Nieuws van ChristenUnie over VVD inzichtelijk

18 documenten

Nieuwsbrief december 2019

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Den Helder 18-12-2019 18:30

Hierbij ontvangt u weer een Nieuwsbrief van de ChristenUnie in Den Helder. Het is Advent en we bereiden ons voor op de Kerstdagen en de jaarwisseling. Een tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar en ook plannen te maken voor het komende jaar.Als afdeling van de ChristenUnie kijken we met een dankbaar hart terug op het afgelopen jaar. Misschien weet u het nog: na een intensieve periode van onderhandelingen werd eind juni vorig jaar bekend gemaakt dat de zeven formerende partijen, Beter voor Den Helder, CDA, VVD, Stadspartij, PvdA, Seniorenpartij en ChristenUnie, het in principe eens zijn over de inhoud van het zogenaamde ´Helders Akkoord´. Het thema is: voorwaarts, in gezamenlijkheid, waarbij nadrukkelijk ruimte moet zijn om de denkkracht en ideeën van die partijen die niet aan het akkoord hebben meegewerkt een plek te geven. Net als de inbreng van bewoners, ondernemers en partners in de stad.

En nu al weer anderhalf jaar, maakt Tjitske Biersteker, namens de ChristenUnie, deel uit van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder. Ze schreef toen dat ze zich nog steeds verwondert over het feit dat ze dit ambt namens de ChristenUnie mag uitoefenen: Ik ben daar dankbaar voor en vind dat tegelijkertijd een grote verantwoordelijkheid. Er is een goed contact met de (steun)fractie en gezamenlijk weten we ons afhankelijk van onze God.

Sinds de verkiezingen in het voorjaar van 2018 en onze deelname aan het college bestaat de fractie uit de raadsleden Hans van Donkelaar en Dina Polonius. Ze worden ondersteund door de raads-commissieleden Anjo van Dam en Sebastiaan Pavlotzky en tot september jl. Jannemieke van Donkelaar.

Het bestuur bestaat sinds juli 2018 uit Kobus Post (penningmeester) en Piet Bras (secretaris).

Als bestuur en fractie willen we graag meer doen dan de zaak 'draaiende houden' en we hebben zo’n twee weken geleden hier overleg over gehad. Voor het komende jaar zien we uit naar versterking voor bestuur en fractie om zo de afdeling te versterken. En nieuwe (gezins) leden zijn natuurlijk ook welkom. We willen in het komende jaar de leden nog meer bij ons werk betrekken. We houden u op de hoogte! Dit is een belangrijk punt van aandacht en ook van gebed.

Tenslotte, gezegende kerstdagen en ook veel heil en zegen in het nieuwe jaar gewenst.

Een hartelijke groet van:

Tjitske Biersteker, (wethouder)

Raadsleden: Hans van DonkelaarDina Polonius

Raadscommissieleden: Anjo van DamSebastiaan Pavlotzky

Bestuur: Kobus Post en Piet Bras

Interview Henk Staghouwer

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD PvdA Delfzijl 25-09-2019 09:34

https://delfzijl.christenunie.nl/k/n1235/news/view/1279708/43652/staghouwer (2).jpgEen belangrijk onderdeel van de portefeuille van onze gedeputeerde Henk Staghouwer is gaswinning bovengrond (schade en versterken). Voor RTV Noord aanleiding om hem uitgebreid te interviewen.

Niemand steekt zijn hand op als op een zaterdagochtend na de verkiezingen de taken worden verdeeld in het provinciebestuur en het dossier gaswinning op tafel ligt. Niemand. En toch moet iemand het doen.  

Uiteindelijk wijzen alle vingers in de richting van de ervaren Henk Staghouwer (57) uit Briltil. Hij is volgens zijn collega's dé aangewezen persoon om deze lastige taak op zich te nemen. Zelf staat de ChristenUnie-gedeputeerde niet direct te springen. 

Wat dacht u toen u werd gevraagd? 

'Nee hè, waarom ik? Ik heb er daarna goed over nagedacht en ook wel van wakker gelegen. De afgelopen jaren heb ik het geworstel gezien op dit dossier. Ook van mijn collega Eelco Eikenaar, die het er wel moeilijk mee heeft gehad. Dat weeg je allemaal af. Maar goed, in de ogen van mijn collega's was ik de juiste man en uiteindelijk heb ik vol overtuiging ja gezegd en ik doe het nu met plezier.' 

Wat maakt Henk Staghouwer de juiste man? 

'Ik probeer altijd bescheiden te blijven, dus ik vind het lastig om over mezelf te oordelen. Maar misschien is het een combinatie van dat ik veel bagage in mijn rugzak heb, processen goed doorgrond en af en toe met mijn vuist op tafel sla. En als ik mij in iets vastbijt, laat ik ook niet zomaar meer los.' 

Bagage 

Ervaring deed Staghouwer onder meer op als ondernemer met een aantal bakkerijen. Het bakkersambacht werd hem met de paplepel ingegoten. Zijn opa had een bakkerij in Stad en zijn vader bakte broden in Zuidhorn. Het bakkersvak lijkt de jonge Staghouwer ook wel wat. Op zestienjarige leeftijd begint hij in de zaak van zijn vader. 

Jaren later wordt Staghouwer zelf ondernemer en heeft hij meerdere bakkerszaken onder zijn hoede. Hij leert er met geld, verantwoordelijkheden en personeel omgaan. Na dertig jaar verkoopt Staghouwer zijn bedrijf en richt hij zich volledig op de politiek. 

De taart is verdeeld 

Sinds 2013 is Staghouwer gedeputeerde. De afgelopen jaren houdt hij zich vooral bezig met landbouw, visserij en natuur. Sinds dit voorjaar is het dossier gaswinning daar bij gekomen. Althans, een gedeelte van het dossier. 

Omdat niemand stond te springen om het gasdossier hebben de gedeputeerden de taart verdeeld. Tjeerd van Dekken (PvdA) gaat over de gaswinning ondergrond (gas- en zoutwinning) en Mirjam Wulfse (VVD) is samen met Nienke Homan (GroenLinks) verantwoordelijk voor het Nationaal Programma Groningen (NPG). Staghouwer heeft de gaswinning bovengrond (schade en versterken) onder zijn hoede. 

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om dit dossier te verdelen? 

'Dat was een voorwaarde van mij. Toen het ging over verdeling van de dossiers was dit het eerste onderwerp dat op tafel kwam. Toen zei ik van: het is leuk beste mensen, maar we zijn met elkaar verantwoordelijk voor alle besluiten die we nemen als college en ik vind dat we het gasdossier breed in het college moeten neerleggen. En ik moet zeggen dat het een prima verdeling is.' 

Jullie vinden het een prima verdeling, maar er is ook kritiek op. Het dossier is op deze manier versnipperd en er is geen duidelijk boegbeeld, iemand die voorop gaat in de strijd. 

'Wij vinden het zelf niet onduidelijk. We zijn als college verantwoordelijk voor het dossier. En als je iemand wilt aanspreken, dan kun je altijd als eerste bij mij terecht.' 

U bent dus het eerste aanspreekpunt? 

'Ja, dat klopt.' 

Wat trof u aan in dit dossier toen u begon? 

'Veel wantrouwen, veel bestuurlijke spaghetti en twee grootheden: Den Haag en Groningen. Maar de eerste twee punten zijn wel heel zorgelijk.' 

Staghouwer wil ervoor zorgen dat de rust weer terugkeert in het dossier. Misschien is dat wel waarom hij de juiste man op de juiste plaats is: hij straalt rust en kalmte uit. Daarnaast hoeft hij zich niet per se meer te bewijzen. Ambities voor Den Haag heeft hij bijvoorbeeld niet.  

De gedeputeerde is naar eigen zeggen een echte familieman. Zijn werkkamer thuis in Briltil hangt vol foto's van zijn zoon en dochters. 'Laatst kwamen ze op bezoek. Toen heb ik lasagne gemaakt, want dat vinden ze lekker. Dan sta ik een uurtje in de keuken en eten we gezellig met elkaar.' 

Hoe wilt u de rust weer terugkrijgen in het gasdossier? 

'Ik vind het belangrijk dat je altijd met elkaar om tafel blijft zitten en het gesprek blijft voeren.' 

Hoe heet de soep ook wordt gegeten? 

'Dan blaas je maar wat harder. Je moet met elkaar blijven praten. Als dat niet lukt, krijg je een hoop ellende. Mensen mogen mij daar ook op aanspreken. En als er iets niet goed gaat en het probleem ligt in Den Haag, dan ren ik daar naar toe en haal de minister uit zijn vergadering en gaan we het erover hebben. Zo moet je met elkaar omgaan.' 

Slaat u daarbij ook weleens met uw vuist op tafel? 

'Als het nodig is wel ja. Wat dat betreft heb ik wel twee gezichten. De ene kant van een zachte gezinsman en de andere kant kan ik wel stevig met de vuist op tafel slaan.' 

Waar mogen de kiezers u aan het einde van de rit op beoordelen? 

'Als wij niet ervoor zorgen dat het vertrouwen van de Groningers is teruggekomen. Ik praat als 'we' want we zijn er samen met de gemeenten verantwoordelijk voor. Als we er niet voor hebben kunnen zorgen dat de aannemersbusjes kunnen rijden en er écht iets is gebeurd ten aanzien van schade en versterken. Ja, dan mag je mij naar huis sturen, want dan vind ik dat mijn werk niet goed heb gedaan.' 

Verhoging prostitutieleeftijd nog steeds onzeker

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD D66 CDA Heemstede 17-07-2019 20:37

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278111/48317/Nachtclub op de Wallen.jpgAl een paar jaar debatteert de gemeenteraad van Haarlem over verhoging van de minimumleeftijd voor sekswerkers van 18 naar 21 jaar. In de laatste raadsvergadering voor de zomer werd er voor de derde keer over gestemd. Drie raadsleden waren afwezig. De stemmen staakten bij een hoofdelijke stemming: er waren 18 voorstanders en 18 tegenstanders. Daarom moet na de zomer opnieuw worden gestemd. Drie andere voorstellen van de ChristenUnie om de prostitutieregels aan te scherpen werden wel aangenomen door de gemeenteraad.

ChristenUnie heeft samen met het CDA al en paar keer voorgesteld de prostitutieleeftijd te verhogen. Op een eerder voorstel reageerde het college echter dat er snel landelijke regelgeving zou komen en dat de raad beter dat kon afwachten. Die landelijke regelgeving kwam echter niet. Er is landelijk steun voor verhoging van de leeftijdsgrens maar over andere delen van de wetgeving rond prostitutie is nog veel discussie waardoor het inmiddels al bijna 10 jaar duurt voordat deze nieuwe regels worden ingevoerd.

Uiteindelijk kwam het college in 2017 alsnog met een eigen voorstel. Begin 2018 besloot echter een meerderheid van de gemeenteraad de beslissing uit te stellen. Er zou eerst een nieuwe discussie in de gemeenteraad nodig zijn en het liefst wachten veel partijen op de landelijke regelgeving.

Omdat de landelijke regelgeving door diverse omstandigheden lang op zich laat wachten heeft het college besloten het voorstel toch opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad. In het nieuwe stuk gaat de leeftijdsgrens nog steeds omhoog van 18 naar 21 jaar, maar is wel voorzien in een overgangsregeling voor sekswerkers die nu tussen de 18 en 21 jaar oud zijn. Het college benadrukt dat de nieuwe regels regionaal zijn afgestemd en dat de gemeente Haarlem één van de laatste gemeenten is die de nieuwe regels nog moet invoeren.

Helaas zijn nog steeds een aantal partijen in de gemeenteraad tegen dit voorstel. Dit ondanks het feit dat deskundigen zoals de GGD, de politie, het Scharlaken Koord en de nationale rapporteur mensenhandel aandringen op deze leeftijdsverhoging. Partijen als D66 en VVD zijn tegen omdat zij vrezen voor een vlucht in de illegaliteit en omdat zij liever een landelijke aanpak via het strafrecht zien dan een bestuurlijke aanpak via de Algemene Plaatselijke Verordening. De ChristenUnie heeft er op gewezen dat van een vlucht naar de illegaliteit geen bewijzen zijn in de andere gemeenten zoals Alkmaar, Haarlemmermeer en Amsterdam die inmiddels de leeftijdsverhoging al hebben doorgevoerd. In Amsterdam was zelfs een inspraakbijdrage namens zo’n 200 sekswerkers die pleiten voor de verhoging van de leeftijd.

Momenteel zijn naast D66 en VVD ook GroenLinks en SP tegen de leeftijdsverhoging. Als alle raadsleden na de zomer aanwezig zijn en elk raadslid stemt volgens de lijn van de fractie dan zijn er 20 tegenstanders van leeftijdsverhoging en 19 voorstanders. De ChristenUnie hoopt daarom dat een fractie zich nog zal bedenken of dat één raadslid anders zal stemmen dan zijn fractie.

Aanscherping regels

Omdat de raad nog niet tot een besluit kon komen over de leeftijd moet ook over het totale pakket aan regels rondom prostitutie nog na de zomer worden gestemd. Wel is er al gestemd over een viertal amendementen van de ChristenUnie om deze regels aan te scherpen. Van deze vier amendementen zijn drie amendementen overgenomen door de gemeenteraad. Dit betreft het voorstel om te zorgen dat sekswerkers niet wonen op hun werklocatie (en zo nog afhankelijker worden), het voorstel om klanten te verbieden seksuele handelingen te verrichten met een sekswerker bij een vermoeden dat geen sprake is van een vergunning voor een prostitutiebedrijf en het voorstel om geen uitzonderingen toe te staan op het verbod van de aanwezigheid van minderjarigen in een seksinrichting.

Het voorstel van ChristenUnie en SP om ook een minimum verhuurperiode voor sekswerkers vast te leggen haalde het niet. Het idee van dit voorstel, op basis van een tekst uit de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, was om zo te voorkomen dat sekswerkers snel rouleren tussen verschillende inrichtingen zodat de controle op mensenhandel moeilijker wordt. Volgens het college heeft dit echter geen invloed omdat iemand ook een kamer kan huren in een prostitutiebedrijf en dan zelf de sekswerkers kan rouleren.

AMENDEMENT Eigen huis voor sekswerker

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 11 juli 2019,

In beraadslaging over de Algemene plaatselijke verordening,

Overwegende dat:

Artikel 3:12 lid 1 t/m 3 regelt dat het voor bezoekers verboden is zich in de seksinrichting te bevinden gedurende de tijd dat deze gesloten is; In de modelverordening van de VNG ook geregeld is dat sekswerkers ‘s nachts niet aanwezig mogen zijn in de inrichting; Deze bepaling van belang is omdat een sekswerker die ook aanwezig is gedurende de tijd dat de inrichting gesloten is veel afhankelijker is van de exploitant omdat wonen en werken dan samen kunnen gaan op één locatie; De exploitant en de beheerder hiervoor verantwoordelijk zijn;

Besluit

Aan artikel 3:12 een 5e lid toe te voegen luidende: “Het is de exploitant en de beheerder verboden een sekswerker te laten verblijven in een seksrichting tussen 01.30 en 06.30 uur”; De toelichting aan te vullen met: “Het vijfde lid richt zich tot de exploitant en de beheerder en heeft als doel te voorkomen dat seksinrichtingen door sekswerkers gebruikt worden om te overnachten.”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

AMENDEMENT Verbodsbepalingen klanten

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 11 juli 2019,

In beraadslaging over de Algemene plaatselijke verordening,

Overwegende dat:

In de voorgestelde wijziging van de APV voor exploitanten en sekswerkers allerlei regels gelden met het oog op het beschermen van sekswerkers; In het voorstel de klant geheel geen verantwoordelijkheid wordt gegeven ten aanzien van het beschermen van sekswerkers tegen illegale praktijken; Artikel 3:21 van de modelverordening van de VNG het mogelijk maakt klanten te verbieden seksuele handelingen te verrichten wanneer er een redelijk vermoeden is dat er sprake is van illegale prostitutie;

Besluit

Artikel 3:21 en de bijbehorende toelichting als volgt vast te stellen: Artikel 3:21 Verbodsbepalingen klanten 1. Het is een klant verboden seksuele handelingen te verrichten met een sekswerker van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat zij werkzaam is voor of bij een exploitant aan wie geen vergunning voor een prostitutiebedrijf is verleend. 2. Het is verboden op of aan de weg of op, aan of in een andere voor publiek toegankelijke plaats gebruik te maken van de diensten van een sekswerker. 3. Het in het tweede lid genoemde verbod geldt niet in een seksinrichting waarvoor een vergunning is verleend. TOELICHTING Artikel 3:21 Verbodsbepalingen klanten Dit artikel richt zich niet tot exploitanten of sekswerkers, maar tot hun (potentiële) klanten en is daarmee complementair aan enkele andere bepalingen van dit hoofdstuk. Kort gezegd is het enerzijds verboden om gebruik te maken van de diensten van een sekswerker die werkzaam is in het illegale circuit, anderzijds verbieden enkele artikelen de sekswerker om diensten (op een bepaalde wijze of op bepaalde plekken) aan te bieden, terwijl dit artikel de klant verbiedt om in te gaan op een aanbod. Dit betekent dat handhavend kan worden opgetreden tegen zowel de sekswerker als tegen de klant. Het in het eerste lid opgenomen verbod kan enkel aan de klant worden tegengeworpen voor zover hem enig verwijt kan worden gemaakt, bijvoorbeeld als de seksuele handelingen (zullen) plaatsvinden in een seksinrichting waarin de daarvoor mede verleende vergunning of een afschrift daarvan niet zichtbaar aanwezig is of als uit de wijze van adverteren kennelijk blijkt dat het om een onvergund prostitutiebedrijf gaat (zie artikel 3:13). Aan artikel 6:1 lid 1 wordt in de opsomming van artikelen toegevoegd “3:21”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frits Garretsen, SP

AMENDEMENT Minderjarigen niet in seksinrichtingen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 11 juli 2019,

In beraadslaging over de Algemene plaatselijke verordening,

Overwegende dat:

Artikel 3:12 lid 4 regelt dat minderjarigen niet aanwezig mogen zijn in seksinrichtingen; Daarbij echter de mogelijkheid wordt geboden bij vergunning hiervan af te wijken; Dit een onwenselijke toevoeging is ten opzichte van de VNG-modelverordening;

Besluit

In artikel 3:12 lid 4 te schrappen “, tenzij bij vergunning anders is bepaald”;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

AMENDEMENT Minimale verhuurperiode werkruimte

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 11 juli 2019,

In beraadslaging over de Algemene plaatselijke verordening,

Overwegende dat:

Artikel 3:16 van de modelverordening van de VNG het mogelijk maakt dat een minimale verhuurperiode wordt vastgesteld om zo te voorkomen dat sekswerkers snel worden gerouleerd;

Besluit

Artikel 3:16 en de bijbehorende toelichting als volgt vast te stellen: Artikel 3:16 Minimale verhuurperiode werkruimte Een werkruimte wordt bij aanvang van het huren voor ten minste 8 aaneengesloten weken verhuurd. TOELICHTING Artikel 3:16 Minimale verhuurperiode werkruimte Met dit voorschrift wordt een minimale verhuurperiode van een aantal weken voor werkruimtes geïntroduceerd. Een minimale verhuurperiode bemoeilijkt het snelle rouleren van sekswerkers; iets dat in het bijzonder – maar niet bij enkel – bij de raamprostitutie speelt en dat het toezicht bemoeilijkt en dat een tactiek is die in de mensenhandel wordt gebruikt. Na de minimale eerste verhuurperiode mag per week (of zelfs dag) verhuurd worden. Ook parttime werken is overigens toegestaan, mits de eerste acht weken maar wordt gehuurd gedurende bijvoorbeeld 3 dagen per die acht weken. In die eerste weken hebben hulpverlenings­instanties dan voldoende gelegenheid gehad om een relatie met de prostituee op te bouwen en signalen van mensenhandel waar te kunnen nemen. Aan artikel 6:1 lid 1 wordt in de opsomming van artikelen toegevoegd “3:16”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frits Garretsen, SP

Europese petitie tegen antisemitisme gelanceerd

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD Nederland 03-05-2019 08:52

Door Webredactie op 3 mei 2019 06:01

Europese petitie tegen antisemitisme gelanceerd

ChristenUnie, SGP en CIDI starten Europese petitie www.stop-antisemitisme.nl met verzoek aan nieuwe Europese Commissie

Aan het begin van de Europese campagne begint de Joodse organisatie CIDI samen met politieke partijen SGP en ChristenUnie een petitie om de nieuwe Europese Commissie te vragen de strijd tegen antisemitisme tot een van de speerpunten te maken voor de komende jaren. “Negen op de tien Europese Joden ervaart dat antisemitisme de afgelopen vijf jaar is toegenomen. Deze gemeenschap voelt zich onveilig. De Europese Unie moet prioriteit geven aan de bestrijding van antisemitisme want dit kwaad komt helaas overal in de EU voor”, zegt Peter van Dalen, lijsttrekker van de ChristenUnie-SGP lijst.

Het CIDI steunt dit initiatief van harte en verspreidt de petitie in Nederland en via haar partnerorganisaties in heel Europa. “Steeds meer Joden in Europa overwegen om te emigreren of zetten werkelijk deze stap vanwege antisemitisme. Dat is tragisch en Europese landen kunnen veel meer doen om dit vreselijke kwaad te bestrijden”, zegt Hanna Luden, directeur van het CIDI.

De petitie is vanmorgen gelanceerd in het Nederlands, Engels en Frans op de websites www.stop-antisemitisme.nl en http://www.stop-antisemitism.eu. In de petitie vragen de organisaties om een aantal concrete maatregelen die de Europese Commissie kan nemen tegen antisemitisme zoals veiligheidsmaatregelen en het bestrijden van haatmisdrijven.

Bert-Jan Ruissen, SGP-kandidaat voor het Europees Parlement: “De EU houdt zich bezig met allerlei regeltjes en richtlijnen, terwijl het pijnlijke probleem van het toenemende antisemitisme geen serieuze plek heeft op de politieke agenda. Dat moet anders, en daar ga ik me voor in zetten. Dit is een uiterst zorgelijke situatie en een angstige bedreiging voor het Joodse volk. Ik roep daarom alle partijen op om zich uit te spreken voor een Europa dat een veilig thuis is voor Joden. Collega's, sluit je aan bij deze petitie!"

Steun vanuit de Tweede Kamer

De Europese actie van CIDI en de Europese lijsttrekkers van ChristenUnie en SGP krijgt volledige steun van de Nederlandse partijleiders. Kees van der Staaij: "Een Joodse vrouw uit Almere vertelde me pas dat ze haar kettinkje met Davidsster niet meer durfde te dragen, omdat kinderen haar uitscholden. Ze riepen dat het een grote fout was dat niet haar hele familie was uitgemoord in de Tweede Wereldoorlog. Als je dat hoort, dan breekt je hart. Het toenemende antisemitisme schreeuwt om een weerwoord. Laten we ons daarom in heel Europa uitspreken tegen Jodenhaat.”

ChristenUnie partijleider Gert-Jan Segers presenteerde onlangs samen met de VVD een initiatiefnota om de strijd tegen antisemitisme in Nederland hoger op de agenda te krijgen en concrete maatregelen te nemen. “Ik sprak een Joodse jongen die me vertelde dat hij nooit onbevangen de straat op kan met zijn keppeltje op. Hij heeft dagelijks te maken met antisemitisme. Maar het ergste vindt hij als omstanders wegkijken en doen alsof het probleem er niet is. Dat mag nooit gebeuren, niet in Nederland en niet in Europa. Wij mogen nooit zwijgen, Joden horen bij Europa. Daarom moet het de hoogste prioriteit worden van de Europese Commissie om veiligheid te bieden aan de Joodse gemeenschap in Europa.”

Riool verdeelt gemeenteraad Gouda

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA PvdA GroenLinks SGP D66 Partij voor de Dieren Gouda 29-03-2019 20:10

https://gouda.christenunie.nl/k/n6063/news/view/1273472/64628/riool.jpgOnlangs is het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2019-2023 door de gemeenteraad vastgesteld. Het gaat daarbij om een strategisch beheerplan.

In dit plan worden drie belangrijke wettelijke taken vastgelegd:

doelmatige inzameling en transport van afvalwater doelmatige inzameling en verwerking van hemelwater voorkomen of beperken van structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand Hoge kosten voor de burger

De rioolheffing in Gouda is hoog vergeleken met andere Nederlandse gemeenten. Dit komt o.a. door de keuze die in 2014 is gemaakt voor een duurzame financiering. Er is toen namelijk afgesproken om niet steeds te gaan lenen voor het rioolonderhoud, De jaarlijkse opbrengsten moesten op termijn voldoende zijn voor de te maken jaarlijkse kosten. Vanaf 2020 is er daarom sprake van een kostendekkende financiering.

Die kosten voor onderhoud riolen zijn ook hoog omdat we te maken hebben met bodemdaling en het omdat het steeds belangrijker wordt om klimaatbestendige maatregelen te nemen, aangezien we anders steeds vaker te maken gaan krijgen met ondergelopen straten en tunnels. Overigens zullen de lasten voor de inwoners op termijn wat gaan dalen, omdat we niet meer extra gaan lenen en aflossen op bestaande leningen.

Verdeeldheid in Goudse raad

In 2014 heeft de toenmalige wethouder van Gouda Positief (Jan de Laat) die nieuwe wijze van financiering door de gemeenteraad geloodst. Er was unanieme (!) steun voor dat plan. Bij het nieuwe Gemeentelijke Rioleringsplan is voortgebouwd op de afspraken die toen zijn gemaakt:

kostendekkend tarief alle kosten die met het riool samenhangen, dus ook klimaatmaatregelen worden hieruit gefinancierd

Ondanks het feit dat op basis van voortschrijdend inzicht in noodzakelijke klimaatregelen er meer investeringen nodig zijn, is het toch gelukt om de komende jaren de heffing minder hoog te laten zijn dan in 2014 was verwacht. Het college adviseerde om te kiezen voor scenario midden. Scenario “0” geeft een verhoogd risico van wateroverlast en wordt ook door deskundigen afgeraden. Die zie scenario midden als een “minimum” variant. Nog minder is niet verantwoord. Gouda Positief koos (samen met SGP, VVD, SP, Gouda’s 50+ Partij en GBG) middels een amendement toch voor dat scenario “0”. Onduidelijk bleef daarbij in hoeverre de noodzaak van de voorgestelde klimaatmaatregelen worden onderschreven. In ieder geval vonden deze partijen dat de kosten van de (met het riool gerelateerde) klimaatmaatregelen, zoals meer groen en betere wateropvang, uit andere middelen moeten worden gefinancierd, waardoor het tarief voor het riool lager wordt. Zo’n verhaal klinkt natuurlijk positief naar de burger. Ze geven echter niet aan waar die gelden voor die kosten dan wel vandaan moeten komen en ze slaan daarmee een gat van zo’n 1,5 miljoen euro in de begroting. Ook stappen ze af van het uitgangspunt uit 2014, dat de noodzakelijke investeringen via de rioolheffing worden gefinancierd.

In de beeldvorming werd trouwens gesuggereerd dat dit college extra lasten van 1,5 miljoen oplegt voor de Goudse burgers. Dat is natuurlijk onzin. De klimaatkosten waren voorzien en het tarief blijft onder het tarief dat in 2014 was afgesproken voor de komende jaren (zie grafiek).

https://gouda.christenunie.nl/k/n6063/news/view/1273472/64628/riool-verdeelt-gemeenteraad-gouda.html

Conclusie

De ChristenUnie is (met D66, PvdA, CDA, GroenLinks en Partij voor de Dieren) van mening dat er sprake moet zijn van een consistent beleid en de riool gerelateerde kosten gefinancierd moeten worden uit de rioolheffing. Onze keuze slaat daardoor geen gat in de begroting! Daarbij is die keuze voor de inwoners ook gunstig omdat de heffing die hiervoor nodig is, lager wordt dan in 2014 was voorzien. Een meerderheid van de raad heeft nu gekozen voor een degelijke en klimaatbestendige aanpak en verbetering van het riool. En met een logische en consistente financiering vanuit de rioolheffing. Voor de nabije toekomst is het nu de verwachting dat door een verbeterd rioolstelsel inclusief noodzakelijke klimaatmaatregelen, de overlast in Gouda zal gaan afnemen.

Digitale loketten op stadsdeelkantoren kunnen dienstverlening dichtbij houden

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP VVD 's-Gravenhage 21-02-2019 09:53

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1264077/487158/paspoort.jpg

De gemeente verwacht de komende jaren minder bezoekers op stadsdeelkantoren, omdat reisdocumenten tegenwoordig niet meer vijf, maar tien jaar geldig zijn. Daarom zullen bewoners vanaf 1 juli nog maar bij twee van de acht stadsdeelkantoren terecht voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs, of het aangeven van de geboorte van een kind. Er zijn slimmere oplossingen, vinden Pieter Grinwis  (ChristenUnie/SGP), Frans de Graaf (VVD) en Mariëlle Vavier (GroenLinks). Ze dienen daarom tijdens de komende raadsvergadering een motie in waarin ze het college oproepen te onderzoeken of inwoners alsnog met digitale middelen kunnen worden geholpen, bijvoorbeeld met een videoverbinding in hun eigen stadsdeelkantoor.

De ChristenUnie/SGP, VVD en GroenLinks begrijpen dat het geen pretje is om vanuit Scheveningen Dorp helemaal naar de Leyweg te moeten komen voor het verlengen van een paspoort. “Het verwachte aantal bezoekers mag dan dalen, maar dit betekent natuurlijk niet dat de behoefte aan deze dienstverlening in de wijken helemaal verdwijnt”, zegt Pieter Grinwis. “Het zou toch handig zijn als mensen alsnog via een digitaal loket in hun eigen stadsdeel terecht kunnen?” De partijen pleiten daarom voor een onderzoek naar mogelijkheden voor een videoverbinding, waardoor mensen gewoon naar hun eigen stadsdeelkantoor kunnen blijven gaan.

Al in december dienden de VVD en GroenLinks een initiatiefvoorstel in, waarin ze pleitten voor betere dienstverlening. Frans de Graaf (VVD): “Mensen zijn eraan gewend dat bijna alles gemakkelijk en snel online en het liefst via de smartphone geregeld kan worden. De gemeente moet mee met deze ontwikkeling en kan niet rustig achterover blijven leunen.”  Digitalisering wordt niet altijd gezien als een urgente ontwikkeling voor overheden, maar dit zou wel moeten, vindt Mariëlle Vavier (GroenLinks): “Digitalisering biedt veel kansen voor betere dienstverlening. Juist in een groeiende stad kunnen we er met digitalisering toch voor zorgen dat we voor burgers goed bereikbaar zijn.”

Coalitiepartijen de straat op

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD PvdA Almere 23-07-2018 07:51

https://almere.christenunie.nl/k/n5994/news/view/1225061/165846/Gezamenlijk flyeren 2bZaterdag 21 juli hebben Hans van Dijk en Roelie Bosch samen met de gemeenteraadsleden en wethouders van de coalitie partijen VVD, PvdA, D66 en GroenLinks in Almere Centrum geflyerd. Doel was om inwoners te vertellen wat er de komende jaren gaat gebeuren in Almere.

Voor dit doel werd een gezamenlijke flyer gemaakt vanuit het coalitieakkord “liefde voor Almere”. Hierop staan vanuit iedere partij een aantal herkenbare punten. In verschillende groepen, met vanuit elke coalitiepartij een vertegenwoordiger, gingen ze de stad in om de inwoners te vertellen wat er de komende jaren gaat gebeuren in Almere. Het was een mooi gezicht dat de teams in verschillende campagne jasjes de mensen aanspraken. De dag werd afgesloten met een gezamenlijke barbeque. Een mooie manier om elkaar beter te leren kennen. Het was de afsluiting van een bewogen politiek seizoen.

Verslag tot 22-4-2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD Den Helder 21-04-2018 19:57

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1211551/43656/RS museum

Dit was wel een week van uitersten, zowel qua weer als qua politiek.

Na de toch wel teleurstellende bijeenkomst vrijdagmorgen was het mij eigenlijk niet duidelijk hoe nu verder. Maandag overdag was het voor ons in elk geval heel stil. Geen bewegingen, geen overleg. Wel het verslag van de (in)formateur. De titel vond ik ongelukkig (Den Helder is ziek), maar de inhoud sprak me wel aan.

’s Avonds was er een informatieavond georganiseerd door de ambtelijke organisatie. Het was een leuke, leerzame avond. Per onderwerp was de tijd wat kort en van verschillende kanten werd ook aangegeven dat men wel een herhaling wilde, maar dan met wat meer tijd per onderwerp.

Dinsdagmorgen moest ik al heel vroeg buiten de stad zijn. Gewoonte getrouw kijk ik dan even hoe het er voor staat met het RS museum. Immers vanuit het college kreeg ik geen antwoorden en het leek er op dat alles nog steeds rustig was. ’s Middags fietste ik door de stad en werd ik geconfronteerd met een enorme overmacht aan politie en ME. Het vml. Postkantoor werd afgezet en uiteindelijk werd Rob Scholte ook uitgezet. Nou kun je van alles en nog wat vinden van het museum en van de persoon, maar zo persoonlijk als sommigen het daar maakten vond ik vreselijk. Er stond een vml. raadslid te juichen en te springen “eindelijk eruit”. Ik had enorm beklag met het gezin. Ik vond het ook een slechte ontwikkelingen in het kader van het opstarten van “nieuwe politiek” waar toch veel over gesproken wordt.

Woensdagmorgen een kort overleg met de nieuwe (in)formateur. Hij vroeg naar de mogelijkheden van samenwerking met de VVD. Dat was wat bijzonder, want wij zitten een beetje op de achterhand. Er moet dan eerst overeenstemming zijn tussen BvDH en de VVD. Dan kun je daar omheen andere partijen vragen. Eén van de partijen die dit wel een goede suggestie vond, was ook heel stellig dat het vooral BvDH was, die moest bewegen.

Donderdagmiddag/avond een informatiebijeenkomst van de Regionale Raadscommissie Noordkop. Er was een hele interessante inleiding door dhr. R. de Greef. Hij is bezig met een promotieonderzoek naar samenwerkingsverbanden. Zijn proefschrift is nog niet af, maar hij gaf wel aan dat er het nodige zou moeten veranderen om de democratische legitimering beter vorm te geven. Ik ben benieuwd, want dat wordt door veel gemeenteraden gevoeld.

We praten en overleggen veel, vooral over onze eigen positie en hoe wij daar mee om willen gaan. Nadat de vorige coalitie na een jaar al was opgedoekt, hebben we als oppositiepartij heel weinig invloed uit kunnen oefenen en dat had niets te maken met de inhoud van onze voorstellen. Hoe het nu ook uitpakt, we zouden zo’n situatie niet opnieuw voor ons zelf maar ook niet voor anderen willen. Hopelijk kunnen we daarvoor voorstellen in dienen.

Zaterdagmorgen een interview voor 1Vandaag en voor de LOS over het RS museum. Nog voor ik het gezien had, werd ik al gebeld met een positieve reactie. Dat compenseerde weer wat, want ik had een briefje ontvangen met een behoorlijk negatieve tekst. Van mij mag iedereen er over denken zo hij/zij wil, maar schelden wordt me te gortig.

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1211551/43656/verslag-tot-22-4-2018.html

Gelukkig was het vandaag ook weer een prachtige dag en heb ik heerlijk in de moestuin gewerkt. Ik heb er op dit moment 2 omdat ik de oude tuin niet kwijt kan. Dat vind ik wel een last, want daar is weinig rustgevends aan. Vandaag bleek dat er een liefhebber voor mijn oude tuin is.

Ik koos voor deze invulling van de zaterdag, hoewel ik ook verschillende afspraken had staan, zoals de ledenvergadering in Amersfoort van de CU. Dat had alles te maken met alle drukte van de afgelopen tijd. Morgen nog een Rustdag, dan kan ik er de komende week wel weer tegen aan.

 

Verslag tot 31-03-2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD Den Helder 31-03-2018 19:40

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1208223/43656/IMG_2950

Er is deze week op politiek gebied heel veel gebeurd. En dat in de voorbereidingsweek voor Pasen. Maandag kwamen de gekozen lijsstrekkers bij elkaar om het proces van de komende periode te bespreken. Natuurlijk is er enerzijds sprake van blijdschap, maar bij anderen overheerst teleurstelling. Dat was ook goed te merken bij deze bijeenkomst. Er werd veel gesproken vanuit de “oude” politieke realiteit terwijl door verschillenden ook is aangegeven het graag anders te willen. Dat wordt nog een hele kluif! Vanuit de overtuiging dat je makkelijker praat als je elkaar hebt leren kennen, heb ik een informeel moment voorgesteld. De griffie organiseert dat verder en we gaan met elkaar eten.

Dinsdagavond hebben we intern de zaken besproken en wat ons te doen staat. We zijn een serieuze gesprekspartner bij de coalitiebesprekingen, maar we moeten wel telkens goed afstemmen en bedenken wat we zelf graag willen realiseren. We zijn nog steeds heel dankbaar.

Woensdagavond het afscheid van de oude raad. Er komen veel nieuwe raadsleden. De burgemeester sprak de vertrekkende toe, soms op inhoud, soms op de nevenactiviteiten die het raadslid bezig hielden. Alom respect voor Nel Dol van Groenlinks. Het was het “feestje” van de burgemeester, niemand anders kreeg het woord tot teleurstelling van Janneke Kostelijk van de VVD. Ze wilde graag een afscheidswoord spreken. Ondanks de vele dropjes die ze meenam kreeg ze die gelegenheid niet.

Donderdagavond de installatie van de nieuwe raad. Na een stevige toespraak van de burgemeester was er het moment van de installatie. Bijzonder en indrukwekkend. Na een pauze waarin iedereen gefeliciteerd kon worden en een groepsfoto gemaakt, konden de fractievoorzitters kort terugblikken op de verkiezingen en eventueel een toekomstvisie ontvouwen. Namens de ChristenUnie heb ik het kort gehouden. We zijn toekomstgericht en constructief.

Vrijdagmiddag vond het verdiepingsgesprek met de overige beoogde coalitiepartners plaats. We hebben met elkaar gezocht naar een manier waarop ook de anderen inbreng kunnen hebben en dat wordt verder uitgewerkt. Om de besprekingen verder vorm te geven wordt gezocht naar een (in)formateur die vooral het proces kan begeleiden. Dat heeft even tijd nodig en dat is maar goed ook. Het is immers Goede Vrijdag ! ’s Avonds een indrukwekkende dienst mee gemaakt waarin we bepaald werden bij het Lijden van Onze Here Jezus Christus.

Stille Zaterdag bood inderdaad de stilte en de rust om voor te bereiden op Pasen. Ik was er wel aan toe. Ik verheug me enorm op de Paasdienst. We gaan deze keer bij onze zoon en zijn gezin naar de kerk. De kleinkinderen spelen een actieve rol in de dienst. Gezegende Paasdagen gewenst!

Tjitske Biersteker

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.