Nieuws van D66 over CDA inzichtelijk

80 documenten

Servicebureaucratie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 10-09-2020 18:17

D66 Eindhoven is al jaren kritisch op de zorg in Eindhoven. Zowel op de organisatie van de zorg als de kwaliteit van zorg. Vooral raadslid Betty van Geel bijt zich vast in deze dossiers van het sociaal domein. Betty stelt bijvoorbeeld al langere tijd vragen over de nut en noodzaak van het servicebureau. Deze extra administratieve laag doet een deel van het werk van de generalisten van WIJEindhoven opnieuw, dit kost menskracht en geld. Ook zorgt dit voor extra wachttijden. We hebben daarom al meerdere malen gevraagd om deze administratieve laag af te schaffen.Daarnaast maken we ons zorgen of de Eindhovenaren wel de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De wantoestanden en schrijnende verhalen rondom de huishoudelijke ondersteuning en de wachtlijsten in de jeugdzorg baren zorgen. Elke Eindhovenaar heeft recht op tijdige en goede zorg op maat. Aan ons als gemeenteraad de taak dit te controleren, maar dat is vaak lastig. Worden we als gemeenteraad wel goed en tijdig geïnformeerd? Cijfers en informatie die we ontvangen is vaak algemeen en lastig te duiden.

Op 7 juli debatteerde de gemeenteraad over de jaarrekening. Oftewel de uitgaven van de gemeente Eindhoven in 2019, waar de bezuinigingen in de zorg ook een onderdeel van waren. Vreemd genoeg was er 23 miljoen zorggeld over. Gezien de zorgelijke geluiden over onder andere huishoudelijke hulp vroegen wij ons af hoe dat kan. Is de gemeente een stuk beter geworden in het omgaan met geld, of is er iets anders aan de hand, zoals kwalitatief minder goede zorg of langere wachtlijsten? D66, SP, OAE, LPF, Denk, en onafhankelijk raadsleden de Leeuw en Schreurs vroegen daarom om een onafhankelijk onderzoek. Volgens de wethouder kwam alles goed en was er geen reden voor onafhankelijk onderzoek. Coalitiepartijen GroenLinks, PvdA VVD, CDA en oppositiepartijen 50plus, CU en Leefbaar vonden het onderzoek niet nodig, er kwam geen onderzoek. Ook het verzoek van Betty om het servicebureau af te schaffen haalde het niet. Link naar ED artikel.

2 dagen later, op 9 juli, ontving de gemeenteraad de resultaten van een onderzoek dat inspecties hebben uitgevoerd in opdracht van de rijksoverheid. Dat onderzoek liep al vanaf januari en de resultaten waren al enkele weken in bezit van het college. Hier werd in de vergadering van 7 juli en in eerdere vergaderingen met geen woord over gerept door de wethouder! Het rapport is kritisch over de wachttijden en ook over het overhouden van zorggeld en geeft dus een ander beeld dan het verhaal van de wethouder in de vergadering 2 dagen eerder.

Het kritische rapport én het feit dat het niet zo snel mogelijk verzonden is naar de gemeenteraad, was genoeg reden voor bijna alle oppositiepartijen om de wethouder op het matje te roepen. SP, D66, OAE, LPF, Denk, 50plus, CU en onafhankelijk raadsleden Schreurs en de Leeuw vroegen daarom een interpellatiedebat (spoeddebat) aan dat vorige week dinsdag plaatsvond. Het college van burgemeester en wethouders heeft informatieplicht naar de gemeenteraad, want alleen zo kan de gemeenteraad haar werk goed doen en controleren of onze inwoners wel goede zorg krijgen!

Het was een lang en intensief debat. De wethouder legde uit hoe het gelopen is en bood excuses aan. Ook bood ze aan met de gemeenteraad in gesprek te gaan en beter samen te werken. We hebben besloten deze handschoen met haar op te pakken en – zeker in deze tijden – niet in de aanval te blijven. We willen graag samen met de wethouder en onze collega-raadsleden samenwerken aan goede zorg voor alle Eindhovenaren. Uiteraard blijven we wél, zoals jullie van ons gewend zijn, kritisch op de informatieplicht en ook op de organisatie en kwaliteit van zorg.

D66 bezorgd over de groeiende inhuur en overheadkosten van onze gemeente

D66 D66 SGP VVD CDA ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 17-07-2020 08:37

In de laatste raadsvergadering van het politieke seizoen 2019-2020 heeft de gemeenteraad de Jaarrekening 2019 vastgesteld. D66 heeft bij deze jaarrekening bezwaar gemaakt tegen de overschrijding van de kosten van het eigen ambtelijk apparaat, waaronder ook de inhuur van externen. Dit wordt met één woord ‘overhead’ genoemd.

Ten opzichte van de resultaten van 2018 moest de ambtelijke organisatie ruim €200.000 bezuinigen. Dat was een raadsbesluit, vastgelegd in de begroting 2019. In de jaarrekening 2019 komen de overheadkosten echter ruim €500.000,- hoger uit. Dat is een fors verschil van ruim €700.000,-. De jaarrekening geeft aan dat dit voor een groot deel komt door te sterk opgelopen inhuurkosten.

Voor D66 zijn die cijfers reden om aan te nemen dat er door college van B&W en het management van de organisatie onvoldoende gestuurd wordt op de eigen interne kosten. Dat is niet acceptabel, zeker nu we als gemeente financieel onder grote druk staan. Daarom stelden we voor expliciet te besluiten dat dit in 2020 niet nog eens mag gebeuren. Dat voorstel kreeg steun van de fracties van CDA en BVH Lokaal die ons voorstel mede indienden.

De fracties van OPEN en ChristenUnie gaven echter aan dat een goede organisatie wat mag kosten. VVD en SGP keken wel bezorgd, maar kozen ervoor om een harde uitspraak over de te hoge overheadkosten geen steun te geven.

Het signaal wat D66 wilde geven, is helder: in deze tijd van krappe budgetten moeten we als gemeente extra scherp zijn op de eigen kosten. Daar willen we niet voor wegkijken.

Er is door de Raad wél besloten de toekomstige ontwikkeling van de ambtelijke organisatie (‘Klaar voor de Toekomst’) later dit kalenderjaar uitgebreider te bespreken en daarbij de impact van Corona nog eens te beschouwen. D66 zet daarbij in op een sterke eigen organisatie, die minder afhankelijk wordt van (duurdere) externe consultants en projectleiders van buitenaf.

Steun voor oproep D66 om wijkbibliotheek te behouden

D66 D66 GroenLinks CDA Zoetermeer 01-07-2020 09:20

D66 Zoetermeer is blij dat de motie, die oproept tot behoud van zowel bibliotheekfunctie als ontmoetingsplek in de wijken Rokkeveen en Oosterheem, is aangenomen.

D66 raadslid Frank Schoonbeek, ‘de afgelopen tijd hebben we allemaal gevoeld hoe belangrijk contact met andere mensen is voor het welbevinden. We hoorden dat ook terug in onze gesprekken met inwoners. Als gemeente moeten we hierin een stimulerende en faciliterende rol spelen. We moeten nu echt aan de slag met de Huizen van de Wijk en wat is er dan logischer om bestaande ontmoetingsplaatsen te gebruiken om dit ‘wijkgericht werken’ vorm te geven. Met deze Huizen van de Wijk kunnen we sociale cohesie bevorderen, eenzaamheid bestrijden, laaggeletterdheid tegengaan en digitale vaardigheden vergroten. We zijn daarom blij dat we van een groot aantal partijen de steun hebben gekregen voor deze motie.’

Fractievoorzitter van D66 Gernand Ekkelenkamp: ‘Met de motie, die mede is ingediend door GroenLinks en het CDA, zoomen we specifiek in op drie wijken: Oosterheem om daar een ‘Huis van de Wijk’ (met bibliotheekfunctie) te creëren, onderzoek doen naar de mogelijkheden om in de wijk Seghwaert een ‘Huis van de Wijk’ te realiseren en Rokkeveen waar de bibliotheek in staat gesteld wordt om die vestiging om te vormen tot ‘Huis van de Wijk’.

Schriftelijke Vragen D66 en CDA: Uitvoeringsplan Laaggeletterdheid

D66 D66 CDA Leeuwarden 17-06-2020 13:16

Ongeveer een jaar geleden werd in de gemeenteraad de motie ‘Aanvalsplan Laaggeletterdheid’ aangenomen. Deze motie riep op om met een nieuw integraal aanvalsplan laaggeletterdheid te komen voor alle mensen van 0 tot 100 voor de gemeente Leeuwarden, die beter aansluit op de actuele ontwikkelingen, waaronder digitale laaggeletterdheid.

D66 vindt laaggeletterdheid een belangrijk onderwerp en vinden de antwoorden in de brief die een update geeft over het aanvalsplan, op het gebied van de doelstellingen ‘Verhoging bereik NT1, Preventie, Extra aandacht voor digitale vaardigheden en de Dienstverlening gemeente Leeuwarden’ te summier. Onze fractie vindt het daarnaast belangrijk, wetende dat het geld en de mankracht dat beschikbaar is voor het aanpakken van laaggeletterdheid beperkt is, dat er duidelijke en heldere keuzes gemaakt worden in het nieuwe aanvalsplan. Kortom, we verwachten meer daadkracht van het college.

Daarom hebben we samen met het CDA de volgende schriftelijke vragen gesteld;

CDA en D66: Schriftelijke Vragen Laaggeletterdheid

https://leeuwarden.d66.nl/2020/06/17/schriftelijke-vragen-d66-en-cda-uitvoeringsplan-laaggeletterdheid/

The post Schriftelijke Vragen D66 en CDA: Uitvoeringsplan Laaggeletterdheid appeared first on D66 Leeuwarden .

Transparantie, openheid en medezeggenschap in Gennep.

D66 D66 VVD CDA Gennep 13-06-2020 19:32

Mensen leven in gezinnen. Gezinnen leven in straten. De straten vormen buurten en wijken. Wijken zijn een onderdeel van dorpen en steden die weer gemeentes, regio’s, provincies en landen vormen. Landen verbinden zich in federaties zoals de Europese Unie, de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Republieken,…. Parallel daaraan organiseren mensen zich ook in families, vriendenkringen en verenigingen. Het zijn verbanden waarin vandaag de dag mensen gehoord willen worden en een stem opeisen. Zij willen in alle gevallen wat in de melk te brokkelen hebben in de vorm van medezeggenschap.

Af en toe lijkt het erop dat we in Gennep weer in de tijd terug zijn gegaan. De tijd van de “oude politieke en sociale verhoudingen”. De tijd waarin de hoge heren in achterkamertjes genoeglijk, onder het genot van hun sigaar, meestal een bolknak, besloten wat het beste was voor het gewone volk.

Terecht nemen in deze tijd de inwoners van de gemeente Gennep daar geen genoegen meer mee. Het gevolg is dat de onvrede in de gemeente toeneemt. Spandoeken verschijnen over de Lob, over Heijen,… De lokale en landelijke pers wordt gemobiliseerd. Die beginnen over de onvrede te berichten. Maar de sigaarrokende heren, en in het Gennepse geval, de sigaar rokende heren en dame in het College, gaan gewoon lekker verder in hun achterkamertjes. Sterker nog: de pers krijgt van het College de schuld van de publieke onvrede.

En als het niet anders kan dan wordt er een rookgordijn opgeworpen. De handen worden in onschuld gewassen door naar derden te verwijzen, zoals blijkt uit onderstaande uitspraken.

“Het is aan de initiatiefnemers om de gesprekken te voeren met de inwoners die moeite hebben met de uitbreiding van een nieuwe haven in Heijen”.

“Het onder water zetten van een gebied in de gemeente? Sorry hoor, maar het is de Rijksoverheid die voor de communicatie daarover verantwoordelijk is”.

“Openbaarheid? Helaas, niet elke informatiebijeenkomst kan openbaar zijn”.

“Dat heeft de gemeenteraad besloten, beste mensen, wij voeren gewoon de raadsbesluiten uit”. (Wat in het geval van de posterboxen Trumpiaanse waarheden zijn. De gemeenteraad heeft er nooit en te nimmer opdracht voor gegeven).

“De vertrouwenscommissie gaat over het vertrek van burgemeester de Koning, wij mogen niets zeggen”.

Hoe nu verder: vanuit de oppositierol van D66 in Gennep bevinden we ons, zo lijkt het, weer in de jaren 60 en beginjaren 70. De hoge heren hebben de macht en doen dat, met of zonder sigaren, op de oude achterkamertjes manier. In de gemeente Gennep zijn dat het CDA, de SP en de VVD.

D66-Gennep knokt al vanaf 1966 voor transparantie en openheid (de basis van onze oprichting in 1966). De inwoners van de gemeente Gennep laten zich, volgens D66, niet meer wegzetten als onmondige burgers. We nemen graag de leuze “Op volle kracht vooruit” van de huidige coalitie over, maar wel, wat ons betreft, door het geven van verantwoording naar de burgers in alle openheid, eerlijkheid en met inspraak van diezelfde burgers.

Indien u daar een bijdrage aan wilt leveren. Wanneer u mee wilt denken en praten, over hoe we Gennep beter kunnen besturen. Neem dan via onderstaande Email adressen contact met ons op. U bent van harte welkom. Secretariaat D66 Gennep of met Raadslid Frank Pubben Wij hebben behoefte aan versterking om ook in de verdere toekomst een rol van betekenis te spelen in de gemeente Gennep.

Regionale Dienst Openbare Gezondheid Amendement

D66 D66 CDA Gouda 11-06-2020 17:11

In de Regionale Dienst Openbare Gezondheid (RDOG) werkt Gouda samen met veel gemeenten aan de openbare gezondheid. Hun medewerkers werken op dit moment hard om de Corona crises onder controle te houden. De meest aansprekende voorbeelden van taken die de RDOG uitvoert zijn het vaccinatieprogramma en het ambulancevervoer. Daarnaast is er een veelheid aan andere taken.

De aansturing van de RDOG is voor de D66 fractie al jaren een zorgpunt, juist omdat de organisatie veel en erg verschillende taken heeft. De afgelopen jaren zijn daar nog meer taken bijgekomen (denk aan Veilig Thuis) en is er geld beschikbaar gesteld voor organisatie ontwikkeling. Tegelijkertijd constateert de accountant (ernstige) tekortkomingen in de organisatie.

In de begroting van de RDOG zit het voorstel om wederom geld beschikbaar te maken voor een robuustere en wendbare organisatie. Samen met het CDA hebben wij een amendement opgesteld dat de RDOG opdracht geeft om inzichtelijk te maken wat noodzakelijk is om aan de opmerkingen van de accountant te voldoen en daarnaast aan te geven welke voordelen deze organisatieontwikkeling voor de burgers gaat opleveren.

Het amendement is in Gouda unaniem aangenomen en dient als basis voor andere gemeenten om hun eigen amendementen op te stellen.

CDA, VVD, PVV en D66: onafhankelijk onderzoek gevolgen subsidiekorting

D66 D66 VVD CDA Partij voor de Vrijheid Venlo 09-06-2020 07:28

Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van de door het college voorgestelde bezuiniging op verenigingen. Dat hebben CDA, VVD, PVV en D66 bekendgemaakt. De vier partijen hebben de handen ineen geslagen en organiseren én betalen zelf een onafhankelijk extern adviesbureau.

‘Het kan niet zo zijn dat we straks een subsidiestelsel krijgen waarvan de gevolgen voor niemand duidelijk zijn’, legt D66-voorman Frans Aerts namens de samenwerkende partijen uit. ‘De coalitiepartijen en het college van B&W willen zo’n extern onderzoek niet, dus hebben we maar besloten het zelf te organiseren.’ Het externe bureau brengt in september verslag uit.

Betaald uit eigen middelen

De partijen hebben onderzoeksbureau Prae Advies & Onderzoek bereid gevonden om het onafhankelijk onderzoek te verrichten. Dat bureau is gespecialiseerd in rekenkameronderzoek. Aerts: ‘Normaal gesproken zou je als gemeenteraad de Rekenkamer opdracht geven om een dergelijk onderzoek te doen. Nu doen we het dus maar zelf.’ CDA, VVD, PVV en D66 hebben de kosten voor het onderzoek onderling verdeeld. ‘Ja, het kost ons nu zelf geld. Maar we vinden dit zó belangrijk, dat we dat er graag voor over hebben.’

Besluiten op basis van feitelijke informatie

Het college wil fors bezuinigen op subsidies voor verenigingen, clubs en gezelschappen. Die lieten al weten dat de subsidiekorting desastreus kan uitpakken. Verenigingen maakten kenbaar dat het voortbestaan in gevaar kan komen. ‘Daarom willen we dat een onafhankelijk bureau in gesprek gaat met alle betrokkenen. Met de gemeente, met de getroffen verenigingen, met iedereen. Met het verslag, met de bevindingen en de aanbevelingen kunnen we dan in het najaar een debat voeren en een besluit nemen op basis van feitelijke informatie.’

Russisch Roulette

Woensdag spreekt de gemeenteraad over de subsidiekorting. Dan zullen de samenwerkende partijen hun plan verder toelichten. In het noodfonds, dat de coalitiepartijen uit de hoge hoed toverden, zien de partijen in elk geval niets. Aerts: ‘De bedragen in het noodfonds zijn nergens op gebaseerd. De coalitie heeft geen idee wat de gevolgen zijn voor verenigingen. Wij doen daar niet aan mee: we weigeren Russisch Roulette te spelen met onze verenigingen.’

The post CDA, VVD, PVV en D66: onafhankelijk onderzoek gevolgen subsidiekorting appeared first on Venlo.

Pilot met flexwonen van start

D66 D66 CDA Zoetermeer 24-05-2020 06:53

Een pilot voor het flexwonen start op de Ruimtebaan. Dat schrijft het college in reactie op de aangenomen motie van het CDA die D66 mede-indiende samen met Zó Zoetermeer. Daarin riepen de partijen het college op te onderzoeken of er locaties beschikbaar zijn in Zoetermeer die kansen bieden voor flexibele woonconcepten. Daarmee creëren we oplossingen voor mensen die snel huisvesting nodig hebben maar daar niet jaren op kunnen wachten.

Raadslid Jamila Bakkers: “Het is goed te zien dat het college voortvarend aan de slag gaat met het flexwonen. We kunnen als gemeente met deze locatie ervaring opdoen voor het flexwonen. Zeker nu is het van belang om te bezien of deze nieuwe woonvorm kansen biedt om de Zoetermeerse woningvoorraad te vergroten.”

Gemeenteraadselen 14 mei 2020

D66 D66 VVD CDA PvdA Culemborg 16-05-2020 09:55

 

CULEMBORG GROENER

De Gemeenteraad van Culemborg stemde vóór een nieuw Groenbeleidsplan. Een mooi plan dat pleit voor meer groen en biodiversiteit. De discussie in de Raad ging niet over het plan, maar over het geld. Volgens sommige partijen is Culemborg groen genoeg. Voor D66 nog niet.

GENOEG PLANNEN, nu aan de slag!

D66 is blij met het plan, maar dat maakt Culemborg nog niet groener. Een beleidsplan is een voornemen, als je het niet uitvoert, verandert er niks. En dat kost geld.Voorlopig hebben we genoeg plannen. Nu alleen nog afspraken maken over wie wat wanneer gaat doen. Dat beloofde de wethouder op aandringen van D66 en andere partijen. Het geld dát er is, gaat naar de uitvoering: – naar planten, – oevers, – bijenmengsels, -bomen en – biodivers beheer.Die uitvoering kan volgens ons wel een duw gebruiken. De stad gaf het aan bij de Stadsvisie en in vele gesprekken over dit plan kwam het naar voren: meer groen en biodiversiteit. CDA, PvdA en VVD denken daar anders over en dienden een amendement in. Het amendement ging niet over groen, maar over geld. Met het amendement gaven ze een winstwaarschuwing af, dat ze niet willen investeren in groen, omdat de begroting onder druk staat.

SAMEN MET DE STAD

Daarnaast werden door andere fracties hele concrete suggesties gedaan over welke groenzaken de gemeente dan wél moest uitvoeren. D66 is juist blij met het feit dat het plan tot stand kwam in samenspraak met de stad. Wij moeten het dan als politieke partijen niet ‘beter weten’ en niet met inhoudelijke suggesties komen. D66 hoopt dat we straks bij de begrotingsbehandeling als Raad in afstemming óók gaan kiezen voor groen. Omdat groen bijdraagt aan leefbaarheid, gezondheid, spelen, fijnere buurten, biodiversiteit, een mooiere stad, een betere wereld. We geloven dat zich dat terugverdient.

INVESTEREN, juist in zwaar weer! 

Daarnaast realiseren we ons dat veel Culemborgers in deze tijd in zwaar weer zitten. Dan lijken zaken als groen, cultuur, erfgoed minder belangrijk. Natuurlijk is er een vangnet nodig voor mensen die het moeilijk hebben en gelukkig zijn er ook mooie initiatieven uit de stad opgestaan. En helaas kan lang niet alle leed worden voorkomen door de gemeente. Maar als we niet ook juist in moeilijke tijden blijven investeren in wat ons voedt en blij maakt, verschraalt en verhardt de stad en dat komt ons duurder te staan. D66 stemde vóór het Groenbeleidsplan, dat werd aangenomen en tegen het amendement, dat werd verworpen.

Rinske van NoortwijkFractievoorzitter

The post Gemeenteraadselen 14 mei 2020  appeared first on Culemborg.

Verhuur deel gemeentekantoor, wijs of niet?

D66 D66 SGP CDA ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:19

Open zenuw Bij de vorming van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is besloten een nieuw gemeentehuis te bouwen. Het idee was dat dat het effectiever werkt als de ambtenaren van de gemeente bij elkaar zitten i.p.v. in al die losse gemeentehuizen en we de oude gemeentehuizen en –werven konden verkopen om de nieuwbouw grotendeels te betalen. Best een goed idee, als je het verstandig en volledig uitvoert. Maar helaas, het nieuwe gemeentehuis blijkt vanaf de start al te groot voor onze ambtelijke organisatie, de bouwkosten waren niet goed in de hand en de opbrengsten door verkoop van gemeente-eigendom zijn zelfs na 10 jaar nog niet volledig gerealiseerd. Het woord “Gemeentehuis” raakt in de lokale politiek al snel openliggende zenuwen, zeker bij raadsleden die al lang meedraaien. Enkele wethouders mochten (mede) daardoor in de loop der jaren een nieuwe baan gaan zoeken.

Voorstel extra investeringen Verschillende colleges van B&W hebben afgelopen jaren gezocht naar (financiële) oplossingen voor het te dure gemeentehuis. Zo is een deel van het gebouw verhuurd aan de Regionale ICT Dienst (RID). De huidige wethouder-Financiën (Gerrit Boonzaaijer, SGP) had van onze Raad ook opdracht gekregen nog verder te zoeken naar opbrengsten met het gemeentehuis. Hij stelde in januari 2020 aan de Raad voor nóg een deel van het gemeentekantoor 10 jaar te verhuren aan zorginstelling QuaRijn. Dat levert jaarlijks serieuze huurpenningen op. Daarvoor wilde hij €1,4 miljoen investeren om de ambtenaren in het resterende deel van het gemeentehuis bij te plaatsen. Zijn idee was dat we die investering in 8 jaren zullen terugverdienen met de huur. Hij wilde daarvoor eerst de schuld laten oplopen en dan later aflossen. Met name die extra uitgaven zat veel raadsfracties niet lekker.

D66 steunt het idee om overbodige ruimte te verhuren. Maar als gemeente wéér extra schulden maken, terwijl onze gemeente steeds bewijst het aflossen van die schulden te verwaarlozen, dat willen we niet.

Impact Corona En toen we in de Raad hierover discussie voerden, kwam de Corona-crisis. Hierdoor werkt een groot deel van de organisatie thuis, wordt er veel minder vergaderd en wordt het gebouw nauwelijks gebruikt. Omdat we niet weten hoe lang de situatie met en door Covid 19 (corona) nog duurt, is het goedkeuren van investeringen in extra werkplekken, onverstandig. Ook speelt mee dat Rijk en gemeenten (via VNG) samen overleggen hoe de extra investeringen die alle Nederlandse gemeenten opeens moeten doen in thuiswerken en extra ICT, worden gedekt. Grote kans dat ook onze gemeente hier extra geld voor krijgt, wat terecht en noodzakelijk is, de verhuur van gemeentekantoor heeft hier feitelijk niets mee te maken.

Besluit gemeenteraad Samen met VVD, CDA, SGP en ChristenUnie diende D66 een voorstel in om in te stemmen met verhuur en nu geen investeringen te doen in werkplekken. Dat levert ons namelijk in 10 jaar tijd ongeveer €2,0 mln op. Dit besluit is breed aangenomen, met alleen een tegenstem van BVH Lokaal. Als we dan op een later moment weten hoe de ambtelijke organisatie zal (moeten) gaan werken, dan bespreken we als Raad of er eigenlijk nog extra geld nodig is voor huisvesting, en hoeveel. D66 denkt daarbij bijvoorbeeld ook aan een beter gebruik en efficiënter beheer van de ruimtes in het deel dat we kennen als “Cultuurhuis Pleiade”. Het college krijgt van de Raad tijd en ruimte om die toekomstplannen te maken, met alle betrokkenen af te stemmen en dan de gevolgen door te rekenen. We gaan die plannen dan weer kritisch beoordelen. In de tussentijd hebben we als Raad nu wel de opbrengst van verhuur van een deel van het gemeentekantoor voor 10 jaar veiliggesteld.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.