Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

53 documenten

Wopke-Wiebesfonds unieke kans voor Brabantse spoornetwerk

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD Noord-Brabant 11-09-2020 12:52

Deze week presenteerde Ministers Hoekstra en Wiebes het langverwachte investeringsfonds. Vanuit het fonds kunnen grote projecten op gebied van fysieke infrastructuur, onderzoek en ontwikkeling en onderwijs worden gefinancierd. D66 in Provinciale Staten van Noord-Brabant wil met behulp van het fonds de spoorverbindingen Breda-Utrecht en Eindhoven-Antwerpen realiseren. De partij zal dit voorstellen bij een themabijeenkomst vrijdag over de toekomst van mobiliteit in Brabant. De fractie verwacht steun van ten minste de Brabantse PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie/SGP; deze partijen spraken zich eerder ook positief uit over deze spoorverbindingen.

Concreet stelt fractievoorzitter Arend Meijer van D66 voor om een projectvoorstel op te stellen voor de twee spoorverbindingen. Daarmee kan Brabant naar de onafhankelijke commissie van tien deskundigen die beoordelen of het project past in de doelstellingen van het Nationaal Groeifonds. De provinciale overheid moet daarbij samen optrekken met de Brabantse steden, het bedrijfsleven en de Belgische overheid. Door grensoverschrijdend samen te werken denkt de partij dat het project een goede kans maakt.

Met de realisatie van deze twee spoorverbindingen ontstaat een ruit Utrecht-Eindhoven-Breda-Antwerpen. De vier steden kunnen zich hiermee verder ontwikkelen tot grootschalige knooppunten van het openbaar vervoer. Al eerder sprak Provinciale Staten uit dat Eindhoven en Breda een dergelijke functie zouden krijgen; ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (van Openbaar Vervoer) bepleitte eerder een dergelijke visie. D66 zegt dat het voorstel daarom een logisch vervolg is op eerdere besluitvorming die onder de hoede van gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD) tot stand kwam.

 

 

Krokodillentranen voor cultuur

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Noord-Brabant 15-08-2020 07:03

Krokodillentranen

Vorige week vroegen de coalitiepartijen CDA, FvdD, VVD en Lokaal Brabant om meer steun voor de cultuursector; extra geld van de Brabantse en de landelijke politiek. Zij spraken zich – terecht – uit over de scheve regionale verdeling van middelen vanuit het Fonds Podiumkunsten. Ook D66 Brabant vindt het lastig te accepteren dat de randstad buitenproportioneel veel middelen ontvangt. Sympathieke actie, zo lijkt het dus, maar het is te laat en te weinig.

Mei 2020

Diezelfde vier partijen stelden in mei nog dat cultuur als provinciale kerntaak moest worden afgebouwd. En pas onder grote druk van het culturele veld in Brabant en naar aanleiding van een motie van GroenLinks en D66 benoemden zij een gedeputeerde Cultuur. Aanvankelijk was er slechts een portefeuille Vrije Tijd. VVD-leider Van der Maat noemde dat bij OmroepBrabant “een inschattingsfout” en de VVD-cultuurwoordvoerder bleek “er toch al geen voorstander van”. De steun vanuit de VVD voor de motie werd pas na uren van debat uitgesproken. Waarom zo laat als je toch al geen voorstander was? Direct aansluiten was geloofwaardiger geweest.

Juni 2020

Op 19 juni dienden D66, PvdA en GroenLinks een motie in om de cultuurgedeputeerde te laten lobbyen voor rijksgeld voor het nieuwe designmuseum in Brainport. Er staat al € 1 mln. klaar als cofinanciering vanuit de vorige coalitie; aan de gedeputeerde om de andere helft te regelen. Het verdelingsprobleem was ook hier aan de orde: de Raad voor Cultuur had op 4 juni advies uitgebracht over de verdeling van de BasisInfraStructuur-gelden (BIS). In die nieuwe BIS werd meer geografische spreiding gewenst, maar van de 200 mln dreigde 85 mln in Amsterdam te belanden.

Door eerdere politieke onrust was Brabant op 19 juni eigenlijk al aan de late kant om Den Haag nog te overtuigen dat er meer geld naar Brabant moest, alle inspanningen van eerdere gedeputeerden en de cultuurwethouders van de Brabantse steden ten spijt. Maar als de motie die dag met grote meerderheid van stemmen was aangenomen was dat toch een stevig signaal geweest richting Den Haag. De voltallige coalitie stemde echter tégen de motie. Nu, zes weken later, komen ze zelf met een vergelijkbare oproep via schriftelijke vragen. Instemmen met de motie was effectiever, tijdiger en geloofwaardiger geweest.

Najaar 2020

De VVD-cultuurwoordvoerder stelt bij OmroepBrabant dat ze zich bij de begroting later dit jaar sterk zal maken om meer geld voor cultuur te regelen. Een loze belofte, want het geld in het bestuursakkoord is al vastgetimmerd. Ook voor de jaren na de volgende provinciale verkiezingen overigens. Timing in de politiek is belangrijk; verkeerde timing soms een bewuste strategie: dan sta je er wel mee in de krant, maar bereik je niets. Gelooft u dat deze partijen werkelijk iets willen bereiken voor cultuur in Brabant? Wij niet. Ze hebben eerst de Brabantse cultuursector geschoffeerd, daarna bewust een kans genegeerd om op cultuurgebied als één Brabants parlement op te trekken richting Den Haag en nu doen ze zelf een veel te late oproep. Wij zien dan ook vooral krokodillentranen.

Het enige positieve aan deze ontwikkeling is dat er een verzoek ligt om de gekozen aanpak te evalueren. Dat lijkt ons een goed idee. De (te schaarse) landelijke cultuurmiddelen moeten beter worden verdeeld over de regio’s. Voor de coalitie ontstaat er bovendien een plicht om te bewijzen dat het ze toch menens is. Wij stellen voor de reeds gereserveerde € 1 mln. voor het designmuseum in Brainport sowieso vrij te geven voor cultuur in Brainport; ook als de aangevraagde rijkssubsidie daarvoor op Prinsjesdag onverhoopt niet wordt gehonoreerd. Daarmee kan de Brabander meer genieten van cultuur en winnen de partijen enige geloofwaardigheid terug.

Arend Meijer, fractievoorzitter D66 Brabant

Ine Meeuwis, cultuurwoordvoerder D66 Brabant

Spreektekst Arend Meijer bestuursakkoord

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Noord-Brabant 15-05-2020 13:17

We leven in uitzonderlijke tijden. Het Corona virus maakt dat we een bestuursakkoord bespreken in een nauwelijks gevulde Statenzaal; we feliciteren nieuwe coalitiefracties door naar hen te zwaaien en nieuwe gedeputeerden moeten het doen met een dikke knipoog. Nooit eerder legde de Nederlandse politiek zichzelf zoveel beperkingen op.

Maar de democratie gaat door. Zo hoort het. Het is dan ook extra bijzonder dat vandaag buiten dit provinciehuis geprotesteerd wordt. En dat er geprotesteerd wordt bij de presentatie van een bestuursakkoord is op zichzelf al bijzonder. Ook dat werd nooit eerder gedaan.

En er zijn meer dingen die nooit eerder zijn vertoond. Qua samenstelling van de coalitie bijvoorbeeld. Brabant heeft daar een traditie mee. Eerder was er de SP die voor het eerst ooit op provinciaal niveau mee bestuurde; er was de eerste keer een Brabantse coalitie zonder het CDA; er was de eerste Brabantse gedeputeerde namens D66 en recenter de eerste keer voor GroenLinks. En vandaag de eerste keer voor Lokaal Brabant. Waarvoor felicitaties aan de heer Van Pinxteren en zijn team.

Nooit eerder was er binnen een beoogd coalitiepartij zoveel commotie over een potentiele partner. Nooit eerder sprak een voormalig Commissaris van de Koningin van Brabant zich uit over een te vormen coalitie. Nooit eerder waren er zoveel columnisten met een mening over de coalitie in Brabant.

En de commotie is nog niet klaar. Er stapten al twee raadsleden op vanwege een coalitie in de Provinciale Staten; er werd een wethouder weggestuurd vanwege zijn ambitie gedeputeerde te worden. En voorzitter, die onrust is volkomen terecht.

Door je te laten verleiden door een stel joviale mannen; door je te verschuilen achter een Brabants bont douchegordijn; door je ogen te sluiten voor de misselijkmakende uitspraken van de politiek leider van een van je partners zet je een eerste stap op een hellend vlak. Een pad waar je als middenpartij helemaal niets te zoeken hebt.

Met een meerderheid van slechts een zetel neemt u de sprong. Het rapport Op zoek naar Zuurstof adviseerde ons toch echt iets anders. Een stabiel bestuur voor Brabant. De afgelopen weken bewijzen het tegendeel; uw krappe meerderheid biedt geen stabiliteit. Ik zocht dan ook in de inhoud van uw akkoord een handreiking. Misschien had u daar de vertaling gemaakt van dit zwaarwegende advies. En gelukkig lijken daar aanknopingspunten verstopt.

Ik wil complimenten maken richting de VVD voorzitter. Politiek heeft u een knappe prestatie geleverd. Uw verkiezingsprogramma Thuis in Ons Brabant in 2019 las prettig en was helder; ook uw verkiezingsprogramma van 2020, dit keer verpakt als coalitieakkoord, Samen, Slagvaardig en Slim Ons Brabant mag er zijn. Alleen over de volgorde van samen, slagvaardig en slim struikel ik soms. Maar ach.. En door ze een mooie job te bieden brengt u bovendien weer wat oud-VVD’ers terug op het nest. De heren Rutte en Dijkhoff zullen trots op u zijn. Of mochten die ook niet achter uw douchegordijntje meekijken?

D66 is tevreden dat de VVD geen afscheid neemt van ingezette transities; de beweging die we samen begonnen in 2015 is op onderdelen nog altijd zichtbaar. Zo zien we de focus op start-up en scale-up in het economisch beleid, we zien de visie op openbaar vervoer als oplossing van het fileprobleem terug, u zet door met de eiwittransitie, u heeft het idee van Erik van Merrienboer en Anne-Marie Spierings om via immunisatieportefeuille boeren te helpen richting weidegang om te komen tot kringlooplandbouw overgenomen, u blijft bij de ambitie om in 2030 50% van onze energie duurzaam op te wekken en wil ook de CO2 met minstens 50% reduceren, u handhaaft zelfs een snellere verduurzaming van de veehouderij dan de landelijke voorschriften. Het gekozen spoor geeft ons hoop.

Maar over uw tempo maken we ons grote zorgen. U doet niets zonder het toverwoord draagvlak. Liefst 21 maal spreekt u over draagvlak in uw akkoord, maar wat draagvlak dan precies betekent wordt nergens helder. Op het terrein Energie maakt D66 zich overigens weinig zorgen over dat draagvlak. Het ontwikkelde netwerk is sterk en mensen weten elkaar beter dan ooit te vinden om ambities te realiseren. Als provinciale overheid past ons een terughoudende, regierol. Dat moet u aanspreken. Daardoor verbaasde ons de zin dat u in de volgende fase van de RES’en wellicht een andere rol wil pakken; wat bedoelen de coalitiepartijen hier?

Ook schrijft het bestuursakkoord stevige teksten over bezuinigingen. De provinciale begroting loopt af en in de onderhandelingen hebben de partijen scherpe keuzes gemaakt. Structurele budgetten op natuur, mobiliteit en cultuur worden ingeboekt. Maar wat die keuzes nu echt betekenen is niet helder. Bovendien is het volstrekt onduidelijk waar de bezuinigingen nu precies vallen; een klassieke truc: schuiven met de potjes en gelijktijdig leeghalen. Dan valt het minder op. Bovendien worden de keuzes pas in de volgende bestuursperiode geeffectueerd. Voorzitter, ook D66 is voorstander van schoon opleveren en ook D66 ziet dat bezuinigingen nodig zijn; maar zeker met de krappe meerderheid van deze coalitie past daar een bredere behandeling bij. Wij dienen daarom een motie in.

Voorzitter, ik kom bij mijn laatste blokje. En dat gaat uiteraard over cultuur. Ten eerste heeft D66 weinig sympathie voor uw keuze om de term Cultuur te schrappen bij uw portefeuilleverdeling; we dienen een motie in om dat te herstellen en rekenen daarbij op uw steun. De commotie van de laatste dagen is namelijk extra heftig door uw inschattingsfout om deze te schrappen. Misschien had u toch die stakeholdersbijeenkomst moeten organiseren; dat had een hoop gedoe voorkomen.

Ook inhoudelijk is D66 erg teleurgesteld over dit onderwerp in uw akkoord. Onze teleurstelling zit erin dat u onze makers geen enkel perspectief biedt. Geen ambitie, waardering, niets. Terwijl in de cultuursector zoveel mensen een baan vinden; zoveel ZZP-ers die het door corona al ongekend moeilijk hebben. Richting de VVD opnieuw een compliment, de dorpenderby en semi-gemeentelijke projecten lijken voorgoed uit ons provinciehuis te verdwijnen. Maar wij hopen dat de lessen van sociale veerkracht uit de vorige bestuursperiode wel bij de beleidsambtenaren geborgd worden. We hebben immers ook mooie voorbeelden ontwikkeld die wel de noodzakelijke transities provincie versterken. Cultuur is bovendien een belangrijke aanjager van de vaak geroemde Brabantse innovatie en daarmee van onze economie. Het is een belangrijk onderdeel van onze geweldige onderwijsinstituten. Het is een van de belangrijkste vestigingsfactoren voor mensen van buiten.

Iedere avond voor het slapen gaan lazen mijn ouders mijn zus en mij voor. Sinds vorig jaar doe ik hetzelfde voor mijn dochter. Vandaag mis ik haar bedtijd; maar ik lees toch een gedicht voor. Vandaag richting alle makers, naar Ton Jurriansen:

Sterren in de nacht spelen hun akkoorden de maan houdt de wacht fluistert stille woorden

In het vroege morgenlicht ontwaken duizend bloemen samen in een gedicht om hun kracht te benoemen

Hou vol. Hou hoop. Er komt een morgenlicht.

Inzet drones voor handhaving buitensporig

D66 D66 GroenLinks Arnhem 15-05-2020 05:41

De coronacrisis is ernstig, en maatregelen zijn nodig om de verspreiding af te remmen. Maar niet ten koste van onze democratie, of door onze rechtstaat in te ruilen voor een politiestaat. D66 en GroenLinks vrezen dat het gemeentelijk toezicht haar boekje te buiten gaat en stellen vragen over hun optreden. “Drones gebruiken voor handhaving is al discutabel,” stelt D66 raadslid Maarten Venhoek, “zeker als dit heimelijk of zonder voldoende communicatie naar de burgers gebeurd.”

Op zaterdag 25 april werd een drone ingezet in de Arnhemse parken om de coronaregels te handhaven en mensen te waarschuwen. Een nieuwe en vergaande maatregel waarmee het menselijk contact tussen burger en politie verder verdwijnt. Daarnaast is het een ongerichte maatregel die indruist tegen het grondwettelijk recht op privacy – het recht om je onbespied door de openbare ruimte te kunnen bewegen.

Noodverordening of beleid?

De noodverordening stelt geen voorwaarden aan toezicht en handhaving. Dus zijn voor toezicht en handhaving de bestaande kaders van kracht. De onlangs vastgestelde Arnhemse beleidsregels ‘cameratoezicht openbare orde’ verplicht de gemeente te kiezen voor de maatregel die het minste inbreuk maken op onze grondrechten. Cameratoezicht met drones is het laatste redmiddel, pas te gebruiken als álle andere opties voor het handhaven van de openbare orde niet mogelijk zijn gebleken. “En dat is hier niet het geval”, benadrukt Venhoek. “Je kunt prima aan twee kanten van Sonsbeek gaan staan, mensen informeren en in de gaten houden of het niet te druk wordt.”

Rechtstaat onder druk

Onder het mom van de noodverordening worden de laatste weken vaker maatregelen genomen die aan de grondwettelijke rechten raken, zoals het recht op vereniging en de geloofsbelijding. D66 is daar bezorgd over. Het kan niet zijn dat onze grondrechten ingeperkt worden op basis van een verordening die zonder enige vorm van democratische legitimatie en controle tot stand komt.

Daarom stelt Venhoek samen met raadsleden Mari-Jose Navis en Mark Coenders van GroenLinks vragen aan het college van B&W over de inzet van de drones.

Documenten

Art. 44 vragen: ‘Extra toezicht voor Arnhemse parken met drone’

Inzet drones voor handhaving buitensporig

D66 D66 GroenLinks Arnhem 01-05-2020 19:00

De coronacrisis is ernstig, en maatregelen zijn nodig om de verspreiding af te remmen. Maar niet ten koste van onze democratie, of door onze rechtstaat in te ruilen voor een politiestaat. D66 en GroenLinks vrezen dat het gemeentelijk toezicht haar boekje te buiten gaat en stellen vragen over hun optreden. “Drones gebruiken voor handhaving is al discutabel,” stelt D66 raadslid Maarten Venhoek, “zeker als dit heimelijk of zonder voldoende communicatie naar de burgers gebeurd.”

Op zaterdag 25 april werd een drone ingezet in de Arnhemse parken om de coronaregels te handhaven en mensen te waarschuwen. Een nieuwe en vergaande maatregel waarmee het menselijk contact tussen burger en politie verder verdwijnt. Daarnaast is het een ongerichte maatregel die indruist tegen het grondwettelijk recht op privacy – het recht om je onbespied door de openbare ruimte te kunnen bewegen.

Noodverordening of beleid?

De noodverordening stelt geen voorwaarden aan toezicht en handhaving. Dus zijn voor toezicht en handhaving de bestaande kaders van kracht. De onlangs vastgestelde Arnhemse beleidsregels ‘cameratoezicht openbare orde’ verplicht de gemeente te kiezen voor de maatregel die het minste inbreuk maken op onze grondrechten. Cameratoezicht met drones is het laatste redmiddel, pas te gebruiken als álle andere opties voor het handhaven van de openbare orde niet mogelijk zijn gebleken. “En dat is hier niet het geval”, benadrukt Venhoek. “Je kunt prima aan twee kanten van Sonsbeek gaan staan, mensen informeren en in de gaten houden of het niet te druk wordt.”

Rechtstaat onder druk

Onder het mom van de noodverordening worden de laatste weken vaker maatregelen genomen die aan de grondwettelijke rechten raken, zoals het recht op vereniging en de geloofsbelijding. D66 is daar bezorgd over. Het kan niet zijn dat onze grondrechten ingeperkt worden op basis van een verordening die zonder enige vorm van democratische legitimatie en controle tot stand komt.

Daarom stelt Venhoek samen met raadsleden Mari-Jose Navis en Mark Coenders van GroenLinks vragen aan het college van B&W over de inzet van de drones.

Documenten

Art. 44 vragen: ‘Extra toezicht voor Arnhemse parken met drone’

D66, SP en CDA: neem inwoners Vught serieus en stel N65-besluitvorming uit

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 13-04-2020 23:05

De voltallige oppositie in de gemeenteraad van Vught vindt het onaanvaardbaar dat de cruciale besluitvorming over de aanpak van de N65 in uitgeklede vorm plaatsvindt. Maar liefst 125 mensen hebben bezwaar gemaakt en door de coronacrisis wordt hun inspraak belemmerd. Daarom hebben D66, SP en CDA de afgelopen weken achter de schermen geprobeerd de behandeling uit te stellen. Zonder resultaat: de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden dat de besluitvorming moet doorgaan, corona of geen corona.

Vorige maand kwamen alle raadsfracties tot een compromis. De coalitie wilde de N65 toen al op dit moment (begin april dus) behandelen. De oppositie wilde uitstel totdat er weer normaal vergaderd kon worden. Daar kwam toen een compromis uit: uitstel tot 7 mei (commissievergadering) en 14 mei (raadsvergadering). Dat compromis werd bereikt op het moment dat bijeenkomsten tot 100 mensen nog geoorloofd waren. Daarna werden de coronamaatregelen strenger en werd de ‘intelligente lock-down’ afgekondigd, waardoor er volgens D66, SP en CDA een heel andere situatie is ontstaan. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD vinden van niet en houden vast aan dat compromis. 

Filmpje of brief geen alternatief voor volwaardige inspraak

De belangrijkste reden voor de wens om uit te stellen is de inspraak van inwoners van Vught. Er hebben 125 mensen bezwaar gemaakt tegen de plannen. Normaal gesproken kunnen deze mensen allemaal hun bezwaar toelichten bij de voltallige gemeenteraad of bij fractievergaderingen van politieke partijen, maar door de corona-maatregelen is dat moeilijk of zelfs onmogelijk. Insprekers wordt nu gevraagd een filmpje op te nemen op een smartphone of door nog een brief te sturen, maar dan kun je als gemeenteraad vervolgens geen aanvullende vragen stellen en kunnen insprekers geen extra informatie verschaffen. Dat doet ernstig afbreuk aan de manier waarop we normaal besluiten nemen. Terwijl in veel andere gemeenten gekozen wordt om dergelijke belangrijke besluiten uit te stellen, moet in Vught nu besloten worden. Voor de oppositie is dat onaanvaardbaar. 

Normale inspraak is harde voorwaarde

D66, SP en CDA gaan afzonderlijk van elkaar bepalen hoe en of ze aan dit besluitvormingsproces gaan deelnemen. Daarbij staat de inspraak van inwoners van Vught altijd voorop. De partijen stellen als harde voorwaarde dat er geen belemmeringen mogen zijn. De oppositie benadrukt niet weg te lopen voor de besluitvorming over de N65, maar pal te staan achter de mogelijkheden voor bezwaarmakers om fatsoenlijk in te kunnen spreken en bij de debatten aanwezig kunnen zijn. Zo’n belangrijk besluit nemen met zoveel bezwaarmakers door een afgeslankte raad is stuitend en geeft een knauw aan de democratie. D66, SP en CDA roepen burgemeester Van de Mortel op om ook op te komen voor de inwoners van Vught. Dat kan door met een werkbare oplossing te komen door te vergaderen op een plek waar iedereen veilige op afstand van elkaar kan zitten en iedereen zich welkom voelt. 

Uitstel behandeling zou geen enkele vertraging veroorzaken

D66, SP en CDA begrijpen dat belangrijke besluiten door moeten kunnen gaan om geen vertraging op te lopen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de inspraak van burgers. Bij een later besluit over de N65 zou overigens ook geen enkele vertraging worden opgelopen: de gemeente Haaren loopt enkele maanden achter en op dat besluit moet Vught toch wachten.  

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post D66, SP en CDA: neem inwoners Vught serieus en stel N65-besluitvorming uit appeared first on D66 Vught.

B en W onnodig op ramkoers met nieuwe bestuur van De Speeldoos

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 16-02-2020 21:52

Burgemeester en Wethouders van Vught hebben de verhouding met het nieuwe bestuur van De Speeldoos onnodig op scherp gezet. Terwijl iedereen hoopte dat er na jarenlange ellende tussen de gemeente en De Speeldoos met een schone lei begonnen kon worden, zette het college een ramkoers in door zich volledig in te zetten op het verwerven van het pand. Daarbij werd het mes op de keel van het kersverse bestuur gezet van De Speeldoos gezet: nu verkopen voor 1 euro aan de gemeente of de gemeente ziet er van af. D66, SP en CDA vroegen in een debat in de gemeenteraad waar dit nou voor nodig is. Verder dan het antwoord ‘De Speeldoos is aan zet’ kwam het helaas niet.

D66 werd onaangenaam verrast toen begin dit jaar als een donderslag bij heldere hemel het college met het bericht naar buiten kwam af te zien van de aankoop van de Speeldoos. Burgemeester en wethouders hadden bepaald dat de Speeldoos op 1 januari in het bezit van de gemeente moest zijn. Op 18 april had de gemeenteraad namelijk het college de opdracht gegeven om De Speeldoos om te vormen tot een sociaal cultureel centrum. Alle betrokkenen wisten van de kosten voor het achterstallig onderhoud, de benodigde renovatie en investeringen. Dat de financiële nood hoog was, wist iedereen. Begin november kwam er een nieuw stichtingsbestuur, mensen die kansen zien om om de speeldoos nieuw leven in te blazen. Maar enige tijd om zich in de materie te verdiepen, kreeg het nieuwe bestuur niet van de gemeente.

Stichting krijgt niet eens de kans om een plan te maken

“Heeft het college nu al gefaald in de opdracht van de gemeenteraad?”, vroeg D66-raadslid Gemma Wiegant zicht hardop af. “Want de stichting krijgt niet de eens de kans om met een toekomstplan te komen. Kennelijk heeft het college hiermee geen enkele boodschap aan de gevolgen voor het culturele veld. Dit lijken Trumpiaanse methoden, ongepast, ongewenst, zonder empathisch inzicht en wars van maatschappelijke context en publieke waarde. Een ramkoers die niets bijdraagt aan het culturele veld in ons dorp, die geen winnaars kent maar mensen beschadigt en waarbij het vertrouwen in de politiek onder het nulpunt zakt. Wat betreft D66 een staaltje van onnodig machtsvertoon en onbehoorlijk bestuur.”

Geen steun voor oproep om constructief samen te werken

D66, CDA en SP vroegen in een motie het gemeentebestuur constructief en op basis van vertrouwen samen te werken met het bestuur van Theater De Speeldoos en zo te komen tot een een gedragen toekomstplan voor Sociaal Cultureel Centrum De Speeldoos. Verder vroegen de partijen om het besluit over het overbruggingskrediet in te trekken en te heroverwegen nadat de motie van 18 april 2019 (een plan maken voor een sociaal-cultureel centrum) is uitgevoerd. Die oproep kreeg geen steun. De VVD wil niets meer met de Speeldoos te maken hebben en noemde het nieuwe bestuur zelfs ‘wispelturig’. Gemeentebelangen had geen constructieve bijdrage van de oppositie verwacht en vroeg zich af waar het vuurwerk bleef en PvdA-GroenLinks had exact dezelfde tekst als de eigen wethouder.

Aankoop van De Speeldoos door de gemeente is geen optie meer

Volgens het college staat de deur voor de Speeldoos altijd open, maar van de aankoop van de Speeldoos door de gemeente kan geen sprake meer zijn. Daar zouden de afgelopen maanden vijf ambtenaren aan gewerkt hebben, aldus cultuurwethouder Toine van de Ven. Hij deed er alles aan om te benadrukken dat de relatie met het bestuur zo goed is. Juist daarom is het ook onbegrijpelijk dat het college het mes op de keel van het bestuur van De Speeldoos zet. D66 wil dat de relatie zo snel mogelijk hersteld wordt,  dat de  dreigementen van tafel gaan, zodat we niet een doorstart krijgen van reeds jarenlange onenigheid tussen De Speeldoos en de gemeente. Aankoop van de Speeldoos is een van de mogelijkheden, maar spreek dan eerst met elkaar af op welke datum er duidelijkheid moet zijn. Een paar maanden meer tijd nemen voor zo’n vergaand besluit (zowel voor De Speeldoos als voor de gemeente) was voor niemand nadelig geweest.

Reacties? fractie@d66vught.nl

Zie ook: – De Speeldoos gered van faillissement (19-4-2019) – Ook D66 zegt vertrouwen op in bestuur en directie van De Speeldoos (19-12-2018)

The post B en W onnodig op ramkoers met nieuwe bestuur van De Speeldoos appeared first on D66 Vught.

Dankzij D66 meerderheid voor het vuurwerkverbod

D66 D66 PvdA GroenLinks SGP VVD Partij voor de Dieren Rotterdam 06-02-2020 15:12

Na twijfel van de lokale VVD werd het verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk plots zonder de traditionele handhavingspartijen beslecht. ”Als liberaal sta ik voor vrijheid”, aldus Nadia Arsieni. “Maar jouw vrijheid stopt waar jij bij anderen schade veroorzaakt.” Met de steun van D66 ontstond er een progressieve meerderheid voor het verbod.

 

Progressieve meerderheid

Begin januari was het de Rotterdamse VVD die het debat in een stroomversnelling bracht. De partij staakte haar verzet tegen een vuurwerkverbod. De lokale VVD-fractie zag een verbod best zitten. Daar kwam weer verandering in toen het kabinet toezegde werk te willen maken van een gedeeltelijk verbod, op knalvuurwerk en pijlen. De lokale fractie sloot zich daarbij aan.

Eerst leek het verbod er dus te komen, toen weer niet, en uiteindelijk kwam het er dan toch doordat D66 de doorslag gaf. Samen met GroenLinks en de Partij voor de Dieren diende Nadia een motie voorstel voor een totaalverbod in.

Zo kwam het verbod er uiteindelijk zonder de traditionele law and order-partijen, maar met een progressieve meerderheid. Een samenwerking van collegepartijen (GroenLinks, D66, PvdA en CU-SGP) en oppositiepartijen (Partij voor de Dieren, DENK, NIDA en 50Plus) die elkaar vinden. De VVD stemde uiteindelijk wel voor het plan.

Slachtoffers

D66 heeft de evaluatie van de afgelopen jaarwisseling afgewacht. Daaruit bleek dat 61% van het letsel voortkomt uit siervuurwerk. De slachtoffers zijn vaak niet de mensen die het vuurwerk afsteken. Het zijn helaas vooral vaak omstanders, hulpverleners en dieren.

Nadia is duidelijk hierover: “Ik verdedig iedereens recht om voor zichzelf keuzes te maken, ook schadelijke keuzes. Maar je hebt nu eenmaal niet het recht om anderen de dupe te laten worden van die keuzes. De helft van de incidenten met vuurwerk gebeurt bij omstanders. De schade aan de stad is enorm. Dat vraagt om een keuze. Het is voor de Rotterdamse politie niet handhaafbaar om een verschil te maken tussen de verschillende soorten vuurwerk. Een afsteekverbod voor al het vuurwerk zorgt voor duidelijkheid, voor de Rotterdammer én voor de politie. Laten we investeren in professionele vuurwerkshows, zodat we veilig van vuurwerk kunnen genieten.”

Alternatieven

Het besluit om zelf afsteken te verbieden betekent wat D66 betreft niet dat er niks meer te doen is in de stad. “We willen voldoende professionele vuurwerkshows in de omgeving, zodat mensen daar ook samen heen kunnen gaan om elkaar te treffen en te proosten op het nieuwe jaar”, aldus Nadia. Samen met de VVD pleitte ze voor een show in elk gebied, zodat Rotterdammers in hun eigen wijk kunnen genieten van de jaarwisseling.

Het bericht Dankzij D66 meerderheid voor het vuurwerkverbod verscheen eerst op Rotterdam.

D66 vormt nieuw college met VVD, CDA, GL en PvdA

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA 's-Gravenhage 09-12-2019 13:13

D66 heeft samen met de VVD, GroenLinks, CDA en PvdA een nieuw coalitieakkoord gesloten, getiteld ‘Samen voor de stad’. Robert van Asten, politiek leider van D66 Den Haag is trots op nieuwe akkoord: “Helaas was het nodig om een nieuwe coalitie te vormen. Alle partijen hebben zich ingezet om zorgvuldig maar ook snel tot een coalitieakkoord te komen, zodat we weer verder kunnen gaan met mooie plannen voor de stad. D66 ziet er naar uit om na deze roerige herfst weer vol aan de slag te kunnen voor onze inwoners.” 

Aan de slag voor de stad

Voor D66 zijn belangrijke onderwerpen in het akkoord opgenomen. D66-fractievoorzitter Hanneke van der Werf: “Om de stad veiliger te maken, pakken we ondermijning nog steviger aan. Toegankelijkheid wordt niet langer de uitzondering maar de norm, zodat mensen met een beperking ook overal in de stad kunnen komen. Om inwoners vaker een stem te geven in de Haagse politiek komen er bewonersfora, waar zij advies kunnen uitbrengen op onderwerpen die in de gemeenteraad op de agenda staan.” 

Uitdagingen en kansen

De komende jaren zal Den Haag blijven groeien. Die groei zorgt voor uitdagingen, maar biedt ook kansen. Van Asten: “Er zijn meer woningen nodig, de verkeersaders van de stad dreigen dicht te slibben en we moeten de stad voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering. Met het geld van de verkoop van Eneco zorgen we daarom voor meer (betaalbare) woningen, investeren we in schone vervoersvormen en maken we van Den Haag een duurzame stad.”

Wethouders

Namens D66 blijven Robert van Asten en Saskia Bruines als wethouder in het college van B&W. Van Asten op zijn huidige portefeuilles Mobiliteit en Cultuur, Bruines wordt wethouder Economie, Internationaal en Dienstverlening. Van der Werf: “D66 is blij met de portefeuilles van onze wethouders, het is een mooi akkoord geworden. Wij danken de andere partijen voor de constructieve samenwerking de afgelopen weken.”

The post D66 vormt nieuw college met VVD, CDA, GL en PvdA appeared first on Onze stad.

Tweede Kamer neemt Brexit-noodwet aan

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Nederland 05-11-2019 14:30

Tweede Kamer neemt Brexit-noodwet aan

Met een ruime meerderheid is de Brexit-noodwet aangenomen door de Tweede Kamer. Dankzij de noodwet kunnen Nederlanders die in het Verenigd Koninkrijk wonen de Britse nationaliteit aannemen zonder de Nederlandse te verliezen. De wet is ingediend door D66, VVD, GroenLinks, PvdA en 50PLUS. 106 Kamerleden stemden voor het wetsvoorstel.

Mede-initiatiefnemer Sjoerd Sjoerdsma: “dit is goed nieuws voor alle Nederlanders die aan de overkant van de Noordzee in onzekerheid zitten. Doordat ze hun Nederlandse nationaliteit mogen behouden, komen zij niet onverhoopt in de problemen door het politieke gedoe in het Verenigd Koninkrijk. Daar laat de politiek het afweten, dus ik ben blij dat de partijen hier in Nederland juist de handen ineen slaan.”

De wet is een vangnet voor Nederlanders in het VK en beschermt ze tegen de negatieve gevolgen van No Deal-Brexit of een Brexit waarin de burgerrechten niet geregeld zijn. Dankzij de noodwet worden zij niet gedwongen op stel en sprong te kiezen tussen een Nederlands of Brits paspoort met alle negatieve gevolgen van dien. De enige manier waarop de Nederlandse regering deze mensen kan helpen is door hen de dubbele nationaliteit toe te staan.

Deze uitzonderlijke maatregel is nodig vanwege de unieke situatie die de Brexit is. Nederlanders in het VK verkeren in grote onzekerheid, met name als het gaat om hun recht op verblijf in het VK. Ondertussen kunnen ze niets doen om zichzelf te beschermen. Een Nederlander die al jaren in Londen woont, kan straks een Brits paspoort aanvragen zonder zijn Nederlandse staatsburgerschap te verliezen. Op die manier is er geen twijfel over verblijfsrecht, recht op onderwijs of sociale zekerheid. Normaal verlies je automatisch de Nederlandse nationaliteit, zodra je vrijwillig een tweede nationaliteit aanneemt. Dat wijzigt nu alleen in deze uitzonderlijke situatie van de Brexit.

De Brexit-noodwet gaat nu naar de Eerste Kamer, die er naar verwachting binnen enkele weken over stemt.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.