Geert Wilders: ‘’ En we groeien door! PVV +2 zetels! 2e partij van Nederland! Prachtig nieuws!’’
(EenVandaag 24-9-2019)
Nieuws van politieke partijen over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk
PVV Partij voor de Vrijheid Nederland 24-09-2019 12:45
Geert Wilders: ‘’ En we groeien door! PVV +2 zetels! 2e partij van Nederland! Prachtig nieuws!’’
(EenVandaag 24-9-2019)
GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie -Twenterand 31-07-2019 18:28
Goed initiatief. Delen is fijn
Graag dit bericht zoveel mogelijk delen en liken Open brief over N36 van 53 verschillende partijen verstuurd naar minister Op initiatief van Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk is een open brief verstuurd naar minister Van Nieuwenhuizen over de onveiligheid op de N36. Een aantal weken terug waren er opnieuw twee zware ongelukken en dat waren de laatste druppels die bij Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk de emmer deden overlopen. Ontzettend veel mensen en partijen hebben een mening over de N36 en proberen allemaal afzonderlijk of in beperkte samenwerking wijzigingen door gevoerd te krijgen. Helaas hebben de beperkte wijzigingen die tot nu toe zijn uitgevoerd nog geen invloed gehad. Er gebeuren nog steeds erg veel ongelukken en mensen voelen zich onveilig op de N36. Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk heeft daarom contact gezocht met tientallen organisaties en partijen om een gezamenlijk statement te maken bij de minister. Het is nu tijd om door te pakken en mensen moeten weer veilig over de N36 kunnen rijden. De brief die verstuurd is staat onder aan dit bericht. Daarnaast willen we alle gebruikers van de N36 oproepen om zich aan de verkeersregels te houden. Naast de onveiligheid van de weg zelf, zijn het ook gebruikers van de weg die voor ongelukken zorgen. Het is helemaal niet nodig om over een dubbel doorgetrokken streep in te gaan halen om vervolgens achter een andere vrachtwagen te belanden. Daarnaast is het nu echt tijd om ook de telefoon niet te gebruiken. De N36 is erg smal vergeleken met andere wegen, waardoor het absoluut noodzakelijk is om de volledige concentratie op de weg te hebben. Iedereen heeft het altijd over de onveiligheid van deze weg en de gebruikers daarvan. We roepen daarom iedereen op om vooral niet in te halen, je wint er niets mee. Velen hebben gedacht dat het makkelijk kon met dodelijke ongelukken tot gevolg. Hetzelfde geldt voor het telefoongebruik in de auto. Vrijwel iedereen gebruikt zijn of haar telefoon wel eens in de auto, maar doe het gewoon niet meer. Zoek een plek op, waar je dat rustig kunt doen of wacht gewoon tot je op de plek van bestemming bent. De meeste berichten en telefoongesprekken kunnen gerust een uur wachten. Als Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk hopen wij, dat we samen met de 52 andere organisaties en partijen hiermee een duidelijk signaal afgeven, zowel aan de minister als aan de gebruikers van de weg. Het is tijd voor verandering, als de minister noodzakelijke veranderingen aan de weg doorvoert en de gebruikers zich aan de regels houden kunnen we naar een mooie en veilige N36 die de gehele regio met elkaar verbindt. De verstuurde brief: Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen, Vol hoop zaten we vorig jaar te wachten op de aanpassingen om de N36 veiliger te maken. Na een ontelbaar aantal ongelukken, waarvan te veel met dodelijke afloop, werd na aandringen van diverse partijen eindelijk de weg aangepakt. Vanaf september vorig jaar zou alles beter worden en het aantal ongevallen volgens verwachting afnemen. Helaas blijkt nu na alle aanpassingen, zoals het verbreden van de weg over 16 kilometer, het verlengen van een aantal af- en opritten, het plaatsen van vangrails en het aanbrengen van ribbelmarkeringen, dat er op de N36 nog steeds even veel ongevallen plaats vinden, waarvan een aantal helaas nog steeds met dodelijke afloop. Het is daarom bijna onverantwoord om nog gebruik te maken van deze weg. We horen van verschillende mensen dat ze deze weg mijden omdat ze bang zijn gebruik te maken van de N36. Dit terwijl de N36 juist bedoeld is om andere wegen die door de vele dorpen lopen te ontlasten. Door de vele ongevallen is de N36, de enige weg die het oosten met het noorden van het land verbindt geregeld afgesloten, waardoor al dat verkeer ook weer via binnenwegen en door dorpen zijn weg probeert te vinden, met onveilige en ongewenste situaties als gevolg. Deze onveiligheid op Nederlandse wegen moet anno 2019 niet meer kunnen en er zijn voldoende mogelijkheden om de weg veilig te maken en grondig aan te pakken. Juist omdat de N36 steeds intensiever gebruikt wordt door de toenemende economische groei en er geen goede alternatieve routes zijn is het van groot algemeen belang dat er snel een oplossing komt voor de problemen op de N36. Als vertegenwoordigers van alle inwoners rondom de N36, bij ons beter bekend als de Dodenweg, roepen wij u daarom op om op korte termijn te komen met een plan van aanpak om de N36 dusdanig veilig te maken dat het aantal (dodelijke) ongevallen drastisch zal afnemen. Het moet daarbij ook niet tot een plan blijven, maar de uitvoering dient daarbij ook voorrang te krijgen en zo snel mogelijk gepland en uitgevoerd te worden. U kunt niet verkopen dat een weg die door ontzettend veel mensen uit Oost en Noord Nederland gebruikt wordt, waar mensen zich onveilig voelen en ondanks eerder gedane aanpassingen nog steeds te veel ongevallen gebeuren niet de aandacht krijgt dat het verdient. Te lang is de weg links blijven liggen en is vorig jaar getracht met relatief eenvoudige en goedkope aanpassingen de weg veiliger te maken. Helaas is dat mislukt en is het daarom nu tijd om de N36 grondig aan te pakken zodat “onze” inwoners weer met een veilig gevoel van huis kunnen vertrekken om ’s avonds ook weer veilig terug te keren. We zien uw reactie met smart tegemoet. Hoogachtend, Jeroen Haan Voorzitter Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk Deze brief wordt ondertekend door de volgende organisaties en partijen: Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk Belangenvereniging Bewoners Centrum Hardenberg Dorpsbelang Geesteren Dorpsraad Harbrinkhoek-Mariaparochie Gemeenschappelijk belang Notter Zuna Lutten Leeft Plaatselijk Belang Arriën Plaatselijk Belang Beerze Plaatselijk Belang Beerzerveld/Mariënberg Plaatselijk Belang Bergentheim Plaatselijk Belang Bruchterveld Plaatselijk Belang Buitengebied Gramsbergen Plaatselijk Belang Buurtschap Ommerkanaal Plaatselijk Belang Collendoorn Plaatselijk Belang Daarle Plaatselijk Belang Daarlerveen Plaatselijk Belang De Pollen/West-Geesteren Plaatselijk Belang Dedemsvaart Plaatselijk Belang Heemse Plaatselijk Belang Kloosterhaar Plaatselijk Belang Rectum Ypelo Plaatselijk Belang Rheezerveen/Heemserveen e.o. Plaatselijk Belang Stegeren-Junne Plaatselijk Belang Westerhaar-Vriezenveensewijk Ondernemend Vroomshoop Jongerenraad Twenterand Leefbaar Almelo PVV Almelo PVA Almelo VVD Almelo VVD Hardenberg GroenLinks Hellendoorn Lokaal Hellendoorn PvdA Hellendoorn CDA Ommen LPO Ommen Volkspartij Ommen Vooruit CDA Twenterand Gemeente Belangen Twenterand PVDA/GroenLinks Twenterand PVV Twenterand SGP Twenterand VVD Twenterand Nieuw Enter-Wierden Platform Progressief Wierden CDA Overijssel ChristenUnie Overijssel D66 Overijssel PvdA Overijssel PVV Overijssel SGP Overijssel VVD Overijssel 50 plus Overijssel
GEMEENTE BELANGEN TWENTERAND VVD CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Twenterand 30-07-2019 10:49
👊 Strakke actie Dorpsraad inzake N36 👊 53 organisaties en politieke partijen uit de gemeenten #Twenterand, Almelo, Hardenberg, Hellendoorn, Ommen, Tubbergen en Wierden ondertekenden mede een open brief van de Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk aan de minister van Verkeerszaken. Doel is "... de N36 nu eindelijk dusdanig aan te pakken zodat er een veilige weg ontstaat." Een goed streven, die wij van harte ondersteunen. Uiteraard ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de bestuurders van voertuigen op de N36, want het rijgedrag van enkelen is soms asociaal en levensgevaarlijk.
Graag dit bericht zoveel mogelijk delen en liken Open brief over N36 van 53 verschillende partijen verstuurd naar minister Op initiatief van Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk is een open brief verstuurd naar minister Van Nieuwenhuizen over de onveiligheid op de N36. Een aantal weken terug waren er opnieuw twee zware ongelukken en dat waren de laatste druppels die bij Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk de emmer deden overlopen. Ontzettend veel mensen en partijen hebben een mening over de N36 en proberen allemaal afzonderlijk of in beperkte samenwerking wijzigingen door gevoerd te krijgen. Helaas hebben de beperkte wijzigingen die tot nu toe zijn uitgevoerd nog geen invloed gehad. Er gebeuren nog steeds erg veel ongelukken en mensen voelen zich onveilig op de N36. Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk heeft daarom contact gezocht met tientallen organisaties en partijen om een gezamenlijk statement te maken bij de minister. Het is nu tijd om door te pakken en mensen moeten weer veilig over de N36 kunnen rijden. De brief die verstuurd is staat onder aan dit bericht. Daarnaast willen we alle gebruikers van de N36 oproepen om zich aan de verkeersregels te houden. Naast de onveiligheid van de weg zelf, zijn het ook gebruikers van de weg die voor ongelukken zorgen. Het is helemaal niet nodig om over een dubbel doorgetrokken streep in te gaan halen om vervolgens achter een andere vrachtwagen te belanden. Daarnaast is het nu echt tijd om ook de telefoon niet te gebruiken. De N36 is erg smal vergeleken met andere wegen, waardoor het absoluut noodzakelijk is om de volledige concentratie op de weg te hebben. Iedereen heeft het altijd over de onveiligheid van deze weg en de gebruikers daarvan. We roepen daarom iedereen op om vooral niet in te halen, je wint er niets mee. Velen hebben gedacht dat het makkelijk kon met dodelijke ongelukken tot gevolg. Hetzelfde geldt voor het telefoongebruik in de auto. Vrijwel iedereen gebruikt zijn of haar telefoon wel eens in de auto, maar doe het gewoon niet meer. Zoek een plek op, waar je dat rustig kunt doen of wacht gewoon tot je op de plek van bestemming bent. De meeste berichten en telefoongesprekken kunnen gerust een uur wachten. Als Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk hopen wij, dat we samen met de 52 andere organisaties en partijen hiermee een duidelijk signaal afgeven, zowel aan de minister als aan de gebruikers van de weg. Het is tijd voor verandering, als de minister noodzakelijke veranderingen aan de weg doorvoert en de gebruikers zich aan de regels houden kunnen we naar een mooie en veilige N36 die de gehele regio met elkaar verbindt. De verstuurde brief: Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen, Vol hoop zaten we vorig jaar te wachten op de aanpassingen om de N36 veiliger te maken. Na een ontelbaar aantal ongelukken, waarvan te veel met dodelijke afloop, werd na aandringen van diverse partijen eindelijk de weg aangepakt. Vanaf september vorig jaar zou alles beter worden en het aantal ongevallen volgens verwachting afnemen. Helaas blijkt nu na alle aanpassingen, zoals het verbreden van de weg over 16 kilometer, het verlengen van een aantal af- en opritten, het plaatsen van vangrails en het aanbrengen van ribbelmarkeringen, dat er op de N36 nog steeds even veel ongevallen plaats vinden, waarvan een aantal helaas nog steeds met dodelijke afloop. Het is daarom bijna onverantwoord om nog gebruik te maken van deze weg. We horen van verschillende mensen dat ze deze weg mijden omdat ze bang zijn gebruik te maken van de N36. Dit terwijl de N36 juist bedoeld is om andere wegen die door de vele dorpen lopen te ontlasten. Door de vele ongevallen is de N36, de enige weg die het oosten met het noorden van het land verbindt geregeld afgesloten, waardoor al dat verkeer ook weer via binnenwegen en door dorpen zijn weg probeert te vinden, met onveilige en ongewenste situaties als gevolg. Deze onveiligheid op Nederlandse wegen moet anno 2019 niet meer kunnen en er zijn voldoende mogelijkheden om de weg veilig te maken en grondig aan te pakken. Juist omdat de N36 steeds intensiever gebruikt wordt door de toenemende economische groei en er geen goede alternatieve routes zijn is het van groot algemeen belang dat er snel een oplossing komt voor de problemen op de N36. Als vertegenwoordigers van alle inwoners rondom de N36, bij ons beter bekend als de Dodenweg, roepen wij u daarom op om op korte termijn te komen met een plan van aanpak om de N36 dusdanig veilig te maken dat het aantal (dodelijke) ongevallen drastisch zal afnemen. Het moet daarbij ook niet tot een plan blijven, maar de uitvoering dient daarbij ook voorrang te krijgen en zo snel mogelijk gepland en uitgevoerd te worden. U kunt niet verkopen dat een weg die door ontzettend veel mensen uit Oost en Noord Nederland gebruikt wordt, waar mensen zich onveilig voelen en ondanks eerder gedane aanpassingen nog steeds te veel ongevallen gebeuren niet de aandacht krijgt dat het verdient. Te lang is de weg links blijven liggen en is vorig jaar getracht met relatief eenvoudige en goedkope aanpassingen de weg veiliger te maken. Helaas is dat mislukt en is het daarom nu tijd om de N36 grondig aan te pakken zodat “onze” inwoners weer met een veilig gevoel van huis kunnen vertrekken om ’s avonds ook weer veilig terug te keren. We zien uw reactie met smart tegemoet. Hoogachtend, Jeroen Haan Voorzitter Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk Deze brief wordt ondertekend door de volgende organisaties en partijen: Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk Belangenvereniging Bewoners Centrum Hardenberg Dorpsbelang Geesteren Dorpsraad Harbrinkhoek-Mariaparochie Gemeenschappelijk belang Notter Zuna Lutten Leeft Plaatselijk Belang Arriën Plaatselijk Belang Beerze Plaatselijk Belang Beerzerveld/Mariënberg Plaatselijk Belang Bergentheim Plaatselijk Belang Bruchterveld Plaatselijk Belang Buitengebied Gramsbergen Plaatselijk Belang Buurtschap Ommerkanaal Plaatselijk Belang Collendoorn Plaatselijk Belang Daarle Plaatselijk Belang Daarlerveen Plaatselijk Belang De Pollen/West-Geesteren Plaatselijk Belang Dedemsvaart Plaatselijk Belang Heemse Plaatselijk Belang Kloosterhaar Plaatselijk Belang Rectum Ypelo Plaatselijk Belang Rheezerveen/Heemserveen e.o. Plaatselijk Belang Stegeren-Junne Plaatselijk Belang Westerhaar-Vriezenveensewijk Ondernemend Vroomshoop Jongerenraad Twenterand Leefbaar Almelo PVV Almelo PVA Almelo VVD Almelo VVD Hardenberg GroenLinks Hellendoorn Lokaal Hellendoorn PvdA Hellendoorn CDA Ommen LPO Ommen Volkspartij Ommen Vooruit CDA Twenterand Gemeente Belangen Twenterand PVDA/GroenLinks Twenterand PVV Twenterand SGP Twenterand VVD Twenterand Nieuw Enter-Wierden Platform Progressief Wierden CDA Overijssel ChristenUnie Overijssel D66 Overijssel PvdA Overijssel PVV Overijssel SGP Overijssel VVD Overijssel 50 plus Overijssel
PVV Partij voor de Vrijheid Nederland 11-03-2019 20:06
Huizen en auto van PVV'ers in Friesland beklad. PVV-leider Wilders noemt de actie een "frontale aanval op de democratie" en een "ontzettend grote schande". #StemZeWeg #StemPVV
PvdA Partij voor de Vrijheid D66 CDA Apeldoorn 08-03-2019 18:27
Een leuk kijkje achter de schermen van het statenlidmaatschap.
Statenlid bij de Provincie, wie wil dat, wat doen ze? We vroegen het aan de drie jongste statenleden van de drie provincies uit het verspreidingsgebied van de Stentor: Shasta Rötscheid (Flevoland, 33, D66) Peter Kerris (Gelderland, 33 PvdA) en Hidde Heutink (Overijssel, 25, PVV).
PvdA Partij voor de Vrijheid Partij voor de Dieren Voorschoten 19-02-2019 22:39
De commissie Duurzame Ontwikkeling van de Provinciale Staten Zuid-Holland besprak vorige week op voorstel van de PvdA de kwestie rond de geluidshinder van de A4 en de milieumaatregelen in de Meeslouwerplas. Vorig jaar, toen de provincie de brief van actiecomité Stop geluidsoverlast A4 ‘ter kennisname’ wilde afdoen, vroegen PvdA en GL om bespreking van dit onderwerp in de commissie. Onlangs vroeg PvdA-Statenlid Anne Koning hiervoor opnieuw aandacht, door het initiatief te nemen het gesprek hierover op korte termijn te voeren. Dit ondanks het ontbreken van een notitie van het provinciale bestuur.
Dat het onderwerp veel inwoners van Voorschoten (en Leidschendam) raakt en dat het ze hoog zit, bleek wel uit de volle publieke tribune en de vele sprekers. Vertegenwoordigers van ‘Actiecomité Stop Geluidsoverlast A4’, de vier natuurorganisaties die actief zijn in Vlietland en het Recreatiecentrum Vlietland zetten zich samen met de gemeente al jaren in om de geluidshinder die inwoners en recreanten van Vlietland ervaren, weg te nemen. Zij beroepen zich op toezeggingen van de Provincie uit 2009 om met geluidswerende maatregelen te komen. Het uitblijven daarvan heeft hun vertrouwen in de provinciale overheid ernstig geschaad. De maatregelen die de provincie voorstelt – het terugplaatsen van bomen en een aarden wal van 1,5 meter – zijn bij lange na niet voldoende om het probleem op te lossen.
Op provinciaal niveau vraagt de PvdA samen met GL, SP, PVV, PvdD en de Ouderenpartij, gesteund door belangenorganisaties en de gemeente Voorschoten en Leidschendam, de provincie om de toezegging van een geluidscherm langs de A4 waar te maken. De PvdA is blij dat de discussie die zij heeft voorgesteld nu plaatsvindt en verwacht dat de provincie snel met betrokken partijen in gesprek gaat om het probleem op te lossen.
Het bericht PvdA neemt initiatief voor bespreking geluidsoverlast A4 verscheen eerst op PvdA Voorschoten.
SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00
Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.
Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.
In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.
SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00
Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.
Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.
In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.
CDA Partij voor de Vrijheid Den Helder 21-03-2018 03:25
“Het CDA maakt het verschil!”, is het geluid van een inwoner op de dag voor de verkiezingen. In de gemeenteraad is het CDA de verbindende partij. Een partij waar het niet gaat om tegenwerken, maar om meewerken. “Met het CDA kom je verder.” Democratie is goed. Belangrijk zelfs. Maar versplintering en verdeeldheid is funest. Het gaat om de grens tussen wat goed en gezond is enerzijds of verdeeld en onbestuurbaar maakt anderzijds. Harmen Krul, lijsttrekker CDA: “Een gemeenteraad met 15 partijen is verschrikkelijk. Meer partijen vergroot de verdeeldheid. Verdeeldheid zorgt voor onrust. Onrust veroorzaakt versplintering. Versplintering zorgt voor een nog slechtere bestuurbaarheid van onze gemeente. Dat moet anders.” De jongste lijsttrekker van Nederland is blij met de meest recente prognoses. “Het is tijd voor verandering. Tijd voor een positief geluid. Protestpartijen praten over alles wat slecht is in Den Helder. Dat helpt ons niet. We moeten luisteren naar elkaar, samenwerken en nadenken over oplossingen”, aldus Krul, die vreest voor de negativiteit van een PVV, Gemeentebelangen en Helder Onafhankelijk. Deze partijen maken de stad kapot. Het CDA hoopt dat inwoners kiezen voor een partij die de stad weer bestuurbaar maakt. Inwoners verdienen een sterke gemeenteraad die mét inwoners praat en niet óver de inwoner. Het CDA kijkt uit naar de verkiezingsuitslag!
SP VVD Partij voor de Vrijheid Purmerend 09-03-2018 04:28
De SP wil dat er in Purmerend fors geïnvesteerd gaat worden in groen, groenonderhoud en groene energie. Dat vertelde SP-lijsttrekker Bram Buskoop bij het debat over schone lucht, georganiseerd door Milieudefensie en de Fietsersbond in het Stamhuis.
12 van de 13 partijen waren aanwezig bij het debat, alleen de PVV was afwezig. "Tja, ik ben inmiddels wel gewend dat de PVV niet wil debatteren. Wellicht omdat ze alleen maar opkomen voor de rijke elite terwijl ze doen alsof ze het volk echt vertegenwoordigen", denkt SP-lijsttrekker Bram Buskoop.
Voorafgaand aan het debat vertelde het Longfonds over de nadelige gevolgen van te grote hoeveelheden fijnstof in de lucht en onschone lucht in het algemeen. Het verhaal benadrukte nog eens hoe belangrijk het is om zo snel mogelijk te zorgen voor gezonde lucht. Dat moet gebeuren door te investeren in groen, zowel in de wijken als in bossen, door te zorgen voor fors meer energie via wind, zon en water en door te zorgen dat vervoer schoner wordt. "Als we dat nu niet doen, kost het ons over tientallen jaren nog veel meer geld", vertelt Buskoop.
Buskoop: "Het hebben van veel te veel fijnstof in de lucht kost ook vooral heel veel geld. Elk jaar moeten veel te veel mensen met klachten aan bijvoorbeeld longen worden behandeld als gevolg van onschone lucht. Ook komen mensen eerder te overlijden. Dat is niet alleen onwijs vervelend voor de mensen die het betreft, maar kost de gemeenschap ook veel geld. Daarom kosten goede en gerichte investeringen helemaal niet zoveel geld, want op termijn besparen we fors op zorgkosten en levert het een enorme gezondheidswinst op."
Schone lucht en het Beusebos
Een terugkerend thema wat dit betreft is het Beusebos. Stadspartij, VVD en AOV willen een deel van het bos kappen om plaats te maken voor een hotel. Als SP zijn we fel tegen de kap van ook maar één boom uit dit mooie stukje natuur. Buskoop was daarin ook hard tegenover deze partijen: "Het college stelt de belangen van projectontwikkelaars en grote commerciële jongens boven dat van onze eigen inwoners, die schone lucht nodig hebben. Een schande, wat mij betreft".
De collegepartijen stelden ook veel te willen doen om schone lucht te bevorderen, 'maar er moet ook geld verdient worden', zo was de bewoording van AOV-lijsttrekker Harry Rotgans. Buskoop bestrijdt deze aanname: "De enige plannen die het college hebben gemaakt op het gebied van groenvoorzieningen de afgelopen vier jaar, is het slopen van het Beusebos! Ze doen diametraal het tegenovergestelde van wat nodig is, alleen maar omdat een bedrijf als Van der Valk een lobbyist op ze heeft afgestuurd."
Als SP vertrouwen we in onze eigen lokale economie en investeren we daarin, in plaats van het lokken van commerciële bedrijven. SP-lijsttrekker Bram Buskoop: "Er wordt gedaan alsof de komst van Van der Valk ook maar iets van de werkgelegenheid oplost. Dat is natuurlijk onzin, het zijn slechts een paar banen extra. We zijn groot voorstander van extra werkgelegenheid, maar we hebben veel harder mensen nodig in de zorg en het onderwijs. Laten we daar als Purmerend in gaan investeren."
Schone lucht en de binnenstad
De binnenstad van Purmerend is, door de veel stilstaande auto's op de weg en al het kleinvrachtverkeer, veel te vervuild, zo stelt Buskoop. Echter vind hij een autoluwe of autovrije binnenstad geen fantastisch idee: "Door de binnenstad vrij te maken van autoverkeer zijn we vooral bezig met het probleem verplaatsen. Ik sta er niet afwijzend tegenover, maar het lost an sich niks op. Dan staat het straks op de Gorslaan en op andere wegen richting de A7 helemaal vast en dan hoopt zich daar weer meer ongezonde lucht op. We moeten het probleem niet verplaatsen maar oplossen. Zet dus in op duurzame energie in het openbaar vervoer door bussen elektrisch of op waterstof te laten rijden, zet in op doorstroom in de stad zodat auto's niet stilstaan en op elektrische oplaadpunten zodat het aantrekkelijker wordt om een elektrische auto aan te schaffen."
De SP vindt het vanwege de extra luchtvervuiling in de stad ook een slecht idee om een grote woontoren aan de rand van de stad neer te zetten. "Het staat nu elke ochtend en namiddag al volledig vast met verkeer bij binnenkomst van Purmerend. Wat het college met dit hoogbouwplan doet is daar nóg meer verkeer aan toe te voegen, om vervolgens te zeggen dat de mensen die daar gaan wonen maar niet met de auto moeten reizen. Het is compleet ridicuul. Na 21 maart houden we deze plannen wat ons betreft dan ook tegen."
Iedereen die ook vindt dat behoud van groen en investeringen in groene energie een belangrijk thema zijn, kan bij de SP goed terecht. Het is niet alleen een grote kostenbesparing later als we die investeringen nu maken, het levert ook enorme gezondheidswinst op. De SP heeft grote ambities met het groen in Purmerend: "In ons programma zeggen we niks voor niks dat we de groenste stad van het land willen worden".