al even enthousiaste gemeenteraad die, met 37 stemmen voor en 8 stemmen tegen, het raadsvoorstel 'kandidaatstelling van Rotterdam ten behoeve van het Eurovisie Songfestival in 2020' op 4 en 9 juni 2019 bekrachtigde. De GroenLinks-fractie stemde - als enige partij - verdeeld; twee van de vijf raadsleden stemden voor, drie stemden tegen. Rotterdam stelde zich hiermee officieel kandidaat als gaststad voor het Songfestival in 2020 en zou financiële middelen vrijmaken voor het faciliteren van dit evenement.

Voor- en nadelen De fractie heeft toentertijd uitgebreid stilgestaan bij de voor- en nadelen van Rotterdam als gaststad voor het Songfestival, waarbij de balans in eerste instantie doorsloeg naar voornamelijk voordelen: de unieke gelegenheid om Rotterdam op een positieve manier te tonen aan de wereld, de impact op de Rotterdammers en op Rotterdam zelf. Maar daarnaast bleef voor ons als raadsleden tevens de belangrijkste vraag over: is er in de Rotterdamse begroting nog ruimte om ettelijke miljoenen - pas later mocht bekend worden 15,5 miljoen - vrij te maken hiervoor? En zo ja, ten koste van wat? Deze vragen waren voor de fractie uiteindelijk nog onvoldoende overtuigend beantwoord.

Als liefhebber van het Eurovisie Songfestival ben ik in de afgelopen tien jaar bij acht edities bezoeker van het festival geweest in diverse gaststeden en heb ik aan den lijve mogen ervaren wat het organiseren van het Songfestival met een stad doet; niet alleen economisch gezien, hoewel horeca, bedrijfsleven en ondernemers goed garen spinnen, maar vooral voor de sfeer en uitstraling van een stad is het Songfestival een perfecte - en unieke - gelegenheid. Het Eurovisie Songfestival is werkelijk de enige wedstrijd of competitie ter wereld waarbij 'tegenstanders' elkaar luidkeels toejuichen en bejubelen, waar ongegeneerd vlagvertoon vrolijk aangemoedigd wordt en waar letterlijk alle geuren en kleuren van de wereld samenkomen, dansen en zingen. Voor mij persoonlijk gaf dit uiteindelijk de doorslag in mijn voor-stem; Rotterdam en de Rotterdammers verdienen dit. Ook Peter Jan de Werk, die tijdelijk de raadszetel van Lies Roest innam vanwege haar zwangerschapsverlof en zelfverklaard songfestivalliefhebber, heeft deze ervaringen mee laten wegen in zijn besluit.

Rotterdam 2020 Maar het echte besluit werd natuurlijk uiteindelijk eind augustus genomen door organiserende omroepen AVRO/TROS en NPO: Rotterdam werd gaststad van het Eurovisie Songfestival in 2020. Vanaf dat moment kon de hele santenkraam - de mallemolen - officieel beginnen en bereidde iedereen zich op zijn of haar manier voor om Rotterdam 2020 in Ahoy tot een groot succes te maken. Gedurende de daaropvolgende maanden gonsde het van de relevante en minder relevante nieuwsberichten over het Songfestival; over gratis kaarten voor Rotterdammers met een smalle beurs tot de keuze van de Binnenrotte als European Fan Village. Van de keuze voor de presentatoren Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit tot de Nederlandse inzending: Jeangu Macrooy met het nummer 'Grow'. Van het logo en de huisstijl tot de officiële sleuteloverdracht - 'the Key Allocation Draw' - in het Rotterdamse stadhuis. Nederland - en Rotterdam voorop - was er klaar voor.

En toen was er Covid-19.  En zag de wereld er even helemaal anders uit.

Kort nadat de European Broadcast Union (EBU), de eigenlijke organisator van het Eurovisie Songfestival, heeft verklaard de editie van 2020 te moeten afgelasten, stuurde het Rotterdamse college een brief naar de gemeenteraad waarin zij onomwonden haar bereidwilligheid toonde om Rotterdam ook in 2021 gaststad te laten zijn.

Omwille van de duidelijkheid (voor bijvoorbeeld Ahoy en andere ondernemers) en op verzoek van de EBU zou er snel beslist moeten worden door de gemeenteraad of Rotterdam ook in 2021 gaststad van het Eurovisie Songfestival zou willen en kunnen zijn. Medio april werd duidelijk dat dit zo'n 6,7 miljoen euro extra zou kunnen gaan kosten. In totaal zou Rotterdam daarmee ruim 22 miljoen euro beschikbaar gaan stellen, wat neerkomt op ongeveer €34,- per Rotterdammer. En dat in een tijdperk waarin het nog totaal onduidelijk was (en is) welke gevolgen het coronavirus voor Rotterdam zou kunnen gaan hebben. Allereerst op sociaal-economisch en financieel gebied, maar ook of een Songfestival wel in 2021 op dezelfde wijze zou kunnen worden georganiseerd was (en is) nog veel onduidelijk.

Opnieuw dus vele vragen, die we als fractie - inmiddels digitaal - met elkaar hebben besproken. Een eveneens digitale technische sessie, een schriftelijke vragenronde en twee digitale commissievergaderingen werden (overigens zeer snel, vakkundig en efficiënt door de griffiemedewerkers) georganiseerd. Vragen zijn beantwoord en riepen tegelijkertijd weer meer vragen op. al met al een uitdagend vraagstuk. 

Uiteindelijk stond op de agenda van de allereerste digitale raadsvergadering ooit, die van donderdag 23 april, het agendapunt 'Rotterdam, gaststad voor het Eurovisie Songfestival in 2021' gepland. Het uiteindelijke raadsvoorstel is met 33 stemmen voor en 8 stemmen tegen aangenomen, waarmee Rotterdam zich opnieuw beschikbaar stelt als gaststad voor het Eurovisie Songfestival. Nu in mei 2021. De GroenLinks-fractie heeft hierbij opnieuw verdeeld gestemd; twee raadsleden stemden voor (net als VVD, D66, PvdA, CDA, Leefbaar Rotterdam, Denk, 50+ en CU/SGP), drie raadsleden stemden tegen (samen met Nida, PVV, PvdD en SP).

Hoe het Eurovisie Songfestival in Rotterdam 2021 eruit gaat zien is wellicht nog te vroeg om te beantwoorden aangezien de ontwikkelingen en mogelijkheden als gevolg van Covid-19 nog veel onzekerheden met zich meebrengt. De komende maanden zal het onderwerp Rotterdam 2021 waarschijnlijk weer veelvuldig de agenda van Rotterdam en de Rotterdamse gemeenteraad gaan vullen. 

Als woordvoerder songfestival kan ik me daarop in ieder geval weer - oprecht - verheugen!

Wordt vervolgd dus.

Proeftuin Aardgasvrije Zilverkamp | Lingewaard

GroenLinks GroenLinks VVD Lingewaard 03-05-2020 00:00

Voor de aanvraag Proeftuinen Aardgasvrije Wijken Zilverkamp (Huissen) werd op 29 april een speciale raadsvergadering ingelast. Met maar één aanwezig raadslid, als vertegenwoordiger van alle wegens corona thuisgebleven andere raadsleden. Er werd gestemd over een financiële bijdrage van 4 miljoen euro van het rijk, die voor 1 mei aangevraagd moest zijn. Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen, waarbij Nick Hubers (raadslid van de VVD) de stemverklaring van GroenLinks voorlas.

De proeftuin is een wijkgerichte aanpak om versneld over te gaan naar een duurzame warmtevoorziening (van het gas af). De bijdrage van het rijk is als aanjager bedoeld voor zo’n 500 woningen in de wijk Zilverkamp, vanwege de onrendabele top per woning. De Zilverkamp met circa 2.700 woningen is te groot is voor de geboden bijdrage. En dat is waar GroenLinks zich zorgen over maakt, de rest van de wijk. Wel stelt het ons gerust dat het college in ieder geval heeft nagedacht over het vervolg. 

Zoals tot nu toe over het warmtenet is gecommuniceerd, zal het bij de start niet volledig duurzaam zijn. GroenLinks wil is een echt duurzaam warmtenet, gevoed met duurzame (= koolstofvrije) warmtebronnen. Voor de opwekking van warmte zijn er grote kansen voor aquathermie en zonthermie, meer dan we dachten. We vroegen de wethouder om ons op de hoogte te houden van het aantal woningen én bedrijven dat hiermee kan worden verwarmd.

Maar eerst moet echt worden bezuinigd op energieverbruik. Door zoveel mogelijk te isoleren, door gebruik van energiezuinige lampen en apparaten en voorlichting over het energiezuinig gebruiken daarvan. En dat niet alleen bij particulieren, maar ook bij bedrijven en organisaties!

GroenLinks is blij dat ervan uit wordt gegaan dat bewoners (mede)eigenaar kunnen worden van de te gebruiken duurzame warmtebronnen. Prima dat er veel partijen zijn vertegenwoordigd bij de aanvraag van de bijdrage voor de proeftuinen. Toch vinden de mensen die in de Zilverkamp wonen het belangrijk om meegenomen te worden met iedere stap in het denkproces en de uitvoering. Niet alleen door het verzorgen van een krantje in de bus, maar door hen steeds weer opnieuw te betrekken bij bijeenkomsten, uitleg te geven, en door leden van energiecoöperaties in andere gemeenten uit te nodigen om hun ervaringen te delen. Zorg dat mensen vertrouwen krijgen. Andere coöperaties en gemeenten geven het goede voorbeeld. Tijd voor het college om de slimme aanpak over te nemen!

Stemverklaring GroenLinks Proeftuin Zilverkamp

GroenLinks blijft aandacht vragen bij het college voor de volgende zaken m.b.t. de proeftuin Zilverkamp:

Neem de bewoners van de Zilverkamp bij iedere stap mee, door veelvuldige communicatie. Alleen zó willen bewoners mede-eigenaar worden en kan dit project slagen. Zorg dat nog veel meer nadruk wordt gelegd op verminderen van energiegebruik, zowel bij particulieren als bij bedrijven Onderzoek alleen duurzame, koolstofvrije warmtebronnen. Maak een weldoordachte keuze tussen koppeling van het warmtenet aan Bergerden of een stand-alone warmtenet voor de wijk. Span u in om het deel van de wijk dat nu niet meedoet, later ook de kans te geven aan te sluiten op een warmtenet, tegen ongeveer gelijke kosten.

De raadsvergadering van slechts 11 minuten kun je hier nog beluisteren.

Statement GL, CDA, DS, D66, VVD, SPR en SP | Roermond

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Roermond 17-02-2020 00:00

Statement GL, CDA, DS, D66, VVD, SPR en SP naar aanleiding van de gebeurtenissen aan het eind tijdens de raadsvergadering van de Gemeente Roermond d.d. 13 februari 2020

Afgelopen donderdag eindigde de gemeenteraadsvergadering van Roermond in een deceptie. Tijdens de behandeling van een procesvoorstel over de vastgoedontwikkelingen in ons centrum (de wethouder wil met de fracties in gesprek hierover) meende de LVR zich uitgebreid te moeten uitlaten over de situatie en met name het falen van dit college. Ze kregen ruim de tijd, maar kwamen niet tot het punt waar dit agendapunt over ging; meedoen in een werkgroep.

Toen ze daar door de raad en voorzitter van de gemeenteraad op werden gewezen, liep een en ander uit de hand. De voorzitter van de raad werd op een respectloze wijze bejegend door de heer Jos van Rey en partijgenoten van de heer van Rey bleven de orde van de vergadering verstoren. Op de vraag van de voorzitter of de LVR met het projectvoorstel van het College meeging, kwam helaas geen antwoord. De voorzitter van de raad ging over tot besluitvorming en daarmee was het agendapunt afgehandeld, dit tot groot ongenoegen van de LVR.

Dieptepunt was het moment dat de fractievoorzitter van de LVR, de heer Dré Peters, tijdens de vergadering opstond en vingerwijzend en een wegwerpgebaar makend naar de voorzitter zei: ‘Het wordt hoog tijd dat u ...’ Elke fatsoensnorm werd overschreden.

Al jaren ondervindt de gemeenteraad en het college dit intimiderende en onfatsoenlijke gedrag. Ondanks het feit dat we over de omgangsvormen afspraken hebben gemaakt, meent de LVR zich alles te kunnen permitteren en anderen de les te lezen. Van zelfreflectie heeft deze fractie nog nooit gehoord. Het frustreert de politieke besluitvorming, leidt af van zaken waar het echt over gaat en dient de Roermondse burger niet.

We betreuren de eenzijdige berichtgeving op de sociale media. De berichten op social media van diverse partijleden van de LVR geven niet de werkelijke gang van zaken weer (het zijn geknipte fragmenten en de inbreng van andere raadsleden wordt niet weergegeven). De berichten doen geen recht aan de wijze waarop de voorzitter van de gemeenteraad haar werk doet. Op deze wijze raakt het politieke klimaat verder verlamd, neemt de polarisatie in onze gemeenschap verder toe en is de Roermondenaar uiteindelijk de grote verliezer.

Wij willen met deze verklaring de raadsvoorzitter een hart onder de riem steken. We spreken de hoop uit, dat LVR nu eens eindelijk bij zichzelf te rade gaat en haar gedrag in het belang van de Roermondse gemeenschap aanpast en constructief oppositie gaat voeren. Dan kunnen we onze aandacht weer richten op de hoofdzaken waar het in deze stad over gaat.

Namens GL, CDA, DS, D66, VVD, SPR en SP de fractievoorzittersWim Maassen

Marc Breugelmans

Ger Julicher

Wilbert Dekker

Vincent Zwijnenberg

Leon Coenen

Gerard Nizet

Railterminal Gelderland | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Overbetuwe 08-02-2020 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 4 februari stond de Railterminal Gelderland weer op de agenda. Deze keer naar aanleiding van de wens van de provincie en het college om de overeenkomst Knoop 38 van begin 2018 aan te passen.

Vanuit de provincie bestond de wens om het bevoegd gezag naar zich toe te halen. Daarnaast heeft gemeente Overbetuwe een zienswijze op het inpassingsplan ingediend. Mocht gemeente Overbetuwe na beantwoording hiervan besluiten om naar de Raad van State te gaan, dan zou de provincie dat beschouwen als beëindiging van de huidige overeenkomst. Daarbij zou het risico bestaan dat bepaalde “plussen” voor het gebied alsnog niet worden uitgevoerd.

In de voorronde over dit onderwerp op 21 januari werd direct gesteld dat er wederom te laat stukken waren aangeleverd: een juridisch advies werd op de dag van de vergadering om 17.15 uur gedeeld. Daarmee was er geen tijd meer om dit met de eigen of andere fracties af te stemmen. Bij het vaststellen van de agenda is daarom verzocht het punt niet te behandelen, maar daar bleek onvoldoende draagvlak voor te zijn.

Na de behandeling in de voorronde is door PvdA, CDA en VVD een aangepast voorstel geschreven, waarin duidelijker gesteld wordt dat gemeente Overbetuwe geen inspanningsverplichting heeft. Kortgezegd: de gemeente wil de Railterminal Gelderland niet en gaat ook niet actief bijdragen aan de realisatie ervan. Helaas bleek er onvoldoende tijd beschikbaar om dit voorstel met alle partijen te bespreken.

Tijdens het vaststellen van de agenda voor de raadsvergadering van 4 februari heb ik daarom ingebracht dat het punt volgens GroenLinks nog niet rijp was voor besluitvorming. Helaas bleek ook daar geen meerderheid voor te bestaan.

We hebben het onderwerp uitvoerig besproken. De uitkomst is dat het aangepaste voorstel dat ik hiervoor beschreef is ingediend door VVD, GBO, CU en CDA. GroenLinks heeft voor dit voorstel gestemd, omdat het een verbetering van de overeenkomst betekent, ook al wordt hat daarmee nog steeds geen goede overeenkomst. Bij stemming over het aangepaste raadsvoorstel stemde GroenLinks tegen, omdat we vinden dat deze overeenkomst niet voldoende de positie van de gemeente en haar inwoners waarborgt.

Ons motto blijft: RTG, weg ermee!

Vuurwerkverbod in Heemstede of niet? | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Heemstede 03-02-2020 00:00

Of moeten we als GroenLinks afdeling gaan voor het recht op schone lucht in heel Zuid-Kennemerland?

In de gemeenteraad van 30 januari in Heemstede stond vuurwerk weer op de agenda. Ook eind november stond het op de agenda n.a.v. een petitie georganiseerd door Pim Prins. Toen was de algemene mening in de raad dat we een maatschappelijk debat moeten voeren met de bewoners over het afsteken van vuurwerk. Maatschappelijk draagvlak en een mentaliteitsverandering zijn nodig om een verbod uit te vaardigen. Inmiddels weten we door raadsvragen die we gesteld hebben daarover, dat via de Algemene Plaatselijke Verordening heel Heemstede vuurwerkvrij kan worden door het afsteken van vuurwerk te verbieden inclusief het lichtere Categorie I vuurwerk, zoals de plastic “knetterballen”.

CDA diende een motie ‘vuurwerkvrij Heemstede’, waarin het college werd opgedragen om heel Heemstede tot vuurwerkvrije zone aan te wijzen en daarna het overleg met bewoners aan te gaan om te zoeken naar andere innovatieve, milieuvriendelijke, feestelijke en veilige invullingen van de jaarwisseling. Een motie waar je voor moet zijn. We zijn immers voor het afschaffen van vuurwerk om een heleboel redenen. Het afsteken van vuurwerk leidt immers tot:

Letselschade; Ernstige overlast; Gezondheidsklachten voor een grote groep mensen; Paniek en chaos voor huisdieren en wilde dieren; Een dramatisch slechte luchtkwaliteit; Neerslag van giftige zware metalen in ons leefmilieu; Politie en hulpverleners die soms moedwillig met vuurwerk worden bedreigd; Jaarlijks duizenden euro’s kosten voor de gemeente voor opruimwerkzaamheden en het herstellen van schade.

Toch hebben we tegen gestemd, omdat:

Het een landelijk probleem is en het beter is daarom om aan te sluiten bij landelijke ontwikkeling, en wat omliggende gemeenten gaan doen. Er komt een landelijk verbod en Haarlem neemt bijvoorbeeld in juni een besluit; De verkoop van vuurwerk ook verboden moet worden en daar gaat de gemeente niet over; Handhaving lastig is; de meeste klachten zijn nu ook op de dagen nadat de verkoop start, dus wanneer het verboden is; We zien dat een mentaliteitsverandering nodig is en dat bereik je niet met een verbod. Bijv. Ondanks alle preventieve maatregelen van de gemeente, zoals voorlichting op scholen, is er meer schade en overlast dit jaar; Het bewonersinitiatief ‘vuurwerkvrije straat’ niet heeft gewerkt.  De borden van een vuurwerkvrije straat werden gewoon weggehaald door fans van vuurwerk; Op dit moment wij het gevoel hebben dat het verbieden van vuurwerk dusdanig sterke emoties op kan roepen (je pakt mensen echt iets af) dat eerst een verbod instellen en daarna praten met de bewoners wel eens averechts zou kunnen werken.

Jammer is dat Pim Prins, die op de publieke tribune zat, nu niet verder wil met een bewonersinitiatief om Heemstede vuurwerkvrij te krijgen. Hij is teleurgesteld omdat de motie van het CDA verworpen werd met 4 stemmen voor en 15 tegen (Naast het CDA stemde één raadslid van de VVD en één raadslid van D66 voor de motie).

 

De raad is afwachten nu en wil het maatschappelijk debat “volgen”. GroenLinks Heemstede wil liever het maatschappelijk debat in Heemstede initiëren en niet alleen volgen vanuit de raad. Wij vinden het belangrijk dat we als gemeente actief het gesprek over schone lucht gaan organiseren, waar naast een vuurwerkverbod ook de kerstboomverbranding bij horen. Hier gaan we niet mee wachten, zodat er voor de volgende jaarwisseling, of desnoods die van een jaar later, toch een totaalverbod kan zijn. Maar dan met draagvlak vanuit de inwoners.

En we willen dat de gemeente mee gaat doen met her Schone Lucht akkoord, dat op 13 januari 2020 door de minister van Milieu en Wonen, 36 gemeenten en 9 provincies is getekend. Dat akkoord wil 50% gezondheidswinst in 2030 bereiken t.o.v. 2016 door schonere lucht. En dan hebben we het niet alleen over vuurwerk maar ook over de vervuiling van het verkeer, houtstook door vuurkorven en open haarden, de landbouw en industrie (incl. Schiphol).

Laten we beginnen met een informatie- en gespreksavond te organiseren. Daar hebben we jullie steun voor nodig. Wie doet mee om de lucht in Heemstede schoner en helemaal vuurwerkvrij te krijgen? We hebben recht op schonere lucht!

 

Politiek spel óf belang van inwoners? | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Overbetuwe 15-01-2020 00:00

Tijdens de eerste raadsvergadering van dit nieuwe jaar stond de uitslag van een onderzoek van de rekenkamercommissie over de kernteams op de agenda.

De kernteams zijn al sinds de oprichting onderwerp van gesprek. Ze zijn 6 jaar geleden opgericht met als doelstelling dat vrijwilligers, die bekend zijn in buurten en wijken, noden en behoeften bij mensen vroegtijdig signaleren en kortdurende hulp kunnen verrichten. Dat is een schone zaak en het is fantastisch dat er mensen zijn die zich geheel belangeloos op deze manier voor hun medemensen in willen zetten. Zij leveren een bijdrage die niet in geld is uit te drukken en waar geen enkele professionele hulpverleningsorganisatie tegenop kan.

GroenLinks en PvdA zijn echter van begin af aan van mening geweest dat het jammer is dat de vrijwilligers van de kernteams dit werk doen uit naam van de gemeente. Als je je werk doet op initiatief van de gemeente ben je geen vrijwilliger meer, maar een onbetaalde arbeidskracht. En dat schuurt.

Een ander probleem is dat inwoners vaak niet weten bij wie ze moeten zijn als ze hulp nodig hebben van een professionele hulpverleningsorganisatie. Vaak wordt hun verteld dat ze eerst moeten proberen om hun probleem samen met de kernteams op te lossen. Ook scholen, huisartsen, praktijkondersteuners, geestelijke gezondheidszorg-en jeugdzorgorganisaties weten vaak niet hoe ze door moeten doorverwijzen in onze gemeente. Die onduidelijkheid is ontstaan omdat door het bestaan van de kernteams (als onderdeel van een gemeentelijke voorziening) meerdere doorverwijzingspoorten zijn gecreëerd.

In het rekenkamer rapport wordt deze onduidelijkheid erkend. De rekenkamer commissie heeft aanbevelingen gedaan voor het college en de gehele raad heeft deze aanbevelingen omarmd. GroenLinks, PvdA en D’66 hebben ter aanvulling nog een motie ingediend die aansluitend op de aanbevelingen van de rekenkamer expliciet aan het college vraagt meer duidelijkheid te scheppen voor inwoners en zorgverleners over de rol van de kernteams en de toegangspoort voor professionele hulp. Maar…….CDA , VVD, en GBO vinden dit niet nodig. Zonder opgaaf van reden en zonder enige bereidheid het gesprek hierover aan te gaan, stemden deze coalitiepartijen tegen.

Gelukkig zijn er in onze gemeente ontwikkelingen gaande die ertoe bijdragen dat hulpvragers sneller, deskundiger en adequater te woord gestaan worden wanneer ze aankloppen voor hulp. We vertrouwen erop dat de betrokken ambtenaren en medewerkers van de gemeente de signalen die we met de motie hebben afgegeven oppakken, zover dat nog niet is gebeurd. Dit ondanks de tegenwerkende coalitiepartijen.

Parkeren in Zoetermeer | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid Zoetermeer 22-12-2019 00:00

In de raadsvergadering van 16 december 2019 is in de gemeenteraad de Actualisatie Parkeerbeleid 2019 en de Parkeerverordening 2020 met steun van GroenLinks aangenomen. Het parkeerbeleid wordt daarmee geactualiseerd. De vorige beleidsnota is van 2012 en moest aan nieuwe ontwikkelingen worden aangepast. In de parkeerverordening is met name beschreven hoe met parkeervergunningen wordt omgegaan.

Om het nog ingewikkelder te maken, in de verordening parkeerbelastingen wordt beschreven waar en hoe parkeerbelasting wordt geheven. Deze laatste verordening is onderdeel van de Gemeentelijke Belastingverordening 2020, waarover eveneens op 16 december jl. in de gemeenteraad is besloten, ook dit keer met de steun van GroenLinks.

Het klinkt heel ingewikkeld en dat is het ook. Om duidelijkheid te scheppen heeft het college, mede op verzoek van GroenLinks de ”Samenhang beleidsnota – normennota –verordening” gemaakt. Zie ook: Vernieuwing parkeerbeleid

Wat is nieuw?

Als het om parkeren gaat wordt Zoetermeer nu ingedeeld in een aantal zones. Globaal wordt er een onderscheid gemaakt tussen Stadshart / Entree, de daaromheen liggende wijken en de rest van Zoetermeer. De parkeernormen zijn dan ook verschillend per gebied. In het Stadshart / Entree zijn de normen (= hoeveelheid parkeerplaatsen per woning) lager dan in de omliggende gebieden. En deze zijn weer lager dan in de rest van Zoetermeer.

Verder wordt er een onderscheid gemaakt in doelgroepen. Zo zijn er parkeernormen voor specifieke doelgroepen: jongerenwoningen, studentenwoningen, kamerverhuur, zorgwoningen en sociale/goedkope huurwoningen vastgesteld.

Verder is voor het eerst in Zoetermeer een beleid voor het fiets parkeren vastgesteld.

Uitgangspunten bij het parkeerbeleid zijn een duurzame verstedelingsontwikkeling en een parkeerregulering, die alleen wordt toegepast als alle andere te nemen maatregelen (beïnvloeden van gedrag, beter benutten van bestaande parkeerplaatsen, bijbouwen van parkeerplaatsen waar dat ruimtelijk mogelijk is) niet toereikend zijn.

Dat betekent onder andere, dat bij nieuwe ontwikkelingen de ontwikkelaar ervoor moet zorgen, dat de parkeerbehoefte – volgens de nieuwe normen – op eigen terrein worden gerealiseerd. Pas als aantoonbaar dit niet mogelijk is, wordt naar andere mogelijkheden gekeken. Het maken van nieuwe parkeervoorzieningen in de openbaar ruimte is - zeker in de binnenstad - in principe geen optie.

Waarom heeft GroenLinks voor gestemd?

De uitgangspunten van een duurzame ontwikkeling, gebieds- en doelgroepen georiënteerd, spreken ons aan. En uiteraard een beleid voor fiets parkeren kan op onze instemming rekenen.

Uiteraard was er veel weerstand vanuit de rechtse oppositiepartijen.

Wethouder Marc Rosier (VVD) kreeg tijdens de commissievergadering van de PVV dan ook het verwijt dat de “VVD aan pesten van de autobezitters doet”. Zo’n opmerking was tot nu toe alleen voor GroenLinks weggelegd.

Hoe verder?

Het beleid en de daarbij horende verordening is nu vastgesteld. De komende jaren zal moeten blijken of dit beleid echt goed werkt. In dit kader is van belang dat er een parkeerdrukmeting voor de binnenstad en de rest van de stad in 2020 wordt uitgevoerd. We zullen de resultaten hiervan met groot interesse bestuderen.

Uiteraard staat Armin voor verdere vragen en opmerkingen ter beschikking. Mail dan naar arminbauer@raadzoetermeer.nl.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.