Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

293 documenten

Bijdrage D66 Leiden bij Algemene Beschouwingen Kaderbrief 2021-2025

D66 D66 Leiden 24-06-2021 19:48

Dank voorzitter, Vanavond vergaderen wij als raad na lange tijd weer fysiek met elkaar. En dat op een plek waar een paar honderd meter van ons vandaan onderzoek naar en ontwikkeling van één van de ...

Algemene Beschouwingen Provinciale Staten 2020

D66 D66 Zeeland 19-11-2020 20:51

Pim Folmer Afgelopen Statenvergadering was het weer zo ver; de algemene beschouwingen. Het moment waar we ingaan op de begroting voor het jaar 2021. Maar ook terugblikken op wat er dit afgelopen jaar gebeurd is, ...

Wopke-Wiebesfonds unieke kans voor Brabantse spoornetwerk

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD Noord-Brabant 11-09-2020 12:52

Deze week presenteerde Ministers Hoekstra en Wiebes het langverwachte investeringsfonds. Vanuit het fonds kunnen grote projecten op gebied van fysieke infrastructuur, onderzoek en ontwikkeling en onderwijs worden gefinancierd. D66 in Provinciale Staten van Noord-Brabant wil met behulp van het fonds de spoorverbindingen Breda-Utrecht en Eindhoven-Antwerpen realiseren. De partij zal dit voorstellen bij een themabijeenkomst vrijdag over de toekomst van mobiliteit in Brabant. De fractie verwacht steun van ten minste de Brabantse PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie/SGP; deze partijen spraken zich eerder ook positief uit over deze spoorverbindingen.

Concreet stelt fractievoorzitter Arend Meijer van D66 voor om een projectvoorstel op te stellen voor de twee spoorverbindingen. Daarmee kan Brabant naar de onafhankelijke commissie van tien deskundigen die beoordelen of het project past in de doelstellingen van het Nationaal Groeifonds. De provinciale overheid moet daarbij samen optrekken met de Brabantse steden, het bedrijfsleven en de Belgische overheid. Door grensoverschrijdend samen te werken denkt de partij dat het project een goede kans maakt.

Met de realisatie van deze twee spoorverbindingen ontstaat een ruit Utrecht-Eindhoven-Breda-Antwerpen. De vier steden kunnen zich hiermee verder ontwikkelen tot grootschalige knooppunten van het openbaar vervoer. Al eerder sprak Provinciale Staten uit dat Eindhoven en Breda een dergelijke functie zouden krijgen; ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (van Openbaar Vervoer) bepleitte eerder een dergelijke visie. D66 zegt dat het voorstel daarom een logisch vervolg is op eerdere besluitvorming die onder de hoede van gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD) tot stand kwam.

 

 

Update fractie september 2020 – reactie op het formatieproces

D66 D66 VVD CDA Oegstgeest 31-08-2020 13:44

De door Progressief Oegstgeest (PrO) aangestelde informateur Ruud Koole heeft na de gespreksrondes van vorige week besloten de oude coalitie van VVD CDA en PrO te vragen opnieuw met elkaar om de tafel te gaan. ...

Antwoorden op raadsvraag: Privacy bij inzet camera binnenstad | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 28-05-2020 00:00

Onlangs stelden GroenLinks in samenwerking met D66 vragen omtrent het behoud van privacy van burgers, bij het inzetten van camerabewaking in de binnenstad. Op 8 mei berichtte het Brabants Dagblad dat er poorten met camera’s zullen worden ingezet om de drukte in de Tilburgse binnenstad in te kunnen dammen. Dit als onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om ervoor te zorgen dat mensen veilig, op voldoende afstand van elkaar kunnen winkelen in deze coronatijd. GroenLinks en D66 ondersteunen de doelstelling van harte en zijn in beginsel een voorstander van de inzet van moderne middelen om de veiligheid van onze inwoners en ondernemers te vergroten. Tegelijkertijd vinden wij dat we bij het nemen van dergelijke maatregelen aandacht moeten blijven houden voor de rechten van onze inwoners. Dit houdt onder meer in dat we oog moeten houden voor de privacy van het winkelende en passerende publiek in onze binnenstad. Daarom stelden wij samen met Erik Blommestijn de volgende vragen, waarop nu antwoorden zijn gekomen. 

1. Hoe kijkt het college aan tegen de inzet van de poorten met camera’s en webcams in de binnenstad in relatie tot de privacy van het winkelend en passerend publiek? Privacy is een belangrijk grondrecht dat stevig bewaakt moet worden. Alle maatregelen die we nemen om de samenleving in goede banen te leiden mogen de privacy van onze inwoners niet schaden. Dat was, is en blijft het uitgangspunt.

2. Hoe verhouden deze maatregelen zich tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? We zetten twee middelen in. Als eerst maken we gebruik van telcamera’s. Die huren we in via het bedrijf Crowdcom. Deze techniek wordt ook op evenementen gebruikt. Die camera’s geven ons een cijfermatig inzicht in de aanwezige aantallen bezoekers. Het gaat om sensoren die hoogte en beweging meten. Er komt dus geen beeld aan te pas. De meting wordt direct (dus op de sensor) omgezet in teldata. De teldata wordt verstuurd en opgeslagen. Er worden dus géén geen persoonsgegevens verzameld en bewaard. Dat maakt dat er geen privacy conflict ontstaat. Het tweede middel is de webcam. Die camera hangt daar altijd in het kader van OOV en zijn dus niet recent voor dit doel geplaatst. Daar is apart een besluit over genomen (door Burgemeester in overleg met de officier van justitie).Die beelden worden conform gemeente wet (artikel 151 lid C) 28 dagen bewaard. Deze beelden zijn uiteraard vertrouwelijk van aard en worden bekeken door medewerkers van cameratoezicht en de politie. Voor de webcam streamen we het beeld van één van deze webcams naar onze website. Dit zodat potentiële bezoekers via de site kunnen zien hoe druk het is. Die beelden kunnen dus niet worden opgeslagen. Tevens hebben we het beeld wazig gemaakt zodat personen niet individueel herkend kunnen worden. Daarmee delen we dus geen persoonsgegevens. We doen dit op eenzelfde wijze bij de milieustraat.

3. Heeft er in dat kader afstemming plaats gevonden met de Autoriteit Persoonsgegevens voordat tot deze maatregel is besloten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke voorwaarden en/of afspraken zijn hieruit voortgekomen? Nee. Er heeft afstemming met onze privacyadviseur plaatsgevonden. Verder contact met de AP is voor deze maatregelen niet nodig. Er worden geen persoonsgegevens verzameld en gedeeld.

4. Op de website van de gemeente zijn vervaagde opnamen van de webcam te zien. Tevens is daar te lezen dat de opnamen te zien zijn tussen 09:00 en 18:00. Dat zegt echter niets over de werkelijke scherpte van de opnamen, noch over het daadwerkelijk tijdstip van opereren. Wat is de aard van de daadwerkelijk verzamelde data? Is er sprake van herkenbaarheid of slechts inzage in hoeveelheden of drukte? Op welke daadwerkelijke tijden worden er beelden door de camera’s opgenomen? Zie eerdere beantwoording.

5. “Crowd-management control” vereist geen opslag. Worden de beelden desondanks opgeslagen? In het bevestigende geval: wie heeft er toegang tot de verzamelde data? Zijn er afspraken over het bewaren en vernietigen van de uitgelezen beelden? Zo ja, wat zijn deze afspraken? Zie eerdere beantwoording. Er worden geen beelden of persoonsgegevens opgeslagen, naast de camera die daar hangt op basis van artikelen 151c van de gemeentewet in het kader van de openbare orde en veiligheid.

6. Waar is de controle op de uitvoering van bovengenoemde afspraken belegd? De techniek biedt geen ruimte om additionele data te verzamelen.

7. Op welke manieren worden mensen geïnformeerd over het feit dat er opnames worden gemaakt, anders dan op dezelfde website? Bent u het met ons eens dat het raadzaam is de hierboven bedoelde informatie ook met het publiek te delen; op de website en wellicht ook ter plaatse? We informeren mensen via de website. Ook heeft er een uitgebreid artikel in het BD gestaan. De poorten en camera’s zijn fysiek zichtbaar. Uiteraard zijn wij altijd aanspreekbaar via de reguliere kanalen.

8. Zijn – of worden - er alternatieve maatregelen overwogen om de drukte in de Tilburgse binnenstad in kaart te brengen? Waarom is daar niet voor gekozen? We hebben specifiek voor telcamera’s gekozen vanwege het onderwerp privacy. Alternatieven als bijvoorbeeld Wifi tracking zijn vanwege de privacy minder goed te gebruiken. Die ervaring hebben we inmiddels.

9. Welke mechanismen of vervolgacties (kunnen) worden geactiveerd indien de opnamen aantonen dat de drukte te groot wordt? Op basis van de gemeten bezittingsgraad kunnen we: - Door middel van tekstkarren op de toegangswegen (Heuvelring/Piustraat) aanstaande bezoekers vragen hun bezoek te heroverwegen. - De instroom van het aantal mensen verminderen door parkeergarages te sluiten of verder de capaciteit daarvan omlaag te brengen. Dat geldt ook voor die fietsenstallingen. - We kunnen door middel van de geplaatste Led schermen de mensen in de winkelstraat vragen hun bezoek af te ronden en naar huis te gaan. - We kunnen handhaven;, dat is in de praktijk er lastig; - In extremis kunnen we via Social media mensen oproepen de binnenstad niet meer te bezoeken.

Raadswerk in tijden van corona

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:23

De gemeenteraad heeft, na een pauze in de besluitvorming, de draad weer opgepakt en het lokale besluitvormingsproces is sinds half april weer in gang gezet. Online. Dat betekent dat we elke maandag en donderdag via “Microsoft Teams” commissievergaderingen hebben aan de hand van een aangepaste agenda. Afgelopen week vond de eerste digitale gemeenteraadsvergadering plaats die via de gemeentesite ook mee te beluisteren was voor inwoners van de Utrechtse Heuvelrug en prima verliep. Wel een lange zit, 3,5 uur geconcentreerd vergaderen achter het scherm. En ook de borrel achteraf werd door de fractie node gemist.

Met het college hebben we de afgelopen weken telefonisch of via de whapp contact gehouden. Vragen die er bij onze fractie leven, worden in het algemeen snel beantwoord. Daarnaast krijgen we van het College een wekelijkse update over de aanpak van COVID-19 binnen de gemeente en de meest recente ontwikkelingen. Waar het contact met het College de eerste weken vooral over de gevolgen van COVID-19 ging, krijgt sinds een week of 2 de reguliere agenda weer prioriteit.

Zo nu en dan denken we ook na over straks: gaan we helemaal terug naar hoe het was? We maken nu een sprong in digitaal vergaderen, wellicht kunnen we dat binnen de fractie in het vervolg wat vaker gaan doen.

Extra aandacht is er de afgelopen tijd vanuit de D66 fractie gegaan naar onderwerpen die die extra aandacht op dit moment kunnen gebruiken: naar de mogelijkheid om vluchtelingenkinderen uit Griekenland op te nemen in onze gemeente, naar mogelijke steunmaatregelen voor cultureel zelfstandigen en naar de gevolgen van de recente veranderingen voor lokale ondernemers, onderwijs en sportverenigingen. Over een aantal van deze onderwerpen hebben we onlangs schriftelijke vragen ingediend bij het College en zijn we met de betreffende wethouders in gesprek.

Last but not least, hebben we de afgelopen weken veel contact gehad met inwoners, ondernemers, sportverenigingen, scholen, culturele instellingen- noem het maar op. Inwoners lijken hun (digitale) weg richting de leden van de fractie goed te vinden en natuurlijk zijn wij zelf ook geregeld in de dorpskernen te vinden om daar met hen (op veilige 1,5 meter!) het gesprek aan te gaan, te horen wat er leeft en waar nodig een hart onder de riem te steken.

Heb je zelf een vraag, idee of probleem? Wij werken met veel plezier door, thuis en online en zijn altijd telefonisch of per mail te benaderen.

Masterclass Raadslidmaatschap

D66 D66 Eindhoven 27-02-2020 18:07

Heb je ooit nagedacht of het raadslidmaatschap wat voor jou zou zijn? In maart 2022 wordt weer een nieuwe gemeenteraad gekozen. Wil je weten waar de gemeenteraad allemaal over gaat? Of wil jij het gedachtegoed van D66  lokaal wellicht gaan uitdragen? Dit is je kans!

Wat houdt het in?

In navolging van eerdere succesvolle masterclasses in 2016 en 2017 organiseert D66 Eindhoven ook in het najaar van 2020 weer een masterclass voor potentiële raadsleden. Onder begeleiding van onze (oud-)raadsleden leer je wat de raad doet en wat jij daarin kan bijdragen. Er wordt een interessante mix van theorie en praktische opdrachten voorgeschoteld, waarbij gebruik wordt gemaakt van actieve werkvormen. Er wordt debattraining gegeven, je leert over de gemeentebegroting, we spelen een raadsvergadering na en er wordt antwoord gegeven op allerlei praktische vragen.

Wat kan ik ermee?

Door deel te nemen aan de masterclass ben je in staat een weloverwogen keuze maken voor het raadslidmaatschap. Je verplicht je dan ook niet om je daadwerkelijk kandidaat te stellen en deelname geeft ook geen garantie op een hoge plaats op de kandidatenlijst. Wel geeft het je meer inzicht in het raadslidmaatschap, waardoor je beter in staat bent een keuze te maken of je op de kieslijst zou willen of niet. Het is eenvoudigweg een geweldige ervaring waar je veel van leert en waardoor je veel mensen leert kennen binnen de partij.

Waar en wanneer?

Zodra de corona-maatregelen dat toelaten zal het masterclassteam bepalen wanneer de masterclass gaat starten, we gaan nu uit van een start in het najaar.

De bijeenkomsten vinden waarschijnlijk afwisselend op woensdag- en donderdagavonden plaats, met waarschijnlijk één zaterdagochtend en één dinsdagavond. De meeste bijeenkomsten vinden plaats in het Stadhuis, Stadhuisplein 1 in Eindhoven.

Deelname aan de masterclass is gratis, wel wordt aan het einde van de reeks de mogelijkheid gegeven voor een vrijwillige, financiële bijdrage. De masterclass wordt afgesloten met een evaluatie en uitreiking van een certificaat van deelname.

Aanmelden

Deze masterclass staat open voor D66 leden uit Eindhoven en omgeving. De masterclass bestaat uit een samenhangende reeks bijeenkomsten, het is niet mogelijk om losse elementen uit het programma te selecteren. Bij aanmelding verwachten we dat je aanwezig bent bij alle bijeenkomsten, uiteraard behoudens overmacht of ’n enkele reeds bestaande verplichting in je agenda. De masterclass gaat door vanaf 12 deelnemers en heeft ruimte voor maximaal 20 deelnemers.

Mocht het aantal aanmeldingen voor deze masterclass hoger zijn dan het aantal beschikbare plaatsen dan gaan we graag met je in gesprek over alternatieven zoals deelname aan een masterclass in een van de omringende afdelingen in de Brainport regio of deelname aan ’n volgende masterclass in 2021.

Twijfel je nog of loop je ergens tegen aan, laat het ons dan weten via: info@d66eindhoven.nl

Via onderstaand formulier kun je je belangstelling voor de masterclass kenbaar maken. Zodra meer bekend is over de startdatum informeren we je daarover, zodat je kunt beslissen of de timing van de masterclass in je agenda past.

Naam*
Telefoonnummer*
E-mailadres*
Lid van afdeling:*
D66 Eindhovenandere D66 afdelingNog geen lid van D66
Woonplaats*
Motivatie*
Toestemming*
Ik ga akkoord met het gebruik van mijn gegevens.*
Mijn gegevens worden uitsluitend verwerkt en gebruikt om mij te informeren over de Masterclass 2020. Mijn gegevens worden voor geen enkel ander doel gebruikt.
Comments
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Tip: scrol na het versturen van je aanmelding nog even terug naar deze plek aan de onderzijde van deze pagina, om te controleren of je hier een bevestiging ziet dat je aanmelding succesvol is verzonden. Als de aanmelding succesvol is verstuurd ontvang je direct een ontvangstbevestiging per e-mail.

Motie hoge nood aangenomen

D66 D66 Gelderland 01-12-2019 21:34

Dat de gemeente West Betuwe pretendeert koploper gemeente inclusie te zijn was tijdens de Begrotingsraad voor ons mede reden voor het indienen van een motie over het ontbreken van voldoende toegankelijke openbare toiletten. Daardoor is er voor veel inwoners een forse drempel om de deur uit te gaan en deel te nemen aan het maatschappelijke leven

In de motie Hoge Nood (naar de app waarmee je snel een openbaar toegankelijk toilet kunt vinden) verzochten wij het college de toiletnorm van de Maag Lever Darm Stichting (om de 500 meter een openbaar of opengesteld toilet in centra en ook voldoende geschikte toiletten in parken en recreatiegebieden) bij de uitvoering van de omgevingswet op te nemen en zelf ook het goede voorbeeld te geven door bij gemeentelijke projecten, zoals bij de ontwikkeling van de jachthaven in het centrum van Geldermalsen, standaard een ook voor mindervaliden toegankelijk openbaar toilet op te nemen in de planvorming. En om in het evenementenbeleid bij de vergunningverlening voor grotere evenementen als voorwaarde op te nemen dat er voor mindervaliden toegankelijke toiletvoorzieningen worden gerealiseerd indien er binnen een straal van 500 meter geen ander geschikt openbaar toilet aanwezig is. Ook willen we dat de HogeNood App regelmatig onder de aandacht gebracht wordt van winkeliers en horecaondernemers en dat de gemeente inwoners over het bestaan en gebruik van deze app informeert.

Kajsa Ollongren tijdelijk vervangen door Raymond Knops

CDA CDA D66 Zuid-Holland 01-11-2019 13:01

Minister van Binnenlandse en Koninklijksrelaties Kajsa Ollongren (D66) heeft langer de tijd nodig om te herstellen van een operatie dan vooraf verwacht. Het CDA wenst haar veel beterschap en een spoedig herstel toe. In de tussentijd neemt huidig CDA-staatssecretaris Raymond Knops enkele taken van haar over, waaronder de leiding over het Ministerie van BZK. Knops verving haar de laatste weken al als minister. (foto: Koninklijk huis)

D66 in actie voor World Cleanup Day

D66 D66 Gouda 19-09-2019 15:53

Op zaterdag 21 september is het World Cleanup Day. Een jaarlijks terugkerend, internationaal evenement, waarbij mensen zich inzetten om hun leefomgeving schoon te maken. Anno 2019 zijn er acties in 157 landen over de wereld, waarbij miljoenen vrijwilligers hun handen uit de mouwen steken.

D66 Gouda gaat zaterdag aan de slag op de Goudse singels. Start: 10:00 uur bij de Kleischuur, Vest 2, 2801 VC Gouda

In samenwerking met Jaba SUP zullen vrijwilligers aan de slag gaan om plastic en ander vuil uit de singels te halen en op te ruimen.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.