Nieuws van SP over PvdA inzichtelijk

11 documenten

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

SP SP D66 PvdA Noord-Brabant 31-08-2020 10:38

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Sinds maart hebben Hermes en Arriva bijna 90% van hun reizigers verloren. Het herstel gaat voorzichtig en hoe het zich op lange termijn ontwikkeld is nog erg onzeker. Veel mensen denken dat thuiswerken in de toekomst vaker voor zal komen; ook zeggen meer mensen de fiets of de auto te overwegen ten koste van het openbaar vervoer. Hiermee dreigt het basisnetwerk van openbaar vervoer in Brabant als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Onze steden en dorpen worden minder bereikbaar, omdat het schrappen van dienstlijnen zeer waarschijnlijk is. Zeker als de tegenvallende reizigersaantallen voortduren. Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Erkent uw College de noodzaak van het opgebouwde OV-netwerk in onze provincie voor de bereikbaarheid van de steden en dorpen in Brabant en welke impact heeft het schrappen van dienstlijnen volgens haar op het OV-netwerk?

2. Welke mogelijkheden ziet uw College om het huidige OV-netwerk zoveel mogelijk in stand te houden?

3. Welk instrumentarium heeft u om concessiehouders te ondersteunen in deze moeilijke tijd?

4. Waarom heeft uw College nog geen OV-steunpakket gepresenteerd?

5. Als concessieverlener is de provincie voor een groot deel verantwoordelijk voor de banen van werknemers bij de concessiehouder. Hoe ziet u deze verantwoordelijkheid?

6. Zijn er de afgelopen weken al ontslagen gevallen? Zoja, hoeveel? Zijn er in de afgelopen weken als ZZP-chauffeurs danwel chauffeurs die in dienst zijn van uitzendbureau’s minder ingehuurd? Zoja, hoeveel?

7. Welke inspanning verricht u om de werknemers baanbehoud te geven, ondanks tegenvallende reizigersaantallen? Is de inzet van deeltijd-WW volgens u een mogelijkheid voor deze werknemers?

8. Heeft u gesprekken met de concessiehouder over ontslagen van werknemers? Welke inspanning verwacht u van de concessiehouder op het gebied van re-integratie wanneer er ontslagen vallen? Ziet u omscholing, werk-naar-werk trajecten als goede instrumenten en gaat u de concessiehouder hierop wijzen?

9. Kan het College ons informeren over de stand van zaken rond de Buurtbussen? Tot 1 september is het mogelijk om tegen WMOtarief met de Regiotaxi te reizen in plaats van met de buurtbus. Is dit een volgens u een goed alternatief voor de kleine kernen gebleken? Wat is uw verwachting voor de komende periode?

10. Nu de scholen weer beginnen zien we dat ook scholieren en studenten weer gebruik willen gaan maken van de buurtbussen; mogen zij nu ook de Regiotaxi gebruiken? En is dit financieel betaalbaar?

Wij zien uit naar uw spoedige beantwoording en wensen u wijsheid in de besluitvorming rondom het exploitatieplan 2021.

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

SP wil toiletten in alle regionale treinen

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Gelderland 17-12-2019 08:34

De SP wil dat de provincie alsnog gaat eisen dat alle regionale treinen een toilet krijgen. Binnenkort worden de regionale spoorlijnen in Gelderland opnieuw aanbesteed. Het provinciebestuur (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie) wil echter niet eisen dat in de nieuwe concessieperiode alle treinen worden voorzien van een toilet. Ondanks het feit dat Provinciale Staten al in 2011 een voorstel hebben aangenomen dat deze eis wordt opgenomen bij een nieuwe aanbesteding. De SP heeft daarom een voorstel ingediend om deze eis alsnog op te nemen in de Nota van Uitgangspunten Regionale treindiensten Gelderland en Overijssel.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2019/12/sp-wil-toiletten-in-alle-regionale-treinenSP Statenlid Maurits Gemmink: “Toiletten in onze treinen zijn een voorwaarde voor goed openbaar vervoer. En voor een grote groep mensen zijn toiletten geen luxe maar bittere noodzaak. Je kunt niet verwachten dat mensen onderweg uit de trein stappen om hun behoeft te doen en vervolgens een half uur moeten wachten op de volgende trein. Want dat is nu de praktijk. Er is in 2011 al afgesproken dat we dit gaan oplossen bij de nieuwe aanbesteding. Maar nu houdt de Provincie zich niet aan de afspraak die ze zelf heeft gemaakt!”

De SP wil niet alleen dat er toiletten in treinen bijkomen. Ook moeten alle treinen en perrons toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mindervaliden dus.

Zie ook: Openbaar vervoer

Inkrimping van het OV? Nee! SP Stichtse Vecht roept andere partijen op tot verzet

SP SP GroenLinks CDA ChristenUnie PvdA Stichtse Vecht 07-07-2019 11:49

Het openbaar vervoer in onze gemeente verloedert. In eerdere berichten op deze website heeft u al kennis kunnen maken met de tweestrijd tussen het grote geld en de belangen van onze inwoners op het gebied van openbaar vervoer. De SP roept de andere partijen op een duidelijke grens te trekken.

De gevestigde orde luistert nu eindelijk eens naar de inwoners van onze gemeente: het gemeentebestuur heeft zich uitgesproken tegen de inkrimping van lijn 5. Dat weerhoudt Qbuzz en de Provincie er echter niet van verder te bezuinigen op ons openbaar vervoer. In een open brief aan de lokale besturen en raadsfracties van de PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie roept de SP Stichtse Vecht hen op zich te verzetten tegen de inkrimping en flexibilisering van het openbaar vervoer in onze gemeente.

Open brief aan de besturen en raadsfracties van PvdA, GL, CDA en CU in Stichtse Vecht.

Beste Raads- en Bestuursleden,

Zoals bekend dreigt er weer een verslechtering van het openbaar vervoer in onze gemeente. Eerder werden al haltes van buslijn 524 in Breukelen geschrapt, nu is lijn 5 door Zandweg-Oostwaard aan de beurt. Gelukkig heeft het gemeentebestuur, ook gesteund door uw fracties, zich duidelijk  uitgesproken tegen de voorgenomen inkrimping van lijn 5. De Wethouder zou dit ook aan het Provinciebestuur melden. Inmiddels lijken busexploitant Qbuzz en de Provincie (opdrachtgever van Qbuzz) een nieuw plannetje voor te koken: lijn 5 in Zandweg-Oostwaard wordt dan vervangen door een soort regio-flex-tax-bus met bijbetaling. Eventueel met vrijwilligers als chauffeur.

Wij krijgen niet de indruk dat een internationaal bedrijf  (Qbuzz is voor 100% eigendom van de Italiaanse vervoersmaatschappij BusItalia, een onderdeel van de Ferrovie dello Stato Italiane, dat volledig in handen is van de Italiaanse staat) oprecht geïnteresseerd is in goed openbaar vervoer voor Stichtse Vecht. Het lijkt er op dat zij vooral geïnteresseerd is in een maximaal “verdienmodel”.

In andere regio’s wordt met flex-busjes geëxperimenteerd en het lijkt daar een compleet fiasco  te worden. Lange wachttijden, geen vaste opstapplaatsen, extra ritprijs, en slechte aansluitingen met reguliere lijndiensten leiden ertoe dat mensen steeds minder gebruik maken van dit flex-OV en meer de auto gaan gebruiken. En dat geeft dan weer aanleiding om na enige tijd ook deze flex-bus volledig op te doeken. Voor minder mobiele ouderen en andere mensen die slecht ter been zijn, betekent het dat ze meer geïsoleerd raken buiten de samenleving in plaats van er zo lang mogelijk aan deel te nemen.

 Wij hebben op 10 juni bij de Provincie onderstaande vragen ingediend:

Stemmen GS (Gedeputeerde Staten)  en PS (Provinciale Staten)  in met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 5?

Zijn GS en PS het met ons eens dat de OV-bereikbaarheid van onze kleine kernen van groot belang is voor de inwoners?

Zijn er, naast lijn 5, nog andere buslijnen in onze gemeente waarvan de dienstregeling bedreigd wordt?

Hoe verhoudt de nu door Qbuzz voorgenomen inkrimping van buslijn 5 zich tot het nieuwe collegeakkoord? 

Wat gaan GS en PS er aan doen om buslijn 5 niet in te krimpen bij Zandweg-Oostwaard? 

Wij kregen geen direct antwoord op deze vragen, behalve de mededeling dat de Provincie op 17 september een definitief besluit neemt. Wij zijn echter erg ongerust over dit nog onbekende besluit. Als SP afdeling Stichtse Vecht zijn wij niet in de gemeenteraad vertegenwoordigd, echter wel in de Provinciale Staten. Daarom hebben wij onze Statenfractie hierover goed geïnformeerd en deze zal al het mogelijke  doen om de geplande inkrimping van het OV tegen te houden. Wij vragen u in deze open brief om hetzelfde te doen en de Statenleden en Gedeputeerden van uw partij op te roepen deze inkrimping in Zandweg-Oostwaard tegen te houden en ons openbaar vervoer niet te laten vervangen door een soort flex-bus, die gedoemd is na enige tijd helemaal te worden uitgefaseerd.

Namens het bestuur van de SP afdeling Stichtse Vecht,Tineke de Vries, voorzitter

Lijsttrekker Lies van Aelst in debat in Dordrecht over wonen, OV en Chemours

SP SP PvdA Zuid-Holland 09-03-2019 21:54

Lijsttrekker Lies van Aelst deed vandaag mee aan een verkiezingsdebat van de PvdA-jongeren in Dordrecht. Het ging vooral over de belangrijke regionale thema’s: het tekort aan betaalbare woningen, het openbaar vervoer en een schone, veilige leefomgeving. 

 

Bij de discussie over openbaar vervoer bepleitte Van Aelst onder meer dat de intercity’s terug moeten komen op station Dordrecht  Ook in Provinciale Staten heeft de SP hier de afgelopen jaren meerdere malen aandacht voor gevraagd.

Andere belangrijke OV-punten zijn betere toegankelijkheid, betaalbaarheid en fijnmazigheid, zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Ook wil de SP meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

UitstootAnder belangrijk discussiepunt was natuurlijk Chemours. Hoewel de uitstoot de afgelopen jaren fors is teruggebracht, baart dit bedriijf nog steeds grote zorgen, onder meer vanwege de regionale watervoorziening. De SP heeft daarom in het verkiezingsprogramma opgenomen dat de uitstoot terug moet naar nul.

Concrete voorstellen hiervoor zijn onder meer een speciaal fonds dat bedrijven ondersteunt bij technische vernieuwingen die een einde maken aan lozingen in het water of in de lucht. Ook bedrijven moeten hieraan meebetalen. Want het uitgangspunt blijft: de vervuiler betaalt.

WonenLaatste belangrijke thema was wonen. Gezien de lange wachtlijsten wil de SP dat er snel meer echt betaalbare huur én koopwoningen worden gebouwd. Voor de Rotterdamse regio komt er al een regeling, maar de SP wil ook ondersteuning voor de rest van Zuid-Holland.

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/05/schrappen-intercitys-op-dordt-... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2011/12/provinciale-staten-unaniem-voo... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/09/dupontchemours-doet-de-provinc...

Dankzij SP: ook in 2019 gratis met de bus voor mensen met een minimuminkomen

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 09-12-2018 23:39

De afgelopen jaren konden mensen met een minimuminkomen in Eindhoven gratis met de bus. De SP vindt dat heel belangrijk omdat vervoer een basisvoorwaarde is om mee te kunnen doen in de samenleving. We waren afgelopen zomer dan ook blij om in  het coalitieakkoord van PvdA, GroenLinks, CDA en VVD te lezen dat het college ging “zoeken naar middelen om het gratis openbaar vervoer voor minima in stand te houden”.

Maar daarna werd het stil. Daarom ging onze raadsfractie vragen stellen: “hoe staat het ermee?” “Wanneer horen we iets?”. De beide wethouders (Renate Richters van armoede en Monique List van vervoer) konden ons niet geruststellen: de onderhandelingen met het busbedrijf waren vastgelopen en hadden niet tot resultaat geleid. Dat vond de SP niet acceptabel en daarom diende onze fractie, samen met de partijen 50PLUS en LPF,  begin november een motie (zie bijlage) in bij de gemeenteraad met de oproep het gratis openbaar vervoer voor de minima te continueren en zo nodig geld te halen uit de extra opbrengst van de toeristenbelasting.

Naar aanleiding van de discussie in de raad over deze motie gingen de fractievoorzitters in de gemeenteraad, waaronder onze Murat Memis, in gesprek met busvervoerder Hermes. Vervolgens trommelde ons commissielid Dagmar Mous andere fracties op om te bespreken wat we nog konden doen om het gratis busvervoer te redden. Samen met andere fracties hebben we het onderwerp opnieuw op de agenda van de raad gezet. En toen kwam vandaag het goede nieuws: het college heeft opnieuw gesproken met Hermes en nu is er overeenstemming over voortzetten van het gratis busvervoer voor Eindhovenaren met een minimuminkomen. Zeker nu het kabinet vanaf 1 januari het openbaar vervoer nog duurder gaat maken dan het al is zijn we hier heel erg blij mee. We zijn ervan overtuigd dat de druk die de SP op college en raad heeft uitgeoefend hierin een belangrijk rol heeft gespeeld.

Klachtenregen over busvervoer NH Noord – SP stelt maar weer eens vragen

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 16-10-2018 21:30

Tot het uiterste heeft de SP zich verzet tegen de opheffing van buslijnen in Noord-Holland afgelopen zomer. De SP protesteerde samen met talloze groepen gedupeerde buspassagiers. Tevergeefs, want de coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA zette de opheffingsplannen gewoon door. Sinds de uitgeklede dienstregeling van kracht is, blijft het klachten regenen. SP-statenlid Marnix Bruggeman verzamelde al het reizigersleed en stelde maar weer eens vragen aan gedeputeerde staten.

Bruggeman noemt in zijn vragen de petitie van Eva Langendijk, Nanda Wever en Joke Biersteker voor het weer laten rijden van de opgeheven buslijn 150 (Alkmaar Station – Nieuwe Niedorp – Winkel – 't Veld – Zijdewind - Schagen Station). De petitie is inmiddels door bijna 1.200 mensen getekend. Ook haalt hij brieven aan uit het Noordhollands Dagblad van onder meer Amber Bregman uit Callantsoog, Ed van Gemst uit Julianadorp, J. Middelkoop uit Egmond aan Zee en R. van Ling uit Heerhugowaard.

Zij uiten in deze brieven hun ongenoegen over de verslechtering of opheffing van respectievelijk de buslijnen 152 (Callantsoog – Schagen), 152 (Julianadorp - Callantsoog), 164 (Egmond – Castricum), 165 in Egmond aan Zee en lijn 6 in Heerhugowaard.

De SP heeft al sinds 2015 tegen de verslechteringen geprotesteerd. Bruggeman: "En ik heb ik weet niet hoe vaak met eerdere schriftelijke vragen gewaarschuwd tegen de opheffingsplannen. Nu opnieuw blijkt hoeveel mensen er zijn gedupeerd, stel ik maar weer opnieuw vragen. Vooral omdat gedeputeerde staten hebben gezegd dat zíj heel tevreden zijn over de nieuwe dienstregeling."

Bruggeman vermoedt dat de klachten slechts het topje van de ijsberg zijn. Hij heeft zelf geen rijbewijs, en moet als statenlid voor werkbezoeken in Noord-Holland Noord nu nog vaker lange stukken lopen omdat de bus is wegbezuinigd. "Maar daardoor weet ik uit eigen ervaring dat een ov-gebruiker lang niet altijd klaagt en verslechteringen gelaten ondergaat." Toch wil hij met zijn nieuwe vragen van gedeputeerde staten weten wat zij gaan doen om het reizigersleed te verzachten. "Dit doet namelijk het imago van de provincie geen goed.  Mensen verwachten dat de overheid voor hun zorgt. Dat geldt ook voor mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer."

Initiatiefvoorstel: Busstations moeten comfortabeler, te beginnen in Alkmaar

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 29-09-2018 08:00

De meeste busstations in Noord-Holland bieden nauwelijks beschutting tegen regen, wind en kou. SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft daarom een initiatiefvoorstel ingediend om de kwaliteit van de busstations drastisch te verbeteren. De provincie is verantwoordelijk voor het busvervoer, maar schuift verbetering van de busstations af op de gemeenten. Tegelijk hield de provincie 50 miljoen over voor verbetering van ov-infrastructuur. De coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA hevelde dit geld over naar andere projecten, zoals de aanleg van de omstreden Duinpolderweg.

Een dieptepunt is het busstation van Alkmaar. Daar gaf de provincie anderhalf miljoen voor het asfalteren van de rijbanen voor de bussen. Maar voor de passagiers kwamen er alleen een paar abri's, waar je in wegtocht en bevriest. Ooit was er wel een grote wachtkamer. Maar die zit om onduidelijke redenen al jaren op slot en is in vervallen toestand. Buspassagiers klagen daarover steen en been.

Over het gebrek aan wachtcomfort in Alkmaar stelde SP-statenlid Marnix Bruggeman dit jaar twee keer schriftelijke vragen aan gedeputeerde staten. Daarbij liet hij foto's zien van mooie busstations in Noord-Engeland. Daar worden ze door de provincie worden betaald. De busstations en de looproute naar het treinstation zijn volledig overdekt en voorzien van glazen wanden. De bussen stoppen pal naast de wachtruimte. Passagiers

stappen in en uit de bus door glazen schuifdeuren die alleen open gaan als er een bus staat. Overal is duidelijke bewegwijzering. Er is warme verlichting en vaak een buffet waar je iets te eten of drinken kunt halen. Bruggeman: "Als je ze vergelijkt met de busstations van Alkmaar of Hoorn, dan is het hier gewoon een naargeestige, depressief makende gribus. Bij slecht weer stap je hier verkleumd en kletsnat de bus in." De antwoorden van gedeputeerde staten boden enige hoop op verbetering: "Daarom heb ik nu dit initiatiefvoorstel ingediend."

De provincie geeft wel subsidies aan gemeenten voor wegen en fietspaden. Het initiatiefvoorstel bepleit via dezelfde subsidieregeling óók geld beschikbaar te gaan stellen voor het comfortabel maken van busstations. De provincie is bovendien begonnen met een beleid voor OV-knooppunten. De bedoeling is dat er bij stations meer woningen en kantoren komen om zo het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen. In de plannen voor OV-knooppunten erkent de provincie dat de (ruimtelijke) kwaliteit van stations­omgevingen vaak te wensen over laat. De SP pleit er daarom voor in elk knooppunt-plan óók een comfortabel busstation op te nemen. In de nu bekende plannen lijkt dit niet het geval.

Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.