Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

130 documenten

Vaar- en verhuurbeleid en vermakelijkheidsretributie

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 17-12-2020 21:05

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1323022/155984/kano-vergezicht.jpg

Het vaarbeleid van Steenwijkerland moest aangepast worden. Hij voldeed niet meer aan Europese richtlijnen. Dit was gelijk de kans om het vaarbeleid zo in te richten dat de leefbaarheid in Giethoorn, met name op hele drukke dagen, te vergroten. Dit ook naar aanleiding van een noodkreet van Gieters Belang een aantal jaren geleden. De drukte in de dorpsgracht moet gereduceerd worden. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat ook de dagtoerist meebetaald aan de algemene voorzieningen in onze gemeente. Het traject om tot dit nieuwe beleid te komen was een lang proces. En lang niet iedereen is het er mee eens. Toch hebben wij ingestemd met het voorstel. Dit betekent een nieuw vaar- en verhuurbeleid waar het maximale aantal boten wordt losgelaten. Er komt een breedtebeperking van boten die door de dorpsgracht mogen varen en er komt een vermakelijkhedenretributie op het bedrijfsmatig varen door de Dorpsgracht tussen de Volkensvaart (paal 5) en de Molenvaart (paal 1). Ook worden bezoeker met Smart Mobility gestimuleerd worden om drukken vaarwegen te vermijden.

Al met al een grote verandering in Giethoorn. We vinden het erg belangrijk dat de wethouder heeft toegezegd dat er na een jaar een evaluatie komt, met inwoners, ondernemers en waar ook de gemeenteraad bij betrokken wordt. Ook heeft hij op onze vragen toegezegd dat als het bezoekersaantal in 2021 vanwege de huidige pandemie laag is, er bekeken zal worden hoe we met deze retributie omgaan.

Protestactie tegen storten granuliet in de Maas

SP SP Oss 07-09-2020 16:46

Op 3 september onthulde Zembla dat Rijkswaterstaat een ernstige rekenfout had gemaakt bij de berekening van de hoeveelheid acrylamide dat mogelijk vrijkomt wanneer granuliet in water wordt gestort. Inwoners aan beide oevers van de Maas maken zich grote zorgen en de SP wil dat onder de aandacht brengen van minister Cora van Nieuwenhuizen.

De minister was op maandag 7 september  aanwezig voor een werkbezoek in de gemeente Oss waar zij de bestuursovereenkomst van de Meanderende Maas ondertekende. SP Maas en Waal en Sp Oss voerden daar actie samen met omwonenden.

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 VVD Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/24/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/24/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Standpunt “Haven Heijen” D66-Gennep

D66 D66 Gennep 17-07-2020 15:19

“Haven Heijen” Gezien de huidige afspraken die er tussen bewoners, initiatiefnemers en gemeente liggen is D66-Gennep tegen de huidige uitbreidingsplannen van “Haven Heijen”. De grote meerderheid van de bewoners wordt geen recht gedaan en, naar ons gevoel, door hun bestuurders in de steek gelaten.

De huidige coalitie is, bij hun aantrede in het jaar 2018, al akkoord gegaan met de uitbreidings-plannen voordat ze zelfs kennis hadden van de daadwerkelijke schaalgrootte en reikwijdte van het project en de gevolgen voor inwoners en natuur. De uitbreiding van “Haven Heijen” lijkt voor de gemeente een prestigeproject te zijn geworden.

De gemeenteraad van Gennep heeft in september 2016 groen licht gegeven voor een eerste stap in het concretiseren van de uitbreidingsplannen. Die eerste stap betrof het laten uitvoeren van een studie, een zogenoemde Milieu Effect Rapportage (MER). Ze formuleerde voor de studie drie doelen. – Beoordeling en consequenties van de voorstellen voor de uitbreiding “Haven Heijen” en het daar liggende bedrijventerrein – Onderzoek naar de bijdrage van het project voor de hoogwaterbescherming – De effecten op de natuurontwikkeling voor de watergebonden natuur in het gebied

In 2018 heeft de huidige coalitie de regie uit handen gegeven aan de initiatiefnemers. De coalitie heeft, door het opnemen van en een positieve beoordeling van de uitbreiding “Haven Heijen” in de coalitieovereenkomst, ruim baan gemaakt voor de nog grotere plannen van de initiatiefnemers – zoals onder andere de wens voor een onderwaterdepot voor grindopslag. Hierdoor moe(s)t de studie (MER) aangepast worden en zoekt men nu in die studie naar breedgedragen oplossingen.

D66 is van mening dat daarom een uitbreiding van de haven Heijen conform de “huidige” plannen veel te ingrijpend is door de volgende tegenargumenten:

– De uitbreiding heeft een negatief effect op de natuur – Er is nauwelijks sprake van natuurontwikkeling, enkel een geringe compensatie van wat er aan natuur verloren dreigt te gaan – De impact van industrie en het toenemend verkeer op de bewoners van woonboten in de Waterwoonwijk en de bewoners in de kern van Heijen, is te groot. – Er ontstaat geen betere bijdrage voor een betere hoogwaterbescherming

Verder menen wij dat de koppeling door de gemeente van de inspanning voor een verbeterde verkeerssituatie als compensatie voor de uitbreiding “Haven Heijen” niet een cadeautje mag zijn voor de uitbreiding. Elke verkeerssituatie moet altijd onafhankelijk bekeken en aangepakt worden.

De voordelen van de verbeteringen van de verkeerssituatie wegen naar de mening van D66-Gennep niet op tegen de bovengeschetste nadelen.

Heeft u een ander idee of mening: schrijf ons via info@d66gennep.nl

Afbreken werkbezoek minister Schouten

SGP SGP Zeeland 09-07-2020 00:00

Op 8 juli bracht minister Schouten een bezoek aan Zeeland over beschikbaarheid van zoet water. Op advies van de politie werd het werkbezoek aan Kamperland afgezegd. De politie schreef letterlijk op Twitter: “Minister Schouten heeft vandaag een werkbezoek aan #Kamperland na ons advies afgezegd. Op locatie was een groep boeren aanwezig. Er werd gevreesd dat het bezoek niet ordentelijk zou verlopen. Daarom heeft de minister besloten om de bijeenkomst niet door te laten gaan.”

De SGP-Statenfractie is benieuwd naar de feiten rondom deze gebeurtenis en wil opheldering. Wat is er daadwerkelijk gebeurd? Is er hoor- en wederhoor toegepast? Overheidsdiensten hebben het over ‘vrees voor niet ordentelijk verloop’ en boeren geven aan dat er een gezellige sfeer was, aanspreekbaar waren voor de politie en met 10-15 tractoren zichtbaar wilden zijn omdat de sector hard wordt getroffen. De Tweede Kamer spreekt zich met forse bewoordingen uit over de gebeurtenis. De SGP-Statenfractie vraagt zich af of de vooringenomenheid juist is. De politie geeft in het AD aan dat er geen sprake was van een ‘dreigende situatie’, het een rustige sfeer was maar de infrastructuur op de locatie waar de minister moest passeren simpelweg niet geschikt was voor een demonstratie.

Gelet op de grote (politieke) commotie, het imago van Zeeland, de Zeeuwse boeren die tot nu toe altijd het goede gesprek hebben gezocht en de urgentie van het thema waar de minister voor op werkbezoek was, heeft Statenlid Harold van de Velde de volgende vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten:

Was het College van Gedeputeerde Staten betrokken bij de organisatie van het werkbezoek van minister Schouten op 8 juli? Is er overleg geweest met de provincie over het afbreken van het werkbezoek van de minister? Welk advies heeft de politie gegeven en welke redenen lagen hier ten grondslag aan? Wie heeft de beslissing tot het afbreken van het werkbezoek daadwerkelijk genomen? Bent u het met de SGP-fractie eens dat in gevoelige (politieke) discussies het belangrijk is dat overheden en overheidsdiensten feiten goed communiceren en het de taak is om goed om te gaan met de context ter plaatse? Is er aan hoor en wederhoor gedaan (bij o.a. de betreffende boeren) waarop een dergelijk zwaar besluit door de minister is genomen? Is het juist dat er ter plaatse één politievoertuig stond, ongeveer 10-15 tractoren die geen verkeer blokkeerden en dat er een gezellige sfeer was waarbij alle regels werden opgevolgd? Indien dat niet het geval was, wat was dan een juiste situatieschets? Is het college van Gedeputeerde Staten bereid om minister Schouten alsnog op een goede wijze in contact te brengen met de Zeeuwse boeren die aanwezig waren? Wanneer vindt het werkbezoek opnieuw plaats aangezien de zoetwaterproblematiek in Zeeland een belangrijk probleem is dat goed aangepakt dient te worden?

Testcentrum getijdenenergie moet worden afgebouwd

SGP SGP Zeeland 07-07-2020 00:00

Rijkswaterstaat heeft de vergunning voor de bouw van het Tidal Technology Center (TTC) in de Grevelingendam per 1 juli 2020 ingetrokken. Door geldgebrek is het BT Projects niet gelukt het testcentrum voor getijdenenergie bij Bruinisse op tijd af te bouwen. De SGP vindt dat de bouw van het testcentrum wél moet doorgaan, anders is er 4 jaar voor niets aan gewerkt en is er 15 miljoen aan investeringen over de balk gegooid. 

Formeel moest het testcentrum op 1 juli 2020 worden opgeleverd. Maar begin dit jaar kwam BT Projects nog 9 miljoen tekort. Dat berichtten de PZC en Omroep Zeeland. Reden voor SGP-Statenlid Kees van den Berge om hierover vragen te stellen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS). GS is het met de SGP eens dat de bouw van het testcentrum door moet gaan en gaat hierover in gesprek met Rijkswaterstaat, zo blijkt uit de antwoorden op onze vragen: 

Reeds langere tijd is al bekend dat BT Projects moeite had met de financiering van het TTC. Welke acties zijn het laatste half jaar ondernomen door Rijkswaterstaat (RWS), Provincie Zeeland e.a. om dit project toch te laten slagen?Het project is een initiatief van BT Projects waarvoor de Provincie subsidie heeft verleend en Rijkswaterstaat een locatie beschikbaar heeft gesteld. Wij hebben geen acties ondernomen om het project gefinancierd te krijgen. Dat is aan de ontwikkelaar. Wel hebben we het project nauwlettend gevolgd en hebben we ons voorbereid op verschillende scenario’s. Wat is de oorzaak dat BT Projects de financiering niet rond kon krijgen?De exacte oorzaak is ons niet bekend. De Flakkeese Spuisluis is in 2017 opgeleverd. Deze sluis is bedoeld om het water te verversen in het Grevelingenmeer. Toen de bouw van het TTC startte is de spuifunctie uitgeschakeld. Wat is er nodig om deze spuifunctie te herstellen, zodat het water in de Grevelingen toch wordt ververst?Dit kan op twee manieren. De huidige (onderbroken) werkzaamheden afronden of alle bouwwerken verwijderen en de sluis weer herstellen in de staat van 2017. De Provincie Zeeland heeft al 3,7 miljoen betaald voor de bouw van het TTC. Echter RWS is verantwoordelijk voor de Grevelingendam, dus moet RWS de beslissing nemen. Wat gaan GS doen om RWS op haar verantwoordelijkheid te wijzen? Rijkswaterstaat is zich heel goed bewust van hun verantwoordelijkheden. Na de zomer bespreken we de situatie met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Hoe zien GS de verdere ontwikkeling van het TTC?We zien graag dat de bouwwerkzaamheden worden afgerond en het TTC alsnog gerealiseerd wordt, maar daarvoor zal wel een nieuwe ontwikkelaar gevonden moeten worden Hiervoor wordt binnenkort een marktverkenning gehouden Het TTC moest een testcentrum worden waar getijdenturbines getest zouden gaan worden. Zijn GS het met de SGP-fractie eens dat RWS dit project toch moet laten afronden, gelet op de reeds geïnvesteerde gelden en de ontwikkeling van getijdenenergie in de Brouwersdam?Zoals gezegd zien we graag dat het TTC alsnog gerealiseerd wordt en zijn we hierover in gesprek met Rijkswaterstaat. Zijn GS het met de SGP-fractie eens dat voorkomen moet worden dat RWS besluit om de sluis alleen spuiklaar te maken en dat daarmee 15 miljoen aan investeringen en 4 jaar werk voor TTC eigenlijk voor niets zijn geweest? En we dus niet verder zijn gekomen dan de situatie in 2017?Niemand wil dat dit allemaal voor niets is geweest, daarom zijn we voortdurend in overleg met Rijkswaterstaat en werken we samen aan het voorbereiden van de volgende stappen. Voordat een finaal besluit aan de orde is zal eerst een marktverkenning gehouden worden en zullen wij ook nog overleg voeren met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Getijdenenergie (door eb en vloed) kan onze provincie wereldwijd op de kaart zetten als we erin slagen om dit proportioneel toe te passen (bij de Brouwersdam).Welke mogelijke oplossingen zien GS om het TTC toch af te bouwen? De mogelijkheden hiervoor zullen moeten blijken uit een marktverkenning. Kan GS ook duidelijkheid geven, mocht de bouw van het TTC niet worden afgerond, hoe de reeds geïnvesteerde gelden teruggevorderd kunnen worden?Nu de subsidieperiode op 1 juli 2020 is afgelopen zullen wij op grond van onze subsidieverordening zo spoedig mogelijk overgaan tot het vaststellen en afrekenen van de aan BT Projects verleende subsidie. 

Groenlinks stelt vragen over de waterkwaliteit van de Westerschelde | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-06-2020 00:00

Artikel 34 vragen

Vlissingen, 10 juni 2020

Waterkwaliteit Westerschelde

Naar aanleiding van berichtgeving d.d. 27 april 2020 in de media, https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/ecologische-ramp-in-vlaams-deel-bovenschelde-voorkomen-vervuild-water-zeer-verdund-naar-kanaal-gent-terneuzen-br~a7dcf2ab/ , vraagt GroenLinks uitleg over het onderwerp “Waterkwaliteit van de Westerschelde” aan het college.

Bekend is dat de waterkwaliteitsbeheerders (Rijkswaterstaat en waterschap Scheldestromen) ieder jaar van 15 april tot en met 1 oktober de kwaliteit van het zwemwater controleren. Dat RUD Zeeland toeziet dat de controles uitgevoerd worden en op de resultaten van de controles RUD Zeeland controleert of het zwemwater veilig is tijdens het zwemseizoen van 1 mei tot 1 oktober.

Vragen aan het College:

 

Is het college op de hoogte van deze vervuiling die zijn oorsprong in de Bovenschelde kent?

Antwoord van het college: Tot voor het verschijnen van het desbetreffende artikel in de PZC en het stellen van deze artikel 34 vragen, niet.

 

Hoe, door wie en wanneer is het college in deze geïnformeerd over de waterkwaliteit van de Westerschelde?

Antwoord van het college: De Rijkswaterstaat die inzake het bevoegde gezag is, is per mail gevraagd te reageren. Deze reactie is gebruikt bij de beantwoording van uw vragen.

 

Is er gebruikt gemaakt van een algemeen (nationaal of internationaal) waarschuwingssysteem?

Antwoord van het college: Over het recente incident in de Schelde is afgestemd, ook met gebruikmaking van het daarvoor ingerichte Waarschuwings- en Alarmeringssysteem voor de Schelde(WASS).

 

Kunt u aangeven of er nu sprake is van een lagere waterkwaliteit van het Westerscheldewater ten opzichte van 2019?

Antwoord van het college: Neen, het incident heeft geen invloed gehad op de kwaliteit van de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Bij een calamiteit in de Westerschelde zal de waterkwaliteit niet heel snel in gevaar komen. Dit komt omdat er dusdanige grote hoeveelheden water door de Westerschelde stromen dat er heel snel verdunning plaatsvindt.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat door vervuiling van het Westerscheldewater de kwaliteit van het zwemwater van onze badstranden afneemt?

Antwoord van het college: Dit incident heeft geen invloed gehad op de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Zie ook het antwoord bij vraag 6.

 

Zijn er door deze watervervuiling meetbare effecten op de biodiversiteit (vissterfte etc.) waargenomen? En kan het college de gemeten resultaten beschikbaar stellen

Antwoord van het college: Dit incident heeft grote effecten veroorzaakt in Wallonië en Vlaanderen waaronder vissterfte. Het vervuilde water heeft alvorens Nederland te bereiken een route afgelegd van meer dan 100 km. Door verdunning van het water en inspanningen door Wallonië en Vlaanderen lijken effecten in Nederland uitgebleven. Het incident betreft het vrijkomen van afvalwater verontreinigd met bietenpulp, een organische substantie die voornamelijk zuurstof onttrekt uit oppervlaktewater. Om die reden is in de hele Schelde, en door Rijkswaterstaat aan de grens bij Sas van Gent, zuurstof gemeten. Uit meting van het zuurstofgehalte in Nederland is gebleken dat verdere effecten niet te verwachten waren, iets dat in lijn was met de metingen in Vlaanderen. Verdere effecten stroomafwaarts zijn dan ook uit te sluiten waaronder die op zwemwaterlocaties gelegen in de Westerschelde. Het betreft een bevoegdheid van de Rijkswaterstaat. Het college kan deze gegevens niet beschikbaar stellen.

 

Is er (inter)nationaal overleg tussen alle betrokken partijen, organisaties die door de Westerschelde met elkaar verbonden zijn?

Antwoord van het college: Rijkswaterstaat is waterbeheerder van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, de Westerschelde en de daarin gelegen zwemwaterlocaties. Rijkswaterstaat is daarnaast betrokken in de Internationale Scheldecommissie (ISC) waar afstemming met Frankrijk en België plaatsvindt over onderwerpen als waterkwaliteit, overstromingsrisico’s en calamiteiten.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat we preventief met de betrokken organisaties er alles aan moeten doen om dit soort milieurampen te voorkomen?

Antwoord van het college: Dit betreft een taak voor de Rijkswaterstaat en de handhavende instanties in de des betreffende landen.

 

Is het college bereid om samen met de betrokken organisaties in overleg te gaan?

Antwoord van het college: De bevoegdheid ligt bij de Rijkswaterstaat. De gemeente heeft hierin geen rol. Bij calamiteiten hebben de dienstdoende officieren van dienst van de Rijkswaterstaat de opdracht de desbetreffende betrokken partijen te informeren. Dit gaat verder via het proces van crisis situaties via Grip 1 naar Grip 2. Zodra er sprake is van een Grip 2 situatie wordt de Veiligheidsregio ingeschakeld.

 

Hoe gaat het college preventief inzetten op behoud van een goede waterkwaliteit van de Westerschelde en dus ook ons zwemwater?

Antwoord van het college: De gemeente heeft hierin geen bevoegdheid. Dit ligt bij de Rijkswaterstaat. Ter controle van de kwaliteit van het zwemwater worden door de Rijkswaterstaat bacteriologische bepalingen verricht (gerelateerd aan fecaliën) waar onderhavig incident een organisch/plantaardige oorsprong kent. Wanneer een incident een multidisciplinaire aanpakt vergt kan breder worden samengewerkt binnen de Veiligheidsregio Zeeland waarbij partners als gemeenten ook geïnformeerd kunnen worden.

 

Jos Leenders: hergebruik loze, oude persleidingen om droogte tegen te gaan

CDA CDA Asten 11-06-2020 07:07

Twee onderwerpen houden het CDA-gemeenteraadslid en algemeen bestuurslid van waterschap Aa en Maas momenteel bezig: corona en de enorme droogte. Om laatstgenoemd probleem te tackelen heeft onze Jos Leenders uit Heusden ‘out of the box gedacht’. Hij wil minder afhankelijk worden van Pluvius en kiest ervoor zelf de grondwaterstanden te beïnvloeden. De oplossing ligt al tijden op enkele meters diepte in de grond. ,,Er is enkele jaren geleden een hoofdpersleiding vervangen in de omgeving waar ik woon. Deze loopt van de rioolwaterzuiveringsinstallatie Asten naar het pompgemaal dat achter in de Hutten staat. Ze hebben hierbij de oude leiding in de grond laten zitten”, weet de Heusdenaar ‘die aan het denken is geslagen’. ,,We moeten meer water in de hoger gelegen gebieden laten infiltreren en hiermee een grotere voorraad opbouwen voor een drogere periode. Kunnen we oude persleidingen die niet meer in gebruik zijn inzetten om water omhoog te pompen? Naar gebieden waar het kan infiltreren in de bodem...” Het gaat volgens Leenders om een relatieve goedkope oplossing. Er hoeft alleen een pomp aangeschaft te worden die het water van de zuiveringsinstallatie naar het hoger gelegen deel van Asten stuwt. Dat kost samen met het onderhoud van de pomp, de stroomkosten en het maken van aftakkingen enkele duizenden euro’s, schat hij voorzichtig in. ,,De buizen zijn vijftig jaar oud en lekken wellicht, maar dat is in dit geval helemaal niet erg. Wat maakt mij het uit waar het water exact het gebied instroomt, als het er maar komt.” De bossen die rond het pompstation aan de Hutten liggen, zouden volgens hem hiermee kunnen worden voorzien van voldoende water. ,,Tevens zou hiermee jaarrond water worden geïnfiltreerd in een gebied dat rond de vijf meter hoger ligt dan het beekdal van de Aa.” Leenders weet dat soortgelijke, niet meer gebruikte leidingen ook in de omgeving van Helmond, Bakel en Deurne liggen. Leenders heeft zijn ideeaangekaart bij het dagelijks bestuur van Aa en Maas. Hij wacht nog op officiële antwoorden. Lees hier meer

SP bepleit coulance in ligplaatsbeleid tijdens coronacrisis

SP SP Zuid-Holland 08-06-2020 09:37

De binnenvaart krijgt enorme klappen op door de coronacrisis, veel schippers hebben op dit moment geen vracht en liggen stil. Ondanks deze overmacht, hield Zuid-Holland in eerste instantie vast aan haar strenge ligplaatsenbeleid, waardoor schippers elke drie dagen moesten verkassen. Daarom heeft de SP nogmaals gepleit dat de schippers in het Merwedekanaal, maar ook elders niet beboet worden door BOA’s, maar dat er coulance getoond wordt.

De ASV (Algemeene Schippers Vereeniging) vraagt hier al langer om, ook in Zuid-Holland. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘De binnenvaartschippers hebben het al zwaar genoeg, zonder dat wij als overheid ze onnodig moeilijk maken. We moeten deze crisis met elkaar door komen, daar kunnen wij als Provincie aan bijdragen door hen de coulance kunnen tonen die zij zo hard nodig hebben in deze onzekere tijden. Daarom hebben wij hier op aangedrongen bij het provinciebestuur.

Het Provinciebestuur heeft positief geantwoord op het pleidooi van de SP. De belofte is gedaan dat binnenvaartschippers in het Merwedekanaal niet meer dagelijks lastiggevallen zullen worden door handhavers en dat ook op andere plekken in Zuid-Holland ruimhartiger omgegaan zal worden met de 3x24 uur liggen regel. Van Aelst: ‘Wij als SP zijn blij met deze toezegging van de gedeputeerde en weten zeker dat de binnenvaartschippers hierdoor wat rustiger zullen slapen ondanks het zware weer waarin zij zich bevinden.’ De SP zal in de gaten houden of er verdere maatregelen nodig zijn om de binnenvaart te helpen en dit direct aankaarten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.