Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

383 documenten

Herdenkingsborden in Hardinxveld-Giessendam

CDA CDA Hardinxveld-Giessendam 13-05-2021 12:21

Burgemeester Dirk Heijkoop bezocht woensdag 12 mei de herdenkingsborden die geplaatst zijn door de Stichting 75 jaar vrijheid Hardinxveld-Giessendam. In april 2021 zijn in Hardinxveld-Giessendam 6 herdenkingsborden geplaatst ter herinnering aan belangwekkende gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Het initiatief van de Stichting 75 Jaar Vrijheid Hardinxveld-Giessendam is gerealiseerd vanuit MAG-bijdragen. De gemeente Hardinxveld-Giesendam verleende op meerdere onderdelen van de uitvoering medewerking. Kijk op onze website voor het volledige artikel over de herdenkingsborden. Yvonne Hoogendoorn Communicatieadviseur Gemeente Hardinxveld-Giessendam

Nationale Dodenherdenking dinsdag 4 mei. 2 minuten stil, 2 minuten herdenken.

CDA CDA Capelle aan den IJssel 04-05-2021 06:44

De dodenherdenking op 4 mei gaat dit jaar in Capelle aan den IJssel vanwege het coronavirus digitaal. In een video houdt burgemeester Peter Oskam een toespraak bij het oorlogsmonument op de Oude Begraafplaats en legt hij een krans.De burgemeester spreekt onder meer de hoop uit dat volgend jaar de herdenking weer op een normale manier kan plaatsvinden.https://www.facebook.com/watch/?v=1176047436180570 link van het voordragen van het winnende gedicht van Bruun Foks, (Montessorischool Capelle), die afgelopen vrijdag tot stand kwam na jurering door het Comité Gedichten Capelle. (Jan van der Zee, Theo Smit en Bernard Geise) https://youtu.be/P-CKw0cRgxw

Aanpak project oneigelijk gebruik (vervolg)

CDA CDA Teylingen 01-04-2021 19:44

Zoals in de vorige nieuwsbrief medegedeeld heeft de CDA-fractie schriftelijke vragen gesteld over het 'Project grondgebruik'. In het kader van dit project bekijkt de gemeente welke stroken gemeentegrond door bewoners, al dan niet bewust, in eigen gebruik zijn genomen. Het gaat in de regel om kleine stroken grond die geen deel uitmaken van een groter geheel (op wijk- en/of buurtniveau) en in eigendom van de gemeente zijn. De CDA-fractie constateerde dat, gezien het aantal ingekomen reacties, in een aantal gevallen niet altijd even zorgvuldig is gecommuniceerd namens de gemeente.Kern van de bezwaren van de klagers is namelijk dat zij, naar hun gevoel, op een onheuse manier zijn behandeld.De CDA-fractie vond dat wij hier als Raad c.q. Commissie iets mee zouden moeten en heeft dit punt aan de orde gesteld in de Commissie Ruimte.Onze vraag aan de collega’s in de commissievergadering van 1 maart was of zij deze mening deelden. Het kernpunt voor de CDA-fractie bij de uitvoering van het project grondgebruik was dat zowel bij de beantwoording van de eerste als van de tweede serie schriftelijke vragen van de CDA-fractie het college van mening was dat het hier van de zijde van de gemeente om een zorgvuldig proces gaat, terwijl de CDA-fractie verschillende reacties van betrokken inwoners had gekregen waaruit blijkt dat die een geheel andere kijk hadden op de gang van zaken dan het college en die vraagtekens zetten bij de zorgvuldigheid van het proces. Voor wat betreft het al dan niet zorgvuldig handelen van de gemeente Teylingen was het dus het woord van het college tegenover dat van een aantal klagende inwoners. De vraag was hoe uit deze patstelling te komen? In dit kader stelde de CDA-fractie voor om het college te verzoeken of zij de gestelde vragen plus antwoorden zou willen publiceren in de lokale bladen met de oproep erbij dat mensen die zich niet herkennen in de door de gemeente in de beantwoording geschetste gang van zaken, dit kunnen melden met het telefoonnummer en mailadres van een ter zake kundigeambtelijkemedewerker (dus geen ingehuurde kracht) die zorgvuldig de reacties van betrokken inwoners analyseert en met een passende individuele reactie namens de gemeente komt. Helaas was het College hiertoe niet bereid. Ook in de commissievergadering kreeg het voorstel onvoldoende steun. Wel krijgen wij de indruk dat door het stellen van onze vragen in de dagelijkse praktijk van dit project de sociale antenne van de gemeente iets beter is afgesteld.

Vanuit het bestuur

CDA CDA Súdwest-Fryslân 26-02-2021 12:34

In zijn vergadering van 11 februari 2021 heeft het bestuur o.a. de volgende zaken behandeld: Algemene voorjaarsledenvergadering. Het bestuur stelt 21 april 2021 vast als datum voor de eerstvolgende ALV. We hebben op dat moment nog weinig te bespreken aangaande de Gemeenteraadsverkiezingen van 2022 of het moet al gaan over de organisatie daarvan. Uiteraard kunnen we napraten over de TK –verkiezingen van 17 maart en wie weet over de stand van de formatie. Het bestuur probeert voor die avond een spreker te regelen, in de hoop dat we op 21 april a.s. fysiek bij elkaar kunnen komen. Zo niet, dan maar weer online, maar dat is duidelijk onze tweede keus! In de volgende editie van ons ledenblad volgt nadere informatie omtrent o.a. de agenda. Eerste stappen richting GR-verkiezingen 2022. Of eigenlijk zijn de eerste stappen al gezet. Het bestuur heeft een 4-persoonscommisie samengesteld met het verzoek na te gaan welke stappen wanneer en door wie (welk gremium) gezet moeten worden. Die commissie heeft op 25.1.2021 haar eindrapport bij het bestuur ingeleverd. Ook op deze plaats is een dankwoord aan de commissieleden op z’n plaats. Ons bestuur zal niet alle onderdelen letterlijk overnemen, maar kan er in z’n algemeenheid prima mee uit de voeten. Voeg daarbij de richtlijnen van “Den Haag” en er kan bijna niets meer mis gaan. Tijdig beginnen is de boodschap. We starten met het houden van de tweejaarlijkse voortgangsgesprekken met (steun)fractieleden en wethouders. Die gesprekken zullen plaatsvinden in maart 2021 en daar zullen o.a. de ambities aan de orde komen. Uiteraard zijn die gesprekken vertrouwelijk! Het bestuur heeft op 11 februari ook nagedacht over de bemensing van een drietal commissies: programma-, vertrouwens- en campagnecommissie. Ofschoon er wel een aantal namen is genoemd, is deze stap nog niet afgerond. Een volgende vergadering zal dit weer een belangrijk agendapunt zijn. Ook de formulering van de opdrachten komt dan aan de orde. Wij houden u op de hoogte. Namens het bestuur, Pieter Dijkstra, vice voorzitter

Verklaring tegen geweld

CDA CDA Sittard-Geleen 26-01-2021 17:56

Lees hier de verklaring tegen geweld van de gemeenteraad en het college van Sittard-Geleen naar aanleiding van de gebeurtenissen in Geleen gisteren.

Visie algemene beschouwingen 2020

CDA CDA Lopik 05-11-2020 19:53

Tijdens de algemene beschouwing heeft de fractie haar visie gedeeld voor de komende periode. Deze visie kunt u hier lezen.

Thema-avond Brug Woerden-West

CDA CDA Woerden 29-09-2020 07:00

29 SEPTEMBER 2020 : THEMA-AVOND BRUG WOERDEN-WEST De gemeenteraad van Woerden spreekt de komende maand over het voorstel van het College van B&W om een extra brug in Woerden-West aan te leggen. Het College stelt de raad daarbij voor te kiezen voor de Rembrandtbrug-variant. Op deze website heeft de fractie van het CDA Woerden al aangegeven dat zij deze voorkeur van het college zal steunen (KLIK HIER). Op 29 september 2020 willen we tevens over dit onderwerp een thema-avond organiseren voor CDA-leden en overige belangstellenden. In 2018 hebben we ook een bijeenkomst georganiseerd over dit onderwerp, toen in wijkcentrum De Plint. Destijds hebben we aangegeven hier opnieuw aandacht aan te zullen besteden als er een keuze voor ligt. Nu is dat moment gekomen. De bijeenkomst wordt (gezien de actuele omstandigheden) deels fysiek en deels digitaal georganiseerd. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de onderstaande link. U ontvangt dan zo spoedig mogelijk een bevestiging van uw aanmelding en het bericht of er op de locatie (die u dan zal worden doorgegeven) nog zitplaatsen beschikbaar zijn. De avond is ook via een livestream te volgen. De avond vindt plaats op 29 september 2020 en begint om 20.00 uur. Inloop is mogelijk vanaf 19.30 uur. U kunt zich aanmelden voor de bijeenkomst via de volgende link : Klik-->HIER<--om u aan te melden.

De komst van het referendum en de angst voor het volk

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Nederland 18-09-2020 09:43

Het referendum was ooit vooral populair bij hoger opgeleide en politiek betrokken burgers, die meer individuele invloed wilden op de politieke besluitvorming. Na de korte ervaringen met het raadgevend referendum werd het middel ontdekt door andere groepen mensen, vooral door kiezers die lager zijn opgeleid en weinig vertrouwen hebben in de politiek. Mensen die niet de hele dag met de Haagse politiek bezig zijn, maar wél een middel willen om de politici te corrigeren als zij dat nodig vinden. In korte tijd kreeg de discussie over het referendum een heel ander karakter. Lange tijd hadden politici zich verzet tegen het referendum omdat zij meenden dat dit in strijd zou zijn met onze parlementaire democratie. Nu bleek het referendum juist een middel om het parlementaire stelsel te versterken en het vertrouwen in de democratie te herstellen. De nieuwe discussie leidde tot een andere uitkomst.

PvdA en GroenLinks, D66 en ChristenUnie, partijen die tweeënhalf jaar geleden nog tégen waren, lijken komende dinsdag vóór het bindend referendum te stemmen. Daarmee tekent zich nu een brede meerderheid af. Alleen VVD, CDA en SGP zijn nog principieel tégen. Die brede steun is nodig omdat voor invoering van dit bindend referendum ook een wijziging nodig is van de Grondwet. Dat betekent dat na de verkiezingen de wet opnieuw moet worden behandeld en dan de steun nodig heeft van tweederde van het parlement. Een aantal partijen heeft vorige week gebruik gemaakt van de mogelijkheid om flinke ‘drempels’ op te werpen voor het houden van een referendum. D66 wil voorkomen dat referenda kunnen worden gehouden over Europese verdragen. De ChristenUnie heeft een ‘uitkomstdrempel’ vastgelegd, zodat een flinke opkomst nodig is om een wet daadwerkelijk van tafel te halen.

In het Kamerdebat heb ik me tégen deze voorstellen uitgesproken, maar ik vrees dat die het dinsdag tóch zullen halen. Voor veel politici zijn hoge drempels nodig om te voorkomen dat het referendum door mensen ‘gemakkelijk’ zal worden gebruikt. Ik zie hoge drempels vooral als een uiting van angst voor het volk. Maar goed, ook met deze drempels zetten we een grote stap op weg naar een referendum. Dit kan de grootste democratisering worden sinds de invoering van het algemeen kiesrecht. Als de kiezers VVD, CDA en SGP na de verkiezingen van maart niet al te groot maken zit die tweederde meerderheid er straks ook in. Als ik terugkijk naar de afgelopen jaren lijkt de afschaffing van het raadgevend referendum tóch zinvol geweest. Het lijkt erop dat de afschaffing van dit oefenreferendum voor veel partijen alsnog de weg heeft vrijgemaakt om steun te geven aan dit écht bindende referendum.

CDA Den Haag trekt de morele kaart

CDA CDA 's-Gravenhage 10-09-2020 07:32

“Prostitutie is niet normaal”, vindt het CDA Den Haag. Het is duidelijke taal van fractievoorzitter Kavish Partiman: “Anderen kijken weg bij de morele vragen die onder prostitutie liggen. In mijn ogen moeten politici morele vragen juist beantwoorden”, aldus Partiman. “In Den Haag hebben we mensen, vaak vrouwen, die het slachtoffers zijn van mensenhandel, uitbuiting, mensonterende ongelijkwaardigheid en gedwongen prostitutie: als het niet door pooiers of criminelen komt dan wel door kwetsbare sociale omstandigheden. Dit is voor het CDA onaanvaardbaar en we willen dit aanpakken. Zoals in het verleden onder burgemeester Deetman de Waldorpstraat is gesloten, zo zouden we nu de Doubletstraat en Geleenstraat moeten opdoeken en aan de verplaatsing naar de Sporendriehoek strenge voorwaarden willen verbinden waarmee de genoemde misstanden stevig worden aangepakt.”

Commissie bezwaarschriften

CDA CDA Enschede 08-09-2020 19:45

Schriftelijke vragen aan het adres van het college van Burgemeester en Wethouders inzake Commissie Bezwaarschriften. Follow the Money heeft onlangs de bezwaarschriftprocedures bij gemeenten, provincies, waterschappen onderzocht. Wie zich door de overheid benadeeld voelt, kan terecht bij de Commissie Bezwaar en Beroep en zijn bezwaar indienen via een bezwaarprocedure. Dit recht om te worden gehoord, dat je klacht serieus wordt genomen, geldt als een belangrijke hoeksteen van de democratische rechtstaat. De burger heeft het recht om zich te kunnen verdedigen wanneer de overheid een besluit neemt dat indruist tegen zijn belangen. Het doel van de bezwaarprocedure is dat de burger – via een bezwaarschriftencommissie – op een toegankelijke en transparante manier argumenten kan uitwisselen met de instantie die hem dwarszit. Uit het onderzoek van Follow the Money komt het volgende naar voren: Bezwaarschriftencommissies opereren als neprechters; van transparante besluitvorming is geen sprake; de klagende burger wordt nauwelijks gehoord en krijgt zelden gelijk. Het openbare karakter van de bezwaarprocedure bestaat eigenlijk alleen op papier. In de werkelijkheid is van transparantie en toegankelijkheid geen sprake. Uit het onderzoek blijkt dat Enschede het minimale doet als het gaat om de toegankelijkheid, transparantheid en openbaarheid van adviezen van de commissie. Aan het wettelijk verplichte, openbare karakter van het werk van de commissie wordt weinig aandacht besteed. In Enschede worden burgers niet op systematische wijze geïnformeerd dat bepaalde bijeenkomsten openbaar zijn. Jaaragenda van de bezwaarcommissie is niet openbaar en er wordt geen aankondiging gemaakt van de eerstvolgende vergadering met agenda en locatie. Verslagen en adviezen zijn niet openbaar en jaarverslag is ook niet online. Al deze informatie is niet alleen van belang voor onze inwoners maar ook voor de gemeenteraad. Deze informatie kan de Raad inzicht bieden in waar het in de uitvoering knelt en wat de mogelijke gevolgen zijn bepaald beleid of besluiten. Dit inzicht kan de Raad dan meenemen bij vaststellen van nieuw beleid. De samenstelling en achtergrond van de bezwaarcommissie staat niet online. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bezwaarschriftcommissies voornamelijk uit juristen bestaan. Volgens Follow the Money zijn de deskundigen op het gebied van bestuursrecht het eigenlijk wel met elkaar eens: ‘de huidige praktijk voldoet niet. Te ver gejuridiseerd, terwijl burger en overheid nu juist – dat was een expliciet doel van de wet – dichter bij elkaar moesten komen. Dat een jurist zitting heeft in de bezwaarschriftencommissie, daar is wat voor te zeggen. Maar waarom vaak drie? De burger komt in een juridisch steekspel terecht waarin meer wordt gekeken naar de letter van de wet en minder naar doelmatigheid – of naar billijkheid. Dat uiteindelijk slechts tien procent van de bezwaarmakers een bezwaarschriftencommissie aan zijn of haar zijde vindt, is een veeg teken.Het recht om te worden gehoord dat je serieus wordt genomen’. Het CDA heeft n.a.v. dit onderzoek de volgende vragen: Bent u bekend met het onderzoek van Follow the Money? Wat vindt u van de conclusie dat Enschede het minimale doet als het gaat om de transparantheid, toegankelijkheid en openbaarheid van informatie van de Commissie en Bezwaarschriften in Enschede? Wat is uw reactie op wat de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen zegt over de conclusies van het onderzoek op de aspecten van toegankelijkheid en juridisering: ‘Het vertrouwen van de burger in de overheid is in het geding en het is daarom ‘essentieel dat de bezwaarprocedures laagdrempelig zijn’. In plaats daarvan, zegt hij, ‘ontstonden quasirechtbanken waarin de procedure te ver is gejuridiseerd? Welke maatregelen gaat u treffen n.a.v. de resultaten van dit onderzoek en met name als het gaat om openbaarheid, transparantheid en toegankelijkheid? Volgens grove schattingen is 95% van de commissieleden een jurist bestuursrecht. Terwijl het doel van Algemene Wet Bestuursrecht 1994 is de mogelijkheid aan de burger bieden om ‘in een informele setting’ bezwaar te maken en het verhaal achter het bezwaar tegen een besluit te horen. Kunt u aangeven wat de achtergrond van de commissieleden zijn? Met andere woorden hebben ze een juridische, financiële, sociale of bijvoorbeeld mediation als achtergrond? Zijn de leden van de bezwaarschriftencommissie ook lid van andere bezwaarschriftencommissies en indien ja kunt u het aantal lidmaatschappen per commissielid aangeven? Wat is de zittingsduur van de huidige leden van de Commissie Bezwaarschriften? Wat is uw reactie op het feit dat bepaalde gemeentes zoals Terschelling en Heemstede de hoorzittingen een onderdeel laten uitmaken van de politieke vergaderagenda inclusief alle onderliggende stukken? Uit het jaarverslag van 2019 kunnen we niet afleiden wat het college uiteindelijk met de adviezen van de Commissie heeft gedaan. Kunt u aangeven wat het college heeft gedaan met deze adviezen over 2018 en 2019 m.a.w. wat is het aandeel van de adviezen wat het college heeft overgenomen? Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.