Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

11 documenten

Afbreken werkbezoek minister Schouten

SGP SGP Zeeland 09-07-2020 00:00

Op 8 juli bracht minister Schouten een bezoek aan Zeeland over beschikbaarheid van zoet water. Op advies van de politie werd het werkbezoek aan Kamperland afgezegd. De politie schreef letterlijk op Twitter: “Minister Schouten heeft vandaag een werkbezoek aan #Kamperland na ons advies afgezegd. Op locatie was een groep boeren aanwezig. Er werd gevreesd dat het bezoek niet ordentelijk zou verlopen. Daarom heeft de minister besloten om de bijeenkomst niet door te laten gaan.”

De SGP-Statenfractie is benieuwd naar de feiten rondom deze gebeurtenis en wil opheldering. Wat is er daadwerkelijk gebeurd? Is er hoor- en wederhoor toegepast? Overheidsdiensten hebben het over ‘vrees voor niet ordentelijk verloop’ en boeren geven aan dat er een gezellige sfeer was, aanspreekbaar waren voor de politie en met 10-15 tractoren zichtbaar wilden zijn omdat de sector hard wordt getroffen. De Tweede Kamer spreekt zich met forse bewoordingen uit over de gebeurtenis. De SGP-Statenfractie vraagt zich af of de vooringenomenheid juist is. De politie geeft in het AD aan dat er geen sprake was van een ‘dreigende situatie’, het een rustige sfeer was maar de infrastructuur op de locatie waar de minister moest passeren simpelweg niet geschikt was voor een demonstratie.

Gelet op de grote (politieke) commotie, het imago van Zeeland, de Zeeuwse boeren die tot nu toe altijd het goede gesprek hebben gezocht en de urgentie van het thema waar de minister voor op werkbezoek was, heeft Statenlid Harold van de Velde de volgende vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten:

Was het College van Gedeputeerde Staten betrokken bij de organisatie van het werkbezoek van minister Schouten op 8 juli? Is er overleg geweest met de provincie over het afbreken van het werkbezoek van de minister? Welk advies heeft de politie gegeven en welke redenen lagen hier ten grondslag aan? Wie heeft de beslissing tot het afbreken van het werkbezoek daadwerkelijk genomen? Bent u het met de SGP-fractie eens dat in gevoelige (politieke) discussies het belangrijk is dat overheden en overheidsdiensten feiten goed communiceren en het de taak is om goed om te gaan met de context ter plaatse? Is er aan hoor en wederhoor gedaan (bij o.a. de betreffende boeren) waarop een dergelijk zwaar besluit door de minister is genomen? Is het juist dat er ter plaatse één politievoertuig stond, ongeveer 10-15 tractoren die geen verkeer blokkeerden en dat er een gezellige sfeer was waarbij alle regels werden opgevolgd? Indien dat niet het geval was, wat was dan een juiste situatieschets? Is het college van Gedeputeerde Staten bereid om minister Schouten alsnog op een goede wijze in contact te brengen met de Zeeuwse boeren die aanwezig waren? Wanneer vindt het werkbezoek opnieuw plaats aangezien de zoetwaterproblematiek in Zeeland een belangrijk probleem is dat goed aangepakt dient te worden?

Testcentrum getijdenenergie moet worden afgebouwd

SGP SGP Zeeland 07-07-2020 00:00

Rijkswaterstaat heeft de vergunning voor de bouw van het Tidal Technology Center (TTC) in de Grevelingendam per 1 juli 2020 ingetrokken. Door geldgebrek is het BT Projects niet gelukt het testcentrum voor getijdenenergie bij Bruinisse op tijd af te bouwen. De SGP vindt dat de bouw van het testcentrum wél moet doorgaan, anders is er 4 jaar voor niets aan gewerkt en is er 15 miljoen aan investeringen over de balk gegooid. 

Formeel moest het testcentrum op 1 juli 2020 worden opgeleverd. Maar begin dit jaar kwam BT Projects nog 9 miljoen tekort. Dat berichtten de PZC en Omroep Zeeland. Reden voor SGP-Statenlid Kees van den Berge om hierover vragen te stellen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS). GS is het met de SGP eens dat de bouw van het testcentrum door moet gaan en gaat hierover in gesprek met Rijkswaterstaat, zo blijkt uit de antwoorden op onze vragen: 

Reeds langere tijd is al bekend dat BT Projects moeite had met de financiering van het TTC. Welke acties zijn het laatste half jaar ondernomen door Rijkswaterstaat (RWS), Provincie Zeeland e.a. om dit project toch te laten slagen?Het project is een initiatief van BT Projects waarvoor de Provincie subsidie heeft verleend en Rijkswaterstaat een locatie beschikbaar heeft gesteld. Wij hebben geen acties ondernomen om het project gefinancierd te krijgen. Dat is aan de ontwikkelaar. Wel hebben we het project nauwlettend gevolgd en hebben we ons voorbereid op verschillende scenario’s. Wat is de oorzaak dat BT Projects de financiering niet rond kon krijgen?De exacte oorzaak is ons niet bekend. De Flakkeese Spuisluis is in 2017 opgeleverd. Deze sluis is bedoeld om het water te verversen in het Grevelingenmeer. Toen de bouw van het TTC startte is de spuifunctie uitgeschakeld. Wat is er nodig om deze spuifunctie te herstellen, zodat het water in de Grevelingen toch wordt ververst?Dit kan op twee manieren. De huidige (onderbroken) werkzaamheden afronden of alle bouwwerken verwijderen en de sluis weer herstellen in de staat van 2017. De Provincie Zeeland heeft al 3,7 miljoen betaald voor de bouw van het TTC. Echter RWS is verantwoordelijk voor de Grevelingendam, dus moet RWS de beslissing nemen. Wat gaan GS doen om RWS op haar verantwoordelijkheid te wijzen? Rijkswaterstaat is zich heel goed bewust van hun verantwoordelijkheden. Na de zomer bespreken we de situatie met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Hoe zien GS de verdere ontwikkeling van het TTC?We zien graag dat de bouwwerkzaamheden worden afgerond en het TTC alsnog gerealiseerd wordt, maar daarvoor zal wel een nieuwe ontwikkelaar gevonden moeten worden Hiervoor wordt binnenkort een marktverkenning gehouden Het TTC moest een testcentrum worden waar getijdenturbines getest zouden gaan worden. Zijn GS het met de SGP-fractie eens dat RWS dit project toch moet laten afronden, gelet op de reeds geïnvesteerde gelden en de ontwikkeling van getijdenenergie in de Brouwersdam?Zoals gezegd zien we graag dat het TTC alsnog gerealiseerd wordt en zijn we hierover in gesprek met Rijkswaterstaat. Zijn GS het met de SGP-fractie eens dat voorkomen moet worden dat RWS besluit om de sluis alleen spuiklaar te maken en dat daarmee 15 miljoen aan investeringen en 4 jaar werk voor TTC eigenlijk voor niets zijn geweest? En we dus niet verder zijn gekomen dan de situatie in 2017?Niemand wil dat dit allemaal voor niets is geweest, daarom zijn we voortdurend in overleg met Rijkswaterstaat en werken we samen aan het voorbereiden van de volgende stappen. Voordat een finaal besluit aan de orde is zal eerst een marktverkenning gehouden worden en zullen wij ook nog overleg voeren met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Getijdenenergie (door eb en vloed) kan onze provincie wereldwijd op de kaart zetten als we erin slagen om dit proportioneel toe te passen (bij de Brouwersdam).Welke mogelijke oplossingen zien GS om het TTC toch af te bouwen? De mogelijkheden hiervoor zullen moeten blijken uit een marktverkenning. Kan GS ook duidelijkheid geven, mocht de bouw van het TTC niet worden afgerond, hoe de reeds geïnvesteerde gelden teruggevorderd kunnen worden?Nu de subsidieperiode op 1 juli 2020 is afgelopen zullen wij op grond van onze subsidieverordening zo spoedig mogelijk overgaan tot het vaststellen en afrekenen van de aan BT Projects verleende subsidie. 

SGP op bezoek bij "De Haven"

SGP SGP Bunschoten 30-12-2019 00:00

SGP op bezoek bij "De Haven"

Vrijdag 29 november jl. heeft een delegatie van het bestuur en de fractie van de SGP een werkbezoek gebracht aan zorg- en wooncentrum De Haven. Na een hartelijk ontvangst door de heer Martin Elbertsen, zorgmanager van De Haven, volgde een zeer interessante presentatie. Naast de geschiedenis, huidige- en toekomstige situatie van De Haven werd ook uitgebreid stilgestaan bij het tere en indringende onderwerp dementie. Dementie is een ziekte die heel veel voorkomt. De Haven doet er alles aan om het welzijn van cliënten die aan deze ziekte lijden te optimaliseren. Ook streeft men met andere (maatschappelijke) organisaties en de gemeente naar een dementievriendelijk Bunschoten. Een rondleiding in een van de nieuwe gebouwen “Kampen” kon natuurlijk niet uitblijven. Hierin zal intramurale zorg (24 uurszorg) worden verleend in kleinschalige woongroepen van 8 personen. Ook een rondleiding in het hoofdgebouw vond plaats.

Al met al een zeer waardevol werkbezoek waarbij onze waardering voor allen die werkzaam zijn in de zorg meer dan is bevestigd

Wensen en bedenkingen bij overdracht van aandelen in Evides naar aandeelhouders PZEM

SGP SGP VVD ChristenUnie PvdA D66 CDA Zeeland 13-12-2019 00:00

Het is een langgekoesterde wens dat de aandelen die PZEM NV heeft in Evides NV rechtstreeks in eigendom komen van de aandeelhouders van de PZEM NV. Op 1 maart 2019 hebben Provinciale Staten via wensen en bedenkingen aangegeven dat er geen bezwaar is tegen het verder uitwerken van het omhangen van de aandelen van PZEM in Evides naar de huidige aandeelhouders van PZEM (Provincie en gemeenten in Zeeland). 

Mogelijke scenario’sTwee scenario’s zijn uitgebreid onderzocht: een scenario waarbij de aandelen worden verkocht en een scenario waarbij het juridisch en economisch eigendom in de aandelen wordt gesplitst. Na dit onderzoek is voorgesteld om het laatstgenoemde scenario verder te gaan uitwerken. Bij dit scenario worden de aandelen Evides afgesplitst naar een door PZEM op te richten BV administratiekantoor.

Splitsing juridisch en economisch eigendomDe voordelen van dit scenario zijn dat de aandeelhouders PZEM NV (waaronder de Provincie Zeeland) directe zeggenschap krijgen over de aandelen in Evides. De aandeelhouders lopen minder risico, waardoor het gemakkelijker is dat alle aandeelhouders participeren. Er lekt bovendien geen geld weg naar derde financierende partijen. Jaarlijks keert Evides zo’n 15-20 miljoen euro aan dividend uit. De centrale vraag volgens de SGP is: Wie heeft daar maatschappelijk recht op? SGP-Statenlid Kok: ‘’Deze vraag motiveert mij om alle Zeeuwen te vertegenwoordigen en er voor op te komen.’’

Wensen en bedenkingen Provinciale StatenProvinciale Staten hebben hun wensen en bedenkingen bij de overdracht van de aandelen beschreven in een brief aan Gedeputeerde Staten. Over die brief is vandaag in de Statenvergadering gesproken. De SGP is altijd een groot voorstander geweest van het ontvlechten van Evides uit PZEM (voorheen Delta). De kern van het voorstel van Gedeputeerde Staten is om het scenario splitsing van juridisch en economisch eigendom in de aandelen verder uit te werken. De SGP is van mening dat deze stap als een processtap gezien moet worden en niet als een inhoudelijke stap. Daarbij hecht de SGP aan een goede voortgang in de tijd met als wens om voor de zomer van 2020 een besluit te kunnen nemen. Het ontvangen van nadere informatie over de marktwaarde van Evides en de risico’s rondom Pauliana of crediteurenbenadeling is daarbij van belang. Een steekhoudende opinie of onderzoek is momenteel namelijk niet voorhanden. Statenlid Kok: ‘’Wat ons betreft doen we daar nu, en vervolgens tenminste tweejaarlijks, deugdelijk onderzoek naar.’’

‘Om niet’ verhangen van aandelenDe belangrijkste vraag van de SGP is of het mogelijk is om de aandelen in Evides ‘om niet’ te verhangen. Het is namelijk nogal een verschil of de jaarlijkse 20 miljoen dividend van Evides in het verlies van PZEM verdwijnt of beschikbaar is voor de Zeeuwse samenleving. Met dit bedrag zou de Provincie namelijk hele mooie dingen voor de Zeeuwse samenleving kunnen realiseren. De SGP zou graag zien dat extern wordt onderzocht of het ‘om niet’ verhangen van de aandelen mogelijk is. Oftewel, wie het maatschappelijk recht heeft op dit dividend?

Amendement met wensen en bedenkingenAlle genoemde wensen en bedenkingen heeft de SGP samen met CDA, VVD, PvdA, Forum voor Democratie, ChristenUnie, D66 en ProZeeland vormgegeven in een amendement op de brief van Provinciale Staten. Het amendement is, op één partij na, Statenbreed aangenomen en geeft daarmee een helder signaal af namens een groot deel van de Zeeuwse samenleving.

In de laatste vergadering van de ...

Harderwijk Anders Harderwijk Anders VVD CDA PvdA SGP D66 Harderwijk 19-07-2019 08:41

In de laatste vergadering van de gemeenteraad voor de zomer zijn een groot aantal besluiten genomen om Harderwijk nog mooier en beter te maken. We zijn blij dat ALLE voorstellen waar Harderwijk Anders het (mede) initiatief in nam of het voorstel steunde, door de raad zijn aangenomen. Fijn dat we zoveel steun van de andere partijen hierin hebben gekregen en dat ook het college achter onze plannen staat! We willen investeren in de wijken, in lokale evenementen en de kosten van extra ambtenaren beperken. Daarom is het mooi dat ons voorstel om kosten te besparen op de inzet van extra ambtenaren is aangenomen zodat onze andere plannen betaald kunnen worden. 🏡❤️✅ Harderwijk Anders wil investeren in zaken die voor de inwoners zichtbaar zijn en die hun leven mooier maken. Niet alleen voor de binnenstad of Waterfront, maar voor iedereen. Alles vanuit onze pijlers LOKAAL, GROEN, SOCIAAL, ONDERNEMEND en CREATIEF. Hier alle besluiten op een rij (van een aantal onderwerpen volgen nog uitgebreide berichten): ✅ Wijkgerichte aanpak Parkeren naar aanleiding van ons parkeeronderzoek met ruim 300 van jullie! (samen met VVD, GB en SGP) ✅ Signaleren Ouderenmishandeling lees meer: https://www.facebook.com/HarderwijkAnders/posts/182955 (samen met CU, PvdA, VVD, GL, SGP en GB) ✅ Kosten van extra ambtenaren beperken EN toch extra aandacht voor dienstverlening richting de inwoners (samen met CU en CDA) ✅ Duurzame Evenementen, investeren in herbruikbare bekers en terugdringen afval. (samen met VVD) ✅ Kwaliteitsimpuls Evenementen. Meer geld voor het programma bij grote door Harderwijkers georganiseerde evenementen. (samen met VVD) ✅ Fietspad Melis Stokelaan verlengen richting Hulshorst. (VDD, HA samen met alle fracties) ✅ Vervanging besturingssysteem en beweegbare palen (CDA, HA samen met D66, VVD, SGP, GB) ✅ Buitenruimte MESS groot onderhoud (D66, HA samen met VVD, CDA, GL) ✅ Waterstof meenemen als mogelijkheid bij de energietransitie. (GB, HA samen met PvdA, CDA, CU) ✅ Herstraten Oostermheenweg bij Boerenstrandje (SGP, HA samen met CDA, VVD, PvdA, GB, CU) ✅ Kwijtschelding gemeentelijke belastingen voor ZZP’ers met een laag inkomen (D66, HA samen met PvdA, GL) ✅ Onderzoeken of er voldoende capaciteit is voor de intake bij de Voedselbank (PvdA, GL, D66, CU, GB, gesteund door HA) ✅ Wandelzeepad langs het fietspad Zeepad om veiliger te kunnen lopen (CDA, HA samen met VVD, SGP, GB) ✅ Rolstoeltoegankelijkheid Aanlegplaatsen bij de boulevard (VVD, HA samen met GB, CU, SGP, D66) ✅ Groene leges voor investeringen in duurzaamheid in bestaande woningen door inwoners (CU, HA samen met D66, GL, PvdA, CDA, SGP) ✅ Terugdringen verzuim domein sociaal Meerinzicht (VVD, HA samen met CDA, SGP) ✅ Evenementenvergunningen zoveel als mogelijk sneller verstrekken (VVD, HA samen met D66, GB) ✅ Regentonnen met korting beschikbaar stellen aan inwoners om zo water te besparen (GL met steun van HA) Voorstellen college die zijn aangenomen met steun van HA: ✅ Markering Stadsmuren Door het markeren van de loop van de voormalige stadsmuur met glazen stenen, wordt de historie van Harderwijk als vestingstad zichtbaarder en beleefbaarder. Dit draagt bij aan de doelstelling uit de Archeologie. ✅ Beleid en verordening historische schepen Hiermee wordt bepaald wat een schip een 'historische schip' maakt en welke ligplaatsen voor historische schepen moeten worden aangewezen. Daarnaast gaat de gemeente de uitstraling en het historische karakter van de havens van Harderwijk versterken. ✅ Voorbereidingskrediet herbouw mfc De Roef Er wordt een plan (De Roef 2.0) uitgewerkt om de Multifunctioneel Zalen- en Vergadercentrum De Roef te verbreden met een positief gezondheidscentrum ✅ Bestuursovereenkomst werkregio Water en Klimaatadaptatie Sinds 2006 werken acht gemeenten van de Noord-Veluwe en het Waterschap Vallei & Veluwe samen op het gebied van Water en Riolering. ✅ Huisvestingsverordening gemeente Harderwijk 2019 De huidige verordening opnieuw vast te stellen voor een periode van 9 maanden. Uiterlijk januari 2020 ontvangt de gemeenteraad een voorstel voor een inhoudelijk nieuwe huisvestingsverordening met hierin ook zaken rond onder meer woonwagenkampen. ✅ Experiment gesloten coffeeshopketen Gemeente Harderwijk heeft zich aangemeld voor deelname aan het experiment gesloten coffeeshopketen. Om zo ook aankoop van softdrugs te legaliseren. ✅ Integraal uitvoeringsplan Jeugd, begrotingswijziging De gemeente Harderwijk vindt het belangrijk dat de jeugd gestimuleerd wordt zich te ontwikkelen in de volle breedte. In het onderwijs, sport, persoonlijke ontwikkeling en gezondheid. ✅ Kadernota gemeente Harderwijk 2020-2023 De Kadernota vormt in de beleids- en begrotingscyclus het jaarlijks vertrekpunt voor het samenstellen van de volgende Themabegroting. Stuur ons een berichtje als je meer wil weten over een bepaald onderwerp!

Stoffer: houd vaart in de binnenvaart!

SGP SGP Nederland 29-05-2019 00:00

Binnenvaartschippers hebben te maken met veel knelpunten. De Nederlandse staat moet daarom in actie komen, volgens SGP-Kamerlid Chris Stoffer. Lees hieronder zijn bijdrage aan het overleg in de Tweede Kamer.

Afgelopen jaar is onder binnenvaartschippers gepolst hoe zij aankijken tegen de gang van zaken op het water. Ik wil een paar punten uit deze Belevingsmonitor aanstippen.

Achterstallig onderhoud Schippers zien een belangrijk knelpunt bij achterstallig onderhoud. Dit is onlangs ook door de Algemene Rekenkamer onderstreept. Rijkswaterstaat heeft onvoldoende budget voor goed beheer en onderhoud van bruggen en sluizen. Het volume uitgesteld en achterstallig onderhoud loopt jaar in jaar uit omhoog. In de praktijk is dit helaas merkbaar. Het aantal stremmingen als gevolg van storingen neemt toe. Alleen al in Zuid Nederland had je in 2019 in een periode van 2,5 maande 140 stremmingen. Het regeerakkoord wil een modal shift. Dit werkt echter averechts. Gaat de minister ervoor zorgen dat het onderhoudstekort terugloopt in plaats van oploopt?

Bediening sluizen Binnenvaartschippers hebben de bediening van sluizen en bruggen zienderogen zien verslechteren door de centralisatie van de bediening. Er kan tegelijkertijd maar één deur geopend worden. Bij verschillende sluizen is geen 24-uurs bediening meer. De wachttijden kunnen zo fors oplopen. De minister trekt eenmalig 5 miljoen euro hiervoor uit. Prima. Maar hoe wil zij met eenmalig budget structureel resultaat boeken?  

Boetes De Inspectie zit binnenvaartschippers op de huid. Verschillende schippers hebben te maken gehad met stevige boetes. Voor elke overtreding staat een vast boetebedrag. Dat frustreert, omdat er grote verschillen zitten tussen bedrijven en gelopen risico’s. Schippers geven ook aan dat wegvervoerders zich veel minder vaak moeten verantwoorden. Onderzoekers adviseren matigingsbeleid. De minister wil dit maar heel beperkt invullen. Dat vindt de SGP geen recht doen aan de werkelijkheid. Wil de minister ook rekening houden met recidive en de mate waarin risico’s zijn ontstaan?

CCR/Vergroening De binnenvaart staat voor een grote opgave. Ik noem de CCR-regels en de emissie-eisen. Zeker voor kleinere binnenvaartschepen is dit nauwelijks te doen. De Kamer heeft gevraagd om souplesse voor kleine binnenvaartschepen, net zoals in Duitsland. Daar wordt bij keuringen verschil gemaakt tussen schepen met en zonder personeel. Als ik het goed heb begrepen, bieden de CCR-regels ontheffingsmogelijkheden. Wil de minister in overleg gaan met sectororganisaties over invulling hiervan?

Omliggende landen, zoals België, subsidiëren vergroening van de vloot, Nederland niet. Hoe staat het met de Green Deal voor vergroening van de binnenvaart? Wordt financiële steun en een gelijkwaardigheidscertificaat voor motoren op basis van periodieke metingen aan de pijp daarin geregeld?

Ook de aangescherpte geluidseisen zijn voor kleine schepen nauwelijks te doen. Ik heb begrepen dat een periodieke evaluatie van de CCR -regels is toegezegd, maar dat dit niet wordt uitgevoerd. Gaat de minister hier werk van maken?

Laten we kleine binnenvaartschepen zoveel mogelijk in de vaart houden. Juist zij kunnen de haarvaten van ons vaarwegennet bedienen. Een belangrijke schakel in de modal shift.

Varend ontgassen De minister werkt toe naar een verbod op varend ontgassen. Een groot knelpunt is de beschikbaarheid van ontgassingsinstallaties. Het is lastig om voor een ontgassingsinstallatie een vergunning te krijgen. Ik heb begrepen dat Nederland de gassen beschouwt als afval, terwijl de internationale scheepsafvalstoffenverordening dat niet doet. Dat brengt, onnodig, extra eisen met zich mee. Ik zag al een innovatieve verwerkingsmethode langskomen met hergebruik van de gassen. Dan helpt het als die gassen niet langer als afvalproduct gezien worden. Gaat de minister op dit punt actie ondernemen?

Beantwoording schriftelijke vragen ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen SGP Neder-Betuwe 31-10-2018 05:33

Beantwoording schriftelijke vragen SGP en Gemeentebelangen betreft ontgassing van benzeen door de binnenvaart. Op onze vraag welke route de schepen afleggen over de Waal en de Rijn, ook wel het ‘rondje vanuit Duitsland’ genoemd, kregen wij als antwoord: "Dat schepen het rondje Waal, Amsterdam Rijnkanaal, Neder-Rijn varen of anderszins langs Neder-Betuwe varen om bewust benzeen te lozen is in theorie mogelijk, echter hiervan zijn geen concrete aanwijzingen bekend bij de Provincie Gelderland. Of er sprake is van is van direct risico voor de inwoners van de gemeente Neder-Betuwe is ook niet bekend, maar als de informatie over het illegaal lozen van benzeen wel klopt, is dat uiteraard een ernstige zaak Verder laat de gemeente weten dat de Provincie Gelderland hetgeen de media hierover heeft communiceert erg tendentieus vind, maar dat ze de berichtgeving door De Gelderlander erg serieus neemt en dat ze hierop nader onderzoek gaat uitvoeren. Lees de volledige beantwoording in de onderstaande afbeeldingen. Verder heeft ons raadslid Evert de Bruine hierover ook nog het een en ander geschreven. Dat kunt u hier lezen: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1861297720589939&id=1232343390152045

De Havensluis

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD Gouda 07-03-2018 09:16

Met de Gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart in het vizier zijn er diverse politieke partijen die de Havensluis weer als thema opwerpen. PvdA, GoudaPositief, ChristenUnie, VVD, GroenLinks, SP, SGP en GBG tonen zich in hun verkiezingsprogramma allemaal -in meer of mindere mate- voorstander van heropening van de Havensluis.

D66 is kritisch over de heropening van de Havensluis. Natuurlijk zou het vanuit cultuurhistorische overwegingen en het belang van Gouda als waterstad, met een stevige verbinding met de Hollandse IJssel, prachtig zijn als de sluis opnieuw open zou gaan. Bijvoorbeeld ter gelegenheid van de viering van 750 jaar stadsrechten in 2022. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat heropening ook naar huidige inzichten wat D66 betreft nog altijd niet realistisch is.

De kosten van heropening van de Havensluis worden ingeschat op zo’n 10 miljoen euro. Dat is erg veel geld. D66 besteedt deze middelen komende bestuursperiode graag aan het toevoegen van oppervlakte groen en water aan onze stad. Daarmee wordt Gouda klimaatbestendiger gemaakt, een urgente opgave waar heropening van de Havensluis niet direct aan bijdraagt. En een klimaatbestendiger Gouda is hard nodig gezien, onder andere, de toenemende wateroverlast door hoosbuien en de zakkende bodem waar onze stad mee te maken heeft. D66 denkt dan bijvoorbeeld aan het realiseren van nieuw groen in de openbare ruimte op de locatie van de PWA-kazerne in het versteende Gouda Noord of op in de toekomst vrijvallende gronden door clustering van basisscholen. Of aan het realiseren van een extra waterverbindingen tussen de grachten in de Binnenstad en de singels.

Vanuit het perspectief van verbetering van de vaarrecreatie is het de vraag of de opening van de Havensluis de baten zal opleveren die de kosten (inclusief substantiële kosten voor onderhoud en beheer) legitimeren. De Haven en de doorgaande vaarroute richting Reeuwijkse Plassen zijn ook bereikbaar via de bestaande Mallegatsluis en de doorvaarbaarheid van de binnenstad wordt niet alleen beperkt door de Havensluis, maar bijvoorbeeld ook door de Hoornbrug tussen de Donkere sluis en de Visbanken. Ook na heropening van de sluis kunnen slechts lage sloepjes de stad helemaal doorvaren. Aan de provinciale ambities om recreatievaart van de Gouwe af te halen draagt dit dus ook maar beperkt bij. En dan hebben we het nog niet over het verkeerskundige ’open eindje’ dat de Veerstal er naar actuele geschiedkundige inzichten ook is.

https://gouda.d66.nl/2018/03/07/de-havensluis/

Havensluis in 1875 (bron: Streekarchief Midden-Holland)

Wat D66 betreft investeren we die € 10 miljoen komende periode dus in ruimte voor meer groen en meer water om Gouda klimaatbestendiger, maar ook leefbaarder en gezonder te maken. In droge voeten voor onze stad en inwoners dus. We zijn niet tegen heropening van de Havensluis, maar de kosten en baten staan voor ons op dit moment niet in verhouding. Zeker als de heropening volledig met publieke middelen bekostigd moet worden, kunnen we dat bedrag vele malen beter en effectiever investeren in klimaatbestendigheid.

Thierry van Vugt Lijsttrekker D66 Gouda

Fusie Zeeland Seaports

SGP SGP Zeeland 01-12-2017 00:00

Er is in de Statenzaal wel eens gezegd dat de SGP een conservatieve partij is. Niets is minder waar. De SGP is voorstander van verbeteringen. Als het goed is voor de toekomst, dan moet je dingen durven veranderen. Dan moet je daar ook voor gaan. De SGP is voorstander van de fusie tussen Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. De partner is ook een logische partner als het gaat over inhoud, maat en schaal.

Binnen Zeeland is er wel eens kritisch naar de Provincie gekeken, omdat er kritische vragen werden gesteld. Kritische vragen houden wij ook. Dat wil niet zeggen dat we niet enthousiast zijn over de fusie, maar het is onze taak om kritisch te zijn als het gaat over zorgvuldige besluitvorming. Een second opinion zoals die is uitgevoerd past daar ook in. De SGP is niet tegen de fusie, integendeel, maar we vinden het wel van groot belang dat de Zeeuwse belangen zo goed mogelijk gewaarborgd worden.

Provinciale Staten (PS) hebben geen beslissingsbevoegdheid met betrekking tot de fusie. Die bevoegdheid ligt bij Gedeputeerde Staten (GS). PS hebben wel een brief opgesteld met wensen en bedenkingen over de fusie. Over het algemeen luistert GS goed naar PS. We gaan er dan ook vanuit dat essentiële punten uit de brief door GS worden overgenomen. De SGP heeft speciale aandacht gevraagd voor een aantal punten uit deze brief:

Strategische visie/10-jaren plan goedkeuren of vaststellen: De SGP wil graag van GS weten wat het wordt. Als het gaat over de inhoud, gaat vaststellen namelijk verder dan goedkeuren. Daar komen meer bevoegdheden bij kijken. Toezichthoudend orgaan: Majeure bevoegdheden gaan naar dat orgaan. De eerste jaren moet daar een politieke vertegenwoordiging zijn. Dat is heel belangrijk. Het moet geen automatisme zijn dat die politieke vertegenwoordiging na 2 jaar verdwijnt. Statenlid Roeland: ‘’Laten we dat te zijner tijd goed evalueren en dan kijken wat de juiste beslissing is.  Voordelen die de fusie op kan leveren: De SGP is van mening dat de fusie voordelen op kan leveren. Die moeten dan nog wel waargemaakt worden. Dat moet in de strategische visie goed uitgewerkt worden.  Cultuurverschillen: Er zijn cultuurverschillen tussen Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. Er zijn genoeg voorbeelden van fusies die later mislukt zijn door cultuurverschillen. Het is belangrijk dat daar aandacht voor gevraagd wordt.  Opschortende voorwaarden: De SGP vindt het zeer belangrijk dat de samenwerkingsovereenkomst en de financieringsovereenkomst betreffende veiligstelling en sanering van Thermphos eerst ondertekend worden, voordat wordt overgegaan tot fusie. We hebben het college gevraagd hoe het daarmee staat en wat de kans van slagen is als het gaat over deze overeenkomsten. Komen daar goede en heldere voorwaarden uit zodat we in de toekomst verschoond blijven van allerlei discussies over een eventuele verdeling van overrendement nadat het Thermphosterrein schoon is opgeleverd? Dit overrendement moet wel ten goede komen aan Zeeland. De Provincie Zeeland heeft geen juridische/morele verplichting om een bijdrage te leveren aan de saneringskosten. Dat doen we wel, in het belang van Zeeland, van de economische structuur en in het belang van de mogelijkheden voor verdere havenontwikkeling. Als dat extra rendement oplevert, moet dat wel terugvloeien naar de Zeeuwse economie en de havens. 

Naast deze punten hecht de SGP er veel waarde aan dat het nieuwe havenbedrijf aandacht zal besteden aan de klanttevredenheid. Niet alleen van nieuwe klanten, maar ook van bedrijven die er al gevestigd zijn. Om die reden hebben wij een motie die hiertoe oproept, mede ingediend. 

Schrappen in ferry Vlissingen Breskens voorlopig van de baan; SP blijft zich inzetten voor behoud volwaardige veerdienst

SP SP D66 Partij voor Zeeland ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD CDA Zeeland 30-11-2017 17:23

De veerdienst Vlissingen-Beskens wordt nog niet ingekrompen. Het schrappen van de afvaart van 7.48 uur in Breskens is voorlopig van de baan. Het dagelijks provinciebestuur komt daarmee tegemoet aan de SP. Die stelde de kwestie aan de orde in de Statencommissie Ruimte, terwijl gemeenten, scholen, studenten en recreatiebedrijven felle kritiek leverden op de inkrimping. De spitsboot blijft nu voorlopig nog tot de zomervakanties in de vaart. De SP blijft zich er voor inzetten dat ook daarna een volwaardige dienstverlening overeind blijft.

Dat blijft hard nodig. Want vrijwel alle andere partijen stemden een jaar geleden al in met afbraak van de dienstverlening. Alleen de SP stemde daar toen tegen, samen met de eenmanspartijen 50plus, PvZ en ZL. Nu het dagelijks provinciebestuur alvast een begin wilde maken met de afbraak, reageerden partijen als PvdA, PVV, D66 en GL 'geschrokken' en 'teleurgesteld', maar ook zij gingen daar een jaar geleden al mee akkoord, pepert SGP-gedeputeerde Van der Maas hen nog maar weer eens in.

De SP verzette zich al vaker tegen het inkrimpen van de veerdienst, en blijft dit doen, omdat minder afvaarten de leefbaarheid schaden en de toegang tot onderwijs en bedrijvigheid beperken.

Ondanks grote bezwaren van de SP gingen vrijwel allepartijen vorig jaar al akkoord met de afbraak van het fiets-voetveer: vanaf 2017-2019 zal de dienstregeling al langzaam worden versoberd, en in 2024 wordt die gehalveerd. Dan worden de huidige twee boten vervangen door één grotere boot die dan nog maar één keer per uur zal varen. Die nieuwe boot kan weliswaar meer mensen vervoeren (maximaal 299), maar dat zijn er minder dan de huidige twee boten samen mee kunnen nemen. Het is nog wel de bedoeling één van de huidige boten dan 'voorlopig' in reserve te houden voor noodgevallen. 

Hieronder volgt ons artikel uit 2016 over de besluitvorming van een jaar geleden.  Toen ging een grote meerderheid van de Statenfracties met de afbraak akkoord. Zonder dat allerlei andere mogelijkheden goed zijn onderzocht. Dat afbraakplan kreeg vrijwel kritiekloos steun van de partijen die in het dagelijks provinciebestuur zijn vertegenwoordigd: CDA, SGP, VVD en PvdA, en ook van ChristenUnie, D66, GroenLinks en PVV, al betreurden die laatste twee partijen nog wel dat niet serieus naar de andere mogelijkheden was gekeken.

De SP snapt dat de provincie niet onnodig veel geld in de veerverbinding wil steken, en daarom manieren zoekt om kosten te besparen. De provincie moet ieder jaar 4 miljoen euro bijleggen. Er maken veel minder mensen gebruik van de boot dan was verwacht. Ook zijn er vaak technische problemen met de schepen, waardoor ze met enige regelmaat niet varen.

,,Maar dat mag beslist niet ten koste gaan van de leefbaarheid van met name West-Zeeuws-Vlaanderen”, zei SP-statenlid Ronald Viergever. Hij wees er op dat ook besparingsmogelijkheden zijn aangedragen die zorgen voor het behoud van een fatsoenlijke dienstregeling en werkgelegenheid. ,,Waarom is daar niet zorgvuldiger naar gekeken? Daar is nog tijd genoeg voor.”

De SP stelde dan ook voor - samen met PvZ, Zeeland Lokaal, 50Pus en GroenLinks – om nog geen besluit te nemen, en eerst ook de manieren onder de loep te nemen voor een gezondere exploitatie zonder dat de diensregeling drastisch verslechtert. 

Maar de andere partijen hadden daar geen oren naar. Terwijl ze tornen aan het belang van de veerdienst voor het woon- en werkverkeer, willen ze de nieuw aan ter schaffen boot vooral ook in de markt zetten als toeristische attractie. Door er meer reclame voor te maken, en door er allerlei voorzieningen aan toe te voegen, zoals horeca, wifi  en oplaadpunten voor elektrische fietsen. Ze gaan er van uit dat dit meer opvarenden trekt, die ook nog eens bereid zouden zijn meer geld voor een kaartje te betalen. De SP gelooft daar niet zo in, en vreest dat een drastisch ingekrompen veerdienst eerder minder dan meer gebruikers trekt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.