Nieuws van D66 over PvdA inzichtelijk

20 documenten

Als voorlaatste provincie van ...

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Lelystad 11-07-2019 17:00

Als voorlaatste provincie van Nederland heeft ook Flevoland een nieuwe college van Gedeputeerde Staten. Provinciale Staten hebben woensdagavond ingestemd met het nieuwe college van VVD, CDA, D66, PvdA, ChristenUnie, aangevuld met GroenLinks. https://flevoland.d66.nl/2019/07/11/nieuw-college-flevoland-geinstalleerd/

Raad akkoord met aanbrengen verlichting Groene Loper

D66 D66 Partij voor de Vrijheid CDA PvdA Maastricht 10-07-2019 20:09

Tijdens de behandeling van de kaderbrief bracht fractievoorzitter Johan Pas het onderwerp verlichting Groene Loper opnieuw onder de aandacht van de gemeenteraad en het College.

Wat ging er ook alweer aan vooraf? Op 2 april jl. nam de raad met 29 stemmen voor en 7 tegen een motie van D66 aan, waarin werd gevraagd om te onderzoeken of er alsnog straatverlichting op de Groene Loper kon worden aangebracht tussen de Geusselt en station Maastricht-Noord. Via een raadsinformatiebrief werd de raad op 24 juni geïnformeerd over de diverse varianten en de daarbij behorende kosten.

Binnen de raad bleek er voldoende draagvlak voor de variant die uitgaat van het aanbrengen van een milieuvriendelijke verlichting op zonne-energie. Dit was tevens de voordeligste optie. D66 diende daarop een motie in, waarin het College wordt verzocht om variant 2 uit de raadsinformatiebrief ‘verlichting Groene Loper’ uit te voeren en het daarvoor benodigde bedrag van €157.000 vrij te maken binnen de gemeentelijke begroting. De motie werd gesteund door CDA, PvdA, PVM, PVV, SAB en LPM en werd zo met 20 stemmen voor en 16 tegen aangenomen.

Raadsrelaas gemeenteraadsfractie D66 ...

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Middelburg 20-06-2019 06:45

Raadsrelaas gemeenteraadsfractie D66 mei 2019. Afgelopen maand bracht het College van B&W slechts één inhoudelijk agendapunt in voor de gemeenteraad van Middelburg. De raadsfracties van de politieke partijen zorgden via 14 moties zelf maar voor een volwaardige agenda… Hieronder een verslag over hoe we als fractie opereerden. De Rekenkamer over het Middelburgs Participatiefonds Dit fonds werd in 2003 opgericht om verhuizingen financieel te faciliteren van ouderen in Middelburg die van een goedkoop, maar verouderd appartement naar een van de nieuw te bouwen woon/zorgvoorzieningen in Middelburgse wijken wilden verhuizen. Die nieuwe, en ruimere, appartementen hadden natuurlijk een iets hogere huur. Rijk, Provincie en de Gemeente Middelburg stortten geld in dit fonds. De Rekenkamer, een door de gemeenteraad ingesteld onafhankelijk orgaan, deed op initiatief van D66 onderzoek naar bestedingen in dit fonds. Zij constateerde dat het fonds juiste verstrekkingen deed én, met de nog lopende verplichtingen, in ieder geval ruim € 630.000 over zou houden. Wij stelden als fractie voor om hiervan € 500.000 te bestemmen voor een op te richten Middelburgs Energie-transitiefonds. De redenering hierachter was dat de noodzaak om klimaatmaatregelen te nemen onverminderd groot is, het Rijk dat allemaal niet gaat betalen en dat we moeten voorkomen dat inwoners, louter vanwege de kosten, af zouden moeten zien van te nemen klimaatmaatregelen in eigen huis/omgeving. Iedereen doet mee! Bovendien zou het de gemeenteraad sieren om zelf de toon te zetten i.p.v. af te wachten waar het College mee komt. De betrokken wethouder meende dat het D66-idee uitvoerbaar was, maar ontraadde het: “laten we de eindevaluatie van dit Participatiefonds maar afwachten”. De gezagstrouwe coalitiepartijen (VVD, CDA, SGP en Lokale Partij Middelburg) gingen hierin mee. Ook een partij als GroenLinks bleek niet bereid geld voor het klimaat te oormerken. Schouwburg De gemeente, eigenaar van het gebouw, heeft ruim binnen het budget de renovatie van de schouwburg enkele maanden geleden afgerond. Nu speelde nog een kwestie rond een investering in een nieuwe trekkenwand, waarlangs decors opgetrokken en neergelaten kunnen worden. Kost een half miljoen. De exploitant van de schouwburg, Zeeland Theaters, zag graag dat de gemeente dit ging betalen, de gemeente op haar beurt vond dat de trekkenwand roerend goed is en er eerder afspraken gemaakt waren dat deze wand niet bij de renovatie hoorde. De politieke partijen werden geïnformeerd door zowel gemeente als Zeeland Theaters en er kwam een motie om het verschil van inzicht tussen eigenaar en exploitant bij de rechter weg te houden door bemiddeling of arbitrage. Hoewel we meenden dat de Gemeente een sterke zaak had, stemden wij toch voor deze motie. In deze fase was het o.i. beter om te praten dan te procederen. Bloemhagen en bijenbestand Samen met Groen Links en de Lokale Partij Middelburg dienden wij een motie in om op insectvriendelijke manier het onderhoud van bermen en gemeentelijk groen uit te voeren bij snoeien en maaien. Daarnaast wilden wij een van de punten uit ons verkiezingsprogramma, de aanleg van bloemhagen, hier realiseren. De wethouder gaf aan dat de gemeente al zoveel als mogelijk rekening hield met flora en fauna bij het snoeien en maaien en dat er voor aanvullende maatregelen zoals die bloembermen en hagen geen geld beschikbaar was. Met die stand van zaken haalde de motie geen meerderheid en dus gaan we , met name waar het om bloembermen en bloemhagen betreft, bij de begrotingbesprekingen in november as. opnieuw hiervoor aandacht vragen en voorstellen geld toe te voegen aan het groenbudget van de gemeente. Ondertussen kan met de wijktafels in Middelburg overleg plaatsvinden over geschikte plekken voor deze bermen en hagen. Molenwaterpark Het park tegenover de schouwburg wordt komend jaar helemaal opnieuw ingericht en er komt een groot bassin in voor opslag/overloop van regenwater. De gemeenteraad heeft wat extra geld beschikbaar gesteld nu om het definitief ontwerp te realiseren. Dit was nodig omdat de aanbesteding van de werkzaamheden hoger uitviel dan verwacht. Tegelijk stemde de Raad over een motie van de PvdA, die mede door D66 werd ingediend, om de klinkerbestrating van de Koepoortlaan ( het Kastanjepad tussen Koepoort en Bleek, te handhaven en niet om, zoals in het definitief ontwerp, halfverharding toe te passen ( bijv. door schelpen) De Koepoortlaan is de belangrijkste fietsverbinding tussen stad en Nieuw Middelburg, Veerse Poort, Klarenbeek en Prooijenspark. Hier moet het fietscomfort domineren, zo vond D66, en een schelpenpad hindert dat. Een meerderheid van de Raad was het met D66 en PvdA eens dus Koepoortlaan blijft zoals deze nu is: comfortabel fietsen van wijk naar stad en weer terug! Horecabeleidsplan Middelburg De gemeenteraad ontving nog niet zolang geleden een overzicht van ontwikkelingen in de horeca, de wetgeving hierbij en verdere gemeentelijke besluiten over de horeca. Onze fractie meende dat het de moeite waard was om het 15 jaar oude horecabeleidsplan van de stad in een nieuw jasje te steken, temeer daar door de Raad bij het vaststellen van het actieplan Binnenstad gesteld werd de horecafunctie van de stad te willen versterken! We dienden dus hierover een motie in. Vooraf hadden we al wat gesondeerd bij de burgemeester. Die was er wel voor in, maar gaf aan dat er in het “gemeentelijk apparaat” onvoldoende beleidscapaciteit was om er mee aan de slag te gaan. Om die reden gaven we in de motie ook een dekking aan voor de te maken kosten voor inhuur van externe capaciteit en actieve betrokkenheid van ondernemers/inwoners van de binnenstad. De fracties van VVD en CDA wilden het wat beperkter qua beleid: alleen beleid over Air B&B en de bread en breakfastgelegenheden zou volstaan. De SGP houdt niet zo van levendigheid en de Christen Unie wilde eigenlijk alleen aandacht voor alcoholpreventie. Ook de SP-leden bleken geen feestnummers en Groen Links had weinig behoefte aan nieuw beleid. Kortom, alleen de Lokale Partij Middelburg, de PvdA en D66 stemden vóór de motie, te weinig voor een meerderheid Heb je ideeën, standpunten en/of waardevolle ervaringen met wat een goede binnenstad moet bieden juist voor inwoners: we horen het heel graag dan! De volgende gemeenteraadsvergadering is op 26 juni. Kom eens bij een fractievergadering in het stadskantoor en dat kan op dinsdag 11 juni om 20.00 uur of op donderdag 20 juni, ook om 20.00 uur. Ingang stadskantoor aan de zijde van het benzinestation.De raadsfractie van D66 in Middelburg bestaat uit: Bas van der Reest: 06-38622793, basvanderreest@live.nl Rob van Eijkelenburg: 06-10887963, rijke06@zeelandnet.nl Zij worden ondersteund door Ad van de Kreeke ( 06-22244220) en Rene Romijn (06-12165697) D66: Altijd in voor goede ideeën voor de stad

Provincie Utrecht: coalitie GroenLinks, CDA, D66, PvdA en ChristenUnie

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie CDA PvdA Zeist 07-06-2019 10:05

De provincie Utrecht krijgt een linkse coalitie. De nieuwe coalitie van GroenLinks, CDA, D66, PvdA en ChristenUnie gaat aan een duurzame, energiezuinige provincie Utrecht werken met een betere luchtkwaliteit. De woningbouw wordt versneld. Betaalbare woningen maken daar minimaal de helft van uit. Ook werken de vijf coalitiepartijen aan een gezonde economie waaraan iedereen kan deelnemen en waarvan iedereen kan profiteren. Ze maken verder extra geld vrij voor meer natuur.

Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht is woensdag 5 juni in de vergadering van Provinciale Staten (PS) geïnstalleerd. Het nieuwe college bestaat uit Huib van Essen (GroenLinks), Robert Strijk (D66), Hanke Bruins Slot (CDA), Rob van Muilekom (PvdA) en Arne Schaddelee (ChristenUnie). In de vergadering stond het coalitieakkoord ‘Nieuwe energie voor Utrecht’ centraal.

Zie ook

Artikel op Utrechts Nieuws

Artikel op Amersfoort Lokaal

Klimaatwet aangenomen

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Nederland 28-05-2019 13:13

De Klimaatwet is aangenomen door de Eerste Kamer. In deze wet, die werd ingediend door acht partijen, zijn de doelen uit het Klimaatakkoord van Parijs vastgelegd. Die gaan onder meer over de vermindering van CO

D66 fractievoorzitter

: “We sluiten de kolencentrales, zetten vol in op schone energie, blijven in beweging met de trein, fiets en de elektrische auto en we gaan van het Gronings gas af. We zetten het groenste regeerakkoord ooit om in daden. Naast de brede steun uit de landelijke politiek willen we samen met lokale overheden, ondernemers en natuur- en milieuorganisaties werken aan de concrete oplossingen. We hebben een gezamenlijk doel en daar hebben we elkaar hard voor nodig.”

Maar liefst acht partijen hebben de Klimaatwet gezamenlijk ingediend. Jetten: “dat onderstreept de noodzaak en urgentie van de wet. We kunnen over allemaal dingen van mening verschillen in de politiek, maar van links tot rechts zijn we het eens over ambitieuze doelen, vastgelegd in deze klimaatwet. En dat is hard nodig om de wereld leefbaar te houden – ook voor volgende generaties.” Naast de regeringspartijen D66, VVD, CDA en ChristenUnie hebben ook PvdA, GroenLinks, SP en 50Plus de Klimaatwet ingediend.

Met de Klimaatwet worden de doelstellingen voor het beperken van broeikasgassen wettelijk vastgelegd. Eén van de doelen in de Klimaatwet is dat in 2030 49% minder broeikasgassen wordt uitgestoten dan in 1990. Dat doel kan nog worden opgehoogd naar een vermindering van 55%. In 2050 is/dient de uitstoot van broeikasgassen met 95 procent teruggebracht.

Binnenkort worden ook de plannen voor het Klimaatakkoord gepresenteerd. In het Klimaatakkoord maken bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden concrete afspraken over welke maatregelen worden genomen om de uitstoot van CO

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.

Meerderheid Europees Parlement stemt in met ratificatie klimaatakkoord

Hoofdlijnen Klimaatakkoord goede eerste stap, nu doorpakken

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. En dat zullen we altijd blijven doen. Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid

Vertrouw op de eigen kracht van mensen

Wij vertrouwen op de eigen kracht en ontwikkeling van mensen.

Streef naar een duurzame harmonieuze samenleving

Wij willen de wereld om ons heen tegemoet treden met respect en mededogen.

Samenlevingen zijn op steeds meer verschillende manieren met elkaar verbonden. Wij staan open voor de gehele wereld en sluiten niemand uit.

Beloon prestaties en deel de welvaart

Mensen zijn niet gelijk, wél gelijkwaardig. Mensen zijn verschillend en wij willen dat de overheid ruimte laat voor die verschillen.

Koester de grondrechten en gedeelde waarden

De fundamentele waarden van onze samenleving zijn vrijheid voor en gelijkwaardigheid van ieder mens, ongeacht opvattingen, geloof, seksuele geaardheid, gerichtheid of herkomst.

Steun ons en help Nederland vooruit

Cookie voorkeuren Uw privacy Wijzigen lidmaatschap Responsible Disclosure Nieuws Agenda Contact

D66 doet mee in formatie met GroenLinks, VVD en PvdA

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Noord-Holland 18-04-2019 19:08

(update 7 juni)

De informateurs van GroenLinks en VVD, Laura Bromet en Cornelis Mooij, schreven op 15 april aan PS dat verdere formatiegesprekken tussen GroenLinks, VVD, D66 en PvdA goede kansen bieden. Deze coalitie met deze partijen zou volgens Bromet en Mooij kunnen rekenen op voldoende draagvlak in Provinciale Staten van Noord-Holland.

Op 18 april is de brief van de informateurs behandeld in een extra PS-vergadering en is het startsein gegeven voor de formatie. Daarbij hebben GroenLinks, VVD, D66 en PvdA een motie ingediend om deze stap te onderstrepen. De motie is met algemene stemmen aangenomen.

D66 heeft er toen op aangedrongen dat gedurende het formatieproces een maatschappelijke consultatieronde plaatsvindt – en dat is inmiddels gebeurd. Ook tijdens de bestuursperiode is participatie van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties wenselijk. Het streven van D66 was het bereiken van een coalitieakkoord dat een niet-vrijblijvende stevige koers uitzet op belangrijke thema’s als energietransitie, wonen en landbouw, maar tevens ruimte laat voor maatschappelijke ontwikkelingen, innovatie, ideeën uit Provinciale Staten en de samenleving.

De onderhandelende partijen hebben alle stappen in het formatieproces gecommuniceerd via openbare brieven aan PS, formatieblogs en persberichten via de provincie Noord-Holland. Op de website van de provincie vindt u deze berichten bij “Actueel” of op de speciale pagina over de coalitievorming. 

Lees hier een blog van Ilse Zaal over hoe zij het formatieproces ervaart. Lees hier de blog van Amélie Strens over haar Hemelvaart-onderhandelweekend.

Op 7 juni hebben de onderhandelaars bekend gemaakt dat zij na het Pinksterweekend het coalitieakkoord zullen aanbieden aan de Commissaris van de Koning. Wordt vervolgd…

 

Energievisie: gedreven door idealisme en realisme

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie PvdA Enschede 19-12-2018 10:09

Maandag 10 december heeft de raad de kaders vastgesteld voor het opstellen van een Milieu Effect Rapportage (MER), welke de potentie voor het opwekken van duurzame energie binnen de gemeente Enschede in beeld moet brengen. Deze MER vormt de basis voor een energievisie, welke medio 2019 klaar moet zijn.

Balans tussen doelen halen en draagvlak creëren

Welke mogelijkheden bieden zonne-energie, windenergie en nieuwe technologieën ons? En welke effecten heeft dat op onze leefomgeving? En hoe halen we de doelstellingen zoals we hebben vastgelegd in ons coalitie-akkoord? Vragen die alleen beantwoord kunnen worden als eerst objectief de mogelijkheden in beeld wordt gebracht. Aan de hand van objectieve feiten kunnen we als raad onderbouwd politieke keuzes maken. Keuzes die balans moet brengen tussen onze doelen behalen en draagvlak in de samenleving creëren. Want een ding is duidelijk de energietransitie zal ons landschap veranderen en niet iedereen zal het overal mee eens zijn.

De lat ligt hoog

D66 heeft voor de verkiezingen het klimaatpact getekend samen met GroenLinks, de ChristenUnie en Partij van de Arbeid. Dit klimaatpact was onze inzet bij de coalitie-onderhandelingen, gedreven door ons gezamenlijk ideaal voor een duurzame en klimaatneutrale toekomst. Veel van de inhoud van dat pact zien we terug in het coalitie-akkoord, maar niet alles. Dat is politiek realisme, als je met andere partijen aan tafel zit. Toch ligt de lat de komende vier jaar hoog. Er liggen ambitieuze doelen waar D66 het college aan gaat houden, namelijk jaarlijks 2% extra duurzame energie-opwekking erbij en werken aan een klimaatneutraal Enschede in 2050. In een motie heeft een meerderheid van de raad het college gevraagd in de energievisie een voorkeursscenario uitwerken, zonder wind in het buitengebied. Dat dwingt ons meer naar grootschalige zonneparken, wat gevolgen voor datzelfde buitengebied. Daar geldt dus net zo goed voor dat er balans moet ontstaan met het creëren van draagvlak.

Een lastige puzzel voor een duurzame toekomst

Kortom een lastige puzzel voor het college, waarbij de doelen voor D66 hard zijn. Medio volgend jaar gaat de discussie verder aan de hand van de resultaten van de MER. Daarmee is deze MER is een belangrijke eerste stap naar een duurzame toekomst. Een toekomst waar D66 haar verantwoordelijkheid voor neemt, gedreven door idealisme en realisme.

Het bericht Energievisie: gedreven door idealisme en realisme verscheen eerst op Enschede.

Blog Niels Abcouwer: Nee, bedankt. Niet weer!

D66 D66 GroenLinks PvdA Lelystad 16-12-2018 15:19

Berichtje in de  FlevoPost van 28 november 2018: “Meerderheid van de Provinciale Staten is niet tegen de komst van een kerncentrale in Flevoland”. De motie van D66, GroenLinks en de PvdA tegen de komst werd verworpen.

We hebben ook in Flevoland vanaf 1974 veel en lang over kerncentrales gepraat. Het leverde actiegroepen op in de NOP en Lelystad. De groep in Lelystad heeft behalve de gebruikelijke actiemiddelen ook een bijzonder succes geboekt. Het kreeg voor elkaar dat de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders in augustus 1977 in het bestemmingsplan Landelijk gebied de vestiging van een kerncentrale uitsloot. Waarbij de directeur van de RIJP vermelde “dat dit verbod in feite slechts een principiële daad is, waarbij ik de hoop koester dat zij zal bijdragen aan de algemene discussie betreffende dit onderwerp.” Die discussie is nationaal in 1978 gestart en jaren doorgegaan.

Het lijstje voordelen van een kerncentrale (geen uitsloot van co2) is sindsdien korter geworden. Er zijn in Nederland geen bedrijven meer zoals Neratoom. Dus je moet opzoek naar een goede buitenlandse leverancier. De afgang van de kerncentrale bij Kalkar (in 1985 gereed, in 1991 definitief niet in gebruik en nu een pretpark) zegt voldoende. Een bedrijf uit Frankrijk is een van de weinige maar blijkt veel duurder en langzamer dan gepland.”

Het lijstje met nadelen is niet korter geworden. Het afval probleem is nog steeds niet definitief opgelost. De kosten van de afbraak van oude centrales (Dodewaard in 1997 dicht) (Borssele 2033?) zijn enorm en de fondsen van de eigenaren onvoldoende. De afhankelijkheid van buitenlandse uranium leveranciers (o.a. uit Rusland en Kazachstan) blijft groot.

Dat dit jaar begonnen is met het verstrekken van tabletten aan mensen in Nederland die dichtbij de Belgische kerncentrales wonen, is tekenend voor het gebrek aan vertrouwen in de veiligheid van die centrales en in de Belgische overheid. En dan hebben we het niet over de bijna-ramp Harrisburg (1979) en de grote rampen Tsjernobiel (1986) en Fukushima (2011).

Toen de provincie Flevoland in 1994 in het Streekplan een kerncentrale op de Westelijkemeerdijk van de NOP wilde verbieden, liet Den Haag weten dat dat niet werd toegestaan. Dan denk je: “maar net zo politiek/ambtelijk ongehoorzaam zijn als de directeur van de RIJP in 1977 wanneer Den Haag weer met kerncentrales gaat leuren. Nu misschien bij Trintelhaven?”.

Berichtje in de  FlevoPost van 28 november 2018: “Meerderheid van de Provinciale Staten is niet tegen de komst van een kerncentrale in Flevoland”. De motie van D66, GroenLinks en de PvdA tegen de komst werd verworpen.

We hebben ook in Flevoland vanaf 1974 veel en lang over kerncentrales gepraat. Het leverde actiegroepen op in de NOP en Lelystad. De groep in Lelystad heeft behalve de gebruikelijke actiemiddelen ook een bijzonder succes geboekt. Het kreeg voor elkaar dat de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders in augustus 1977 in het bestemmingsplan Landelijk gebied de vestiging van een kerncentrale uitsloot. Waarbij de directeur van de RIJP vermelde “dat dit verbod in feite slechts een principiële daad is, waarbij ik de hoop koester dat zij zal bijdragen aan de algemene discussie betreffende dit onderwerp.” Die discussie is nationaal in 1978 gestart en jaren doorgegaan.

Het lijstje voordelen van een kerncentrale (geen uitsloot van co2) is sindsdien korter geworden. Er zijn in Nederland geen bedrijven meer zoals Neratoom. Dus je moet opzoek naar een goede buitenlandse leverancier. De afgang van de kerncentrale bij Kalkar (in 1985 gereed, in 1991 definitief niet in gebruik en nu een pretpark) zegt voldoende. Een bedrijf uit Frankrijk is een van de weinige maar blijkt veel duurder en langzamer dan gepland.”

Het lijstje met nadelen is niet korter geworden. Het afval probleem is nog steeds niet definitief opgelost. De kosten van de afbraak van oude centrales (Dodewaard in 1997 dicht) (Borssele 2033?) zijn enorm en de fondsen van de eigenaren onvoldoende. De afhankelijkheid van buitenlandse uranium leveranciers (o.a. uit Rusland en Kazachstan) blijft groot.

Dat dit jaar begonnen is met het verstrekken van tabletten aan mensen in Nederland die dichtbij de Belgische kerncentrales wonen, is tekenend voor het gebrek aan vertrouwen in de veiligheid van die centrales en in de Belgische overheid. En dan hebben we het niet over de bijna-ramp Harrisburg (1979) en de grote rampen Tsjernobiel (1986) en Fukushima (2011).

Toen de provincie Flevoland in 1994 in het Streekplan een kerncentrale op de Westelijkemeerdijk van de NOP wilde verbieden, liet Den Haag weten dat dat niet werd toegestaan. Dan denk je: “maar net zo politiek/ambtelijk ongehoorzaam zijn als de directeur van de RIJP in 1977 wanneer Den Haag weer met kerncentrales gaat leuren. Nu misschien bij Trintelhaven?”.

The post Blog Niels Abcouwer: Nee, bedankt. Niet weer! appeared first on LELYSTAD.

Algemene beschouwingen bij de begroting 2019

D66 D66 VVD CDA PvdA SGP De Ronde Venen 26-11-2018 16:18

https://derondevenen.d66.nl/2018/11/26/algemene-beschouwingen-bij-de-begroting-2019/

Marloes
Meindert Brunia

De Programmabegroting 2019 is de eerste Programmabegroting in deze gemeente waarvoor D66 medeverantwoordelijkheid draagt. En ik moet u zeggen: het smaakt naar meer. De begroting is goed leesbaar, weerspiegelt de ambitie uit het coalitieakkoord en staat vol met dingen die wij belangrijk vinden. Op thema’s als duurzaamheid, milieu, inwonersparticipatie en de leefomgeving staat een duidelijke visie beschreven; een visie die zich richt op de toekomst van onze mooie groene gemeente. Een goede start dus van het college. Nu wordt het een kwestie van uitvoeren en zorgen dat het gebeurt. De fractie heeft er alle vertrouwen in.

Vz, ik maak een paar opmerkingen over de begroting. En dat doe ik aan de hand van de buitenkant van dit boekwerk. Want aan die buitenkant is een heleboel te zien.

Wat we zien zijn twee fietsers. Fietsen is een onderwerp dat D66 na aan het hart ligt; we zullen daarover ook een amendement indienen. Maar het zijn niet zo maar fietsers. Het zijn blije fietsers. Blij omdat ze buiten zijn, blij omdat ze in beweging zijn, blij omdat ze kunnen genieten van een aantrekkelijke groene omgeving. Ook allemaal zaken die D66 belangrijk vindt en die ook maken dat de gemeente zich goed leent voor kleinschalige recreatie.

Wat we ook zien is een fraaie molen. Onderdeel van het cultureel erfgoed waarmee onze gemeente zo rijk bedeeld is. Maar ook een icoon van windenergie. Want onze verre voorvaderen waren natuurlijk al volop bezig met wind- en zonne-energie, ver voordat de fossiele brandstof werd ontdekt. Daarom is omschakelen naar groene energie eigenlijk helemaal geen vernieuwing, maar gewoon terug naar hoe het was en hoe het hoort. Gelukkig is dat onderwerp bij dit college in goede handen.

En wat we zien zijn de wolken.  En die bewolking, die vormt een metafoor voor de financiele situatie van de gemeente. Het is bepaald niet onbewolkt en er is dus geen enkele aanleiding om het werk het werk te laten en ons zorgeloos door de zon te laten koesteren. Maar het blijft wel droog; er dreigt geen bui, laat staan een onweer. Het weer is solide en de begroting is even solide, ook voor de komende jaren. We kunnen vooruit; er is genoeg te doen.

Ten slotte voorzitter, toch nog even over die fietsers. Ze rijden in dezelfde richting, maar ze trappen en sturen onafhankelijk van elkaar. Ze zitten niet samen op een tandem. Voor mij wekt dat een associatie op, een associatie met het college en de raad. Ook college en raad  zitten op aparte fietsen en niet op een tandem. Het zijn twee instanties, met gescheiden bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Dat noemen we dualisme. Ze hebben wel allebei dezelfde routekaart, om te voorkomen dat ze verschillende richtingen inslaan. Die routekaart, dat is het coalitieakkoord en, na vanavond, ook deze programmabegroting.

Voorzitter, onze moties en amendementen, en ik noem alleen die waarbij D66 1e ondertekenaar is:

1) Amendement ‘De Ronde Venen op de fiets’, met vijf aanvullende beslispunten over de uitvoering van het fietsverkeersplan, ondersteund door VVD, Pvda/GL, CU/SGP en CDA
2) Amendement ‘kunst en cultuurbudget’, ondersteund door PvdA/GL, L8K en Seniorenpartij
3) Motie ‘openbare toiletten, ingediend samen met de Seniorenpartij
4) Motie ‘Dick Bruna veilige schoolzone’, ingediend samen met de RVB, CDA en L8K

The post Algemene beschouwingen bij de begroting 2019 appeared first on De Ronde Venen.

Geen nieuwe kerncentrale in Noord-Holland

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Dieren PvdA Noord-Holland 12-11-2018 16:56

Als het aan Provinciale Staten van Noord-Holland ligt komt er in de provincie geen nieuwe kerncentrale voor de opwekking van kernenergie. Een motie met deze strekking werd op 12 november tijdens de begrotingsbehandeling ingediend door een meerderheid van D66, PvdA, SP, GroenLinks en Partij van de Dieren.

Net als de rest van Nederland moet Noord-Holland in 2030 haar CO2-uitstoot gehalveerd hebben en in 2050 energieneutraal zijn. Om deze opgave te halen kiest D66 liever voor een combinatie van onder andere zonne-energie, windenergie, waterstof en geothermie dan voor kernenergie.

Fractievoorzitter Ilse Zaal: “Kernenergie is niet duurzaam, risicovol en duur. Bovendien duurt het bouwen van een centrale veel te lang, zodat we onze doelstellingen er niet mee kunnen halen. Noord-Holland zet met D66-gedeputeerde Jack van der Hoek vol in op hernieuwbare energie. De discussie over kernenergie leidt hier alleen maar van af.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.