Nieuws van GroenLinks over CDA inzichtelijk

10 documenten

De Bilt blijft zoeken naar bouwlocaties | De Bilt

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA De Bilt 15-11-2019 00:00

De gemeente De Bilt wil al lange tijd meer woningen gaan bouwen. Dat is hard nodig, want als je in De Bilt geboren bent, is de kans groot dat je tot je 30e moet wachten voordat je je eerste huis kunt krijgen. De wachtlijsten voor een huurwoning blijven oplopen, de huizenprijzen blijven stijgen, in onze gemeente zelfs harder dan gemiddeld in Nederland. De gemeente gaat daarom invulling geven aan de afspraken in het coalitieakkoord: in de periode tot 2026 komen er 845 nieuwe woningen bij, waarvan 30% sociale huur. De grote vraag is nu: waar komen al die woningen?

Het College van BenW kreeg vorig jaar december de opdracht om in alle kernen naar mogelijke woningbouwlocaties te zoeken met daarbij een aantal randvoorwaarden, o.a. dat de grond al eigendom is van de gemeente. Die zoektocht heeft geresulteerd in een lijst van 13 locaties die volgens het college in aanmerking komen om te worden bebouwd. Daartegen kwam een groot aantal bezwaren van omwonenden, onder meer vanwege het mogelijk verdwijnen van speelplekken voor kinderen en het kappen van een aantal waardevolle bomen. Zij maakten tijdens een drietal hoorzittingen duidelijk dat er echt een andere keuze zou moeten worden gemaakt.

De fractie van GroenLinks kan zich in een groot deel van de bezwaren vinden en heeft zich daarom, in samenspraak met de andere coalitiepartijen (CDA, D66 en VVD), op het standpunt gesteld dat 10 van de 13 locaties van de lijst zouden moeten worden geschrapt, De 3 overblijvende locaties zijn de Berlagelaan naast het fietstunneltje, de Jachtlaan naast het gemeentehuis en een stuk grond naast de begraafplaats aan de 1e Brandenburgerweg. Daar kunnen in goed overleg met de omwonenden plannen worden ontwikkeld voor de bouw van sociale en middenhuurwoningen, rekening houdend met onder meer de toename van het verkeer die hier het gevolg van zal zijn.

Een definitief besluit over het collegevoorstel gaat genomen worden in de raadsvergadering van 28 november a.s. Duidelijk is wel dat de (gedeeltelijke) afwijzing van het collegevoorstel betekent dat elders nog een groot aantal woningen zal moeten worden gebouwd. Dat zou kunnen op een nog nader te bepalen plek in de buurt van Maartensdijk, maar daarvoor is toestemming nodig van de provincie die niet zo maar toelaat dat overal in het groene landschap wordt gebouwd. GroenLinks wil daarnaast dat de mogelijkheid wordt onderzocht dat op de Schapenweide (tegenover het RIVM) meer huizen worden gebouwd dan de (minimaal) 150 woningen waartoe de gemeenteraad afgelopen zomer besloot. Dat zou dan wel ten koste moeten gaan van de ruimte voor bedrijven en kennisinstellingen. Ook hierbij is zorgvuldig overleg met de omwonenden een voorwaarde, want ook in dit geval heeft bebouwing van het nu nog lege terrein consequenties voor bijvoorbeeld de verkeersafwikkeling.

Meer zorgwoningen en sociale woningbouw in Bisonspoor | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP Partij voor de Vrijheid VVD CDA Stichtse Vecht 08-03-2019 00:00

In de raadsvergadering van afgelopen dinsdag stond het bestemmingsplan van Bisonspoor in Maarssen weer op de agenda. Dit keer ging het vooral over de locatie die veel stof heeft doen opwaaien vanwege de hoogte van de twee te bouwen woontorens, namelijk het gebied van de oude parkeergarage 2 (P2) en het huidige pakkeerterrein achter de Hema (P3). 

Niet alleen waren bewoners ongerust over de hoogte van deze torens. Ook bestond in de afgelopen periode veel bezorgdheid over de parkeermogelijkheden en de infrastructuur van Bisonspoor. Kunnen bij toename van het aantal bewoners de wegen al dat verkeer wel aan?

De gemeenteraad bereikte dinsdag overeenstemming over aanpassingen van het bestemmingsplan. Op de locatie van de parkeergarage P2 met kantoortoren komen ook maximaal 360 appartementen, waaronder een deel sociale woningbouw (circa 21 %). Dat komt tegemoet aan de sterke behoefte aan meer woningen in onze gemeente.Verder mogen er gebouwen van 70 en 60 meter hoog gebouwd worden.

Op de P3-locatie komt er een zorgcomplex dat bestaat uit een zorgcentrum met maar liefst zo'n 100 zorgwoningen. Dat is fors meer dan eerder was gepland. Verantwoordelijk wethouder Linda van Dort is verheugd dat de nieuwe coalitie bereid was hiermee akkoord te gaan. Datzelfde geldt voor haar voorstel voor de bouw van een sociale ruimte op de P-3 locatie, een sterke wens van de bewonerscommisssie. De begane grond blijft een laad- en loszone voor het winkelcentrum. Op de plaats van het huidige tankstation bij P3 wordt een nieuw districtskantoor van de politie gebouwd. 'Dat is ook winst want het zal zeker veiligheid en leefbaarheid in de wijk verhogen', aldus Linda. 

Wat de toekomstige infrastructuur van Bisonspoor betreft heeft het college van B & W een integraal onderzoek toegezegd, niet alleen naar de verkeers- en parkeerdruk van Bisonspoor, maar van heel Maarssenbroek. Er zijn daar namelijk meerdere bouwlocaties gepland de komende jaren. Om de huidige parkeerdruk alvast te verlichten komen er tijdelijk 100 gratis extra  parkeerplaatsen. Daarmee krijgt wethouder Klomps (VVD) de tijd om permanente oplossingen te vinden. 

Ons raadslid Tjeerd Schuhmacher zegt dat GroenLinks vooral blij is met dit plan vanwege het aantal te bouwen woningen, waarvan 100 zorgwoningen.  En die hoge torens?

Tjeerd: "Hoge torens? Ja, vanaf het begin hebben wij aangegeven dat een gebouw van dezelfde hoogte als huidige omliggende bebouwing onvoldoende uitstraling heeft. Nu komt er een bebouwing die, wat ons betreft, passend is bij Bisonspoor. Stichtse Vecht mag zich laten zien!

De huidige coalitie wil niet bouwen buiten de zogenaamde rode contouren, de harde grens waarbuiten gemeenten niet mogen bouwen. Wil je toch voor voldoende woningen voor onze bewoners zorgen, zul je daar waar het kan ook de hoogte in moeten.”

Het aangepast plan voor Bisonspoor kon deze avond redelijk snel in stemming worden gebracht en is tot onze tevredenheid aangenomen. Het resultaat van de stemming was:

voor:   Streekbelangen, CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie SGP en GroenLinks tegen: Lokaal Liberaal, PVV, Stichts Appel en Maarssen2000.

Ook onze wethouder Linda van Dort kon dus opgewekt huiswaarts.

 

 

/r/b0046f16a7924bdc748044bba8b01c66?url=http%3A%2F%2Fstichtsevecht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FLinda+van+Dort+in+debat+over+Bisonspoor&id=6aa487e883f4c61610a67a345655ff1889c6445d
Linda van Dort in debat over Bisonspoor
/r/b0046f16a7924bdc748044bba8b01c66?url=http%3A%2F%2Fstichtsevecht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FLinda+van+Dort+in+debat+over+Bisonspoor&id=6aa487e883f4c61610a67a345655ff1889c6445d
Linda van Dort in debat over Bisonspoor

Onze fractievoorzitter Albert Gemke ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Stichtse Vecht 19-02-2019 15:15

Onze fractievoorzitter Albert Gemke : 'Door deelname van de PvdA kan het college nu een EXTRA VERSNELLING AAN HET COLLEGEPROGRAMMA geven, onder meer aan de sociale woningbouw'. GroenLinks blij met toetreding van de PvdA!

Raadscommissie: Bestemmingsplan Wijk aan Zee door naar raad | Beverwijk - Wijk aan Zee

GroenLinks GroenLinks CDA Beverwijk - Wijk aan Zee 11-01-2019 00:00

Na twee inhoudelijke bespreekrondes, vele insprekers en de beantwoording van de wethouder komt de fase van besluitvorming in de gemeenteraad. In de raadscommissie bleek hiervoor voldoende steun te zijn.

Hoe zat het ook alweer? De behandeling van het raadsvoorstel heeft plaatsgevonden door behandeling te spreiden over twee avonden. De eerste avond stond in het teken van de zienswijzen die omwonenden en belanghebbenden hadden ingediend. Aan de hand van een zienswijze kan een belanghebbende het bevoegd gezag, in dit geval de gemeente, laten weten hoe over een het nieuwe bestemmingsplan gedacht wordt. De gemeente bepaalt met een bestemmingsplan de ruimtelijke ordening; wat mag waar wel (bijv. wonen en recreatie) en wat mag waar niet.

‘’Bouwen mogelijk maken’’ Eind december 2018 bleek dat de optie om camping Aardenburg als ontwikkellocatie aan te wijzen, op veel verzet stuitte. Een petitie van zo’n 700 handtekeningen gaf uiting aan die weerstand. De gemeenschap van camping Aardenburg zag zich door deze plannen in zijn bestaan bedreigd. Portefeuillehouder Ferraro onderkende de zorgen die veel insprekers op dit punt hadden. Echter wees hij ook op de noodzaak, om het niet uit te sluiten. ‘’We hebben woningen nodig in de toekomst. Als die straks niet nodig blijken te zijn, dan hoeven we ook niet te bouwen. Maar we willen het wel mogelijk maken. ’’ Hij schetste een beeld waaruit bleek dat als het moet dit de enige mogelijkheid is binnen Wijk aan Zee om substantieel te kunnen bouwen.

Camping Aardenburg GroenLinks gaf aan begrip te hebben voor de situatie van camping Aardenburg. Vroonhof zei dat zijn fractie pas een definitief standpunt zal innemen na de beraadslagingen. ‘’Wij vinden dit een heel moeilijk probleem, wij geven daar nu nog geen klap op en komen daar nog op terug.’’ Het CDA wilde ‘’de boel niet dichttimmeren, en niet teveel op de details gaan zitten.’’ Meiland sprak de wens uit om het college meer ambitie te laten uitstralen. En dat áls er gebouwd gaat worden, de jongere generatie wat nadrukkelijker op de voorgrond mag staan: ‘’woningbouw moet kunnen.’’ Ten aanzien van die woningbouw was ook Hazeveld van Democraten Beverwijk helder. ‘’Willen we sociale woningbouw in Wijk aan Zee, dan zullen we onze eigen gronden moeten inzetten. Het is daarom niet meer dan terecht om het beschikkingsrecht als gemeente te hebben over de grond, om woningbouw mogelijk te kunnen maken.’’

Dorpsduinen Ook het bouwen in de Dorpsduinen haalde Kees Vroonhof aan als een moeilijk te verteren punt. Zoals het nu in het bestemmingsplan staat kan een projectontwikkelaar een groot huis bouwen op de plaats van de school voor een heel hoog bedrag. GroenLinks is er niet van overtuigd dat voorgestelde bebouwing voor ons acceptabel is.

Niet alleen de mogelijkheid tot het bouwen op de ontwikkellocatie was onderwerp van gesprek. Voor de fractie van SamenBeverwijk was er sprake van een gemiste kans om de verhuur van woningen via Airbnb aan te pakken. Het viel woordvoerder Bal op dat het college daar geen expliciet standpunt over had. ‘’We hebben het nu over een nieuw bestemmingsplan: dit is onze kans. Nu moeten we die kans grijpen.’’

De agenderingsdatum voor behandeling in de raad wordt binnenkort bekendgemaakt.

Aanbevelingen, palmolie en bamboeborden | Heemskerk

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Heemskerk 21-12-2018 00:00

Gisteren was de laatste raadsvergadering van 2018. Voor de GroenLinks fractie een vrij succesvolle avond. Ons amendement voor een onderzoek bij de aanbevelingen van de rekenkamer werd unaniem aangenomen. Verder stemden we ook in met het bestemmingsplan Jan van Kuikweg 18. Ook onze motie om banken aan te sporen te stoppen met de financiering van de palmolie-industrie haalde een meerderheid. VVD, CDA en Liberaal Heemskerk stemden tegen. Jammer, want de wereld houdt niet op bij onze gemeentegrens. Samen met D66 dienden wij ook nog een motie in om bij het vervangen van verkeersborden voortaan verkeersborden van bamboe te gebruiken. Deze motie haalde het unaniem. Super duurzaam allemaal. Lees hieronder onze volledige inbreng. En de moties.

24. Voorstel tot het overnemen van de aanbevelingen uit het RKC-rapport Werk in uitvoering Voorzitter, Voor ons ligt het voorstel om de aanbevelingen van de Rekenkamer over te nemen uit het rapport Werk in uitvoering van IJmond Werkt. De gedane aanbevelingen worden door het college ter harte genomen. En wil er mee aan de slag. Op onze vraag over het tijdspad, antwoordde ph van Dijk hier zo snel mogelijk mee te komen, mogelijk al in januari. GroenLinks is positief over het overnemen van de aanbevelingen. Bij beslispunt 4 is echter niet duidelijk wie dit nu precies het onderzoek moet gaan doen. Wil de raad dit zelf gaan doen? Of is dit misschien iets voor de Rekenkamer? Of gaan we hiervoor externe expertise worden inhuren? Daar hangt echter dan ook weer een kostenplaatje aan. Wij stellen daarom voor om het onderzoek, genoemd onder beslispunt 4, als opdracht mee te geven aan het college om dit te laten uitvoeren. En dienen wij hiervoor bijgaand amendement in.

25. Voorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan Jan van Kuikweg 18 Voorzitter, Heemskerk heeft een dringende behoefte aan woningbouw. Binnen nu en 2025 moeten er ruim 500 woningen worden gerealiseerd. Diverse plannen worden hiervoor nu uitgewerkt. Ieder bouwplan, hoe klein of hoe groot ook, helpt mee om te voorzien in de woningbehoefte binnen Heemkerk. Zo ook dit kleinschalige plan aan de Jan van Kuikweg. Toch staan wij niet te springen om ieder hoekje en gaatje zo maar vol te bouwen. Een woningopgaaf alleen zou niet leidend moeten zijn. Een groene gezonde leefomgeving is minstens zo belangrijk.

GroenLinks heeft natuurlijk kritisch naar het voorstel gekeken. Er wordt voorgesteld om maximaal 4 woningen is op dit stuk grond goed te bouwen. En de kavel zal worden uitgegeven onder particulier opdrachtgeverschap. 4 woningen is wat ons betreft ook het maximum. Gelukkig hoeft er nu ook eens niet veel bestaand groen te sneuvelen. GroenLinks kan instemmen met het bestemmingsplan. Wel wij vragen heel nadrukkelijk aandacht voor de duurzaamheid, dus de huizen gasloos bouwen, voorzien van zonnepanelen, etc. En dat er zo veel mogelijk struiken en bomen op de kavel komen.Nog een vraag aan de ph; kunnen we in de toekomst bij voorkomende gevallen als eis opnemen dat er gasloos en duurzaam gebouwd moet worden? Ook willen wij het college meegeven om de participatie hoog in het vaandel te houden, dus vanaf het begin een goede dialoog met de omwonenden aan te gaan. Dit kan een hoop onnodige ergernissen en misverstanden voorkomen. Dank u wel.

‘Woningbouw op plaats Menswording moet veilig, groen en sociaal zijn’ | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 11-12-2018 00:00

GroenLinks deelt zorg over verkeersdrukte met omwonenden

GroenLinks is voorstander van woningbouw aan het Heelblaadjespad. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud verbond maandagavond tijdens het drukbezochte Politiek Forum wel voorwaarden aan instemming met een voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan van maatschappelijk in wonen. GroenLinks gaat alleen akkoord met een bouwplan als dat groen, sociaal en verkeersveilig is.

Die laatste eis stellen ook omwonenden, van wie er tientallen de vergadering in het gemeentehuis bijwoonden. Eerder al bezocht een GL-delegatie de beoogde bouwlocatie, waar nu nog het gesloten kerkgebouw Menswording staat te verpieteren. ,,GroenLinks is voorstander van verdichting’’, aldus Bob. ,,Als we op plaatsen zoals aan het Heelblaadjespad woningen kunnen bouwen, kunnen de polders rond Leiderdorp groen blijven.’’

Dat omwonenden hameren op een veilige oplossing voor de te verwachten verkeersdrukte, snapt de GL-voorman. Het Heelblaadjespad is vooral in trek bij voetgangers en fietsers, jonge kinderen veelal. Als de beoogde 21 appartementen tientallen parkeerplaatsen met zich meebrengen, dan is het wachten op ongelukken. Zonder goede garanties, ook op het gebied van natuur, duurzaamheid en sociale woningbouw, stemt GroenLinks tegen het collegevoorstel om het bestemmingsplan te wijzigen.

Zo ver komt het waarschijnlijk niet, want na de stellingname van Bob uitten ook D66, PvdA en collegepartij VVD zich in vergelijkbare bewoordingen. Collegepartij LPL wil nog wat meer sleutelen aan de stedenbouwkundige schets van projectontwikkelaar PLUIS Participatie Groep BV.

Alleen collegepartij CDA en ChristenUnie/SGP kantten zich tegen een andere bestemming. De gemeenteraad buigt zich over het onderwerp als een voorstel tot bestemmingsplanwijziging helemaal is uitgewerkt.

 

Duurzaam, maar niet te duur | Veenendaal

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA SGP Veenendaal 26-11-2018 00:00

Veenendaal wil in 2035 energieneutraal zijn. Daarom is afgesproken dat alle nieuwe openbare gebouwen vanaf 2019 volledig energieneutraal worden gebouwd. GroenLinks wilde dat dus ook voor de nieuwbouw van het CLV. Omdat het formeel geen nieuwbouw maar een renovatie van een ouder gebouw betrof, was daar geen rekening mee gehouden. GroenLinks stelde voor om het CLV 750.000 euro extra ter beschikking te stellen, om zo een volledig energie neutraal gebouw te kunnen realiseren. Daarvoor diende zij met D66, PVDA, DENK en SP een amendement in. De meerderheid van de raad bleek echter niet van plan de daad bij het woord te voegen. 

Natuurlijk is driekwart miljoen veel geld, maar op een bedrag van 15 miljoen dat de verbouwing sowieso al kost, is het te overzien. Daarmee zou de gemeente Veenendaal laten zien dat het haar ernst is met het voornemen energieneutraal te worden. De meerderheid bleek niet bereid om zelf het goede voorbeeld te geven. Om verschillende redenen stemden VVD (die al eerder hadden aangegeven eigenlijk geen geld vrij te willen maken voor energieneutraal bouwen), CU (die bang was dat dit tot vertraging in de bouw zou leiden), SGP, CDA, ProVeenendaal en Lokaal Veenendaal tegen het voorstel.

Jammer, daarmee gaat een mogelijkheid om te laten zien dat het Veenendaal echt menens is met energieneutraliteit ongebruikt voorbij.

 

Algemene beschouwingen 2018 | Purmerend

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Purmerend/Beemster/Zeevang 07-11-2018 00:00

Lees hier het betoog van fractievoorzitter Fred Beijert tijdens de algemene beschouwingen over de begroting van 2019-2022.

Geachte aanwezigen in de raadzaal en geachte kijkers.

Vanavond en morgenmiddag hebben we het over de eerste begroting na de verkiezingen van maart dit jaar. De coalitie heeft als hoofdthema’s wonen, onderhoud openbaar groen en duurzaamheid benoemd. Het college heeft volgens eigen zeggen daarbij in deze concept-begroting voldoende middelen gezocht. Voor GroenLinks zijn het ook belangrijke onderwerpen, net als voor alle andere fracties veronderstellen wij. Invulling van die hoofdthema’s, ambities en prioriteitstelling maken echter het verschil. Op basis van de oorspronkelijke wijzigingsvoorstellen concludeert mijn fractie dat de coalitiepartijen Stadspartij, Ouderenpartij AOV Purmerend en PvdA buitengewoon tevreden zijn over het beleid en de concept-begroting, zij hebben geen wijzigingsvoorstel ingediend. De coalitiepartijen CDA en D66 hebben wel wijzigingsvoorstellen ingediend.

Het is verontrustend dat in een groeiende economie een steeds grotere groep mensen er niet op vooruit gaat. Inkomen uit werk of uitkering zijn voor hen nauwelijks voldoende om werkelijk mee te kunnen doen in de samenleving. Deze mensen verdienen onze aandacht en steun. Met pro-actief armoedebeleid, effectieve schuldhulpverlening en maatregelen zoals leningen voor energiebesparende investeringen die woonlasten verlagen.

Binnen de gemeentegrenzen van Purmerend is er nog maar weinig bouwgrond en veel daarvan is in handen van projectontwikkelaars. Die willen bouwen voor de koopkrachtige vraag en niet voor de schreeuwende behoefte aan sociale huurwoningen. Een aantal van hen heeft moeite met de rol en besluiten van de gemeenteraad. Helaas voor hen maar positief voor de inwoners is de gemeenteraad de baas. GroenLinks kiest voor focus op het bouwen van sociale huurwoningen en deelt het ‘geloof’ in het bevorderen van doorstroming vanuit sociale huurwoningen niet. Het tempo is veel en veel te laag. De schreeuwende behoefte is met vooral het bouwen van sociale huurwoningen te stillen. Het komende jaar hoopt GroenLinks dat het college en de gemeenteraad kiezen voor het bouwen van vooral sociale huurwoningen.

Klimaatverandering en duurzaamheid. Op één partij in de raad na erkent het gemeentebestuur klimaatverandering en het belang van duurzame maatregelen. Het maken van meer principiële keuzen is noodzakelijk, er is vooral moed nodig om snel te handelen en leidend te zijn. Bijvoorbeeld minimaal energieneutraal, maar liefst energieleverend laten bouwen. Autoverkeer moet niet langer vanzelfsprekend zijn, maar met grote spoed een andere benadering krijgen. Autoverkeer tast leefbaarheid en milieu aan en is een ruimteverslinder. Ook vanwege fijnstof wil GroenLinks in Purmerend met de grootst mogelijke spoed andere vervoerswijzen meer en beter gaan faciliteren.

Een ander belangrijk onderwerp voor GroenLinks is het belang van het Beusebos als bosgebied. Een hotel vangt geen fijnstof af en hoe duurzaam ook, bebouwing in de vorm van een hotel is geen duurzaam omgaan met schaarse, noodzakelijke groene omgeving. De coalitie en het college hebben niet de keuze gemaakt een hotel in het Beusebos ongewenst te vinden, maar proberen met de ondernemer een andere locatie te vinden. GroenLinks hoopt dat dat lukt, maar is somber over de uitkomst van die zoektocht. Als de raad een bestemmingsplan voor het gebied gaat vaststellen, dan willen GroenLinks en veel Purmerenders dat de keuze is voor een natuur-, recreatie- en wandelbos met een educatief karakter. Daar is geen plaats voor een hotel of andere bebouwing. 

GroenLinks hoopt deze bestuursperiode op veel constructief debat waarbij niet de coalitie, maar het onderwerp en de impact voor Purmerenders en hun toekomst het belangrijkst zijn. Tijdige en volledige communicatie met inwoners en ondernemers is  van belang voor het vertrouwen in de lokale democratie. De gemeente verzamelt meningen en informatie als wat men zegt er nog toe doet. Het gemeentebestuur moet vooral de mensen opzoeken die niet gewend zijn zich uit te spreken. Niet alleen schreeuwers of beroepssprekers moeten betrokken zijn bij besluitvorming door het gemeentebestuur.

GroenLinks bedankt betrokken inwoners en ondernemers voor hun bijdragen aan een sociale en duurzame toekomst voor iedereen in Purmerend. Dank ook aan de medewerksters en medewerkers van de gemeente voor hun inzet voor de stad.

Overigens is mijn fractie van mening dat het Beusebos moet blijven zoals het is: een bos zonder bebouwing!

Versnellingsagenda Woningbouw | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks PvdA CDA Partij voor de Vrijheid Zoetermeer 14-10-2018 00:00

De woningbouwproductie in Zoetermeer blijft achter bij de beoogde 700 woningen per jaar. In 2017 is voor een kleine 500 woningen de omgevingsvergunning afgegeven. Voor 2018 is de verwachting, dat er voor ongeveer 520 woningen de omgevingsvergunning wordt afgegeven. Dat wil trouwens nog niet zeggen, dat de woningen daadwerkelijk gebouwd zijn. Het College heeft daarom, de Versnellingsagenda Woningbouw bedacht, met het idee om sneller meer woningen te kunnen bouwen.

Eerst een stukje geschiedenis. 

In februari 2017 heeft de gemeenteraad met de stemmen van onder andere GroenLinks de Zoetermeerse Bouwagenda vastgesteld waarbij de belangrijkste ambitie is om in de komende 10-15 jaar circa 10.000 woningen toe te voegen aan de woningvoorraad. Dit komt neer op een gemiddelde bouwproductie van 700 woningen per jaar. In september 2017 is het Woningbouwprogramma Zoetermeer in de raad vastgesteld. GroenLinks heeft toen tegen gestemd, omdat voor ons het percentage sociale huurwoningen te laag was. In huidige coalitieakkoord zijn we alsnog hiermee akkoord gegaan.

In januari 2018 is het Woningbouwprogramma ‘Solitaire locaties’ vastgesteld. GroenLinks heeft hier tegen gestemd. We wilden de locaties Olaf Palmalaan, Martin Luther Kinglaan, Voorweg en Baggerdepot Zwartslootseweg  schrappen. Deze amendementen hebben het niet gehaald. In het coalitieakkoord zijn onder andere (gelukkig) de locaties Voorweg en Baggerdepot Zwartslootseweg geschrapt als mogelijke bouwlocaties.

Wat houdt de versnellingsagenda in? 

Naast het nogmaals bevestigen van de verdeling tussen goedkope, middenhuur en koopwoningen, de primaire doelgroepen waarvoor we gaan bouwen en de (solitaire) locaties, waar niet gebouwd zal worden, is een 14-tal extra woninglocaties aangewezen, waar versneld gebouwd zou moeten worden.

Een in onze ogen aardige bijkomstigheid is, dat de dure huurwoningen, met een huur van meer dan € 970 per maand, nu bij de koopwoningen worden gerekend. Voor al deze 14 locaties is de bouwhoogte, parkeernorm en de doelgroepen waarvoor gebouwd zou worden in het raadsbesluit bepaald. Een groot deel van deze locaties ligt in het stadshart. Voor deze locaties zijn bouwhoogtes tot maximaal 70 meter voorzien. En een parkeernorm van 0,5 tot 1,0 auto per woning.

Wat is het probleem? 

Zowel tijdens de commissievergaderingen als tijdens de raadsvergadering ging het de facto met name om de hoogbouw en de parkeernormen van de locaties in het Stadshart. De insprekers, meestal bewoners van de Binnenstad, als ook de oppositiepartijen Zo!Zoetermeer, SP, Partij Democratie voor Zoetermeer (PDvZ) en PVV trokken fel van leer. Op sommige locaties hoogbouw realiseren is onaanvaardbaar en ook de lage parkeernorm is voor hen veel te laag en onrealistisch.

Ons standpunt. 

Iedereen wil (minimaal) 10.000 nieuwe woningen in Zoetermeer. De weilanden, zoals we die vroeger in Rokkeveen en Oosterheem hadden, zijn er niet meer. Dus, we zullen binnenstedelijk moeten bouwen. Dat betekent, dat we de hoogte in moeten. Zeker in de binnenstad. Verder zien we een trend, die van autobezit naar autogebruik gaat. Er zijn voldoende mensen, die graag in de binnenstad willen wonen met een goed aanbod aan winkels, horeca, theater en een goed hoogwaardig Openbaar Vervoer. Dat zijn mensen, die gebruik gaan maken van deelauto’s, als ze naar plek willen, waar het OV niet of moeilijk komt.

Daarnaast vinden we het belangrijk dat bij al deze ontwikkelingen het groen, de duurzaamheid en klimaatadaptatie een prominente rol speelt. Hiervoor hebben we samen met de overige coalitiepartijen en de PvdA een motie ingediend met bovenstaande strekking. En die heeft het met een ruime meerderheid gehaald.

Verder vinden we het belangrijk, dat de samenspraak serieus gevoerd wordt. Duidelijk aangeven wat de kaders zijn, waarbinnen de samenspraak plaats vindt. Uiteindelijk moet een evenwichtige afweging gemaakt worden tussen individueel en stedelijk belang.

Van de SP kregen we nog het verwijt, dat op deze locaties geen goedkope huur gerealiseerd zal worden. Echter, op 6 locaties zal wel degelijk goedkope huur gerealiseerd worden. Alleen, het precieze aantal is nog niet bekend. En door de bouw van midden huurwoningen, kan de doorstroming op gang komen.

En nu?

Het raadsvoorstel is aangenomen. Alle amendementen en moties van de oppositie zijn verworpen. Naast onze motie “Expliciet aandacht voor groen, duurzaamheid en klimaatadapatie” is een motie van het CDA “Omgeving betrekken”, aangenomen. Deze motie is door alle coalitiepartijen ingediend.

Dit alles betekent zeker niet dat op korte termijn op deze locaties gebouwd zal worden. Voor alle 14 locaties zal eerst een serieuze projectontwikkelaar gevonden moeten worden en dan moet het bestemmingsplan per locatie worden aangepast. Op een aantal locaties is grote weerstand van de omwonenden te verwachten. Dat worden trajecten tot en met de Hoge Raad.

Dus, of dit een versnelling is, is nog de vraag. Volgens ons dient het college alle inspanningen te richten op die locaties, die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden.

In nieuwbouwprojecten nog steeds geen sociale woningbouw | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Overbetuwe 26-09-2018 00:00

De bouw van sociale huurwoningen in Overbetuwe stagneert al jaren. Dit komt doordat het vorige College van B&W (CDA, D66) en het huidige College (CDA, GBO, VVD) projectontwikkelaars geen kaders meegeeft om sociale huurwoningen te bouwen. Zij laten de projectontwikkelaars wegkomen met het verhaal dat ze verlies draaien als ze sociale huurwoningen moeten bouwen. GroenLinks heeft het College hier de afgelopen jaren talloze malen op aangesproken en gepleit voor een harde eis van 30% sociale woningbouw voor nieuwbouwprojecten. Helaas heeft met name het CDA dit steeds tegen gehouden.

Na talloze raadsdebatten, toen een motie van GroenLinks voor harde eisen het nét niet haalde, beloofde het College eind 2017 dat nieuwbouwprojecten voortaan 30% sociale huurwoningen moeten bevatten. Het bleek een loze belofte, in recente nieuwbouwprojecten komt sociale woningbouw nog steeds niet voor: de Hoge wei in Oosterhout, Valburg-Zuid, Zetten-Zuid: alleen koopwoningen en dure vrije sector huurwoningen. Bij het bestemmingsplan Zetten-Zuid heeft het College zelfs alle eisen aan woningen laten varen; de projectontwikkelaar mag bouwen wat hij wil.

GroenLinks ziet graag dat de gemeente de regie terug pakt en voor alle nieuwbouwprojecten de harde eis stelt dat bij nieuwbouw 30% sociale woningbouw moet komen. Wij zullen dit bij alle nieuwbouwprojecten aan de orde blijven stellen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.