Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

34 documenten

Jos Leenders: hergebruik loze, oude persleidingen om droogte tegen te gaan

CDA CDA Asten 11-06-2020 07:07

Twee onderwerpen houden het CDA-gemeenteraadslid en algemeen bestuurslid van waterschap Aa en Maas momenteel bezig: corona en de enorme droogte. Om laatstgenoemd probleem te tackelen heeft onze Jos Leenders uit Heusden ‘out of the box gedacht’. Hij wil minder afhankelijk worden van Pluvius en kiest ervoor zelf de grondwaterstanden te beïnvloeden. De oplossing ligt al tijden op enkele meters diepte in de grond. ,,Er is enkele jaren geleden een hoofdpersleiding vervangen in de omgeving waar ik woon. Deze loopt van de rioolwaterzuiveringsinstallatie Asten naar het pompgemaal dat achter in de Hutten staat. Ze hebben hierbij de oude leiding in de grond laten zitten”, weet de Heusdenaar ‘die aan het denken is geslagen’. ,,We moeten meer water in de hoger gelegen gebieden laten infiltreren en hiermee een grotere voorraad opbouwen voor een drogere periode. Kunnen we oude persleidingen die niet meer in gebruik zijn inzetten om water omhoog te pompen? Naar gebieden waar het kan infiltreren in de bodem...” Het gaat volgens Leenders om een relatieve goedkope oplossing. Er hoeft alleen een pomp aangeschaft te worden die het water van de zuiveringsinstallatie naar het hoger gelegen deel van Asten stuwt. Dat kost samen met het onderhoud van de pomp, de stroomkosten en het maken van aftakkingen enkele duizenden euro’s, schat hij voorzichtig in. ,,De buizen zijn vijftig jaar oud en lekken wellicht, maar dat is in dit geval helemaal niet erg. Wat maakt mij het uit waar het water exact het gebied instroomt, als het er maar komt.” De bossen die rond het pompstation aan de Hutten liggen, zouden volgens hem hiermee kunnen worden voorzien van voldoende water. ,,Tevens zou hiermee jaarrond water worden geïnfiltreerd in een gebied dat rond de vijf meter hoger ligt dan het beekdal van de Aa.” Leenders weet dat soortgelijke, niet meer gebruikte leidingen ook in de omgeving van Helmond, Bakel en Deurne liggen. Leenders heeft zijn ideeaangekaart bij het dagelijks bestuur van Aa en Maas. Hij wacht nog op officiële antwoorden. Lees hier meer

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Teleurstellend besluit kabinet: marinierskazerne niet naar Vlissingen

CDA CDA Vlissingen 14-02-2020 18:01

Het zat er al een paar weken, of misschien wel een paar jaar, aan te komen: de marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. Uitermatie teleurstellend, en ook wel boosmakend, want de rijksoverheid toont zich een onbetrouwbare contractpartner. In Den Haag is een afspraak blijkbaar geen afspraak.Vlissingen en Zeeland hebben fors geinvesteerd, dat moet sowieso vergoed worden. De kazerne had er al in 2017 moeten staan, en we zijn als Vlissingen al 3 maal een half miljoen aan onroerendgoedbelasting misgelopen. De beloofde impuls voor de economie blijft ook uit, en dat raakt heel Zeeland. Er moet dus op een andere manier een structurele verbetering van de Zeeuwse economie vanuit de rijksoverheid komen. Er is ook immateriele schade, imagoschade namelijk. De mariniers hebben Zeeland voorgesteld als een provincie waar je niet wilt wonen, als een achtergebleven gebied. Ook dat moet hersteld worden, en ook daar moet de rijksoverheid een bijdrage aan leveren. Fractievoorzitter Coen Bertijn van het CDA Vlissingen gaf een interview aan PowNews, u kunt het hier bekijken.

Wensen en bedenkingen bij overdracht van aandelen in Evides naar aandeelhouders PZEM

SGP SGP VVD ChristenUnie PvdA D66 CDA Zeeland 13-12-2019 00:00

Het is een langgekoesterde wens dat de aandelen die PZEM NV heeft in Evides NV rechtstreeks in eigendom komen van de aandeelhouders van de PZEM NV. Op 1 maart 2019 hebben Provinciale Staten via wensen en bedenkingen aangegeven dat er geen bezwaar is tegen het verder uitwerken van het omhangen van de aandelen van PZEM in Evides naar de huidige aandeelhouders van PZEM (Provincie en gemeenten in Zeeland). 

Mogelijke scenario’sTwee scenario’s zijn uitgebreid onderzocht: een scenario waarbij de aandelen worden verkocht en een scenario waarbij het juridisch en economisch eigendom in de aandelen wordt gesplitst. Na dit onderzoek is voorgesteld om het laatstgenoemde scenario verder te gaan uitwerken. Bij dit scenario worden de aandelen Evides afgesplitst naar een door PZEM op te richten BV administratiekantoor.

Splitsing juridisch en economisch eigendomDe voordelen van dit scenario zijn dat de aandeelhouders PZEM NV (waaronder de Provincie Zeeland) directe zeggenschap krijgen over de aandelen in Evides. De aandeelhouders lopen minder risico, waardoor het gemakkelijker is dat alle aandeelhouders participeren. Er lekt bovendien geen geld weg naar derde financierende partijen. Jaarlijks keert Evides zo’n 15-20 miljoen euro aan dividend uit. De centrale vraag volgens de SGP is: Wie heeft daar maatschappelijk recht op? SGP-Statenlid Kok: ‘’Deze vraag motiveert mij om alle Zeeuwen te vertegenwoordigen en er voor op te komen.’’

Wensen en bedenkingen Provinciale StatenProvinciale Staten hebben hun wensen en bedenkingen bij de overdracht van de aandelen beschreven in een brief aan Gedeputeerde Staten. Over die brief is vandaag in de Statenvergadering gesproken. De SGP is altijd een groot voorstander geweest van het ontvlechten van Evides uit PZEM (voorheen Delta). De kern van het voorstel van Gedeputeerde Staten is om het scenario splitsing van juridisch en economisch eigendom in de aandelen verder uit te werken. De SGP is van mening dat deze stap als een processtap gezien moet worden en niet als een inhoudelijke stap. Daarbij hecht de SGP aan een goede voortgang in de tijd met als wens om voor de zomer van 2020 een besluit te kunnen nemen. Het ontvangen van nadere informatie over de marktwaarde van Evides en de risico’s rondom Pauliana of crediteurenbenadeling is daarbij van belang. Een steekhoudende opinie of onderzoek is momenteel namelijk niet voorhanden. Statenlid Kok: ‘’Wat ons betreft doen we daar nu, en vervolgens tenminste tweejaarlijks, deugdelijk onderzoek naar.’’

‘Om niet’ verhangen van aandelenDe belangrijkste vraag van de SGP is of het mogelijk is om de aandelen in Evides ‘om niet’ te verhangen. Het is namelijk nogal een verschil of de jaarlijkse 20 miljoen dividend van Evides in het verlies van PZEM verdwijnt of beschikbaar is voor de Zeeuwse samenleving. Met dit bedrag zou de Provincie namelijk hele mooie dingen voor de Zeeuwse samenleving kunnen realiseren. De SGP zou graag zien dat extern wordt onderzocht of het ‘om niet’ verhangen van de aandelen mogelijk is. Oftewel, wie het maatschappelijk recht heeft op dit dividend?

Amendement met wensen en bedenkingenAlle genoemde wensen en bedenkingen heeft de SGP samen met CDA, VVD, PvdA, Forum voor Democratie, ChristenUnie, D66 en ProZeeland vormgegeven in een amendement op de brief van Provinciale Staten. Het amendement is, op één partij na, Statenbreed aangenomen en geeft daarmee een helder signaal af namens een groot deel van de Zeeuwse samenleving.

Terugblik Motiemarkt 25 september.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD CDA Grave 27-09-2019 12:21

GraverMaat: Dankzij iBabs kan ik het onderstaande bericht plaatsen over de Motiemarkt.

Op 25 september vond de eerste motiemarkt georganiseerd door de gemeenteraad van Grave plaats.

Maar liefst 13 ideeën werden eerst door de indieners kort toegelicht en daarna in persoonlijke gesprekken tijdens de markt aan de raads- en commissieleden “aan de man/vrouw gebracht”.

Het leverde geanimeerde en enthousiaste gesprekken op.

Vervolgens maakte de burgemeester bekend welke ideeën door één of meerdere politieke partijen zijn geadopteerd.

Zij gaan samen met de indiener(s) aan de slag om een motie voor te bereiden voor de raadsvergadering, in principe op 5 november

Volgende week verstuurt de griffie per idee een mail met het vervolg, zodat diegene die zich als aanspreekpunt heeft opgegeven, contact kan opnemen met de indiener van het idee.

Een overzicht van de geadopteerde ideeën:

Naam idee

Geadopteerd door: VPGrave, VVD, LLVCG, LPG, CDA.

Het labyrint dat Grave verbindt

Geadopteerd door: LPG.

Verbouwing wijkcentrum Esterade

Geadopteerd door: VPGrave, Keerpunt 2010, CDA.

Introduceren Socialapp om met eenzame ouderen in contact te komen.

Geadopteerd door: LPG

Lokaal energie-akkoord

Geadopteerd door: D66, LPG, CDA..

Opnieuw in gebruik nemen oude haven voor historische schepen.

Geadopteerd door: LPG.

Ontsluiting Visio terrein Hampoort met stad Grave en aanleg elektra en waterpunt op Visio

Geadopteerd door: LPG.

Interactieve vloer in bibliotheek Grave

Geadopteerd door: VVD.

Geef de mantelzorger een gezicht.

Geadopteerd door: VPGrave, LLVCG, LPG, CDA.

Betere aanwijzing ingang Hoofschestraat/Infirmerie.

Geadopteerd door: De burgemeester in het kader van veiligheid.

Realiseren Voetveerdiensten tussen Grave – Nederasselt en Gassel – Overasselt.

Geadopteerd door: Keerpunt 2010, VPGrave, VVD, D66, CDA,

Aanleggen stroomkast voor evenementen op het Bikkelkampplein.

Geadopteerd door: LLVCG, CDA, LPG.

Bloemendaalse Zeemijl

CDA CDA Bloemendaal 21-08-2019 19:52

Afgelopen zondag vond aan het strand de 64e editie van de Zeemijl (= 1.852 mtr) plaats, georganiseerd door de Reddingsbrigade Bloemendaal. Ruim 250 zwemmers deden mee in verschillende categorieën, wedstrijdzwemmers, prestatietocht hele zeemijl en prestatietocht halve zeemijl. Onze CDA wethouder Sport, Susanne de Roy van Zuidewijn, deed ook mee met haar zoon en zwom de hele mijl. Ze vond het een echte belevenis en een fantastisch mooi initiatief van de Reddingsbrigade!

In de laatste vergadering van de ...

Harderwijk Anders Harderwijk Anders VVD CDA PvdA SGP D66 Harderwijk 19-07-2019 08:41

In de laatste vergadering van de gemeenteraad voor de zomer zijn een groot aantal besluiten genomen om Harderwijk nog mooier en beter te maken. We zijn blij dat ALLE voorstellen waar Harderwijk Anders het (mede) initiatief in nam of het voorstel steunde, door de raad zijn aangenomen. Fijn dat we zoveel steun van de andere partijen hierin hebben gekregen en dat ook het college achter onze plannen staat! We willen investeren in de wijken, in lokale evenementen en de kosten van extra ambtenaren beperken. Daarom is het mooi dat ons voorstel om kosten te besparen op de inzet van extra ambtenaren is aangenomen zodat onze andere plannen betaald kunnen worden. 🏡❤️✅ Harderwijk Anders wil investeren in zaken die voor de inwoners zichtbaar zijn en die hun leven mooier maken. Niet alleen voor de binnenstad of Waterfront, maar voor iedereen. Alles vanuit onze pijlers LOKAAL, GROEN, SOCIAAL, ONDERNEMEND en CREATIEF. Hier alle besluiten op een rij (van een aantal onderwerpen volgen nog uitgebreide berichten): ✅ Wijkgerichte aanpak Parkeren naar aanleiding van ons parkeeronderzoek met ruim 300 van jullie! (samen met VVD, GB en SGP) ✅ Signaleren Ouderenmishandeling lees meer: https://www.facebook.com/HarderwijkAnders/posts/182955 (samen met CU, PvdA, VVD, GL, SGP en GB) ✅ Kosten van extra ambtenaren beperken EN toch extra aandacht voor dienstverlening richting de inwoners (samen met CU en CDA) ✅ Duurzame Evenementen, investeren in herbruikbare bekers en terugdringen afval. (samen met VVD) ✅ Kwaliteitsimpuls Evenementen. Meer geld voor het programma bij grote door Harderwijkers georganiseerde evenementen. (samen met VVD) ✅ Fietspad Melis Stokelaan verlengen richting Hulshorst. (VDD, HA samen met alle fracties) ✅ Vervanging besturingssysteem en beweegbare palen (CDA, HA samen met D66, VVD, SGP, GB) ✅ Buitenruimte MESS groot onderhoud (D66, HA samen met VVD, CDA, GL) ✅ Waterstof meenemen als mogelijkheid bij de energietransitie. (GB, HA samen met PvdA, CDA, CU) ✅ Herstraten Oostermheenweg bij Boerenstrandje (SGP, HA samen met CDA, VVD, PvdA, GB, CU) ✅ Kwijtschelding gemeentelijke belastingen voor ZZP’ers met een laag inkomen (D66, HA samen met PvdA, GL) ✅ Onderzoeken of er voldoende capaciteit is voor de intake bij de Voedselbank (PvdA, GL, D66, CU, GB, gesteund door HA) ✅ Wandelzeepad langs het fietspad Zeepad om veiliger te kunnen lopen (CDA, HA samen met VVD, SGP, GB) ✅ Rolstoeltoegankelijkheid Aanlegplaatsen bij de boulevard (VVD, HA samen met GB, CU, SGP, D66) ✅ Groene leges voor investeringen in duurzaamheid in bestaande woningen door inwoners (CU, HA samen met D66, GL, PvdA, CDA, SGP) ✅ Terugdringen verzuim domein sociaal Meerinzicht (VVD, HA samen met CDA, SGP) ✅ Evenementenvergunningen zoveel als mogelijk sneller verstrekken (VVD, HA samen met D66, GB) ✅ Regentonnen met korting beschikbaar stellen aan inwoners om zo water te besparen (GL met steun van HA) Voorstellen college die zijn aangenomen met steun van HA: ✅ Markering Stadsmuren Door het markeren van de loop van de voormalige stadsmuur met glazen stenen, wordt de historie van Harderwijk als vestingstad zichtbaarder en beleefbaarder. Dit draagt bij aan de doelstelling uit de Archeologie. ✅ Beleid en verordening historische schepen Hiermee wordt bepaald wat een schip een 'historische schip' maakt en welke ligplaatsen voor historische schepen moeten worden aangewezen. Daarnaast gaat de gemeente de uitstraling en het historische karakter van de havens van Harderwijk versterken. ✅ Voorbereidingskrediet herbouw mfc De Roef Er wordt een plan (De Roef 2.0) uitgewerkt om de Multifunctioneel Zalen- en Vergadercentrum De Roef te verbreden met een positief gezondheidscentrum ✅ Bestuursovereenkomst werkregio Water en Klimaatadaptatie Sinds 2006 werken acht gemeenten van de Noord-Veluwe en het Waterschap Vallei & Veluwe samen op het gebied van Water en Riolering. ✅ Huisvestingsverordening gemeente Harderwijk 2019 De huidige verordening opnieuw vast te stellen voor een periode van 9 maanden. Uiterlijk januari 2020 ontvangt de gemeenteraad een voorstel voor een inhoudelijk nieuwe huisvestingsverordening met hierin ook zaken rond onder meer woonwagenkampen. ✅ Experiment gesloten coffeeshopketen Gemeente Harderwijk heeft zich aangemeld voor deelname aan het experiment gesloten coffeeshopketen. Om zo ook aankoop van softdrugs te legaliseren. ✅ Integraal uitvoeringsplan Jeugd, begrotingswijziging De gemeente Harderwijk vindt het belangrijk dat de jeugd gestimuleerd wordt zich te ontwikkelen in de volle breedte. In het onderwijs, sport, persoonlijke ontwikkeling en gezondheid. ✅ Kadernota gemeente Harderwijk 2020-2023 De Kadernota vormt in de beleids- en begrotingscyclus het jaarlijks vertrekpunt voor het samenstellen van de volgende Themabegroting. Stuur ons een berichtje als je meer wil weten over een bepaald onderwerp!

Terugblik commissie Ruimte van 27 juni 2019

CDA CDA Harderwijk 28-06-2019 09:35

De laatste vergadering van de commissie begon met een werkbezoek aan het Cresentpark dat zijn voltooiing nadert en 15 juli a.s. voor het publiek opengesteld zal worden. Daarna volgde nog een lange vergaderavond over historische schepen, markering stadsmuren, uitvoeringsagenda woonvisie, water en klimaatadaptatie en als laatste de stand van zaken over het project aardgasvrij wonen. Hierbij een aantal punten eruit gelicht. Bij de wandeling door het Cresentpark stonden we stil bij de acht meter hoge aarden wal die als geluidwering gaat dienen voor deelplan-2 van de woonwijk Harderweide. Bovenop de aarde wal, eigen grond van de gemeente, komt nog een ‘innovatief‘ scherm van vier meter hoog, met daarin zonnepanelen. De aanbesteding volgt binnenkort. Op het gedeelte waar ook nieuwe schermen moeten komen langs de A28 (dat deel waarvan het CDA voorstelde de oude schermen te herplaatsen) , is de grond van RWS (Rijkswaterstaat) is. Het is om die reden zeer de vraag of daar ook innovatieve schermen komen. RWS vraagt daar namelijk een bijdrage voor. Het CDA betreurt deze houding van RWS. De vroegere stadsmuren van Harderwijk te markeren door het aanbrengen van glazen stenen vinden wij een mooi plan. De bedoeling is eerst te pionieren op een plek, een voor de hand liggende locatie zal volgens de wethouder het Bergje zijn. De stenen kunnen gebruikt worden om muren op te bouwen, maar kunnen ook in de bestaande bestrating ingebracht worden. Het CDA is benieuwd of de stenen geschikt zijn om als bestrating gebruikt te worden. We bespraken vervolgens de dilemma’s waar de gemeente mee te maken krijgt als een bouwer een plan indient wat niet voldoet aan de woonvisie, hoe ver kom je de ontwikkelaar tegemoet? Hoe belangrijk is het dat een minder populaire kavel invulling krijgt. Door de klimaatverandering krijgt ‘water en klimaatadaptatie’ meer aandacht. Met de plaatsen in een werkregio Noord Veluwe trekken we gezamenlijk op. We staan achter het besluit om als inhoudelijke basis de Visie Natuurlijk Ontwikkelen vast te stellen. In de rondvraag vroeg het CDA aandacht voor een geactualiseerde lijst met locaties waar de Japanse Duizendknoop aangetroffen is, de nu bestaande lijst is niet up to date en bovendien moeilijk te vinden op de website van de gemeente. Ook vroegen we ons af de methode om de duizendknoop met stroomstoten te vernietigen wellicht in Harderwijk gebruikt kan worden. Tenslotte wil het CDA graag dat de evaluatie van het Strandeiland in de commissie besproken wordt. Diverse conclusies in de evaluatie werpen vragen op, zoals bijvoorbeeld sluitingstijd, fiets parkeren en bebouwing.

Tussen wal en schip

D66 D66 VVD CDA PvdA Rotterdam 06-06-2019 08:59

Al voor langere tijd zet D66 Rotterdam zich in voor walstroom in de haven van Rotterdam. Het is belangrijk dat zeeschepen die in Rotterdam aanmeren, worden gestimuleerd om walstroom te gebruiken. “Momenteel is er geen infrastructuur voor walstroom en wordt de stroom zelf oneerlijk belast. Hierdoor zijn schepen genoodzaakt om hun generatoren te laten draaien en dit zorgt voor sterke luchtvervuiling in de stad en geluidsoverlast bij omwonenden”, aldus fractievoorzitter Chantal Zeegers.

Daarom heeft D66 Rotterdam, in samenwerking met de PvdA, VVD, DENK en CDA, schriftelijke vragen ingediend onder de titel ‘Van wal naar schip’. Aanleiding voor de schriftelijke vragen is de eindrapportage Haalbaarheidsstudie Walstroom Calandkanaal die in april 2019 door Eneco, Heerema en de Port of Rotterdam is gepubliceerd. Het doel van het Walstroom Calandkanaal project is om de vloot van Heerema te elektrificeren en om deze aan walstroom aan te leggen wanneer aangemeerd in het Calandkanaal.

Een dergelijke walstroom aansluiting zou uniek zijn voor de offshore industrie. De haalbaarheidsstudie bood voldoende inzichten om vragen te stellen. Op dit moment is de levering van brandstof aan schepen niet energiebelasting plichtig, maar is de levering van elektriciteit aan schepen dat wel. Er is sprake van een ongelijk speelveld. Businesscases voor walstroom staan onder druk waardoor grootschalige uitrol wordt tegengehouden. Tevens is er een belangrijke rol weggelegd voor Stedin. De termijn waarop Stedin een netaansluiting aanlegt heeft gevolgen voor de planning en investeringen.

Tijdens het opstellen van de schriftelijke vragen werd Chantal de mogelijkheid geboden om op werkbezoek te gaan bij de Aegir, het diepwaterconstructieschip van Heerema. Op het werkbezoek leerde Chantal meer over de voortgang van het walstroom-project en de werking van het schip. Gelukkig hebben we ook de foto’s nog. De schriftelijke vragen ‘Tussen wal en schip’ liggen momenteel ter beantwoording bij het college van B&W.

Het bericht Tussen wal en schip verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.