Nieuws van ChristenUnie over CDA inzichtelijk

107 documenten

Fjildlab

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Tytsjerksteradiel 03-03-2020 19:02

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1311422/551271/Fjildlab

In onze regio werken verschillende partijen samen om verdienmodellen te ontwikkelen voor de agrarische sector op het gebied van circulaire economie en duurzaamheid. Het project waarbinnen dat plaatsvindt draagt de naam Fjildlab, en is één van de projecten waarvoor geld beschikbaar is gesteld vanuit de regiodeal Noordoost-Fryslân. 
Alle partijen staan in de startblokken om aan de slag te gaan, het is alleen nog wachten tot het toegekende bedrag daadwerkelijk wordt vrijgegeven. Als het budget via de formele weg beschikbaar moet komen, kost dat teveel tijd om nog dit jaar te kunnen profiteren van het groei- en bloeiseizoen en zullen belangrijke onderzoeksdata verloren gaan. Tijdens de raadsvergadering van 27 februari heeft de ChristenUnie daarom samen met het CDA een motie ingediend waarin wij het college verzocht hebben om bij de organisatie van de regiodeal te bepleiten het geld snel beschikbaar te stellen. De motie werd ook in de andere betrokken gemeenten ingediend, zodat de colleges daarin samen kunnen optrekken. Behalve de VVD stemde in Tytsjerksteradiel de hele raad voor de motie.

Inspiratienota 100% toegankelijk Den Haag

ChristenUnie ChristenUnie CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-02-2020 20:13

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1311050/487158/Overhandiging inspiratienota ToegankelijkheidVanmiddag heeft fractievertegenwoordiger Judith Klokkenburg, samen met het CDA, D66, PvdA, GroenLinks, NIDA, HSP en de Partij voor de Dieren, de inspiratienota '100% toegankelijk Den Haag' gepresenteerd. Samen met de minister van Gehandicaptenzaken Rick Brink overhandigden zij de nota aan het college.

Judith Klokkenburg: "Deze inspiratienota staat boordevol ideeën om van Den Haag een toegankelijke stad te maken. Steeds vaker krijgen we klachten over niet toegankelijke gebouwen, festivals en bijvoorbeeld blindengeleidestroken die nergens toe leiden of waar fietsen overheen geparkeerd staan. Allerlei zaken waardoor mensen met een beperking onvoldoende mee kunnen doen in onze stad. En we willen juist een inclusieve stad zijn, waar mensen met een beperking gelijkwaardig mee kunnen doen."

In de nota zijn vele maatregelen te lezen. "Veel maatregelen zijn gericht op mensen met een fysieke beperking, zoals voldoende invalidetoiletten, drempelloze entrees en de toegang van elektrische rolstoelen in al het OV. Maar ook vragen we aandacht voor voldoende prikkelarme plekken (dus niet elk park vol stoppen met allerlei activiteiten), een toegankelijke gemeentelijke website voor blinden en slechtzienden en voorstellingen voor dove mensen. Het is vooral van belang dat in alles wat de gemeente doet, vooraf rekening wordt gehouden met toegankelijkheid. Niet dat we keer op keer achteraf moeten concluderen: dit had anders gemoeten." 

Hieronder kunt u de volledige nota lezen. 

De bibliotheek is belangrijk en verdient goede huisvesting

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA Bunschoten 29-01-2020 20:08

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1281395/50529/bibliotheek.jpgIn de raadsvergadering van 7 november werd er door de VVD, CDA, SGP en CAP een motie ingediend wat betreft de bibliotheek en de verhuizing naar d' Ouwe Sjool. Het zittende college bij monde van burgemeester Van de Groep en wij konden ons totaal niet vinden in de motie.

De inhoud van de motie is hier te lezen. Het kwam er op neer dat de partijen het college opriepen om geen verdere stappen te ondernemen die onomkeerbaar zijn, inzake de verhuizing van de bibliotheek naar de locatie d' Ouwe Sjool. Dat wil zeggen: hiervoor nu geen verdere budgetten vrij te maken en toezeggingen te doen en de verdere besluitvorming in dit dossier over te laten aan een nieuw te installeren college. 

Onze reactie op de motie kunt u hieronder teruglezen:

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er een bibliotheek in Bunschoten is. Ze speelt een grote maatschappelijke en educatieve rol. De ChristenUnie vindt d' Ouwe Sjool een goede locatie voor de bibliotheek. Bibliotheek Eemland heeft zelf ook aangegeven dit te zien zitten. Nu het huurcontract van de huidige locatie is opgezegd is op die verhuizing wat meer druk, komen te staan. 

De motie. Het huidige college behartigt nu vooral lopende zaken en zal geen controversiële besluiten nemen. Op geen enkel dossier. Dus ook niet als het gaat om het toekennen van budgetten en toezeggingen doen rondom d' Ouwe Sjool. Sterker nog; wij, de raad, neemt die besluiten. Dat heeft de wethouder ook aangegeven in de laatste commissie. Ze riep daar de Stichting Monumenten op om met plannen te komen en gaf ook aan dat het college daarna naar de raad moet met de plannen als er besluiten genomen moeten worden. Alleen hierom al is de motie wat ons betreft overbodig.

In uw constateringen zegt u dat de bibliotheek is opgebloeid op de huidige locatie. Waar baseert u dat op? Het aantal leden blijft bijvoorbeeld al jaren gelijk en de directeur van Bibliotheek Eemland schreef kort geleden het volgende: De ruimte bevat niet het aantal benodigde m2 maar voor een tijdelijke periode voldoet het. 

Ook geeft u aan dat er onrust is onder bezoekers, bestuur en personeel. Deze onrust neemt u zeker niet weg met deze motie. Integendeel.

Er moet duidelijkheid komen voor De Bibliotheek Eemland. Daar dragen moties als deze zeker niet aan bij. U moet juist zelf aan de slag om er voor te zorgen dat er snel duidelijkheid komt. Laten we er voor zorgen dat de bibliotheek in 2021 verder kan gaan opbloeien in de d' Ouwe Sjool. Dat wilt u toch ook?

Waar moeten bomen of struiken komen?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA PvdA Heemstede 25-01-2020 22:40

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1310264/48317/DSC02693.JPGGroene wijken zijn mooie, leefbare en gezonde wijken. Een groener Haarlem draagt bij aan een klimaatneutraal en een klimaatadaptief Haarlem. In het coalitieakkoord staat de doelstelling om voor 2022 meer bomen aan te planten. En de gemeenteraad heeft diverse moties aangenomen, die zien op het vergroenen van de stad.

Het blijkt voor de gemeente niet gemakkelijk om locaties in kaart te brengen waar groen kan worden toegevoegd. Daarom hebben PvdA, SP, Actiepartij, Trots, OPHaarlem, GroenLinks, CDA, D66 en ChristenUnie het initiatief genomen om te onderzoeken waar vergroening van Haarlemse wijken mogelijk is. 

Deze politieke partijen hebben een brief opgesteld die aan alle wijkraden is toegezonden. In de brief wordt de wijkraden gevraagd om aan te geven welke plekken in hun wijken kunnen vergroend, en waar geveltuintjes zouden kunnen worden aangelegd.

Reacties zijn welkom via fractie@haarlem.christenunie.nl. Wij zorgen dat deze dan terecht komen bij degene die alle reacties namens de verschillende fracties verzameld.

Coalitiepartijen Barendrecht zaterdag in Rivierenbuurt

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Barendrecht 15-12-2019 13:06

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1282575/355363/Coalitiebezoek 26mei.JPGDe coalitiepartijen in Barendrecht bezoeken op zaterdag 14 december a.s. de Rivierenbuurt. Bewoners van de wijk kunnen tussen 10.00 uur en 12.00 uur met hen in gesprek over de onderwerpen die daar leven. Of over de vraag welke ideeën de bewoners hebben voor het wonen en leven in hun wijk. Door samen de wijk in te gaan, benadrukken de partijen hun samenwerking in Barendrecht. Vanaf 10.00 uur trekken de coalitieleden CDA, SGP/CU, VVD, GroenLinks, PvdA en D66 door de Rivierenbuurt en gaan ze in gesprek met bewoners. Van 11.00-12.00 uur kunnen de wijkbewoners terecht voor het gemeentehuis in Barendrecht, Binnenhof 1, waar ze onder het genot van een kop koffie of thee de raadsleden en wethouders van de coalitie kunnen ontmoeten. De wijkbezoeken geven bewoners de gelegenheid met de coalitieleden in gesprek te gaan over wat er leeft in de wijk en of ze ideeën hebben om hun wijk te verbeteren. Ook kunnen de bewoners van gedachten wisselen over bijvoorbeeld het nieuwe collegeakkoord.

Huisvesting West Betuwe

ChristenUnie ChristenUnie CDA Geldermalsen 12-12-2019 09:46

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1282482/1084246/Geldermalsen gemhuis3.JPGDinsdag 17 december besluit de gemeenteraad over het college voorstel om de plannen voor verbouw/aanbouw van het oude gemeentehuis van Geldermalsen verder uit te werken. De geraamde kosten zijn 12.8 miljoen euro. Alle politieke partijen beloofden voor de herindeling geen duur nieuw gemeentehuis te gaan bouwen. Maar is een verbouw/aanbouw met een dermate grote investering niet hetzelfde? Wij vinden van wel. Je hebt dan iets uit te leggen aan de inwoners. Je moet dan op z'n minst aan kunnen tonen dat dit noodzakelijk, haalbaar en financieel verantwoord is. Ook dat er meerdere opties onderzocht zijn. Nu hebben we enkel een redelijk uitgewerkt scenario voor verbouw/aanbouw van het oude gemeentehuis van Geldermalsen. Wij dienen samen met Dorpsbelangen en CDA een amendement in. Zie de bijlage.

Er zijn vragen waarop een duidelijk antwoord moet zijn. Waar moet een gemeentehuis minimaal aan voldoen. Hoe belangrijk is de uitstraling van het pand, of moet het vooral functioneel zijn. Kunnen we toe met een eenvoudige aanpassing van bestaande gebouwen? Voldoen gebouwen dan aan de eisen van deze tijd. Hoe duurzaam zijn ze dan en wat betekent dat voor de kosten van exploitatie en onderhoud? Kortom, is een minimale investering in de nu in gebruik zijnde panden de juiste oplossing?

Bij de verbouw van een pand waarbij de kosten driekwart van nieuwbouw bedragen, moet de vraag gesteld worden wat op de langere termijn beter en voordeliger is, verbouw met de handicap van bestaande structuren of de geheel vrije hand bij nieuwbouw. Met een zo hoge investering voor verbouw moet er ook serieus een plan uitgewerkt worden voor nieuwbouw. De kosten en opbrengsten van grondlocaties spelen daarbij zeker ook een rol. En daarbij nog het gegeven van bijna 1 miljoen aan kosten voor tijdelijke huisvesting bij verbouw met het ongemak voor de periode van ruim en jaar.

Er zijn serieuze risico's die op kunnen treden bij verbouw. Nu zijn al nadelen bekend. Het huidige pand Kuipershof 2 heeft een enorm klimaatprobleem. Er is geen garantie dat dit verholpen wordt. Met verduurzamen zijn er twijfels over het dak en de vloerisolatie. De plafonds zijn laag bij de kantoren en geeft een hokkerig gevoel. Een tussenmuur kun je nog weghalen, een plafond naar verdieping niet. Wat zou je als particulier doen met je eigen woning? Als je kunt kiezen om óf je huis voor 200.000 euro te verbouwen óf een nieuw huis te bouwen voor 275.000 euro, wat doe je dan? Toch het laatste, als je de middelen beschikbaar hebt.

Een nieuw pand op andere locatie geeft echt het gevoel een nieuwe start te maken en West Betuws werken.

Zorgvuldigheid is naar onze mening vereist. Geen overhaast besluit. Daarom ons amendement.

Huisvesting West Betuwe

ChristenUnie ChristenUnie CDA Lingewaal 12-12-2019 09:46

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1282482/1084246/Geldermalsen gemhuis3.JPGDinsdag 17 december besluit de gemeenteraad over het college voorstel om de plannen voor verbouw/aanbouw van het oude gemeentehuis van Geldermalsen verder uit te werken. De geraamde kosten zijn 12.8 miljoen euro. Alle politieke partijen beloofden voor de herindeling geen duur nieuw gemeentehuis te gaan bouwen. Maar is een verbouw/aanbouw met een dermate grote investering niet hetzelfde? Wij vinden van wel. Je hebt dan iets uit te leggen aan de inwoners. Je moet dan op z'n minst aan kunnen tonen dat dit noodzakelijk, haalbaar en financieel verantwoord is. Ook dat er meerdere opties onderzocht zijn. Nu hebben we enkel een redelijk uitgewerkt scenario voor verbouw/aanbouw van het oude gemeentehuis van Geldermalsen. Wij dienen samen met Dorpsbelangen en CDA een amendement in. Zie de bijlage.

Er zijn vragen waarop een duidelijk antwoord moet zijn. Waar moet een gemeentehuis minimaal aan voldoen. Hoe belangrijk is de uitstraling van het pand, of moet het vooral functioneel zijn. Kunnen we toe met een eenvoudige aanpassing van bestaande gebouwen? Voldoen gebouwen dan aan de eisen van deze tijd. Hoe duurzaam zijn ze dan en wat betekent dat voor de kosten van exploitatie en onderhoud? Kortom, is een minimale investering in de nu in gebruik zijnde panden de juiste oplossing?

Bij de verbouw van een pand waarbij de kosten driekwart van nieuwbouw bedragen, moet de vraag gesteld worden wat op de langere termijn beter en voordeliger is, verbouw met de handicap van bestaande structuren of de geheel vrije hand bij nieuwbouw. Met een zo hoge investering voor verbouw moet er ook serieus een plan uitgewerkt worden voor nieuwbouw. De kosten en opbrengsten van grondlocaties spelen daarbij zeker ook een rol. En daarbij nog het gegeven van bijna 1 miljoen aan kosten voor tijdelijke huisvesting bij verbouw met het ongemak voor de periode van ruim en jaar.

Er zijn serieuze risico's die op kunnen treden bij verbouw. Nu zijn al nadelen bekend. Het huidige pand Kuipershof 2 heeft een enorm klimaatprobleem. Er is geen garantie dat dit verholpen wordt. Met verduurzamen zijn er twijfels over het dak en de vloerisolatie. De plafonds zijn laag bij de kantoren en geeft een hokkerig gevoel. Een tussenmuur kun je nog weghalen, een plafond naar verdieping niet. Wat zou je als particulier doen met je eigen woning? Als je kunt kiezen om óf je huis voor 200.000 euro te verbouwen óf een nieuw huis te bouwen voor 275.000 euro, wat doe je dan? Toch het laatste, als je de middelen beschikbaar hebt.

Een nieuw pand op andere locatie geeft echt het gevoel een nieuwe start te maken en West Betuws werken.

Zorgvuldigheid is naar onze mening vereist. Geen overhaast besluit. Daarom ons amendement.

Huisvesting West Betuwe

ChristenUnie ChristenUnie CDA Gelderland 12-12-2019 09:46

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1282482/1084246/Geldermalsen gemhuis3.JPGDinsdag 17 december besluit de gemeenteraad over het college voorstel om de plannen voor verbouw/aanbouw van het oude gemeentehuis van Geldermalsen verder uit te werken. De geraamde kosten zijn 12.8 miljoen euro. Alle politieke partijen beloofden voor de herindeling geen duur nieuw gemeentehuis te gaan bouwen. Maar is een verbouw/aanbouw met een dermate grote investering niet hetzelfde? Wij vinden van wel. Je hebt dan iets uit te leggen aan de inwoners. Je moet dan op z'n minst aan kunnen tonen dat dit noodzakelijk, haalbaar en financieel verantwoord is. Ook dat er meerdere opties onderzocht zijn. Nu hebben we enkel een redelijk uitgewerkt scenario voor verbouw/aanbouw van het oude gemeentehuis van Geldermalsen. Wij dienen samen met Dorpsbelangen en CDA een amendement in. Zie de bijlage.

Er zijn vragen waarop een duidelijk antwoord moet zijn. Waar moet een gemeentehuis minimaal aan voldoen. Hoe belangrijk is de uitstraling van het pand, of moet het vooral functioneel zijn. Kunnen we toe met een eenvoudige aanpassing van bestaande gebouwen? Voldoen gebouwen dan aan de eisen van deze tijd. Hoe duurzaam zijn ze dan en wat betekent dat voor de kosten van exploitatie en onderhoud? Kortom, is een minimale investering in de nu in gebruik zijnde panden de juiste oplossing?

Bij de verbouw van een pand waarbij de kosten driekwart van nieuwbouw bedragen, moet de vraag gesteld worden wat op de langere termijn beter en voordeliger is, verbouw met de handicap van bestaande structuren of de geheel vrije hand bij nieuwbouw. Met een zo hoge investering voor verbouw moet er ook serieus een plan uitgewerkt worden voor nieuwbouw. De kosten en opbrengsten van grondlocaties spelen daarbij zeker ook een rol. En daarbij nog het gegeven van bijna 1 miljoen aan kosten voor tijdelijke huisvesting bij verbouw met het ongemak voor de periode van ruim en jaar.

Er zijn serieuze risico's die op kunnen treden bij verbouw. Nu zijn al nadelen bekend. Het huidige pand Kuipershof 2 heeft een enorm klimaatprobleem. Er is geen garantie dat dit verholpen wordt. Met verduurzamen zijn er twijfels over het dak en de vloerisolatie. De plafonds zijn laag bij de kantoren en geeft een hokkerig gevoel. Een tussenmuur kun je nog weghalen, een plafond naar verdieping niet. Wat zou je als particulier doen met je eigen woning? Als je kunt kiezen om óf je huis voor 200.000 euro te verbouwen óf een nieuw huis te bouwen voor 275.000 euro, wat doe je dan? Toch het laatste, als je de middelen beschikbaar hebt.

Een nieuw pand op andere locatie geeft echt het gevoel een nieuwe start te maken en West Betuws werken.

Zorgvuldigheid is naar onze mening vereist. Geen overhaast besluit. Daarom ons amendement.

ChristenUnie/SGP: “De woorden zijn mooi, nu tijd voor de daden” - Reactie ChristenUnie/SGP op coalitieakkoord “Samen voor de stad”

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks SGP D66 CDA 's-Gravenhage 09-12-2019 16:43

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1282462/487158/Pieter Grinwis“Het is meer dan jammer dat er een nieuw coalitieakkoord voor Den Haag nodig was, maar het is goed dat VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA tot een akkoord gekomen zijn en dat vandaag hebben gepresenteerd. Dat is een felicitatie waard”, vindt fractievoorzitter Pieter Grinwis. “Samen voor de stad, een prachtige titel, waarvan ik hoop dat ze die ten volle waar gaan maken. Dit vernieuwde stadsbestuur zal vanaf dag één namelijk alle zeilen moeten bijzetten om de verhitte gemoederen in grote delen van de stad tot bedaren te brengen. Daarbij zal het college meer tact aan de dag moeten leggen, dan in de afgelopen weken is gebeurd in relatie tot de vreugdevuren. Meer dan ooit hebben we behoefte aan een stadsbestuur dat verbinding weet te brengen tussen zand en veen, aan een stadsbestuur dat er voor iedereen is. Dat zal een forse opgave zijn voor deze coalitie, die haar electorale basis toch vooral heeft op ’t zand.”

Inhoudelijk spreekt het nieuwe coalitieakkoord de ChristenUnie/SGP op veel punten aan. “Ik ben blij dat dit college hard wil blijven werken om Zuidwest weer te laten opbloeien, immers één van de meest kwetsbare delen van onze stad. Maar de tijd van praten is nu wel echt voorbij, het is tijd voor actie. Alleen meer aandacht voor bijvoorbeeld Moerwijk brengt oplossingen niet dichterbij. Laat bewoners in een beschimmelde woning, in een overbelast portiek, in een door ratten geplaagde omgeving, laat díe nu eindelijk merken dat die problemen worden aangepakt en opgelost.”
 
Het doet de fractievoorzitter goed dat dit nieuwe college de zorg voor mensen belangrijker heeft gevonden dan koste wat kost de nul houden als het gaat om iets hogere lasten voor huiseigenaren. “Mooi dat de nieuwe coalitiepartijen zich hierbij hebben laten inspireren door onze tegenbegroting, maar helaas niet voldoende als het gaat om de bezuinigingen op zorg en jeugd. Deze blijven zorgwekkend hoog. Ze worden weliswaar structureel met een kwart getemperd, van ruim € 32 miljoen naar bijna € 25 miljoen, maar voor komend jaar – wat nota bene al over drie weken begint - is al een bezuiniging van ruim € 20 miljoen ingeboekt. Wie gaat hier de prijs voor betalen? We zullen dit nauwlettend blijven volgen, zodat iedereen in de stad de zorg blijft krijgen die hij of zij nodig heeft. Of je nou jonger of ouder bent.” Ook vindt hij het jammer dat er alsnog fors wordt bezuinigd op het gemeentelijk personeel. “Die aloude kaasschaaf-truc vond ik bij het vorige college al een belabberd plan en mijn mening is op dat punt niet veranderd.”
 
Woonbeleid
De voorgenomen maatregelen op het gebied van wonen klinken de fractievoorzitter als muziek in de oren. “Mooi om te zien dat er een zelfbewoningsplicht gaat gelden in wijken waar relatief goedkope woningen voor de neus van starters worden weggekaapt. Daar heb ik vaak voor gepleit, onder andere in onze discussienota. En goed dat er werk wordt gemaakt van het aanpakken van verkamering, door in lijn met ons gezamenlijke initiatiefvoorstel kamerverhuur aan meer dan twee personen vergunningplichtig te maken. Ook de extra 50 miljoen voor sociale woningbouw en starterswoningen is een mooie en broodnodige investering van de nieuwe coalitie.”
 
Grinwis is ook te spreken over de voorgenomen uitbreiding van de capaciteit en de bevoegdheden van de Pandbrigade en de extra werknemers op het terrein van de Bibob in de strijd tegen ondermijning en voor een betere leefbaarheid. “Verder ben ik positief over de plannen op het gebied van het tegengaan van drugs en lachgas – ons initiatiefvoorstel ‘Van het lachgas af’ is overgenomen -, over de aanpak van armoede en schulden en last but not least, over de aandacht die er terecht is voor de integriteit van het stadsbestuur."
 
Risico van regentesk regeren
Grinwis vervolgt: “Ik hoop dat dit college niet alleen samen voor de stad, maar ook samen met de stad zal besturen. Dat het de hand uitsteekt naar de hele stad en naar de hele raad. Wat dat betreft is de prominente aandacht voor het verbeteren van de leefbaarheid en bewoonbaarheid van wijken als Moerwijk, Morgenstond, Bouwlust en Vrederust natuurlijk een goed signaal. Maar het is niet eenvoudig om met vijf partijen een stad te besturen. Laat dit geen regentesk college worden, dat zich opsluit in het IJspaleis en vooral druk is met zichzelf, maar een rechtvaardig college, dat blijvend oog heeft voor de echte noden in de stad die het bestuurt. Echt samen voor de stad, elke dag en voor iedereen.”

Bestemmingsplan oude stadhuis vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Almelo 07-12-2019 19:59

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1282443/173756/oudestadhuisDe ChristenUnie Almelo heeft zich jarenlang ingespannen voor het behoud van het oude stadhuis. Met de goedkeuring van het bestemmingsplan is weer een belangrijke stap gezet.

In juli 2017 konden we al verheugd melden dat sloop van het oude stadhuis van de baan was, en er werd ingezet op herontwikkeling. Nu, meer dan twee jaar later, is ook het bestemmingsplan aangepast. De eerdere wens van grote partijen als VVD en CDA om het pand te slopen, en op deze locatie grondgebonden woningen of een zorginstelling te realiseren, wordt niet meer geuit. Iedereen lijkt enthousiast over het nieuwe plan voor een Stads Huis. Alleen over parkeren ontstond discussie en hebben wij ook zorgen. Het bestemmingsplan zegt dat de ontwikkelaar binnen 100 meter 99 parkeerplaatsen moet realiseren. Als dat niet lukt kan geen omgevingsvergunning worden afgegeven (en gaat het plan dus niet door). Belangrijkste optie is dat de parkeergarage Stadsbaken. Heel veel meer opties zijn er niet binnen 100 meter. Maar juist die parkeergarage kan wel eensherontwikkeld of zelf gesloopt worden, zo bleek tijdens de raadsvergadering op 19 november waar investeringen in deze parkeergarage om deze reden van de agenda werden gehaald.

Zie onderstaand onze bijdrage van Jeanet Buikema:

In het voorliggende bestemmingsplan wordt het mogelijk gemaakt om woningen te realiseren in het voormalige stadhuis. De fractie van de ChristenUnie heeft zich altijd sterk gemaakt voor behoud van dit gebouw en wij zijn dan ook blij dat het oude stadhuis nu een nieuwe functie gaat krijgen. Binnenstedelijk wonen moet ook een nieuwe impuls geven aan reuring in de binnenstad. Dit is ook een van de punten die in het koersdocument binnenstad belangrijk wordt gevonden.

Wij hebben echter nog wel een aantal vragen aan de wethouder: Wonen in de binnenstad brengt ook meer autoverkeer met zich mee. En hieraan gekoppeld meer parkeren. In het bestemmingsplan wordt uitgegaan van de norm van 1 parkeerplaats per woning die gerealiseerd kan worden op 100 meter van het plangebied. Er zal dus voorzien moeten worden in 99 parkeerplaatsen. Als argumentatie voor dit aantal geeft u aan dat de gemeente voor medewerkers van het voormalige stadhuis een restrictief autobeleid heeft gevoerd. En u geeft nu aan: Wanneer dit beleid doorgezet wordt en alternatief vervoer ook daadwerkelijk door de gemeente en de ontwikkelaar/verhuurder gestimuleerd wordt dan kan voor alle functies het minimaal aantal parkeerplaatsen aangehouden worden. Het lijkt me logisch dat de gemeente als werkgever dit van haar werknemers kan vragen. Maar kan de gemeente of de ontwikkelaar/verhuurder dat ook van bewoners vragen? Dat lijkt me een zaak van eigen inzicht van de bewoners en kan toch niet van gemeentewege opgelegd worden? En het houdt ook nog een sterke mate van onzekerheid in zich door de motivatie ALS dit beleid doorgezet wordt. Als het dus niet doorgezet wordt is er weldegelijk een grotere parkeerbehoefte.

En dan komt ook nog de vraag bij ons naar boven waar die parkeerplekken dan gesitueerd moeten worden. U geeft in het plan aan dat de parkeergarage Stadsbaken hier de uitgelezen plek voor is. Een parkeergarage met 375 openbare parkeerplekken moet dan ineens 99 plekken inleveren voor bewoners en hun bezoekers. Afgezien nog van de extra plekken die de overige functies vragen. Twee weken geleden stond de parkeergarage Stadsbaken op de agenda van de raadsvergadering. De garage zou niet brandveilig zijn en er zou veel achterstallig onderhoud zijn. Dit punt is toen van de agenda gehaald omdat er vergaande ontwikkelingen zouden zijn rond het omliggende terrein, inclusief de parkeergarage. Hoe toekomstbestendig is de parkeergelegenheid dan voor de bewoners stel dat de parkeergarage in de gehele gebiedsontwikkeling gesloopt zou worden? Dan is de realisatie van 99 parkeerplekken binnen 100 meter van de woningen niet haalbaar. Of krijgen we in dit gebied dan op het maaiveld een parkeerterrein voor minimaal 99 auto’s?

Een tweede punt waar voor ons nog onduidelijkheid over is, is de exploitatieovereenkomst. In het voorjaar heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van industrieel erfgoed op het Indieterrein. Bij de beantwoording van deze vragen werd verwezen naar de exploitatieovereenkomst die gesloten was met de ontwikkelaar. Deze overeenkomst was echter nooit ter beschikking gesteld aan de Raad en wij konden dus ook niet weten van bepalingen die hierin opgenomen waren over ondermeer het economische belang van de ontwikkelaar. In het bestemmingsplan Oude Stadhuis wordt aangegeven dat dit gebouw de aanduiding “karakteristiek” krijgt.

Kan de wethouder uitleggen wat precies met deze status beoogd wordt? En geldt dat alleen voor de buitenkant of ook voor eventuele kunstwerken in het gebouw? Hoe wordt hier mee omgegaan bij de transformatie van het gebouw? Staan hierover ook afspraken in de exploitatieovereenkomst? U kunt zich voorstellen dat wij nieuwsgierig zijn naar deze overeenkomst, want opnieuw is deze niet opgenomen bij de stukken en kunnen we dus ook niet weten wat hierin met de ontwikkelaar is afgesproken, terwijl in het bestemmingsplan dit stuk bij name genoemd wordt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.