Nieuws van SP over VVD inzichtelijk

13 documenten

BrengFlex flopt, reizigers staan in de kou

SP SP VVD Gelderland 12-07-2019 15:00

BrengFlex, het klonk als een sprookje en dat was het dan ook. Een privé taxiservice voor slechts € 3,65 per rit. Wie zou daar niet tevreden mee zijn? De reizigers vonden het in ieder geval geweldig. Toch trekt de Provincie Gelderland de stekker uit het flexibele OV-experiment. BrengFlex kost de Provincie € 20,- subsidie per reiziger, per rit. De SP heeft vanaf het begin gewaarschuwd voor de fabelachtig lage reiskosten van deze hoogwaardige taxiservice. Welke reiziger zou daar niet blij mee zijn? Nu moet de Provincie wel het OV-netwerk weer herstellen waarvoor BrengFlex de vervanging was.

BrengFlex heeft een kaalslag veroorzaakt in het reguliere Openbaar Vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Minder rendabele lijnen werden stopgezet en de reiziger kon voortaan gebruik maken van BrengFlex. Daarvoor moest via een app een rit worden aangevraagd en voor € 3,65 werd men, alleen of in een klein groepje, door een taxibusje of auto rondgereden. Dat een privé- of groepstaxi-rit niet voor dit bedrag kan, dat was bij de start al duidelijk. Toch spendeerde de provincie Gelderland de afgelopen tweeënhalf jaar ruim 2,5 miljoen per jaar aan BrengFlex. Weggegooid geld blijkt nu.

Het geld voor BrengFlex komt uit het budget voor Openbaar Vervoer. Minder rendabele vaste lijnen werden stopgezet om geld voor BrengFlex vrij te maken. Een manier van financieren waar de SP grote vraagtekens bij heeft geplaatst. Immers, het budget voor OV kan niet voor een taxiservice worden ingezet. BrengFlex voldeed niet aan de eisen, op gebied van toegankelijkheid en opleidingsniveau van de chauffeur, die aan OV worden gesteld. Al na de proefperiode van BrengFlex werd duidelijk dat de kosten torenhoog waren. Toch zette VVD gedeputeerde Bieze haar zo gewenste flexnet voor Arnhem-Nijmegen door.

Je zou zeggen dat iedereen nu wel doorheeft dat een flexibele taxiservice, naast het bestaande OV, niet te betalen is. Maar de provincie Gelderland gaat nu, na het BrengFlex debacle, opnieuw onderzoek doen naar het opzetten van een fijnmazig flexibel vervoersnet, naast het bestaande OV. De SP heeft inmiddels schriftelijk vragen gesteld over hoe de Provincie dat binnen budget denkt te gaan doen.

De SP pleit nu voor het herstellen van de, door de invoer van BrengFelx, verdwenen buslijnen. De reiziger is hun vaste buslijn afgenomen. Met BrengFlex is hen een zeer dure worst voorgehouden en nu BrengFlex geflopt is blijft er geen Openbaar Vervoer voor hen over. Dat kan niet, zeker niet nu iedere verstandige vervoersexpert zegt dat het OV de oplossing is voor problemen met het milieu en verstopte binnensteden.

Er ligt zo’n 2,5 miljoen euro klaar om het OV in Arnhem en Nijmegen te herstellen. De gemiddelde busreiziger kost de Provincie € 1,15 per rit. Er kunnen dus ruim zeventien reizigers met een reguliere bus worden vervoerd tegen één reiziger met BrengFlex. Hier liggen kansen voor de provincie Gelderland om het OV in Arnhem en Nijmegen efficiënter en beter te maken voor méér reizigers.

 

Zie ook: Openbaar vervoer

Iedere wijk een busverbinding naar het centrum

SP SP VVD Nijmegen 06-05-2019 14:37

Wat de SP betreft krijgt iedere wijk een busverbinding naar het centrum. Dat bepleit fractievoorzitter Hans van Hooft komende woensdag in de gemeenteraad, bij de bespreking van de regionale ov-visie. “Een goede busverbinding is van groot belang tegen vereenzaming van ouderen en om mensen te verleiden de auto thuis te laten”, aldus Van Hooft.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/05/sp-iedere-wijk-een-busverbinding-naar-het-centrum
In de regionale ov-visie leggen Nijmegen en Arnhem hun wensen neer voor het openbaar vervoer. De provincie, die over het openbaar vervoer gaat, neemt die mee in het uiteindelijke besluit over hoe ons ov er de komende jaren uitziet. Voor de SP is vooral de bereikbaarheid van de wijken belangrijk. Van Hooft: “Iedere wijk hoort een directe busverbinding naar het centrum te hebben, en naar belangrijke voorzieningen als het ziekenhuis en het centraal station. Nu zegt de gemeente in de concept-visie nog: ‘bij een klein aantal reizigers is overstappen acceptabel’. Maar daar hebben bijvoorbeeld de inwoners van Aldenhof in Dukenburg helemaal niets aan. Die strijden al anderhalf jaar voor een goede busverbinding, maar de VVD-coalitie in de provincie geeft ze telkens nul op hun rekest. Wat ons betreft staat Nijmegen pal voor de mensen in Aldenhof, en andere wijken zonder goede busverbinding. Openbaar vervoer is een basisvoorziening die ervoor zorgt dat ouderen niet thuis vereenzamen achter de geraniums, en dat mensen wat vaker de auto thuis laten staan. Heel sociaal en heel groen dus.”

De gemeenteraad stemt op 8 mei over het voorstel van de SP.

Buurtbus 524: rechtse politiek in de praktijk. De SP stelt vragen.

SP SP VVD Stichtse Vecht 03-05-2019 15:00

In april publiceerden wij al een artikel over de staat van het openbaar vervoer in de kleine kernen van onze gemeente, en ook in de VAR kon u lezen over het inkorten van de route van buurtbus 524 als gevolg van een vrijwilligerstekort. Hoog tijd voor SP-Statenlid Michel Eggermont om aan te kloppen bij VVD-Gedeputeerde Dennis Straat, onder andere verantwoordelijk voor Mobiliteit in onze provincie. Namens de SP stelde Eggermont kritische vragen over de asociale aanpak van het openbaar vervoer door de Gedeputeerde Staten.

Eggermont: "Fijnmazig en betrouwbaar openbaar vervoer is een basisbehoefte en bovendien van groot belang om het autogebruik te verminderen. Ook kleine kernen verdienen een goede busverbinding. Er hoeft geen winst op gemaakt te worden op het OV en het zou gewoon weer een publieke dienst moeten worden, gereden door professionals."

Namens onze fractie stelde Eggermont de volgende vragen:

Waarom heeft het college ingestemd met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 524, in weerwil van wat daarover staat opgenomen in het vervoerplan van Syntus? Wat is de reden waarom het college PS niet expliciet per brief of memo heeft geïnformeerd over deze tussentijdse wijziging van het vervoerplan? Is het college het met de SP eens dat de OV-bereikbaarheid van kleine kernen niet afhankelijk mag zijn van de beschikbaarheid van vrijwilligers? Zo nee, waarom niet? Waarom is er niet voor gekozen Syntus te houden aan het vervoerplan en de ontstane problemen op te lossen door de inzet van professionele chauffeurs? Is het college alsnog bereid dit bij Syntus op tafel te leggen? Zo nee, waarom niet? Zijn er, naast lijn 524, momenteel nog andere buurtbuslijnen waarvan de dienstregelingen bedreigd worden door soortgelijke problemen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de ander ‘uitdagingen’, genoemd in het vervoerplan 2019 van Syntus? Wat gaat het college doen om in de toekomst vergelijkbare gevallen te voorkomen?

De SP blijft zich, op welk bestuursniveau dan ook, inzetten voor rechtvaardigheid en mobiliteit voor iedereen - ook in de kleine kernen!

SP lijsttrekker Lies van Aelst bij de NOS over de Statenverkiezingen

SP SP VVD Partij voor de Vrijheid Gorinchem 05-03-2019 15:25

Aanstaande maandag 11 maart gaat Lies van Aelst als lijsttrekker van de SP in Zuid-Holland bij de NOS in debat met de lijsttrekkers van VVD, Denk en PVV over het belangrijke thema mobiliteit. Wat de SP betreft moet er fors meer geld naar het OV, dat moet goedkoper, tot later rijden en op meer plekken komen. Daarnaast zijn er veel files op te lossen door meer vrachtvervoer over het water te doen, de waterwegen liggen er, laten we ze ook gebruiken! Ook in fietspaden en knelpunten op wegen moet geïnvesteerd worden. 

Tijd uitzending: 11 maart, 20.56-21.54 op NPO2  

Bewoners Aldenhof: onze buslijn de dupe van onvolledige cijfers

SP SP VVD D66 CDA Nijmegen 10-12-2018 16:11

Een afgeplakte ov-chipkaartlezer die buiten gebruik is. Reizigers die gratis in kunnen stappen. Een aardige chauffeur die een oogje toeknijpt en meer dan de toegestane 8 passagiers mee laat gaan. Het actiecomité voor buslijn 4 in Aldenhof presenteert een eigen onderzoek naar de reizigersaantallen van de bus, waarmee ze de officiële reizigersaantallen van de Provincie betwisten. Uit dit onderzoek blijkt dat reizigers geregeld niet kunnen inchecken, waardoor de officiële reizigersaantallen lager zijn dan de realiteit. Hiermee hoopt de wijk, samen met de SP, het Gelders provinciebestuur te overtuigen alsnog in het OV in Aldenhof te investeren.

Robertjan van Putten, wijkbewoner en actief in het comité: “Volgens de provincie, die zich weer baseert op cijfers van Breng, reizen er dagelijks maar twaalf mensen met lijn 4. Daarom werd ons voorstel om lijn 4 naar Hatert en het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis te verlengen afgewezen. Terwijl de cijfers van Breng niet kloppen!” De provincie heeft vorige maand een onafhankelijk onderzoek aangekondigd, waarvan de bevindingen pas in het voorjaar verschijnen. Van Putten: “Uit onze eigen steekproef blijkt al hoe onbetrouwbaar de cijfers van Breng zijn. Aldenhof snakt naar een goede busverbinding. Al meer dan een jaar strijden wij, samen met de SP, voor een goede bus in onze buurt. Meer dan 1500 mensen steunen ons. Wanneer gaat de provincie eens luisteren en krijgen we weer een fatsoenlijke busverbinding in de wijk?”

Tussen 15 november en 10 december hebben wijkbewoners uit het comité zelf gepolst in de bus. Geregeld kwam het voor dat de ov-chipkaartlezer niet werkte, waardoor reizigers gratis konden reizen en niet geregistreerd werden. Ook kwam het voor dat er meer dan 8 reizigers waren, waardoor de bus mensen liet staan, of ze juist gratis mee liet reizen. Van Putten: “Soms knijpt de chauffeur dan een oogje toe en mogen er meer dan 8 mensen mee. Dat is heel aardig, maar de ‘boventalligen’ worden dan ook niet geregistreerd. Hierdoor wordt er een papieren werkelijkheid in stand gehouden waarin er maar weinig behoefte is aan lijn 4. Terwijl dat niet de realiteit is. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die lijn 4 links laten liggen sinds hij zo verslechterd is. Die zitten nu thuis of nemen vaker de auto.”

Op 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten, waarna er een nieuw provinciebestuur gevormd wordt. De bewoners van Aldenhof hopen daar meer te bereiken dan bij de huidige coalitie van VVD, CDA, D66 en PvdA.

Dankzij SP: ook in 2019 gratis met de bus voor mensen met een minimuminkomen

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 09-12-2018 23:39

De afgelopen jaren konden mensen met een minimuminkomen in Eindhoven gratis met de bus. De SP vindt dat heel belangrijk omdat vervoer een basisvoorwaarde is om mee te kunnen doen in de samenleving. We waren afgelopen zomer dan ook blij om in  het coalitieakkoord van PvdA, GroenLinks, CDA en VVD te lezen dat het college ging “zoeken naar middelen om het gratis openbaar vervoer voor minima in stand te houden”.

Maar daarna werd het stil. Daarom ging onze raadsfractie vragen stellen: “hoe staat het ermee?” “Wanneer horen we iets?”. De beide wethouders (Renate Richters van armoede en Monique List van vervoer) konden ons niet geruststellen: de onderhandelingen met het busbedrijf waren vastgelopen en hadden niet tot resultaat geleid. Dat vond de SP niet acceptabel en daarom diende onze fractie, samen met de partijen 50PLUS en LPF,  begin november een motie (zie bijlage) in bij de gemeenteraad met de oproep het gratis openbaar vervoer voor de minima te continueren en zo nodig geld te halen uit de extra opbrengst van de toeristenbelasting.

Naar aanleiding van de discussie in de raad over deze motie gingen de fractievoorzitters in de gemeenteraad, waaronder onze Murat Memis, in gesprek met busvervoerder Hermes. Vervolgens trommelde ons commissielid Dagmar Mous andere fracties op om te bespreken wat we nog konden doen om het gratis busvervoer te redden. Samen met andere fracties hebben we het onderwerp opnieuw op de agenda van de raad gezet. En toen kwam vandaag het goede nieuws: het college heeft opnieuw gesproken met Hermes en nu is er overeenstemming over voortzetten van het gratis busvervoer voor Eindhovenaren met een minimuminkomen. Zeker nu het kabinet vanaf 1 januari het openbaar vervoer nog duurder gaat maken dan het al is zijn we hier heel erg blij mee. We zijn ervan overtuigd dat de druk die de SP op college en raad heeft uitgeoefend hierin een belangrijk rol heeft gespeeld.

Veiligheid en reizigers met een beperking beter af met steward op elke trein MerwedeLingeLijn

SP SP VVD Zuid-Holland 07-12-2018 18:47

Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december wil de nieuwe vervoerder Qbuzz niet meer standaard op elke trein van de MerwedeLingeLijn een steward inzetten. De SP en de VVD zijn bezorgd over de gevolgen hiervan voor de veiligheid en voor mensen met een beperking. Het zou daarom goed zijn als het besluit wordt teruggedraaid.

Doordat de huidige vervoerder Arriva (tot 9 december) altijd standaard op iedere trein een steward inzet, gaven reizigers de afgelopen jaren aan zich juist erg veilig te voelen op de MerwedeLingeLijn. Ook is het aantal zwartrijders teruggebracht tot bijna nul.

‘Een steward op elke trein betekent daarnaast dat er altijd een aanspreekpunt is voor mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn of met een rolstoel reizen,' aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Ook daarom is het zonde om met deze succesvolle regeling te stoppen.’

We roepen het provinciebestuur daarom op om in overleg met Qbuzz te kijken of de standaard steward op elke trein behouden kan blijven. Ook willen we weten of het stopzetten van de regeling wel in lijn is met de eisen die de provincie in de concessie stelt.

SP in de Zeeuwse Staten: het geld rolt in Zeeland de verkeerde kant op

SP SP VVD Zeeland 14-11-2018 12:25

Het Zeeuws provinciebestuur zit nog lang niet zo goed in de slappe was als het wil doen geloven. De ergste problemen zijn voorbij, maar dat komt vooral omdat andere provincies zijn bijgesprongen, en omdat de Zeeuwen nu extra meebetalen door een tijdelijke verhoging van de motorrijtuigenbelasting. Met die conclusie begon fractievoorzitter Ger van Unen van de SP afgelopen vrijdag in de Staten haar beschouwing over de provinciebegroting 2019.

Als een van de weinige partijen ging de SP ook nu weer niet akkoord met die begroting, omdat het provinciebestuur zich onvoldoende inzet voor allerlei voorzieningen die belangrijk zijn voor het vestigingsklimaat en de leefbaarheid. Zoals de lichamelijke en geestelijke gezondheidszorg, het openbaar vervoer en woningbouw.

Ook waarschuwde Ger van Unen ervoor nu weer allerlei grote uitgaven te doen voor Zeeland-promotie,  terwijl er beter eerst geld kan worden gestoken in de verbetering van de leefbaarheid. Pas dan kan Zeeland ook echt goed voor de dag komen.

De SP vindt het een ontzettend goed idee 75-jaar bevrijding te gaan vieren. Maar om daar nu meteen een half miljoen voor te ramen, en er alvast 300.000 euro voor te reserveren, zonder gedegen begroting en zonder harde toezeggingen van anderen, dat is te veel natte vinger werk.

Datzelfde geldt volgens Van Unen voor de ambitie van Zeeland om culturele hoofdstad van Europa te worden. Ze stelde voor te wachten op de onderzoeken naar de financiële tegenvallers in de provincie Friesland, die dit jaar culturele hoofdstad is.

,,Dit soort proefballonnetjes geven een Tour de France gevoel in het kwadraat``, waarschuwde Van Unen, verwijzend naar de manier waarop in Zeeland veel meer geld werd gestopt in dat wielerspektakel dan was afgesproken. 

En als je dan toch culturele hoofdstad wil worden, betrek dan de hele provincie erbij, niet alleen Middelburg of alleen de vier grotere steden. ,,Niks P4, Niks ZB/Planbureau, niks De Staat van Zeeland versie 1 ideeën. Als Zeeland van die grootse plannen heeft dan moet de hele provincie daar ook van mee kunnen profiteren.``

Wat betreft alle inspanningen ter versterking van het imago van Zeeland, kan beter worden voorkomen dat de provincie negatief in het nieuws is. Zoals toen dagenlang werd geweigerd de regenboogvlag uit te hangen. ,,Want dat zorgt er voor dat Zeeland overkomt als de meest conservatieve provincie van Nederland. Daar trek je geen nieuwe inwoners en bezoekers mee.``

Van Unen benadrukte ook het belang van voldoende woningen, juist in de krimpgebieden. ,,De bedrijven waarschuwen ons hiervoor. Dan helpt het niet als wij sloop van woningen subsidiëren. Dan helpt het ook niet als wij onze dorpen op slot gooien omdat er niet meer gebouwd mag worden. En als gezondheidszorg  en openbaar vervoer en culturele basisvoorzieningen niet op orde zijn dan creëer je een provincie waar mensen niet willen wonen en werken.

De SP begrijpt dat de provincie zich er niet voor leent de verantwoordelijkheid over te nemen van Rijk, gemeenten en marktpartijen om gezondheidszorg te betalen. ,,Maar wij mogen ons er wel actiever tegenaan bemoeien en de juiste randvoorwaarden scheppen. Dat hebben we in het verdere verleden ook gedaan.``

De SP vindt dat de provincie tegenover Connexxion steviger moet opstellen om de problemen in het openbaar vervoer te verhelpen. ,,Ik las deze week een vacature; gevraagd werd een rijbewijs B en een auto. Niet omdat je dat nodig hebt voor het werk, maar er stond: Want op de bus kan je niet rekenen.

Zo’n provincie willen we toch niet zijn?``

De fractievoorzitter van de SP ging ook in op de geringe aandacht voor de burger bij de overgang naar schone energie. Veel burgers dreigen op te draaien voor de lasten, zonder te kunnen profiteren van de lusten. ,,Laten we er voor zorgen dat niet maar een paar mensen kunnen profiteren van iets waar we allemaal aan mee moeten betalen. En: Laten we er mee stoppen om initiatieven van stromannen of vrouwen van de grote jongens een burgerinitiatief te noemen.``  

Ze waarschuwde verder voor het overal pardoes neerzetten van reusachtige windmolens. ,,Laten we niet onze prachtige provincie volbouwen met die enorme nieuwe generatie windmolens om er dan later achter te komen dat ons mooie open landschap kwijt zijn. Laten we zuinig zijn op dingen waar mensen wel graag voor naar Zeeland komen.`` Wat betreft de natuur mist de SP in de begroting de beloofde bijenstrategie en bijen-vriendelijk beheer.

Tenslotte reageerde Van Unen op de roep vanuit de VVD om nieuwe kerncentrales. Zeeland zit al een aantal jaren in de maag met een kerncentrale die jaarlijks tientallen miljoenen euro´s verlies draait, waardoor het provinciaal energieproductiebedrijf de opbrengst ziet verdampen van de gewdongen verkoop van Delta. ,,Mocht iemand de Tweede Kamerfractie van de VVD nog spreken, vertel ze dan dat we hier nog een kerncentrale in de aanbieding hebben voor een zacht prijsje. Dan kunnen ze vast oefenen met hoe het voelt om eigenaar hiervan te zijn.``  

Klachtenregen over busvervoer NH Noord – SP stelt maar weer eens vragen

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 16-10-2018 21:30

Tot het uiterste heeft de SP zich verzet tegen de opheffing van buslijnen in Noord-Holland afgelopen zomer. De SP protesteerde samen met talloze groepen gedupeerde buspassagiers. Tevergeefs, want de coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA zette de opheffingsplannen gewoon door. Sinds de uitgeklede dienstregeling van kracht is, blijft het klachten regenen. SP-statenlid Marnix Bruggeman verzamelde al het reizigersleed en stelde maar weer eens vragen aan gedeputeerde staten.

Bruggeman noemt in zijn vragen de petitie van Eva Langendijk, Nanda Wever en Joke Biersteker voor het weer laten rijden van de opgeheven buslijn 150 (Alkmaar Station – Nieuwe Niedorp – Winkel – 't Veld – Zijdewind - Schagen Station). De petitie is inmiddels door bijna 1.200 mensen getekend. Ook haalt hij brieven aan uit het Noordhollands Dagblad van onder meer Amber Bregman uit Callantsoog, Ed van Gemst uit Julianadorp, J. Middelkoop uit Egmond aan Zee en R. van Ling uit Heerhugowaard.

Zij uiten in deze brieven hun ongenoegen over de verslechtering of opheffing van respectievelijk de buslijnen 152 (Callantsoog – Schagen), 152 (Julianadorp - Callantsoog), 164 (Egmond – Castricum), 165 in Egmond aan Zee en lijn 6 in Heerhugowaard.

De SP heeft al sinds 2015 tegen de verslechteringen geprotesteerd. Bruggeman: "En ik heb ik weet niet hoe vaak met eerdere schriftelijke vragen gewaarschuwd tegen de opheffingsplannen. Nu opnieuw blijkt hoeveel mensen er zijn gedupeerd, stel ik maar weer opnieuw vragen. Vooral omdat gedeputeerde staten hebben gezegd dat zíj heel tevreden zijn over de nieuwe dienstregeling."

Bruggeman vermoedt dat de klachten slechts het topje van de ijsberg zijn. Hij heeft zelf geen rijbewijs, en moet als statenlid voor werkbezoeken in Noord-Holland Noord nu nog vaker lange stukken lopen omdat de bus is wegbezuinigd. "Maar daardoor weet ik uit eigen ervaring dat een ov-gebruiker lang niet altijd klaagt en verslechteringen gelaten ondergaat." Toch wil hij met zijn nieuwe vragen van gedeputeerde staten weten wat zij gaan doen om het reizigersleed te verzachten. "Dit doet namelijk het imago van de provincie geen goed.  Mensen verwachten dat de overheid voor hun zorgt. Dat geldt ook voor mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer."

Initiatiefvoorstel: Busstations moeten comfortabeler, te beginnen in Alkmaar

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 29-09-2018 08:00

De meeste busstations in Noord-Holland bieden nauwelijks beschutting tegen regen, wind en kou. SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft daarom een initiatiefvoorstel ingediend om de kwaliteit van de busstations drastisch te verbeteren. De provincie is verantwoordelijk voor het busvervoer, maar schuift verbetering van de busstations af op de gemeenten. Tegelijk hield de provincie 50 miljoen over voor verbetering van ov-infrastructuur. De coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA hevelde dit geld over naar andere projecten, zoals de aanleg van de omstreden Duinpolderweg.

Een dieptepunt is het busstation van Alkmaar. Daar gaf de provincie anderhalf miljoen voor het asfalteren van de rijbanen voor de bussen. Maar voor de passagiers kwamen er alleen een paar abri's, waar je in wegtocht en bevriest. Ooit was er wel een grote wachtkamer. Maar die zit om onduidelijke redenen al jaren op slot en is in vervallen toestand. Buspassagiers klagen daarover steen en been.

Over het gebrek aan wachtcomfort in Alkmaar stelde SP-statenlid Marnix Bruggeman dit jaar twee keer schriftelijke vragen aan gedeputeerde staten. Daarbij liet hij foto's zien van mooie busstations in Noord-Engeland. Daar worden ze door de provincie worden betaald. De busstations en de looproute naar het treinstation zijn volledig overdekt en voorzien van glazen wanden. De bussen stoppen pal naast de wachtruimte. Passagiers

stappen in en uit de bus door glazen schuifdeuren die alleen open gaan als er een bus staat. Overal is duidelijke bewegwijzering. Er is warme verlichting en vaak een buffet waar je iets te eten of drinken kunt halen. Bruggeman: "Als je ze vergelijkt met de busstations van Alkmaar of Hoorn, dan is het hier gewoon een naargeestige, depressief makende gribus. Bij slecht weer stap je hier verkleumd en kletsnat de bus in." De antwoorden van gedeputeerde staten boden enige hoop op verbetering: "Daarom heb ik nu dit initiatiefvoorstel ingediend."

De provincie geeft wel subsidies aan gemeenten voor wegen en fietspaden. Het initiatiefvoorstel bepleit via dezelfde subsidieregeling óók geld beschikbaar te gaan stellen voor het comfortabel maken van busstations. De provincie is bovendien begonnen met een beleid voor OV-knooppunten. De bedoeling is dat er bij stations meer woningen en kantoren komen om zo het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen. In de plannen voor OV-knooppunten erkent de provincie dat de (ruimtelijke) kwaliteit van stations­omgevingen vaak te wensen over laat. De SP pleit er daarom voor in elk knooppunt-plan óók een comfortabel busstation op te nemen. In de nu bekende plannen lijkt dit niet het geval.

Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.