Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

162 documenten

Relaas over de coalitievorming van voorjaar 2020 in Lelystad | Lelystad

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Lelystad 23-06-2020 00:00

Na een serie van drie bilaterale gesprekken met de fractievoorzitters is de minderheidscoalitie (VVD, PvdA, D66, SP) eruit: er is geen stabiele meerderheidscoalitie te vormen. Ze gaan samen door en verwerven per keer een meerderheid in de raad. In het door Leefbaar Lelystad en anderen (w.o. GroenLinks) aangevraagde debat blijkt er toch een opening te zijn: mocht een combinatie van samenwerkende fracties komen met een voorstel dat voldoet aan een aantal criteria dan zal daar serieus over gesproken worden, zo zeggen de vier toe. Een overzicht van de gebeurtenissen sinds die gemeenteraadsvergadering van 6 mei 2020. Dat is natuurlijk niet volledig, en gekleurd door de bril van de opstellers. Maar ook dan ….

 

Een maand lang puzzelen

JongLelystad, Mooi Lelystad en GroenLinks gaan in overleg en doen de coalitiepartners op 13 mei een aanbod tot samenwerking . Over mogelijke bredere steun daarvoor zijn zij in overleg gegaan met CU, CDA en DENK. Ook Forum voor Flevoland lijkt daar serieus over te willen nadenken. Zo wordt de stabiliteit groter dan de minimale 18 zetels, waarop de coalitie zou steunen. Bijna tegelijkertijd melden ook Leefbaar Lelystad en de Inwonerspartij zich. Zij hebben hun strijdbijl begraven en willen in overleg met de coalitie. Al op 16 mei worden de aanbieders in de gelegenheid gesteld hun aanbod toe te lichten aan de coalitiepartners. Op de vraag wat zij daarvan vinden wordt nog geen antwoord gegeven: “nu ga je veel te snel” is de reactie.

De strategie blijkt een week later, op vrijdag 22 mei, bepaald te zijn: onder gespreksleiding van een in overleg aan te wijzen externe verkenner (Jasper Loots) wordt een vervolgproces in gegaan. Loots wil die rol vervullen, maar uitsluitend onbezoldigd en als strikt onafhankelijke figuur. Dat wekt vertrouwen.

De eerste gesprekken (van beide combinaties van aanbieders) met hem vinden plaats op 3 juni. Zijn bedoeling is de wederzijdse verwachtingen en inzet te vernemen. Het wordt een nogal bijzonder gesprek. Al snel wordt nl. duidelijk dat de vier coalitiepartners gezamenlijk met geen van beide aanbiedingen in zee willen gaan. Er heeft geen inhoudelijk gesprek plaats gevonden. Er is niet echt getoetst hoe wederzijdse samenwerking er uit zou kunnen zien. Er is geen poging gewaagd om nader tot elkaar te komen. En toch is de conclusie getrokken. Die is dat de enig mogelijke oplossing zit in een combinatie van de aanbiedingen. Verbaasd dringen Mooi Lelystad, JongLelystad en GroenLinks erop aan alsnog een inhoudelijk gesprek met de coalitiepartners te voeren. De verkenner neemt dat verzoek mee terug.

In tegenstelling tot de afgelopen twee en een halve maand gaat het proces nu ineens snel. De coalitiepartners bewilligen in het verzoek. De gesprekken met hen vinden plaats op maandag 8 juni. Een citaat uit de mail waarin Loots de insteek van dat gesprek verduidelijkt:

“Er is vooralsnog een open agenda, met het oog op een zo open mogelijke verkenning van mogelijkheden en onmogelijkheden. Het kan en zal ook gaan over de 'inhoud', zoals door jullie op schrift gesteld en voorgelegd aan de coalitie. En ook over andere zaken die besproken moeten worden met het oog op het uiteindelijk kunnen opstarten van een kansrijk geachte formatiepoging (zoals gedrag/mores, wethoudersposten, etc.).”

Dat gesprek loopt anders. Niks open verkenning van mogelijkheden en nauwelijks “inhoud”. De coalitiepartners beginnen in een rondje hun positie duidelijk te maken. D66 en PvdA geven aan graag met het aanbod van JongLelystad, Mooi Lelystad en GroenLinks in zee te gaan. VVD en SP voelen daar niets voor. De VVD opteert voor Leefbaar en Inwonerspartij en blokkeert collegesamenwerking met de andere combinatie. Argumenten: de aanvulling van de combinatie GroenLInks, JongLelystad, Mooi Lelystad op de coalitie wordt als ”te links” gezien, wat onbespreekbaar is voor de VVD. Waardering wordt door de VVD uitgesproken voor de inzet van JongLelystad in de afgelopen twee jaar. Desondanks wordt de partij “in relatie tot hun weging in de coalitie” en “in deze combinatie” ineens als te jong en onervaren gezien (hoewel ook dan al bekend is dat hun potentiële wethouders kandidaat een ervaren bestuurder is). Op de vraag of dit ook voor Mooi Lelystad geldt, als partij die nog jonger en korter in de raad zit dan JongLelystad, wordt niet duidelijk gereageerd. Pogingen van JongLelystad om de tegenargumenten te ontkrachten met feitelijke argumenten (“we zitten reeds twee jaar in de raad, zetten ons hard in, dus onervaren zijn we per definitie niet”) bieden geen soelaas, de tegenargumenten zijn gestaafd op “perceptie” en de mening blijft stellig dat de balans in deze constructie straks hoe dan ook zoek is. D66 en PvdA willen wel graag zaken doen met JongLelystad. Het gevoel aan de kant van de aanbieders overheerst dat er gelegenheidsargumenten worden gebruikt om de combinatie van GroenLinks, JongLelystad en Mooi Lelystad open te breken.

Naarmate het gesprek vordert, wordt duidelijk dat het pijnpunt met name zit in de (stem)verhoudingen straks in de coalitie (waar “niet op basis van zetelaantal wordt gestemd”). Over inhoud wordt niet gesproken. Voor de SP, als “de klassieke partij” (letterlijke citaat), geldt dat zij het partijprogramma van JongLelystad lastig vinden te duiden en moeite heeft met de wensen (duurzaamheid, jongeren en wonen) voor nadere accenten in het raadsprogramma. Deze factoren gelden “in zekere mate” ook voor Mooi Lelystad. Tegenover GroenLinks staat de SP positief en ziet graag een aanvulling op de huidige coalitie met GroenLInks en Inwonerspartij. Op de vraag van JongLelystad richting de VVD, of deze bereid is te denken in oplossingen (ipv obstakels) wat betreft het huidige afgewezen aanbod van GroenLinks, JongLelystad, Mooi Lelystad wordt niet direct geantwoord, maar wordt de bal naar D66 gespeeld: is de D66 bereid om met Leefbaar Lelystad in een coalitie te stappen?

Eigenlijk is het gesprek al afgelopen voor het goed ten wel begonnen is. Uiteraard doen de aanbiedende partijen hun best uit deze (coalitie-impasse) te komen, maar dat mag allemaal niet baten. “Al laat je het hele programma liggen, het gaat niet werken met deze partijen.”

 

Breed overleg op 11 juni

Het advies dat de verkenner uit brengt verbaast de insiders dan ook niet. De enige mogelijk oplossing voor een meerderheidscoalitie zit hem in een combinatie van aanbieders.  Terwijl verschillende fracties (w.o. GroenLinks) nog puzzelen met de vraag of het nu geen tijd wordt dat de raad zich hier over uitspreekt (het advies is immers niet aan de coalitie uitgebracht, maar aan de voltallige raad) komt de uitnodiging van de vier coalitiepartners al binnen voor een overleg van “de vier” met de beide groepen aanbieders op donderdag 11 juni. Het gesprek staat onder leiding van Loots en op basis van de spelregels in zijn advies van 10 juni.  Cruciaal daarin zijn: het “motorblok van vier coalitiepartijen” is niet meer heilig, en: als je aan tafel blijft zitten accepteer je dat de anderen aan tafel met jou in een coalitie kunnen komen te zitten (maw: blokkades zijn van tafel).  

Het wordt een moeizaam overleg. Leefbaar Lelystad en Inwonerspartij houden elkaar stevig omklemd (een verschijnsel dat wel vaker voor komt bij “late bekeerlingen”). De formule dat er geen blokkades meer mogen zijn werkt niet echt: schoorvoetend stemmen Inwonerspartij en Leefbaar Lelystad daarmee in, maar met name de eerste met dermate veel meel in de mond dat je dat nauwelijks serieus kunt nemen. De VVD blijft sterk hechten aan collegedeelname van zowel Leefbaar Lelystad als Inwonerspartij. D66 en PvdA stellen zich anders op: in het belang van de stad zijn zij bereid om hun blokkades tegen resp. Leefbaar Lelystad en de combinatie van Leefbaar en Inwonerspartij op te geven, waarbij uiteraard een onderhandelingsresultaat voor definitieve samenwerking beoordeeld moet worden. Dat is logisch want nu gaat het er nog steeds om wie tot gesprekken kan komen. De aankondiging van GroenLinks dat zij de raad voor wil stellen uit oogpunt van zorgvuldigheid en transparantie een debat te voeren over het advies van Jasper Loots van 10 juni slaat met name aan de rechterkant van het politieke spectrum in als een bom. Het wordt als verraad gezien aan dit proces, hoewel de partij duidelijk probeert te maken dat het ene heel goed naast het andere kan bestaan. Onder de druk van de VVD dat als dat gebeurt dit proces onmiddellijk wordt stopgezet (door de combinatie van VVD, Leefbaar Lelystad, Inwonerspartij) trekt GroenLinks haar voorstel in, mede omdat dan al afgesproken is om op zaterdagmorgen 13 juni verder te spreken.

De (werk-)relatie tussen de coalitiepartijen PvdA en D66 enerzijds en VVD en SP anderzijds lijkt behoorlijk bekoeld te zijn. De impasse lijkt compleet. Het leidt ertoe dat een aantal partijen zich afvragen of er wellicht nog andere mogelijkheden zijn voor coalitievorming zijn. In dit overleg zitten immers niet alle partijen. PvdA, D66, Mooi Lelystad, Jong Lelystad, CU en GroenLinks zoeken elkaar op en stellen vast dat zij voldoende vertrouwen hebben in elkaar als het gaat om coalitievorming. Tegelijkertijd wordt vastgesteld dat om tot een werkbare meerderheid te komen hoe dan ook een van drie grotere partijen nodig is. In de overleggen tot dan toe heeft Leefbaar Lelystad het minst het achterste van zijn (of haar?) tong laten zien. We sluiten niet uit dat daar mogelijkheden liggen en verkennen die. Het leidt (vooralsnog) niet tot helderheid.

Ondertussen werken tweetallen (van politiek ver van elkaar staande partijen) aan de opdracht van Jasper Loots op moeilijke dossiers tot overeenstemming te komen. Dat blijkt heel aardig te lukken. De problemen rond samenwerking zitten blijkbaar niet primair in de inhoud, maar in andere dingen.

 

Een chaotisch slotakkoord

Zaterdagmorgen 13 juni treffen de partijen elkaar weer, met Jasper Loots. Het wordt een korte bijeenkomst. De VVD meldt de fractie geraadpleegd te hebben en zich terug te trekken uit dit proces. Men wil verder in een combinatie met in ieder geval Leefbaar Lelystad, Inwonerspartij en de SP. Ook Mooi Lelystad blijft bij hen aan tafel zitten. GroenLinks mag van de VVD blijven, gelet op de voorkeuren van de SP. De VVD wil hen niet laten vallen, gelet op de goede samenwerking tot dan toe, en is bereid GroenLinks als coalitiepartner te aanvaarden. GroenLinks bedankt in eerste instantie voor die eer, nu partijen als PvdA, D66 en/of Jong Lelystad volledig buiten beeld raken. Die ochtend wordt er nog een stevig beroep gedaan op GroenLinks om haar positie te heroverwegen. Vanuit de SP wordt aan GroenLinks verzekerd dat men niets voelt voor een coalitie waarin geen van de andere linkse partijen zitting neemt. In een gesprek blijken de rechtse partijen opeens bereid op inhoudelijke thema’s (duurzaamheid, wonen, jongeren) de partij tegemoet te komen. Een goed passende wethouders portefeuille wordt in het vooruitzicht gesteld. De blokkade van de Inwonerspartij blijkt als sneeuw voor de zon verdwenen (“niets veranderd” en “wellicht niet goed begrepen”), maar die van Leefbaar Lelystad blijft onverminderd staan. En de VVD blijft onverkort vasthouden aan samenwerking met die twee. Op de GroenLinks wens tot toevoeging van PvdA en/of D66 en/of Jong Lelystad wordt andermaal negatief gereageerd. GroenLinks vraagt enige bedenktijd om e.e.a. in de partij terug te koppelen en krijgt die gedurende dat weekend. Een vergelijkbare actie is er ook richting PvdA, met hetzelfde resultaat.

Er wordt die middag en avond en de volgende (zon-)dag heel veel heen en weer getelefoneerd, gezoomd etc. JongLelystad en GroenLinks maken zich zorgen over de positie van Mooi Lelystad. Kunnen zij nog op die partij rekenen, nu die zo dicht tegen het rechtse blok aan schurkt? De telefoon bij Mooi Lelystad wordt niet opgenomen. In de loop van de dag volgt wel een appje: “vertrouw me”. JongLelystad en GroenLinks vertrouwen op de eerdere woorden van Mooi Lelystad dat een louter rechtse coalitie onwenselijk is en geen recht doet aan de stad. Op eigen initiatief (zo blijkt later) is deze partij ook aan het “klussen”. De suggestie wordt gedaan voor een coalitie VVD, Inwonerspartij, SP, Mooi Lelystad (al dan niet met wethouder), PvdA en GroenLinks. De gedachte alleen al blijkt meteen te worden geblokkeerd door de Inwonerspartij. GroenLinks informeert de VVD aan het eind van de zaterdagmiddag dat een coalitie, zoals zaterdagmorgen voorgesteld is, voor haar niet aan de orde is, zo lang de blokkade van Leefbaar Lelystad overeind blijft. Ook de wispelturigheid van de Inwonerspartij en het ontbreken van het politieke midden zijn redenen voor de partij om geen heil te verwachten van de voorgestelde setting.

De zondag begint met een tweet “eindelijk een dagje geen politiek” van de voorman van Mooi Lelystad. Toch blijkt op die dag (ook met hem) in overleg vordering gemaakt te worden met een rechtse coalitie. Dit ondanks de tot op de zaterdag volgehouden mantra van de VVD dat gestreefd wordt naar een coalitie waarin rechts, midden en links in een goede verhouding tot elkaar vertegenwoordigd zijn. In het geruchtencircuit gaat rond dat wordt gewerkt aan een samenwerking VVD, Leefbaar Lelystad, Inwonerspartij en Mooi Lelystad, gedoogd door Forum voor Ouderen en PVV. Ook de SP zou dan blijkbaar buiten de boot vallen, of in elk geval tweede keus zijn. Maandag blijkt dat toch weer wat anders te liggen en dinsdag 16 juni bereikt de andere partijen het bericht dat er een principe - akkoord is voor een coalitie van VVD, Leefbaar Lelystad, Inwonerspartij, Mooi Lelystad / Forum voor Ouderen en SP. Dat JongLelystad en GroenLinks uiteindelijk niet konden bouwen op Mooi Lelystad was in het weekend al duidelijk geworden. Vooral de deelname van de SP aan deze zeer rechtse coalitie wekt verbazing bij andere partijen. Het vertrouwen in het door haar “heilig verklaarde” en de nieuwe coalitie onderschreven raadsakkoord (waar aan bijna alle andere partijen zich overigens net zo gebonden achten) is daar blijkbaar voldoende voor.

 

En dan …

Natuurlijk vragen Jong Lelystad, PvdA, D66, CU, CDA, Denk, Forum voor Flevoland en GroenLinks meteen een extra raadsvergadering aan. De raad heeft immers nog steeds niet gesproken over het advies van de verkenner en ondertussen gebeurt er van alles.

“Gezien de impact die dit kan hebben op het college en de bestuurbaarheid van de stad, is het ons inziens verstandig om met de raad hier eerst fatsoenlijk over in gesprek te gaan.”

Uiteraard bewilligt de burgemeester in dit verzoek, maar het leidt tot een verontrustende reactie van het nieuwe coalitiefront. Men verzet zich tegen het presidiumvoorstel om dat debat op dinsdag 23 juni te houden, wil dat naar zaterdagavond 20 juni om 18.00u verplaatsen, om daaraan toe te voegen:

“Mocht het debat dinsdag a.s. (de 23e ) gepland worden dan zien wij ons genoodzaakt ons af te melden voor deze vergadering. Op deze dag staan reeds evidente sessies gepland.”

Hoewel het presidium (als verantwoordelijke voor de raadsprocessen) hier over gaat komt het fractievoorzittersoverleg bijeen en bereikt als moeizaam compromis dat het debat op donderdag 25 juni 2020 zal plaats vinden. Er moet nog veel gebeuren wil deze nieuwe coalitie het vertrouwen van de hele gemeenteraad verwerven.

 

23 juni, Murat Aktan (fractievoorzitter JongLelystad) Sjaak Kruis (fractievoorzitter GroenLinks Lelystad)

 

(zie bijlage voor bronvermelding)

Oppositie vraagt duidelijkheid | West Betuwe

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA West Betuwe 30-05-2020 00:00

De partijen CDA, VVD, VWB, PvdA, D66 en GL hebben kennis genomen van het verzoek van Dorpsbelangen om de informateurs met een drietal partijen verdiepende gesprekken te laten voeren. De aanleiding van de motie van wantrouwen op 18 mei, namelijk dat er onvoldoende duidelijkheid werd verschaft over de reden van de breuk en de problemen in de onderlinge samenwerking, is echter nog steeds aanwezig. Daarom hebben deze partijen gezamenlijk de informateurs gevraagd eerst een duidingsgesprek te organiseren met de fractievoorzitters. 

GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne naar Vlissingen af te blazen. | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Vlissingen 07-03-2020 00:00

5 maart 2020

Betoog GroenLinks

Vlissingen staat voor “afspraak is afspraak”. Dit geldt ook voor de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Vooral omdat de staatssecretaris en het kabinet niet lieten merken daarop terug te willen komen. De afgelopen twee jaar is een delegatie van GroenLinks Vlissingen en GroenLinks statenleden meerdere keren naar Den Haag gegaan. Het rommelde al een tijdje in Den Haag en dat zat ons van het begin af aan niet lekker. Blijkbaar was in de Haagse defensienota toen al opgenomen om af te zien van de aanbesteding van de marinierskazerne in Vlissingen. En in te zetten op een multipurpose kazerne ter compensatie. Dit zou sneller duidelijkheid opleveren voor de betrokken gemeenten, de provincies en de mariniers. Wij bespraken met onze GroenLinks vertegenwoordigers in de tweede kamer over het belang voor Vlissingen en Zeeland van de marinierskazerne in Vlissingen. Dat er door een GL tweede kamerlid anders over werd gedacht, daar hebben wij als GL Vlissingen meteen afstand van genomen.

 

Gelieg en gedraai

Het gelieg en gedraai heeft meer dan een jaar geduurd en de Haagse werkelijkheid is nog erger dan we konden vermoeden. GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te stationeren.

De manier waarop de voorbereidingen voor het voorgenomen besluit plaatsvonden zijn bestuurlijk onfatsoenlijk. Dit werd op 20 februari 2020 tijdens het Tweede Kamerdebat ook door de meeste politieke partijen in duidelijke taal bevestigd. Staatssecretaris Visser vertelde de bestuurders van Vlissingen niet de waarheid en onderhandelde in het geheim met Gelderland. Dat gaat te ver. Achterkamertjespolitiek is niet meer van deze tijd. En hiermee zijn alle grenzen van vertrouwen en fatsoen overschreden. Ook veegde de staatssecretaris de getekende contracten op een schandalige manier van tafel. GroenLinks vindt dat de staatssecretaris grove fouten maakte en niet integer heeft gehandeld. En GroenLinks ziet dit als onbehoorlijk bestuur.

 

Ruimhartige compensatie voor Vlissingen en Zeeland

Vanaf het begin van de onderhandelingen werd gesteld dat de komst van een marinierskazerne een compensatie is voor het vertrek van rijksdiensten uit Zeeland. GroenLinks ziet dat de situatie nu 180 graden is gedraaid. De marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. En nu worden er op korte termijn afspraken gemaakt over ruimhartige compensatie.

De Vlissingse en Zeeuwse belangen de compensatie die Vlissingen en Zeeland verdient moeten duidelijk worden gemaakt aan Den Haag. Daarom is het ontzettend belangrijk dat de vertegenwoordigers van de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het Waterschap nu gezamenlijk verder optrekken. GroenLinks wil herstel van het beschadigde vertrouwen. Daarom is het nodig dat de onze onderhandelaars met de Haagse afgevaardigde aan tafel gaan om de mogelijkheden voor een passende oplossing te bespreken.

GroenLinks wil dat Vlissingen niet nog meer tekort wordt gedaan! We vragen het college dan ook om tijdens de besprekingen naast oog voor het Zeeuws belang, het belang van Vlissingen ruimhartig onder de aandacht te houden.

Onze GroenLinks fractie is er, ondanks de meest ongewenste situatie waar we in zijn beland, wel tevreden mee dat de op 3 maart jongstleden ingediende motie Diks namens de GroenLinks fractie in de tweede kamer is aangenomen. Het gaat erom dat de regering in samenspraak met de Zeeuwse bestuurders een compensatiepakket voor Zeeland opstelt en daarin expliciet en rijks breed te kijken naar opties om de bindingskracht van de provincie Zeeland voor jongeren duurzaam te versterken.

Wij willen het college en onze onderhandelaars erop wijzen dat op 7 november 2019 de motie ‘’Groene technologie aan zee” door onze raad is aangenomen. De strekking van deze motie: In Vlissingen is er een topsamenwerking voor offshore windenergie, hierbij wordt samengewerkt met onderwijs o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent, bedrijven en overheid aan onderzoek en innovatie. Deze beide moties sluiten volgens GroenLinks prima op elkaar aan. We vragen het college om deze mogelijkheid in de overwegingen mee te nemen!

 

Wij bedanken onze Vlissingse en Zeeuwse bestuurders en ambtenaren voor alle reeds geleverde inspanningen en samen gaan we moedig voorwaarts.

 

GroenLinks is mede indiener van de twee aangenomen moties: “ Een betrouwbare overheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie”

en “ Kabinetsbesluit afblazen marinierskazerne naar Vlissingen”

 

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Jeroen Portier

 

 MOTIE “Een betrouwbare Rijksoverheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie!”

De Raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op donderdag 5 maart 2020

De Raad,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat

er in 2012 een bewuste keuze is gemaakt om de marinierskazerne in Vlissingen te bouwen; er in 2012 een afweging is gemaaktwaarom de kazerne in Vlissingen moet komen; er ten opzichte van de argumenten in 2012 geen verandering is in deze argumenten; de Haagse belofte uit 2012 in 2014 is vastgelegd in de diverse contracten; er nu sprake is van contractbreukdoor de Rijksoverheid; er nooit sprake is geweest van alternatieve locaties; getekende contracten verplichtingen inhouden voor alle contractpartners; de Rijksoverheid, door haar voorgenomen besluit, afstand neemt van haar verplichtingen in het marinierskazerne dossier richting de gemeente Vlissingen en de Provincie Zeelanden het Waterschap Scheldestromen; hierdoor het vertrouwen is omgeslagen in het sterk wantrouwen van de Rijksoverheid; onder andere de Vlissingse programmabegroting 2020, pagina 5/107/108, glashelder weergeeft de volledige medewerking en kennis bij het Rijk van/over de Michiel Adriaanszoon de Ruyter kazerne; de in de Vlissingse begroting opgenomen inkomsten uit de komst van de marinierskazerne niet ten laste mogen komen van de negatieve algemene reserve van de gemeente Vlissingen;

 

van mening dat

de Tweede Kamer, gezien de feiten, een liegende staatssecretaris niet kan laten aanblijven, maar dit aanblijven dankzij de coalitiepartijen wel gebeurde; de “geheime operatie” van de staatssecretaris van Defensie een verbijsterende, bizarre en ongehoorde actie was; de Rijksoverheid daadwerkelijk onverantwoord gedrag toont in de casus marinierskazerne;-er wantrouwen is over de uitvoering van compenserende maatregelen, dit in relatie tot de getekende contracten voor de marinierskazerne; de Tweede Kamer samen met het Kabinet zorgvuldig en betrouwbaar beleid dient vast te stellen; de gemeente Vlissingen op een ongehoorde en ongekende manier wordt benadeeld; er per direct financiële middelen moeten komen voor de in de begroting van gemeente Vlissingen genoemde inkomsten vanuit de MARKAZ; er zo snel mogelijk gewerkt moet worden aan een voor de lange termijn economische spin-off;-een vergoeding voor de imagoschade, bijna niet in geld uitte drukken, overeengekomen wordt; een rechtszaak nog altijd tot de mogelijkheden behoort;

draagt het college op

over te gaan op de in de Kamerbrief van vrijdag 14 februari 2020 genoemde drie sporen en deze sporen door het college zo snel mogelijk te bespreken met de aan te stellen adviseur, in samenspraak met de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen en hierover de gemeenteraad zo snel mogelijk te informeren om nadrukkelijk te borgen dat beide voorgenomen besluiten: de Marinierskazerne niet naar Vlissingen te verhuizen en een ruimhartig compensatiepakket niet los van elkaar definitief genomen kunnen worden; om voldoende zekerheden van de Rijksoverheid te krijgen voor de daadwerkelijke uitvoering van de compensatie maatregelen;

 

en gaat over tot de orde van de dag.

PSR – R.J Suurmond

CU – C van Dalen

SP – J.J. Rijkse

GL – J. Portier 

50PLUS – K van Wezel

LPV – J.C.A. Dooms

D66 – A. Elliot

 

MOTIE volgens art. 28 RvO.

Onderwerp: Kabinetsbesluit afblazen Marinierskazerne naar Vlissingen

 

De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen d.d.5 maart 2020,

 

Overwegende dat:

De politiek een voorbeeldfunctie dient te hebben in de samenleving. Transparantie, een vaste koers en het principe ‘afspraak-is-afspraak’ kernelementen voor de politiek dienen te zijn. De sinds 2012 toegezegde Haagse belofte van de komst van de Marinierskazerne naar Vlissingen/ Zeeland een belangrijke impuls betekende voor de gehele Zeeuwse samenleving en de economie in het bijzonder. 1.800 mariniers met hun gezinnen voor Zeeland een significante groei betekenen in tal van opzichten.

 

Is van oordeel dat:

De wijze waarop dit Kabinetsbesluit tot stand is gekomen het vertrouwen in de politiek als geheel ernstig schaadt en daarmee diepgaand afbreuk wordt gedaan aan het democratisch bestel van ons land tot op regionaal en lokaal niveau. De Zeeuwse politiek hier solidariteit dient te tonen als Zeeuwse overheden en als met één stem haar afkeer uit over de manier waarop door het Kabinet op dit dossier wordt gehandeld. De Zeeuwse gemeenten hiermee tevens de stem van de Zeeuwen die zij vertegenwoordigt richting zowel Kabinet als Parlement dient te laten horen. Een compensatie voor Vlissingen/Zeeland ruimhartig dient te zijn gezien de enorme schade die door dit Kabinetsbesluit ontstaat en minstens eenzelfde omvang en (termijn)effect dient te hebben als wat de komst van de Marinierskazerne voor Vlissingen/Zeeland betekend zou hebben. Het gesprek dat de aan te stellen gezant aangaat met de verschillende overheden, om vertrouwen te herstellen en compensatie te bespreken, volledig transparant en zeer integer gevoerd dient te worden, waarbij Zeeland integraal met één stem spreekt middels vertegenwoordigers van Provincie Zeeland, gemeente Vlissingen en het Waterschap Scheldestromen.

 

Verzoekt het College:

Deze motie te sturen naar het Kabinet met de vraag hierop te reageren en zowel de motie, als ook de reactie van het Kabinet, ter kennisgeving naar het Parlement te sturen.

 

En gaat over tot de orde van de dag

 

SGP fractie - L.E.J. Janse

PvdA fractie - F.E.C. Oreel

VVD fractie - A. vd Giessen

CDA fractie - C. Bertijn

Pov fractie - W.B. Kraan

D66 fractie - J.A. Elliott

GL fractie - J. Portier

PSR fractie - G.H.J. Blom

SP fractie - J.J. Rijkse

50PLUS fractie - K. van Wezel

LPV fractie - J.C.A. Dooms

Motie Heilige Driehoek aangenomen!! | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Oosterhout 24-09-2019 00:00

Tijdens de afgelopen raadsvergadering van 17 september werd een motie van GroenLinks, VVD en GBV aangenomen die verdere verstening van het gebied van de Heilige Driehoek moet voorkomen. De motie roept het college op om voor dit beschermde gebied een beheersvisie op te stellen samen met bewoners en andere belanghebbenden. Deze nieuw op te stellen visie moet erop gericht zijn dat in de toekomst uitsluitend ontwikkelingen plaatsvinden die bijdragen aan de unieke kwaliteiten van het gebied. Verder geeft de motie aan dat geen goedkeuring mag worden gegeven aan ontwikkelingen, die niet passen in het geldende bestemmingsplan totdat deze beheersvisie door de gemeenteraad is vastgesteld.

De motie werd maar met een nipte meerderheid aangenomen, namelijk met 16 van de 31 stemmen. De raadsleden van Gemeentebelangen (10 stemmen), CDA (3 stemmen), Groen Brabant (1 stem) en PVDA (1 stem) stemden tegen de motie. Zij willen bouwontwikkelingen binnen de Heilige Driehoek voorlopig niet uitsluiten.

Gelukkig wilden de raadsleden van VVD (6 stemmen), GroenLinks (5 stemmen), GBV (3 stemmen) en D66 (2 stemmen) WÉL die bescherming al direct.

Arjen’s Haagse maand in de Raad: En de gouden Haagse zomerkomkommer gaat naar... | Den Haag

GroenLinks GroenLinks VVD Den Haag 01-09-2019 00:00

Het is september, wat betekent dat het zomerreces er alweer op zit. In het afgelopen reces heb ik mij veelal met niet-politieke zaken beziggehouden, maar dat neemt niet weg dat ik het Haagse politieke zomernieuws op de voet heb gevolgd.

Zo ben ik een grote liefhebber van de berichten die tijdens komkommertijd opduiken om de kranten en websites toch nog te vullen. De Haagse gemeenteraad hield zich soms wat stil, maar ondanks dat kan er een mooie top drie gemaakt worden van de fraaiste staaltjes politieke zomerberichten. Kortom: wie wint dit jaar gouden Haagse zomerkomkommer?

Op nummer drie is geëindigd: de oproep aan het Haagse stadsbestuur om een jeu-de-boulesbaan op het Lange Voorhout aan te leggen. Indien de jeu-de-boulesbaan niet kan mag er ook een plek komen om yoga te beoefenen, zo leid ik af uit de gestelde vragen. Prachtig idee natuurlijk, maar volgens mij is ons Voorhout nu al prima geschikt voor het gooien van stalen ballen.

De tweede plaats (de zilveren zomerkommer dus) gaat naar het verzoek aan de wethouders om bij Haagse supermarkten aan te dringen om kletskassa’s te nemen, zodat klanten die daar behoefte aan hebben een praatje kunnen maken. Dit idee is afkomstig uit het dorp Vlijmen, waar in de plaatselijke Jumbo het weer en de laatste sportwedstrijden naar hartenlust besproken kunnen worden.

En dan nu de winnaar. Er was eigenlijk maar één bericht dat er echt uitsprong en bovendien het NOS-journaal en andere landelijke media haalde. De eerste prijs voor de zomerkomkommer 2019 gaat dan ook naar de politieke oproep om informatie te bundelen over het vangen en bereiden van ‘het rode gevaar’: de steeds talrijkere Amerikaanse rivierkreeften. Nu zijn er inderdaad veel van die beesten in onze Haagse beken en kanalen, waardoor zij bijvoorbeeld in Ypenburg een bedreiging vormen voor de Haagse natuur. Toch is dit misschien wat overdreven. Al met al kent de zomerkomkommer-verkiezing een meer dan terechte winnaar!

Een interessant detail hierbij: de gehele top 3 van zomerkomkommernieuws bestaat uit vragen die gesteld zijn door de Haagse VVD. Stuk voor stuk zijn dit best sympathieke voorstellen. GroenLinks ziet eenzaamheid immers ook als een reëel probleem en natuurschade door de Amerikaanse Rivierkreeft kunnen we niet negeren. Tegelijkertijd is het contrast groot tussen deze voorstellen en andere keuzes die de VVD maakt.

Je weet wel, die partij die in haar verkiezingsprogramma heeft staan dat de gemeente zich moet richten op haar ‘kerntaken’ en zich dus niet moet bemoeien met zaken die mensen ook zelf kunnen regelen. Dat klinkt daadkrachtig, maar blijkbaar kon de VVD daar in komkommertijd zelf wel wat uitzonderingen bij bedenken. Laten we hopen dat deze zomervragen een voorbode zijn voor de keuzes van onze liberale vrienden ná komkommertijd. GroenLinks zal ze in ieder geval genoeg kansen bieden om voorstellen te steunen voor een gemeente die haar rol oppakt om kwetsbare mensen en natuur in onze stad écht verder te helpen.

GroenLinks, VVD, ChristenUnie/SGP, ...

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA SGP VVD ChristenUnie Delft 24-07-2019 16:41

GroenLinks zet met VVD Zuid-Holland ...

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA SGP VVD ChristenUnie 's-Gravenhage 24-07-2019 14:19

GroenLinks zet met VVD Zuid-Holland ChristenUnie Zuid-Holland SGP Zuid-Holland PvdA Zuid-Holland en CDA Zuid-Holland grote stappen richting een akkoord!

Raad & Daad van 18 juli: meerderheid voor alternatief zwembad-plan De Waterlinie | Culemborg

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Culemborg 19-07-2019 00:00

GroenLinks heeft tijdens de raadsvergadering van 18 juli voor het plan van de Stichting Zwembad Culemborg (SZC) & Optisport gestemd, omdat dit plan volgens ons de grootste kans biedt op continuïteit voor alle gebruikers van zwembad De Waterlinie. Het maatschappelijk belang van zwemlessen én passend aanbod voor specifieke doelgroepen die verwarmd water nodig hebben, is nog eens onderstreept dankzij een aangenomen GroenLinks-motie, in het bijzonder voor ouderen, mensen met een beperking & baby-peuterzwemmen. We zijn tijdens het debat open geweest dat het zeker niet eenvoudig was om als fractie onze stem te bepalen. Vooral vanwege de vraag of SZC nu wel of niet verplicht is om de exploitatie van De Waterlinie openbaar aan te besteden. Ook collega-raadsleden hebben met deze vraag geworsteld en daarin heeft ieder een eigen afweging gemaakt. Uiteindelijk is door een meerderheid van CC, CDA, CvN, D66 & GroenLinks ingestemd met het raadsvoorstel. We hopen dat er de komende 10 jaar gespetterd wordt in het zwembad!

Namens GroenLinks gaf fractievoorzitter Tim de Kroon de volgende inbreng bij het debat "Alle raadsleden willen een zwembad voor Culemborg behouden, en dat is wat ons bindt. Wat ons ook bindt is dat het vraagstuk van vanavond een niet eenvoudig te nemen besluit is. Dat geldt in elk geval zéker voor de GroenLinks-fractie. Wij hebben als fractie hiermee geworsteld. We hebben met elkaar stevige discussies gevoerd: welke voor- en nadelen zijn er, welke haken en ogen zien we? Het is zo’n ingewikkeld besluit, ik denk de ingewikkeldste die we deze hele raadsperiode moeten nemen. En dat is om eerlijk te zijn een behoorlijke last om als raadslid te dragen.

De afgelopen weken is er onder grote tijdsdruk door SZC gezocht naar een marktpartij die de exploitatie en het onderhoud van zwembad De Waterlinie met het bestaande financiële kader kan voortzetten, met de bedoeling om het aanbod voor alle bestaande gebruikers voort te zetten per 1 september as. Hier hebben wij als raad unaniem op 20 juni ook de ruimte voor gegeven: kom met een haalbaar plan, met draagvlak onder gebruikers.

Er ligt nu een plan voor, van SZC met Optisport. Deze is op 8 juli gepresenteerd en op 15 juli in de raadscommissie besproken. Het college heeft op verzoek van de raad dit plan door een externe, onafhankelijke partij laten toetsen. De conclusie hiervan is dat met risico’s en aanbevelingen, er een alternatief plan is opgeleverd voor Zwembad de Waterlinie dat haalbaar wordt geacht. De aanbevelingen worden overgenomen.

Op één van wellicht de belangrijkste risico’s heeft de partij Sportfondsen ons afgelopen maandag heel duidelijk gewezen: is de partij SZC een aanbesteding plichtige partij én had SZC dus een ander traject moeten doorlopen om tot een marktpartij te komen? Een eenduidig antwoord hierop is niet te geven en weten wij dus niet. Niet na ingewonnen juridisch advies door SZC en niet na ingewonnen juridisch advies door het college. Een dergelijke uitspraak kan alleen een rechter geven. Deze onzekerheid maakt de keuze voor de raad bijzonder lastig; we staan voor een duivels dilemma.

Ik hoop dat ook alle inwoners en gebruikers zich beseffen dat, ook als dit raadsvoorstel wordt aangenomen, er nog steeds een risico is op sluiting van het zwembad. Als dat gebeurt komt er dus een streep door het plan met Optisport en zullen we opnieuw met elkaar in gesprek moeten. 

Instemmen met het raadsvoorstel vanavond, biedt volgens ons echter de beste kans op continuïteit voor álle gebruikers van zwembad De Waterlinie per september as.

We hebben de steunbetuigingen van de middelbare scholen Lek en Linge en KWC, de verenigingen Dipnoi, Q-divers, ZV De Meer, de Reddingsbrigade, ZC’90, Coret en stichting Vrijstad gezien. Ook de gebruikersgroep ouderen heeft duidelijk van zich laten horen.

Voor GroenLinks is essentieel dat in elk geval zwemlessen en een passend aanbod voor specifieke doelgroepen de komende 10 jaar behouden blijft, met name voor ouderen, mensen met een beperking & het baby-peuterzwemmen. Optisport heeft hiervoor een positieve Verklaring gegeven. Graag willen wij hier zicht op kunnen houden, nog vóórdat de gemeente de begroting jaarlijks vaststelt. Deze extra waarborg heeft de GroenLinks-fractie in een motie verwoord, die mede is ondertekend door SP." Onze motie is aangenomen met steun van ook CC, CDA, CvN, D66 & VVD.

Voor het raadsbesluit gaf fractievoorzitter Tim de Kroon de volgende stemverklaring: "Tot vanavond heeft de GroenLinks-fractie gemerkt dat de verantwoordelijkheid van het raadswerk groot is: want welk besluit geeft nu de meeste kans op een zwembad waar iedereen terecht kan? Ik zie om me heen dat ook mijn collega-raadsleden met die vraag geworsteld hebben en dat ieder daarin zijn of haar eigen afweging maakt, gezien ook de risico’s die er zijn met dit voorstel. En daar zijn we als fractie ook open in, dit hebben we vanavond helder aangegeven. Voor GroenLinks is belangrijk dat de komende jaren in ieder geval zwemlessen en een passend aanbod voor specifieke doelgroepen behouden blijft, o.a. voor ouderen, mensen met een beperking en het baby-peuterzwemmen, in lijn met onze motie. Daarom stemmen wij in met het raadsvoorstel."

Het raadsvoorstel zelf is aangenomen door D66, CDA, CC, CvN & GroenLinks. De PvdA, CU, SP & VVD stemden tegen. Bekijk hier alle stukken van de raadsvergadering (agendapunt 8).

Andere motie: nadenken over periode na exploitatie van 10 jaar Het CDA heeft met een motie gevraagd om als college en raad al bijtijds een discussie te starten over de periode na 10 jaar: het plan van SZC met Optisport heeft namelijk deze geldigheidsduur. Na deze periode zijn er grote onderhoudsinvesteringen voor het zwembad in het vooruitzicht, hier is momenteel geen geld voor. GroenLinks vindt dit een goed initiatief en heeft deze motie gesteund.

GroenLinks noteert 7,1 procent (was ...

GroenLinks GroenLinks VVD Lansingerland 27-05-2019 14:12

GroenLinks noteert 7,1 procent (was 4,0 procent); VVD de grootste in gemeente Lansingerland https://nos.nl/europese-verkiezingen/uitslagen-lansingerland?ref=twitter

Goede uitslag in Kampen bij Europese verkiezingen | Kampen

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP Partij voor de Vrijheid VVD CDA Kampen 27-05-2019 00:00

GroenLinks in Kampen heeft het met 1313 stemmen goed gedaan bij de Europese verkiezingen. De partij kreeg 7,2 procent van de stemmen. Dat was vijf jaar geleden 4,7 procent.

 

De combinatie ChristenUnie-SGP bleef de grootste met 31,9 procent van de stemmen. Dat was 33,5 procent vijf jaar geleden.

Het CDA leverde 2,9 procent in in maar blijft met 16,2 procent tweede.

De PvdA scoorde net als in de rest van het land en ging van 5,9 naar 11,5 procent van de stemmen.

Forum voor Democratie pakte als nieuwe partij 10,1 procent van de stemmen en was daarmee de vierde in grootte.

VVD eindigt als vijfde met 8,3 procent van de stemmen. Dat was 6,3.

6. GroenLinks, 7,2 procent (4,7%)

7. PVV, 3.0 procent (9,7 %)

8.D66, 2,9 procent (6,8 %)

9. 50Plus, 2,4 procent (1,7 %)

10. SP, 2,2 procent (8,7 %)

In Kampen bracht 45,7 procent van de 40.180 kiesgerechtigde inwoners een stem uit. Dat was vijf jaar geleden 43,5 procent.

 

De complete uitslag staat op de website van de gemeente Kampen.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.