Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

22 documenten

Corona steunmaatregelen verbreden

ChristenUnie ChristenUnie Bunschoten 11-03-2021 20:15

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1366967/50529/img_7827.jpgIn de raadsvergadering van afgelopen donderdag 4 maart hebben we een motie ingediend om de coronasteun voor de ondernemers en organisaties te verbreden. De coaltie en het college konden zich niet in de motie vinden omdat ze vinden dat hier al genoeg aandacht aan gegeven wordt. We hopen dat hier de komende maanden concrete resultaten van te zien zijn, maar hadden liever gezien dat er ingestemd was met de motie zodat er meer aandacht en financiele hulp voor de ondernemers buiten het centrum zou komen

De motie zoals ingediend:Motie `Corona steunmaatregelen verbreden` De raad van de gemeente Bunschoten, in vergadering bijeen op 4 maart 2021; Constaterende dat:

Er een aantal steunmaatregelen voor organisaties en ondernemers zijn genomen in verband met Corona (winkels, horeca, markt, VVV, botters). Deze steunmaatregelen met name gericht zijn geweest op de organisaties en ondernemers in het centrum van het dorp. Dit in eerste instantie een logische gang van zaken was, omdat daar organisaties en ondernemers gevestigd zijn die zwaar getroffen zijn door de corona-maatregelen, maar ook omdat zij steun kregen die gerelateerd was aan een niet geleverde prestatie van de gemeente (marktgelden, precariobelasting) of omdat zij zelf gerelateerd waren aan de gemeente (VVV, botters). Er later ook steun is gegeven die los staat van een prestatie van de gemeente, namelijk de kwijtschelding van de BIZ-bijdrage voor de centrumondernemers. Ook andere ondernemers zijn getroffen door de Corona crisis. Die op gelijkwaardige wijze ondersteund zouden moeten worden.

Roept het college op:

Te onderzoeken hoe we ondernemers buiten het centrum, die vergelijkbaar zijn met de centrumondernemers die coronasteun van de gemeente hebben ontvangen, financieel kunnen ondersteunen vergelijkbaar met de centrumondernemers, en voor 1 mei 2021 met een voorstel te komen. De raad te informeren over organisaties die coronasteun aanvragen of aangevraagd hebben, ook als besloten is deze steun niet te geven.

MKB-Toets in de gemeente Gorinchem

ChristenUnie ChristenUnie Gorinchem 11-11-2020 19:39

Ondernemers moeten zo min mogelijk hinder ondervinden van regels en bureaucratie van de overheid, of dat nu op landelijk of lokaal niveau is. Het kabinet heeft voor landelijke wet- en regelgeving de mkb-toets al ingevoerd. Het is nu de beurt aan provincies en gemeenten. Want juist op lokaal niveau maken mkb- ondernemers het verschil. Zo’n MKB-Toets is een kans voor gemeenten om de lokale economie te versterken en de samenwerking met de lokale bedrijven te verbeteren.MKB-Nederland heeft alle gemeenten opgeroepen om in navolging van het kabinet ook lokaal de MKB- Toets in te voeren. Deze toets moet ervoor zorgen dat maatregelen en gemeentelijk beleid (beter) uitvoerbaar worden voor kleine en middelgrote bedrijven.

Ondernemers klagen steeds meer over toenemende regeldruk. Dit geldt zowel voor maatregelen van de landelijke overheid als van gemeenten. Met name kleinere bedrijven zijn hier veel tijd aan kwijt. Omdat regels vaak niet zijn afgestemd op de praktijk van het mkb - terwijl 98 procent van alle bedrijven tot die categorie behoort - kunnen ondernemers er slecht mee uit de voeten.Samen met regionale en lokale ondernemersverenigingen heeft MKB-Nederland dit voorjaar alle gemeenten een Handreiking gestuurd waarmee ze de MKB-Toets eenvoudig kunnen invoeren.De MKB-Toets wordt vanaf dit jaar een belangrijk onderdeel van de verkiezing MKB-Vriendelijkste gemeente van MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie zal per gemeente inventariseren of de toets daadwerkelijk is ingevoerd.

We hebben daarover de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van de brief van MKB-Nederland met de vraag de MKB-Toets lokaal inte voeren?2. Deelt het college de mening van MKB Nederland, dat de MKB-Toets een instrument is om toteffectieve, uitvoerbare regels en maatregelen te komen voor het mkb en om onnodige regeldrukte voorkomen?3. Gaat het college de MKB-Toets invoeren, zo ja, op welke termijn en op welke wijze?4. Wat gaat het college doen met de uitkomst van de MKB-Toets?5. Op welke termijn en op welke wijze wordt de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de MKB-Toets en het vervolg daarop?

Gelieve bovenstaande vragen schriftelijk te beantwoorden.

De fractie van ChristenUnie-SGP, namens deze,

Training voor startende ondernemer binnenstad Enkhuizen

ChristenUnie ChristenUnie Enkhuizen 05-08-2020 14:29

https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/1318439/63543/winkelstraat.jpgEr komt een extra training door het Startersloket voor startende ondernemers. Dit werd aangegeven in antwoord 3 maart op onze schriftelijke vragen over OZB en leegstand. Daarnaast begrijpen we dat er regelmatig een beroep gedaan wordt op het Ondernemersfonds en dat lijkt ons een goede zaak...

In de belastingnota voor 2020 stond eerst nog de volgende formulering betreffende OZB niet-woningen: “Voor panden die op 1 januari leegstaan, kan geen aanslag worden opgelegd. Om dit tekort te compenseren wordt de leegstand verdisconteerd in het OZB tarief voor eigenaren niet-woning. Het OZB tarief wordt op deze wijze ingezet als extra stimulans voor eigenaren van niet-woningen om leegstand zo veel mogelijk te voorkomen.” Deze tekst klopt niet en dat hebben we aangekaart via enkele schriftelijke vragen eind januari over OZB en leegstand.

De beantwoording door het college, zie hier,  was dat inderdaad deze passage uit de belastingnota geschrapt had moeten worden. Dus dat gaat in de volgende versie aangepast worden. Verder acht het College het helaas niet mogelijk om met aanpassing van tarieven in OZB de bezetting van de winkels in de binnenstad te kunnen stimuleren. https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/1318439/63543/winkelstraat.jpg

Ondernemersfonds

Wel worden via het Ondernemersfonds vele aanvragen gedaan en gehonoreerd om winkelgebieden overal op te knappen, zie ook de site van het Ondernemersfonds.

Daarnaast word hard gewerkt aan het "vergroten van de aantrekkingskracht door de aanwezigheid van verrassende winkels, horeca en cultuur" om dus ook om het ondernemen in Enkhuizen aantrekkelijker te maken.

Extra training

En het college gaf aan dat men met een extra training gaat beginnen. Vooral het startende ondernemerschap in de binnenstad wil men stimuleren met een training door het Startersloket. Daarnaast zijn er meer maatregelen, terug te lezen in de raadsbrief van 10 maart.

Lees ook:

Nieuwe aanpak leegstand.. hoe zit dat? op deze site 15 maart 2019

Erkenning voor sociale ondernemingen

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 10-07-2020 15:18

Door Eppo Bruins op 10 juli 2020 om 17:00

Erkenning voor sociale ondernemingen

In de afgelopen maanden sprak ik in de Tweede Kamer vaak over de economie. In tijden waarin de overheid ongekende economische steun geeft, is het belangrijk om te beseffen wat voor economie we eigenlijk voorstaan. Wat voor bedrijven willen we in dit land? Voor de ChristenUnie zijn dit ondernemingen die niet alleen gaan voor winst op de korte termijn, maar langdurige positieve maatschappelijke impact maken. Sociale ondernemingen zijn daar een fantastisch voorbeeld van. Daarom ben ik blij dat in de kabinetsplannen van vandaag die wettelijk worden erkend.

Sociale ondernemers zetten in hun bedrijfsmodel de maatschappelijke missie voorop. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk kunnen. Ze zijn koplopers op het gebied van duurzaamheid. Of ze strijden tegen uitbuiting. Denk bijvoorbeeld aan organisaties zoals Tony Chocolonely, Fairphone, of Happy Tosti. Deze ondernemingen verdienen in onze samenleving alle ruimte.

Helaas zijn er belemmeringen. Zo is het kiezen van een rechtsvorm voor deze ondernemers ingewikkeld: als een ondernemer kiest voor een stichting, is het lastig om geld te lenen voor zijn investering. Als BV moet de ondernemer elke keer bij een bank uitleggen dat ze bij het bedrijf ‘sociaal’ zijn, en dus op een andere manier kijken naar winst en rendement.

Om dat te veranderen kwam ik in 2018, met steun van Social Enterprise NL (de koepel van sociale ondernemingen), met een plan. Ik wil dat ondernemers zich wettelijk kunnen registreren als sociale (of: maatschappelijke) onderneming. Ik vind dat er heldere criteria moeten komen waar deze ondernemingen dan aan voldoen. Daarmee zorgen we voor wettelijke erkenning voor deze ondernemingen die maatschappelijke impact aantoonbaar als belangrijkste doel hebben.

Vandaag presenteert het kabinet haar voorstel voor maatschappelijke ondernemingen. Ik zie in dat voorstel veel van mijn plan terug. Ondernemers krijgen straks de mogelijkheid om te kiezen voor een maatschappelijke BV. Er komen duidelijke eisen waar zo’n BV aan moet voldoen. Zo is het voor iedereen duidelijk dat deze bedrijven van waarde zijn voor mens, milieu en maatschappij. En lossen we belemmeringen op.

Ik vind dat we deze maatschappelijke ondernemingen verder moeten gaan versterken. De overheid kan bijvoorbeeld sociaal ondernemers fiscaal voordeel geven of bij specifieke aanbestedingen de voorkeur geven aan een maatschappelijke onderneming.

Sociaal ondernemers hebben immers aandacht voor wat echt telt: ze dragen zorg voor de schepping, ze dragen bij een samenleving waarin iedereen mee kan doen, ze gaan uitbuiting tegen. Deze ondernemers verdienen ruim baan. Het kabinetsvoorstel van vandaag is een heel mooie stap vooruit!

Bruggen slaan naar nieuwe toekomst

CDA CDA ChristenUnie Amstelveen 02-07-2020 04:48

Bijdrage CDA-fractievoorzitter Pier Rienks tijdens behandeling Perspectiefnota op 1 juli 2020 Meneer de voorzitter: Ons is gevraagd de perspectiefnota te bespreken in het licht van corona. De perspectiefnota is immers beleidsluw omdat er te veel onzekerheden zijn voor wat betreft de ontwikkelingen van de gemeentefinanciën. Noodzakelijke uitgaven moeten doorlopen maar daar waar je nog kan kiezen wordt het beslismoment uitgesteld tot de behandeling van de begroting in het najaar. Bij het CDA hebben we een paar goede planners aan boord. Die zeiden direct; als je de begroting in de commissie in oktober wilt bespreken moet die in september al klaar zijn. Dan zit daar nog een vakantie tussen. Als je over 8 weken je huiswerk ingeleverd moet hebben voorspel ik u, dat de begroting 2021 bijna net zoveel onzekerheden zal bevatten als de huidige perspectiefnota. De heer Noomen zei het ook al. 2020 zal wel eens een verloren jaar kunnen worden. Bruggen slaan Voorzitter, Amstelveners konden door corona niet meer naar het buitenland, naar school of naar hun werk. Ze bezochten hun vrienden en familie niet meer. De wereld werd voor iedereen niet groter dan een klein eilandje. Maar we zijn nu aangekomen op een moment waarop we naar de toekomst moeten kijken. Hoe ziet Amstelveen eruit na corona en hoe kunnen we de schade die corona heeft aangericht herstellen? Om van ons eiland af te komen moeten we bruggen slaan naar een nieuwe toekomst en bedenken welk Amstelveen we aan de overkant willen begroeten. Om daar een antwoord op te vinden ben ik eerst teruggegaan naar de tijd voor corona. Om precies te zijn naar 10 juli 2019, de dag dat we de perspectiefnota 2020 behandelden. Ik maakte toen melding van 16 projecten, waarvoor geen dekking was. Ik vond de presentatie van al die projecten zonder dekking niet heel chique. Je presenteert projecten alsof het jouw ideeën zijn maar je schuift de betaling door naar een volgend college. Toch waren het stuk voor stuk belangrijke projecten die horen bij een stad in beweging. Bij een stad met een hoog voorzieningenniveau en bij een stad die goed is voor álle inwoners. Het ging goed met de economie, het leek erop dat de projecten vroeg of laat gerealiseerd zouden worden maar… toen kwam corona Tweedeling in de maatschappij Het college ging voortvarend te werk. Er werd direct veel geld vrijgemaakt en ambtenaren maakten overuren bij het geven van hulp aan ondernemers en inwoners die in acute geldnood kwamen. Maar hoe moet het nu verder? Men zegt dat de harde klap nog moet komen. Bij de KLM gaan ontslagen vallen, veel kleine en middelgrote ondernemers gaan failliet en mensen die al een baan zochten zullen nog veel langer aan de zijlijn blijven staan. Voorzitter, laat het niet gebeuren dat corona een verdere tweedeling van de Amstelveense maatschappij ten gevolge heeft. Een tweedeling met meer armoede en kansenongelijkheid. Juist nu zou je moeten investeren in wijkvernieuwing, in verduurzaming van wijken waar de inwoners daar zelf geen geld voor hebben. Want begrijp me goed. Als je van de gemeente subsidie krijgt voor een deel van een groot bedrag bij de aanschaf van zonnepanelen kan je vaak ook wel het hele bedrag betalen. Dat subsidiegeld zou moeten gaan naar die mensen die wel wíllen verduurzamen maar dat helemaal niet kunnen betalen. Verduurzaming zorgt niet alleen voor meer wooncomfort maar het maakt ook uit of je 100 euro bespaart op je energierekening als je weinig verdient dan als je veel verdient. Nog meer gevolgen corona Welke gevolgen heeft die tweedeling nog meer? Waar kunnen we die coronacrisis nog meer de schuld van geven? Ik zal het u vertellen. Groeiende onderwijsachterstand, armoede, huiselijk geweld, werkloosheid en ondermijnende criminaliteit. Daarnaast zal de groep mensen die veel hulp en ondersteuning nodig hebben: mensen zonder werk, mensen met psychische problemen, mensen die in armoede leven; die groep mensen zal groeien en een veel groter beroep doen op de gemeente en de gemeentefinanciën. Denk onorthodox Zoals ik al eerder opmerkte; het college heeft het voortvarend opgepakt maar post-corona vraagt om een langdurige uitbreiding van de bezetting binnen het sociaal domein en specifieke investeringen om de groeiende problemen het hoofd te bieden. Een paar suggesties. Subsidieer bijles om een dreigende leerachterstand te voorkomen. Betaal het lidmaatschap van de sportclub omdat sport niet alleen voor de beweging maar ook sociaal belangrijk is. Verlaag de drempel voor schuldhulpverlening nog veel verder en denk na over de mogelijkheid om mensen die in de problemen zijn geraakt door corona voorrang te geven bij het vinden van een huis. Laten we, als de crisis echt veel dieper wordt dan we ons nu kunnen voorstellen, als de wiedeweerga honderden tiny houses bouwen om in tijdelijke woningen te kunnen voorzien. Denk onorthodox en ga de confrontatie met Den Haag aan door die huisjes tijdelijk in het LIB-gebied neer te zetten. Nood breekt wet Nood breekt wet zou ik zeggen. Investeer daarnaast met voorrang in die projecten die er voor zorgen dat de tweedeling in de Amstelveense maatschappij niet verder toeneemt. Die opgave ziet het CDA als de zoektocht naar het financiële vaccin voor de bestrijding van de coronacrisis. Natuurlijk is dit college al onderweg in die zoektocht. Daarbij nodigt dit college alle partijen uit om met ideeën te komen. Het CDA heeft hier altijd dankbaar gebruik van gemaakt. We zullen dat ook nu weer graag doen. Een raadsbreed akkoord vindt het CDA dan ook niet nodig zoals BBA voorstelt. Daarvoor liggen de standpunten van partijen teveel uitelkaar. Een raadsbreed akkoord veronderstelt de gedachte dat meer verschillende meningen een betere oplossing voor deze crisis betekent. Die gedachte ondersteunt het CDA niet. Hoe gaan we dit betalen? Voorzitter, het CDA was zeer verheugd te lezen in deze perspectiefnota dat dit college een verhoging van de OZB-belasting niet langer als taboe beschouwt. Het CDA heeft dit idee als eerste geopperd. Ik stelde voor de OZB te verhogen in tijden van economische opgang omdat je het dan kan verlagen in crisitijden. Helaas is dat niet gelukt. We stelden niet voor de OZB te verhogen omdat we graag meer belasting betalen maar omdat je als gemeente geen andere keus hebt wil je de hoge kwaliteit die Amstelveen heeft op vele gebieden in stand houden. Nu zitten we midden in de coronacrisis, er zijn sterk oplopende beheeropgaven, er is herontwikkeling nodig van binnenstedelijk gebied, er zijn investeringen nodig in bovenwijkse voorzieningen zoals een zwembad. Dan vraagt het CDA zich af; hoe gaat het college dit betalen? Wat betekent de opmerking in de nota dat de spankracht van de huidige systematiek is bereikt. Kan de wethouder meer inzicht in geven in de manier van financiering in de toekomst van al deze plannen en ambities? Grenzen aan de groei En dan ter afsluiting nog een opmerking over de motie van de Christenunie; een leefbaar Amstelveen. Het CDA is geen voorstander van die motie. Er ligt een bestuursbesluit om uit te zoeken wat de gevolgen zijn voor de groei van de stad. De uitkomsten daarvan zijn zeer interessant. Om te weten wat je wilt maar ook om te weten wat je niet wilt. Wij zijn als CDA helemaal geen voorstander van bouwen in de polder maar weten ook niet hoe je kan groeien naar 125.000 inwoners zonder afbreuk te doen aan groen, bereikbaarheid en leefbaarheid. Laat het onderzoek dit maar uitwijzen. Pas dan kunnen we waarschijnlijk zien dat 125.000 inwoners alleen passen als je de polder aantast. Als dat de uitkomst is dan weten we tenminste zeker dat er voor Amstelveen duidelijke grenzen aan de groei zijn.

SGP stelt vragen inzake MKB-toets Gorinchem

SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 20-05-2020 00:00

 

Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders, als bedoeld in artikel 41 van het reglement van orde voor de gemeenteraad van Gorinchem.

Gorinchem, 14 mei 2020Onderwerp: MKB-Toets in de gemeente Gorinchem

InleidingOndernemers moeten zo min mogelijk hinder ondervinden van regels en bureaucratie van de overheid, of dat nu op landelijk of lokaal niveau is. Het kabinet heeft voor landelijke wet- en regelgeving de mkb-toets al ingevoerd. Het is nu de beurt aan provincies en gemeenten. Want juist op lokaal niveau maken mkb-ondernemers het verschil. Zo’n MKB-Toets is een kans voor gemeenten om de lokale economie te versterken en de samenwerking met de lokale bedrijven te verbeteren.MKB-Nederland heeft alle gemeenten opgeroepen om in navolging van het kabinet ook lokaal de MKB-Toets in te voeren. Deze toets moet ervoor zorgen dat maatregelen en gemeentelijk beleid (beter) uitvoerbaar worden voor kleine en middelgrote bedrijven.Ondernemers klagen steeds meer over toenemende regeldruk. Dit geldt zowel voor maatregelen van de landelijke overheid als van gemeenten. Met name kleinere bedrijven zijn hier veel tijd aan kwijt. Omdat regels vaak niet zijn afgestemd op de praktijk van het mkb - terwijl 98 procent van alle bedrijven tot die categorie behoort - kunnen ondernemers er slecht mee uit de voeten.Samen met regionale en lokale ondernemersverenigingen heeft MKB-Nederland dit voorjaar alle gemeenten een Handreiking gestuurd waarmee ze de MKB-Toets eenvoudig kunnen invoeren.De MKB-Toets wordt vanaf dit jaar een belangrijk onderdeel van de verkiezing MKB-Vriendelijkste gemeente van MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie zal per gemeente inventariseren of de toets daadwerkelijk is ingevoerd.

We hebben daarover de volgende vragen:

Is het college op de hoogte van de brief van MKB-Nederland met de vraag de MKB-Toets lokaal in te voeren? Deelt het college de mening van MKB Nederland, dat de MKB-Toets een instrument is om tot effectieve, uitvoerbare regels en maatregelen te komen voor het mkb en om onnodige regeldruk te voorkomen? Gaat het college de MKB-Toets invoeren, zo ja, op welke termijn en op welke wijze? Wat gaat het college doen met de uitkomst van de MKB-Toets? Op welke termijn en op welke wijze wordt de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de MKB-Toets en het vervolg daarop?

Gelieve bovenstaande vragen schriftelijk te beantwoorden.

De fractie van ChristenUnie-SGP, namens deze,Hoogachtend,Frank M.Th. Barth

Duurzaamheidseisen ook voor nieuwe bedrijven | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 11-03-2020 00:00

Een meerderheid van de Utrechtse politiek wil meer duurzaamheidseisen stellen aan nieuwe bedrijven die zich in de stad willen vestigen. GroenLinks, D66, Student & Starter en ChristenUnie stellen hierover vandaag vragen aan het college.  

GroenLinks raadslid Rachel Heijne: “Utrecht bouwt aan een stad van de toekomst, die voorbereid is op klimaatverandering. Nieuwbouwwoningen en -kantoren moeten vanaf volgend jaar al aan duurzaamheidseisen voldoen. Wat ons betreft gaat dit ook voor nieuwe bedrijven gelden. ” 

De partijen verwijzen naar de gemeente Ede, dat vorig jaar besloot om nieuwe bedrijven te verplichten om een duurzaamheidsplan op te stellen. De verkoop van een stuk grond gaat daar alleen door als de gemeente het plan goedkeurt. De Utrechtse politiek wil van het stadsbestuur weten wat er mogelijk is om nieuwe bedrijven te verplichten duurzaamheidsmaatregelen te nemen.  Bijvoorbeeld door dezelfde eisen te stellen als bij nieuwbouwwoningen en -kantoren of door net als in Ede bedrijven te verplichten een duurzaamheidsplan op te stellen. Heijne: “In een duurzaamheidsplan zijn energiemaatregelen belangrijk, maar willen we bedrijven ook vragen een stapje verder gaan. Bijvoorbeeld door het voorkomen van afval en diervriendelijk bouwen. Wat ons betreft moeten kleine bedrijven hierbij hulp kunnen krijgen van de gemeente.” 

Daarnaast vragen de partijen het stadsbestuur hoe voorkomen kan worden dat nieuwe bedrijven een nieuwe aansluiting op het aardgas aanleggen. Het landelijke verbod hiervoor geldt namelijk niet voor bedrijven. Heijne: “Gelukkig zijn er goede alternatieven voor aardgas. Als we van de ambitie Utrecht Aardgasvrij een succes willen maken, zal iedereen mee moeten doen. Ook bedrijven.”  

Dubbel succes voor de PvdA…

PvdA PvdA ChristenUnie Hellevoetsluis 12-12-2019 08:56

Dubbel succes voor de PvdA bij de behandeling van de begroting van het Waterschap.

We zitten er niet voor niets: We laten zien dat we letten op de centen en daadwerkelijk willen zien wat er bereikt wordt.  Maar ook vinden we dat schoon zwemwater een zaak van het Waterschap is. Vooral vanwege het ombuigen van een mentaliteit. Begin bij jezelf. Praten over grote milieuproblemen en dit aan anderen overlaten, of met kleine stapjes ook hieraan werken.

De Verenigde Vergadering van Hollandse Delta heeft de begroting eindelijk dan toch vastgesteld, na een uitstel van 2 weken.  Het amendement, opgesteld door PvdA’er Cok Sas en Christen Unie, Jantien Froling, met brede steun van alle partijen, is door het college van Dijkgraaf en Heemraden overgenomen.

Kern van de wijziging van het besluit is, dat er voorwaarden verbonden zijn om de begroting vast te stellen met € 204 miljoen aan lasten. Hiervoor is een belastingstijging nodig van 6,74 %. Dit betekent dat de VV op de voet wil volgen hoe de uitvoering nu in 2020 gaat plaatsvinden. Het is onverkoopbaar om meer geld aan burgers en bedrijven te vragen wanneer er niet aan toegekomen wordt om het uit te voeren. Zij wil in maart in een eerste begrotingswijziging resultaten zien over de maatschappelijke effecten die het programma gaat opleveren en welke prestaties minimaal door het college geleverd gaan worden.

Bovendien moet er een nadere onderbouwing van de verwachte kosten komen en een overzicht van risico’s die aan de orde zijn als het gaat om het bereiken van de prestaties. De motie Preventie vervuiling zwemwater pleziervaart, ingediend door Hennie Wiersma-den Dulk van de PvdA, onderdeel van het programma Water en op brede steun kon rekenen, is geheel door het college van D & H overgenomen.

Klik hier om de motie van Hennie Wiersma-den Dulk te lezen Klik hier om het amendement onderbouwing begroting te lezen

Het bericht Dubbel succes voor de PvdA… verscheen eerst op PvdA Voorne.

Onderzoeksmotie ineens keiharde vergunningseis voor vreugdevuren - ChristenUnie/SGP verbijsterd over hoe aansprakelijkheidsverzekeringswens gemeenteraad een eis werd

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 14-11-2019 17:09

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1281611/487158/scheveningen-vreugdevuur.pngFractievoorzitter Pieter Grinwis: “Het college heeft van een onderzoeksmotie een keiharde eis gemaakt om een vergunning al of niet te verlenen. Daarmee gaat het college een stuk verder dan de raadsuitspraak op 17 oktober. Toen stemde de raad namelijk in met een onderzoek naar de mogelijkheid van het opnemen van de aansprakelijkheid als vergunningsvoorwaarde. Door dit nu ineens als harde vergunningsvoorwaarde op te nemen, slaat het college, nog meer dan degenen die de motie in hebben gediend (GroenLinks, VVD, D66 en Partij voor de Dieren) onze in die raadsvergadering gegeven waarschuwing in de wind. Toen waarschuwde ik er namelijk voor dat de bouwers nooit een verzekeraar zullen kunnen vinden die tegen een schappelijk tarief een aansprakelijkheidsverzekering wil afsluiten. Als het mogelijke gevolg van een calamiteit zo groot is, zullen de premies óók bij een kleine kans van optreden onbetaalbaar zijn voor een vrijwilligersorganisatie.”

Grinwis vraagt het college daarom hoe het kan dat de onderzoeksmotie ineens uitgelopen is op een harde vergunningsvoorwaarde. “Door te zeggen dát de aansprakelijkheid geregeld kan worden met een verzekering heeft het college alleen de vraag: ‘kan het?’ beantwoord. Maar hebben ze ook bedacht wat de praktische consequenties voor de bouwers zijn, als ze zo'n voorwaarde stellen? Kunnen we met de torenhoge, voor een vrijwilligersorganisatie onbetaalbare premies voor een aansprakelijkheidsverzekering in het achterhoofd, dit redelijkerwijs wel van hen verwachten? De vraag stellen is hem beantwoorden.”

Grinwis vraagt zich naar aanleiding hiervan af met welke grondhouding het stadsbestuur eigenlijk kijkt naar de vergunningaanvragen. “Wil je graag een vergunning afgeven en gun je Scheveningen en Duindorp een verantwoord vreugdevuur, of ga je als een boekhouder te werk, waarbij aan alle eisen, inclusief de onredelijke, onverkort moet zijn voldaan? De gemeente verschuilt zich toch niet achter een lijstje af te vinken criteria om daarna droog te constateren dat niet is voldaan aan alle criteria en dus de vergunning niet kan worden verleend? Ik ben benieuwd wat het antwoord van het stadsbestuur hierop is.” Hij heeft het college met klem verzocht de vragen mee te wegen bij de besluitvorming en te beantwoorden vóór het raadsdebat over de vergunningen op 28 november.

PFAS

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA Tytsjerksteradiel 09-11-2019 17:19

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1281404/551271/modder

Wat is PFAS?PFAS is de naam van een groep stoffen die van nature niet voorkomen in onze leefomgeving. PFAS dat in de bodem terechtkomt vergaat niet en stapelt zich dus door de jaren op. In 85% van de grondmonsters die worden genomen blijkt PFAS te zitten. Om te voorkomen dat deze giftige stoffen zich nog meer verspreiden heeft het Rijk deze zomer strenge regels ingesteld voor het verplaatsen van grond. Voordat grond verplaatst kan worden, moet eerst de hoeveelheid PFAS gemeten worden. De norm voor grond in landbouw- en natuurgebieden is gesteld op 0,1 microgram (dat is 0,0000001 gram!). In de praktijk betekent dat dat zodra er PFAS in de grond wordt gemeten een grondverzet-, bagger- of hoveniersbedrijf die grond nergens meer kwijt kan. Hierdoor zitten veel bedrijven op slot.

Wat kan de gemeente doen?Staatssecretaris van Velthoven heeft het RIVM gevraagd om rond 1 december met gegevens te komen die kunnen helpen bij het vaststellen van andere normen. Veel bedrijven staat het water echter nu al aan de lippen. Om die reden kwam de raad van Tytsjerksteradiel donderdag bijeen voor een spoeddebat. VVD, PvdB en PvdA riepen tijdens dit debat in een motie op om in Tytsjerksteradiel tijdelijk onze eigen normen vast te stellen. Alhoewel de fractie van de ChristenUnie grote zorgen heeft over onze lokale ondernemers, hebben wij in het debat een aantal inhoudelijke argumenten ingebracht waarom het geen goed idee is om op dit moment af te wijken van de landelijke norm.

Voordat grond vervoerd mag worden, moet eerst de PFAS-waarde worden vastgesteld. Zo’n onderzoek duurt weken. Andere normen geven de ondernemers dus geen onmiddellijke verlichting. Als Tytsjerksteradiel als enige gemeente in de regio hogere normen hanteert, kan PFAS-grond uit de wijde omtrek alleen in onze gemeente gestort worden. Dit maakt Tytsjerksteradiel het afvoerputje van Fryslân. We gaan in december tegen problemen aanlopen als de norm die wij nu stellen voor Tytsjerksteradiel hoger blijkt te liggen dan de norm waar het Rijk dan mee komt. We weten nog te weinig over de schadelijke gevolgen van PFAS voor mens en natuur om daar als lokale politici een eigen oordeel over te vellen.

De motie van de oppositiepartijen is verworpen. Dat betekent niet dat Tytsjerksteradiel stil gaat zitten wachten tot het Rijk in actie komt. Alle Friese gemeenten hebben samen met de FUMO een plan gemaakt voor de hele provincie. De bodemkwaliteitskaarten worden z.s.m. aangevuld met gegevens over de PFAS-waarde van de grond, zodat inzichtelijk is welke PFAS-waarde de grond op verschillende plaatsen heeft. In de tussentijd wordt in de gemeenten tijdelijke opslag van grond mogelijk gemaakt. Ook het graven van bijvoorbeeld sleuven voor kabels kan gewoon doorgaan. Die grond wordt immers op dezelfde plek teruggeplaatst. Daarnaast wordt er in Tytsjerksteradiel gekeken of de hoeveelheid grond die particulieren bij het composteerterrein mogen brengen verhoogd kan worden.

Doen andere gemeenten meer?In de media ontstaat het beeld dat in Noardeast Fryslân meer gedaan wordt om ondernemers tegemoet te komen dan in andere gemeenten. Dat is niet het geval. Het enige verschil met Tytsjerksteradiel is dat het de raad in Noardeast Fryslan gelukt is een duidelijk signaal te geven. De motie die in Tytsjerksteradiel voorlag was erg gedetailleerd en verstrekkend en kon daardoor niet als symbolische oproep worden beschouwd. Politiek gezien een gemiste kans! Een tweede motie, die unaniem werd aangenomen, wordt het college opgeroepen om ons ongenoegen over de destructieve PFAS-regels over te brengen en de kosten te verhalen op het Rijk.

De ChristenUnie roept ondernemers en gemeente op; zoek elkaar op! Ga samen creatief op zoek naar wat binnen de onwerkbare kaders van het Rijk toch lokaal geregeld kan worden!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.