Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

88 documenten

Ontwikkeling Centrumzijde Station

VVD VVD Zwolle 19-05-2020 21:21

De gemeenteraad komt sinds 11 mei 2020 weer fysiek bij elkaar voor debatrondes, zij het dat alleen de woordvoerders voor de verschillende portefeuilles daadwerkelijk aanwezig zijn. Alles uiteraard met inachtneming van de Corona-maatregelen. Op 18 mei 2020 hebben de woordvoerders gedebatteerd over het Ontwikkelperspectief voor de centrumzijde van het station. De VVD is positief over het plan en heeft aandacht gevraagd voor (internationale) bereikbaarheid, een verkeersveilige situatie en een mooie plek voor het beeld van Thorbecke. De volledige bijdrage van woordvoerder Schelto Bus lees je hieronder.

 

Lelylijn belangrijk voor Opsterland!

VVD VVD Opsterland 02-03-2020 03:54

De media besteden weer volop aandacht aan de Lelylijn, in het verleden in het nieuws als HSL (Hoge Snelheids Lijn) of de Magneetspoorlijn. De voorgestelde route loopt nog steeds van Groningen, via Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad, naar het bestaande spoornet naar Amsterdam e.o.

Het plan landde indertijd in de ijskast doordat de Randstad het belang niet zag van een supersnelle verbinding met het Noorden. Dat lijkt nu heel anders te zijn. De Randstad slibt vol met wegen, auto’s en bestaande spoorverbindingen. Zelfs de directie van Schiphol pleit openlijk voor een snelle verbinding met het Noorden, inclusief het doortrekken van de spoorlijn naar Bremen en Hamburg. Achterliggend idee: Europese reizen van minder dan 500 kilometer niet meer met het vliegtuig maar met elektrische treinen maken. Mits reistijd en kosten kunnen concurreren met het vliegen en het bovendien een flinke CO2-reductie oplevert.

Maar wat is het belang voor Opsterland om in Drachten of Heerenveen op te kunnen stappen op de snelle Lelylijn? Veel bedrijven vestigen zich in de buurt van Schiphol of de grote zeehavens van Rotterdam. Zij trekken jonge mannen en vrouwen richting het westen. Inwoners uit het Noorden en dus ook Opsterland vertrekken voor opleiding en werk naar de Randstad. Dat merken we bijvoorbeeld aan een verhoudingsgewijze versnelde vergrijzing van de bevolking, het zogenaamde ‘ontgroenings-effect’.Met een snelle treinverbinding als de Lelylijn is het mogelijk binnen een uur in de Randstad te zijn. Geen file, goed voor de stikstof- en CO2-reductie en men kan hier blijven wonen. Dat helpt bij het behoud van voorzieningen zoals goed onderwijs. Ook de middenstand en sportverenigingen plukken hun voordeel van deze nieuwe snelle spoorlijn. Onderbelicht is het belang voor de recreatieve en toeristische sector. Terwijl de snelle treinen de forenzen naar de Randstad brengen, kunnen toeristen de overvolle Randstad ontvluchten en een dagje genieten van de prachtige Opsterlandse landschappen.

Het Rijk mag van de honderden miljarden aardgasbaten uit het wingebied ’t Noorden best wel een ‘paar’ miljarden terug laten vloeien. Kortom: investeer in de aanleg van de Lelylijn. Het is een uitstekende investering voor Nederland in zijn geheel en voor Opsterland in het bijzonder.

Wanda GeertsmaHielke de VriesVVD Opsterland

VVD geeft aandachtspunten mee nieuwe dienstregeling Syntus 2021

VVD VVD Bunschoten 22-02-2020 09:52

Tijdens de Commissie Ruimte heeft de VVD het college aandachtspunten meegegeven richting vervoersbedrijf Syntus voor de nieuwe dienstregeling 2021.

De VVD vaagt aandacht voor de volgende zaken:

Aansluiting station Baarn: De VVD geeft aan dat er oog moet zijn voor een goede aansluiting op station Baarn voor treinen naar Utrecht en Amsterdam.Ontwikkeling Rengerswetering: De VVD geeft aan dat door de ontwikkeling van Rengerswetering de bus steeds sneller vol raakt en vraagt aandacht voor deze ontwikkeling. 

Gouda: het perfecte laboratorium voor de mobiliteit van de toekomst

VVD VVD Gouda 11-02-2020 05:57

De manier waarop we ons verplaatsen verandert voortdurend. De mens is altijd op zoek naar vervoer dat sneller, veiliger en efficiënter is, en dat bovendien past bij de andere ontwikkelingen van de toekomst. Maar die nieuwe manieren van vervoer moeten natuurlijk wel eerst uitgeprobeerd worden.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/38307/gouda-het-perfecte-laboratorium-voor-de-mobiliteit-van-de-toekomst

Als het aan de VVD in Zuid-Holland ligt, wordt Gouda samen met zijn directe omgeving het ‘mobility lab’ van de provincie. Fractievoorzitter Erwin Hoogland: “Als we een serieuze stap naar de toekomst willen maken, moeten we durven experimenteren. En dan niet op te kleine schaal, maar meteen goed. De regio Gouda is het perfecte laboratorium voor nieuwe vormen en toepassingen van bereikbaarheid.”

Gouda en de omliggende gemeenten (Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Waddinxveen en Krimpenerwaard) zijn volgens Hoogland namelijk Zuid-Holland (of zelfs Nederland) in het klein: “Een grote stad met een historische stadskern, omringd door kleinere kernen in een omgeving vol landbouw en natuur. Allemaal met hun eigen uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid.”

De VVD-fractie sprak onlangs over de mobiliteit van de toekomst met TNO, de Fietsersbond, VNO-NCW, het Groene Hart Ziekenhuis, Rover, Arriva en de Regionale Ambulancevoorziening. Op de agenda stonden onder meer verkeersluwe centra, de ontsluiting van woonwijken, betrouwbaar openbaar vervoer en de bereikbaarheid van zorg. 

Hoogland: “Het was een uitstekende discussie. Iedereen was het erover eens dat het tijd is om serieus met nieuwe concepten aan de slag te gaan. Want mobiliteit is cruciaal voor wonen, werken en welzijn.”

VVD Bloemendaal steunt investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort

VVD VVD Bloemendaal 03-11-2019 03:53

De overlast voor aanwonenden mag niet of nauwelijks toenemen. De VVD Bloemendaal staat achter de upgrade van het spoor. Een goede spoorverbinding is essentieel om de kust bereikbaar te houden en de verkeersoverlast in Overveen enigszins te kanaliseren. Zij heeft voor de bijdrage gestemd omdat de wethouder Wijkhuizen tevens kon aangeven dat de overlast voor omwonenden niet of nauwelijks gaat toenemen. Daarom komt er een gedegen onderzoek en nadat de resultaten bekend zijn zal onder regie van de regio met de aanwonenden in overleg worden getreden over mitigerende maatregelen die effectief en efficiënt zijn. Dit staat los van de normen van ProRail. Voor de financiering is hulp uit de regio, uit het gemeenschappelijke fonds, toegezegd. Dit is voor de VVD heel belangrijk.

De bereikbaarheid naar de kust laat al decennia te wensen over. Het autoverkeer zoekt zijn weg door de kernen van Overveen (en Aerdenhout). Een by-pass ten zuiden van de kern Overveen zit er niet in. Bij de begroting vragen wij daarom aandacht voor de route Julianalaan – Militairenweg – Zeeweg.

Het betekent dat wij moeten inzetten op andere manieren om het verkeer door Overveen te beteugelen: De VVD is van mening dat alleen door in te zetten op alle vervoersmiddelen: auto, fiets, bus en trein, de overlast van verkeer enigszins kan worden beteugeld. Om een goede verkeersafwikkeling te krijgen bij evenementen geldt dit principe ook: alle middelen inzetten en de pijn verdelen over de dorpen.

31 oktober jl. heeft de raad van Bloemendaal besloten om te investeren in het verbeteren van het spoor. Wij steunen van harte de investeringen die nodig zijn om de trein in de zomermaanden vaker te laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Een dienstregeling van 2 x 6 treinen is een volwaardig treinproduct. Meer mensen hebben dan een echt alternatief voor de auto.

Voor onze inwoners langs het spoor in Overveen is dit niet per se leuk. Juist in de zomermaanden zitten onze inwoners graag in hun tuin. Op de informatieavond, de maandag voorafgaand aan de raad heeft ProRail aangegeven dat de hinder binnen de wettelijke normen blijft. Er werd duidelijk dat er daarmee een groot gat zou ontstaan tussen wat nodig is volgens de Nederlandse wetgeving en de door de inwoners ervaren hinder. Dat gegeven maakte de VVD zeer ongerust.

De VVD is daarom nu verheugd dat er los van de normen van ProRail, een geluidonderzoek zal worden opgestart door de Omgevingsdienst IJmond in opdracht van de Stuurgroep Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. Er zal eerst een nulmeting worden gedaan en daarna nog metingen tijdens het F1 weekend en tijdens de zomerdienstregeling van 2x6 treinen om goed in beeld te krijgen wat de situatie is. Onder regie van de regionale stuurgroep zal er met de bewoners worden gesproken over de resultaten. Uitgaande van de raadsbrede motie van 5 september jl wordt in overleg getreden met de aanwonenden aan het spoor over het onderzoek en wordt op basis van de uitkomsten bepaald welke maatregelen het meest effectief en efficiënt zijn.

Financiering

Dezelfde regionale stuurgroep heeft uitgesproken deze maatregelen dan mede te financieren uit het Regionale Mobiliteitsfonds. Dat laatste is voor de VVD essentieel. De gemeente Bloemendaal heeft de F1 zelf niet in haar begroting staan. We hebben de OZB vorig jaar al verhoogd en dat deed pijn.

Ook de gedeputeerde leefbaarheid van de provincie heeft zijn hulp aangeboden. En last but not least heeft ook Zandvoort in een brief aan het college van Bloemendaal haar betrokkenheid bij het belang van Bloemendaal duidelijk gemaakt en haar medewerking toegezegd om via het regiofonds geld vrij te maken voor mitigerende maatregelen voor de overlast binnen de gemeente Bloemendaal.

 

Extra treinen voor de F1 en mobiliteitsplan

Bovenop dit besluit voor de upgrade van het spoor die de extra treinen in de zomermaanden mogelijk maakt, speelt de inzet van extra treinen ten behoeve van grote evenementen. Actueel is de Formule 1 race begin mei 2020.

Dit evenement wordt een uitdaging en vraagt om een mobiliteitsplan voor alle modaliteiten: auto, openbaar vervoer, fiets, veiligheid. De NS heeft aangeboden dan drie dagen lang met 20 treinen te gaan rijden: 10 heen en 10 terug. Het is in ons aller belang dat de verkeersstromen beheersbaar blijven. De inzet van die extra treinen is daarom essentieel.

Dit mobiliteitsplan hebben we nog niet gezien, daar moet snel helderheid over komen. Zodra dat voorhanden is zullen we het als fractie bestuderen en toetsen aan onze belangen. We kunnen nu alvast aangeven dat we ook hier op begrip rekenen van de regio om ook de overlast van de verkeersstromen en andere effecten voor Bloemendaal, Overveen en Aerdenhout zo draaglijk mogelijk te maken.

Overveen is een prachtig dorp met een kleine schaal waar het goed en rustig wonen is, en dat moet vooral zo blijven.

Albertine Zoetmulder

Fractievoorzitter VVD

Dutch Grand Prix en Spoorverzet

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal GroenLinks VVD D66 Bloemendaal 28-10-2019 12:46

Wat staat Overveen te wachten? Valt het mee of valt het tegen? Hoe zit het met de Dutch Grand Prix en de geplande investering in het spoor?

Vanavond, 28 oktober 2019, is er een informatieavond ‘Opwaardering spoor’ in het gemeentehuis van #Bloemendaal.  Inloop vanaf 19.00 uur. De omwonenden zijn uitgenodigd via een brief: bewonersavond Overveen ivm opwaardering spoor

#ProRail en #NS zullen aanwezig zijn om toelichting te geven.  Eerder berichtten wij u dat de gemoederen in #Overveen behoorlijk hoog zijn opgelopen. Momenteel rijden er twee treinen heen en terug. Vier per uur dus. Als het straks 24 treinen per uur zouden worden, dan zorgt dat volgens een groot aantal omwonenden voor veel overlast. Dat niet alleen, het zou ook met zich mee kunnen brengen dat de spoorbomen dicht gaan. Dat is nogal wat. Zeker als het niet voor een paar dagen is maar voor langere tijd. Want als de activiteiten in Zandvoort niet beperkt blijven tot twee dagen maar worden uitgebreid met andere evenementen, dan is de vrees dat het hek van de dam is. Amsterdam wil immers dolgraag van zijn toeristen af. Amsterdam is overvol en het zou goed dus uitkomen als een aanzienlijk aantal mensen afreist naar Zandvoort. #ZandvoortbeachforAmsterdam heet het al. Wat voor Amsterdam een goede denkwijze is, is dat voor Zandvoort ook. Althans: de gedachte is dat het geld in het laatje brengt. Voor Overveners is het een ander verhaal. Die zien vooral de lasten en geen lusten. De bereidwilligheid van de gemeenteraad om met de Metropoolregio Amsterdam in zee te gaan, valt veel omwonenden rauw op het dak. Wij vinden het sowieso geen goed idee dat de MRA zo veel te zeggen heeft. Want het is een ondemocratisch orgaan. Wij kunnen niemand ter verantwoording roepen, zelfs onze wethouder en burgemeester niet die onmiddellijk zeggen dat ze binnen de MRA geen enkele rol spelen. Bloemendaal stelt binnen het ‘geweld van de MRA’ niets voor. De MRA is als een stoomwals die over een sok zonder voet walst. Waarom zou Bloemendaal zich daaraan onderwerpen? Wij zijn dus zeer teleurgesteld in het optreden van de politieke partijen in Bloemendaal die geen veto willen uitspreken waaronder D66, VVD en GroenLinks.

In het artikel van rtlZ  Spoorverzet dd 26 oktober 2019 staat het als volgt:

Een tweede kwestie is de overweg aan de Bloemendaalseweg. Bij 24 treinbewegingen per uur zal deze een groot deel van de tijd – en misschien zelfs wel permanent – afgesloten zijn.

“Anders is het boompje op en boompje neer, om de zes minuten”, legt wethouder Henk Wijkhuisen uit terwijl hij bij de overweg staat. “Dat is ook voor de veiligheid niet bevorderlijk, dus waarschijnlijk moeten ze het hier dichtgooien.”

Los van het feit dat de wethouder en de gemeenteraadsleden voor hun eigen inwoners horen op te komen ipv voor de MRA, hebben wij bedenkingen bij deze ontwikkeling. Daarover schreven wij u eerder ook al. Maar gaat de overgang dicht, dan zijn wij benieuwd wat dat betekent voor het dorp Overveen en voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten en kinderen die op de fiets naar school gaan en straks niet meer het spoor over kunnen fietsen, of reizigers die bijv met de trein naar hun werk gaan of ouderen die zijn aangewezen op de trein als openbaar vervoer. Wij zijn bezorgd en zien dit niet zitten. Tenzij deze maatregel beperkt blijft tot een weekend. Maar structureel afsluiten voor langere tijd is geen optie wat ons betreft.

Over wat de partij van wethouder Wijkhuisen, #D66, van het plan vindt, leest u meer in het artikel van rtlZ. Daarin komt ook raadslid Kuijs aan het woord.

Gesprek over treinstation Lisse

VVD VVD Lisse 28-09-2019 06:29

De provincie Zuid-Holland gaat in gesprek met NS en spoorbeheerder ProRail over een treinstation in Lisse. Dat antwoordt provinciebestuurder Floor Vermeulen (VVD) op schriftelijke vragen van de VVD. Als VVD-fractie Lisse zijn wij blij met dit initiatief, dat vanuit de provinciale VVD werd opgestart.

VVD-Statenleden Rense Weide en Frederik Zevenbergen vroegen aan het provinciebestuur van Zuid-Holland wat de kansen en kosten zijn voor een station in Lisse, op het traject tussen Leiden en Haarlem. Er moeten volgens de VVD'ers twee scenario's worden onderzocht: een tijdelijk en een permanent station. 

Gedeputeerde Vermeulen antwoordt nu dat de provincie ' samen met de gemeente Lisse en de Keukenhof voornemens is het gesprek aan te gaan met de NS en ProRail over de haalbaarheid voor opening van Station Lisse als 'halte Keukenhof', ten tijde van een opengestelde Keukenhof.' Uit deze gesprekken moet blijken of nader onderzoek naar de kansen, kosten en veiligheid hiervan kansrijk is. 'Een structurele heropening van station Lisse zou dan als volgende stap onderzocht kunnen worden', aldus Vermeulen.

‘Station Thialf voor het nieuwe schaatsseizoen openstellen’

PvdA PvdA VVD ChristenUnie Friesland 27-09-2019 11:34

De PvdA en ChristenUnie willen van gedeputeerde Avine Fokkens (VVD) weten hoe het staat met het openstellen van station Heerenveen-Zuid/Thialf. “Het schaatsseizoen staat op het punt van beginnen en wij vinden dat het station open moet bij wedstrijden en andere evenementen in Thialf”, verklaren Edou Hamstra (PvdA) en Matthijs de Vries (ChristenUnie). De Statenleden zijn benieuwd naar de overleggen die de afgelopen maanden plaatsvonden over het station.

Goed openbaar vervoer

De partijen herinneren gedeputeerde Fokkens eraan dat haar voorganger, Johannes Kramer (FNP), dit voorjaar de toezegging deed dat hij in gesprek zou gaan met vervoersbedrijven NS en Arriva, de gemeente Heerenveen, Thialf en reizigersvereniging Rover. “Het college heeft beaamd dat goed openbaar vervoer naar Thialf belangrijk is en wij denken dat het openstellen van het station bij evenementen nog steeds de beste oplossing is,” reageren Hamstra en De Vries.

Sinds 2015 gesloten

Het station aan de rand van Heerenveen bestaat sinds 1975 en werd tussen 1977 en 2015 alleen gebruikt voor evenementen in IJsstadion Thialf. Sindsdien is het gesloten. De afgelopen jaren is erin Provinciale Staten en de gemeenteraad van Heerenveen meerdere keren opgeroepen het station te heropenen.

Het bericht ‘Station Thialf voor het nieuwe schaatsseizoen openstellen’ verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 SEPT 2019

PvdA PvdA GroenLinks VVD Lansingerland 22-09-2019 05:55

Dit is nummer 524 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Het was een gevulde week met drie commissievergaderingen en een vrijdagmiddagbijeenkomst in ‘t Manneke met informatie en dialoog over bouwen in Lansingerland. Commissie Ruimte had veel insprekers over o.a. de overlast van de HSL. Bij Commissie AB werd pijnlijk duidelijk dat het met participatie van winkeliers en ondernemers rond de affaire van de standplaatsen in Berkel helemaal niet goed is gegaan. Bij de informatiebijeenkomst over woningbouw presenteerden 3B Wonen, Provincie Zuid-Holland en de ontwikkelaar van onder andere Westpolder de uitdagingen die er liggen in de Lansingerlandse woningbouw voor verschillende type huishoudens en inkomens. Optimisme voerde de boventoon bij de sprekers: genoeg plannen in de pipeline, nu de uitvoering niet verder laten vertragen. De aanwezige fracties wilden vooral weten of de aantallen gehaald gaan worden, wat de raad kan doen om de snelheid erin te houden en hoe er het beste rekening gehouden kan worden met toekomstige behoefte. Het woondossier blijft actueel!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

 Weer andere bloemen in bijenidylle

 BURGERPARTICIPATIE HARD AAN OPKIKKER TOE

De Rekenkamer concludeert in juni 2019 in haar rapport “Met de beste bedoelingen” dat de gemeente Lansingerland al jaren grote ambities heeft met de versterking van burgerparticipatie, maar dat het lang niet altijd lukt deze voornemens te realiseren, zo berichtte de raadsgriffie in augustus aan de raad in de ‘oplegger’ bij het rapport. “Het wordt positief gewaardeerd dat de burgers worden betrokken bij plannen, maar communicatie over wat er met inbreng gebeurt, is niet voldoende. Ook de communicatie gericht op het onder de aandacht brengen van diverse mogelijkheden van burgerparticipatie laat te wensen over. Omdat mogelijkheden tot participatie voor de buitenwacht betrekkelijk onbekend zijn, melden ook weinig mensen zich aan. Gebeurt dat wel dan worden procedures vaak als ingewikkeld ervaren. Men noemt daarbij ook gebrek aan begeleiding en het ter beschikking stellen van geld vanuit de gemeente. De Rekenkamer adviseert meer realistische ambities te hebben als het gaat om burgerparticipatie en een duidelijke visie te ontwikkelen op wat de gemeente met burgerparticipatie wil bereiken. In zo’n visie moet de gemeente bijvoorbeeld de vraag beantwoorden of ze inwoners vooral wil laten participeren om plannen en hun uitvoering te verbeteren, of vooral om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen”, aldus onze raadsgriffie.

Dit verhaal van onze raadsgriffie, dat vergezeld gaat van een groot aantal aanbevelingen om de positie van onze inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven in het gemeentelijke besluitvormingsproces te versterken, is ons uit het hart gegrepen, stelde Petra Verhoef tijdens de commissie Algemeen Bestuur van afgelopen woensdag. “Al sinds de start van de burgerparticipatie in het voorjaar van 2012 maken wij ons grote zorgen over de nonchalante manier waarop het college omgaat met burgerparticipatie. In feite is het raadsbesluit van toen nooit goed en systematisch uitgevoerd. Het bleef bij een mooi gevoel. Burgerparticipatie is nooit in de gemeentelijke organisatie verankerd als een gewone wijze van doen. Het bleef hap snap. Wij signaleerden dit de afgelopen jaren in onze weekberichten al vele keren. In de hal van het gemeentehuis prijkt pontificaal de leuze “Wat kunnen wij voor u doen?”, wijzend op een servicegerichte houding. Goed, maar aan de andere kant van de hal zou de leus moeten hangen “Hoe kunnen wij u erbij betrekken?”

De Heraut staat dezer dagen vol van mislukte trajecten van burgerparticipatie. De bloemenkiosk in Berkel centrum, de communicatie rond het centrumplan Berkel West & Oost, de aanpak van het duurzaam maken van woningen, het terrassenbeleid en de nieuwbouw in de Berkelse Noordpolder. Je moet er niet aan denken dat dit bestuurlijke geklungel zich vertaalt naar andere terreinen, zoals woningbouw of duurzaamheid.

Het is goed dat de raad met steun van de griffie nu zelf het voortouw gaat nemen bij het opnieuw op de rails zetten van de burgerparticipatie. Het gaat hierbij niet alleen om het invloed kunnen uitoefenen op gemeentelijke beleidsvoorstellen maar ook om het bevorderen van actieve betrokkenheid zoals via het right to chalenge (overnemen van gemeentelijke taken door inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven) en de burgerinitiatieven. Om met de raadsgriffie te spreken: “Om daadwerkelijk verder te geraken dan goede bedoelingen en te werken aan concrete resultaten kan en moet de raad hierin nadrukkelijk zijn kader stellende en controlerende rol vervullen”. Natuurlijk moeten het raadsvoorstel over burgerparticipatie 2019 voorgelegd worden aan de samenleving. Een mooie testcase voor een succesvolle doorstart, aldus Petra Verhoef.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Herfsttooi kastanjeboom Bergschenhoek

 HUISVESTINGSBELEID ARBEIDSMIGRANTEN GEEFT NOG GEEN ANTWOORD OP GROEIENDE VRAAG

De raadscommissie Ruimte boog zich afgelopen dinsdagavond over de toekomstige aanpak van de huisvesting van arbeidsmigranten. Het college schat het aantal in Lansingerland werkzame arbeidsmigranten op 2000-3000. Het precieze aantal is niet bekend. Hiervan wonen ongeveer 800 arbeidsmigranten in zo’n 170 woningen die meestal gelegen zijn in de buitengebieden. De trend is dat het aantal arbeidsmigranten in Nederland blijft groeien. In 2017 waren er bij benadering 400.000 arbeidsmigranten werkzaam. Voor 2040 ligt de schatting op 600.000-700.000 arbeidsmigranten. Bijna een verdubbeling van het huidige aantal, dus. Er zijn momenteel meerdere initiatiefnemers binnen de gemeente die willen investeren in huisvesting op grotere schaal (50-250 bedden).

Het college schat de maximale huisvestingsbehoefte op 1500-2250 bedden. Na aftrek van de 800 of minder reeds ingevulde plekken, blijft er een behoefte over van 700-1450 bedden. “Door met de werkgevers en uitzenders in gesprek te gaan, kan duidelijk worden hoe sterk door hen die behoefte onderkend wordt. Initiatieven door de markt voor realisatie van huisvesting kunnen met verschillende huisvestingsvarianten of een combinatie ervan gefaciliteerd worden”, aldus het college.

Niet duidelijk is waar de huidige 2000-3000 arbeidsmigranten minus de 800 die in Lansingerland woonachtig zijn, precies wonen. Wellicht verblijven zij in de grote steden die Lansingerland omringen.

Het college kiest niet voor kamergewijze bewoning in het binnenstedelijke gebied van Lansingerland. De voorkeur wordt gegeven aan kamergewijze bewoning in het buitengebied. Ook (tijdelijke) kleinschalige nieuwbouw(woonunits) op de percelen van glastuinbouwbedrijven zijn een optie. Nieuw is de keuze voor de bouw van grootschalige woonunits op gemeentegrond of op grond van ontwikkelaars. Het college: “Deze keuze vraagt nog om een concretisering van het ontwikkelkader om te inventariseren welke locaties geschikt zijn en waar initiatiefnemers aan moeten voldoen. Ook de beoordeling en de toetsing door de gemeente hoort hierbij. Dit willen we samen oppakken met een externe expert en in samenwerking met de marktpartijen”.

Feit is dat de huidige huisvesting van arbeidsmigranten in Lansingerland nog betrekkelijk kleinschalig is. Onze fractie vraagt zich af wat de vestiging van het nieuwe distributiecentrum van Zalando in de Bleiswijkse Klappolder in dit verband gaat betekenen. Bij Zalando gaan zo’n 1500 mensen aan de slag. Het college zegt in de reactie op onze schriftelijke vragen er nog geen notie van te hebben om hoeveel arbeidsmigranten het precies zal gaan. Niet duidelijk is of bij het inschatten van de maximale huisvestingsbehoefte van 1500-2250 bedden rekening is gehouden met de komst van Zalando. Eigenlijk had het ontwikkelkader waar het college aan wil gaan werken er al lang moeten zijn. Te voorzien is dat het nog vele jaren gaat duren voordat helder is welke locaties geschikt zijn voor grootschalige huisvesting voor arbeidsmigranten. Zo blijkt het huidige provinciale instrumentarium nog veel beperkingen te geven om nieuwe huisvestingsvormen in het buitenstedelijk gebied te ontplooien. De provincie is met een kernteam gestart. Dit kernteam gaat de komende twee jaar een provinciale koers ontwikkelen die aansluit en zoveel mogelijk ondersteunend is aan de realisatie van de opgave van huisvesting voor gemeenten

Onze woordvoerder Petra Verhoef vindt dat de betrokkenheid van het college verder moet gaan dan alleen een faciliterende: “Het gaat ook om het voorkomen van uitwassen zoals uitbuiting en het er voor zorgen dat ook arbeidsmigranten volwaardig deel kunnen nemen aan onze samenleving”. Zij gaf aan verbaasd te zijn dat er nog steeds geen overleg is geweest met Zalando over het aantal arbeidsmigranten dat dit bedrijf denkt nodig te hebben. “Het gaat dan mogelijk om een verdubbeling van de maximale huisvestingsbehoefte die het college nu voorziet”. Wethouder Arends gaf aan dat Zalando eerst het arbeidspotentieel in de aanpalende regio’s wil aanboren. Over de werving van arbeidsmigranten is nog niet gesproken. De PvdA fractie vindt dit nogal naïef. Waar haal je in de huidige overspannen arbeidsmarkt vanuit de omliggende regio’s 1500 nieuwe medewerkers vandaan? Regeren is ook hier vooruitzien. Onze fractie zal hierop dan ook zeker terugkomen bij de door het college beloofde uitwerking van het ontwikkelkader.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Dorpstraat Bergschenhoek

 KORT ANDER NIEUWS

Nachtelijke testritten HSL: Het college zal op verzoek van de commissie Ruimte bij het ministerie van I&W een zienswijze indienen naar aanleiding van het plan om van 2019 tot 2022 een groot aantal nachtelijke testritten te laten rijden op het HSL tracé. Dit levert een overschrijding van de maximale geluidsbelasting op van 2,6 dB. Testritten zijn nodig omdat de huidige door Traxx locomotieven getrokken treinen stap voor stap vervangen zullen worden door de nieuwe generatie intercity treinen. Die gaan ook doorrijden naar Brussel en vormen dus een belangrijke potentiële vervanger voor het vliegverkeer in die richting. Van 6-24 uur zit het HSL spoor inmiddels bomvol dus er is dan geen ruimte meer voor testritten. De vraag vanuit de commissie Ruimte was of niet eerst de in het kader van de co-realisatie beloofde extra geluidsschermen nabij de Berkelse Noordpolder kunnen worden geplaatst. Volgens wethouder Simon Fortuyn, die hier zichtbaar mee in zijn maag zat, gaat dit niet lukken. Daar was zijn eigen Leefbaar 3B fractie niet blij mee. De PvdA fractie vraagt zich af of het haalbaar is om de extra geluidschermen te plaatsen tijdens de periode waarin de testritten plaatsvinden. Het zou zomaar 2023 kunnen worden voordat deze echt worden geplaatst.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

HSL traject Noordpolder

 Bouwen op Hordijk terrein: De commissie Ruimte besprak dinsdagavond het bestemmingsplan voor het voormalige Hordijk terrein in Rodenrijs. Valmir Xhemaili was onze woordvoerder. De Hordijk-locatie ligt vlakbij de Bonfut. Op de locatie was in het verleden een pallet-fabriek gevestigd. De kaders die voor dit project zijn meegegeven, zijn circa 120 woningen waarvan 20% sociale woningbouw en 10% starters. Valmir informeerde subtiel naar de bereikbaarheid van deze woonwijk via het openbaar vervoer. Wethouder Arends verwees stralend naar station Rodenrijs. Helaas mocht Valmir van de voorzitter niet verder meer doorvragen.

Wethouder Arends heeft het niet makkelijk: Het was woensdagavond geen gemakkelijke avond voor wethouder Kathy Arends (VVD) van economische zaken. Zij liet, ondanks maandenlange waarschuwingen vanuit de raad, de verdeling van standplaatsen in Berkel centrum volledig uit de hand lopen en legde een bom onder de samenwerking met de winkeliersvereniging. En dat aan de vooravond van de grote uitbreiding van het Berkelse winkelcentrum. Grootste pijnpunt voor de winkeliersvereniging en de raad is haar volstrekte afwezigheid in de gesprekken met marktkooplieden en het bestuur van de winkeliersvereniging. Petra Verhoef gaf tijdens het commissiedebat aan dat onenigheid en verschil van mening tussen het college en de betrokken ondernemers niet altijd te vermijden is, de verantwoordelijkheden liggen immers anders, maar de onderlinge verhoudingen moeten goed blijven. “Nu is het vertrouwen geschaad. De burgerparticipatie heeft ook hier gefaald”. Wethouder Arends ging diep door het stof. Zij betreurde het dat zij zelf niet persoonlijk bij de gevoerde gesprekken was geweest. “Ik had eerder in de ring moeten springen. Ik mag mij zelf dit verwijten. Ik ga dit anders doen. Ik heb veel geleerd van deze gang van zaken”.

De bloemenkraam krijgt waarschijnlijk een tijdelijke standplaats bij het Versplein in Berkel centrum. Wanneer het winkelcentrum is uitgebreid, kan verder gezocht worden naar een definitieve oplossing. De drie marktkooplieden die een vergunning krijgen voor een standplaats bij de Visch zijn niet bereid om hier vanaf te zien. De winkeliersvereniging is mordicus tegen deze vergunningverlening maar heeft het overleg met het college, dat opgeschort was, wel weer opgestart. Begin oktober bericht het college aan de raad wat dan de actuele stand van zaken is. Wellicht wordt er tijdens de raadsvergadering van donderdag 3 oktober nog op terug gekomen. De PvdA fractie is er een voorstander van dat de bestuurlijke energie van nu af aan geïnvesteerd wordt in een mooi Berkels winkelhart en in goede verhoudingen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Bijenidylle

Integraal Huisvestigingsplan Primair Onderwijs: Op donderdagavond voerde Hamid Azzouzi het woord bij de Commissie Samenleving over het IHP. Hij sprak uit dat de PvdA jaren heeft gehamerd op (sneller) actualiseren van het plan. De fractie kan zich nu vinden in de beschreven uitgangspunten. Wel noemde Hamid een aantal aandachtspunten: voor voldoende toekomstbestendigheid bij uitbreiding door groei, stelde Hamid voor om niet alleen rekening te houden met het schoolconcept, maar ook met de omgeving, zoals de mate van groen van het schoolplein. De wethouder zei dat dit lastig was. Verder was zij het met hem eens dat er structurele oplossingen moeten worden gezocht voor scholen met een noodgebouw, maar alleen als er ook echt zicht is op blijvend hoge leerlingaantallen.

Selgei Gabin van GroenLinks herinnerde de wethouder nog aan de aangenomen motie 2017-53, waarvan PvdA mede-indiener was, en waarbij het college werd verzocht om te onderzoeken of voortaan energieneutraal bouwen als eis of wens mee kan worden genomen in aanbestedingen voor de bouw van scholen, en met een plan te komen dat het mogelijk maakt dat ook bestaande scholen een deel van hun energie kunnen opwekken. De wethouder zegde toe deze mee te nemen in de verdere uitwerking van het IHP. En jaarlijks zal een update worden gedaan over “hoe de scholen in hun jasje zitten.”

Tot slot: Volgende week is het een hele rustig week, zonder vergaderingen. Op woensdagavond is er voor inwoners een inloopavond over de voorgenomen opknapbeurt van Station Rodenrijs in de Pius X kerk in Berkel en Rodenrijs. Op zaterdagochtend om half 12 wordt het Urban Sportspark in het AMG Schmidtpark geopend. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Rondleiding op bouwterrein Westpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Binnen 1 week opgetrokken: huurwoningen langs metrolijn

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Driehoek Noordpolder waar bouwplannen zijn

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

 Over aantal jaren staan hier de huizen van Wilderszijde

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 SEPT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

90 miljoen voor een ingrijpende aanpak van de Algeracorridor

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) VVD Krimpenerwaard 17-07-2019 14:41

De gemeente Krimpenerwaard is blij met de 90 miljoen euro die gisteravond is toegezegd voor het oplossen van de verkeersknelpunten rond de Algracorridor. Er is ook teleurstelling over het feit dat er geen oeverbinding komt tussen Krimpen aan de Lek en Ridderkerk.

Het besluit werd dinsdagavond laat genomen door de Programmaraad MoVe (Metropoolregio Rotterdam Den Haag de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat).

Wethouder Ria Boere: (VVD) “We hadden natuurlijk het liefst een keuze voor de verbinding Ridderkerk-Krimpenerwaard gezien. Toch zijn onze inspanningen niet voor niets geweest. Er is ook besloten dat er 90 miljoen euro beschikbaar komt voor een duurzame oplossing van de Algeracorridor. Daar ben ik heel blij mee. De bereikbaarheid van de Krimpenerwaard krijgt nu de aandacht die het al jaren verdient. Een erkenning van de meerwaarde die een beter bereikbare Krimpenerwaard voor de regio kan bieden.

Wethouder Boere geeft verder aan dat de gemeente Krimpenerwaard er samen met de partners in de regio en de provincie Zuid-Holland het maximale hebben uitgehaald. ‘We staan op de kaart, zowel landelijk als in de regio. Voor de economie was de extra oeververbinding echt de beste oplossing geweest. Een duurzame oplossing van de Algeracorridor samen met de verbetering van de doorstroming op de A16 is al een goede stap voorwaarts.

Intensieve aanpak Algeracorridor is noodzakelijk                                                      Een grootschalige en intensieve aanpak voor de Algeracorridor is second best, een enkele verbinding blijft kwetsbaar. De bereikbaarheid van de Krimpenerwaard wordt aanzienlijk verbeterd met het nu bedachte maatregelenpakket. Een studie naar de uitwerking van de maatregelen kan in gang worden gezet. Ook de alternatieven van meedenkende inwoners en ondernemers worden hierbij betrokken. Boere: “Ik heb nog wel m’n zorgen over de uitvoering van het traject. Het verdere onderzoek blijven we daarom op de voet volgen.”

Intensieve lobby heeft gewenste effect gehad                                                              De gemeenten Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel en de provincie hebben de afgelopen periode de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard op de agenda gezet van de regio Rotterdam en de landelijke politiek. Door deze intensieve lobby is de samenwerking geïntensiveerd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.