Nieuws van SP over PvdA inzichtelijk

16 documenten

Actievoeren loont: geen tankstation bij De Zumpe

SP SP GroenLinks D66 PvdA Doetinchem 08-03-2020 18:51

Goed nieuws! Door flink actievoeren en een petitie die door meer dan 3300 mensen getekend is, heeft een krappe meerderheid van de raad bestaande uit D66, GroenLinks, PvdA, LBD en SP op donderdag 5 maart besloten om geen tankstation toe te staan langs de Oostelijke Randweg, vlak naast het unieke natuurgebied De Zumpe.

Bij het plan om de Oostelijke Randweg aan te leggen is destijds bedacht dat er ook een tankstation geplaatst zou kunnen worden. Het idee was om een tankstation uit een woonwijk te verplaatsen en tankstation Wenting aan de Wijnbergseweg zag dat wel zitten. Die verhuizing is goed; het is al langer beleid om geen tankstations met fossiele brandstoffen, zeker met LPG, in een woonwijk te willen hebben. Maar niet naar een locatie naast een uniek natuurgebied.

https://doetinchem.sp.nl/nieuws/2020/03/actievoeren-loont-geen-tankstation-bij-de-zumpe
Naomi Wartenberg: “Eindelijk is er geluisterd naar de inwoners van Doetinchem. We zijn ongelofelijk trots op de inwoners die niet hebben opgegeven en door zijn gegaan. Met de petitie ‘bescherm de Zumpe’, met het plaatsen van grote spandoeken en door onvermoeibaar door te gaan met het informeren van andere inwoners en de raadsleden.”

De SP was destijds al tegen de Randweg en tegen plaatsing van een tankstation daar en gelukkig waren er nu dus genoeg partijen die een tankstation naast De Zumpe geen goed idee vinden. Niet alleen zijn er al meerdere tankstations gevestigd in een straal van slechts enkele kilometers, maar het bouwen van een nieuw tankstation vlak langs een kwetsbaar natuurgebied is een enorm slecht idee. Verder kun je je, gezien de veranderingen op het gebied van klimaat en elektrisch rijden, afvragen of er wel zoveel tankstations in Doetinchem nodig zijn in de toekomst.

Het laatste woord is hier nog niet over gezegd wat de SP betreft. Blijkbaar zijn er allerlei processen in gang gezet binnen het stadhuis, waardoor er nu volgens de wethouder mogelijk tonnen verloren zijn. De vraag is of er niet veel te veel en te snel door de wethouder gehandeld is, voordat de raad een definitief besluit had genomen. U kunt er op aan dat de SP dit verder uit zal zoeken.

Veertien jaar oude motie actueler dan ooit

SP SP GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Noord-Holland 16-11-2019 16:00

Huidig SP-steunfractielid en toenmalig SP-fractievoorzitter Anna de Groot diende op 24 november 2005 een motie in voor onder meer terugdringing van fijn- en stikstof. De SP'er kreeg veel bijval, de fracties van D66, GroenLinks, ROSA, ZOG, ChristenUnie en PvdA steunden het volledig. En de meerderheid van de Zaanse raadsleden van destijds was zo enthousiast dat de motie aanvaard werd.

Veertien jaar geleden had de SP een vooruitziende blik. Ook in 2005 wist men dat fijn- en stikstof teruggedrongen moesten worden om woningen te realiseren. Nu, veertien jaar later, is het idee achter de motie actueler dan ooit. De provincie Noord-Holland gaat onderzoeken of de maximale snelheid op provinciale wegen omlaag moet van 100 naar 80 kilometer en in de buurt van Natura 2000-gebieden zelfs naar 70 of 60 kilometer per uur, dit moet dus ook op de N246 tussen Wormerveer en Westzaan waar overigens al stil asfalt komt.

Hoe het veertien jaar geleden afliep in de onderhandelingen tussen wethouder Robert Linnekamp van Zaanstad en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland is overduidelijk. Langs de N246 tussen Wormerveer en Westzaan staan nog steeds borden die een maximale snelheid van 100 km/u aangeven en waar vaak zelfs harder gereden wordt.

De SP-fractie in Zaanstad gaat nu de motie van 24 november 2005 afstoffen en deze in een modern jasje steken om alsnog de snelheid op de N246 naar beneden te krijgen. Misschien wel naar 70 kilometer per uur, want ons Natura 2000-gebied Guisveld verdient de allerbeste bescherming! En de Zaanse woningzoekenden willen ook ergens wonen, hiervoor moet moet je bouwen.

Nog steeds onduidelijkheid over posterboxen

SP SP VVD D66 PvdA Gennep 29-05-2019 15:00

De SP-fractie heeft samen met andere partijen stevig op de rem getrapt aangaande het plan voor posterboxen en digitale reclamezuilen in Gennep.

Die zouden de vertrouwde sandwich-borden moeten gaan vervangen maar volgens de partij gaat dat verenigingen klauwen vol met geld kosten, zo leerde navraag van SP-raadslid Hendrik Jan van Essen. Bovendien is de SP er niet van overtuigd dat reclamezuilen de verkeersveiligheid bevorderen, zoals het college van B&W belooft; eerder zouden de zuilen voor afleiding van verkeersdeelnemers zorgen.

Tijdens de raadsvergadering drongen SP, VVD, PvdA en D66 aan op annulering van het plan. Onduidelijkheid over wie er precies wanneer en hoe geïnformeerd en betrokken werd bij de totstandkoming van het voornemen, maakte dat een motie van genoemde partijen vooralsnog werd aangehouden.

Wel vond er een dag later een informatiebijeenkomst plaats over het onderwerp. Die heeft bij SP-raadslid Fake Mulder nog lang niet alle onzekerheid en twijfel weggenomen. ‘Van het idee dat verengingen sponsors moeten gaan zoeken, word ik niet heel erg blij. Want wat als die sponsors niet gevonden worden? Dan moeten de verenigingen het alsnog zelf betalen. Verder: die beoogde 50 posterboxen komen naar verluidt alleen op uitvalswegen en niet in de kernen. Dan zouden mensen zonder vervoer nooit weten wat er te doen is in Gennep. Vooralsnog ben ik sceptisch over het plan.’

Het wachten is nu op nadere informatie van de kant van het college. Tot die tijd hangt genoemde motie ‘boven de markt’.

Einde oefening 30 kilometerzone Westzijde

SP SP GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 25-01-2019 08:22

De Westzijde in Zaandam wordt tussen de Vinkenstraat en Klokbaai ingericht als een dertig kilometerzone waar je vijftig kilometer mag rijden en tot aan de Vincent van Goghweg blijft de maximale snelheid zoals het is. In september vorig jaar hebben GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, Denk, ROSA, D66 en SP een motie vreemd ingediend om deels van de Westzijde een dertig kilometerzone te maken. Na een langdurig onderzoek heeft de PvdA Zaanstad een enorme draai gemaakt waardoor een krappe meerderheid voor de uitvoering van de motie van de baan is.

SP raadslid Roland van Braam betoogde gisteren in de raadszaal: “De SP vindt het spijtig om te moeten constateren dat Walraadavisering er negatief in staat om de Westzijde als 30 km zone weg in te richten. Allerlei obstakels worden aangedragen waardoor de Westzijde niet ingericht kan worden als 30 km zone. Zoals dat de politie niet kan handhaven in 30 km zones, de politie moet er juist voor zorgen dat ze kunnen gaan handhaven in 30 km gebieden.  Grote steden zoals Amsterdam en Utrecht halen alles uit de kast om hun stad zoveel mogelijk in te richten als 30 km gebied en een klein stukje Westzijde levert hier allemaal beren op de weg! Laten we met een compromis komen, dacht de wethouder? De Westzijde gaan we inrichten als 35 km gebied, maar je mag er met 50 km per uur door heen. De SP vindt dit vragen om problemen en ongelukken en een slecht voorstel. Bij de politie zijn op de Westzijde geen ongevallen bekend veroorzaakt door hoge snelheid. Helaas is onze SP voorzitter, door een ongeval met hoge snelheid aangereden op de Westzijde en ondervind daar nog dagelijks gevolgen van. Laten we de Westzijde zo inrichten dat het voor iedereen duidelijk is namelijk 30 km, want dit is veiliger, schoner en prettiger wonen dan een weg inrichting als 50 km.”

Zie ook:

https://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/motie-vreemd-westzijde-maximaal-30-kmhttps://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/de-columnisten-westzijde-verdient-eindelijk-dertig-kilometerzonehttps://zaanstad.nieuws.nl/actueel/27535/school-bezorgd-over-veiligheid-leerlingen-op-de-westzijde/https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190124_76042557/30-km-in-westzijde-zaandam-is-van-de-baan

Zie ook: Fractienieuws

Coenbrug-soap wordt vervolgd...

SP SP VVD CDA PvdA Noord-Holland 06-08-2018 07:24

Is er nu wel of niet of toch wel (of misschien een beetje) iets aan de hand met de Coenbrug? Zeker is dat deze maand en in september opnieuw aan het viaduct gewerkt wordt. Bovendien heeft Zaanstad Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen.

Het begon met onderzoek van NH Nieuws en EenVandaag waaruit bleek dat er veel achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten in Noord-Holland was. Ook bij de Coenbrug en het viaduct in Koog a/d Zaan. VVD, PvdA en SP stelden B&W vragen.

B&W stuurden een brief naar Rijkswaterstaat om te informeren naar de veiligheid en het onderhoud. Rijkswaterstaat reageerde door te stellen dat de veiligheid niet in het geding was.

Na overleg met wethouders Krieger en Slegers stuurde Rijkswaterstaat opnieuw een geruststellende brief over de Coenbrug en het viaduct maar vrijwel tegelijkertijd begonnen stukken uit het viaduct te vallen waarop een spoedreparatie noodzakelijk was. Dus geen inspectiewerk waar Rijkswaterstaat het eerder over had. Loszittend beton op meer dan 60 plekken leverden ‘acuut gevaar’ op voor mensen en voertuigen onder het viaduct.

En nu kondigt verkeerswethouder Gerard Segers (CDA) aan dat de komende maanden onderhoud aan het viaduct zal plaatsvinden. Op 14 en 15 augustus is er brugonderhoud aan CCTV masten, verlichting, afsluitboominstallaties, land- en scheepverkeersseinen. In de eerste week van september wordt er ‘geveegd’ en gereinigd (toeritten kortstondig afgesloten). Op 21 en 22 september wordt voegovergang van de Coenbrug hersteld.

Loszittend spuitbeton (stucwerk) is inmiddels verwijderd. Het werk is op 1 augustus afgerond en “de situatie is veilig verklaard”.

80 km

Zaanstad heeft Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen, om stil asfalt op de A8 aan te brengen en om het groot onderhoud dat voor 2024 gepland is naar voren te halen.

Werkgroep A8 - Coenbrug

Meer lezen?

Coenbrug voor RWS veilig... Really?! SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen

SP stemt in met inpassingsplan GOL (maar het was een lastige keuze)

SP SP PvdA Noord-Brabant 21-07-2018 14:21

De achtergrond “GOL” staat voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat. De Oostelijke Langstraat is het gebied van Den Bosch t/m Waalwijk. Het “inpassingsplan” staat voor het Provinciale Inpassings Plan (PIP). Dat is zoiets als een bestemmingsplan dat zich over meerdere gemeenten uitstrekt, in dit geval de gemeenten Heusden, Waalwijk en Den Bosch. Eigenlijk zijn er twee PIP’s: een voor het westelijk, en een voor het oostelijk deel.

De gemeenten liggen op een soort zandrug met aan weerszijden een laaggelegen gebied. In het ene stroomt de Maas, in het andere is ruim honderd jaar geleden het Drongelens Kanaal gegraven om Den Bosch droge voeten te geven. De laagte, waar dit afwateringskanaal door de zandrug breekt richting Maas, heet de Baardwijkse Overlaat (naar de naastgelegen Waalwijkse buurt). De Ecologische Verbindingszone langs dit kanaal is gerealiseerd, die in de Baardwijkse Overlaat nog niet. Het gebied aan weerszijden van het Drongelens Kanaal is geen Natura 2000 – gebied, maar de aangrenzende Loonse en Drunense Duinen wel.

De dorpen zijn gebouwd op de zandrug en, door de nood gedwongen, bijna aan elkaar vastgegroeid, met de Baardwijkse Overlaat als onderbreking. Over diezelfde rug loopt ook de A59. Die is zijn carrière begonnen als provinciale autoweg en erft uit die periode negen aansluitingen op 14 km, maar is in 1985 aan Rijkswaterstaat (RWS) overgedragen en inmiddels gedeeltelijk tot autosnelweg geëvolueerd. Het snelwegkarakter enerzijds en de vele afslagen anderzijds wringen, maar de zandrug biedt niet geweldig veel ruimte.

Nu zijn en worden er bij Waalwijk veel grote distributiecentra gebouwd (oa Bol.com), waardoor de druk op de A59 steeds verder toeneemt. Het knelt steeds harder en er ontstaat sluipverkeer. Ook willen dorpskernen hun winkelgebied opstoten in de vaart der volkeren. Daarnaast moet er waterberging worden gevonden, resterende Ecologische Verbindingszones aangelegd, en zijn er cultuurhistorische en recreatiebelangen. Dit totaalpakket heet de Gebiedsontwikkeling.

Voor het pakket is 76 miljoen beschikbaar.

Overeenstemming en conflict Over het grootste deel van het pakket (zeg maar over de ‘natuurkant’) is men het eens, maar over de aanpak van de wegen bestaat felle onenigheid tussen de provincie en de gemeenten (en de andere GOL-partijen) enerzijds en de actiegroep Van Gol Naar Beter en andere bewonersgroepen anderzijds.

Het hoofdprobleem is dat de A59 van RWS is, maar dat RWS op zijn kont blijft zitten en niets doet. Daardoor worden problemen, die eigenlijk op de A59 moeten worden opgelost, afgewenteld op het onderliggend wegennet. De discussie gaat erover hoe dat het beste kan gebeuren. Gezien de ingewikkeldheid van het gebied is er geen ideale oplossing, en daarmee gaat het in praktijk om een keuze uit kwaden, verpakt in veel technische details. De belangrijkste steen des aanstoots is of er een Waalwijkse ontsluitingsweg komt langs de rand van de Baardwijkse Overlaat.

Dat is op zich een serieuze vraag, want het is een mooi gebied. De actiegroep heeft met grote inzet gestreden voor wat zij vond dat goed was, en heeft ook inderdaad een aantal belangrijke wijzigingen gerealiseerd gekregen.

De verhouding tussen de provincie en de gemeenten Bij veel mensen leeft de gedachte, dat de provincie “hoger” is en de gemeenten kan terugfluiten als die iets doen, wat hun inwoners niet zint. Meestal kan dat niet (dan is de gemeente op zichzelf bevoegd gezag) en in die gevallen dat het wel kan, gebeurt het vaak niet omdat de provincie erg terughoudend is om top down iets op te leggen. Bovendien was de provincie tot het PIP gekomen in nauwe samenwerking met de gemeenten. Provinciale Staten konden in dit geval ja of nee zeggen op de PIP, toen dit op 29 juni 2018 ter afdoening voorlag, maar deden dat onder andere niet omdat de gemeenten allemaal vóór het PIP waren. Er is dan geen politieke meerderheid te vinden die dan de lokale democratie bruskeert.

Het debat in Provinciale Staten De actiegroep streed tot het uiterste, maar behalve dat het hen aan steun uit de eigen gemeenteraden ontbrak, werd het ook steeds meer een onnavolgbaar variantenspel met een welles-nietes karakter. De actiegroep beweerde dat het wel kon, wel een probleem oploste, en wel binnen het budget bleef, en gedeputeerde (zeg maar wethouder) Van Merrienboer en zijn ambtenaren beweerden het tegenovergestelde.

Uiteindelijk heeft SP-woordvoerder Willemieke Arts de Gedeputeerde gesteund. Het PIP kreeg een meerderheid.

Wel hebben SP en PvdA nog een motie ingediend, die opriep om bij de uitvoering zo  weinig mogelijk schade toe te brengen aan de Baardwijkse Overlaat. Deze motie werd met grote meerderheid gesteund.

 

Coenbrug volgens RWS veilig... really!?

SP SP VVD PvdA Noord-Holland 19-07-2018 18:19

De Coenbrug is veilig, zo kopte het gezamenlijke persbericht van de gemeente Zaanstad en Rijkswaterstaat. En wij van WC eend adviseren WC eend. Wanneer is het nu eens afgelopen? Hoe lang mogen burgers aan het lijntje worden gehouden door Rijkswaterstaat? 1 jaar, 10 jaar? Zeg het maar!

Tekst van de inspraak in de raad door betrokken burger David Sluis namens de Werkgroep A8-Coenbrug

Terwijl ze koppijn krijgen van slechte luchtkwaliteit, een dreunende brug en het razende verkeer dag en nacht. Een Rijkswaterstaat die meent boven de wet te staan, met cijfers en rapporten goochelt, of ze moedwillig onder het tapijt veegt. Daarnaast zijn eigen vlees keurt, tot het oneindige burgers frustreert en alleen uit zijn Ivoren toren komt als vasthoudende burgers zaken op de politieke agenda weten te krijgen waardoor ze op een gegeven moment met het mes op de keel gedwongen worden. Maar dan nog…

Nauwelijks 2 maanden zit het nieuwe College er, en nu al ligt men lepeltje lepeltje met RWS in bed, blijkens het sussende gezamenlijke persbericht. Of heb ik het mis? Het College lijkt te zeggen: ’Gaat u maar rustig slapen, de Coenbrug is veilig.’ En dat terwijl de betonbrokken als hagelstenen naar beneden komen en het recente rapport van Arcadis spreekt van acuut gevaar voor winkelend publiek en schade aan voertuigen.

Het coalitieakkoord stelt dat de komende 4 jaar alles wordt gedaan om de overlast op de A8 te verminderen. Daar zijn ook al stappen voor genomen en dat is zeer positief, waarvoor nogmaals dank. Maar wij verwachten een Gemeente die onafhankelijk blijft. Niet één die hand in hand loopt met Rijkswaterstaat. En zo voelt het nu wel.

En dan de beloofde bewonersbijeenkomsten. Mag ik de gemeente vragen of zij denken dat er nog iemand komt naar die bewonersbijeenkomsten? De mensen zijn niet gek! De tijd van praten is echt allang voorbij. Ik ken burgers die al 10 jaar lang brieven hebben geschreven, en tenslotte gefrustreerd zijn afgehaakt. De Werkgroep A8-Coenbrug in 2015 opgericht, adviseert om niet te gaan naar de bijeenkomsten; een proteststem. Laat RWS eerst de huidige problemen oplossen i.p.v. weer een avondje accommodatiepolitiek, waarin burgers gefrustreerd mogen stompen in een hooiberg. Too late, too little Rijkswaterstaat En, oh ja, de antwoorden op de vragen van de Werkgroep A8 richting Rijkswaterstaat zijn er nog steeds niet, ruim 3 maanden na dato.

Het deugt niet bij RWS, en dat roept de Werkgroep A8 al heel lang. Hun verkeerscijfers deugen niet. Hun geluidproductieplafonds deugen niet. Hun berekeningen rondom luchtkwaliteit deugen niet. Hun inspectierapporten rondom de onderhoudstoestand van Coenbruggen deugen niet, want men laat zoveel op zijn beloop, dat de betonbrokken en geluidswanden eerst naar beneden moeten komen, winkels vol moeten lopen met water, elektrakabels los hangen, en nog een waslijst aan gebreken die al heel lang preventief hadden moeten worden opgelost, en gewoon zijn genegeerd door Rijkswaterstaat.

Volgens hun eigen inspectierapporten daterend uit 2015, worden de volgende zaken als een risico benoemd. Ik noem er een paar:

De kwaliteit van het gebruikte staal in de bewapening De voorspanning in het beton De rijstrookbreedte De belasting van de hele constructie t.a.v. van het verkeer wat er over heen gaat

Het is als met die kermisattractie, die ook nog wel een jaartje meekon volgens de exploitant, waarna één van de stoeltjes door metaalmoeheid van de zweefmolen vloog.

De gemeente en RWS spreken van een veilige situatie. Wie stelt die bewijst. Kan de gemeente een onafhankelijk rapport tonen waaruit dit blijkt? Sowieso vragen wij de gemeenteraad om een second opinion te laten uitvoeren naar de veiligheid en de onderhoudstoestand van de Coenbruggen, dan pas heb je objectieve informatie, nu niet. Ondertussen heeft de Werkgroep A8 ook de Onderzoeksraad voor de Veiligheid gevraagd om eens de gangen van Rijkswaterstaat na te gaan. Misschien komt dan de echte waarheid boven tafel, voordat er ongelukken gaan gebeuren?

Meer lezen?

SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen Fractienieuws

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Ingezonden brief.

SP SP SGP VVD CDA PvdA Castricum 30-04-2018 18:10

Allereerst wil ik al die mensen bedanken die zich hebben ingezet voor de  protestactie bij Provinciale staten NH tegen het schrappen van de buslijnen in Noord-Holland Noord en buslijn 164 in het bijzonder. 

Tijdens de laatste Statenvergadering op 23 april is gebleken dat de Provincie zich niets aantrekt van het protest van duizenden mensen.                                                                   

De SP begon vorig jaar met een petitie en handtekeningenlijsten waar duizenden mensen voor hebben getekend. De opmerkingen bij de petitie logen er niet om. Veel, met name oudere mensen gaven aan  in een sociaal isolement te raken, als er geen bus meer rijdt.      De provincie en Connexxion geven als reden voor de opheffing, dat er alleen maar lege bussen op deze buslijnen rijden. Mensen die regelmatig met deze bussen reizen, weten wel beter!

Er was een dame zo vriendelijk om tellijsten bij te gaan houden en die aan ons toe te sturen. Deze tellijsten  bewijzen het tegendeel en zijn op 22 januari samen met de totaaltelling op dat moment,  van de petitie en de ondertekende lijsten, overhandigd aan gedeputeerde mevr. Post. De petitie is daarna nog vele malen ondertekend en de handtekeninglijsten ook. Het aantal ondertekenaars bleef groeien. 

Omdat aantallen op papier  blijkbaar niet genoeg tot de verbeelding van de statenleden spreekt, zijn we op 9 april opnieuw, ditmaal met 90 gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis getogen.                                                                                                              Van het recht tot inspreken werd opnieuw door velen gebruik gemaakt die, op indrukwekkende en soms op ontroerende wijze, vertelden wat het voor hun betekend als de bus niet meer rijdt.

In Castricum werd de motie van de SP,  (om bij de Provincie op het behoud van buslijn 164 aan te dringen)  breed gesteund en o.a. door Groen Links, de VVD en het CDA mede-ingediend. Saignant detail is dat de commissieleden van dezelfde landelijke partijen bij de Provincie, met uitzondering van Groen Links, hier geen boodschap aan hadden en totaal geen rekening hielden met de oproep in de motie van hun lokale collega’s.                          Het enige voorstel dat werd aangenomen bij de provincie, was een voorstel van de PvdA om alleen nog de bussen in de spits te behouden. Dit wordt nu door de Provincie naar buiten gebracht als ‘’uitvoeren van een verbeterplan en inzetten van extra financiële middelen voor extra busritten’’. 

Echter, het gaat hier niet over verbeteringen en al helemaal niet over  extra financiële middelen omdat de doorgezette opheffingen en inkrimpingen al een besparing van miljoenen opleveren. Het gaat hier om een doekje voor het bloeden, een sigaar uit eigen doos, een schijntje in verhouding tot het bedrag dat  in totaal wordt bezuinigd. Er worden nog steeds 11 buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven.                                                                              Het amendement (wijzigingsvoorstel) dat de  SP een paar weken voor  23 april jl. heeft ingediend,  bevatte een voorstel om de 5 miljoen ‘’vrijval’’ die nog bij de Provincie op de plank ligt,  te storten in de reserve 0V-Noord-Holland, waardoor de komende vijf jaar per jaar tenminste € 1 miljoen besteed kan worden aan het in stand houden van het bestaande buslijnennet in Noord-Holland-Noord” Met  Groen Links, CU/SGP en 50plus als mede-indieners,  werd verworpen.

Een overduidelijk signaal dat, met uitzondering van de politieke partijen die hierboven zijn genoemd, de Statenleden,  die een auto met chauffeur tot hun beschikking hebben, mijlenver van de echte wereld staan. De Provincie investeert overduidelijk liever in asfalt dan in openbaar vervoer.

Vanaf 22 juli rijdt er voor scholieren, stagiaires, schoolkinderen, kinderen/volwassenen met een beperking, vrijwilligers, recreanten en toeristen, mensen zonder rijbewijs en ouderen die geen auto kunnen rijden buiten de spitstijden en in het weekend, geen bus meer.                 Het geboden alternatief, een belbus, is voor  veel van deze mensen onhandig en ingewikkeld.                                                                                                                              Weer een stuk kaalslag, dankzij de Provincie.

De SP  neemt hier geen genoegen mee en is al bezig met het voorbereiden van de volgende stappen. We houden u op de hoogte!

Marjo Husslage

 

 

Omwonenden woest om slechte staat Coenbrug

SP SP VVD PvdA Noord-Holland 14-04-2018 06:00

"Er zijn ook nog plannen om hier een verbinding tussen de A8 en de A9 te maken, dan wordt het nog drukker met verkeer. Kan de brug dat wel aan? De onderste steen moet boven. Ik wil van de burgemeester weten of de veiligheid gegarandeerd is."

En daarbij krijgt de werkgroep steun vanuit de lokale politiek. De SP, VVD en de PvdA in Zaanstad hebben een brandbrief gestuurd aan het college van Burgemeester en Wethouders.

"Ik ben enorm geschrokken. Is Rijkswaterstaat wel betrouwbaar? Daarom moet er een gesprek komen over wat hier aan de hand is. In de brief staat dat de burgemeester onmiddelijk met Rijkswaterstaat, de minister van Infrastructuur contact op moet nemen hoe het staat met de veiligheid en wat er gaat gebeuren. Daar willen we binnen een week, uiterlijk twee weken concrete antwoorden op hebben", zegt de Zaanse SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer.

Lees het hele artikel en bekijk de reportage op RTVNH

Meer lezen?

SP ongerust over veiligheid Coenbrug Brandbrief Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.