Nieuws van VVD over CDA inzichtelijk

14 documenten

Uit de Raad geklapt

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Wijdemeren 07-06-2020 04:00

https://wijdemeren.vvd.nl/nieuws/39788/uit-de-raad-geklapt

Het was ons de raadsvergadering wel afgelopen donderdag. Maar liefst 5 moties en 9 amendementen werden ingediend en het werd dan ook een latertje. Pas om kwart voor één kon de voorzitter de vergadering sluiten. Dit kwam door een paar agendapunten waarover nogal wat discussie was. De VVD-fractie reageert op een aantal van deze agendapunten.

Accommodatieregeling (1/3 regeling)Allereerst de zogenaamde 1/3 regeling. Dit is een subsidieregeling waar verenigingen een beroep op kunnen doen. Al geruime tijd is de mening dat de regeling te veel onduidelijkheden bevat en dat we het ons daardoor als gemeente eenvoudig financieel niet langer kunnen veroorloven om de huidige regeling te handhaven. Zeker in een tijd dat de gemeentelijke financiën heel zwaar onder druk staan door de financiële gevolgen van de coronacrisis en de sterk opgelopen kosten in het sociaal domein. En dat onze zorgen over de financiën terecht zijn, blijkt uit het persbericht van de gemeente van 5 juni jl. met als kop ‘Wijdemeren staat voor moeilijke keuzes om de meerjarenbegroting in balans te brengen”.

De VVD draagt de verenigingen in Wijdemeren een warm hart toe, laat dat duidelijk zijn, en erkent ook hoe belangrijk verenigingen zijn voor de gemeenschap. Toch ondersteunde de VVD afgelopen donderdag als enige fractie het collegevoorstel om de 1/3 regeling met onmiddellijke ingang in te trekken. Tegelijkertijd diende de VVD een motie in om in september met een nieuwe regeling te komen. Deze motie werd door geen enkele fractie ondersteund. Tot onze verbazing kozen onze collega’s in de raad ervoor om de regeling niet in te trekken maar wel onmiddellijk het subsidieniveau tot januari 2021 op NUL te zetten. Dit amendement is aangenomen, maar is juridisch niet houdbaar. De regeling aanpassen door middel van een amendement kan niet.

De VVD is voor duidelijkheid en komt er rond voor uit dat de huidige regeling financieel niet houdbaar is. Met de motie beoogde de VVD duidelijkheid dat er voor een bepaalde datum een nieuwe, toekomstbestendige regeling voor de Wijdemeerse verenigingen zou komen. Wij zullen er bij de wethouder op aandringen om op korte termijn met een nieuwe regeling te komen.

Koeien in de WeiEen amendement van het CDA, genaamd Koeien in de Wei, was heel merkwaardig. Laat duidelijk zijn dat de VVD ook graag koeien, paarden en schapen in ons mooie landschap ziet. Het doel van het amendement was echter om vast te leggen, dat er in de Natura 2000 gebieden geen verdere vernatting meer plaats mag vinden. Dat is een erg eenzijdige benadering, want vernatting is nou eenmaal nodig om de ambities voor wonen, werken en waterberging te realiseren. Door je nu vast te leggen dat er nooit meer vernat mag worden zeg je ook dat je in de toekomst geen woningbouw meer wil in Wijdemeren. Dat is bijzonder, want tot nu toe is het credo van het CDA steeds “bouwen, bouwen en nog eens bouwen”. Daarnaast is in de vorige raadsperiode met een 7-koppige CDA-raadsfractie het ‘Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen ‘vastgesteld. De gemeente Wijdemeren heeft aan dit Gebiedsakkoord fors financieel bijgedragen. Hierdoor heeft het CDA zich juist sterk gemaakt om natuur te ontwikkelen in Wijdemeren, waardoor er nu onder andere Natura 2000 gebieden vernat gaan worden en boeren worden uitgekocht.

Met alle winden meewaaienEn dan nog een amendement van het CDA: afgelopen donderdag hebben CDA en PvdA/GroenLinks een amendement ingediend om onderzoek te doen naar mogelijkheden voor windenergie in Wijdemeren. De VVD begrijpt dat PvdA/GroenLinks met dit initiatief komt, maar wij zijn zeer verbaasd over de opstelling van het CDA. De opstelling van het CDA in Wijdemeren is namelijk zeer tegenstrijdig met die uit Den Haag.

De VVD heeft tegen het amendement gestemd. Met de huidige plannen voldoet de regio al aan de opgave die is gesteld in het concept Regionale Energiestrategie (RES). Wat de VVD betreft zijn die windmolens dus niet nodig en zeer ongewenst. Wij willen juist het prachtige landschap van Wijdemeren beschermen.

Volgens CDA-fractievoorzitter Jan Verbruggen ‘zijn er wel honderd plekken in Wijdemeren aan te wijzen waar de windmolens zouden moeten komen’, maar concrete locaties wilde hij op de vraag van de VVD niet noemen. Dat zou niet verstandig zijn, aldus Verbruggen. Wel noemde hij als voorbeeld industrieterreinen en natuurgebieden. Hij gaat dan echter voorbij aan het feit dat Wijdemeren voor ongeveer 80% uit natuurgebied bestaat. De grootte van de windmolens maakt hem ook niet uit, als ze maar windenergie leveren. Als het CDA echt serieus is over windenergie in Wijdemeren, dagen wij het CDA uit om met minstens 10 locaties te komen waar deze windmolens geplaatst zouden kunnen worden. Onze inwoners hebben het recht om dat te weten. Want roepen dat het op wel 100 plekken kan, is wel erg gemakkelijk.

 

VVD Wijdemeren

De voorzitter spreekt... Een gelukkig en gezond 2020!

VVD VVD SGP D66 CDA Leiderdorp 11-01-2020 06:26

https://leiderdorp.vvd.nl/nieuws/37941/de-voorzitter-spreekt-een-gelukkig-en-gezond-2020

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de lokale afdeling van de VVD Leiderdorp-Zoeterwoude op 8 januari jl. blikte voorzitter Frans Zonneveld terug op 2019 en keek hij alvast vooruit naar 2020. 

Beste Amices, Vrienden en vriendinnen van de VVD van lokaal VVD netwerk Leiderdorp-Zoeterwoude. 2020, een nieuwe ronde, met nieuwe kansen en dit jaar zeker ook weer nieuwe prijzen voor een nieuwe coalitie, daarover later meer. Dit jaar beperk ik me tot de regio en Zoeterwoude/Leiderdorp, met name voor Leiderdorp genoeg vuurwerk in 2019… toch?

Want als VVD zijn we bestuurslijk ook verdergegaan met vernieuwen en door de fusie met Zoeterwoude zijn we nu als lokaal netwerk “Leiderdorp-Zoeterwoude” niet alleen formeel erkend door het landelijk VVD hoofdbestuur, maar ook vol op stoom met een vernieuwd bestuur. Een regisseur Zoeterwoude (Jaap Hage), een nieuwe regisseur Leiderdorp/penningmeester en vice-voorzitter (Ino Cooijmans), Ledenwerving/Opleiding/Training (Tom Mentink) en niet te vergeten secretaris (Ingrid Pieterse).

Er blijft meer aandacht komen voor regionale samenwerking.Het Leiderdorpse bestuur heeft een aantal jaren het  initiatief genomen om de regio Leiden te verbinden in het zogenaamde  “Kaag-Rijn-Vliet overleg” met Kaag&Braassem, Zoeterwoude, Oegstgeest, Leiden, Leiderdorp en Voorschoten. Helaas is dat in 2019 een beetje stilgevallen. Voornaamste reden was de voorkeur voor een lokaal VVD netwerk met een groot Alphen aan den Rijn en een groot Den Haag.

Door lokale ontwikkelingen in 2019 voorzie ik weer kansen voor het “Kaag-Rijn-Vliet overleg” in 2020. Een paar pijnpunten blijven: de druk op de limiet van "circa 120 leden" alsmede de beperkte toegang tot de Masterclass opleiding, maar misschien kunnen we hier samenwerken met Leiden?Ondanks deze druk beschouw ik het toch als een voorrecht om aan de VVD netwerkstructuur bij te dragen met het bestuur van Leiderdorp-Zoeterwoude en ik wil hierbij dan ook alle bestuursleden bedanken voor jullie geweldige ondersteuning in deze ….. CHAPEAU. ==================================================================================== BESTUREN en POLITIEK 2019De Leiderdorpse en Zoeterwoudse politiek hebben ook zo hun perikelen.Natuurlijk zien we net als in andere gemeentes dat het effect van de decentralisaties naar de toekomst toe toch wat budget gaten gaat trekken (“budgettaire uitdagingen” zo te zeggen). Zoeterwoude had wat rimpelingen rond de financiering van grote projecten en OZB, wat elegant werd opgelost door de fractie onder leiding van Matthieu Paardekoper.Leiderdorpse politiek heeft in 2019, nou noem het maar gewoon politiek vuurwerk mogen ervaren.

De coalitie van VVD/CDA/LPL, gevormd na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 werd op 18 november jl. op brute wijze opgeblazen door de LPL, sorry milder kan ik het niet verwoorden.  Eerder werd al de eigen wethouder Angelique Beekhuizen naar huis gestuurd op basis van totaal geen argumenten, totaal geen overleg (lees geen samenwerken)… EN JA, nu ga ik toch even een paar kritische noten plaatsen bij de LPL leiding ……..  voordat we weer positief vooruit kijken naar 2020 en vanuit VERTROUWEN praten over samenwerken en samen besturen.

De LPL waar veel Leiderdorpers op gestemd hebben (Lokale partij lijkt immers beter lokaal te kunnen begrijpen, LIJKT de simpele gedachte hierachter, echter niets is minder waar..…). De kiezers hebben zich niet verdiept in wat de partij is en hoe de partij wordt geleid en bestuurd, of juist het gebrek hieraan want een (echt) bestuur en statuten heb ik bij de LPL nog niet gezien.

Hopelijk kunnen de Leiderdorpers nu stap voor stap beter inzicht krijgen in wat de LPL is, en wat de leiding doet of juist niet doet met betrekking tot verantwoording nemen en samenwerken en samen besturen. Maar ja, wat wil je, zonder partij statuten en bestuur zijn natuurlijk alle CHECKS en BALANCES weg…. DUS….…

Op 18 november was er crisis in Leiderdorp en het vertrouwen in het bestuurlijk vermogen van de gemeente werd ernstig bedreigd. Leiderdorp stevende na 18 november af om de “bestuurlijke schlemiel van de provincie Zuid-Holland” te worden, met velen zo niet alle Leiderdorpers als gedupeerden. Dat was de bijdrage van de LPL leiding in 2019 aan Leiderdorp.

Maar nu vooruit 2020.VERTROUWEN, SAMEN WERKEN en SAMEN BESTUREN.

Zowel Leiderdorp als ook Zoeterwoude zijn mooie dorpen die liggen als kloppend hart tussen stad en land. Met mooie voorzieningen er geweldig werk van de vele vrijwilligers, ook in de politiek; politiek van welke kleur dan ook.

Maar toch SAMEN…. In korte tijd na 18 november slaagden D66, CDA, VVD en CU/SGP erin om een nieuwe coalitie te vormen met hulp van formateur Robert Strijk. En op 20 december kon het persbericht eruit. Pluim voor al deze politieke kleuren. De nieuwe coalitie gaat nu gezamenlijk de bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Er zijn genoeg uitdagingen…. Maar…Het doet me deugd om te zien hoeveel positieve energie er vrij komt, er is VERTROUWEN, we gaan het SAMEN doen, SAMEN WERKEN, SAMEN BESTUREN.

En ook vind ik dat we best trots mogen zijn op de bijdrage die onze VVD fractie en wethouder hier leveren. De in 2018 bijna geheel vernieuwde fractie met Bart voorop, Martine, Brigitte, Niels en Frank heeft zich al goed geprofileerd en gepositioneerd. Al was 2019 een emotionele rollercoaster voor jullie met vele up’s en down’s en lange avonden, ook voor Willem onze wethouder. Maar het resultaat is er. Dankjewel VVD fractie, Dankjewel wethouder. Dankjewel ook Ino voor jouw ondersteuning. We kunnen met recht trots zijn op alle VVD teamleden die met zoveel energie hieraan bijdragen, dat is een geweldige ervaring.Natuurlijk vergeet ik onze fractie in Zoeterwoude niet met Mathieu, Roel, Patricia, Kitty dankje   SAMEN EEN VVD TEAM OM TROTS OP TE ZIJN! (CHAPEAU…)

Ik hoop dat de energie komend vanuit het vertrouwen om samen te werken en te besturen, U allen toch zullen inspireren… Niet alleen in Leiderdorp/Zoeterwoude, maar in de hele regio. Natuurlijk met een steeds grotere VVD impact… daarom.

Een VVD-team om trots op te zijn!.Dank voor uw komst, en de beste Wensen voor 2020!

Op weg naar Ede 2039: bijdrage Perspectiefnota

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Ede 04-07-2019 09:23

Op 4 juli vond de bespreking plaats van de Perspectiefnota in eerste termijn. Als VVD Ede blikken we vooruit op 2039 en of we nu de juiste keuzes maken. Lees hier onze bijdrage:

https://ede.vvd.nl/nieuws/35938/op-weg-naar-ede-2039-bijdrage-perspectiefnota

"Voorzitter,

Stelt u zich voor: het is 4 juli 2039 ...

De gemeenteraad van Ede, ondertussen een opgeschaalde gemeente met Wageningen, Veenendaal en Barneveld er als kleinere plaatsen bijgevoegd, heeft haar jaarlijkse bespreking van de perspectiefnota. Terwijl mijn kleinkinderen na een drukke dag nog even in de tuin spelen, zit ik via Omroep Foodvalley rustig mee te kijken.

Het gaat goed met onze gemeente. 

De fractie van SGP is verheugd dat er steeds meer ondernemers in het buitengebied de energietransitie omarmen. Zo gaan we die doelstellingen van 2050 op het gebied van klimaat toch maar mooi halen! De ChristenUnie is tevreden met het feit dat er goed voor onze kwetsbare inwoners wordt gezorgd en is verheugd met een steeds verdere terugloop aan mensen in de bijstand, nadat in 2029 de laatste dak- en thuisloze in Ede was geholpen aan een woning.

Het CDA is blij te zien de maatschappelijke dienstplicht weer is afgeschaft en jongeren gewoon weer eens wat tijd thuis binnen het gezin besteden. Kan er gelijk weer wat geoefend worden met het Wilhelmus, want de kennis van het 6e couplet loopt toch wat terug. Voor de PvdA is het de vraag of we niet teveel sociale woningen bouwen. Moet er niet ook eens gewerkt worden aan de doorstroom? Gemeentebelangen brengt nogmaals onder de aandacht dat we de inwoners af en toe een beetje lucht moeten geven. Elke maand een groot landelijk evenement in het centrum is immers ook wat veel van het goede gebleken.

D66 geeft aan dat het goed is om te zien dat het vertrouwen in de overheid steeds meer toeneemt. Ze nemen zich voor om deze keer eens géén voorstel te doen voor een raadgevend referendum. Groen Links ziet dat we grote stappen maken met de transformatie naar een CO2 neutraal Ede. Wel blijft de fijnstof van al die elektrische auto’s een dingetje. Moeten we niet meer gaan vliegen? En de VVD is blij dat we weer in staat zijn gebleken om ons huishoudboekje op orde te houden en de belastingen te verlagen. Een fantastisch resultaat!

De nestor van de raad, Stephan Nijenhuis, verzucht nog maar eens dat hij blij is dat we in 2019 de juiste keuzes hebben gemaakt. Het was niet makkelijk, maar daarmee kon onze gemeente wel door met groeien terwijl gemeenteraden in omliggende gemeenten elkaar de tent uit vochten.

Natuurlijk was het lastig om op basis van bepaalde aannames door te zetten met de maatregelen in het sociaal domein. Maar door de inzet van alle betrokken, gemeenteraad, college, ambtenaren, partners, zorginstellingen en natuurlijk onze vrijwilligers, bleek het toch mogelijk om enerzijds te bezuinigen en anderzijds de zorg op een goed niveau te houden. Wat hadden we toen een topbezetting in alle onderdelen!

Tijdens de raadsvergadering destijds werden nog een aantal kleine wijzigingen voorgesteld ten aanzien van de maatregelen op bijvoorbeeld het leerlingenvervoer en de eigen bijdrage van de mantelzorgers, waarvan sommige breed werden gedeeld en andere niet werden aangenomen. Ondanks de druk op de financiën, een mooi democratisch proces waar de standpunten inhoudelijk al deels waren gewisseld in themasessies (die later weer verdwenen), maar uiteindelijk uitmondden in wisselende stemmingen.

En dan zonder allerlei verhogingen van lasten voor onze inwoners. Heel verstandig van de VVD destijds om de extra winst van de ACV die jaarlijks gewoon in de algemene reserve verdween, onderdeel te maken van het complete kostenplaatje, waardoor extra stijging van de afvalstoffenheffing op korte termijn niet nodig was. Het amendement werd met ruime meerderheid aangenomen.

Zoals bij elke perspectiefnota werd er ook toen al gesproken over de formatie. Waar bij de huidige perspectiefnota van 2039 meer de aandacht ligt op het behoud van banen in onze sterk geautomatiseerde wereld, ging het in 2019 meer om de balans tussen inhuur en vaste formatie. De gemeente moest enerzijds groeien om de ontwikkelingen in Ede de baas te kunnen blijven, maar anderzijds toch erg blijven letten op de kosten van de formatie. Een spannende balans, maar door een stevige reductie van de inhuur kon de raad hier wel mee instemmen.

Ook werd er nog even gesproken over het beheer van de openbare ruimte. Stevige zorgen of de inspanningsverplichting van 500k wel gehaald zou kunnen worden zonder een grote aderlating op de leefbaarheid van onze stad. De wethouder kwam hier bij de begroting van 2019 op terug en daar konden de meeste partijen wel mee leven.

Een mooie politieke tijd in 2019!

….en terwijl de gemeenteraad in 2039 verder vergadert, besluit ik maar eens een ijsje te gaan halen met mijn kleinkinderen in het nieuwe station. Ze zijn moe van weer een mooie dag in het World Food Experience center. 

Wat is het toch fijn in Ede…

——————-

Geacht college van 2019,

Durft u te zeggen dat we met onze huidig ingeslagen koers op weg zijn naar dit Ede van 2039?

Is de zorg nog steeds op orde en hebben we het kind niet met het badwater weggegooid met onze maatregelen? Krijgen we de kosten weer in de hand, wethouder Veltman?

Wordt er voldoende gebouwd in Ede en doen we de juiste dingen om voldoende woningen te krijgen en te houden? Wethouder Hoefsloot: Hoe trekken we ons been bij en zorgen we dat Ede kan blijven groeien?

En nog een vraag aan u: Hoe houden we het tempo in onze ambitie ten aanzien van de energietransitie en gaan we de eventuele achterstand inhalen? 

Houden nieuwe (startende) ondernemers de ruimte om zich nu en in de toekomst in Ede te vestigen? Doen we de juiste dingen en creëren we voldoende capaciteit voor bedrijven, wethouder Vreugdenhil?

Is de ruimte in onze perspectiefnota voldoende om Ede bereikbaar te houden? Krijgen we snel een nieuw station, wethouder de Pater?

En tot slot, wethouder Meijer, hebben we onze zaakjes nog steeds financieel goed op orde? Zelfs met het geplande negatief resultaat op onze begroting in 2023?

Wij zien uit naar de beantwoording van het college.

Dank u wel!"

Meer kwaliteitseisen aan bewindvoerders moet bijdragen aan betere schuldhulpverlening.

VVD VVD SGP D66 CDA Harderwijk 20-05-2019 00:27

VVD Harderwijk-Hierden wil zich inzetten om een pakket van kwaliteitseisen op te stellen waar bewindvoerders aan zullen voldoen. In samenwerking met onder andere ervaringsdeskundigen, Meerinzicht, ZorgDat, de voedselbank en een verscheidenheid aan werkgevers, willen we een lokaal Harderwijks keurmerk opstellen, om op deze manier de kwaliteit van de bewindvoering in Harderwijk te waarborgen. Het is van groot belang dat de inwoners die afhankelijk zijn, dan wel worden, van bewindvoerders, op een eenvoudige manier de kwaliteit van deze bewindvoerders kunnen achterhalen.

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/35392/meer-kwaliteitseisen-aan-bewindvoerders-moet-bijdragen-aan-betere-schuldhulpverlening

© Bron: Om-bewindvoering

Schaamte en stress spelen een belangrijke rol bij financiële problemen. Kleine problemen groeien snel tot problemen die levens van mensen kunnen beheersen en bepalen. Helaas stijgt het aantal mensen met financiële problemen en schulden, ook in Harderwijk.

De wet Gemeentelijk Schuldhulpverlening is op 1 juli 2012 in werking getreden. Met deze wet zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de hulp bij schulden van hun burgers. Veel gemeenten, waaronder de gemeente Harderwijk, hebben deze nieuwe wet aangegrepen. Zelfredzaamheid blijft hierin centraal staan. Hoewel financiën in principe een ieders eigen verantwoordelijkheid zijn, blijft de mate waarin iemand zijn eigen verantwoordelijkheid aan kan, een persoonsafhankelijke zoektocht.

Wanneer iemand schulden heeft of om welke reden dan ook niet in staat is om zijn eigen financiële zaken te regelen, kan er door de kantonrechter een bewindvoerder worden toegewezen. Het doel van deze bewind voering is om het vermogen van de cliënt te beschermen, financiële problemen op te lossen en verdere financiële problemen te voorkomen. Helaas kunnen mensen die onder bewindvoering staan dieper in de problemen komen door slechte bewindvoering. De gemeente Harderwijk heeft helaas ook nauwelijks regie over de kwaliteit van deze bewind voering, iets wat de VVD Harderwijk- Hierden niet kan tolereren. Daarom hebben we samen met het CDA en D66 een motie opgesteld met als mede-indieners de SGP en de PVDA om een pakket met kwaliteitseisen op te stellen om de kwaliteit van de bewind voering in de gemeente Harderwijk te waarborgen.

Een trotse regenboog!

VVD VVD CDA Haaren 29-03-2019 11:01

Soms gebeuren er kleine dingen die je ontzettend trots maken. Gisteren was zo’n moment. Tijdens de raadsvergadering heb ik namelijk een bijzondere “motie vreemd aan de orde van de dag” ingediend. Zo’n motie is als het ware een opdracht aan het College, over een onderwerp dat niet op de agenda staat. In dit geval een verzoek dat ik eigenlijk al eerder voor had willen leggen aan de raad, maar omdat ik toen als plaatsvervangend voorzitter de raadsvergadering mocht leiden was dat niet mogelijk. Vandaar dat er pas gisteren in de gemeenteraad van Haaren werd gesproken over mijn motie “Regenbooggemeente”.

https://haaren.vvd.nl/nieuws/34792/een-trotse-regenboog

© gemeente Haaren

Laat ik voorop stellen dat ik mij gelukkig prijs in Nederland te wonen. Een land waar iedereen zichzelf mag zijn en we discriminatie in het allereerste artikel van onze Grondwet verbieden. Dat geldt ook voor de gemeente Haaren. Het maakt mij trots dat de gemeente Haaren als één van de eerste gemeenten in deze omgeving aandacht schonk aan Coming Out Day. Er is zelfs een speciale Haarense Regenboogvlag ontwikkeld die geregeld fier wappert voor het gemeentehuis. Vergelijk het gevoel een beetje met een doelpunt van het Nederlands elftal tijdens een Wereldkampioenschap of 12 punten die de Nederlandse inzending krijgt bij het Eurovisiesongfestival: op dat moment maakt het helemaal niet uit of je een voetballer bent of een muziekkenner. Het gaat om het gevoel van ‘erbij horen’. We ontlenen er onze identiteit aan en identificeren onszelf ermee. Dat doet zo’n simpel gebaar als een regenboogvlag met mij als man, getrouwd met een andere man.

“Is dat nou allemaal wel nodig?”, vraagt u zich wellicht af. Die vraag is lastig te beantwoorden. Het is in ieder geval niet onnodig. Want geloof mij: ook al zijn we nog zo open en tolerant met z’n allen, ons land wordt nog steeds beheerst door normen en vooronderstellingen. Daar is op zichzelf niets mis mee en ook ik doe dat. Begin dit jaar echter, laaide de discussie over onze open, tolerante houding weer eens op door de Nashville Verklaring en de Nederlandse variant daarop. Natuurlijk kennen we in dit land ook godsdienstvrijheid én vrijheid van meningsuiting. Dat zijn twee grote goederen die ik absoluut niet ter discussie wil stellen. Tegelijkertijd staan we voor artikel 1 van de Grondwet. De overheid, maar ook het overgrote deel van onze maatschappij. Dat vraagt om een signaal, ook van gemeenten. Juist van gemeenten. En zeker van mijn gemeente.

Regenbooggemeenten geven een impuls aan de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBTI’ers (lesbische vrouwen, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en intersekse personen) en dragen dat actief uit. Met andere woorden: regenbooggemeenten benadrukken nog eens extra dat je jezelf mag en kan zijn. Nu is de gemeente Haaren zoals gezegd in mijn ogen al koploper qua beleid op dit gebied en dat verdient alleen maar lof. Maar soms is het goed om zoiets nog eens extra te benadrukken. Om terug te komen op de vraag die ik eerder (retorisch) al stelde: ja, dat is nog steeds nodig.

Even leek er gisterenavond een discussie te ontstaan in de gemeenteraad. Waar een grote meerderheid de motie direct omarmde, waren er toch ook vraagtekens bij een enkele partij. Ook vanuit het College. Laat ik helder zijn: dat ging niet om de intentie, maar om de uitvoering. Dit bleek later na een korte, hevige schorsing van de vergadering. Als gemeente zitten we nu eenmaal in een lastig pakket in verband met de naderende opsplitsing. De beleidsvrijheid, capaciteit en zeker de financiële mogelijkheden zijn daardoor beperkt. Nu ging en gaat het mij daar allemaal niet zozeer om. Het belangrijkste is dat we als gemeente Haaren blijven benadrukken dat wij een gemeente zijn die staat voor haar inwoners. Waar eenieder zichzelf mag en kan zijn. Op zo’n moment wil je niets liever dan dat dit wordt omarmt door de volledige raad én het college. Als er dan vraagtekens worden gezet bij praktische zaken dan raakt je dat diep, kan ik u zeggen.

Maar gelukkig! Voordat deze motie werd behandeld, sprak de gemeenteraad nog over een andere motie van mijn hand. Een motie waarin ik opriep tot meer saamhorigheid. Politieke verschillen moeten we in mijn optiek vanaf nu écht op de tweede plaats zetten en gezamenlijk moeten we ervoor zorgen dat we onze dorpen goed kunnen gaan dragen aan de ontvangende gemeenten. Ik noem dat ‘de volksvertegenwoordigende rol’ op de eerste plaats zetten, een ander heeft het over ‘het algemeen belang’. Ondanks dat die motie niet op steun van het CDA en Samenwerking ’95 kon rekenen, heb ik wel vertrouwen gekregen dat de strekking daarvan door de voltallige gemeenteraad wordt over- en meegenomen. De regenboogmotie is daarvan al een eerste voorbeeld. Door een kleine aanpassing (het College gaat onderzoeken of de gemeente Haaren een regenbooggemeente kan zijn, maar geeft sowieso een impuls aan de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBTI’ers in de gemeente Haaren en draagt dit ook actief uit), kon de motie op unanieme steun van de voltallige gemeenteraad rekenen. Ook het College kon hierdoor volmondig achter de motie staan. Dus ondanks dat de eerdere motie het niet haalde, heeft de raad hier wel degelijk eensgezind gehandeld door over politieke verschillen heen te stappen. Dat verdient een groot compliment!

Oké, de criticasters onder u zullen nu vast en zeker zeggen: “ja, maar het College kan dit nu dus simpel opzij leggen.” Strikt theoretisch klopt dit. Maar laat ik u het volgende aangeven: soms dan voel je de oprechtheid en goede wil. Even niet de bestuurder of de politicus, maar de persoon. Die voelde ik gisterenavond. Van wethouder Blom én portefeuillehouder Verschuren. Ik heb er vertrouwen in dat zij actief met deze motie aan de slag gaan en het goede beleid en de nog positievere houding die de gemeente Haaren al kent verder uit zullen dragen. Want hoe klein je ook bent en hoe eindig je bestaan ook is: dit soort zaken kunnen een gigantische en blijvende impact hebben op het leven van mensen. Neemt u dat maar van mij aan. Ik ben in ieder geval trots dat de gemeente Haaren deze mijlpaal nog eens even extra stevig de grond in heeft geslagen!

Een oprecht dankjewel, namens velen!

Boy Scholtze

Coalitieakkoord ‘Samen maken we het verschil’ zet in op een veerkrachtige samenleving.

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Nieuwegein 30-05-2018 08:24

De Nieuwegeinse partijen van de VVD, PvdA, GroenLinks, CDA en Lokale Vernieuwing, presenteren het coalitieakkoord Nieuwegein 2018 – 2022 met de titel ‘samen maken we het verschil’. De partijen willen daarmee benadrukken dat ze graag samen met de gemeenteraad en alle betrokkenen in Nieuwegein en de regio de stad de komende vier jaar nóg een beetje mooier en duurzamer willen maken.

https://nieuwegein.vvd.nl/nieuws/30579/coalitieakkoord-samen-maken-we-het-verschil-zet-in-op-een-veerkrachtige-samenleving

Het coalitieakkoord speelt in op de veranderende wereld: “De afgelopen jaren is er al veel veranderd en de wereld blijft snel veranderen. De gedachte dat de gemeente ‘het allemaal wel regelt’, is achterhaald. Alleen samen maken we het verschil: we zijn met alle betrokkenen ‘eigenaar’ van onze maatschappelijke vraagstukken. Dat vraagt om een andere manier van samenwerken en start met de zoektocht naar de beste oplossingen én de uitvoering daarvan.”.

De coalitiepartijen zien de basis daarvoor in een veerkrachtige samenleving met een sterke sociale samenhang met ruimte voor sociale en ruimtelijke initiatieven. Naast het goed uitvoeren van wettelijke taken wil deze coalitie barrières weg nemen en stimuleren en faciliteren waar nodig. Bijvoorbeeld door te investeren in extra wijkcoördinatoren en door het opzetten van ‘matching funds’ waarmee voor inwoners en ondernemers de drempel wordt verlaagd om initiatief te nemen.

De coalitiepartijen verwachten met het coalitieakkoord op hoofdlijnen meer ruimte voor inhoudelijke discussie en dialoog met de stad, en vervolgens ook voor wisselende meerderheden in de raad. Dit moet leiden tot gedragen en toekomstbestendige keuzes. Er is ook financiële ruimte overgelaten om de ‘strategische agenda’ van de gemeenteraad (en daarmee ook democratische vernieuwing) vorm en inhoud te geven.

Om de ambities uit het coalitieakkoord en ‘strategische agenda’ vorm te geven worden door de coalitiepartijen Ellie Eggengoor (VVD), Hans Adriani (PvdA), Marieke Schouten (GroenLinks), Jan Kuiper (CDA) en John van Engelen (Lokale Vernieuwing) voorgedragen als wethouder.

Op donderdag 31 mei is er van 19:00 uur tot 19.45 uur de mogelijkheid om kennis te maken met de kandidaat-wethouders. Ook kunnen er vragen worden gesteld over het coalitieakkoord. Het coalitieakkoord wordt door de raad op 4 juni tijdens een  extra raadsvergadering besproken. De installatie van de wethouders zal op 6 juni plaatsvinden tevens tijdens een extra raadsvergadering.

Stemhulpen: goed én slecht!

VVD VVD CDA Sint Anthonis 19-03-2018 11:18

Vier jaar geleden had VVD Sint Anthonis nog de enige stemwijzer op de website www.stemwijzersintanthonis.nl bij wijze van grap rond de carnaval geplaatst... om alvast in de stemming te komen als het ware. Dit jaar zijn er 2 stemwijzers: de stemhulp van de gemeente en de kieswijzer van De Gelderlander. Staar je echter niet blind op de uitkomst!

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/29305/stemhulpen-goed-en-slecht

In het kort:

Kieshulpen zijn beperkt in het aantal onderwerpen (lees verder)Sommige vragen kunnen verkeerd door een partij zijn ingevuld (zie voorbeeld hieronder)De uitleg van een partij wordt niet door iedereen gelezen Soms geeft de uitleg van een partij iets anders aan dan het gegeven antwoord (zie voorbeeld hieronder)Vragen kunnen door de bezoeker van de kieshulp, alsook door een partij verkeerd worden geïnterpreteerdVerkiezingsprogramma's en plannen voor de toekomst zeggen niets over de kracht en kunde van de mensen in die partij die plannen ook goed uit te voeren (wie maakt echt het verschil?) 

Dus:

Een kieshulp is een mooi hulpmiddel, maar staar er niet blind op en let op of de uitkomst wel de partij is die echt het beste bij jou past. 

Toelichting: 

Vier jaar geleden was het nog eenvoudig: wilde je naar links, dan koos je voor SAN, wilde je blijven aanmodderen zonder aansprekende resultaten, dan koos je voor CDA en wilde je dat de gemeente er over 4 jaar beter voor zou staan (niet alleen financieel), dan koos je VVD Sint Anthonis. Natuurlijk was de opsomming destijds kort door de bocht en weinig genuanceerd. Maar de essentie zat er wel in. De stemwijzer was toen gepresenteerd als drie verkeersborden: de afslag links (SAN), de doodlopende weg (CDA) en de weg vooruit (VVD Sint Anthonis).

Inmiddels bestaan stemwijzers, stemhulpen en kieswijzers (geef het beestje maar een naam) uit een vraag of tien (men is bang dat je met meer vragen te snel afhaakt) en men is enkel op zoek naar de verschillen tussen partijen. Keuze is vaak 'mee eens' of 'niet mee eens'. De keuze voor 'neutraal' (ook wel 'geen mening') mag niet gemaakt worden in de stemhulp van de gemeente. Terwijl er toch onderwerpen zijn waarbij het jou misschien minder interesseert wat eruit komt.

Er worden dus vragen gepresenteerd waarbij niet altijd ook een keuze gemaakt kan worden of je het onderwerp wel belangrijk vindt. Moet een wethouder binnen 1 jaar verhuizen bijvoorbeeld. Is dat belangrijk voor je of niet? Is dat een onderwerp dat jouw stem nou echt bepaald?

Bij het lezen van zo'n 'kieshulp' is interpretatie heel belangrijk. Want als iemand zegt dat er niet méér geld uitgegeven moet worden aan een dorpshuis, wil dat niet zeggen dat het dorpshuis minder geld moet krijgen dan dat het nu al krijgt. Maar stelt men zich de vraag of genoeg niet al genoeg is. Het is ook jouw geld waar het om gaat. Daar moeten we zuinig mee zijn.  

Of een vraag over een onderwerp dat helemaal niet aan de orde is in onze gemeente, zoals speciale gebieden om vuurwerk af te steken. Er zijn 2 partijen die daarbij een neutraal standpunt hebben (SAN en VVD) omdat het helemaal niet speelt in onze gemeente qua overlast. Het CDA stelt dat er geen speciale gebieden hiervoor moeten komen. Dat stellen VVD en SAN in de huidige situatie ook... omdat er geen problemen zijn. Maar omdat het niet speelt hoeft er ook geen keuze gemaakt te worden dus kiezen ze blijkbaar beide voor neutraal. Maar kies jij voor nee, dan zit je ineens veel dichter bij het CDA... terwijl het onderwerp helemaal niet speelt in Sint Anthonis. Zo zie je hoe zo'n 'kieshulp' je onbedoeld in de verkeerde hoek duwt. 

Goed aan zo'n 'kieshulp' is de uitleg van de partijen. Dan kun je de argumentatie zien van hun keuze. Maar niet iedereen kijkt naar zo'n uitleg. En zo kan het gebeuren dat een partij een keuze voor een standpunt heeft, maar de uitleg meer lijkt te horen bij het tegenovergestelde. Zoals het uitbreiden van agrarische ondernemingen. Er is een vraag of dat mogelijk moet zijn, indien de boer ook investeert in de natuur. Het CDA kiest voor 'oneens' (net als SAN). Bij SAN lijkt de uitleg daarvoor plausibel, bij het CDA lijkt de uitleg aan te geven dat het antwoord juist 'eens' zou moeten zijn.

Zo staat er daarnaast een vraag over bijverdienen met een bijstandsuitkering. Tijdens het debat van De Gelderlander was VVD tegen en volgde CDA die stelling. In de kieswijzer van De Gelderlander staat juist bij CDA dat ze voor bijverdienen zijn. Het CDA weet blijkbaar zelf niet of ze nu voor of tegen moeten zijn.

Al met al: een 'kieshulp' is zeker een leuk middel om snel over wat onderwerpen iets te weten te komen. Maar inhoudelijk blijkt er dus voldoende niet te kloppen dat je niet altijd op de uitslag kunt vertrouwen. Lees dus zeker de argumentatie van de partijen. Of beter: bekijk het verkiezingsprogramma van iedere partij.

En zelfs met al die programma's... kijk ook eens naar de programma's van vier jaar geleden en zie wat daarvan terecht is gekomen in de afgelopen vier jaar. De coalitie heeft niet bereikt wat ze had kunnen bereiken. Kies daarom ook voor een kandidaat waarbij jij denkt dat die voor jou het verschil gaat maken.

 

 

 

Papieren bezoekersschijf moet behouden blijven

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 16-01-2018 01:03

Het afschaffen van de papierenbezoekersschijf. VVD Haarlem vindt het een slecht idee en vond het een slecht idee. Wij willen de papieren bezoekersschijf behouden. En wij niet alleen. Duizenden Haarlemmers willen de papierenschijf behouden. En waarom? Omdat het makkelijk is. Goed werkt en Het is gastvrij en sociaal. Het maakt wonen in Haarlem aantrekkelijk.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26604/papieren-bezoekersschijf-moet-behouden-blijven

Maar wat hebben de coalitiepartijen, PvdA, D66, GroenLinks en CDA bedacht. De papierenbezoekersschijf moet weg. Linksom of rechtsom, maar weg moet de schijf.

Ze hebben de wethouder op pad gestuurd met de opdracht om een alternatief te bedenken, dat de klant en gebruiksvriendelijkheid evenaart. Nou daar is de wethouder in ieder geval niet in geslaagd. Dat bleek vorige week tijdens de bespreking hiervan.

Klantonvriendelijk

Allereerst moeten de Haarlemmers zich gaan activeren voor dit systeem. Anders kunnen ze sowieso geen bezoek meer ontvangen.

Daar voorziet de wethouder al zoveel problemen mee, dat ze extra capaciteit gaat inhuren bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Haarlem om alle telefoontjes te kunnen beantwoorden. Maar ze verwacht dat dat niet voldoende zal zijn.

Ze gaat zelfs huisbezoeken inplannen om mensen te helpen met het activeren. U kan zich voorstellen hoe blij de Haarlemmers met deze poespas zullen zijn.

Maar goed als dat allemaal is doorlopen komt het gebruik van het systeem.

Geschat wordt dat de Haarlemmers per jaar zich 2,1 miljoen keer zich digitaal gaan aan en afmelden met een code en kenteken. Ben je niet handig met de digitale wereld, dan mag je bellen.

De gemeente Haarlem gaat een heel Voice Response Systeem optuigen, waar de Haarlemmer heen mag bellen om zijn bezoek af en aan te melden bij een spreekcomputer.

Gezellig en makkelijk als je bezoek binnenkomt. Ik ga eerst even bellen hoor. Eerst even het menu doorlopen. Dan mijn code doorgeven. 8 tekens. Het liefst met gebruik van het NAVO spellingsalfabet.

Ja u leest het goed. Het liefst gebruik maken van het NAVO spellingsalfabet. Haarlem is een nieuwe militaire vesting geworden voor uw bezoek.

Eenzaamheid

Het wordt er niet makkelijker op om in Haarlem je bezoek te ontvangen. Sterker nog deze regeling maakt het ingewikkelder om bezoek te ontvangen. Veel maatschappelijke organisaties hebben al aangegeven in de problemen te komen.

En zo werk je inderdaad eenzaamheid in de hand. Weg gastvrije stad met een mooie bezoekersregeling.

Dankzij de coalitiepartijen krijgen we nu een Haarlem als militaire vesting met een NAVO spellingsalfabet. Registratie van uw bezoek en uren op, dan maar helemaal geen bezoek meer.

Duurder

Dan nog even kort over de kosten van de papierenbezoekersschijf.

Het versturen en drukken van de schijven kost jaarlijks € 20.000,- Daar tegenover krijgen we nu een nieuw facturatiesysteem dat € 130.000,-  per jaar gaat kosten met nog de kosten voor het Voice Respons Systeem en andere structurele kosten van een € 100.000,- per jaar.

We kunnen niet anders concluderen dat dit systeem ook nog een duurder is. En dat is goed te begrijpen als je 2,1 miljoen aan en afmeldingen moet gaan verwerken en factureren. Het wordt een administratief gedroogd.

Kortom we krijgen een systeem dat klantonvriendelijker is, minder gastvrij is, een administratief gedroogd en duurder. Wij roepen de coalitiepartijen op een pas op de plaats te maken en de papieren bezoekersschijf te behouden voor wie dat wil.

VVD stemt verdeeld over verkeersproblemen in Hazerswoude en Boskoop

VVD VVD CDA PvdA Alphen aan den Rijn 17-12-2017 04:06

Over dit veelbesproken onderwerp werd deze raadsvergadering het langst gedebatteerd waarbij door alle partijen de eerder ingenomen standpunten werden bevestigd. Toch waren er een paar nieuwe elementen. In deze vergadering werden specifiek een aantal moties en amendementen behandeld. Kort samengevat ging het vooral over de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan. Er was duidelijk veel onenigheid of dit besluit gebaseerd op huidige informatie al genomen kan worden. Over de kortetermijnoplossingen in Hazerswoude en de wenselijkheid van een tweede oeververbinding bij Boskoop was minder discussie.

De (sub) amendementen en motie werden allemaal verworpen.  Het collegevoorstel werd ongewijzigd aangenomen. Mevrouw Vorenkamp van onze fractie stemde tegen het raadsvoorstel. Zij vindt dat het voorstel onvoldoende zicht biedt op oplossingen voor Boskoop en Hazerswoude-Dorp terwijl dat wel was toegezegd.

Een motie van CDA, Groen Links en Nieuw Elan om de verkeerintensiteit in Boskoop en Hazerswoude te meten en met de provincie Zuid-Holland te overleggen om te zoeken naar mogelijkheden om te komen tot een beperking van de brugopenstelling in Boskoop tijdens de spitstijden werd, mede met steun van de VVD, aangenomen.

Daarnaast werd door de VVD met een motie wederom gevraagd om een duidelijk krachtig gebaar te maken richting de provincie en andere overheden die primair verantwoordelijk zijn voor de wegen rond Hazerswoude en Boskoop. De VVD stelt voor om de nog beschikbare Nuon-reserve ter grootte van € 9.000.000, te reserveren/bestemmen voor de oplossing van de verkeersproblematiek in Boskoop en Hazerswoude-Dorp.  Opvallend was dat de verantwoordelijk wethouder daar ook veel voor voelde. De VVD werd hierin ondersteund door de PvdA, Beter Alphen en RijnGouweLokaal en dat was dus helaas niet voldoende.

VVD Ede en CDA stellen raadsvragen

VVD VVD CDA Ede 12-12-2017 02:37

Vanaf 1 januari 2016 geldt in Nederland de ‘Wet Taaleis’. Bijstandsgerechtigden worden getoetst op hun taalniveau. Als hij/zij niet voldoet aan de taaleis en ook niet laat weten dat hij/zij bereid is daar iets aan te doen, dan kan de bijstandsuitkering verlaagd worden. Te beginnen met 20% in de eerste zes maanden, daarna 40% voor de volgende zes maanden en na 12 maanden kan de uitkering volledig gestopt worden. In de vier grootste steden ontvangen nog altijd duizenden werklozen een uitkering, zonder dat zij voldoende Nederlands spreken om kans te maken op een baan, zoals de wet eist.

Hester Veltman, fractie VVD en Cora van Wijngaarden, fractie CDA hebben deze week raadsvragen gesteld en gevraagd of de 260 mensen die in september 2016 niet voldeden aan de Wet Taaleis, hier inmiddels wel aan voldoen en zo niet, wat de consequenties voor hen waren. Ook hebben de fracties geïnformeerd naar het aantal bijstandsgerechtigden in de gemeente Ede dat op dit moment niet voldoet aan de taaleis en hoeveel mensen inmiddels een korting op de uitkering hebben ontvangen. 

Deze week publiceerde De Gelderlander dat in de vier grootste steden nog altijd duizenden werklozen een uitkering ontvangen, zonder dat zij voldoende Nederlands spreken om kans te maken op een baan, zoals de wet eist. 

Het CDA en de VVD verzoeken het college de volgende vragen te beantwoorden:

Hebben de 260 mensen die in september 2016 niet voldeden aan de taaleis, inmiddels hieraan wel voldaan? Zo niet, wat zijn de consequenties voor betrokken personen geweest?Hoe groot is momenteel het aantal bijstandsgerechtigden in onze gemeente dat niet voldoet aan de taaleis?Hoe groot is het aantal bijstandsgerechtigden die inmiddels een korting op de uitkering hebben ontvangen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.