Nieuws van VVD over PvdA inzichtelijk

12 documenten

Uit de Raad geklapt

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Wijdemeren 07-06-2020 04:00

https://wijdemeren.vvd.nl/nieuws/39788/uit-de-raad-geklapt

Het was ons de raadsvergadering wel afgelopen donderdag. Maar liefst 5 moties en 9 amendementen werden ingediend en het werd dan ook een latertje. Pas om kwart voor één kon de voorzitter de vergadering sluiten. Dit kwam door een paar agendapunten waarover nogal wat discussie was. De VVD-fractie reageert op een aantal van deze agendapunten.

Accommodatieregeling (1/3 regeling)Allereerst de zogenaamde 1/3 regeling. Dit is een subsidieregeling waar verenigingen een beroep op kunnen doen. Al geruime tijd is de mening dat de regeling te veel onduidelijkheden bevat en dat we het ons daardoor als gemeente eenvoudig financieel niet langer kunnen veroorloven om de huidige regeling te handhaven. Zeker in een tijd dat de gemeentelijke financiën heel zwaar onder druk staan door de financiële gevolgen van de coronacrisis en de sterk opgelopen kosten in het sociaal domein. En dat onze zorgen over de financiën terecht zijn, blijkt uit het persbericht van de gemeente van 5 juni jl. met als kop ‘Wijdemeren staat voor moeilijke keuzes om de meerjarenbegroting in balans te brengen”.

De VVD draagt de verenigingen in Wijdemeren een warm hart toe, laat dat duidelijk zijn, en erkent ook hoe belangrijk verenigingen zijn voor de gemeenschap. Toch ondersteunde de VVD afgelopen donderdag als enige fractie het collegevoorstel om de 1/3 regeling met onmiddellijke ingang in te trekken. Tegelijkertijd diende de VVD een motie in om in september met een nieuwe regeling te komen. Deze motie werd door geen enkele fractie ondersteund. Tot onze verbazing kozen onze collega’s in de raad ervoor om de regeling niet in te trekken maar wel onmiddellijk het subsidieniveau tot januari 2021 op NUL te zetten. Dit amendement is aangenomen, maar is juridisch niet houdbaar. De regeling aanpassen door middel van een amendement kan niet.

De VVD is voor duidelijkheid en komt er rond voor uit dat de huidige regeling financieel niet houdbaar is. Met de motie beoogde de VVD duidelijkheid dat er voor een bepaalde datum een nieuwe, toekomstbestendige regeling voor de Wijdemeerse verenigingen zou komen. Wij zullen er bij de wethouder op aandringen om op korte termijn met een nieuwe regeling te komen.

Koeien in de WeiEen amendement van het CDA, genaamd Koeien in de Wei, was heel merkwaardig. Laat duidelijk zijn dat de VVD ook graag koeien, paarden en schapen in ons mooie landschap ziet. Het doel van het amendement was echter om vast te leggen, dat er in de Natura 2000 gebieden geen verdere vernatting meer plaats mag vinden. Dat is een erg eenzijdige benadering, want vernatting is nou eenmaal nodig om de ambities voor wonen, werken en waterberging te realiseren. Door je nu vast te leggen dat er nooit meer vernat mag worden zeg je ook dat je in de toekomst geen woningbouw meer wil in Wijdemeren. Dat is bijzonder, want tot nu toe is het credo van het CDA steeds “bouwen, bouwen en nog eens bouwen”. Daarnaast is in de vorige raadsperiode met een 7-koppige CDA-raadsfractie het ‘Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen ‘vastgesteld. De gemeente Wijdemeren heeft aan dit Gebiedsakkoord fors financieel bijgedragen. Hierdoor heeft het CDA zich juist sterk gemaakt om natuur te ontwikkelen in Wijdemeren, waardoor er nu onder andere Natura 2000 gebieden vernat gaan worden en boeren worden uitgekocht.

Met alle winden meewaaienEn dan nog een amendement van het CDA: afgelopen donderdag hebben CDA en PvdA/GroenLinks een amendement ingediend om onderzoek te doen naar mogelijkheden voor windenergie in Wijdemeren. De VVD begrijpt dat PvdA/GroenLinks met dit initiatief komt, maar wij zijn zeer verbaasd over de opstelling van het CDA. De opstelling van het CDA in Wijdemeren is namelijk zeer tegenstrijdig met die uit Den Haag.

De VVD heeft tegen het amendement gestemd. Met de huidige plannen voldoet de regio al aan de opgave die is gesteld in het concept Regionale Energiestrategie (RES). Wat de VVD betreft zijn die windmolens dus niet nodig en zeer ongewenst. Wij willen juist het prachtige landschap van Wijdemeren beschermen.

Volgens CDA-fractievoorzitter Jan Verbruggen ‘zijn er wel honderd plekken in Wijdemeren aan te wijzen waar de windmolens zouden moeten komen’, maar concrete locaties wilde hij op de vraag van de VVD niet noemen. Dat zou niet verstandig zijn, aldus Verbruggen. Wel noemde hij als voorbeeld industrieterreinen en natuurgebieden. Hij gaat dan echter voorbij aan het feit dat Wijdemeren voor ongeveer 80% uit natuurgebied bestaat. De grootte van de windmolens maakt hem ook niet uit, als ze maar windenergie leveren. Als het CDA echt serieus is over windenergie in Wijdemeren, dagen wij het CDA uit om met minstens 10 locaties te komen waar deze windmolens geplaatst zouden kunnen worden. Onze inwoners hebben het recht om dat te weten. Want roepen dat het op wel 100 plekken kan, is wel erg gemakkelijk.

 

VVD Wijdemeren

Armoedige besluitvorming

VVD VVD PvdA Gouda 02-11-2019 02:06

In de vorige raadsperiode heeft de gemeenteraad een nieuw armoedebeleid vastgesteld. VVD heeft daar toen tegen gestemd. Wij vonden het beleid teveel een opeenstapeling van allerlei losse instrumenten. Ook was er geen duidelijkheid over het werkelijke effect van het beleid op de gezinnen onder of net boven de armoedegrens.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/37083/armoedige-besluitvorming

Vorig jaar heeft de gemeenteraad daar bovenop een verhoging van de langdurigheidstoeslag aangenomen. Het doel van de verhoging was om meer mensen boven de armoedegrens te krijgen. Volgens de gegevens over armoede uit 2015 was dat ook nodig. Maar het was geen 2015 meer, het was al 2018. De economische vooruitgang en gewijzigd rijksbeleid hadden, naar oordeel van de VVD, dit probleem al opgelost. Met de verhoging van de langdurigheidstoeslag wilden de andere partijen dus een probleem oplossen, dat niet meer bestond. De VVD gunt iedereen een inkomen boven de armoedegrens. De VVD wil echter ook dat werken loont. Als je een baan vindt, dan moet je dat ook in de portemonnee merken. De langdurigheidstoeslag stopt op het moment dat je een baan vindt. Door een verhoging van de langdurigheidstoeslag wordt de terugval in inkomen dan alleen maar groter: de armoedeval. Werken loont voor deze groep dus niet, integendeel. In november vorig jaar is met brede steun een motie aangenomen om het armoedebeleid te evalueren. We kozen ervoor om die evaluatie te doen op basis van een nieuwe Minima Effect Rapportage van het NIBUD. Dat rapport berekent voor verschillende soorten huishoudens wat het werkelijke besteedbare inkomen is. In juli van dit jaar was de nieuwe Minima Effect Rapportage er nog niet. Vooruitlopend op het rapport deed de PvdA een voorstel om iets extra's te doen voor de ouderen en chronisch zieken. Op zich een sympathiek idee, maar weer een extra instrument bovenop de bestaande berg instrumenten. Zonder dat de gemeenteraad precies wist hoe het met de armoede in Gouda stond. De Minima Effect Rapportage was toen immers nog steeds niet in ons bezit. Daar heeft de VVD toen ook meerdere malen op gewezen.  Deze week zat de NIBUD Minima Effect Rapportage eindelijk tussen de stukken. Tot grote verbazing van de VVD was dit rapport al 11 maanden oud! Dit rapport hadden we dus ook kunnen betrekken bij de behandelde motie in juli dit jaar. Dit rapport hadden we al lang kunnen gebruiken om het armoedebeleid bij te stellen. Maar we wisten niet dat het rapport al bij het college binnen was. Of iemand het rapport nu onder de pet heeft gehouden of dat iemand 11 maanden heeft zitten slapen: het is diep triest dat het zo lang heeft geduurd voor het naar de raad ging. Het rapport lezende snap ik het wel: er blijkt namelijk uit dat we gelijk hadden. Er is geen enkele doelgroep die nog onder de armoedegrens valt. Voor steeds meer doelgroepen is er een sprake van een armoedeval. De VVD heeft er geen vertrouwen meer in dat onder deze wethouder een armoedebeleid tot stand komt dat ervoor zorgt dat:

1. mensen die onze hulp echt nodig hebben, dat ook krijgen;

2. werken altijd loont; en

3. ons belastinggeld daar wordt ingezet waar dat het hardst nodig is.​

Op weg naar Ede 2039: bijdrage Perspectiefnota

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Ede 04-07-2019 09:23

Op 4 juli vond de bespreking plaats van de Perspectiefnota in eerste termijn. Als VVD Ede blikken we vooruit op 2039 en of we nu de juiste keuzes maken. Lees hier onze bijdrage:

https://ede.vvd.nl/nieuws/35938/op-weg-naar-ede-2039-bijdrage-perspectiefnota

"Voorzitter,

Stelt u zich voor: het is 4 juli 2039 ...

De gemeenteraad van Ede, ondertussen een opgeschaalde gemeente met Wageningen, Veenendaal en Barneveld er als kleinere plaatsen bijgevoegd, heeft haar jaarlijkse bespreking van de perspectiefnota. Terwijl mijn kleinkinderen na een drukke dag nog even in de tuin spelen, zit ik via Omroep Foodvalley rustig mee te kijken.

Het gaat goed met onze gemeente. 

De fractie van SGP is verheugd dat er steeds meer ondernemers in het buitengebied de energietransitie omarmen. Zo gaan we die doelstellingen van 2050 op het gebied van klimaat toch maar mooi halen! De ChristenUnie is tevreden met het feit dat er goed voor onze kwetsbare inwoners wordt gezorgd en is verheugd met een steeds verdere terugloop aan mensen in de bijstand, nadat in 2029 de laatste dak- en thuisloze in Ede was geholpen aan een woning.

Het CDA is blij te zien de maatschappelijke dienstplicht weer is afgeschaft en jongeren gewoon weer eens wat tijd thuis binnen het gezin besteden. Kan er gelijk weer wat geoefend worden met het Wilhelmus, want de kennis van het 6e couplet loopt toch wat terug. Voor de PvdA is het de vraag of we niet teveel sociale woningen bouwen. Moet er niet ook eens gewerkt worden aan de doorstroom? Gemeentebelangen brengt nogmaals onder de aandacht dat we de inwoners af en toe een beetje lucht moeten geven. Elke maand een groot landelijk evenement in het centrum is immers ook wat veel van het goede gebleken.

D66 geeft aan dat het goed is om te zien dat het vertrouwen in de overheid steeds meer toeneemt. Ze nemen zich voor om deze keer eens géén voorstel te doen voor een raadgevend referendum. Groen Links ziet dat we grote stappen maken met de transformatie naar een CO2 neutraal Ede. Wel blijft de fijnstof van al die elektrische auto’s een dingetje. Moeten we niet meer gaan vliegen? En de VVD is blij dat we weer in staat zijn gebleken om ons huishoudboekje op orde te houden en de belastingen te verlagen. Een fantastisch resultaat!

De nestor van de raad, Stephan Nijenhuis, verzucht nog maar eens dat hij blij is dat we in 2019 de juiste keuzes hebben gemaakt. Het was niet makkelijk, maar daarmee kon onze gemeente wel door met groeien terwijl gemeenteraden in omliggende gemeenten elkaar de tent uit vochten.

Natuurlijk was het lastig om op basis van bepaalde aannames door te zetten met de maatregelen in het sociaal domein. Maar door de inzet van alle betrokken, gemeenteraad, college, ambtenaren, partners, zorginstellingen en natuurlijk onze vrijwilligers, bleek het toch mogelijk om enerzijds te bezuinigen en anderzijds de zorg op een goed niveau te houden. Wat hadden we toen een topbezetting in alle onderdelen!

Tijdens de raadsvergadering destijds werden nog een aantal kleine wijzigingen voorgesteld ten aanzien van de maatregelen op bijvoorbeeld het leerlingenvervoer en de eigen bijdrage van de mantelzorgers, waarvan sommige breed werden gedeeld en andere niet werden aangenomen. Ondanks de druk op de financiën, een mooi democratisch proces waar de standpunten inhoudelijk al deels waren gewisseld in themasessies (die later weer verdwenen), maar uiteindelijk uitmondden in wisselende stemmingen.

En dan zonder allerlei verhogingen van lasten voor onze inwoners. Heel verstandig van de VVD destijds om de extra winst van de ACV die jaarlijks gewoon in de algemene reserve verdween, onderdeel te maken van het complete kostenplaatje, waardoor extra stijging van de afvalstoffenheffing op korte termijn niet nodig was. Het amendement werd met ruime meerderheid aangenomen.

Zoals bij elke perspectiefnota werd er ook toen al gesproken over de formatie. Waar bij de huidige perspectiefnota van 2039 meer de aandacht ligt op het behoud van banen in onze sterk geautomatiseerde wereld, ging het in 2019 meer om de balans tussen inhuur en vaste formatie. De gemeente moest enerzijds groeien om de ontwikkelingen in Ede de baas te kunnen blijven, maar anderzijds toch erg blijven letten op de kosten van de formatie. Een spannende balans, maar door een stevige reductie van de inhuur kon de raad hier wel mee instemmen.

Ook werd er nog even gesproken over het beheer van de openbare ruimte. Stevige zorgen of de inspanningsverplichting van 500k wel gehaald zou kunnen worden zonder een grote aderlating op de leefbaarheid van onze stad. De wethouder kwam hier bij de begroting van 2019 op terug en daar konden de meeste partijen wel mee leven.

Een mooie politieke tijd in 2019!

….en terwijl de gemeenteraad in 2039 verder vergadert, besluit ik maar eens een ijsje te gaan halen met mijn kleinkinderen in het nieuwe station. Ze zijn moe van weer een mooie dag in het World Food Experience center. 

Wat is het toch fijn in Ede…

——————-

Geacht college van 2019,

Durft u te zeggen dat we met onze huidig ingeslagen koers op weg zijn naar dit Ede van 2039?

Is de zorg nog steeds op orde en hebben we het kind niet met het badwater weggegooid met onze maatregelen? Krijgen we de kosten weer in de hand, wethouder Veltman?

Wordt er voldoende gebouwd in Ede en doen we de juiste dingen om voldoende woningen te krijgen en te houden? Wethouder Hoefsloot: Hoe trekken we ons been bij en zorgen we dat Ede kan blijven groeien?

En nog een vraag aan u: Hoe houden we het tempo in onze ambitie ten aanzien van de energietransitie en gaan we de eventuele achterstand inhalen? 

Houden nieuwe (startende) ondernemers de ruimte om zich nu en in de toekomst in Ede te vestigen? Doen we de juiste dingen en creëren we voldoende capaciteit voor bedrijven, wethouder Vreugdenhil?

Is de ruimte in onze perspectiefnota voldoende om Ede bereikbaar te houden? Krijgen we snel een nieuw station, wethouder de Pater?

En tot slot, wethouder Meijer, hebben we onze zaakjes nog steeds financieel goed op orde? Zelfs met het geplande negatief resultaat op onze begroting in 2023?

Wij zien uit naar de beantwoording van het college.

Dank u wel!"

VVD in Edam-Volendam blijft knokken ...

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 15:03

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247 Edam-Volendam – Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering. Grote en langdurige files Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s. Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk. Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD): “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.” Dit is tijdelijke oplossing Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 02:58

Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35694/vvd-in-edam-volendam-blijft-knokken-voor-goede-doorstroming-n247

Grote en langdurige files

 

Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s.

Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar

 

De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk.

 

Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD):  “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.”

 

Dit is tijdelijke oplossing

 

Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

Raadcyclus april - juni 2019

VVD VVD PvdA Vught 10-06-2019 08:15

Op donderdag 06 juni sloten we weer een Raadcyclus af.  

Een relatief lange en rustige periode. Met stip boven aan stond het Herindelingsadvies gemeenten Haaren, Oisterwijk, Vught, Boxtel en Tilburg. Zowel de Raad van de op te splitsen gemeente als ook alle ontvangende gemeenten dienden dit advies goed te keuren. Met de goedkeuring van alle Raden is de stap tot het opsplitsen van de gemeente Haaren en de overgang van Helvoirt naar Vught een belangrijke stap dichterbij. Via Provinciale Staten gaat dit advies nu naar het Ministerie. Daar gaan ze nu werken aan een wet die de opsplitsing formaliseert. De datum van opsplitsing is 01 januari 2021. Vanaf die datum gaat Helvoirt een onderdeel uit maken van de gemeente Vught. Helvoirt samen met Vught en Cromvoirt zal onze gemeente nog mooier maken.

De rest van de Raadsagenda stond vol met diverse hamerstukken en nog twee andere onderwerpen. Openbare Basisschool De Koningslinde groeit uit haar voegen. Hiervoor is het noodzakelijk dat voor aanvang van het nieuwe schooljaar ruimte bijgebouwd gaat worden. Dit gaat ook gebeuren. Een motie van VVD, GB en PvdA-GL heeft samen met de fractie van de SP een ruime meerderheid behaald. In deze motie wordt het college opgeroepen om samen met de basisscholen en schoolbesturen te kijken welke mogelijkheden er zijn om in de toekomst de leerlingenstromen binnen de Vughtse basisscholen beter te stroomlijnen. Wij zien hiertoe mogelijkheden maar kunnen de consequenties op dit moment niet helemaal overzien. Vandaar de motie met de oproep dit te onderzoeken. Begin 2020 willen we de antwoorden helder hebben wanneer we weer een integraal Plan voor alle scholen in Vught gaan bespreken.

Een ander niet onbelangrijk onderwerp was de woonvisie. Vught gaat deze bestuursperiode woning bouwen volgens het 40 - 40 – 20 principe. 40 % Goedkope woningen, 40 % middel dure woningen en 20 % dure woningen. De woonvisie is altijd een emotioneel onderwerp waarbij emoties ook deze keer weer hoog opspeelde. De oppositie partijen hebben middels diverse moties pogingen gedaan de woonvisie aan te passen. Deze moties paste niet binnen de kaders van 40 – 40 – 20 en de daarbij behorende (prijs)afspraken. De woonvisie is met een coalitie meerderheid aangenomen.

Voor de komende (korte) Raadcyclus staan de volgende overleggen op de planning:

13 juni Informatie avond

20 juni Gezamenlijke commissie

27 juni Raadsvergadering

Vorder subsidie Peeves terug

VVD VVD GroenLinks PvdA Deventer 31-12-2018 00:29

https://deventer.vvd.nl/nieuws/33347/vorder-subsidie-peeves-terug

Na het drama rond Werkmakelaar Oost heeft zich een nieuw debacle voorgedaan in het sociale domein. Van de plannen die het commerciële bedrijf Peeves zei te hebben om de voedselbank te steunen is niets terechtgekomen. De vraag is nu of het geld dat de gemeente erin heeft gestoken terugkomt.

 

Het gaat om minder dan het miljoen dat Werkmakelaar Oost de gemeente heeft gekost, maar de 25.000 euro die de gemeente in Peeves stak blijft een boel geld, vinden de VVD-raadsleden Eva Sipman en Harm Korendijk. Ze hebben namens hun fractie vragen over deze kwestie gesteld aan verantwoordelijk wethouder Kolkman.

De zaak kwam al in augustus aan het licht, na onderzoek door De Stentor. De krant ontdekte dat uit de zogenaamde Klijnsma-gelden, bestemd om kinderen voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is een steuntje in de rug te geven, geld naar het commerciële bedrijf ging, op basis van naar nu blijkt boterzachte beloften. In Deventer zijn daardoor kinderen met een achterstand de dupe. 

Het idee was dat wie via Peeves eten bestelde, iets voor de voedselbank aan de bezorger mee zou geven. Peeves zou dan zorgen dat het op zijn bestemming kwam. Daar kwam in de praktijk niets van terecht. Destijds was dat voor VVD, PvdA, GroenLinks en Deventer Sociaal aanleiding om vragen te stellen. Peeves kreeg daarop van de wethouder tot vandaag de gelegenheid om zijn zaakjes te regelen.

De Stentor bericht nu dat de voedselbank er niet meer in gelooft en de samenwerking met Peeves, voor zover die er al was, heeft opgezegd. Dat moet volgens Sipman en Korendijk consequenties hebben. ‘De wethouder heeft op vragen uit de raad al in augustus geantwoord dat de subsidie is verleend vanuit de gedachte dat dit initiatief veel op kan leveren voor de Deventer voedselbank’, zegt Sipman. ‘Ook in de prestatieafspraken met Peeves staat: U werkt nauw samen met Voedselbank Deventer.’

‘Nu die samenwerking er niet meer is’, zegt Korendijk, ‘voldoet Peeves niet meer aan de eisen. We verwachten dat de wethouder woord houdt, het geld terugvordert - en zorgt dat het dit keer wel terechtkomt bij de kinderen voor wie het bedoeld is. Het zou ook goed zijn om uit dit tweede debacle binnen een jaar de les te trekken dat je als gemeente niet zomaar met ieder bedrijf in zee moet gaan dat gouden bergen belooft voor kwetsbare groepen in de Deventer samenleving.’

Coalitieakkoord ‘Samen maken we het verschil’ zet in op een veerkrachtige samenleving.

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Nieuwegein 30-05-2018 08:24

De Nieuwegeinse partijen van de VVD, PvdA, GroenLinks, CDA en Lokale Vernieuwing, presenteren het coalitieakkoord Nieuwegein 2018 – 2022 met de titel ‘samen maken we het verschil’. De partijen willen daarmee benadrukken dat ze graag samen met de gemeenteraad en alle betrokkenen in Nieuwegein en de regio de stad de komende vier jaar nóg een beetje mooier en duurzamer willen maken.

https://nieuwegein.vvd.nl/nieuws/30579/coalitieakkoord-samen-maken-we-het-verschil-zet-in-op-een-veerkrachtige-samenleving

Het coalitieakkoord speelt in op de veranderende wereld: “De afgelopen jaren is er al veel veranderd en de wereld blijft snel veranderen. De gedachte dat de gemeente ‘het allemaal wel regelt’, is achterhaald. Alleen samen maken we het verschil: we zijn met alle betrokkenen ‘eigenaar’ van onze maatschappelijke vraagstukken. Dat vraagt om een andere manier van samenwerken en start met de zoektocht naar de beste oplossingen én de uitvoering daarvan.”.

De coalitiepartijen zien de basis daarvoor in een veerkrachtige samenleving met een sterke sociale samenhang met ruimte voor sociale en ruimtelijke initiatieven. Naast het goed uitvoeren van wettelijke taken wil deze coalitie barrières weg nemen en stimuleren en faciliteren waar nodig. Bijvoorbeeld door te investeren in extra wijkcoördinatoren en door het opzetten van ‘matching funds’ waarmee voor inwoners en ondernemers de drempel wordt verlaagd om initiatief te nemen.

De coalitiepartijen verwachten met het coalitieakkoord op hoofdlijnen meer ruimte voor inhoudelijke discussie en dialoog met de stad, en vervolgens ook voor wisselende meerderheden in de raad. Dit moet leiden tot gedragen en toekomstbestendige keuzes. Er is ook financiële ruimte overgelaten om de ‘strategische agenda’ van de gemeenteraad (en daarmee ook democratische vernieuwing) vorm en inhoud te geven.

Om de ambities uit het coalitieakkoord en ‘strategische agenda’ vorm te geven worden door de coalitiepartijen Ellie Eggengoor (VVD), Hans Adriani (PvdA), Marieke Schouten (GroenLinks), Jan Kuiper (CDA) en John van Engelen (Lokale Vernieuwing) voorgedragen als wethouder.

Op donderdag 31 mei is er van 19:00 uur tot 19.45 uur de mogelijkheid om kennis te maken met de kandidaat-wethouders. Ook kunnen er vragen worden gesteld over het coalitieakkoord. Het coalitieakkoord wordt door de raad op 4 juni tijdens een  extra raadsvergadering besproken. De installatie van de wethouders zal op 6 juni plaatsvinden tevens tijdens een extra raadsvergadering.

College werkt toch mee aan ...

VVD VVD GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Wageningen 17-05-2018 18:19

College werkt toch mee aan realisatie rondje Campus WAGENINGEN - Het nieuwe college van GroenLinks, D66, PvdA en CU blijkt toch bereid om mee te werken aan de realisatie van het rondje Campus. Dit blijkt uit antwoorden van het college op vragen van VVD fractievoorzitter Bart Rozemeijer. Dat is opvallend, zeker omdat vooral PvdA en Christenunie tijdens de campagne openlijk twijfel zaaiden of de nieuwe weg wel noodzakelijk is. Nu deze partijen bestuurlijke verantwoordelijkheid hebben gekregen kunnen ze niet anders dan erkennen dat de verkeersbehoefte de komende jaren sterk zal toenemen. Mede door de nog te verwachte sterke ontwikkeling van de Campus is de nieuwe weg noodzakelijk om de bereikbaarheid van Wageningen op lange termijn te garanderen. De VVD is tevreden dat de provincie de regie bij het verbeteren van de bereikbaarheid heeft overgenomen. Rozemeijer (VVD): “Er is al veel tijd verloren doordat de vorige coalitie er niet in is geslaagd een oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem te vinden”. De VVD hoopt dat goede samenwerking van de gemeente Wageningen met de provincie ertoe leidt dat er een goede landschappelijke inpassing van de weg komt en dat de fietsverbindingen van en naar de Campus verbeterd worden.

Papieren bezoekersschijf moet behouden blijven

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 16-01-2018 01:03

Het afschaffen van de papierenbezoekersschijf. VVD Haarlem vindt het een slecht idee en vond het een slecht idee. Wij willen de papieren bezoekersschijf behouden. En wij niet alleen. Duizenden Haarlemmers willen de papierenschijf behouden. En waarom? Omdat het makkelijk is. Goed werkt en Het is gastvrij en sociaal. Het maakt wonen in Haarlem aantrekkelijk.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26604/papieren-bezoekersschijf-moet-behouden-blijven

Maar wat hebben de coalitiepartijen, PvdA, D66, GroenLinks en CDA bedacht. De papierenbezoekersschijf moet weg. Linksom of rechtsom, maar weg moet de schijf.

Ze hebben de wethouder op pad gestuurd met de opdracht om een alternatief te bedenken, dat de klant en gebruiksvriendelijkheid evenaart. Nou daar is de wethouder in ieder geval niet in geslaagd. Dat bleek vorige week tijdens de bespreking hiervan.

Klantonvriendelijk

Allereerst moeten de Haarlemmers zich gaan activeren voor dit systeem. Anders kunnen ze sowieso geen bezoek meer ontvangen.

Daar voorziet de wethouder al zoveel problemen mee, dat ze extra capaciteit gaat inhuren bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Haarlem om alle telefoontjes te kunnen beantwoorden. Maar ze verwacht dat dat niet voldoende zal zijn.

Ze gaat zelfs huisbezoeken inplannen om mensen te helpen met het activeren. U kan zich voorstellen hoe blij de Haarlemmers met deze poespas zullen zijn.

Maar goed als dat allemaal is doorlopen komt het gebruik van het systeem.

Geschat wordt dat de Haarlemmers per jaar zich 2,1 miljoen keer zich digitaal gaan aan en afmelden met een code en kenteken. Ben je niet handig met de digitale wereld, dan mag je bellen.

De gemeente Haarlem gaat een heel Voice Response Systeem optuigen, waar de Haarlemmer heen mag bellen om zijn bezoek af en aan te melden bij een spreekcomputer.

Gezellig en makkelijk als je bezoek binnenkomt. Ik ga eerst even bellen hoor. Eerst even het menu doorlopen. Dan mijn code doorgeven. 8 tekens. Het liefst met gebruik van het NAVO spellingsalfabet.

Ja u leest het goed. Het liefst gebruik maken van het NAVO spellingsalfabet. Haarlem is een nieuwe militaire vesting geworden voor uw bezoek.

Eenzaamheid

Het wordt er niet makkelijker op om in Haarlem je bezoek te ontvangen. Sterker nog deze regeling maakt het ingewikkelder om bezoek te ontvangen. Veel maatschappelijke organisaties hebben al aangegeven in de problemen te komen.

En zo werk je inderdaad eenzaamheid in de hand. Weg gastvrije stad met een mooie bezoekersregeling.

Dankzij de coalitiepartijen krijgen we nu een Haarlem als militaire vesting met een NAVO spellingsalfabet. Registratie van uw bezoek en uren op, dan maar helemaal geen bezoek meer.

Duurder

Dan nog even kort over de kosten van de papierenbezoekersschijf.

Het versturen en drukken van de schijven kost jaarlijks € 20.000,- Daar tegenover krijgen we nu een nieuw facturatiesysteem dat € 130.000,-  per jaar gaat kosten met nog de kosten voor het Voice Respons Systeem en andere structurele kosten van een € 100.000,- per jaar.

We kunnen niet anders concluderen dat dit systeem ook nog een duurder is. En dat is goed te begrijpen als je 2,1 miljoen aan en afmeldingen moet gaan verwerken en factureren. Het wordt een administratief gedroogd.

Kortom we krijgen een systeem dat klantonvriendelijker is, minder gastvrij is, een administratief gedroogd en duurder. Wij roepen de coalitiepartijen op een pas op de plaats te maken en de papieren bezoekersschijf te behouden voor wie dat wil.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.