Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

10 documenten

Maidenspeech van FVD-senator Paul Cliteur over de staat van de rechtsstaat

Forum voor Democratie Forum voor Democratie D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Nederland 30-10-2019 17:00

FVD mocht als grootste oppositiefractie in de Eerste Kamer op 29 oktober beginnen op de Algemene Politieke beschouwingen. Fractievoorzitter Paul Cliteur heeft toen een betoog gehouden over de democratische rechtsstaat, omdat deze in een versplinterde wereld het enige culturele erfgoed is dat we delen. Uitdagingen voor de rechtsstaat zijn onder andere de drugscriminaliteit die Amsterdam tot een “failed city” maken en het jihadistisch terrorisme dat het kabinet niet onder controle heeft.

Mijnheer de voorzitter,Ik zou vandaag mijn bijdrage aan de Algemene Politieke Beschouwingen, tevens mijn maidenspeech, willen wijden aan de democratische rechtsstaat. Mijn beschouwingen zullen zich dan richten op Justitie en Veiligheid, Immigratie en Asiel, Binnenlandse Zaken en Sociale Zaken. Ik zal eerst vertellen waarom.

Wat wij niet delenMijn eigen partij heet “Forum voor Democratie”. Het zou natuurlijk fijn zijn wanneer u allemaal diep doordrongen zou zijn van de juistheid van de ideologie van mijn partij. Dat u allemaal zou weten dat de wereld bestaat uit ongeveer 200 soevereine natiestaten. En dat die natiestaat grenzen nodig heeft. De natiestaat als kwetsbaar vaasje.

Maar ik weet natuurlijk dat ik mijn eigen ideologie niet als gedeeld kan veronderstellen.

In die situatie zitten trouwens alle sprekers vandaag.

Mijn vrienden van de CDA-fractie moeten leven met het feit dat we niet allemaal cultuurchristenen zijn.

Mijn vrienden de VVD moeten leven met het feit dat onze collega’s van de SP of PvdA het liberalisme de verkeerde keuze zullen vinden.

Mijn vrienden van de PVV moeten leven met het feit dat vele collega’s van D66 niet zullen begrijpen waarom je de islam op een hele andere manier zou moeten bekijken dan het christendom, jodendom, boeddhisme of hindoeïsme.

En mijn vrienden van de Partij voor de Dieren moeten constateren dat van diervriendelijkheid tijdens onze debatten weinig overblijft in het restaurant.

Dit is de tragiek van het moderne leven. De tragiek van de diversiteit. 

Wat wij delenMaar er is ook gemeenschappelijkheid en dat brengt mij bij het eigenlijke onderwerp van mijn beschouwingen. Hier begint het goede nieuws, mijnheer de voorzitter, want bij het bestuderen van de begrotingsstukken en de Troonrede viel mij op dat telkens een beroep wordt gedaan op een gedeeld erfgoed dat door niemand ter discussie wordt gesteld. Ik heb geconstateerd dat in al die stukken voortdurend wordt gesproken over – en daar komt het – de “democratische rechtsstaat”. En dat is dus best hoopvol. We hebben ook een gedeeld huis. Het huis van de rechtsstaat.

Over die rechtsstaat zou ik wat Algemeen Politieke Vragen aan u willen voorleggen.

Het verschil tussen een staat en een rechtsstaatDan is de eerste stap die we moeten maken, denk ik, dat een rechtsstaat een staat is. Een staat is een organisatie die als doel heeft het vreedzaam samenleven van een groep van mensen (“de bevolking”) op het grondgebied van die staat. En dat kan alleen als die staat macht en gezag kan uitoefenen op dat grondgebied. Kan de staat dat niet, dan is die staat geen “staat”.

Nu de rechtsstaat. Een rechtsstaat is een staat die heeft besloten zijn eigen macht te laten beperken door het recht.

De rechtsstaat is dus zelfbeperking: een rechtsstaat acht zich aan zijn eigen wetten gebonden. De staat is beperking van ieder ander die de pretentie heeft macht te kunnen uitoefenen op het grondgebied. 

Forum van Democratie is van mening dat de komende jaren een aantal uitdagingen op ons afkomt en die kan je verdelen in:

Uitdagingen voor de staatUitdagingen voor de rechtsstaat

Ik begin met de staat.

De criminele uitdaging voor de staatEr is in de politiek al veel aandacht geweest voor het rapport De achterkant van Amsterdam: een verkenning van drugsgerelateerde criminaliteit (Tops en Tromp). Als je dat rapport gelezen hebt dan kan je toch eigenlijk niet tot een andere conclusie komen dan dat Amsterdam een soort failed state is? Of misschien moeten we zeggen failed city?

Ik heb de indruk dat de bevindingen van dat rapport pas na de moord op advocaat Wiersum echt zijn ingedaald. Van wie is de stad nu eigenlijk? En het is verdraaid moeilijk daarop te antwoorden: van de Amsterdamse wetsgetrouwe burgers.

“De drugsgerelateerde criminaliteit heeft in Amsterdam in vergaande mate vrij spel”. Drugstoerisme. Sterke toename van xtc, cocaïne en amfetamine. Liquidaties. Misdaadjournalisten onder politiebewaking. De Telegraaf kwam dit weekend zelfs met het bericht dat de mocromaffia liquidaties uitvoert voor Iran. Ik kom daar nog op terug.

De plannen van de regering ter bestrijding van de georganiseerde criminaliteitOnze fractie heeft kennis genomen van de brief van de minister van Justitie en Veiligheid van 11 juli 2018 waarin een pakket aan maatregelen wordt gepresenteerd ter bestrijding van de georganiseerde aan drugs gerelateerde criminaliteit die de samenleving ondermijnt. Onze fractie steunt de robuuste aanpak van het kabinet. Maar – en hier komt de vraag die ik wil stellen – gaan al die maatregelen, al die nieuwe wetgeving wel helpen?

Mijn partij heeft grote zorgen niet alleen over de criminele uitdaging, maar ook over de gedoogcultuur, het gebrek aan de bereidheid tot handhaving bij de overheidsinstellingen. Burgemeesters die openlijk uitspreken bijvoorbeeld een boerkaverbod niet te gaan handhaven omdat het niet past bij de stad ondermijnen het respect voor de wet in zijn algemeenheid. Wil de premier afstand nemen van die gedoogcultuur?

De culturele factorTops en Tromp formuleren dat heel goed tussen de regels door wanneer zij schrijven – ik citeer nu – “Het Nederlandse drugsprobleem is in de kern dat drugs wettelijk verboden zijn in een cultuur van gedogen en meer dan dat. Dit schept een ideaal klimaat voor zelfverrijking door criminele groeperingen op ongehoord grote schaal” (p. 53).

Als dit waar is, mijnheer de voorzitter (en ik denk dat het waar is), dan hebben we daar de kern: een cultuur van gedogen. We hebben niet een probleem met de mocromaffia, we hebben een probleem met onszelf.

Dat is een cultureel probleem. En dat valt nog niet met al het geld van de wereld op te lossen; niet met 100 miljoen, niet met 1000 miljoen.

Politiechef Erik Akerboom legt de vinger op de zere plek: “Zolang er vraag is, is er aanbod”.

Dat brengt mij op de vraag: moet niet die vraag naar illegale drugs harder worden aangepakt? Hebben niet Tops en Tromp gelijk in hun – naar mijn smaak wat “weggestopte” – echte conclusie dat wettelijke verboden in een cultuur van gedogen niet helpen?

Dit, voorzitter, is een probleem dat een veel bredere strekking heeft dan alleen de drugs-gerelateerde georganiseerde criminaliteit. En het is een probleem waar wij, als Eerste Kamer, mee te maken hebben. Wij controleren de wetten, zogezegd, op “handhaafbaarheid”. Maar we zouden ook moeten constateren dat werkelijk gehandhaafd moet worden.

De terroristische uitdaging voor de staatTot zover de criminele uitdaging voor de staat. Een tweede uitdaging (naast de criminele) die voorligt voor de staat, betreft het jihadistisch terrorisme. Ik gebruik hier met opzet de officiële overheidsterminologie. Het wettelijk kader ter bestrijding hiervan is voorhanden. Maar functioneert het ook? Hebben we succes?

Het Jaarverslag van de AIVD over 2018 constateert “een toename van incidenten met een jihadistische, terroristische of radicaalislamitische achtergrond.”

De AIVD  verwijst dan naar Jawed S., de 20-jarige Afghaanse asielzoeker, die via Duitsland (denk aan onze open grenzen!) ons land binnenkwam en op 31 december 2018 twee Amerikaanse toeristen neerstak op het Amsterdamse Centraal Station. Naar eigen zeggen, uit wraak omdat Geert Wilders een cartoonwedstrijd wilde organiseren in de Tweede Kamer. Precies vandaag staat nog een andere Pakistaanse verdachte terecht vanwege bedreigingen richting Wilders voor die cartoons.

    Dat brengt mij op de volgende vragen.

Vindt de minister-president dat we door het opengrenzen beleid van de EU nu weerbaarder of kwetsbaarder geworden voor terroristische aanvallen? Wij denken kwetsbaarder. Graag zijn visie.Is de premier het met mij eens dat door de doorwerking van het Marrakesh immigratiepact Nederland kwetsbaarder zal worden voor mensen als Jawed S. en Junaid I.?Is de premier het ook met mij eens dat door de onzekere situatie in Syrië de gerechtvaardigde vrees bestaat van een uitbraak van ISIS-terroristen?Is de premier het met ons eens dat deze IS-terroristen ongeveer zo’n zelfde wereldbeschouwing hebben als Jawed S. en de Pakistaan Junaid I. die vandaag terecht staat?Is de premier het verder met mij eens dat we de afgelopen twintig jaar (van elf september 2001 tot aan 2019) geen significante vooruitgang hebben geboekt bij het beteugelen van het jihadistisch terrorisme?Vindt de premier ook dat landen als Pakistan waar openlijk de Nederlandse vlag wordt verbrand en waar bedreigingen tegenover de leider van de oppositie in de Tweede Kamer schering en inslag zijn niet op zijn minst ter verantwoording moeten worden geroepen? Waarom is dat nog niet gebeurd? Of hebben we iets gemist op het terrein van de stille diplomatie?Voor het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen en Sociale Zaken lijkt toch ook van belang dat hier een taak ligt voor het Nederlandse onderwijs? Is niet elke uitreizende Syrië-ganger een wandelend bewijs van het falen van ons integratiebeleid? Van ons falende schoolsysteem in de overdracht van democratische waarden? We worden in Amsterdam geconfronteerd met het Cornelius Haga-Lyceum. NRC Handelsblad en Nieuwsuur berichten over Salafistische scholen (“50 onderwijsplekken die salafistisch zijn of er sterk door worden beïnvloed”) waar kinderen wordt geleerd zich af te keren van Nederland (NRC Handelsblad, 10 september 2019).  Die kinderen “krijgen te horen dat mensen met een ander geloof of levensovertuiging de doodstraf verdienen”. Stel je voor! Waarom worden de artikelen 137c en d Sr. (aanzetten tot haat en geweld) hier niet ingezet? Hier hebben we nu eens echte voorbeelden van aanzetten tot haat, discriminatie en geweld op grond van het geloof, of niet-geloof, van een andere groep?Het optreden van de Hofstadgroep uit 2004 is alweer 15 jaar geleden. Maar moeten we niet erkennen dat we te maken hebben met een niet opgelost probleem? Is de premier dat met mij eens? Is de premier het met mij eens dat wanneer de AIVD in 2018 constateert dat de “jihadistische dreiging in West-Europa nog steeds aanwezig is.” (cursivering toegevoegd) het beter zou zijn te zeggen dat in de twintig jaar die sinds 9/11 2001 verstreken zijn de Nederlandse overheid helemaal niet geslaagd is in het onder controle krijgen van deze problematiek? En dat de situatie nu, mede door de internationale migratiebewegingen en het oorlogsgeweld, erger is dan ooit? Dit weekend kwam De Telegraaf met een bericht dat de voortvluchtige crimineel Ridouan Taghi in bescherming zou zijn genomen door Iran. Taghi zou ook Iran hebben geholpen met liquidaties in Europa, ook in Nederland. Zo vloeit de mocromaffia dus over in jihadistisch terrorisme. Zou de regering geen sancties moeten aankondigen tegen de Iraanse staat?

Voorzitter, tot zover heb ik het gehad over de staat, over de monopolistische organisatie van de dwang op het grondgebied van de staat. Een staat die hier faalt, faalt in haar kerntaak.

Is de premier met mij eens dat uit deze voorbeelden blijkt dat we de greep op de staat aan het verliezen zijn?

Daarbij wil ik het laten voor wat betreft de staat. In de Tweede Termijn hoop ik wat vragen te stellen over de rechtsstaat.

De criminele en de terroristische uitdaging voor de rechtsstaatTerroristen en criminelen vormen een uitdaging voor de staat, hebben we vastgesteld, maar ook voor de rechtsstaat.

De moord op de advocaat Derk Wiersum bijvoorbeeld, is ook een uitdaging voor de rechtsstaat. Waarom? Omdat rechtsbijstand door een advocaat essentieel is voor de zelfbeperking van de staat. Wanneer advocaten niet meer bereid, of in staat, zijn kroongetuigen te verdedigen dan verliest de staat vanzelf haar rechtsstatelijke karakter.

Dat mag nooit gebeuren, zeggen we dan in koor. Maar wie raadt zijn eigen dochter of eigen zoon aan deze advocatenklus op zich te nemen als de staat zelf niet bij machte blijkt de criminele uitdaging te weerstaan?

De aanslag van Jawed S. in het Amsterdamse Centraal Station was, net als de moord op Wiersum, óók een aanval op de rechtsstaat.

Waarom? Omdat geweldplegers als S. erin geslaagd zijn zelfs de best beveiligde Nederlander, te weten de heer Wilders, te doen afzien van het organiseren van zijn protestmanifestatie ter verdediging van die vrijheid van kritiek. Mijn vraag: is dat niet vergelijkbaar met de situatie dat geen enkele advocaat meer bereid zou zijn voor een kroongetuige op treden? En zou dit ons, als Eerste Kamer, als hoedster van de rechtsstaat (of vindt u mij nu te theatraal?), niet te denken moeten geven?

We falen niet alleenNu falen we niet alleen. We falen Europees. Misschien wel mondiaal. Denemarken, Frankrijk of de Verenigde Staten van Amerika – ze hebben allemaal geprobeerd het probleem van de aanslag op de vrijheid van expressie door het jihadistisch terrorisme op te lossen. In al deze landen zijn cartoonwedstrijden gehouden (of cartoons gepubliceerd) en overal zijn die afgeblazen omdat de staat niet meer bij machte was de betrokken activisten te beschermen. Maar we moeten ook onder ogen zien, denk ik, dat daarmee artikel 7 van de Nederlandse Grondwet (vrijheid van drukpers) en artikel 10 van het EVRM (vrijheid van expressie) tot een dode letter dreigen te worden. Althans, wel op de punten waarop jihadistische martelaren bereid zijn op te treden. Zij zijn bereid te sterven voor de afschaffing van art. 7 Gw in Nederland. Wij niet voor het behoud daarvan.

Weerbare rechtsstaatIs de premier het met mij eens dat we niet alleen een weerbare staat nodig hebben, maar ook een weerbare rechtsstaat? En als hij dat met mij eens zou zijn (wat ik verwacht), kunnen we dan ook gemeenschappelijke grond vinden ten aanzien van de interpretatie van dat concept “weerbare rechtsstaat”? Laat ik een paar suggesties doen.

Is de premier het met mij eens dat de vrijheid van expressie onder druk staat en de overheid meer in het werk zal moeten stellen om die te verdedigen. De staat dient niet alleen het fysieke territorium van de staat te verdedigen, maar ook het geestelijke erfgoed van een democratie. Daartoe behoort zonder twijfel de vrijheid van expressie.Is de premier het met ons eens dat bij een dergelijke benadering niet goed past dat iemand die de gramschap van jihadistische terroristen over zich heeft afgeroepen ook nog eens door het Openbaar Ministerie wordt vervolgd? Waarom is dat dan gebeurd in de zaak Wilders? Hangt een dergelijk lot ook andere politici boven het hoofd? En waarom is het stiekem gebeurd? De voormalige minister van Justitie beweert dat hij zich niet met de zaak heeft bemoeid, maar dat hebben de ambtenaren van Justitie wel gedaan. Het is hoogst ongemakkelijk dat daarmee op zijn minst de schijn is gewekt van een politiek proces, iets dat in een democratische rechtsstaat niet behoort plaats te vinden.Deelt de premier ook de stelling dat het ironisch is dat bij die aanslag op de vrijheid van expressie nog een nieuwe aanslag gevolgd is door de Europese Commissie die online platforms tot zelfcensuur probeert te bewegen? De Nederlandse regering, in het bijzonder de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, heeft zich aan een implementatie van die plannen gezet in de bestrijding van “desinformatie” of “nepnieuws”. Nu hebben we net voor het reces de informatie gekregen dat onderzoek in opdracht van het ministerie van Biza heeft uitgewezen dat geen buitenlandse desinformatie of nep-actiegroepen zijn gevonden die hebben geprobeerd de Statenververkiezingen of de Europese parlementsverkiezingen van 2019 te beïnvloeden. Dat was wel de verwachting. Moeten we dan niet constateren dat die hele actie rond dat nepnieuws berust op een verkeerde inschatting? Is niet aan het vigerend beleid daarmee de grondslag ontvallen? Inmiddels is die actie tegen desinformatie omgedoopt tot een actie vóór “transparantie”. Maar kan de minister-president uitleggen wat hij daarover verstaat? ThePostonline, De Dagelijkse Standaard en GeenStijl zijn tegen linkse partijen. En daar zijn ze verdraaid transparant in. En de Correspondent en Joop.nl zijn tegen rechtse partijen. Daar zijn ze ook verdraaid transparant in. In die “clash of opinions” moet de regering en ook Brussel toch geen partij kiezen? GeenStijl betitelde onlangs het vooruitzicht van een kabinet Rutte IV als “horror”. Ik mag toch hopen dat de premier daar niet zenuwachtig van wordt. En we hebben toch niet een heel leger aan Brusselse bureaucraten en “fact checkers” nodig om vast te stellen dat het hier om een mening gaat waar ieder zo het zijne van mag denken? In een tijd van toenemende dreiging voor die vrijheid van expressie ervaren wij het als ironisch dat naast het Openbaar Ministerie ook nog eens de Europese Commissie zich opwerpt met pleidooien voor zelfcensuur. In dit geval van de online media. De grens tussen desinformatie en onwelgevallige informatie is flinterdun. Zou de staat en de regering niet juist de vrije uitwisseling van gedachten moeten waarborgen in plaats van bedrijven onder druk zetten beperkende maatregelen te nemen?

Ik zou het bijzonder waarderen, mijnheer de voorzitter, wanneer de premier ook op deze vragen over het functioneren van de Nederlandse rechtsstaat nog zijn licht kon laten schijnen.

Gerkens: Interparlementaire klimaatconferentie Helsinki stemt hoopvol

SP SP D66 CDA Nederland 09-10-2019 13:40

Europa moet meer doen om te voldoen aan de doelstellingen van het verdrag van Parijs, aldus de interparlementaire conferentie over klimaatverandering afgelopen weekend in Helsinki (Finland). De SP, op de conferentie vertegenwoordigd door Eerste Kamerlid Arda Gerkens, steunt de eindconclusie van de conferentie en hoopt op actie. 'Het is goed om te horen dat Nederland in positieve zin steeds genoemd wordt. Maar de druk moet wel hoog blijven zodat deze plannen op een realistische manier kunnen worden uitgevoerd.'

Samen met Lennart van der Linden (FvD) vertegenwoordigde Arda Gerkens de Eerste Kamer in Helsinki. Daar stelden de Nederlandse parlementaire klimaatrapporteurs uit de Tweede Kamer, Agnes Mulder (CDA) en Matthijs Sienot (D66), voor om de Europese klimaatdoelen aan te scherpen. Zo moet de EU in 2050 CO²-neutraal zijn en moeten de doelstellingen voor 2030 omhoog. Dit alles moet de nieuwe Europese Commissie uitwerken de aangekondigde Europese Green Deal.

Op de conferentie waren ook presentaties van wetenschappers en vertegenwoordigers van de financiële wereld. Gerkens: 'Ook in de financiële sector ziet men steeds meer in dat we iets aan klimaatverandering moeten doen. Het is immers ook een bedreiging voor ons financiële stelsel. Het weer wordt extremer, wat leidt tot meer schade en een onevenredige druk op verzekeringen. Dat systeem is op de lange termijn mogelijk niet meer houdbaar. Daarom werd er opgeroepen om via fiscale maatregelen de overgang te maken van ‘bruine’ naar ‘groene’ innovatie. Als ook de financiële sector – toch niet de meest linkse club – dit inziet dan is het hoog tijd om hier werk van te maken.'

De eindverklaring van Helsinki werd met brede steun aangenomen. Gerkens: 'Een kleine minderheid steunde de verklaring niet, maar dat er zoveel steun voor was stemt hoopvol.'

Succesvolle eerste Onderwijscafé

CDA CDA Amsterdam 12-06-2019 06:38

Gisteravond organiseerde de Amsterdamse CDA-fractie in het Barlaeus Gymnasium een bijeenkomst over het lotingssysteem van middelbare scholen. Dit was het eerste zogenaamde Onderwijscafé, en nu al een groot succes. Met zeker 35 aanwezigen werd flink gediscussieerd met de sprekers: Anne Martien van der Does (de Amsterdamse Kinderombudsman), Michel Rog (Tweede Kamerlid CDA), Alwin Hietbrink (OSVO) en Elisabeth Bootsma (Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam). De avond werd geleid door Ciel Stevens en georganiseerd door duoraadslid Lotte Schipper. Aan de hand van verschillende prikkelende stellingen werd het debat aangegaan over het lotingssysteem en de problemen ervan. Zo gaven verschillende ouders in het publiek aan dat ze het bijvoorbeeld oneerlijk vinden dat uitgelote achtstegroepers voorrang krijgen bij de eerste schoolkeuze van andere kinderen. Zo bestaat een derde van de leerlingen van het Barlaeus Gymnasium uit kinderen die het niet als eerste keus hadden opgegeven. Ook talloze andere problemen en oplossingen kwamen aan de orde. Lotte Schipper, die namens de fractie woordvoerder onderwijs is, schreef druk mee. Het CDA is van plan enkele moties in te dienen bij de gemeenteraad om de vrijheid van onderwijs te vergroten en de problemen van het systeem op te lossen.

Bertus Akse niet opvolger Henk Kerkdijk

CDA CDA Twenterand 29-04-2019 07:22

“….op welke plek kan ik de Twenterandse gemeenschap dienen……?” Voor de CDA fractie kwam het vertrek van Henk Kerkdijk niet als een verrassing, de fractievolgers zijn voorbereid om hun plek in de fractie in te nemen. Er is besproken wie Henk het beste op zou kunnen volgen, daarbij in het oog houdend de kennis van de deelgebieden en de nevenfuncties van de fractievolgers. Akse is als eerstvolgende in de rij beoogd opvolger van Kerkdijk, maar zal deze rol toch niet gaan vervullen. Bertus Akse heeft als voorzitter aan de wieg gestaan van Stichting Manna die in 2008 is opgericht. Inmiddels is de stichting uitgegroeid tot een volwassen organisatie, die nog maar kortgeleden een vaste locatie heeft gevonden nu de gemeente Twenterand gebouw ‘De Linde’ voor langere tijd in bruikleen heeft gegeven. Samen met Waypoint is beheerstichting De Linde opgericht, waar Akse ook voorzitter van is. De overdracht is nog maar net geweest en nu moeten de verbouwing en verhuizing in goede banen worden geleid, de teams van Manna en Waypoint staan dus een behoorlijke klus te wachten. Ook moeten hier de nodige fondsen voor worden gevonden. De vraag voor Akse was: “op welke plek kan ik de Twenterandse gemeenschap het beste dienen op dit moment?” Het bestuur van Stichting Manna is al wel een tijdje op zoek naar een nieuwe voorzitter, maar nu de stichting in druk vaarwater zit maakt Akse deze klus graag af. Na overleg met de verschillende stakeholders heeft hij besloten om niet in de CDA fractie plaats te nemen, maar zijn taak binnen de genoemde stichtingen voorlopig voort te zetten. De open gevallen plek wordt daarom nu ingenomen door mevr. Roswitha Uitslag-van Riggelen.

CDA: Tribunaal als wapen tegen terugkeerder

CDA CDA Zuid-Holland 17-04-2019 04:12

Lees het CDA actieplan van Kamerlid Martijn van Helverthier. Een internationale ’constructieve coalitie’ moet in Syrië een internationaal tribunaal opzetten naar voorbeeld van Neurenberg om terroristen van Islamitische Staat te berechten.Berechting in Syrië is tevens een manier om te voorkomen dat jihadisten terugreizen naar Nederland. Het is de kortste weg naar gerechtigheid en zorgt ervoor dat IS-strijders niet terugkeren naar Nederland. Hiervoor pleit het CDA in een actieplan.De belangrijkste motivatie van de regeringspartij voor een tribunaal in Syrië is dat de misdaden daar zijn gepleegd en dat ook de bewijzen daar liggen. De bewijzenbank, waaraan Nederland financieel heeft bijgedragen, bevindt zich eveneens in Syrië.Het vervolgen van IS-strijders is een voornemen uit het regeerakkoord. Dit kabinet erkende in navolging van de VN en de Raad van Europa dat IS in Irak en Syrië genocide heeft gepleegd op jezidi’s, christenen, niet-soennitische moslims en andere groepen. Uit die erkenning volgt de plicht om er iets aan te doen, zegt CDA-Kamerlid Van Helvert. „Maar minister Blok (Buitenlandse Zaken) pakt niet door.”Bedoeling was het Nederlandse lidmaatschap van de VN-Veiligheidsraad te gebruiken om een IS-tribunaal op te zetten, maar daar zag Blok onvoldoende steun. „Dan zeg ik: dan ga je maar op zoek naar een manier waarop het wel kan”, zegt Van Helvert. De Nederlandse wetgeving is volgens hem nog niet toegerust voor het vervolgen van IS’ers.Net als met ’Neurenberg’, waar de geallieerden vlak na de Tweede Wereldoorlog nazi-kopstukken berechtten, kan het IS-tribunaal ook nu via een coalition of the willing worden opgezet. Landen als Zweden, Oostenrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben zich al bereid verklaard. KinderenHet IS-tribunaal in Syrië ondersteunt nog een uitgangspunt van dit kabinet: geen terugkeer van IS-strijders, -vrouwen en -kinderen. „Als je vrouwen en kinderen hierheen haalt, dan komen geheid die mannen via het recht op gezinshereniging erachteraan”, zegt Van Helvert. „Dat gaan we niet doen.” Om die reden wil hij dat Nederlandse IS-wezen alleen naar Nederland mogen komen als onomstotelijk vaststaat dat ze geen ouders meer hebben. „Komen er dan toch kinderen terug, dan moeten ze op maat worden behandeld en heropgevoed.”Het CDA ergert zich aan de aandacht voor IS-weduwen en -kinderen. „Die vrouwen zijn daar naartoe gegaan terwijl ze heel goed wisten dat er geen scoutingclub op ze wachtte. Intussen zitten slachtoffers, vrouwen en kinderen van jezidi’s, in veel erbarmelijker omstandigheden. Daar doen we niks voor.” Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door de Telegraaf op 17-4-2019

CDA: hoog tijd dat DENK stopt met intimiderende filmpjes

CDA CDA Zuid-Holland 14-03-2019 15:30

CDA-Kamerlid Harry van der Molen heeft politieke partij DENK via een motie opgeroepen om te stoppen met het maken van intimiderende filmpjes over andere Kamerleden. De politiek moet het goede voorbeeld geven en daarom is het hoog tijd voor een Kamerbreed moreel appèl, aldus Harry van der Molen. (Bekijk hier het fragment van zijn inbreng). Aanleiding voor deze oproep was een artikel in de NRC. Daar wordt ingegaan op het feit dat Kamerleden primair vanwege hun Turkse achtergrond regelmatig door DENK worden aangevallen via intimiderende filmpjes. Die filmpjes leiden er weer toe dat Kamerleden worden bedreigd. Ze krijgen haatmails, voelen zich niet meer veilig in delen van Amsterdam en worden op een luchthaven in Turkije door Nederlandse jongeren aangesproken dat ze eigenlijk moeten worden opgepakt. Harry van der Molen: “Ik zie regelmatig hoe dit soort intimidaties mijn collega-Kamerleden met een migratie-achtergrond beperkt in hun werk. Dat kan zo niet langer. We kunnen het niet laten gebeuren dat de parlementaire normen verschuiven door dit soort verachtelijke praktijken. Als Tweede Kamerleden moeten we de samenleving het goede voorbeeld geven over hoe we omgaan met mensen van verschillende culturele achtergronden. Het wordt de hoogste tijd dat we daar als Kamer een duidelijke streep trekken.” De oproep van Van der Molen ontving brede steun in de Tweede Kamer. Kamerleden van allerlei verschillende partijen schreven spontaan hun naam onder de motie. Zelfs Kamervoorzitter Arib heeft de motie ondertekend. Dat een Kamervoorzitter zoiets doet is uniek en in zeker honderd jaar niet voorgekomen. Volgende week dinsdag wordt over de motie gestemd.

Coalitiebesprekingen

ChristenUnie ChristenUnie CDA Molenwaard 29-12-2018 13:22

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1236204/1132123/Fotos_kandidaten_vierkant1Nu de 3 formerende partijen tot een akkoord zijn gekomen, wil de ChristenUnie fractie verhelderen waarom Doe Mee en CDA niet verder wilden formeren met de ChristenUnie.

De ChristenUnie is steeds helder geweest over de voorkeur voor een brede en dus stabiele en daadkrachtige coalitie, die recht zou doen aan de verkiezingsuitslag. Die voorkeur is ook gedeeld in de eerste twee ronden van goede en constructieve gesprekken met Doe Mee en de informateur. In die gesprekken werd uitgesproken hoe de ChristenUnie verder invulling wilde geven aan de verwezenlijking van de ambities voor Molenlanden. In de ronde daarop werd door Doe Mee en CDA aangegeven in principe wel met de ChristenUnie verder te willen, mits de ChristenUnie zou voldoen aan één voorwaarde met betrekking tot de invulling van het college. Uit de gestelde voorwaarde bleek dat Doe Mee en CDA een ander beeld voor ogen hadden van een stabiel en vernieuwend college dan de ChristenUnie. De ChristenUnie-fractie zag deze stabiliteit het best geborgd door naast nieuwe en onervaren wethouders ook kandidaten in te zetten met de nodige bestuurservaring en een bewezen deskundigheid. Helaas hebben Doe Mee en CDA geen enkele ruimte gelaten voor overleg over dit verschil van inzicht, maar werd de voorwaarde gepresenteerd als een harde, niet onderhandelbare eis. De Christenunie-fractie voelde zich hierdoor voor het blok gezet en heeft dit ervaren als een gebrek aan vertrouwen van Doe Mee en CDA in de waardevolle bijdrage die wij als ChristenUnie zouden kunnen leveren aan de verwerkelijking van de ambities van Molenlanden. Ook zou de ChristenUnie de voorkeur voor een brede coalitie moeten loslaten. 

Op basis hiervan heeft de ChristenUnie-fractie besloten niet te kunnen en willen voldoen aan de door Doe Mee en CDA gestelde voorwaarde. Daardoor is de ChristenUnie niet betrokken bij de verdere coalitiebesprekingen. De verbazing en teleurstelling die de CU fractie hierbij heeft is vanzelfsprekend heel erg groot. Verbazing, omdat Doe Mee en CDA reeds in deze vroege informatiefase met deze voorwaarde zijn gekomen. Er is nog nauwelijks over inhoudelijke zaken gesproken en binnen de thema’s waarover wél gesproken is, zijn geen onoverbrugbare verschillen vastgesteld. En teleurstelling vanwege het feit dat de ChristenUnie in Molenwaard de afgelopen jaren op een zeer constructieve wijze met onder meer het CDA heeft samengewerkt in de coalitie en het college. Ook de kiezer heeft de inbreng van de ChristenUnie uitermate ruim beloond: er zijn bijna 12% meer stemmen behaald dan bij de vorige verkiezingen. In de kernen van Molenwaard ligt dat percentage zelfs nog hoger en is de ChristenUnie het CDA gepasseerd in het aantal stemmen. Het is ontzettend jammer dat aan deze historische verkiezingsuitslag nu geen recht wordt gedaan.

De ChristenUnie zal de keuzes die door Doe Mee en CDA zijn gemaakt moeten respecteren en wil dat doen vanuit de overtuiging dat we ook in een oppositionele rol op een waardevolle en opbouwende manier de nieuwe gemeente Molenlanden kunnen dienen. We wensen de nieuwe coalitie en onze oppositiepartners Gods zegen toe.  

"Subsidieer As-Soennah moskee niet langer"

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP VVD ChristenUnie CDA 's-Gravenhage 17-05-2018 13:55

"Subsidieer As-Soennah moskee niet langer"

Tijdens de raadsvergadering vanavond zullen ChristenUnie/SGP, Hart voor Den Haag / Groep de Mos, Haagse VVD en het CDA het college met een motie oproepen te stoppen met het subsidiëren van de salafistische As-Soennah moskee. Deze fracties zetten al langere tijd grote vraagtekens bij de samenwerking en na de recente berichtgeving van Nieuwsuur en NRC is de maat vol. Pieter Grinwis (CU/SGP), Richard de Mos (Hart voor Den Haag), Jan Pronk (VVD) en Daniëlle Koster (CDA): “Deze salafistische moskee leek een koerswijziging te hebben ingezet, nadat ze daar afscheid hadden genomen van imam Fawaz Jneid. Nu blijkt dat dit alleen een lippendienst was naar de buitenwereld. Nieuwsuur en NRC hebben klip en klaar aangetoond dat in de moskee bijvoorbeeld (de wettelijk verboden) vrouwenbesnijdenis wordt aanbevolen en de gewapende jihad in Syrië wordt goedgepraat. Dit is niet alleen mogelijk strafbaar, maar ook zo verwerpelijk, dat we zoveel mogelijk afstand tot deze organisatie moeten bewaren.”

“Het salafisme is een stroming die we terugvinden in de rapporten van de AIVD als mogelijke voedingsbodem voor radicalisering. De beelden van Nieuwsuur laten dit ook zien met bijvoorbeeld het goedpraten van de gewapende jihad. Met deze kennis kunnen we maar één ding doen als gemeente: een duidelijke streep trekken en stoppen met de subsidiëring.”​

De partijen hopen ook dat de geldstromen uit onvrije landen naar clubs als deze stoppen. “We steunen de burgemeester dan ook in haar oproep aan het kabinet om hier snel werk van te maken.”

Motie geen subsidierelatie meer aangaan met As-Soennah Moskee

"Subsidieer As-Soennah moskee niet langer"

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA 's-Gravenhage 17-05-2018 13:55

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1213123/487158/moskeeTijdens de raadsvergadering vanavond zullen ChristenUnie/SGP, Hart voor Den Haag / Groep de Mos, Haagse VVD en het CDA het college met een motie oproepen te stoppen met het subsidiëren van de salafistische As-Soennah moskee. Deze fracties zetten al langere tijd grote vraagtekens bij de samenwerking en na de recente berichtgeving van Nieuwsuur en NRC is de maat vol. Pieter Grinwis (CU/SGP), Richard de Mos (Hart voor Den Haag), Jan Pronk (VVD) en Daniëlle Koster (CDA): “Deze salafistische moskee leek een koerswijziging te hebben ingezet, nadat ze daar afscheid hadden genomen van imam Fawaz Jneid. Nu blijkt dat dit alleen een lippendienst was naar de buitenwereld. Nieuwsuur en NRC hebben klip en klaar aangetoond dat in de moskee bijvoorbeeld (de wettelijk verboden) vrouwenbesnijdenis wordt aanbevolen en de gewapende jihad in Syrië wordt goedgepraat. Dit is niet alleen mogelijk strafbaar, maar ook zo verwerpelijk, dat we zoveel mogelijk afstand tot deze organisatie moeten bewaren.”

“Het salafisme is een stroming die we terugvinden in de rapporten van de AIVD als mogelijke voedingsbodem voor radicalisering. De beelden van Nieuwsuur laten dit ook zien met bijvoorbeeld het goedpraten van de gewapende jihad. Met deze kennis kunnen we maar één ding doen als gemeente: een duidelijke streep trekken en stoppen met de subsidiëring.”​

De partijen hopen ook dat de geldstromen uit onvrije landen naar clubs als deze stoppen. “We steunen de burgemeester dan ook in haar oproep aan het kabinet om hier snel werk van te maken.”

Rineke Korrel-Wolvers

CDA CDA Ouder-Amstel 25-01-2018 17:52

Maak kennis met de nummer 5 op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in Ouder-Amstel, Rineke Korrel-Wolvers.(staat in het midden van de foto) Rineke Korrel-Wolvers is 58 jaar en getrouwd met Wes Korrel. Rineke heeft een biologische melkveehouderij in de Ronde Hoep. Zij voelt zich gezegend met haar zes volwassen kinderen en zes kleinkinderen. Rineke wil zich inzetten voor een gemeente waar men prettig woont. Voor nu en in de toekomst.´Dat gaat namelijk niet vanzelf, daar moet je wel wat voor doen! De gemeente zal de komende tijd flink groeien. Er wordt een groot aantal woningen bijgebouwd, we sluiten steeds dichter tegen de grote stad Amsterdam aan´. Rineke ziet het als een uitdaging om met een verdubbeling van het aantal inwoners en toenemende verstedelijking, het tevreden gevoel over de gemeente te behouden. De sociale cohesie behouden, een compleet voorzieningenaanbod zoals sport, scholen en welzijnsorgansatie in de hele gemeente. Stem CDA Ouder-Amstel lijst 1, een gemeente om door te geven!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.