Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

44 documenten

Mondelinge vragen Openbaar vervoer wijk Aalderinkshoek

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 30-09-2020 09:02

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1319749/173756/buurtbus.jpgIn de wijk Aaldrinkshoek is een grote concentratie senioren aanwezig. Tegelijkertijd is er, omdat een reguliere lijnbus is omgezet naar een buurtbus die vanwege COVID-19 niet rijdt, een zeer gebrekkige situatie van het openbaar vervoer in deze wijk. Reden voor het stellen van vragen.

De coronacrisis treft ons allemaal. In deze tijd zijn veel dingen niet meer zoals we het gewend zijn.Zo ook het Openbaar Vervoer in onze stad. De normale bussen rijden weer volgens de oude dienstregeling. Dit geldt echter niet voor de buurtbussen. Omdat deze niet aan de eisen kunnen voldoen die op dit moment gesteld worden in verband met besmettingsgevaar van het coronavirus.Het gevolg is dan wel dat met name oudere mensen in onze stad verstoken blijven van de mogelijkheid om met de bus naar het centrum van de stad te komen.In de wijk Aalderinkshoek rijdt normaal de buurtbus lijn 525. Deze bus vangt het gat in de dienstregeling op van lijn 681 den Ham-Almelo die voor 10.00 uur en na 15.00 uur door deze wijk rijdt. Nu de buurtbus niet meer rijdt is er dus tussen 10.00 uur en 15.00 uur geen openbaar vervoer in deze wijk terwijl de bewoners van de Aalderinkshoek dat wel gewend waren. Vooral de oudere bewoners van deze wijk maken veel gebruik van deze mogelijkheid van openbaar vervoer. Aangezien het einde van de beperkende maatregelen in verband met het coronavirus nog niet in zicht is blijft het dus voor de oudere bewoners van deze wijk nog steeds moeilijk om overdag met het openbaar vervoer te reizen.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

Klopt het dat in het contract dat gemaakt is met Keolis/Syntus bij de start van lijn 525 een clausule is opgenomen dat wanneer de kleine buurtbus niet inzetbaar is Keolis met een normale bus moet rijden? Zo ja, kan het college Keolis aan deze clausule houden zodat deze grote bus ingezet wordt om het gat in de dienstregeling op te vullen zolang de beperkende coronamaatregelen gelden? Zo nee, kan het college er dan bij Keolis op aandringen dat lijn 681 ook tussen 10.00 uur en 15.00 uur de uitgebreide route door de Aalderinkshoek rijdt zoals dat ook voor 10.00 uur en na 15.00 uur het geval is? In het westen van het land zijn de kleine acht persoons bussen al wel aangepast en rijden weer gewoon. Kan het college er bij Keolis ook spoed achter zetten dat ook hier de kleine bussen aangepast worden en ze weer volgens de normale dienstregeling kunnen rijden?

In antwoord op de vragen, gesteld door Jeanet Buikema, gaf de wethouder Maathuis aan dat de vragen worden doorgeleidt naar de Provincie Overijssel. Zij hebben immers het contract met Keolis gesloten.

Wij wachten verder af en hopen dat er spoedig ook lokaal een politiek beraad komt over het OV in de Aaldrinkshoek. Onze fractie heeft op 5 maart 2018 schriftelijke vragen gesteld over het Openbaar Vervoer in de wijk Aalderinkshoek. Daarop is geantwoord dat uitkomsten van een onderzoek door Keolis met de gemeenteraad gedeeld zullen worden. In april 2019 was dit nog niet gebeurd en als antwoord op schriftelijke vervolgvragen door ons is toegezegd dat in september 2019 hierover een Politiek Beraad zou worden gehouden. Daar wachten we nog steeds op.

 

Over Keolis: “Wie valsspeelt krijgt straf.”

PvdA PvdA ChristenUnie Gelderland 09-08-2020 10:08

Wie valsspeelt krijgt straf, maar het algemeen belang mag er niet aan ten onder gaan.

Na een lange periode van wikken en wegen hebben de Gedeputeerde Staten van Flevoland, Overijssel en Gelderland gezamenlijk besloten tot het definitief intrekken van de concessie IJssel-Vecht die vervoersbedrijf Keolis vorig jaar gegund was. Deze zou 13 december ingaan voor de komende tien jaar. De concessie is ingetrokken omdat, naar achteraf bleek, bewust beloftes zijn gemaakt door Keolis die zij niet waar kunnen maken. Dit via zogenaamde sideletters met leveranciers van bussen en batterijen.

Tijdens de Statenvergadering van 8 juli heeft de PvdA al aangegeven het voorgenomen besluit van de Gedeputeerde Staten te steunen: vals spel moet altijd afgestraft worden. Het gaat hier over een concessie voor 10 jaar waar een bedrag van 900 miljoen euro aan gekoppeld is. Deze miljoenen zij afkomstig uit publieke middelen. Vervoersbedrijven mogen, ook bij aanbestedingen in de toekomst, niet de indruk krijgen dat ze door te liegen meer kans maken op het krijgen van concessies.

Echter maakten we ons toen al ernstige zorgen over de impact die deze keuze zou hebben op de uitvoering van de dienstregeling, maar bovenal over het personeel van Keolis. De vervoerder had tijdens de aanbesteding vorig jaar namelijk veruit het beste bod als het ging om werkgelegenheid, de hoeveelheid vervoersbewegingen en ook erg belangrijk: duurzaamheid. Mocht een andere vervoerder de concessie over moeten nemen dan zal de kwaliteit voor reiziger en werknemer stukken lager zijn. Ineens waren er 260 banen in gevaar, deels van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Ineens waren er 260 banen in gevaar, deels van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Om deze reden ben ik dan ook, samen met collega-Statenlid Freek Rebel van de ChristenUnie, zo snel als mogelijk was op werkbezoek gegaan naar de chauffeurshub in Apeldoorn waar we met de regiomanager van Keolis, vakbonden en chauffeurs over de problemen in gesprek gingen. De zorgen die we hebben uitgesproken in de Statenvergadering hoorden we daar overduidelijk terug. Twee vrouwen die ik in die kantine sprak zeiden het erg treffend: “Moeten wij nu écht de dupe worden van het prutswerk van twee mannetjes achter een bureau?”. Dat kwam binnen en maakte me meer nog meer vastberaden: wij zullen ons als PvdA voor deze werknemers blijven inzetten.

“Moeten wij nu écht de dupe worden van het prutswerk van twee mannetjes achter een bureau?”

Nu het stof is neergedaald, en de gevolgen van de beslissing door Gedeputeerde Staten helder zijn uitgelegd in een Statenbrief, maken we op dat de gedeputeerde onze zorgen heeft gehoord. Keolis zal zoals het nu lijkt de zogenaamde noodconcessie vervullen de komende twee jaar, terwijl een nieuwe aanbestedingsronde in de maak is. Dit zorgt voor stabiliteit voor reizigers en personeel. Of Keolis over twee jaar mee mag dingen naar de concessie hangt af van hoe goed ze hun integriteit in ere herstellen. Wat ons betreft begint dat met het vervullen van de noodconcessie en vooral: mét de 260 extra banen die ze in hun bod hadden staan. We zullen dat als PvdA nauw in de gaten blijven houden.

De casus Keolis geeft te vragen: is het bij het aanbesteden van dergelijke gigaprojecten wel verstandig om het vervoer aan enkele oligopolisten over te laten? Is er wel sprake van eerlijke concurrentie? Zijn de bedrijven eigenlijk niet too big to fail? Dat lijkt ons een zaak om landelijk op te pakken. Voor nu lijkt het er in elk geval op dat de bussen in de regio IJssel-Vecht blijven rijden en dat chauffeurs en ander personeel hun geliefde baan kunnen behouden. Zo werken we eraan dat iedere Gelderlander zeker kan zijn van een eerlijke toekomst.

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/over-keolis-wie-valsspeelt-krijgt-straf/

Jan Daenen op werkbezoek bij Keolis in Apeldoorn. Foto: Freek Rebel.

 

Het bericht Over Keolis: “Wie valsspeelt krijgt straf.” verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Beantwoording art. 42 vraag klachten regiotaxi

ChristenUnie ChristenUnie SGP Westland 02-06-2020 10:09

In november 2019 hebben wij vragen gesteld naar aanleiding van de grote hoeveelheid klachten over het functioneren van de regiotaxi.

Hieronder vindt u de beantwoording door wethouder Varekamp.

Op 26 november 2019 hebben wij vragen ontvangen van de fractie CU-SGP over “functioneren Regiotaxi”. Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeren wij u als volgt.

“Het regent klachten over de regiotaxi”, luidt de kop van een artikel op WOS.nl. Een uitzending van TV West bevestigt deze berichtgeving. Na klachten in het verleden, beloofde de Regiotaxi beterschap. Een korte tijd verbeterde de situatie, maar nu is het weer helemaal mis. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder! De klachten variëren: ernstige vertragingen, slechte telefonische bereikbaarheid, verkeerde taxi’s die voorrijden of helemaal niet komen opdagen. Navraag bij ervaringsdeskundigen bevestigen de situatie. Gebruikers van de Regiotaxi behoren tot een kwetsbare doelgroep, meestal ouderen en gehandicapten. Deze mensen zijn vaak niet in staat om te klagen en afhankelijk van deze wijze van vervoer.

Vraag 1 Bent u bekend met deze schrijnende situatie en bent u het met ons dat dit niet kan voorbestaan?

Antwoord 1 Wij zijn bekend met de managementrapportage over de Regiotaxi in 2019. Daarin wordt de stiptheid (niet of tijd of in sommige gevallen niet komen) minder goed beoordeeld. Daarnaast scoort (ook regionaal) de bereikbaarheid van het callcenter minder goe d.

Vraag 2 Heeft u inmiddels contact opgenomen met Regiotaxi?

Antwoord 2 Ja.

Vraag 3 Zo niet, waarom niet

Antwoord 3 N.v.t.

Vraag 4 Zo ja, kunt u dan aangeven wat de oorzaak is van deze onacceptabele situatie?2 –

Antwoord 4 In de periode juni – september van vorig jaar zijn er meer vertragingen geweest als gevolg van het faillissement van één van de taxibedrijven die de Regiotaxi rijden (De Roo). Hierdoor was er een tekort aan voertuigen en personeel. Inzet van andere taxibedrijven heeft ervoor gezorgd dat vanaf oktober dit probleem was opgelost. Helaas zagen we in oktober wederom grote vertragingen door de stakingen in die maand. Wegen waren daardoor afgesloten en de Regiotaxi moest dus flink omrijden en kon ook niet overal komen. Daarnaast hebben zaken als toenemend verkeer op de weg invloed op de mate van stiptheid van de Regiotaxi. Ook is binnen de huidige aanbesteding een bepaalde marge van stiptheid afgesproken (een kwartier eerder of later dan afgesproken tijd).

Vraag 5 Welke actie gaat worden ondernomen om de werkwijze van de Regiotaxi op de kortst mogelijke termijn te verbeteren?

Antwoord 5 Het contractbeheer- en management wordt in de regio Haaglanden uitgevoerd door de MRDH. Met de taxibedrijven die Regiotaxi rijden heeft de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) regelmatig overleg om de oorzaken van de vertragingen te achterhalen en wat eraan gedaan kan worden. Daarom controleert MRDH de ritgegevens en gaat met Regiotaxi in gesprek over verbeteringen en wordt Regiotaxi aangesproken op de zaken die niet goed gaan (bijv. het niet halen van de afgesproken aanrijtijden). De MRDH legt ook boetes op bij vertragingen van een uur of langer als er geen aanvaardbare reden is voor de vertraging. Ook met de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek kan MRDH zaken bijsturen. Wij zien dat vertragingen vaak worden veroorzaakt door de drukte op de wegen. Ook andere vervoerders hebben hiermee te maken.

Onderwerpen als “stiptheid” nemen we mee in de nieuwe regionale (met Haaglanden-gemeenten) aanbesteding van de Regiotaxi, waarbij wel opgemerkt dient te worden dat, hoe hoger de kwaliteitseisen die daarin gesteld worden, des te duurder (deze vorm van) doelgroepenvervoer wordt. Deze regionale aanbesteding gebeurt op basis van criteria, zoals prijs en kwaliteit. Daarbij is niet vooraf te zeggen dat een Westlands bedrijf, zoals in het verleden de Roo, de gunning zal krijgen.

Raadsvergadering 14-05-2020 ChristenUnie-SGP

ChristenUnie ChristenUnie SGP Vlaardingen 27-05-2020 09:03

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/raadsvergadering-14-05-2020-christenunie-sgp

Op donderdag 14 mei heeft de gemeenteraad van Vlaardingen vergaderd over verschillende zienswijzen op de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen en heeft het de woonruimteverordening vastgesteld. Helaas bleek de verbinding van deze digitale raadsvergadering voor een groot deel te zijn weggevallen en daarom willen wij u graag informeren over het verloop ervan en onze bijdrage aan deze raadsvergadering.

Bij de zienswijze op de begroting van de MRDH (Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) heeft de ChristenUnie-SGP een amendement ingediend om aandacht te vragen voor de regionale fietssnelwegen. Ook heeft onze partij zich kritisch uitgelaten over de zienswijzen op de begrotingen van ROG-Plus, de GRJR (Jeugdhulp Rijnmond) en Stroomopwaarts.

 

De ChristenUnie-SGP heeft het amendement voor de fietssnelwegen ingediend, omdat door de extra bouwopgaven van 2000 woningen en het groeiende bedrijventerrein het aantal verkeersbewegingen in de regio zal toenemen. Naar verwachting levert dit ook meer files op; daarom is de ChristenUnie-SGP een groot voorstander van alternatief vervoer. Vanwege de ambitie van de gemeente Vlaardingen om fietsstad 2022 te worden en de ambitie van de regio om innovatief met alternatieve vervoersmiddelen bezig te zijn, heeft de ChristenUnie-SGP extra aandacht voor de aanleg van ontbrekende fietssnelwegen toegevoegd in de zienswijze. Het amendement is met een ruime meerderheid aangenomen: 19 stemmen voor en 13 stemmen tegen.

 

Helaas was de ChristenUnie-SGP niet tevreden met alle begrotingen en/of zienswijzen en heeft daarom ook de nodige kritiek geuit. Het is volgens de partij uiterst merkwaardig hoe de meervraag van de GRJR over 2019 tot stand is gekomen. Er zijn geen extra - maar alleen meer langdurige gebruikers. We moeten meer betalen voor de zorg voor hetzelfde aantal zorgbehoevenden als in 2018.  Het is daarom goed dat een verzoek tot onderzoek naar deze stijging in de zienswijze is opgenomen.

De zienswijzen van ROG-Plus en Stroomopwaarts vindt de ChristenUnie-SGP conflicteren. In de zienswijze op de begroting van ROG-Plus wordt besloten niet in te stemmen met de begroting vanwege het ontbreken van de taakstellingen zoals vastgesteld in het Herstelplan. Terwijl het ontbreken van eenzelfde taakstelling geen breekpunt blijkt te zijn voor het vaststellen van de begroting van Stroomopwaarts. Een gevalletje van het meten met twee maten.

Verder vindt de ChristenUnie-SGP dat het innovatiebudget van €375.000 onvoldoende wordt onderbouwd en de partij kon daarom niet instemmen met de voorgeschreven zienswijze. Wel is ingestemd met de zienswijze op de begroting van ROG-Plus, mede omdat er vast wordt gehouden aan beleid zoals deze is vastgesteld door de gemeenteraad. Hier werd wel  de juiste maat gehanteerd.

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 19-02-2020 13:04

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen er mag zijn en kan meedoen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Helaas verschilt de toegankelijkheid sterk per vervoerder en is het voor mensen met een beperking soms onmogelijk om te reizen met het openbaar vervoer. Toiletten zijn niet geschikt, er is geen personeel om te helpen bij het in- of uitstappen of reisbegeleiding ontbreekt.

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

ChristenUnie ChristenUnie CDA Nederland 19-02-2020 13:04

Door Stieneke van der Graaf op 19 februari 2020 om 11:02

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen er mag zijn en kan meedoen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Helaas verschilt de toegankelijkheid sterk per vervoerder en is het voor mensen met een beperking soms onmogelijk om te reizen met het openbaar vervoer. Toiletten zijn niet geschikt, er is geen personeel om te helpen bij het in- of uitstappen of reisbegeleiding ontbreekt.

Daar moet verandering in komen. Ik ben dan ook blij dat deze week in de Tweede Kamer een motie van ChristenUnie en CDA is aangenomen die de regering oproept om samen met de vervoerders tot nieuwe, concrete afspraken te komen. Deze moeten gelden als minimumeisen voor de inzet van alle vervoerders op het gebied van toegankelijkheid en hulp. Zodat iedereen kan reizen met het openbaar vervoer en een beperking geen belemmering is.

Belangrijke motie over landelijk toegankelijk OV en minimum eisen bij OV aanbestedingen aangenomen! Dank aan @Stienekevdgraaf @gertjansegers @jobaCDA 👏🏻 Op naar één landelijke basisvoorziening waar iedereen zich aan houdt! #ToegankelijkOV. Groot draagvlak. 👇 pic.twitter.com/cA00XCWoT1

— CoalitievoorInclusie (@cvinclusie) February 19, 2020

Toegankelijk openbaar vervoer voor mensen met een beperking

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 19-02-2020 13:04

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen er mag zijn en kan meedoen. Daarvoor is het heel belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Helaas verschilt de toegankelijkheid sterk per vervoerder en is het voor mensen met een beperking soms onmogelijk om te reizen met het openbaar vervoer. Toiletten zijn niet geschikt, er is geen personeel om te helpen bij het in- of uitstappen of reisbegeleiding ontbreekt.

Algemene Ledenvergadering steunt deelname aan College Zaanstad | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Zaanstad 27-10-2019 00:00

Op zaterdag 26 oktober hebben de leden van GroenLinks in een ALV deelname aan het college van Zaanstad, als ook de voordracht van Wessel Breunesse als kandidaat wethouder, ondersteund.

GroenLinks Zaanstad sluit samen met zes andere partijen een nieuw coalitieakkoord voor Zaanstad. De partijen zijn met elkaar het gesprek aangegaan nadat het college haar meerderheid in de gemeenteraad verloor. Het nieuwe akkoord kent een aantal belangrijke punten voor GroenLinks op het gebied van groen, schoon vervoer, de fiets, duurzaamheid en wonen. Ook levert GroenLinks een kandidaat voor de portefeuilles “Ruimtelijke Ontwikkeling, Natuur en Landschap, Milieu en Klimaatadaptatie”: Wessel Breunesse.

Over Wessel Breunesse: Wessel Breunesse (40 jaar) werkt op dit moment als bestuursadviseur bij de gemeente Haarlem. Daarvoor was hij werkzaam als bestuurder en onderhandelaar bij vakbond CNV. Breunesse is sinds 1997 lid van GroenLinks en op verschillende manieren actief geweest voor die partij. Van 2002 tot 2010 was hij raadslid en fractievoorzitter in het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer. Binnen GroenLinks Zaanstad is hij sinds 2013 actief binnen het bestuur en de fractie, waardoor hij goed bekend is met de Zaanse politiek. Samen met zijn vrouw en twee kinderen woont hij in ’t Kalf.

Wessel Breunesse: “De stad groeit. Er is een enorme behoefte aan betaalbare woningen. Tegelijkertijd liggen er enorme kansen om wijken duurzaam, groen en klimaatbestendig te maken. Ik heb er ontzettend veel zin in om hier samen met de andere partijen en de stad aan te gaan werken.”

GroenLinks Zaanstad is blij met de voordracht. Omdat hij de Zaanstreek en haar politiek goed kent, ervaren is met het werken in een complexe bestuurlijke omgeving en geruime tijd actief is voor de partij.

Coalitie akkoord: Duurzaam, schoon en groen

Er zijn 7 partijen die een coalitieakkoord sluiten (GroenLinks, D66, PvdA, CDA, ChristenUnie, VVD en Rosa). Daarnaast hebben de SP en Democratisch Zaanstad op een aantal onderwerpen een inbreng gegeven. GroenLinks Zaanstad is tevreden met het proces en de uitkomst. Een aantal voor GroenLinks belangrijke punten worden toegevoegd aan het coalitie akkoord, zoals de fietscoördinator, schoon vervoer en een Zaanse groennorm.

Fractievoorzitter Romkje Mathkor: “We hebben intensief met de andere partijen gesproken en voelden veel steun om Zaanstad voor te bereiden op een duurzame toekomst. Ruim baan voor de fietser, betere plannen voor schoon vervoer, en genoeg groen in de buurt voor iedereen.”

Spaarndamseweg: meer groen en beter OV

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 30-08-2019 09:04

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278844/48317/IMG_20181102_092810946.jpgDe gemeente werkt aan een ontwikkelvisie voor diverse bouwlocaties langs de Spaarndamseweg. Er moeten woningen komen, werklocaties en 1 of 2 basisscholen. Sommige locaties spelen op korte termijn, andere bouwprojecten zijn verre toekomstmuziek. De ChristenUnie heeft gepleit voor meer groen en beter OV.

Voorzitter, de plannen die nu in hoofdlijnen op papier staan zijn mooi. Mooi vinden wij vooral het voorstel voor een nieuwe fietsbrug in het verlengde van de Paul Krugerkade en het voorstel voor een langzaam verkeersroute langs de oostoever van het Spaarne. De ChristenUnie heeft nog wel opmerkingen over de bouwhoogtes, de inrichting van de Spaarndamseweg en de mobiliteit.

Qua bouwhoogtes denken wij dat op sommige plekken nog een extra bouwlaag mogelijk is. Bijvoorbeeld op de plek van het 50Kv station bij de Schoterbrug en het terrein van bouwcentrum Filippo. Beide locaties gaan uit van 4 tot 6 bouwlagen. Wij denken dat op delen van deze kavels ook 7 bouwlagen moet kunnen.

Het idee voor een tweerichtingen fietspad op de Spaarndamseweg langs het Spaarne is mooi maar komende 10 jaar gebeurt dat niet want de weg is recent opnieuw ingericht. Op korte termijn kan de weg wel veel groener door de versteende middenberm groen te maken. Hier kan actie steenbreek letterlijk snel worden uitgevoerd. ChristenUnie heeft hier al eens een motie over ingediend. Wat houdt de wethouder tegen om hier nog voor de volgende zomer te vergroenen?

De visie stelt terecht: Het openbaar vervoer langs het Spaarne moet beter. Lijn 14 rijdt hier nu 1x per uur en in de spits 2x per uur. Maar de vraag is of hogere frequenties mogelijk worden met circa 650 extra woningen. Met een gewone buslijn lukt dat denk ik niet. De ChristenUnie stelt daarom voor om naar andere vormen te kijken zoals zelfstandig rijdende busjes. In Drimmelen, Den Haag en Capelle rijden ze al rond. Ze moeten alleen nog wat sneller worden. De ontwikkelingen op dit gebied gaan hard, en dit zou wel eens rendabel kunnen zijn. Dan kan je hogere frequenties bieden dan de huidige lijn 14. Is de wethouder bereid dit te onderzoeken? Zelfde geldt voor de te onderzoeken busverbinding naar station Bloemendaal. Daar is denk ik de vervoervraag te klein voor, maar ook hier zouden automatische busjes kunnen helpen. Dan kunnen reizigers vanaf de Spaarndamseweg ook snel bij R-net Minahassastraat komen.

Voor parkeren is het uitgangspunt van de conceptvisie vooral oplossen op eigen terrein. Dat is echter duur en maakt bovendien de auto aantrekkelijker want je kan bij regen droog instappen. De ChristenUnie stelt voor juist te gaan werken met een wijkhub. Dat is goedkoper dan ondergronds parkeren onder elk gebouw en het stimuleert ook dat mensen gebruik maken van fiets en OV. Zo’n wijkhub zou bij het winkelcentrum kunnen komen. Dan worden parkeerplaatsen ook beter benut. Nu staan ze ’s avonds allemaal leeg. De ChristenUnie vraagt de wethouder zo’n wijkhub mee te nemen in de definitieve ontwikkelvisie.

Nieuwe dienstregeling busvervoer - vervolg

ChristenUnie ChristenUnie Delft 10-07-2019 13:24

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1277994/131785/EBS busOp 25 augustus zal de dienstregeling van de buslijnen in Delft fors wijzigen. Een aantal buslijnen krijgt een hogere frequentie en er komt een directe busverbinding naar het vliegveld. Hier tegenover staat dat een aantal vaste buslijnen met dienstregeling zal worden vervangen door de Delfthopper. In de raad van 27 juni jl. dienden we als fractie twee moties in.

We zijn als fractie ontstemd over de wijze waarop het besluit rond de Delfthopper is genomen. Daarom dienden we in de laatste raadsvergadering een motie van afkeuring in. Naast deze frustratie, zie dit nieuwsbericht, zijn we als fractie bang dat deze Delfthopper voor een aantal mensen een te hoge drempel vormt om met het OV te reizen. Helaas is aan deze dienstregeling niets meer te doen, maar als gemeenteraad kunnen we over enige tijd onze wensen voor de dienstregeling per 2021 wel meegeven. Maar dan is het wel belangrijk dat we goed weten wat de effecten zijn van de Delfthopper. Dus dat we busbezettingscijfers van voor de Delfthopper kunnen vergelijken met gegevens over het gebruik van de Delfthopper.

Daarom dienden we in de Raad van 27 juni een motie in, getiteld “Busvervoer, meten is weten”. De wethouder heeft wat we vroegen in de motie toegezegd. De motie hoefde daarom niet in stemming gebracht te worden.

We zijn heel benieuwd naar hoe de dienstregeling in Delft en hoe de Delfhopper in het bijzonder ervaren gaat worden. We horen graag uw mening daarover! Al uw input kunnen we meenemen in de gesprekken die we binnen de MRDH voeren over de nieuwe dienstregeling per 2021.

 

Joëlle Gooijer fracie@delft.christenunie.nl

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.