Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

479 documenten

BEHOUD BUSHALTES IN DE REGIO

SP SP Heerhugowaard 03-05-2024 17:11

https://dijkenwaard.sp.nl/nieuws/2024/05/behoud-bushaltes-in-de-regio

Vanaf juli 2024 gaan er weer minder bussen in in de regio rijden. En worden haltes verwijderd.

In Dijk en Waard lijkt 't nog mee te vallen. Maar met iedere versobering verdwijnen er ook doorrreis mogelijkheden. Bent u daar ook mogelijk de dupe van? Kijk op deze site en geef uw mening! https://alkmaar.sp.nl/form/petitie-behoud-buslijnen

Zie ook: Acties

Waarom moet de Heikantstraat uberhaupt op de schop?

ZW14 ZW14 Waalre 02-05-2024 10:19

Op 4 juni bespreekt de gemeenteraad plannen om de Heikantstraat voor 4.2 miljoen Euro te reconstrueren: o.a. alle bomen direct langs de rijbaan verdwijnen en het fietspad verschuift 50 cm richting de rijbaan. Uit vragen van ZW14 bleek dat het technisch ook mogelijk is alleen het wegdek aan te pakken voor pakweg 800.000 Euro. Wat is de meerwaarde voor Waalrese inwoners om 4.2 miljoen Euro uit te geven? Ons inziens leidt deze reconstrucite tot verkeer dat sneller rijdt, ofwel extra verkeer aantrekt. Het is ZW14 gelukt om een aanvullend scenario’s voor de entree voor het dorp te laten maken. Namelijk een waarbij vanaf de bebouwde komgrens de snelheid direct van 60 km/uur naar 30 km.uur gaat met een visuele versmalling met meer groen .

Toch vraagt ZW14 zich nog steeds af waarom de Heikantstraat uberhaupt op de schop moet. Onderstaande schitterende bomenrij gaat verdwijnen, terwijl er standaard verkeersborden bestaan om automobilisten te waarschuwen voor ‘bomen dicht langs de weg’.

Aandacht voor verkeersveiligheid bij komst milieustraat Nieuw-Vennep

VVD VVD Haarlemmermeer 02-05-2024 09:00

Er komt een nieuwe milieustraat in Nieuw-Vennep. De beoogde locatie is op bedrijventerrein Spoorzicht ter hoogte van Haverstraat/Luzernestraat. Dit gedeelte van het terrein is waar onder andere twee dansscholen en een regionaal bekende fietsenzaak gevestigd zijn met bijbehorend fiets- en autoverkeer. Er is daar momenteel geen fietspad of andere mogelijkheid om aan te rijden.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/55353/aandacht-voor-verkeersveiligheid-bij-komst-milieustraat-nieuw-vennep

Raadslid Trudie van ‘t Hull-Bettink uit Nieuw-Vennep licht haar zorgen over de verkeersveiligheid toe: "Gezien de toekomstige woningbouwplannen in de gemeente en verschuiving van verkeersbewegingen van de huidige milieustraat in Heemstede naar Nieuw-Vennep en naar verwachting ook van Rijsenhout is te verwachten dat het aantal verkeersbewegingen toe zal nemen.  We maken ons zorgen om de fiets/verkeersveiligheid. Wat voor maatregelen kunnen we verwachten?"

Het college geeft onderzoek te hebben gedaan naar het aantal verkeersbewegingen en geeft aan geen problemen te verwachten. Ze geven aan de ontwikkeling van verkeersveiligheid in de gaten te houden. 

Geen directe maatregelen dus. Van 't Hull besluit: "Dat zullen wij dan ook in de gaten houden" 

Werkbezoek Praktijkcollege Dorpsstraat

Zoetermeer Vooruit Zoetermeer Vooruit Zoetermeer 30-04-2024 07:27

Op 16 april waren we als fractie op werkbezoek in de leer- en praktijkwinkel Made by School van het Praktijkcollege Zoetermeer in de Dorpsstraat. We werden allerhartelijkst ontvangen door instructeur Ed Lacroix en een vijftal leerlingen. Erg indrukwekkend wat daar allemaal gebeurt. Leerlingen doen er praktijkervaring op terwijl de bezoekers kunnen winkelen en eventueel opdrachten kunnen achterlaten.

In de kledingwinkel zijn allerlei sweaters en t-shirts te koop en je kunt ze er ook laten bedrukken.

In de kadowinkel kun je allerlei originele kado’s kopen die door de leerlingen zelf zijn gemaakt en ingepakt.

En in de koffiebar kunnen oudere inwoners van de stad tussen 09:00 en 10:00 uur gratis koffie drinken.

Er is ook nog een drukkerij waar ze graag je drukwerk printen en eventueel inbinden.

Binnenkort opent er een nagelstudio.

En alsof het nog niet genoeg is, is er ook een groenten- en plantenkas waar eigen gekweekte groenten en stekjes te koop zijn.

Alles wordt gerund en gemaakt door de studenten met hulp van de instructeur(s).

De winkel in de Dorpsstraat 89A is geopend van maandag t/m vrijdag van 09:00-16:00 uur. Behalve in de schoolvakanties. Een bezoekje waard wat ons betreft.

Ridderkerk bereikbaar of geldverslindende plannen

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 28-04-2024 20:08

We zien de rijkswegen steeds vaker dichtslibben. Dat ademen we ook in en gaat hand in hand met de toename van de geluidsbelasting en dat is niet goed.

Ridderkerk wil daarom inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV. Begin maart is het concept ontwerp voor het aanpassen van wegen in Ridderkerk West gepresenteerd. Daarbij hoort een filmpje  https://www.ridderkerk.nl/direct-regelen/wonen-leefomgeving-verbouwen/verkeer-en-vervoer/r-net/  Het inzetten op sneller busvervoer kan daarin iets verbeteren met mooie bussen, wifi en goede haltes en veilige fietsenstallingen. De MRDH, die ons openbaar vervoer betaald namens het rijk, doet hierin mee.  Er zitten echter, met name in de route naar Zuidplein, knelpunten die de gemeente niet zo maar op kan lossen en waarover ook niet gesproken wordt.

Eén daarvan is de Verbindingsweg die vanaf de Populierenlaan, door Nieuw Reijerwaard. Twee banen breed, veel verkeerslichten, steeds drukker en geen mogelijkheden om vrachtwagens te passeren. Ook de HOV-bus moet aansluiten. Vervolgens de nieuwe IJsselmondse Knoop. Deze kruising hád een vrije busbaan naar de A15, nu niet meer. Eindelijk komt de bus op de A15 waar deze eerst de afslag  Europoort over moet steken, voordat de afslag Zuidplein genomen kan worden. Ziet u ook de vertraging  oplopen in de spits? Dit kunnen wij dus nauwelijks beïnvloeden. De gemeente presenteert nu een plan wat ons 2 miljoen kost en de MRDH  nog eens 7 miljoen! Voor een stukje van ca ½ km!

Nu zal je denken, wouw, een wonder-baan! Hoera voor het snelle HOV! Echter inzoomend  op de plannen betreffen deze alleen de kruising Burg.de Zeeuwstraat-Populierenlaan én Populierenlaan-Goudenregenlaan/Seringestraat. De eerste rotonde wordt groter en op de Zeeuwstraat én de Populierenlaan vóór de Riederborg, komt een ‘busbaan’ van ca. 50 meter, die beiden vóór de rotonde alweer overgaan in de reguliere baan voor iedereen. Dus een heel kort passerstrookje. Levensgevaarlijk omdat menig automobilist zal proberen de bus vóór te blijven bij aankomst op de rotonde! Daar tussendoor moeten ook fietsers en voetgangers oversteken. Er zijn scholen en een bejaardentehuis in de wijk.

De rotonde bij de Goudenregenlaan/Seringestraat verdwijnt! De weg blijft twee banen maar krijgt een middenberm. Zo zou de bus tijd winnen. Echter als de bus daar harder kan rijden kunnen alle auto’s en vrachtwagens dit ook. Immers de ro(to)nde-bochten zijn er uit. Direct na die kruising zijn twee bushaltes. Dag, tijdwinst voor de bus, hij moet halteren. De vervolgplannen binnen de gemeente zijn gepland voor 2035!

Wij zijn geschrokken van dit uitgewerkte voorstel, deze onzinnige/dure aanpassingen die de bus niét faciliteren maar de auto’s wel én waarvoor veel volwassen bomen gekapt moeten worden. Wij denken niet dat dit er veiliger en beter op wordt!

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1

Groei kan niet zonder mobiliteit

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 27-04-2024 19:22

Er wordt in onze regio veel gesproken over mobiliteit en ook in de nieuwsbrieven is hier al vaak over bericht. De metropoolregio, ook wel de brainportregio genoemd, staat volop in de belangstelling rondom de ontwikkelingen van ASML. Mobiliteit is daarin een belangrijk issue waardoor plannen in een stroomversnelling lijken te komen. Maar hoe snel de ontwikkelingen aan de westzijde van Eindhoven lijken te gaan, hoe traag is het proces aan de oostzijde waar de problematiek rondom de Beekse Brug en de N279 al speelde ruim voor de stormachtige ontwikkelingen van ASML.

Door de Metropoolregio Eindhoven is aan alle 21 gemeenten de regionale mobiliteitsvisie voorgelegd. In deze visie wordt ingegaan hoe ons vervoerssysteem in grote lijnen eruit moet gaan zien in de komende decennia. De regionale mobiliteitsvisie van de metropoolregio is een goed document met belangrijke uitgangspunten voor mobiliteit in onze regio. Een duidelijke visie richting 2040, maar het is ook redelijk hoog over. Aan Laarbeek de vraag hierop te reageren door middel van een zienswijze.

Termen als Multimodaal Meerjarig MobiliteitsPakket, één urban daily system, BO-MIRT en het STOMP principe geven niet direct een goed beeld over een concrete invulling. Dat is ook niet erg, maar waar terminologie door de tijd geregeld is gewijzigd, geldt dat niet voor het mobiliteitsprobleem van Laarbeek en omliggende, vooral oostelijke, gemeenten. De Beekse Brug en de N279 waren al een probleem ver voor deze visie en zijn dat nog steeds bij het vaststellen van deze visie. Overlast van sluipverkeer en invloed op de leefbaarheid in de kernen tot gevolg.

Met samenwerking worden de belangen van deze oostzijde steeds actiever vertegenwoordigd door de betrokken wethouders. Met de zienswijze van Laarbeek op de nu voorliggende regionale mobiliteitsvisie willen we dit steun geven waarvoor we een amendement hebben ingediend voor een tekstuele aanscherping gericht op een actievere houding van de Provincie voor de N279 en Beekse brug.

Met het oog op de schaalsprong en de bijdrage die van iedere gemeente wordt verwacht, betekent dit ook dat deze mobilititeitsproblemen opgelost moeten worden om de leefbaarheid in onze gemeente te kunnen borgen.

€2,6 miljoen subsidie voor doortrekken Buitenwoellaan naar de N33!

GemeenteBelangen Veendam GemeenteBelangen Veendam Veendam 26-04-2024 13:46

Fantastisch nieuws voor Veendam! De gemeente Veendam heeft een subsidie van meer dan €2,6 miljoen ontvangen voor het doortrekken van de Buitenwoellaan naar de N33! Dit geld is toegekend door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het kader van de Woningbouwimpuls (Wbi).

Voor GemeenteBelangen Veendam is dit een lang gekoesterde droom die werkelijkheid wordt. Door zowel de noord- als zuidzijde beter te ontsluiten naar de N33, zullen we niet alleen het wegennet in Veendam zelf ontlasten, maar ook zorgen voor een prettigere woonomgeving en een grotere verkeersveiligheid. ️

Samen bouwen aan een nog beter en toegankelijker Veendam!

Buitenwoellaan Veendam

Beide Moties over Verkeersveiligheid Unaniem aangenomen!

VVD VVD CDA PvdA Venlo 24-04-2024 07:15

Deze maand heeft de fractie, en Ruud Rutten in het bijzonder, extra aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid binnen de gemeente Venlo. We zijn begonnen met een beeldvormende presentatie, 2 weken later een oordeelsvorming debat met de collega partijen en vanavond tijdens de besluitvormende raadsvergadering van 24 april 2023 hebben wij, gezamenlijk met de collega's van EENLokaal PvdA Venlo en CDA Venlo twee moties ingediend om aan de slag te gaan met verkeersveiligheid.
De eerste motie betreft het inzetten van financiële middelen om het bewustwordingsprogramma Traffic Informers weer in te voeren op de scholen in groot Venlo, en de tweede motie roept het college op om (versneld) uitvoering te geven aan het uitvoeringsplan ontwikkelend beheer.
Wij willen alle professionals welke meegewerkt hebben aan de beeldvorming en welke hebben gezorgd voor concrete voorbeelden ontzettend bedanken voor hun hulp!
Daarnaast willen we ook onze collega fracties bedanken voor de samenwerking in het opstellen van de Motie PvdA Venlo EENLokaal CDA Venlo en natuurlijk ook alle partijen welke mee ingestemd hebben met de Motie!

Waarschuwingsborden verhogen de veiligheid

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 23-04-2024 11:52

Bord Brugstraat

Snelfietsroutes zijn lang niet overal goed ingericht en zorgen zodoende nog vaak voor onveilige situaties. Dat concludeert de ANWB in een onderzoek naar negen ‘fietssnelwegen’ in heel Nederland. Een van de oorzaken is dat de wegen gedeeld worden met gemotoriseerd verkeer.

In het ideale geval is een snelfietsroute een breed fietspad – vier meter of breder – met weinig obstakels, flauwe bochten en zo min mogelijk kruisingen. Als er kruisingen zijn, heeft de fietser op de snelfietsroute voorrang. De fietssnelwegen staan, ook in Almelo hoog op de politieke agenda en worden gezien als een belangrijk middel om fietsgebruik te bevorderen.

Maar deze paden zijn lang nog niet overal goed ingericht, concludeert de ANWB uit het onderzoek. Zo bleken sommige paden te smal of stonden er teveel obstakels op of langs het pad.

Bij veel paden zijn er stukken van de route die de fietser deelt met gemotoriseerd verkeer, ook wel ‘Auto te gast-wegen’ of ‘Fietsstraten’ genoemd. Vooral gevaarlijk zijn, aldus de onderzoekers, kruisingen waar automobilisten niet goed worden gewaarschuwd voor fietsers, die vaak uit beide richtingen kunnen komen. Zeker op fiets/bromfietspaden, waar ook speed pedelecs – met topsnelheid van 45 km per uur – mogen komen. Bijvoorbeeld op de route Egbert Gortestraat – Haven Noordzijde en de route De Grenzen – Haven Noordzijde, daar wordt niet goed gewaarschuwd voor fietsers. Daarbij ontbreekt een waarschuwingsbord dat automobilisten attendeert op passerende fietsers.

Het ontbreken van voldoende duidelijke waarschuwingsborden bij De Grenzen en Brugstraat was voor de Partij Vrij Almelo een reden om in de gemeenteraad een motie in te dienen. Heel jammer dat de verantwoordelijke wethouder het tijdens zijn betoog heeft afgekeurd. PVA raadslid Harrie Korte liet het hier niet bij zitten en stuurde een mail naar de verantwoordelijke wethouder met de vraag om de beide kruisingen toch veiliger te maken. De wethouder stuurde de mail door naar de ambtenaar van verkeer, en enkele maanden later werd er contact met mij opgenomen, en werd er een voorstel gedaan om de gele borden (zie foto’s) te plaatsen.

De situatie is nu duidelijk en overzichtelijk en de borden zijn in het donker ook goed te zien!!

Harrie Korte,

Partij Vrij Almelo

Bord Grenzen

Oorlogsmonument in Bergambacht verhuist naar Marktplein

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 22-04-2024 19:14

Het oorlogsmonument in Bergambacht wordt verplaatst van de Badhuisstraat naar het Marktplein.

Dit besluit is genomen omdat CBS De Ark, gelegen naast het monument, wordt gerenoveerd en deels vervangen door nieuwbouw. Hierdoor kan het monument beschadigd raken. Ook is er meer ruimte nodig voor het nieuwe schoolgebouw. Het Marktplein biedt genoeg ruimte voor zowel het monument als de jaarlijkse Dodenherdenking op 4 mei.

Dit jaar vindt de Dodenherdenking op 4 mei nog plaats aan de Badhuisstraat. Later dit jaar wordt het monument verplaatst. Vanaf 2025 zal de herdenking elk jaar op het Marktplein plaatsvinden. Het ontwerp voor de nieuwe locatie is te vinden op de projectpagina.

Klik hier voor het artikel: Gemeente verplaatst oorlogsmonument in Bergambacht om ruimte te maken voor nieuwbouw basisschool.

Impressie nieuwe huisvesting  basisschool De Ark Bergambacht

Klik hier voor het artikel: Mooi vooruitzicht: Verhuizen naar een tijdelijke locatie om terug te keren naar een nieuw schoolgebouw.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.