Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

130 documenten

Francijn Brouwer en Rick van Rumpt geïnstalleerd als raadslid voor bestuursperiode 2022-2026

ChristenUnie ChristenUnie Zoetermeer 18-04-2022 17:45

https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1421812/517797/2022-03-30 [Kleine foto] Francijn Brouwer en Rick van Rumpt op de avond van hun installatie als gemeOp woensdag 30 maart 2022 zijn Francijn Brouwer en Rick van Rumpt geïnstalleerd als gemeenteraadslid. Zij zijn daarmee namens onze fractie lid van de nieuwe gemeenteraad van Zoetermeer voor de bestuursperiode 2022-2026.

Tijdens deze eerste raadsvergadering van de nieuwe gemeenteraad van Zoetermeer legden alle 39 benoemde raadsleden de eed of belofte af. Francijn Brouwer (zie hier) en Rick van Rumpt (zie hier) legden hierbij de eed af.Tijdens de raadsvergadering stond er ook een duidingsdebat op de agenda. Hierbij gaven alle politieke partijen aan wat de verkiezingsuitslag voor hen betekent en hoe zij hun rol zien in de coalitie- en collegevorming. De bijdrage van fractievoorzitter Francijn Brouwer aan dit debat is hier terug te bekijken.Maidenspeech van Rick van RumptOp maandag 4 april stond er een debat op de agenda van de gemeenteraadsvergadering om de uitslag van het half maart gehouden referendum over het Afval- en grondstoffenbeleidsplan 2021 te duiden. Tijdens dit referendum heeft een overgrote meerderheid (81%) van de kiezers tegen het voorgenomen afvalbeleid gestemd. Tijdens dit duidingsdebat gaven de partijen in de richting van de kiezers en elkaar aan hoe zij tegen de uitslag aankijken. Namens de fractie gaf Rick van Rumpt onze politieke inbreng in dit bijdrage. Dit was ook zijn maidenspeech. Zo wordt de eerste toespraak van een gemeenteraadslid in een plenaire vergadering van de gemeenteraad genoemd.Zijn maidenspeech is hier terug te kijken.https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1421812/517797/2022-03-30 Francijn Brouwer en Rick van Rumpt op de avond van hun installatie als gemeenteraadslid

Wim-Henk Peggeman (#7) stelt zich voor

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 09-03-2022 08:43

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1419527/58129/wimhenk fb def.jpg

Mijn naam is Wim-Henk Peggeman, ik ben getrouwd en ben vader van twee kinderen. We wonen sinds 2011 in het dorp Oosterwolde, een mooie warme gemeenschap.

Ik ben registeraccountant en in mijn dagelijkse werk betrokken bij een aantal fondsen die financiële oplossingen bieden op het gebied verduurzaming en andere maatschappelijke thema’s. Binnen ons dorp ben ik als één van de initiatiefnemers betrokken geweest bij het project Hart van Oosterwolde. Een mooi project dat bijdraagt aan het behoud van een actieve en levendige gemeenschap.

In Gods woord leren we hoe belangrijk het is om naar elkaar om te zien; om niet te gaan voor eigen gewin, maar voor een gezamenlijk doel. Omzien naar de zwakkere die een minder grote stem heeft of die het moeilijk vindt zijn stem te laten horen. Ik wil als raadslid een bijdrage leveren aan een maatschappij waar we meer oog hebben voor elkaar en waar we in staat zijn om onze eigen belangen opzij te zetten om een ander te laten groeien.

Kieskompas in Amstelveen: bepaal uw stem!

ChristenUnie ChristenUnie Amstelveen 21-02-2022 19:29

https://amstelveen.christenunie.nl/k/n5997/news/view/1417815/300566/Kieskompas Logo 5.png

Inwoners van 35 gemeenten hebben geluk: zij kunnen een Kieskompas raadplegen bij het bepalen van hun stem voor de gemeenteraadsverkiezingen. De meeste Kieskompassen zijn vanaf donderdag 17 februari te vinden op kieskompas.nl. Ook in Amstelveen is deze te raadplegen en wel op amstelveen.kieskompas.nl

De stellingen in een Kieskompas zijn samen met de betrokken partijen vastgesteld. De methodiek van Kieskompas garandeert dat de politieke partijen voldoende van elkaar verschillen op deze stellingen. Bovendien is Kieskompas de enige stemhulp die de standpunten van alle partijen controleert. Dit geeft de kiezers de garantie dat de informatie in een Kieskompas volledig en betrouwbaar is.

“Wij hebben de afgelopen weken ruim 10.000 standpunten van 352 politieke partijen gecheckt”, aldus Max Wastiaux, projectmanager van Kieskompas. “Bij twijfel hebben we contact opgenomen en de partijen gevraagd om hun standpunt verder toe te lichten of ander bewijs aan te leveren. Al deze informatie is te vinden in het Kieskompas.”

ChristenUnie/SGP treedt Haagse kiezer met vertrouwen tegemoet

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 10-02-2022 14:18

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1416509/487158/Logo-vierkantAls het aan de Haagse kiezers ligt, kan de ChristenUnie/SGP haar succesvolle werk in de gemeenteraad voortzetten. Naast een kleine procentuele groei springt de hoge kiezerstrouw uit de vandaag verschenen peiling. 91% van de mensen die de vorige keer op de partij heeft gestemd zou dat nu weer doen. Lijsttrekker Judith Klokkenburg: ‘’Het is een peiling, een momentopname, maar laat wel zien wat we in de stad zien en horen. Er blijf behoefte aan een constructief, christelijk-sociaal geluid in Den Haag. Omdat het verschil maakt.’’

Klokkenburg kijkt uit naar de campagne en met vertrouwen naar de verkiezingen op 14, 15 en 16 maart. “Er is echt wat te kiezen. Met partijen die elkaar nu al bijna niet kunnen luchten zijn wij een aantrekkelijk alternatief. Met politiek op de inhoud en de missie om recht te doen aan mensen in de verdrukking. Aan daklozen, een oververhitte woningmarkt, mensen met schulden en de overlast van afval.  En omdat wij geloven in de kracht van samen. In de kracht van de stad, betrokken vrijwilligers, kerken en organisaties.’’

De komst van het referendum en de angst voor het volk

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Nederland 18-09-2020 09:43

Het referendum was ooit vooral populair bij hoger opgeleide en politiek betrokken burgers, die meer individuele invloed wilden op de politieke besluitvorming. Na de korte ervaringen met het raadgevend referendum werd het middel ontdekt door andere groepen mensen, vooral door kiezers die lager zijn opgeleid en weinig vertrouwen hebben in de politiek. Mensen die niet de hele dag met de Haagse politiek bezig zijn, maar wél een middel willen om de politici te corrigeren als zij dat nodig vinden. In korte tijd kreeg de discussie over het referendum een heel ander karakter. Lange tijd hadden politici zich verzet tegen het referendum omdat zij meenden dat dit in strijd zou zijn met onze parlementaire democratie. Nu bleek het referendum juist een middel om het parlementaire stelsel te versterken en het vertrouwen in de democratie te herstellen. De nieuwe discussie leidde tot een andere uitkomst.

PvdA en GroenLinks, D66 en ChristenUnie, partijen die tweeënhalf jaar geleden nog tégen waren, lijken komende dinsdag vóór het bindend referendum te stemmen. Daarmee tekent zich nu een brede meerderheid af. Alleen VVD, CDA en SGP zijn nog principieel tégen. Die brede steun is nodig omdat voor invoering van dit bindend referendum ook een wijziging nodig is van de Grondwet. Dat betekent dat na de verkiezingen de wet opnieuw moet worden behandeld en dan de steun nodig heeft van tweederde van het parlement. Een aantal partijen heeft vorige week gebruik gemaakt van de mogelijkheid om flinke ‘drempels’ op te werpen voor het houden van een referendum. D66 wil voorkomen dat referenda kunnen worden gehouden over Europese verdragen. De ChristenUnie heeft een ‘uitkomstdrempel’ vastgelegd, zodat een flinke opkomst nodig is om een wet daadwerkelijk van tafel te halen.

In het Kamerdebat heb ik me tégen deze voorstellen uitgesproken, maar ik vrees dat die het dinsdag tóch zullen halen. Voor veel politici zijn hoge drempels nodig om te voorkomen dat het referendum door mensen ‘gemakkelijk’ zal worden gebruikt. Ik zie hoge drempels vooral als een uiting van angst voor het volk. Maar goed, ook met deze drempels zetten we een grote stap op weg naar een referendum. Dit kan de grootste democratisering worden sinds de invoering van het algemeen kiesrecht. Als de kiezers VVD, CDA en SGP na de verkiezingen van maart niet al te groot maken zit die tweederde meerderheid er straks ook in. Als ik terugkijk naar de afgelopen jaren lijkt de afschaffing van het raadgevend referendum tóch zinvol geweest. Het lijkt erop dat de afschaffing van dit oefenreferendum voor veel partijen alsnog de weg heeft vrijgemaakt om steun te geven aan dit écht bindende referendum.

De raad versnipperd over Snippergroen | Langedijk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Langedijk 14-09-2020 00:00

Snippergroen is een langlopend project van de gemeente over (kleine) stukjes grond, die in gebruik zijn bij de burger, maar volgens de gemeente eigendom zijn van de gemeente. De stukjes grond zijn in veel gevallen het gevolg van de grote ruilverkaveling in de jaren 70. Sloten werden gedempt, wegen aangelegd. Hierbij ontstonden overal stukjes grond, waarvan het gebruik veelal aan de aangrenzende bewoner werd overgelaten. De burger krijgt nu de keus: of voor het gebruik betalen (huur of koop), of van het gebruik afzien. Van wie is nu eigenlijk dit stukje grond, is de gestelde vraag hierbij. In 2009 is hierover door de raad een beleidsnota vastgesteld; in 2018 is het beleid door het college aangescherpt. Doel van beoogd beleid was: rechtvaardigheid, billijkheid en tijdigheid.

Diverse fracties worden door allerlei inwoners/grondeigenaren aangesproken over het door de gemeente gevoerde beleid. Voldoende reden voor de fractie van GroenLinks om een oplegnotie op te stellen over het project Snippergroen en deze voor verdere discussie in te brengen in het eerste forum na het zomerreces. Na bespreking in het Forum Dorp & Ruimte op 27 augustus besloten de fracties van GroenLinks, Christen Unie en Kleurrijk een motie aan de raad voor te leggen, waarin de raad verzocht een onderzoek te starten naar problematische gevallen van grondbezit in het kader van Snippergroen.

voor een impressie van de behandeling in de raad, klik <hier> voor terugkijken van de discussie in het Forum Dorp & Ruimte van 27 augustus, klik <hier> en ga naar agendapunt 4 voor terugkijken van de behandeling in de raad van 8 september, klik <hier> en ga naar agendapunt 15

Signalen en ervaringen met de uitvoering van het beleid Snippergroen melden, klik <hier>

Beheerder bij kamerverhuur voortaan verplicht in Arnhem

D66 D66 ChristenUnie PvdA Arnhem 30-06-2020 08:57

Sinds 27 juni zijn verhuurders van vijf of meer kamers verplicht om een beheerder bij de gemeente aan te melden. Deze beheerder moet bereikbaar zijn voor kamerbewoners en omwonenden om overlast tegen te gaan. Dit is het gevolg van het initiatiefvoorstel ‘Geregeld beheer bij kamerverhuur’ van D66, ChristenUnie, PvdA, Arnhem Centraal en de Arnhemse Ouderenpartij.

De initiatiefnemers hebben twee jaar gewerkt aan dit voorstel, om overlast tegen te gaan zonder de kamerverhuur zelf te verhinderen. “Net zoals soms één kamergewijs verhuurd pand veel overlast veroorzaakt, kunnen ook heel veel kamerbewoners helemaal geen overlast veroorzaken”, benadrukt D66-raadslid Mattijs Loor. “Het tegengaan van overlast begint bij het kunnen aangaan van een gesprek. Juist daarom is het van belang een goede beheerder te hebben.”

Direct effect

Het initiatiefvoorstel is aanvullend op het Plan van Aanpak van het Arnhemse college van B en W. Waar het initiatiefvoorstel direct geldende regels geeft om overlast aan te pakken heeft het collegeplan pas op langere termijn concreet effect. Beide voorstellen werden in de raadsvergadering van 17 juni aangenomen. Mattijs Loor: “Het is goed dat de overige plannen van het college zijn aangepast, zodat ook in de toekomst in Arnhem kamerverhuur goed mogelijk blijft. We zijn immers niet tegen kamerbewoners, maar wel tegen overlast.”

Ook voor bestaande panden

In tegenstelling tot de regelingen van het college gelden de regels uit het initiatiefvoorstel ‘Geregeld beheer’ ook voor alle bestaande kamerverhuurbedrijven. Dat maakt het makkelijker om juist in die wijken op te treden waar nu veel overlast is en eigenaren hun verantwoordelijkheid niet nemen. Eigenaren van panden hebben vier weken de tijd om hun beheerder aan te melden bij de gemeente.

GroenLinks en ChristenUnie dienen initiatiefwet in tegen hatecrimes

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Nederland 29-06-2020 10:14

Door Webredactie op 29 juni 2020 om 12:11

GroenLinks en ChristenUnie dienen initiatiefwet in tegen hatecrimes

Gert-Jan Segers dient samen met GroenLinks-Kamerlid Kathalijne Buitenweg vandaag een wetsvoorstel in om de strafmaat voor hatecrimes te verhogen. Met de nieuwe wet wordt de maximale straf voor misdrijven met een discriminatoir motief verhoogd.

Gert-Jan Segers: “De bescherming van minderheden is de lakmoesproef voor iedere samenleving. En dus moeten we opstaan tegen geweld gericht op joden, op homo’s, op mensen die vanwege hun huidskleur te maken krijgen met racisme. We willen dat hatecrimes zwaarder gestraft kunnen worden en geven daarmee het signaal dat we het zwaar opnemen als je iemand bedreigt of aanvalt omdát iemand homo, jood of zwart is. Door dit soort discriminatoir geweld doe je namelijk niet alleen een persoon iets aan, maar bedreig je indirect een hele groep mensen die over hun schouder moeten kijken of zij misschien de volgende zijn.”

Voorbeelden

Hatecrimes komen veelvuldig voor. Zoals de mishandeling van een man uit Almelo vanwege zijn huidskleur. Of van de mannen die in Arnhem hand in hand liepen. Zoals de veelvuldige vernielingen bij het Amsterdams joodse restaurant HaCarmel. En de bekladding van gebedshuizen met haatdragende slogans.

Deze strafbare feiten hebben een extra grote impact op slachtoffers omdat ze voortkomen uit haat om wie ze zijn. Daarmee raakt het ook de rest van de samenleving. Want ook andere mensen die zich met hen identificeren kunnen zich hierdoor met rede bedreigd voelen. Dat zet de bijl aan de wortel van de rechtsstaat die iedereen in staat hoort te stellen om zonder geweld en angst het eigen leven vorm te geven.

Kathalijne Buitenweg (Tweede Kamerlid namens GroenLinks): “Ons strafrecht dient slachtoffers recht te doen en de norm van gelijkwaardigheid te bevestigen. We falen op beide fronten als een discriminerend motief in de rechtszaal niet eens aan de orde komt.”

Onderzoek

Onderzoek wijst uit dat het discriminatieaspect nu gaande het strafproces meestal uit beeld verdwijnt. Maar een bestraffing van hatecrimes alsof het ‘gewone’ vernieling of ‘gewone’ mishandeling is, doet geen recht aan slachtoffers. Omdat de discriminatoire drijfveer bij delicten vaak onbenoemd blijft ontstaat bij slachtoffers de gedachte dat het niet als belangrijk geacht wordt. Gevolg: slachtoffers doen geen aangifte van wat hen is overkomen.

Het initiatiefwetsvoorstel tegen hatecrimes dat vandaag wordt ingediend neemt het discriminatieaspect als wettelijke strafverzwaringsgrond op in het Wetboek van Strafrecht. Als een strafbaar feit met een discriminatoir oogmerk wordt begaan, dan kan de daarop gestelde gevangenisstraf of hechtenis met een derde worden verhoogd.

Uit onderzoek van het WODC blijkt dat het al vaak misgaat bij de aangifte. Discriminatie wordt door de politie vaak niet geregistreerd en komt daardoor niet bij het Openbaar Ministerie terecht. In 2019 zijn er slechts 47 veroordelingen geweest in zaken met een discriminatieaspect, blijkt uit het overzicht discriminatiecijfers van het Openbaar Ministerie.

GroenLinks en ChristenUnie dienen initiatiefwet in tegen hatecrimes | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Zeewolde 29-06-2020 00:00

Kamerleden Kathalijne Buitenweg van GroenLinks en Gert-Jan Segers van de ChristenUnie dienen vandaag hun wetsvoorstel in om de strafmaat voor hatecrimes te verhogen. Met de nieuwe wet wordt de maximale straf voor misdrijven met een discriminatoir motief verhoogd.  

Kathalijne Buitenweg (GroenLinks): “Ons strafrecht dient slachtoffers recht te doen en de norm van gelijkwaardigheid te bevestigen. We falen op beide fronten als een discriminerend motief in de rechtszaal niet eens aan de orde komt.”

Gert-Jan Segers (ChristenUnie): “De bescherming van minderheden is de lakmoesproef voor iedere samenleving. En dus moeten we opstaan tegen geweld gericht op joden, op homo’s, op mensen die vanwege hun huidskleur te maken krijgen met racisme.”

Voorbeelden

Hatecrimes komen veelvuldig voor. Zoals de mishandeling van een man uit Almelo vanwege zijn huidskleur. Of van de mannen die in Arnhem hand in hand liepen. Zoals de veelvuldige vernielingen bij het Amsterdams joodse restaurant HaCarmel. En de bekladding van gebedshuizen met haatdragende slogans.

Deze strafbare feiten hebben een extra grote impact op slachtoffers omdat ze voortkomen uit haat om wie ze zijn. Daarmee raakt het ook de rest van de samenleving. Want ook andere mensen die zich met hen identificeren kunnen zich hierdoor met rede bedreigd voelen. Dat zet de bijl aan de wortel van de rechtsstaat die iedereen in staat hoort te stellen om zonder geweld en angst het eigen leven vorm te geven.

Segers: “We willen dat hatecrimes zwaarder gestraft kunnen worden en geven daarmee het signaal dat we het zwaar opnemen als je iemand bedreigt of aanvalt omdát iemand homo, jood of zwart is. Door dit soort discriminatoir geweld doe je namelijk niet alleen een persoon iets aan, maar bedreig je indirect een hele groep mensen die over hun schouder moeten kijken of zij misschien de volgende zijn.” 

Onderzoek

Onderzoek wijst uit dat het discriminatieaspect nu gaande het strafproces meestal uit beeld verdwijnt. Maar een bestraffing van hatecrimes alsof het ‘gewone’ vernieling of ‘gewone’ mishandeling is, doet geen recht aan slachtoffers. Omdat de discriminatoire drijfveer bij delicten vaak onbenoemd blijft ontstaat bij slachtoffers de gedachte dat het niet als belangrijk geacht wordt. Gevolg: slachtoffers doen geen aangifte van wat hen is overkomen.

Het initiatiefwetsvoorstel tegen hatecrimes dat vandaag wordt ingediend neemt het discriminatieaspect als wettelijke strafverzwaringsgrond op in het Wetboek van Strafrecht. Als een strafbaar feit met een discriminatoir oogmerk wordt begaan, dan kan de daarop gestelde gevangenisstraf of hechtenis met een derde worden verhoogd. 

Uit onderzoek van het WODC blijkt dat het al vaak misgaat bij de aangifte. Discriminatie wordt door de politie vaak niet geregistreerd en komt daardoor niet bij het Openbaar Ministerie terecht. In 2019 zijn er slechts 47 veroordelingen geweest in zaken met een discriminatieaspect, blijkt uit het overzicht discriminatiecijfers van het Openbaar Ministerie.

GroenLinks en ChristenUnie dienen initiatiefwet in tegen hatecrimes | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Rotterdam Charlois 29-06-2020 00:00

Kamerleden Kathalijne Buitenweg van GroenLinks en Gert-Jan Segers van de ChristenUnie dienen vandaag hun wetsvoorstel in om de strafmaat voor hatecrimes te verhogen. Met de nieuwe wet wordt de maximale straf voor misdrijven met een discriminatoir motief verhoogd.  

Kathalijne Buitenweg (GroenLinks): “Ons strafrecht dient slachtoffers recht te doen en de norm van gelijkwaardigheid te bevestigen. We falen op beide fronten als een discriminerend motief in de rechtszaal niet eens aan de orde komt.”

Gert-Jan Segers (ChristenUnie): “De bescherming van minderheden is de lakmoesproef voor iedere samenleving. En dus moeten we opstaan tegen geweld gericht op joden, op homo’s, op mensen die vanwege hun huidskleur te maken krijgen met racisme.”

Voorbeelden

Hatecrimes komen veelvuldig voor. Zoals de mishandeling van een man uit Almelo vanwege zijn huidskleur. Of van de mannen die in Arnhem hand in hand liepen. Zoals de veelvuldige vernielingen bij het Amsterdams joodse restaurant HaCarmel. En de bekladding van gebedshuizen met haatdragende slogans.

Deze strafbare feiten hebben een extra grote impact op slachtoffers omdat ze voortkomen uit haat om wie ze zijn. Daarmee raakt het ook de rest van de samenleving. Want ook andere mensen die zich met hen identificeren kunnen zich hierdoor met rede bedreigd voelen. Dat zet de bijl aan de wortel van de rechtsstaat die iedereen in staat hoort te stellen om zonder geweld en angst het eigen leven vorm te geven.

Segers: “We willen dat hatecrimes zwaarder gestraft kunnen worden en geven daarmee het signaal dat we het zwaar opnemen als je iemand bedreigt of aanvalt omdát iemand homo, jood of zwart is. Door dit soort discriminatoir geweld doe je namelijk niet alleen een persoon iets aan, maar bedreig je indirect een hele groep mensen die over hun schouder moeten kijken of zij misschien de volgende zijn.” 

Onderzoek

Onderzoek wijst uit dat het discriminatieaspect nu gaande het strafproces meestal uit beeld verdwijnt. Maar een bestraffing van hatecrimes alsof het ‘gewone’ vernieling of ‘gewone’ mishandeling is, doet geen recht aan slachtoffers. Omdat de discriminatoire drijfveer bij delicten vaak onbenoemd blijft ontstaat bij slachtoffers de gedachte dat het niet als belangrijk geacht wordt. Gevolg: slachtoffers doen geen aangifte van wat hen is overkomen.

Het initiatiefwetsvoorstel tegen hatecrimes dat vandaag wordt ingediend neemt het discriminatieaspect als wettelijke strafverzwaringsgrond op in het Wetboek van Strafrecht. Als een strafbaar feit met een discriminatoir oogmerk wordt begaan, dan kan de daarop gestelde gevangenisstraf of hechtenis met een derde worden verhoogd. 

Uit onderzoek van het WODC blijkt dat het al vaak misgaat bij de aangifte. Discriminatie wordt door de politie vaak niet geregistreerd en komt daardoor niet bij het Openbaar Ministerie terecht. In 2019 zijn er slechts 47 veroordelingen geweest in zaken met een discriminatieaspect, blijkt uit het overzicht discriminatiecijfers van het Openbaar Ministerie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.