Nieuws van PvdA over CDA inzichtelijk

26 documenten

De Arnhemse Herstelagenda Coronacrisis

PvdA PvdA D66 CDA Arnhem 15-09-2020 13:48

Sinds maar van dit jaar zitten we in een ongekende crisis. Een crisis die iedereen raakt. Ineens moesten we thuis blijven, thuis werken, thuis school krijgen en konden we niet meer zo maar naar de stad om naar het café te gaan, te gaan uiteten of simpel naar de supermarkt. De mensen in de zorg hebben de afgelopen periode een enorme taak gehad om de mensen die getroffen zijn te helpen. Ook leraren hebben hard gewerkt om te zorgen dat leerlingen geen onderwijsachterstanden krijgen en hebben zich ingezet op zomerscholen. Vele mensen hebben op deze manier eraan bij gedragen dat onder deze bizarre omstandigheden het leven zo veel als mogelijk wel door kan gaan. Gelukkig zitten we inmiddels in een situatie dat we weer meer kunnen. Maar daar zit ook de zorg. De afgelopen weken was er weer de stijging van het aantal besmettingen. Waakzaamheid blijft nodig. Duidelijk is dat deze crisis een enorme impact heeft op onze maatschappij. In Arnhem zien we dat de landelijke maatregelen zijn uitgevoerd en dat het college en de ambtenaren hard gewerkt hebben om te zorgen dat mensen de ondersteuning kregen en krijgen die nodig is. Maar daarmee zijn we er nog niet. We moeten zorgen dat corona zo zacht mogelijk landt in de Arnhemse samenleving. Hiervoor heeft het college de herstelagenda opgesteld. Een agenda die niet allen zegt hoe we omgaan met de directe gevolgen van de coronacrisis, maar die ook perspectief biedt.

De Coronacrisis heeft gevolgen voor iedereen. Onlangs lazen we in de krant over noodoproep van sportverenigingen en de cultuurinstellingen. Er zijn diverse landelijke maatregelen, maar die dekken niet alle gevolgen die de stad treffen. De gemeente Arnhem heeft gelukkig veel gedaan om te ondersteunen. Door bijvoorbeeld ook huren van gemeentelijke panden op te schorten, het opschorten van gemeentelijke belastingen of het versoepelen van regels. Hiermee zijn we er echter nog niet. Het is ook nodig naar de toekomst te kijken. Dat doet de herstelagenda ook. In deze agenda wordt voorgesteld om bijna € 20 mln euro te investeren in de stad. Dit gebeurt op vier thema’s, namelijk anticyclisch investeren, investeren in een sociaal sterke stad, investeren in een leefbare en groen stad en versterken en vernieuwen.

Bij het anticyclisch investeren is kapitaal vrijgemaakt om investeringen in de stad naar voren te halen. In deze tijd waarin al snel minder wordt geïnvesteerd kiest de gemeente ervoor om extra te investeren. Deze investeringen zullen plaatsvinden op de grote transities, zoals circulaire economie, duurzaamheid en woningbouw. Gezocht wordt naar medefinanciers om zo nog meer middelen beschikbaar te maken. We stimuleren hierbij de lokale economie, dragen bij aan behoud van werkgelegenheid en dragen bij aan de belangrijke veranderingen in de stad.

Als het gaat om de sociaal sterke stad is de belangrijkste pijler werk. Er moet geïnvesteerd worden om mensen die hun baan verliezen zo snel mogelijk aan het werk te helpen. Duidelijk is dat de werkloosheid door de coronacrisis enorm stijgt. Omscholing, publieke banen, goede samenwerking tussen partners zijn maatregelen die moeten zorgen dat bovenop onze bestaande ambities de gevolgen van de coronacrisis zo klein mogelijk zijn. Maar ook investeren in het voorkomen van schulden, het extra ondersteunen van mensen in langdurige armoede en ondersteunen op maat bij armoedeval (lager inkomen bij werk door wegvallen toeslagen bijvoorbeeld).

Verder wordt geïnvesteerd in cultuur en groen, maar bijvoorbeeld ook in het energie-innovatie programma op de Kleefsewaard met het bedrijfsleven, de provincie, de HAN, ROC’s en de TU Delft. De gemeente Arnhem investeert om te zorgen dat de coronacrisis zo zacht mogelijk landt in onze samenleving.  De PvdA heeft van harte ingestemd met de herstelagenda. Wel heeft de PvdA bij motie gevraagd, samen met het CDA en D66, om een plan te maken voor verenigingen en organisaties die nu steun ontvangen in de vorm van uitstel van betalingen of die steun krijgen van het rijk. Als blijkt dat ondanks deze maatregelen verenigingen en organisaties omvallen moeten we daar tijdig op handelen. Uitstel is geen afstel en we moeten niet wachten tot het te laat is en belangrijke verenigingen en organisaties omvallen. Dus nu een plan maken samen met de verenigingen en organisaties, zodat ons voorzieningenniveau op peil blijft.

Het bericht De Arnhemse Herstelagenda Coronacrisis verscheen eerst op PvdA Arnhem.

De PvdA in de fysieke Raad van de Hoeksche Waard, July 2020

PvdA PvdA SGP CDA Oud-Beijerland 24-08-2020 04:00

Eerste fysieke raadsvergadering sinds Corona in de Gemeente Hoeksche Waard!

Voor het eerst sinds het aantreden van onze eerste kroonbenoemde burgemeester, Bram van Hemmen, op 13 november 2019.

Het was voor hem een verademing ‘zijn’ raadsleden eindelijk eens fysiek te leren kennen in plaats via het beeldscherm vanuit de zolderkamers. Datzelfde gold natuurlijk ook voor alle raadsleden.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/

Jaarstukken, Zomerrapportage en perspectiefnota. Op 7 juli heeft de gemeenteraad van Hoeksche Waard tijdens een marathonvergadering in Streona in Strijen, die om 15.00 begon en om plm. 23.00 uur eindigde, ingestemd met de Jaarstukken 2019, de Zomerrapportage 2020 en de Perspectiefnota 2021. Fractievoorzitter Piet Westdijk heeft de opvattingen van de PvdA verwoord en op essentiële onderdelen kritiek geleverd. Samen met raadslid Mark de Koning nam hij deel aan het debat. De fractie had twee moties voorbereid, één over het armoedebeleid (die we hebben aangehouden) en één over de ambtelijke inhuur (die het niet heeft gehaald). Over die moties is een apart bericht?….

Onderstaand het betoog van onze fractie. “Verleden, heden en toekomst lopen vanavond door elkaar heen. De kortste wegnaar de toekomst is door niet veel te zeggen over de Jaarstukken, die we nietkunnen veranderen. Wel zijn we het eens met de voorgestelde verdeling van hetpositieve resultaat.

Bij de Zomerrapportage kunnen we volstaan met de vaststelling dat er nog veel onzeker is, ook als na vandaag 0,6 miljoen wordt toegevoegd aan de begroting voor dit jaar. Wij leggen het accent dus op de toekomst. Het bespreken van een Perspectiefnota zou een politiek feest moeten zijn. Wat is er leuker dan praten over enthousiast en kansrijk beleid? De fractie van de PvdA kwam echter tot haar schrik tot de conclusie dat haar zorglijke beschouwing van vorig jaar op belangrijke onderdelen helaas vandaag nog steeds actueel is. De financiële toestand van gemeente Hoeksche Waard is niet stabiel, ondanks de grote reserves. De begroting is fragiel, een woord dat wij ook vorig jaar hebben gebruikt. En onze ongerustheid wordt gevoed doordat het grootste financiële risico dat wij lopen, de gevolgen van de corona-crisis, is opgenomen als pro memorie post. Naar ons idee is het voorwoord bij de Perspectiefnota hierover niet erg geruststellend en het antwoord op een vraag naar concrete cijfers maakt het er niet beter op. Ik citeer: ,,De komende maanden zullen wij de gevolgen monitoren. Wij gebruiken hiervoor de voortschrijdende informatie van de meest actueel beschikbare peildata.’’

Als wij de balans opmaken wordt de fractie van de PvdA niet blij. In het vervolg van ons betoog zullen wij de programma’s aflopen, in de volgorde die voor mijn partij belangrijk is. Maar, ik wil beginnen met het uitspreken van onze grote zorg over de twee andere benoemde risico’s, die van de taakstelling Omdenknotitie en de effecten van het vervallen van de solidariteit Jeugdhulp. De risico’s zijn met een negatief resultaat van 1,8 miljoen euro te laag geschat. Dit blijkt uit de actuele cijfers van afgelopen week. Die 0,4 miljoen voor de jeugdhulp is inmiddels opgelopen tot min 0,7 miljoen. Dat we dit nog niet voelen komt doordat de solidariteit wordt afgebouwd. Dat is toch fijn dat die solidariteit er nog even is. Maar nog maar heel kort geleden werd de raad voorgehouden dat Hoeksche Waard beter niet meer voor anderen kon betalen en dat er nauwelijks risico was op een negatief resultaat. Hoe staat het met de kwaliteit van de prognoses van de gemeente op dit vlak? De fractie van de PvdA heeft kanttekeningen geplaatst bij deze benadering, zowel bij het afschaffen van de solidariteit als bij het misplaatste optimisme over het resultaat van de Omdenknotitie. Dit document is nooit besproken in deze raad, maar wordt wel uitgevoerd en het eerste desastreuze resultaat is een min van 1,4 miljoen euro. Gelijk krijgen is prettig, vooral in de politiek, maar niet achteraf als de schade al is aangericht. Voor de fractie van de PvdA is het van belang om te investeren in een goede jeugdzorg. Daarbij mogen we nooit alleen maar kijken naar één doelstelling, zoals een financiële. Bij elkaar lopen de effecten van de risico’s en aandachtspunten op tot zeven miljoen euro en dan zijn de kosten voor de corona-crisis nog niet eens becijferd. Een ding laat zich in dit verband gemakkelijk voorspellen en dat is dat kwetsbare mensen het meeste risico lopen zwaar te worden getroffen, ook in Hoeksche Waard. Dat brengt mij bij het Sociaal Domein. Dat zou het hart moeten zijn van het beleid dat de komende periode wordt gevoerd. Het mag zeker niet het kind van de rekening worden van de bezuinigingen die ons zeker staan te wachten. Zorg gaat om mensen, niet om cijfers, zei ik vorig jaar, en voor de zekerheid herhaal ik dat uitgangspunt nog maar eens. In vergelijking met vorig jaar, toen de PvdA wees op het grote aantal gebruikers van de Voedselbank, is er sprake van verslechtering. Als gevolg van de Corona- crisis verwacht de Voedselbank een verdubbeling van het aantal mensen dat hulp nodig heeft. Het aantal mensen dat bijstand nodig heeft, neemt ook toe.

Steeds meer mensen dreigen buiten de boot te vallen. De Perspectiefnota van vorig jaar meldde dat het college opdracht zou geven voor een specifiek onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van armoede. Om vervolgens beleid te ontwikkelingen ter voorkoming en bestrijding van armoede. Het enige dat tot stand is gebracht is een onderzoek naar verborgen armoede. Na anderhalf jaar is er nog altijd geen zicht is op samenhangend beleid. Van ons mag zich dat natuurlijk niet beperken tot alleen de ouderen. Juist ook kinderen worden slachtoffer van armoede. Het beleid moet vooral ook minder schoorvoetend gestalte krijgen, maar snel en daadkrachtig invulling geven aan een andere aanpak en bejegening van mensen die in financiële nood zitten. Voor de PvdA is het duidelijk dat geen enkele Hoeksche Waarder gebukt zou moeten gaan onder armoede. Als er geen armoede is, hoeven we ook niet op zoek naar verborgen armoede. De fractie van de PvdA vindt het een schande dat op dit terrein tot dusver zo weinig tot stand is gebracht en dat het er alle schijn van heeft dat het er niet van komt. Het plan Samen tegen armoede wordt gebaseerd op het onderzoek naar verborgen armoede. Lees nog eens na wat de Seniorenbond in ’s-Gravendeel daarover zegt in zijn brief aan de raad. Als de huidige crisis één ding duidelijk maakt, dan is het dat armoede zich steeds lastiger laat verbergen. Er is behoefte aan echt beleid, bijvoorbeeld op het terrein van de schuldenproblematiek. Overal in het land zijn initiatieven die in een evaluatie door het Centraal Planbureau worden geprezen. Samengevat is de conclusie: Alles wat bij wijze van experiment wordt gedaan is meer succesvol dan het huidige beleid. De antwoorden op de vragen die wij hierover hadden gesteld waren daarom uitermate onbevredigend. Hoeksche Waard kiest ondanks alle nieuwe inzichten voor de teleurstellingen die uitvoering van de Participatiewet onontkoombaar tot gevolg heeft. Het is hartstikke fijn als bedrijven mensen in dienst nemen met een arbeidsbeperking, maar in tijden van crisis staan die als eersten weer op straat. Dat blijkt ook tijdens de crisis van nu. Die mensen komen vervolgens niet gemakkelijk meer aan de bak, ze zijn kwetsbaar, verliezen hun gevoel van eigenwaarde en hun financiële zelfstandigheid. Wat doen we met hen?

Er moet iets gebeuren. Het afschaffen van de sociale werkplaats was een historische fout. Daar was mijn partij landelijk medeverantwoordelijk voor, maar er is geen enkele reden om niet te proberen die fout te herstellen. Het maakt mijn fractie niet uit hoe het voortaan heet, sociaal werk of beschut werk, maar zorg ervoor dat HW Werkt zich aansluit bij de tijdgeest. In dit verband rijst de vraag hoeveel mensen met een arbeidsbeperking bij de gemeente inmiddels een echte baan hebben verworven? Ik wil een korte opmerking maken bij het Programma Veiligheid. De fractie van de PvdA vindt het van het grootste belang dat het beleid voor aanvragers van dorpsgerichte evenementen zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt, zodat het soepel kan verlopen. Tevens wijs ik op het belang van een verdienmodel, al besef ik dat ook het evenementenbeleid ernstig kan worden beperkt door het beleid met betrekking tot de zondagsopenstelling.

Het Programma Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte zal dit jaar nog vaak aan de orde komen. Mobiliteit en Woningbouw zijn innig met elkaar verbonden, de bestaande infrastructuur is ruimschoots onvoldoende en de PvdA maakt zich grote zorgen over de onmogelijkheden. Wij herhalen nog maar eens pleidooi voor beter openbaar vervoer, ook met railverbindingen.

Voor het Programma Economie geldt, in heldere termen: natuurlijk kunnen wij de gevolgen niet overzien, maar de landelijke trend wijst op een toename van het aantal faillissementen en hogere werkloosheid en meer uitkeringen. Je kunt je afvragen wat de gevolgen van deze crisis kunnen of zouden moeten zijn voor bijvoorbeeld de gebiedsmarketing en de roadmap tot foodlab, nu ook de landbouw zwaar wordt getroffen.

De opmerking over het sterker uit de corona-crisis komen, getuigt van misplaatst optimisme. De invloed van de gemeente is beperkt. Wij vragen ons ook af hoe het staat met de invulling van het regionale bedrijventerrein aan de Boonsweg. Er is zo op het oog sprake van weinig activiteit, net als elders in de Hoeksche Waard.

Bij het Programma Sport en Recreatie vraagt mijn fractie zich af of het wel verstandig is om weer in kunstgras te investeren. Het is de vraag of deze achterhaalde oplossing de vriendelijkste techniek is voor het milieu. Een andere vraag is hoe het staat met het Sportakkoord?

Voor Cultuur moeten we kennelijk tevreden zijn met een klein beetje meer geld voor deze sector. Maar het is nog afwachten wat de crisis in de Hoeksche Waard voor gevolgen zal hebben. Juist hier moet de gemeente ruimhartig zijn en kiezen voor versterking van kunst en cultuur.

Overwegingen die van belang zijn voor de Volksgezondheid en het Milieu moeten in de weging bij de ontwikkeling van alle nieuw beleid minimaal gelijkwaardig moeten zijn aan alle andere onderdelen en factoren die in overweging worden genomen.

Tot slot wil ik nog kort iets zeggen over het Programma Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Het uitgangspunt is dat Hoeksche Waard 500 woningen per jaar bouwt. Dat is fijn, want dat is een pilaar onder de financiële huishouding. De gemeente wil vitaal blijven en om dit te bereiken dus groeien. Wie die redenering doortrekt komt tot een onthutsende conclusie. Zonder groei en vergroening komt de leefbaarheid in gevaar. Tot 2030 verwachten we groei, maar daarna staan we elke keer weer voor zo’n zelfde beslissing. Uiteindelijk bereik je het omslagpunt dat de groei ten koste gaat van het landschap. De fractie van de PvdA staat op het bestandpunt dat de te bouwen contingenten een bijdrage moeten leveren aan het vitaal houden van de Hoeksche Waard, op basis van de uitgangspunten van ons Nationaal Landschap.

Qua financiën past de constatering dat we onze reserves hard opstoken. Daar zijn ze voor, maar de vraag is wel tot hoever die mogen zakken ten bate van incidenteel beleid, waar flink op wordt ingezet. En de fractie van de PvdA wijst erop dat in volgende jaren geen meevallers meer zijn van onderuitputting.“

Moties van de PvdA Er werden voor de besluitvormende vergadering zeven moties aangedragen, waarvan er twee waren opgesteld door de PvdA.

Tevens heeft de fractie demoties ‘Bouwen voor starters’(initiatiefnemer SGP) en ‘Gelijke onderwijskansen’ (initiatiefnemer Constructief Hoeksche Waard) mede ingediend. De eerste werd unaniem aangenomen en de tweede werd ingetrokken.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/ De fractie heeft de motie (bijgevoegd) over het armoedebeleid aangehouden. Er was weinig steun voor omdat de wethouder toezegde in september (later werd dat oktober) met een integraal armoedeplan te komen. Het armoedebeleid houdt onverminderd de aandacht van de fractie.

Merkwaardig was dat de motie over de externe inhuur (bijgevoegd) eigenlijk op brede steun kon rekenen. Het CDA omschreef de motie als sympathiek en sprak zijn tevredenheid uit over het feit dat de PvdA dit onderwerp agendeerde. Desondanks stemde het CDA tegen omdat het tevreden was met de toezegging van de portefeuillehouder dat hij op de technische aspecten ervan zou reageren. De stemming was tegen 26 (inclusief 8 stemmen van het CDA) en voor 10. Aan het politieke aspect van de motie werd voorbijgegaan, en dat is dat aan onder meer het bepalen van de ideale mate van inhuur een politieke afweging ten grondslag hoort te liggen. Dit onderwerp komt ongetwijfeld weer aan de orde in het najaar bij de bespreking van de begroting 2021.

Alle ingediende moties vind je hier

 

Het bericht De PvdA in de fysieke Raad van de Hoeksche Waard, July 2020 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Armoede door corona juist nu aanpakken

PvdA PvdA SGP VVD CDA Goes 15-07-2020 08:09

Tijdens de laatste vergadering voor de zomer heeft de PvdA ervoor gepleit om juist nu armoede door corona aan te pakken. Veel landelijke en Goese organisaties verwachten komende maanden een flinke stijging van het aantal inwoners dat financieel in de problemen komt. De PvdA wil daarom dat het college nu al de gevolgen van de crisis zichtbaar maakt en maatregelen treft. Als we nu ingrijpen kunnen we problematische armoede in de toekomst voorkomen. Onder meer door ervoor te zorgen dat: er geen wachtrijen ontstaan, hulporganisaties (zoals Stichting Leergeld en de Voedselbank) over voldoende middelen beschikken en als gemeente schulden kwijt te schelden of aflossingen te pauzeren.
Helaas weigerde het college (CDA, SGP-CU en VVD) om hiermee aan de slag te gaan. Zij wachten liever af. De PvdA zal de komende weken extra waakzaam zijn en signalen van armoede oppakken, want de toekomst overkomt ons niet maar is het resultaat van de keuzes die we nu maken.

Het bericht Armoede door corona juist nu aanpakken verscheen eerst op PvdA Goes.

Motie kwijtschelding – update

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD Schouwen-Duiveland 08-06-2020 12:34

Donderdag 4 juni dienden we de motie ( 20200604 PvdA-motie kwijtschelding schulden ) in over het kwijtscheldingsbeleid van de gemeente Schouwen-Duiveland. We wilden daarmee bereiken dat het college het kwijtscheldingsbeleid met  betrekking tot schulden bij de gemeente een beetje socialer maakt. Zie ook het vorige bericht op deze website.

Tot onze teleurstelling hebben we hiervoor geen meerderheid gehaald. Vóór stemden PvdA, SP, D66, HvSD en VVD. De fractie van GroenLinks liet blijken (niet voor de eerste keer overigens) zich niet meer te herinneren wat het tweede deel van de naam van hun partij ook al weer betekent. Behalve GroenLinks stemden ook CDA (pleitbezorger van een goed schuldhulpverleningsbeleid!), SGP en Leefbaar tegen onze motie.

Wat gelukkig wel is toegezegd door de wethouder is dat voortaan ambtshalve kwijtschelding wordt verleend aan mensen die aan alle vastgelegde voorwaarden hebben voldaan. Dat betekent dat mensen die dit betreft niet zelf een verzoek meer hoeven in te dienen, en dat zij dus ook niet meer het risico lopen om te lang door te gaan met terugbetalen. Toch een een klein stapje in de goede richting.

Het bericht Motie kwijtschelding – update verscheen eerst op PvdA Schouwen-Duiveland.

PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 18 – december 2019

PvdA PvdA SGP VVD CDA De Bilt 24-12-2019 08:41

Schapenwei-motie toch niet aangenomen

Geheel onverwacht werd de motie Schapenwei niet aangenomen. Deze motie werd al bijna in november aangenomen. De motie was van de SP, gesteund door het Lokaal Sociaal Verbond, waar ook PvdA De Bilt deel van uitmaakt. Deze motie roept het college op om na te gaan of er meer woningen, ten koste van bedrijfsruimte, gebouwd kunnen worden op de Schapenweide. De stemmen staakten omdat Menno Boer, raadslid van de SP met veertig graden koorts in bed lag. De motie werd in november ingediend door de fractie Brouwer namens de SP.

In de motie was ook een door de PvdA ingebracht punt, de fietswijk verwerkt. Gelukkig werd dit punt al binnengehaald doordat de wethouder een toezegging deed om te gaan onderzoeken of we niet een zogenaamde fietswijk op de Schapenweide kunnen bouwen. Dit idee van ons commissielid Gija Schoor, voorziet in een autoluwe wijk, met minder parkeerplekken en uitstekende OV-verbindingen. Hierdoor kunnen veel meer woningen gebouwd worden op de Schapenwei met minder verkeersbelasting. In Utrecht, Amsterdam, Zaandijk en Leiden zijn al dergelijke wijken gebouwd.

De motie werd niet aangenomen. Dit kwam doordat SGP-raadslid Johan Slootweg zich bedacht had. Hij had tijdens de raadsvergadering in november per ongeluk vóór de motie gestemd terwijl hij dit niet van plan was. Dit kon hij in december rechtzetten omdat in november de stemmen staakten. Hierop werd de motie ingetrokken door het Lokaal Sociaal Verbond zodat deze op een ander tijdstip opnieuw kan worden ingebracht.

Motie PvdA De Bilt om te streven naar meer middenhuur-woningen aangenomen!

Voor PvdA De Bilt heeft de woningbouw een zeer hoge prioriteit. Met name voor starters, ouderen, en mensen die op sociale huurwoningen of middenhuur zijn aangewezen, moet er snel bijgebouwd worden in onze gemeente. 

In de december-vergadering werd de verordening sociale- en middenhuur vastgesteld in de raad. PvdA De Bilt had hierbij een amendement ingediend. In de oorspronkelijke verordening stond dat de gemeente bij nieuwe projecten eist dat hierin 30% sociale huur en 10% middenhuur worden gerealiseerd. PvdA De Bilt vindt dit te weinig. In veel grotere en kleinere plaatsen in de randstad wordt inmiddels gewerkt met hogere percentages, zo werkt de stad Utrecht met 35% sociaal en 25% middenhuur, er zijn inmiddels ook al wat kleinere gemeentes die om minimaal 50% sociaal en middenhuur vragen. De Provincie stelt zich inmiddels zelfs op het standpunt dat gemeentes minimaal 50% sociaal en middenhuur dienen na te streven in de woningvoorraad.

In het amendement werd gevraagd om uit te gaan van minimaal 30% sociale huur en te streven naar 20% middenhuur. Door meer middenhuur-woningen te bouwen die evenals de sociale huurwoningen minimaal 20 jaar beschermd worden, komen er, ook door doorstroming van sociaal naar middenhuur, meer woningen beschikbaar  voor mensen met een klein of gemiddeld inkomen.

Het amendement werd door een ruime meerderheid aangenomen, alleen de rechtse partijen (VVD, Forza en CDA) stemden tegen.

Daarnaast wordt er in 2020 gestart met een nieuw experiment sociale koopwoningen, de Rijksoverheid investeert hier 20 miljard in. PvdA De Bilt hoopt dat er met meer middenhuur en sociale koop nu eindelijk woningen beschikbaar komen voor inwoners met een laag of modaal inkomen.

Ruimtelijk Economisch Programma wordt slechts ter kennisgeving aangenomen door Biltse Raad

Voor de derde keer werd de raad van De Bilt geconfronteerd met een stuk van de U10, een samenwerkingsverband van inmiddels 16 Utrechtse gemeenten dat in de plaats is gekomen van de BRU (Bestuur Regio Utrecht), een bestuurslaag die door minister Plassterk helaas is opgeheven in 2015. De U10 is een los vast samenwerkingsorgaan van gemeenten. Dit samenwerkingsverband wordt vooral gedomineerd door de grotere kernen zoals de stad Utrecht en Nieuwegein.

De stukken die over de gemeentes uitgestort worden hebben wel een beperkende werking. Als je ze als gemeenteraad aanneemt, heb je er wel naar te handelen.

PvdA De Bilt stemde evenals 6 andere partijen in de raad in 2017 tegen de Ruimtelijk Economische Koers, een zeer neo-liberaal stuk dat vooral uitging van de metropoolregio met hierin de hippe hoogopgeleide kenniswerker centraal. Oplossingen voor de gewone inwoners van de U10 kwamen in dit stuk niet of nauwelijks aan bod.

Het stuk dat hierna kwam; de Ruimtelijk Economische Visie, was eveneens teleurstellend. De raad van De Bilt heeft toen de moeite genomen het hele stuk te herschrijven naar een Biltse visie, de zogenaamde Biltse Bouwstenen voor wonen, werken, mobiliteit, energie-strategie en groen.

Van deze Biltse bouwstenen is helemaal niets terecht gekomen in het derde stuk dat in december voorlag. Een zeer grote meerderheid van de raad besloot om het raadsbesluit te veranderen en het stuk niet meer ‘aan te nemen’, maar er slechts kennis van te nemen. Een blamage voor de U10 en een duidelijk signaal aan de gemeentes waarmee wordt samengewerkt. De kwaliteit van de stukken moet omhoog en ook De Bilt moet zich in het Ruimtelijk Economisch Programma kunnen herkennen. 

Kiezen voor ‘kennis nemen van’ levert straks ook meer vrijheid op bij bijvoorbeeld het opstellen van de eigen omgevingsvisie.

Maatschappelijk discussie-café over zorg in De Bilt

De fractie organiseert op woensdag 15 januari een discussieavond over zorg. Evelien Ribbens, directeur van stichting Mens De Bilt opent het gesprek met haar visie op wat op dit moment speelt op het terrein van lokale zorg en welzijn.

PvdA-raadslid Erik van Esterik: “We organiseren maandelijks een discussieavond over een belangrijk lokaal thema. Eind 2019 waren er geslaagde gesprekken over onderwijs en sport. Deze keer is dat zorg. Graag gaan we met mevrouw Ribbens in gesprek over wat zij ziet als belangrijke ontwikkelingen als het gaat om zorg in onze gemeente. Iedereen is welkom.”

De avond start om 20.30 uur in restaurant-café Pomp41 in De Bilt, en wordt tegen 22.00 uur afgesloten waarna er gelegenheid is tot verder praten met elkaar. De eerste twee drankjes krijgt u van de PvdA De Bilt.

Graag van te voren aanmelden via e.vanesterik@debilt.nl.

Het bericht PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 18 – december 2019 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Nabespreking nieuwe film Ken Loach over flexibilisering arbeidsmarkt

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Zwolle 15-11-2019 09:00

Op initiatief van de PvdA, het Humanistisch Verbond en ervaringsdeskundige Karin Ter Horst (werkzaam bij de gemeente Zwolle) wordt de nieuwste film van Ken Loach ‘Sorry We Missed You’ dinsdag nabesproken in Café Foyé. Naast de PvdA schuiven ook raadsleden van de SP, D66, ChristenUnie, GroenLinks, CDA en de VVD aan. Alle partijen vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen deze film gaan zien. Daarnaast gaan ze graag na afloop in gesprek met bezoekers over het thema van de film: de effecten van flexibilisering op de arbeidsmarkt.

De nieuwste film van Ken Loach (tevens regisseur van I, Daniel Blake) draait dinsdagavond 19 november om 20:30 in het Fraterhuis en gaat over het Britse gezin Turner dat grote moeite heeft om rond te komen in het hedendaagse Engeland. Ook in Zwolle hebben veel gezinnen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Lage lonen in combinatie met flexibele contracten zorgen voor veel onzekerheid.

Reden voor de initiatiefnemers om samen met bezoekers, betrokken organisaties en  na te praten over de film en over de situatie in Nederland. In welke sectoren zien we die flexibilisering in de vorm van schijnzelfstandigheid en nulurencontracten terug? En wat kunnen de politiek en de vakbonden en andere organisaties doen om deze kwetsbare groep te beschermen? Wat doen armoede en onzekerheid met mensen? Bij de nabeschouwing zijn diverse partijen uit de stad aanwezig o.a. Tineke Kleinhuis van het Leger Des Heils, Fenny Ensing van de Voedselbank, Erna van der Grift van de Weggeefwinkel Stadshagen en een inkomensconsulente van de Gemeente Zwolle.

De film is dagelijks te zien vanaf 14 november t/m 20 november in het Fraterhuis (check filmtheaterfraterhuis.nl voor de tijden en om kaartjes te bestellen).

Tijd:                                                Locatie: korte inleiding     20:20               inleiding + film:    filmzaal Fraterhuis start film              20:30                nabespreking:              Café Foyé nabeschouwing   22:10-23:00    kosten film          9,50

N.B. Heb je een laag inkomen en lukt het niet de kosten van de film te betalen? Neem contact op met de organisatie dan kijken we welke tegemoetkoming in de kosten we kunnen regelen: patty.wolthof@gmail.com

Het bericht Nabespreking nieuwe film Ken Loach over flexibilisering arbeidsmarkt verscheen eerst op PvdA Zwolle.

PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 14 – juli 2019

PvdA PvdA D66 ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA De Bilt 18-07-2019 14:55

Schapenweide verkwanseld

De invulling laatste grote locatie binnen de bebouwde kom waar minimaal 400 woningen gebouwd konden worden stond ter discussie in de juli-vergadering van de raad.

Het college stelde de raad voor om 150 woningen en 50.000 vierkante meter bedrijfsruimte mogelijk te maken op de 12 hectare van de Schapenweide.

Voor de raad werd het voorstel behandeld in de commissie openbare ruimte. Het voorstel stuitte op zoveel bezwaren, dat de meerderheid van partijen in de commissie oordeelde dat het voorstel niet behandelrijp was. Dat betekende dat het voorstel niet behandeld zou worden in de raad van juli.

De bezwaren spitsten zich toe op;

Het ontbreken van een goede verkeerskundige onderbouwing. Past het eigenlijk wel, al die bedrijvigheid in combinatie met die 150 woningen, al die extra verkeersbewegingen op onze al zwaar belaste wegen? Tijdens de commissievergadering werd duidelijk dat de burgemeester tijdens zijn reis naar India een intentie-overeenkomst had getekend met Poonawalla, de eigenaar van BBio en het RIVM terrein, een Indiase multi-miljonair en multinational. Deze verklaring was vooraf niet afgestemd met de raad…. De enorme haast waarmee de raad moest beslissen. Het college had een jaar de tijd genomen om voor te bereiden, maar eiste van de raad dat deze besliste in anderhalve week.

De dag na de commissievergadering draaide de coalitie (VVD, CDA, GroenLinks en D66) dit besluit terug door een agenderingsverzoek voor het voorstel in te dienen. Omdat de coalitie de meerderheid heeft in de raad, viel dat niet tegen te houden… Het mag natuurlijk, maar is niet chique, echt een staaltje van machtspolitiek

PvdA De Bilt vindt het risico van zoveel bedrijfsruimte op de Schapenweide veel te groot. 50.000 vierkante meter wordt op geen enkele manier onderbouwd door de rapporten die de raad ontving. Hieruit komt steeds naar voren dat er zo’n 30 tot 40.000 m2 noodzakelijk is in de hele regio. In 2023 komt er weer 62.000 vierkante meter beschikbaar op het RIVM-terrein.  Dit betekent dan ook dat er zeer snel gebouwd moet worden op de Schapenweide om de 50.000 vierkante meter gedeeltelijk vol te krijgen met gegadigden. De Schapenweide lijkt vooral als tijdelijk overloopgebied gebruikt te worden om actuele vraag op te vangen voor 2023. In onze ogen een zeer risicovolle onderneming.

Zonder risico echter, is het bouwen van woningen. Hier is een zeer grote vraag naar, ontwikkeling is door deze vraag bijna risicoloos voor de gemeente, we voorzien zo ook in een grote behoefte van onze inwoners. Ook voor de bedrijvigheid op de life science as is dit belangrijk, waar komen straks bijvoorbeeld al die kenniswerkers op het USP en al die ondersteunende medewerkers te wonen? PvdA De Bilt pleitte daarom voor de realisatie van zoveel mogelijk woningen op de Schapenweide en wel in de verhouding 30% sociaal, 30% middenhuur en 40% overig.

Een belangrijke voorwaarde voor elke ontwikkeling was in onze ogen een goede ontsluiting van de locatie. PvdA De Bilt maakte zich hierover ernstige zorgen. Een verkeersrapport werd slechts één dag voor de raadsbehandeling ter beschikking gesteld door het college.

PvdA De Bilt had samen met de ChristenUnie, SP en fractie Brouwer twee amendementen voorbereid en ingediend. In het eerste amendement werd slechts 2 van de 12 hectare beschikbaar gesteld voor bedrijvigheid en de rest voor zo’n 350 woningen, in een ander amendement werden alle benodigde groenbuffers en wijkgroen onderdeel van de 50000 meter voor bedrijvigheid zodat de rest van de Schapenweide volledig beschikbaar kwam voor woningbouw. In beide amendementen werd de verkeersontsluiting als voorwaarde genoemd.

Helaas werden beide amendementen niet aangenomen. De burgemeester weigerde onze vragen over de intentieverklaring te beantwoorden en liet dit over aan VVD-wethouder Landwehr. Deze gaf aan dat het een college-bevoegdheid is om zulke intentieverklaringen op te stellen en te ondertekenen. PvdA De Bilt is het hiermee oneens. In de gemeentewet staat immers dat het college zwaarwegende beslissingen eerst af moet stemmen met de raad. Daarnaast steekt het ons dat de intentieverklaring door louter commerciële partijen is opgesteld, namelijk USP en Utrecht Invest (een lobbyclub voor buitenlandse bedrijven). De wethouder gaf ook nog aan dat het een niet bindende intentieverklaring is. PvdA De Bilt verwacht echter dat als de gemeente de intentie-overeenkomst niet respecteert, de gemeente in een eventuele rechtszaak ongelijk zal krijgen.

Het debat eindigde met een stemverklaring waarin PvdA De Bilt, SP, ChristenUnie en fractie Brouwer, bij monde van Connie Brouwer aangaf dat wij deze gang van zaken betreuren, dat wij als raad te weinig tijd kregen en ons informatie is onthouden en dat het ons niet zint dat de burgemeester eigengereid een intentie verklaring heeft getekend in India, zonder hiervoor iets (zoals bijvoorbeeld een bijdrage in de kosten voor de ontwikkeling van het terrein, of de verplichting om af te nemen) terug te vragen.

PvdA De Bilt stemde, evenals een derde van de raad tegen dit raadsvoorstel. Een amendement van SGP en Bilts Belang waarin participatie en een goede verkeers-afwikkeling toegevoegd werd, werd aangenomen, hierin stond echter nog steeds de 50.000 vierkante meter bedrijfsruimte, dit blijft in onze ogen veel te veel, een onverkoopbare hoeveelheid, daarnaast hebben we, in onze ogen, veel meer aan goede betaalbare huur en koopwoningen!.

Biodiversiteit en Larenstein

Verder werd een door PvdA De Bilt ondersteunde motie m.b.t. het bevorderen van de bio-diversiteit in onze gemeente aangenomen. De motie ziet erop toe dat dit onderwerp bij alle toekomstige ruimtelijke besluitvorming een randvoorwaarde wordt.

Een motie om de uitbreiding van Schoonderwoerd Vlees op Larenstein terug te draaien werd helaas uitgesteld naar september. Het bedrijf wil een boskavel met hoge ecologische waarde bebouwen met haar uitbreiding. In 2017 waren PvdA De Bilt en GroenLinks de enige partijen die tegen een motie van de SGP stemden om deze uitbreiding mogelijk te maken.

De motie van spijtoptanten  Beter De Bilt en Forza worden dus pas in september behandeld. Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter van PvdA De Bilt heeft bij de motie bio-diversiteit aangegeven dat hij verwacht dat alle partijen die voor bio-diversiteit stemden (26 van de 27 raadsleden), ook de motie steunen die uitbreiding ten koste van kostbare natuur op Larenstein gaan steunen. Of dat zo is, gaan we in september zien.

Discussieavond over winkelleegstand en het verdwijnen van voorzieningen groot succes 

De gemeenteraadsfractie van de PvdA De Bilt organiseerde op woensdag 10 juli een discussieavond over wijkenvoorzieningen en een goed winkelaanbod. De avond in WVT werd door bijna 50 mensen bijgewoond.

Jorine de Soet van bureau Kordaat In Ruimte, expert in winkelcentrum-management nam ons, als eerste spreker mee in de wereld van vastgoed. We leerden dat  Nederland inmiddels genoeg winkelruimte heeft voor 40 miljoen inwoners. Volgens Jorine zijn dus niet de internetverkopen en de vergrijzing de reden van de winkelleegstand, maar is er in het verleden gewoon veel te veel gebouwd omdat dit investeerders, eigenaren en bouwers gewoon veel geld opleverde. Winkelruimte zal een andere bestemming moeten krijgen, bijvoorbeeld een maatschappelijke.

Dit was een mooi bruggetje naar de volgende spreker, Annet van Otterloo, initiatiefnemer van de wijkcoöperatie Afrikaanderwijk Rotterdam. Dit wijkvernieuwingsproject in een bijna-achterstandswijk in Rotteram met inwoners met 150 nationaliteiten en een werkeloosheidspercentage van 80% is na 10 jaar zeer succesvol gebleken. Het initiatief startte met een kunstproject van 3 kunstenaars en telt nu een restaurant, een schoonmaakbedrijf, een groenbedrijf en talloze initiatieven, zoals bijvoorbeeld kleding-ateliers. Uitgangspunt was om het in de wijk aanwezige geld, zoveel mogelijk in de wijk te houden. Zo werd bijvoorbeeld de algemene schoonmaak voor de woningbouwvereniging overgenomen door bewoners, die hiervoor betaald krijgen. Door gebruik te maken van het ‘right to challenge’, werd gemeentelijke dienstverlening zoveel mogelijk overgenomen door de coöperatie.

De volgende spreker was Margo de Jong, één van de initiatiefnemers van DOTS (De Oude TheresiaSchool) in Bilthoven. Dit kunstenaarscollectief is inmiddels uitgegroeid tot een bijna-wijkcentrum met veel maatschappelijke activiteiten.

DOTS heeft het initiatief genomen om op de plek van de oude Theresiaschool een nieuw wijkcentrum in combinatie met woningbouw te laten verrijzen. De architect van het plan lichtte de bouwtekeningen toe.

Aan het einde van de avond concludeerden we met de aanwezigen dat als je iets wilt veranderen aan leegstand en het verdwijnen van voorzieningen, het loont om met gelijkgestemden een initiatief te starten. Heel concreet betekent dit dat een aantal bezoekers van deze bijeenkomst start met een initiatief om de pin automaat terug te krijgen in winkelcentrum Planetenbaan. Een goede eerste uitkomst van een mooie avond.

Het bericht PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 14 – juli 2019 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Vanavond is het debat over de ...

PvdA PvdA VVD CDA Harderwijk 06-06-2019 19:32

Vanavond is het debat over de themarekening van 2018 in de gemeenteraad. Onze Laurens de Kleine over het enorme overschot: "Moeten we blij zijn met opnieuw een bestedingsmogelijkheid van miljoenen? Ware het niet beter geweest dat echte armoedebestrijding zou leiden tot een substantieel lager aantal huishoudens die onder de armoedegrens leven? En dat kinderen niet meer hoeven op te groeien in armoede? Hadden we niet meer moeten investeren in sociale woningbouw? Ja natuurlijk hadden we dat moeten doen. De wachttijden voor een sociale woning zijn opnieuw gestegen blijkt uit onderzoek van omroep Gelderland. Terwijl de coalitie van HA, VVD, CU en CDA de wachttijd in deze periode terug wil terugdringen naar maximaal 2,5 jaar. Hoe dan beste coalitiepartijen? Of blijft u liever op de poen zitten en bent u te bang om sociale investeringen te doen?"

Bijdrage van Bloemendaal aan de ALV Zuid-Kennemerland

PvdA PvdA GroenLinks CDA Bloemendaal 28-03-2019 15:13

27 Maart 2019 vond de Algemene Ledenvergadering plaats van de PvdA Zuid-Kennemerland. Aan de fractievoorzitters van Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort was gevraagd een korte bijdrage te leveren met een terugblik op 2018. Namens de PvdA Bloemendaal heb ik aan de (drukbezochte) ledenvergadering de volgende tekst voorgelezen.

Vooraf

De raadsverkiezingen van een jaar geleden hebben voor Bloemendaal hetzelfde resultaat in zetels gegeven als de periode daarvoor, namelijk 1. Naast deze raadszetel hebben we alle drie de raadscommissies weer kunnen bezetten met Harold Koster in de commissie Grondgebied, Herman van de Kerke in de commissie Samenleving en Aty de Groot in de commissie Bestuur & Middelen. Hiermee volg ik de volgorde, waarin deze commissies in een week plaatsvinden. De bezetting is iets anders dan de periode daarvoor. Zelf maak ik geen deel meer uit van een commissie. De verdeling is voortgekomen uit onderling overleg, waarbij de commissieportefeuilles dichter bij het ambitieniveau van de collegae liggen. Zelf ben ik wel bij iedere commissie of andere activiteit aanwezig, maar dan op de tribune.

Dan naar de “kapstokken”

Gelijke kansen voor iedereen

Om te beginnen met wat cijfers; per 31 maart 2018 waren er in Bloemendaal 238 bijstandsontvangers, waarvan 88 met een niet-Nederlandse achtergrond. 30 Daarvan waren de zogenaamde statushouders die tijdelijk gehuisvest waren in Dennenheuvel. De komst daarvan had nogal wat voeten in de aarde. Twee informatiebijeenkomsten verliepen bepaald roerig, en ik zal jullie de bezwaren van notoire tegenstanders besparen. Desondanks hebben wij in nauwe samenwerking met GroenLinks – waarmee wij wel vaker samen optrekken – gepleit voor extra opname van statushouders, hetgeen ook is gelukt. De afspraak daarover met het college hebben wij scherp bewaakt en het college ook scherp gehouden aan de afspraak ondanks de weerstand. Daarover mogen wij trots zijn. Veel vrijwilligers hebben zich nadien over deze mensen ontfermd, die zo een mooie kans kregen op integratie. Overigens, het aantal bijstandontvangers wat ik eerder noem zegt niet alles, zeker niet, daarvan ben ik me bewust. Ik heb geen harde cijfers, maar de mensen die qua inkomen boven het bijstandsniveau zitten maar onder middeninkomen zijn er ook, zo leren informele signalen uit het Bloemendaalse onderwijs en de woningcorporaties.  Vandaar dat wij vooralsnog tevreden zijn met het Beleidsplan minima 2017-2018, waarin bestaande regelingen verruimd zijn én regelingen zijn toegevoegd. Daardoor kunnen meer mensen daarvan profiteren. Onnodig te stellen dat wij als PvdA fractie ons achter dit beleid hebben gesteld en daaraan ook bijdragen hebben geleverd in de discussies. Hetzelfde geldt voor de ontwikkelingen binnen het team sociale zaken, waaraan wij samen met Heemstede vorm geven. Meer dan voorheen het geval was wordt gestreefd naar maatwerk. Op dit moment wordt de in de vorige twee jaren ingezette lijn geëvalueerd, en de uitkomsten daarvan zien wij vanzelfsprekend met grote belangstelling tegemoet. Die zullen voor ons desgewenst aanleiding zijn voor het doen van voorstellen. Een kleine illustratie met een cijfer: van 13% van de huishoudens in corporatiewoningen wordt door het CBS “betaalrisico” gemeld (waar staat je gemeente 2018, VNG). Onder deze kapstok wil ik ook ons aanhoudend pleidooi vermelden voor betaalbare woningen in de gemeente Bloemendaal. We liepen en lopen schrikbarend en beschamend achter op de regionale afspraken hierover. Bij iedere gelegenheid die zich voordoet komen wij met moties en amendementen. Uiteindelijk heeft dat geleid tot wat je kunt noemen een breuk met het verleden door het college, in de vorm van een Woonvisie waarin aan de raad als hard punt wordt voorgelegd om 30% sociale woningbouw binnen een project te realiseren. De afkoopmogelijkheid – bijna standaard in Bloemendaal – wordt aanmerkelijk beperkt, en sowieso fiks duurder. Die lijn zetten we voort.

Vooruitgang

 Ik heb dit kapstokje allereerst opgevat als re-integratie naar betaalde arbeid. Het zal bij de andere regiogemeentes wel hetzelfde zijn, maar ook in Bloemendaal hebben we dan te maken met meerdere groepen. Allereerst de mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt. Zeker in een aantrekkende economie melden de mensen van het team sociale zaken ons dat in verreweg de meeste gevallen deze cliënten soepel bemiddeld kunnen worden, al is dit verschillend bij de leeftijdscategorieën. Moeilijker is het met mensen met een grote- of grotere afstand tot de afdelingsmarkt, of mensen met een arbeidsbeperking.  Er wordt volop geëxperimenteerd met job-coaching, maar ook meldt de dienst ons dat deze intensievere manier van begeleiding de dienst confronteert met beperkingen.  Training en bijscholing van medewerkers is vooralsnog de manier waarop men dit wil aanpakken. Die noodzaak is zeker aanwezig wanneer het mensen betreft van niet-Nederlandse afkomst, zijnde eigenlijk de derde groep. Ik had het daarover al in het vorige kapstokje.

Menselijke maat

Ik vat dit op als het vermogen van de ambtelijke organisatie of het bestuur om op individuele vragen en problemen van inwoners adequaat en snel te reageren. Over het algemeen meldt de gemeente ons als raad zijnde tevreden te zijn met de scores die de inwoners aan de gemeente geven. Het gaat dan om de ervaren dienstbaarheid. Het gaat dan om een score rond de 8 op een schaal van 10. Dit zal vast wel kloppen, als je uit gaat van een gemeente die zijn kerntaken gewoon goed uitvoert. Signalen die tot ons komen hebben vaak te maken met incidentele problemen, en je ziet dan dat mensen zelfs in onze ambtelijke organisatie kunnen vastlopen. Het heeft vaak te maken met de mate van complexiteit, althans in de ogen van de inwoner of de organisatie. Wat mij opvalt is dat beide kanten vaak een andere taal spreken, en onze actie bestaat dan uit bemiddeling op de achtergrond. Vaak is het ook een kwestie van iemand de juiste weg wijzen, of uitleggen dat een wethouder heus niet eng is en dat je er gewoon langs kunt gaan. Onder deze kapstok wil ik ook vermelden wat wij in Bloemendaal “dorpskernenbeleid” noemen. Veel colleges, ook het huidige, benoemen dit wel van tijd tot tijd maar we moeten constateren dat het tot weinig daden komt. Het kost kennelijk moeite dit beleid handen en voeten te geven, als fractie beraden wij ons op initiatieven. Op dit moment is er een werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing, waaraan namens ons door Aty wordt deelgenomen. Zodra de resultaten worden gepresenteerd aan de raad zien wij onze kans. Een laatste punt bij deze kapstok: aan veel signalen (dienstverlening, beleidsuitvoering) merken wij dat de schaal van Bloemendaal te klein is geworden om aan de steeds complexere taken het hoofd te kunnen bieden. Voortgaande ambtelijke samenwerking met Heemstede is iets waar wij 100% achter staan en die wat ons betreft verder uitgebouwd mag worden. Er is ook weerstand, noem het vooral angst voor een verdere voortgang ook in bestuurlijk opzicht. Maar wij zien vooral voordelen in alle opzichten.

Samen werken aan zichtbaar resultaat 

Wat dit betreft heb ik wat 2018 betreft vooral ons aandeel te melden in het project Vitaal Vogelenzang, een van de dorpskernen in Bloemendaal. Aan dit project hebben wij samen met het CDA in de aanvang de schwung gegeven, zodanig dat mensen dit met enthousiasme zelf opgepakt hebben. Je moet dan denken aan het zelf vorm geven van een plan in de ruimtelijke omgeving, een plan om een wat matig pleintje op te frissen, maar ook het nieuw bestuurs-elan brengen in het Dorpshuis. Dit loopt nog steeds, maar het is zaak het elan te volgen. Op ons initiatief gaan wij als raad binnenkort weer eens aan tafel met de Denktank Vogelenzang, om de stand van zaken te vernemen. Op die manier kunnen wij ook leren van een lopend project, en nagaan welke andere projecten daarvoor in aanmerking komen. Dit project mag wat ons betreft worden gezien in het kader van het dorpskernenbeleid, waarover ik het al eerder had.

Er is natuurlijk nog veel meer over te vertellen, maar gezien de tijd wou ik het hierbij maar laten.

Henk Schell

Het bericht Bijdrage van Bloemendaal aan de ALV Zuid-Kennemerland verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

Rode Vrouwen in de Pvda en 100 jaar vrouwenkiesrecht in Gelderland

PvdA PvdA VVD D66 CDA Gelderland 01-03-2019 10:32

20 maart mogen we weer naar de stembus. Een recht voor elke inwoner met de Nederlandse nationaliteit van 18 jaar en ouder. Een recht, dat voor onze groot- en overgrootouders niet zo vanzelfsprekend was. Goed dat we daar dit jaar, 100 jaar nadat het algemeen kiesrecht ook voor vrouwen werd ingevoerd, wat langer bij stilstaan.  Want 100 jaar vrouwenkiesrecht, dat vieren we.

Ook een goed moment om stil te staan bij de huidige vertegenwoordiging van vrouwen in de politiek. Nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. 32% van de kandidaten voor de Provinciale Staten is een vrouw. Ook in de gemeenteraden komt het aandeel vrouwen net boven de 30% uit. Dat is jammer. Voor een goede, evenredige vertegenwoordiging zal dit percentage echt omhoog moeten.

De viering van 100 jaar algemeen kiesrecht is een mooie aanleiding om extra aandacht te vragen voor de vertegenwoordiging van vrouwen in de politiek. In de laatste Statenvergadering van deze periode hebben we dan ook samen met D66, VVD, CDA gevraagd het vrouwenkiesrecht en huidige de positie van de vrouw in de politiek bij de viering van 100 jaar algemeen kiesrecht bijzondere aandacht te geven.

Een mooi voorbeeld hoe vrouwen in de lokale politiek het verschil kunnen maken is de wijze waarop de Rooie PvdA Vrouwen in de Achterhoek aandacht vroegen voor de schrijnende werkwijze van de sociale dienst Laborijn. De vele klachten die binnenkwamen bij het ingerichte meldpunt waren voor hen aanleiding brandbrieven te sturen naar de gemeenteraden van de betrokken gemeenten. Ook in Den Haag bleven de acties niet onopgemerkt en leidden tot vragen aan de staatssecretaris én een onafhankelijk onderzoek.

We houden je op de hoogte over de verdere invulling van de activiteiten rond de viering van 100 jaar algemeen kiesrecht en de vertegenwoordiging van vrouwen in de politiek. Het zou toch geweldig zijn als over vier jaar geen 32, maar 52% van de kandidaten vrouw is.

Yvonne de Jager, Statenlid

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/rode-vrouwen-in-de-pvda-en-100-jaar-vrouwenkiesrecht-in-gelderland/

Het bericht Rode Vrouwen in de Pvda en 100 jaar vrouwenkiesrecht in Gelderland verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.