Nieuws van PvdA over CDA inzichtelijk

28 documenten

Lobby tolvrije Westerscheldetunnel

PvdA PvdA SGP D66 VVD CDA Zeeland 10-07-2020 16:39

Een tolvrije tunnel. Hoe vaak hebben we dat in de afgelopen jaren, en zeker de afgelopen tijd, voorbij zien komen? Een tolvrije tunnel blijft bij vele Zeeuwen een gekoesterde wens. De Westerscheldetunnel is een essentiële verbinding. Tolvrij biedt een gelijk speelveld aan de gebruikers, zowel privé als zakelijk.

We beseffen dat, op grond van de Tunnelwet Westerschelde, een tolvrije tunnel pas in het jaar 2033 aan de orde is. En dat mag eerder, liefst veel eerder. Een zo snel mogelijke tolvrije tunnel. Wij vinden dat de Rijksoverheid hiervoor een financiële verantwoordelijkheid zou moeten nemen.

Blijven lobbyen is daarom belangrijk. Zeker omdat zich nu weer kansen voordoen om de tolvrije tunnel op de landelijke agenda te krijgen. Denk aan de vaststelling van de rijksbegroting, maar denk zeker ook aan de verkiezingsprogramma’s die de partijen nu aan het opstellen zijn. Dit is de kans om de tolvrije tunnel in de landelijke verkiezingsprogramma’s te krijgen. Deze motie is dan ook niet alleen een verzoek aan het college maar doet ook een beroep op de Statenfracties om een tolvrije tunnel in alle verkiezingsprogramma’s te krijgen.

Wij verzoeken aan het college van Gedeputeerde Staten namens de fracties van PvdA, 50PLUS, VVD, CDA, SGP, D66, PVV Bosch, CU, SP, GL en PvZ om: 1. Op een constructieve manier de lobby richting de Rijksoverheid voor een tolvrije Westerscheldetunnel te blijven voeren. 2. Geen kans onbenut te laten om een tolvrije tunnel op de agenda van de Rijksoverheid te (blijven) houden en zeker bij de landelijke verkiezingen in 2021 en de komst van de nieuwe regering.

PvdA, 50PLUS, VVD, CDA, SGP, D66, PVV Bosch, CU, SP, GL en PvZ dienden onderstaande motie in. Deze motie werd aangenomen.

Motie ‘Lobby tolvrije Westerscheldetunnel’ (10-07-2020)

Het bericht Lobby tolvrije Westerscheldetunnel verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Samen de Coronacrisis overwinnen

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Noord-Brabant (Gewest / Provincie) 08-04-2020 12:40

Onze Brabantse samenleving is ijzersterk. De Coronacrisis verbroedert. Brabanders helpen elkaar de crisis door en veruit de meeste mensen houden zich aan de regels om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Ook binnen de PvdA Brabant zijn er mooie voorbeelden van sociale verbondenheid in tijden van crisis. Veel Brabantse PvdA-afdelingen bellen hun oudere leden op, gewoon om te vragen hoe het ermee gaat. We voorkomen daarmee eenzaamheid en passen goed op elkaar.

Méér dan verdiend is de brede waardering die de mensen krijgen die zorgen voor de zieke Brabanders en Brabant veilig houden! Wij zijn trots op de mensen in de zorg, het onderwijs (digitaal onderwijs geven vanuit huis valt niet mee), de politie en brandweer. Wat de PvdA Brabant betreft verdienen deze publieke helden ook na de Coronacrisis meer maatschappelijke waardering én betere arbeidsvoorwaarden.

We worden door de Coronacrisis keihard geconfronteerd met wat het állerbelangrijkste is in het leven, onze eigen gezondheid en die van onze naasten. Een maand geleden waren we op het provinciehuis vooral druk met politiek coalitiegedoe en stikstof, een paar weken later is de wereld volledig veranderd. Partijpolitiek is ineens heel wat minder relevant. De opgave voor de provinciale, maar zeker ook landelijke politiek is komende jaren samenwerken om Corona onder controle te krijgen en om de economie en samenleving op gang te houden.

De Coronamaatregelen zijn verlengd tot minimaal 28 april en zouden nog wel eens langer kunnen duren. Wij vinden dat de politiek het goede voorbeeld moet geven. Daarom hebben we er als PvdA-fractie ook op aangedrongen om als Provinciale Staten de komende tijd enkel nog digitaal te vergaderen. Digitale themabijeenkomsten (commissievergaderingen) zijn al mogelijk. Besluitvorming via internet helaas nog niet, daarvoor moet het kabinet nog een noodwet in werking laten treden. De PvdA-fractie hoopt dat deze wet er snel is en Provinciale Staten in mei digitaal besluiten kan nemen.

Het is belangrijk dat Gedeputeerde Staten wel doorgaat met het nemen van besluiten en besturen van Brabant. We zijn trots op onze gedeputeerde Erik, die ondanks de ongewisse politieke situatie gewoon hard aan het werk is. Daarnaast zijn we van mening dat het belangrijk is dat ook de ambtelijke organisatie van de provincie in Coronatijd zoveel mogelijk doordraait. Hoe meer de overheid gewoon door functioneert, hoe beter voor de samenleving en economie. Daarnaast moeten de projecten die na de Coronacrisis dienen te worden uitgevoerd om de economie op gang te helpen nu worden voorbereid. Er is dus geen tijd om stil te zitten! We vinden als PvdA-fractie dat de provincie investeringen moet doen die Brabant op de lange termijn sterker maken. Daarom zijn we blij dat het provinciebestuur al 2,5 mln euro heeft vrijgemaakt om te zorgen dat mensen die door de crisis tijdelijk of permanent geen baan meer hebben kunnen worden om- en bijgeschoold.

Wat de situatie in het Brabantse provinciebestuur dubbel bijzonder maakt is dat er momenteel in tijden van crisis een minderheidscoalitie van VVD, D66, GroenLinks en PvdA Brabant bestuurt. Terwijl er ondertussen wordt gewerkt aan een nieuwe coalitie van VVD, Forum voor Democratie, CDA en Lokaal Brabant. Twee weken geleden werd bekend dat de nieuwe coalitie het inhoudelijk eens is geworden over een nieuw bestuursakkoord en dat er zes kandidaten voor het gedeputeerden schap zijn aangewezen. Volgens informateur Alfred Arbouw is de reden dat de nieuwe coalitie nog niet van start gaat dat het praktisch niet mogelijk is om een Statenvergadering te organiseren om de drie zittende gedeputeerden te ontslaan en vier nieuwe gedeputeerden aan te stellen.

De PvdA-fractie vindt het onverantwoord om in tijden van crisis van college te wisselen. Het nieuwe provinciebestuur staat voor de grote opgave om de Brabantse samenleving en economie weer op de rails te krijgen. Het vaststellen van een nieuw regulier bestuursakkoord geeft geen antwoord op de opgave die er door de Coronacrisis is ontstaan. Dat is geen opgave die over zes weken klaar is, de effecten van de Coronacrisis op economie en samenleving zijn zo ontwrichtend dat hier de volledige focus op moet worden gericht en minimaal een jaar voor nodig is. Daarom is het belangrijk dat er een stabiel en ervaren provinciebestuur en bestuursakkoord met brede maatschappelijke en politieke steun komt. Een provinciebestuur met vier nieuwe gedeputeerden en regulier bestuursakkoord dat door vier van de elf partijen in PS (met maar één zetel meerderheid in PS en zonder betrokkenheid van de andere zeven partijen) is opgesteld geeft niet de zekerheid van stabiel bestuur dat in crisistijd nodig is.

Bredere betrokkenheid van de andere partijen sluit niet alleen beter aan op de rapportage Op zoek naar zuurstof van rapporteurs Van der Velden en Arbouw, maar biedt ook meer draagvlak voor de zware taak waar het nieuwe provinciebestuur voor staat. Aan veel coalitie/oppositiegedoe in de Staten heeft Brabant écht niets. De Coronacrisis vergt van alle partijen dat ze over hun eigen politieke schaduw heen springen en gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen voor het bestuur van Brabant. Wat ons betreft praten alle partijen in Provinciale Staten eerst mee over de wijze waarop de provincie het komende jaar de Coronaopgave aanpakt en gaat een breed samengesteld ervaren College dit vervolgens de komende tijd uitvoeren. De PvdA levert daar graag een constructieve bijdrage aan.

Stijn Smeulders

Fractievoorzitter Statenfractie PvdA Brabant

Het bericht Samen de Coronacrisis overwinnen verscheen eerst op PvdA Brabant.

Ontwikkelvisie Orionweg/Planetenlaan vastgesteld door gemeenteraad

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 CDA Haarlem 02-03-2020 11:38

De gemeenteraad van Haarlem heeft donderdag 28 februari 2020 de ontwikkelvisie Orionweg/Planetenlaan vastgesteld. De PvdA heeft met de visie ingestemd. Samen met GroenLinks, D66, CDA, SP, ChristenUnie en de Actiepartij. De PvdA is positief over de mogelijkheden die de ontwikkelvisie biedt voor de buurt en onze stad.

Betaalbaar wonen

In Haarlem is er stevige woningnood. De wachttijd voor een sociale huurwoning is meer dan 8 jaar en middeninkomens kunnen ook geen betaalbare woningen vinden. Voor oudere Haarlemmers is een gebrek aan geschikte seniorenwoningen in hun eigen buurt. De PvdA wil dat Haarlemmers zeker kunnen zijn van een betaalbare, geschikte woning. In deze zone is de ambitie om 650 woningen toe te voegen, waarvan 50% sociale huur. De PvdA heeft er voor geknokt om aan de Westkant van het Spaarne méér sociale huurwoningen toe te voegen dan in Schalkwijk & Oost zodat we méér gemengde wijken krijgen. Wij zijn dan ook blij dit terug te zien in de ontwikkelvisie.

Planetenlaan

De karakteristieke Planetenlaan is beeldbepalend in de buurt en veel bewoners hechten aan de indeling hiervan. Een schets van een mogelijke nieuwe indeling stuitte op het nodige verzet vanuit omwonenden. De PvdA heeft voor een wijziging van de visie gestemd om de schets vast te stellen als enkel indicatief. Op verzoek van onder andere de PvdA gaat de gemeente samen met de bewoners een aantal varianten uitwerken die tot meer draagvlak moeten leiden. Wij zien mogelijkheden om op de Planetenlaan groen te voegen en is benieuwd naar de uitwerking. 

Supermarkt

In de concept ontwikkelvisie stond op de hoek van de Orionweg/Top Naefflaen een supermarkt ingetekend. Veel bewoners hadden hier groot bezwaar tegen. Deels omdat het veel extra verkeer zou trekken en deels omdat het simpelweg overbodig was. In de definitieve ontwikkelvisie was de supermarkt er gelukkig uit. De PvdA heeft samen met andere partijen nog een wijziging aangebracht (amendement “Supermarkt Orionzone”) om de tekst te schrappen dat er noodzaak zou zijn tot extra meters supermarkt in de buurt. Zonder draagvlak van de bewoners komt er geen nieuwe supermarkt in de zone. De PvdA zal daar nadrukkelijk op toezien.

Participatie & verdere uitwerking

Een ontwikkelvisie is een kader. In het verdere vervolg dienen de details uitgewerkt te worden voordat er bijvoorbeeld daadwerkelijk woningen gebouwd kunnen gaan worden. De volgende stap is een zogenaamde ontwikkelstrategie, hier wordt onder andere de financiering van de plannen uitgewerkt en de mobiliteitsoplossingen. De PvdA heeft met GroenLinks samen de motie “Samenwerken aan draagvlak & resultaat” ingediend. De motie roept op de bewoners bij de verdere uitwerking te betrekken, bijvoorbeeld bij mobiliteit. De motie is aangenomen. 

Heb je vragen over de ontwikkelvisie? Mail dan gerust! (maarten@pvdahaarlem.nl)

Maarten Wiedemeijer

Het bericht Ontwikkelvisie Orionweg/Planetenlaan vastgesteld door gemeenteraad verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Verantwoording…

PvdA PvdA CDA Hellevoetsluis 20-10-2019 21:01

Beste partijgenoten en belangstellenden,

Ik heb de behoefte om mij te verantwoorden voor de wijze waarop ik omga met een gevoelige zaak binnen onze gemeente: de spanningen binnen het ambtelijk apparaat. Ik wil eerst even ingaan op de achtergronden hiervan, en vervolgens hoe ik mij namens de PvdA hierin heb opgesteld.

Achtergronden Vanaf begin 2017 zijn de drie gemeenten op Voorne (Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne) de weg ingeslagen naar een ambtelijke fusie op Voorne. Onder aansturing van drie raden, drie colleges en drie gemeentesecretarissen zouden de ambtenarenapparaten van de drie gemeenten samen gaan in de Werk Organisatie Voorne (kortweg: WOV). Dit was een soort poldermodel tussen drie zelfstandige gemeenten aan de ene kant, en volledig samengaan in één gemeente aan de andere kant. Eind 2018 werd het echter, onder begeleiding van een externe kwartiermaker, voor de drie raden wel duidelijk dat deze weg weinig kans van slagen had. Met name werd de weg naar een WOV niet altijd voldoende loyaal ondersteund door leidinggevenden, maar veelal wel door de medewerkers. De raad van Hellevoetsluis nam vervolgens op 1 november unaniem een motie aan met twee opdrachten aan het college:

Vooruitlopend op het formele raadsbesluit tot beëindiging van de WOV met onmiddellijke ingang alle werkzaamheden ter uitvoering van de WOV stop te zetten en alle handelingen verrichten die daartoe noodzakelijk zijn, Juist op inhoud de ambtelijke en bestuurlijke samenwerking tussen de drie gemeenten voort te zetten en waar mogelijk te intensiveren.

De volgende dag werd in een directieberaad van de drie gemeenten door de gemeentesecretaris van Hellevoetsluis medegedeeld dat Hellevoetsluis alle samenwerking vanuit de WOV met onmiddellijke ingang staakte, en ging daarbij voorbij aan de tweede opdracht uit de motie (samenwerking voortzetten en intensiveren). Fractie(voorzitter)s, maar ook de raden en colleges van Brielle en Westvoorne waren – terecht – ‘not amused’, en noopten de raad van Hellevoetsluis om op 13 december bij monde van mevrouw Meerman, fractievoorzitter CDA, om de strekking van de tweede opdracht nogmaals uit te leggen.

Dan vind er op 27 maart een nieuw voorval plaats: de Ondernemingssraad van de gemeente Hellevoetsluis geeft een ongevraagd advies met daarin zeven zorgpunten. De belangrijkste hiervan zijn:

Gebrek aan voor medewerkers zichtbare organisatieontwikkeling in de afgelopen jaren; Organisatiecultuur waarin veiligheid en vertrouwen niet als zodanig worden ervaren; Naar de buitenwereld geschetst onrealistisch ambitieniveau in relatie tot de beschikbare medewerkers; Onzichtbaarheid van de algemeen directeur (=gemeentesecretaris) tijdens het WOV-traject.

Op 16 april worden deze zorgen nog een keer bevestigd en dunnetjes overgedaan in een open brief van een groep anonieme verontruste medewerkers.

Daarmee was de situatie zodanig geworden dat de fractievoorzitters de in het algemeen ongebruikelijke stap nemen om zich hierin te mengen, zij doen dit vanuit de hen wettelijke opgelegde controlerende taak. Ik ga hier niet in verder detail op in, omdat ik dan bepaalde aspecten van geheimhouding zou schenden maar, wat wel openbaar werd is een persbericht dat de zes fractievoorzitters op 27 mei unaniem publiceerden waarin zij onder meer hun zorg uitspraken dat zij de nodige daadkracht van het college onvoldoende ervoeren en dat van een snelle oplossing van de problematiek ten behoeve van de medewerkers geen sprake was.

Gedurende de zomer is de gemeente weliswaar begonnen met de uitvoering van een Organisatiescan waarvan de eerste fase in september klaar was. De resultaten hiervan mocht de raad, desgevraagd, nog niet ontvangen maar zal zij pas eind november krijgen als ook de tweede fase van de Organisatiescan gereed is. Dit onderzoek zal vervolgens leiden tot een uitwerking in 2020 van een Ontwikkelagenda 2019.

Intussen werd ook het ombudsteam van de PvdA Voorne vanaf juni enkele malen benaderd door medewerkers die hun grieven over de ambtelijke situatie aan ons uitten. Tot vandaag zijn dat negen individuele personen, waarvan er vijf hun hele verhaal vertelden en vier mensen alleen lieten weten dat zij onze bemoeienis zeer waardeerden. Een en ander gebeurt onder strikte geheimhouding van de persoonsgegevens en van herleidbare gegevens, maar een passage mag ik met goedvinden van de schrijver met u delen:

“Wat voor mij van belang is dat mijn ex-collega’s, waar ik nog veel contact mee heb, gewoon weer met plezier naar hun werk gaan. Als ik hen, uit belangstelling, vraag hoe het met ze gaat, dat ze niet reageren wanneer ze weer een sollicitatiegesprek hebben, maar dat ze zich gewaardeerd voelen en leuke projecten hebben en met passie dit werk doen. Die onrust merk ik nog steeds bij de collega’s en ook dat er steeds meer collega’s weggaan/weg willen. Ik hoop dat u met de PvdA en overige fracties de lijn doorzetten en er degelijk en kort op zitten/de vinger aan de pols houden. Ik hoop spoedig weer leuke berichten te lezen over mijn oude werkgever. Maar fijn te zien dat u zich inzet!”

Onze opstelling

Het ombudsteam moet vaak ‘hakken met het bijltje van vertrouwelijkheid of geheimhouding’, maar met betrekking van deze meldingen zijn de mensen zeer, zeer zorgvuldig en terughoudend. In het algemeen wil men bijvoorbeeld de gesprekken uitsluitend aan huis voeren, om niet ‘met ons’ gezien te worden. En dan zit je met een levensgroot dilemma: we horen de verhalen aan, we voelen de verontrusting van de mensen die zo moedig waren om naar ons uit de school te klappen. Maar we kunnen er individueel niets mee doen. Toch kun je deze mensen niet met hun zorgen in de kou laten staan, en wil je dat zij zich op zijn minst gehoord voelen, en dat zij weten dat ook anderen zich zorgen maken, en ook vinger aan de pols houden.

Onze fractie vond het college onvoldoende doortastend, eigenlijk te weinig en te laat. Onder meer herkenden wij bij het college onvoldoende ‘gevoel van urgentie’, waarbij wij het woord ‘Crisis’ niet mochten laten vallen. Tijdens het zomerreces hebben wij hier uitgebreid bij stilgestaan en allerlei oplossingen de revue laten passeren, onder meer overwegende: moet je een broedende kip nou met rust laten, of hebben verontruste medewerkers recht op zichtbare ondersteuning? Een van de opties was het stellen van formele schriftelijke artikel 37 vragen aan het college, om gegevens te krijgen over de personele situatie en het beleid van de gemeente, maar daarmee zouden wij direct de openbaarheid zijn ingegaan en dat vonden wij niet fair. Na de nodige discussies besloten wij dan ook onze vragen niet als artikel 37 vragen, maar ambtelijk in beslotenheid te stellen, en dat deden wij op 4 september. Op 30 september kregen wij het antwoord dat in het kort behelst dat wij de gevraagde informatie niet eerder zullen krijgen dan met de eindrapportage van de Organisatiescan, ‘om alles in de juiste context te bezien’. Dit was voor onze fractie niet aanvaardbaar, en in een brief aan het college hebben wij dat als volgt uitgelegd:

“U stelt in uw antwoord dat onze vragen sterk raken aan de organisatiescan, en wij hadden ook niet anders verwacht. Echter, wij nemen aan dat de organisatiescan een breder en dieper beeld van de situatie zal opleveren, en wij begrijpen ook dat het produceren hiervan de nodig tijd vereist. De door ons gevraagde gegevens zijn echter zaken die uw afdeling P&O ongetwijfeld doorlopend beschikbaar heeft, en deze zijn waarschijnlijk ook de ruwe data die deels de bron zullen vormen van de organisatiescan.

Vanuit onze controlerende rol zien wij nu al de noodzaak om te kunnen beschikken over die gegevens die in elke personeelsorganisatie voorhanden (horen) te zijn, zodat wij nu al een gevoel kunnen krijgen voor de gezondheid van onze ambtelijke organisatie. Te zijner tijd zullen wij deze gegevens ook graag naast de resultaten van de organisatiescan leggen, om – opnieuw vanuit onze controlerende rol – een diagnose van ons bedrijf te verkrijgen.

Daardoor zien wij nu geen andere mogelijkheid dan onze vragen opnieuw te stellen, nu als formele vragen volgens artikel 37 van het Reglement van Orde. Deze art. 37 vragen zullen u tegelijk met deze brief via de griffier worden aangeboden..”

Deze formele vragen werden op 9 oktober gesteld en dit werd bekend gemaakt door middel van een persbericht en op onze website PvdA Voorne.

Dit werd vervolgens door verschillende media opgepakt en gepubliceerd, waaronder ook door Binnenlands Bestuur, platform voor ambtenaren en overheidsbestuurders. In een interview met een redacteur van dit platform kon ik nog enkele aanvullende details kwijt, waarbij ook informatie uit andere bronnen werd aangehaald. Voor zover ik door BB geciteerd werd, was deze informatie inhoudelijk correct. Link naar artikel in BB:

Het is scherp aan de wind zeilen tussen wat ik geheim moet houden, en welk recht ik moet doen aan de bezorgde mensen die ons met bepaalde verwachtingen benaderen. Gelukkig was het ooit mijn vak om de klippen te mijden.

Morgen mag ik de opstelling van onze fractie aan onze burgemeester verantwoorden. Ik zal dat met verve doen, waarbij ik hoop dat dit erkend zal worden als een pleidooi voor een doortastende aanpak, met eerlijkheid, waardigheid en empathie naar alle medewerkers die het met de huidige situatie moeilijk, soms heel moeilijk hebben.

Het bericht Verantwoording… verscheen eerst op PvdA Voorne.

Sociale werkplaats moet toch zuiniger, Gennepse PvdA boos: ‘Valt vies tegen’

PvdA PvdA D66 VVD CDA Gennep 20-10-2019 10:20

Spaar de sociale werkplaats van Gennep en Mook en Middelaar een beetje. Ze hebben de laatste jaren al zoveel bezuinigd. Dat was de boodschap van de Gennepse politiek aan burgemeester en wethouders, afgelopen zomer. Toch moet Intos nu opnieuw bezuinigen: 150.000 euro in 2021 en ‘de volgende jaren’.

Dat blijkt uit de begroting van Gennep. De Gennepse PvdA is kwaad over de aangekondigde bezuinigingen. Intos is gevestigd in Heijen. Het begon als een sociale werkplaats, maar is uitgegroeid tot wat een leer-, werk- en arbeidsontwikkelingsbedrijf genoemd wordt. Het bedrijf helpt mensen uit de bijstand, maar kampt al jaren met tekorten. Intos wordt betaald door IWGM, het door Gennep en Mook en Middelaar gedeelde werkvoorzieningschap. Langs die weg hebben Mook en Gennep invloed op de financiën.

‘Verkeerd signaal’ Deze zomer ontstond discussie in Gennep toen bleek dat de gemeente opnieuw wil bezuinigen op Intos. Gennep schreef toen er van uit te gaan dat ‘Intos ook in 2020 verdere ombuigingen realiseert’. Een meerderheid van de gemeenteraad (PvdA, SP, D66) gaf burgemeester en wethouders de opdracht die aankondiging uit stukken te schrappen. De vervangende tekst was: ‘Schaad de sociale werkplaats niet en laat het participatiebedrijf vooral zijn werk voortzetten’.

,,Op een gegeven moment is het genoeg. Je moet Intos niet alle middelen ontnemen om het werk te kunnen doen’’ zei Luc Brouwers van de PvdA toen. ,,We kunnen hameren op nog zuiniger, nog kariger werken. Maar dat is een verkeerd signaal.’’ Volgens Brouwers levert Intos Gennep juist een bezuiniging op, op de langere termijn: omdat Intos mensen aan het werk helpt, zijn minder uitkeringen nodig.

Kwaad Brouwers is kwaad dat Gennep die opdracht nu naast zich neerlegt. Voor hem is het de druppel, zegt hij. Oppositiepartij PvdA dacht altijd mee met de regerende partijen, maar dat is voorbij. Hij is teleurgesteld en noemt het beleid van SP, CDA en VVD rechts en conservatief.

,,De beleidsstukken zijn vaak niet verkeerd, maar de uitvoering valt vies tegen. Aan woorden alleen heb je niets. Ik wil niet zeggen dat we nu ineens overal tegen gaan stemmen, maar de tijd van het voordeel van de twijfel is over.’’

SP: wat druk in de rug SP-wethouder Peter Lucassen denkt dat verdere bezuinigingen bij Intos mogelijk zijn. ,,Met wat druk in de rug kan het op een efficiëntere manier, zonder dat het doel van Intos geweld aangedaan wordt.’’ Dat de PvdA harder oppositie wil voeren, noemt hij jammer. ,,Ik snap het gevoel van de PvdA wel. Dat zij er strakker in zitten, is helder. Maar dit is allesbehalve een conservatief beleid. Het is echt niet ons doel Intos uit te kleden.’’

Bron: De Gelderlander; 18 oktober 2019

Het bericht Sociale werkplaats moet toch zuiniger, Gennepse PvdA boos: ‘Valt vies tegen’ verscheen eerst op PvdA Gennep.

Verkeer van Rechts heeft voorrang boven mede-weggebruikers?

PvdA PvdA VVD Partij voor de Vrijheid CDA Oost Gelre 13-10-2019 17:16

Is de openbare weg wel openbaar of is de weg er alleen voor vrijbuiters van Rechts.

Ik wandelde op de “dag des Heren” rond 15.30 met onze viervoeter Laika op het openbare wandelpad aan de Lievelderweg in Lichtenvoorde. We hadden niets in de gaten. Toen onze hond inhield. Ze is daarop getraind. Zij en zij alleen heeft er voor gezorgd dat ik hier nu achter mijn “computertje” zit en niet meteen opgenomen hoefde te worden in het Beatrix-ziekenhuis in Winterswijk. Wat gebeurde er?

Een of andere “meneer” skeelerde met zijn twee kinderen op het wandelpad en kwamen mij achterop rijden. Ik schrok mij rot en kon nog net mijzelf corrigeren. Hij had kennelijk niet door dat hij met zijn kinderen mij de stuipen op het lijf had gejaagd. Betrokkene vond het de normaalste zaak van de wereld dat zij daar skeelerden en niet op de openbare weg. Hij vond dit veel veiliger. Typisch iemand van Rechts: “Ik bepaal wel hoe de regels luiden, niet de maatschappij”.

Ik was zo verbouwereerd dat ik betrokkene daarop aansprak. Dat was hij natuurlijk niet gewend. Tegenspraak, laat staan aanspreken, door iemand anders, dat is hij niet gewend. Hij kent mij kennelijk vanwege mijn hond, mijn werk voor Unicef, mijn werk voor het Bureau Integriteitszorg of mijn werk voor de Partij van de Arbeid. Hij kon nu alleen maar uitroepen dat ik alleen maar achter “mijn computertje” zit…

Dat laatste is natuurlijk onjuist. Zoals het gehele optreden van deze man. Ik ben alleen bang dat in Lichtenvoorde er meer mensen zo over denken. Vrijheid blijheid, opkomen? Jazeker maar dan alleen voor jezelf.  Die mensen hebben maar 1 cursus gevolgd in het verkeer: de cursus alleen op de wereld.

Wat leer ik hieruit?

Dat ik kennelijk mijn mobieltje mee moet nemen om zaken toe te vertrouwen aan de hulpofficier van justitie.

Nu rest mij alleen de vraag hoe nu verder.

Ik heb er voor gekozen om,  ook al is er sprake van op zijn minst een overtreding, mij niet te wenden tot de hulpofficier van justitie. Deze “meneer” met zijn achterban” heeft daar toch geen boodschap aan. Dat is in Nederland ook goed geregeld door Rechts. Deze meneer zal vermoedelijk – getuige zijn handelwijze – als hij al wordt veroordeeld – een geldboete krijgen.

Daar lacht hij om, zoals hij gewend is om zaken weg te lachen.. Zijn mobieltje schat ik in op minimaal 700 euro.  Daar is uiteraard niets mis mee, maar om dan denigrerend te doen over mobieltjes (in zijn visie computertjes) van anderen dat gaat toch echt te ver. Wat ook te ver gaat is het niet-respecteren van de mening van anderen.

Ons recht kent voor deze situatie de volgende wetstechnische mogelijkheden:

Het strafrecht. Maar ja als VVD-er, CDA’-er of PVV-er met een dikke beurs is alleen de wet van belang voor anderen en niet voor jezelf; Wat mij betreft hebben we te maken met de wegenverkeerswet en de wet waarin geregeld is dat poging tot doodslag echt wel verder gaat dan een boete. Het Burgerlijk wetboek: er is sprake van een onrechtmatige daad, zijnde onzorgvuldig handelen. Dat kan lijden tot een aanzienlijke vergoeding voor geleden schade. Maar er is een mogelijkheid tot shaming en blaming. Dat laatste is zeker veel effectiever dan het Recht op dit moment. Zoals u weet houden VVD-ers niet van Recht maar meer van Rechts. Stelselmatig worden door hen voorstellen ingebracht tot het minder toelaten van gewone mensen  tot ons recht. “Jazeker wij zijn de partij van de Vrijheid en dat geldt uiteraard alleen voor ons als Ondernemerspartij”. “We kunnen het natuurlijk niet hebben dat mensen van Links ons beperken in de Vrijheid”. “De vrijheid is van ons en niet van Links (Feit: voorstellen VVD-minister in huidig kabinet: bezuiniging op de Rechtshulp).

Is dit niet wat te gechargeerd? kunt u inbrengen. Zeker waar, maar het voorval tekent onze gemeenschap in Lichtenvoorde. Wij zijn een rechtse ballentent. Vrijheid blijheid is het pandoer. Niet voor niets, want wij zijn in Lichtenvoorde het Wassenaar van de Achterhoek als u begrijpt wat ik bedoel. Er wonen hier na verhouding veel miljonairs, getuige het CBS.

Rechts is hier al jaren aan het bewind. Slechts bij hoge uitzondering wordt de PvdA  toegelaten tot het college. We hebben al meer dan twee integriteitsproblemen gehad. Dat waren altijd VVD-ers. Het is zelfs zo dat de wethouder van de VVD moest vertrekken. Hij kwam terug als liberaal Oost Gelre in de oppositie.  Rechts(-liberaal) zit in de genen van een groot deel van de bevolking van Oost Gelre. Voor het CDA geldt dat er sprake is van een Conservatieve Richting. Conservatief en Christelijk wordt hier met één mond beleden..Het is en blijft nog steeds een belangenpartij voor de boeren: dus een echten boeren-partij.

Zijn er dan geen goede cda’ers, goede  vvdérs in Lichtenvoorde.? Ja zeker wel. Ze hebben OOG voor de zwakkeren in de samenleving. Maar zij worden ondergesneeuwd in kerkdorp-belangenbehartigers en boerenhulp-sinterklazen. Niet het algemeen belang maar het boeren- en dorpsbelang gaat altijd voor.

Mocht u dat in twijfel trekken: neem dan gerust de tijd om de raadsnotulen van de afgelopen 10 jaar daarover te lezen. U kunt zich wenden tot de raadgriffie. Ik zelf ben nu 10 jaar inwoner van deze mooie gemeente, dus ik was er bij. Ik mocht aanschuiven bij de twee-wekelijkse interne debatten van de PvdA-fractie. Daar waar weerwoord, tegenspraak en aanspreken vanzelfsprekend zijn. Zij hebben in ieder geval mijn bureau daarvoor niet nodig (gehad).

Met solidaire en integere groeten vanuit de Keistad van de Achterhoek! Rein Annema Ombudsman PvdA Oost Gelre Oprichter Bureau Integriteitszorg de Achterhoek Was lijstduwer bij de Gemeenteraadsverkiezing.

 

 

Het bericht Verkeer van Rechts heeft voorrang boven mede-weggebruikers? verscheen eerst op PvdA Oost Gelre.

Aanvraag interpellatiedebat proces Hijschkamer

PvdA PvdA CDA Hengelo 02-09-2019 19:44

Aan:                       de voorzitter van de gemeenteraad van Hengelo, de heer S. Schelberg

Datum:                   30 augustus 2019

Betreft:                 Aanvraag interpellatiedebat

 

Geachte voorzitter,

 

De invulling van het Marktplein is al lange tijd onderwerp van het Hengelose maatschappelijke debat. Ook het zittende college heeft van de binnenstad en het Marktplein een speerpunt gemaakt. Dit heeft erin geresulteerd dat het college een kwartiermaker de opdracht heeft gegeven een sluitende businesscase te maken. Op 2 april van dit jaar presenteerde de heer Cornelisse zijn plannen voor de Hijschkamer aan de stad, in een volgepakte Hengelose Schouwburg. Het college schaarde zich hier vierkant achter. Een paar maanden later trok het college de stekker uit de plannen. Pas vlak voor het zomerreces ontving de gemeenteraad de berekeningen van de plannen voor de Hijschkamer.

 

De gemeenteraad is altijd duidelijk geweest over de gewenste betrokkenheid van de raad bij de plannen voor het marktplein. Daarbij zegt het college transparant en open bestuur als belangrijke opdracht te zien. De PvdA en het CDA vragen hierbij een interpellatiedebat aan in de gemeenteraadsvergadering van 3 september, over het proces rond de Hijschkamer en de wijze waarop de raad is geïnformeerd. Daartoe willen we in debat met de wethouder de volgende vragen aan de orde stellen:

 

Wat is de exacte opdracht geweest aan dhr. Cornelisse en hoe is er regie gevoerd op de voortgang en resultaten? Toen het college op 2 april de presentatie heeft gehouden in de Schouwburg, was het college toen op de hoogte van de doorrekening van ABT, datum 1 april (versie 003)? In de doorrekening zitten verschillende opties voor het realiseren van de Hijschkamer, die allemaal binnen de door de stad gekozen variant van West8 passen. Het totaal komt boven de financiële kaders van de gemeenteraad uit. Echter, wat maakt dat u de raad niet verschillende scenario’s heeft voorgelegd die wel binnen de financiële kaders zouden hebben gepast? De berekeningen dateren van april 2019. U heeft dus meerdere momenten gehad om dit aan de raad voor te leggen. Waarom heeft u de doorrekening niet meegestuurd met de brief van 11 juni 2019?

 

Vervolgens heeft de gemeenteraad over de invulling van het marktplein gesproken op een politieke markt op 27 juni. Wat maakt dat u de doorrekening niet aan de raad heeft voorgelegd ter voorbereiding van die politieke markt?

 

U heeft aangekondigd in september te komen met een procesvoorstel. U vraagt dan aan de gemeenteraad nieuwe kaders. Mogen wij er dan van uit gaan dat er op dit moment geen gesprekken worden gevoerd met externen, zodat er niet opnieuw verwachtingen worden gewekt die niet waar te maken zijn?

 

Wij kijken uit naar het debat over deze vragen in de raad van 3 september.

 

Marie-José Luttikholt,                                                     Hanneke Steen Partij van de Arbeid                                                          CDA

Het bericht Aanvraag interpellatiedebat proces Hijschkamer verscheen eerst op PvdA Hengelo (Ov).

Algemene beschouwingen 2019

PvdA PvdA GroenLinks CDA VVD ChristenUnie Zeewolde 02-07-2019 09:50

27 juni 2019 vonden de jaarlijkse algemene beschouwingen plaats. Een mooie gelegenheid terug te blikken en vooral te kijken naar wat wij willen in Zeewolde de komende tijd.

Stappen gemaakt in Zeewolde

Het gaat best goed in Nederland. De economie groeit nog steeds en dat merken we ook in Zeewolde. De uitgifte van bedrijventerreinen loopt voorspoedig en we hebben belangrijke stappen gezet in de aanpak van ons klimaat. Zo hebben we onder andere een verbeterde aanpak schulddienstverlening, de oprichting van de Stichting Leergeld en het voorstel vroeg- en voorschoolse educatie. Allemaal mooie besluiten die onze inwoners ten goede komen. Wij zorgen ervoor dat onze inwoners zo optimaal mogelijk deel kunnen blijven nemen aan onze maatschappij. We werken met elkaar aan een sociale gemeenschap, waar het individualisme en eigenbelang van de welvarende burgers omgebogen moet worden in de zorgzame en betrokken burger.

Financiële uitdaging

Onze financiën hebben er de afgelopen jaren positief uitgezien. Maar kijkend naar de voorjaarsnota, de opmaat en naar de begroting van 2020 toont dat we voor financiële uitdagingen komen te staan. Afschaffing van de precariorechten in 2022, de nodige loon- en prijsstijgingen, minder inkomsten algemene uitkering enz. Daarnaast trekken de kosten voor het sociaal domein nog steeds een flinke wissel op onze gemeentelijke reserves. De begroting 2020-2023 is daarmee niet structureel sluitend op dit moment.

Gemiste kans

Dit dwingt ons als gemeenteraad keuzes te moeten maken. Als wij tot keuze moeten gaan komen kijken wij naar bijvoorbeeld het wegonderhoud in ons buitengebied. De laatste jaren is hierop flink geïnvesteerd. De bodem blijft dalen, dat houden we niet tegen met opnieuw asfalteren, dat moet echt anders kunnen. Het college heeft zelf ook aangegeven onderzoek te gaan doen naar alternatieven voor wegonderhoud. Zeewolde kent een groot buitengebied en het onderhoud daarvan drukt op onze begroting. Ook wij zien graag een lobby tot stand komen richting Den Haag.

Ga in gesprek met het Ministerie in hoeverre wij gecompenseerd kunnen worden. Verder zien wij een prima besparing te halen op de kosten handhaving op de recreatieterreinen. Uit de jaarrekening blijkt dat door ons beleid de OZB opbrengsten van de woningen op de buitenplaats Horsterwold flink gedaald zijn. Als wij deze jaarlijkse kosten bij elkaar optellen zou dit een flinke positieve invloed hebben op onze begroting. Tijdens deze algemene beschouwingen bleek dat de coalitiepartijen niet bereid zijn het gesprek aan te gaan met de Vereniging van eigenaren van de buitenplaats Horsterwold. Ons beleid en starre houding, het niet eens in gesprek willen gaan, leiden zo niet tot een oplossing. Een gemiste kans wat ons betreft.

Aandachtspunten voor komende tijd

De PvdA/GroenLinks heeft tijdens deze algemene beschouwingen aandacht gevraagd voor twee belangrijke onderwerpen: Duurzaamheid en Wonen.

In december 2018 hebben wij het Energie Uitvoeringsprogramma vastgesteld. Een belangrijke stap voor onze kinderen en kleinkinderen en te zorgen voor een Schone Toekomst. Mooie stappen, maar we moeten niet vergeten dat die vooral noodzakelijk zijn. Deze vergadering hebben wij aandacht gevraagd voor het wereldwijde probleem van afval en met name van plastic. Overal in de wereld worden initiatieven genomen om te komen tot vermindering van afval. Hoe kunnen we gericht tot minder afval komen?

En daarom zijn wij met een motie gekomen om in onze Algemene Plaatselijke Verordening een verbod op te nemen om (wens)ballonnen op te laten. Het gaat om (wens)ballonnen die de lucht in worden gestuurd met helium, vuur of andere methode en dus niet om ballonnen die door mensenzelf worden opgeblazen met lucht. Restanten van ballonnen worden opgegeten door vissen, vogels en andere dieren en dat zorg voor dierenleed. Naast vervuiling van ons milieu. Deze motie werd door de hele gemeenteraad ondersteund en deze bepaling wordt nu opgenomen in onze APV. Deze regel is niet betuttelend bedoeld, wij draaien dat om, het draagt bij aan een stukje bewustwording van het plastic probleem. Overigens het achterlaten van afval is nu ook al strafbaar.

Sociale woningbouw moet prioriteit krijgen

Naast Duurzaamheid hebben wij aandacht gevraagd voor Wonen en woningbouw. Onze aandacht en zorg zit bij de sociale woningbouw, de betaalbare woningen. De afgelopen twee jaar zijn de prijzen in de bouw flink gestegen en uiteraard heeft dit als gevolg dat de prijzen ook flink omhoog zijn gegaan. Hoe betaalbaar kunnen wij woningen houden. Ook hebben wij dringend aandacht gevraagd voor onze woningbehoefte. De woningmarkt is in een paar jaar tijd ingrijpend veranderd en de wachttijden voor huurwoningen zijn fors toegenomen. Ook onze jongeren willen wel eens uitvliegen en niet tot hun 30ste gedwongen thuis blijven wonen. Naast het feit dat wij regelmatig inwoners spreken die door bijvoorbeeld een echtscheiding of andere oorzaken plots op straat komen te staan.

Regelmatig krijgen wij de vraag wanneer gaat de gemeente daar nu eens wat aan doen? Ik sta letterlijk op straat en kan maar enkele weken terecht bij familie of vrienden. Daarom hebben wij een motie ingebracht waarbij wij het college opdragen met projectontwikkelaars/ondernemers/ woningstichting in gesprek te gaan en te zoeken naar tijdelijke huisvestingsmogelijkheden. Met voorstellen te komen voor het op korte termijn realiseren van tijdelijke huisvesting. Concreet gesteld: kijk waar tijdelijke woningen op locaties geplaatst kunnen worden die later weer een andere bestemming kunnen krijgen wanneer de woningvraag weer af neemt. Of kijk naar de langdurig leegstaande (kantoor)panden. Verbouw deze tot kleine wooneenheden, zodat wij snel kunnen handelen wanneer inwoners dringend op zoek zijn naar huisvesting.

Wachtlijsten voor woningen houden aan

Helaas heeft deze motie het niet gehaald. De coalitiepartijen VVD, ChristenUnie, Leefbaar Zeewolde en het CDA zijn van mening dat er in Zeewolde geen mensen zijn die dringend om huisvesting verlegen zitten. Pure ontkenning dus! En dat “met een gemiddelde wachttijd van bijna 6 jaar (melding maart 2019) en een wachttijd voor een eengezinswoning van ruim 8 jaar (citaat Woonpalet).”

De PvdA/GroenLinks blijft zich inzetten voor de ontwikkeling van Zeewolde. Wij bouwen met u aan een groene, duurzame, levendige, beschaafde, veerkrachtige sterke en sociale gemeenschap die in staat is te vernieuwen en te veranderen om ook voor komende generaties een goede plek te zijn om te wonen, te werken en te recreëren.

Het bericht Algemene beschouwingen 2019 verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

Financiën op orde, maar donkere wolken over het sociaal domein

PvdA PvdA CDA Houten 01-07-2019 14:27

Elk jaar beoordelen we als de raad de prestaties van het college: zijn onze plannen uitgevoerd? Zijn de resultaten behaald en wat heeft het gekost. Onlangs is op deze wijze teruggekeken naar de resultaten van 2018. Dit is het eerste jaar dat het nieuwe college kan laten zien wat ze waard zijn. Het is waar, Houten staat er financieel redelijk goed voor, het huishoudboekje is op orde. De grote ‘maar’ is dat er ook een doorkijkje gegeven wordt naar toekomstige financiële ontwikkelingen en die stemmen niet vrolijk. De optimistische toon van vorig jaar dat geldzorgen en bezuinigingen in Houten volgens dit college achter ons liggen, zijn binnen een jaar opgedroogd. Vorig jaar constateerde de PvdA dat het college zowat aan de hartbewaking moest, zo weinig activiteit zagen we. Wel veel overleg, denken over, onderzoek doen naar, maar weinig concrete daden. De jaarrekening 2018 bevestigt dat beeld. Veelbelovende plannen zijn nog niet verder dan de tekentafel gekomen of dreigen er al weer af te vallen. De kranten staan vol met de tekorten op de jeugdhulp en dat gaat ook niet aan Houten voorbij. Niet voor niets is de PvdA mede-opsteller van een indringend manifest hierover en komen we daar nog zeker over te spreken. We maken ons zorgen over de continuïteit van beleid voor kwetsbare groepen. We hebben aandacht gevraagd voor de Klijnsma-gelden. Die vallen onder het budget armoede en minimabeleid. Er blijkt een bedrag van € 80.000,- over te zijn. Dat geld komt goed van pas komt bij de tekorten bij kinderopvang en de U-pas. Klinkt redelijk, maar we wilden wél de zekerheid dat hier geen Klijnsma-geld mee gemoeid is. Want elke cent die we hiervoor van het Rijk krijgen, moet naar kinderen en jongeren gaan. Het mag niet gebruikt worden om gaten in de begroting te dichten, hoe redelijk die ook klinken. Die bevestiging kregen we gelukkig en daar zullen we het college ook in de komende jaren aan houden. Voor de zoveelste keer hebben we weer aandacht gevraagd voor beschut werk. Je zou er moedeloos van worden: keer op keer levert het college lippendienst hoe belangrijk het is zich in te spannen voor meer arrangementen voor nieuw beschut werk. De Adviesraad Sociaal Domein Houten heeft meerdere keren het college opgeroepen om proactief te zijn naar de doelgroep waarvoor beschut werk bedoeld is. Dat wil zeggen actief deze groep opzoeken, ze vinden en leiden naar een maatwerkoplossing waarvan een beschutte werkplek er één is. Want het ís geen groep die dat uit zichzelf kan of gaat doen. Sinds 2015 hebben we welgeteld 2 beschutte werkplekken terwijl er op basis van ervaringscijfers het er meer dan 18 zouden moeten zijn. Een blind paard ziet dan toch dat er iets fout gaat! De vraag van het CDA was dan ook zeer terecht: “Hebben we de doelgroep wel in beeld?” Niet dus, maar m’n schoenen vielen zo wat uit bij antwoord van de wethouder waarom dat zo was: “Men moet zich wel zelf aanmelden bij het UWV”. Precies het omgekeerde van wat steeds aangegeven is, wat je moet doen. Niet afwachten, maar er op af! We vragen ons af of we met dit college nu te maken hebben met een nieuw dieptepunt. Het lijkt er op dat de aandacht voor beschut werken afneemt of erger nog, dat dit college de arrangementen voor beschut werk zelfs niet meer belangrijk vindt. Volgens de wethouder zag de PvdA dat verkeerd, maar wij zijn er ondertussen niet gerust op en zullen onvermoeibaar blijven strijden voor het recht op werk voor iedereen.

Het bericht Financiën op orde, maar donkere wolken over het sociaal domein verscheen eerst op PvdA Houten.

Nijmegen 3: go green?

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD CDA Nederland 12-06-2019 12:18

De volgende ochtend ontmoet ik Dolly Toonen, in café Lux, in het centrum van de stad. Zij is bekend in de stad van haar buurt initiatief, ‘soepie doen’. In buurthuizen, of andere centrale plekken in wijken en buurten koken mensen soep voor hun buurtgenoten. Iedereen kan aanschuiven voor ‘een soepie doen’. Het initiatief is een schot in de roos. Het versterkt banden tussen buurtgenoten en zorgt er voor dat iedereen een lekkere maaltijd kan krijgen.

Het is niet vanzelfsprekend dat Dolly haar hoofd boven het maaiveld zou kunnen uitsteken. Als kind groeide ze op in een eenoudergezin, met weinig zicht op enig perspectief. Bovendien werd ze heel vroeg moeder en kon ze pas diploma’s halen toen de kinderen haar daartoe ruimte boden. Ze volgde uiteindelijk een studie personeelsbeleid en organisatiekunde en kon aan de slag als consulent bij een sociale werkplaats in Uden-Oss. “Ik gun iedereen zulke kansen, ongeacht waar je wieg staat. En, ook toen het nog niet vanzelfsprekend was, heb ik altijd geloofd dat ondernemerschap en sociaal beleid niet alleen goed samen kunnen gaan, maar elkaar ook kunnen versterken,” zegt ze nadat we een kopje koffie en thee hebben besteld. Op enig moment werd ik gevraagd om naar de sociale werkplaats in Nijmegen over te stappen. Daar hebben we van een afdeling een succesvol schoonmaakbedrijf gemaakt, waarbij onze medewerkers een volwaardig diploma konden halen, dat landelijk werd erkend.” Vanzelfsprekend was het behalen van een diploma voor vele medewerkers niet. Laaggeletterdheid in combinatie met een heel praktische inslag betekende dat de opleiding moest worden aangepast. Pictogrammen in plaats van moeilijke woorden, bijvoorbeeld. Engels uit het lesprogramma maar wel praktische trainingen er in. Zo konden ook de mensen van de sociale werkplaats een echt, volwaardig diploma halen. En een aantal van hen werden zelfs praktijkdocenten bij dezelfde opleiding.

Dolly Toonen

De bezuinigingen op de sociale werkplaatsen werden in 21 april 2011 door het VVD-CDA kabinet, met gedoogsteun van de PVV ingezet. Dat leidde tot reeks van reorganisaties en veranderingen, waarmee ook Dolly en haar werknemers te maken kreeg.

Na verloop van enkele jaren zette ze een grote stap en begon voor zichzelf, met een facilitair-schoonmaakbedrijf. Dat ging snel goed; er waren voldoende opdrachten, voldoende mensen. Maar niet alles was rozengeur en maneschijn. Als sociaal ondernemers nam ze graag mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar dat bleek niet zo eenvoudig als je op het eerste gezicht zou denken. Ze kreeg te maken met mensen die die doorgestuurd werden door de sociale dienst, en niet zelden bleken zij geen of een vervelend arbeidsverleden te hebben. Zo waren er jongeren, zonder vaste woon en verblijfplaats, die in een auto sliepen, of bij vrienden en dat nooit vertelden aan de sociale dienst, uit angst voor represailles. Maar geen of slechte nachtrust had natuurlijk wel effect op hun functioneren. Anderen, werkloze ouderen bijvoorbeeld, voorzagen een risico wanneer ze geen vaste aanstelling zouden krijgen en dus zouden terugvallen op een lagere WW uitkering. Het gevolg daarvan was dat mensen niet aan het werk gingen, om hun WW rechten niet te verliezen. “En wat ook heel naar was,” bekent Dolly, “waren de mensen met schulden. Mijn medewerkers en ik werden niet zelden op zeer agressieve wijze benaderd door schuldeisers. Ik moest dan allerlei toeren uithalen om te voorkomen dat loonbeslag op mij, als kleine ondernemer, zou worden verhaald.”

Over al die zorgen dacht Dolly veel na, en verzon oplossingen. Toen Jeroen Dijsselbloem, toenmalig minister van Financiën, in Nijmegen een spreekbeurt hield, sprak ze hem aan, en werd vervolgens uitgenodigd om in den Haag te komen spreken. Dat werd een vruchtbaar gesprek, niet in het minst omdat haar belangstelling voor de politiek werd geactiveerd. “Misschien moest ik niet langer aan de kant blijven staan, maar gaan proberen om van binnenuit iets te veranderen, dus actief worden,” verzucht Dolly Toonen.

Het ondernemerschap slokte haar volledig op. Intussen heeft ze de balans hersteld, door opdrachten af te stoten en met een kleiner bedrijf verder te gaan. Daarnaast doet ze interim opdrachten en is er voldoende tijd voor haar vrijwilligerswerk voor kwetsbare jongeren, voor ‘soepie doen’ en het politieke vrijwilligerswerk wat ze binnen de PvdA heeft opgenomen. Bovendien is ze sinds kort burgerraadslid in de kleine PvdA fractie in Nijmegen. Dolly: “Je kunt als maatschappelijk ondernemers echt onderwerpen in beweging brengen en zaken veranderen, maar uiteindelijk moeten politici er iets mee doen. Vandaar mijn engagement.”

Later die dag ben ik te gast bij de ouders van Giselle Schellekens. Leo en Bess Schellekens wonen in de wijk Wolfskuil, ten westen van het oude centrum van Nijmegen. Leo en Bess hebben vele jaren in verschillende Afrikaanse landen geleefd en gewerkt, alvorens zij naar Nijmegen terug keerden. Voor de gelegenheid hebben ze via via Adam el Hadj uitgenodigd, een 42 jarige man uit Soedan en als vanzelfsprekend wordt er gegeten, en lekker bovendien. Ondertussen vertelt Adam zijn verhaal. Negen jaar geleden, in een vluchtelingenkamp in Egypte, werd Adam op voorspraak van de UNHCR ( Vluchtelingen organisatie van de Verenigde Naties) door de Nederlandse regering overgebracht naar ons land. Hij had nog nooit van Nederland gehoord, en vond het er, na aankomst, voornamelijk koud. In Khartoum, de hoofdstad van Soedan, had hij landbouw economie gestudeerd, maar moest op enig moment als politieke activist vluchten voor het gewelddadig Soedanese regime. Zijn vader, op zijn beurt gevlucht uit Libië, was een handelaar. Hij ontmoette Adam’s moeder tijdens een handelsmissie in Zuid Soedan. Voor het goede begrip, van Noord naar Zuid Soedan is een afstand van 3000 kilometer…. dus net zo ver als van Amsterdam naar Marrakesh in Marokko, of van Groningen naar Ankara in Turkije. “Eens in Nederland”, vertelt Adam, “vervolgde ik mijn langbouwstudie aan de hogeschool in Wageningen. Ik heb daar nog twee jaar gestudeerd en mijn studie acht jaar geleden afgerond.” Hij verontschuldigt zich voor zijn beperkte kennis van het Nederlands, zoveel en zo vaak heeft hij niet de kans om met Nederlanders in contact te komen. Evenwel, spreekt en verstaat hij de taal prima; zijn onzekerheid is begrijpelijk en eigenlijk verdrietig. Het geringe aantal Nederlandse contacten ligt niet aan hem… en dolblij is hij wanneer Bess voorstelt om hem te helpen zijn Nederlands te verbeteren. Overigens naast Nederlands en Engels spreekt Adam nog vier Afrikaanse talen en Arabisch. Maar ondanks zijn studie, ondanks zijn talenkennis en ervaringen is zijn droom om bij een Nederlands bedrijf of een internationale organisatie te werken, niet gelukt. Zijn leeftijd, afkomst en achtergrond maken het moeilijk om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek; zijn netwerk is, zoals voor veel nieuwkomers in Nederland, nu eenmaal niet zo groot.

Adam el Hadj

“Ik heb daarom een eigen bedrijfje opgezet,” vertelt Adam bescheiden. “Joyful Earth heet het en ik importeer uit Afrika onder andere hibiscusthee, die door mijn zusje en andere vrouwen wordt geproduceerd. De thee wordt in Nijmegen al in verschillende winkels verkocht.” Een ander project wat hij heeft ontwikkeld is ‘Go Green’. Daar steekt hij veel tijd in. Adam: “Samen met een team van acht mensen helpen we nieuwkomers, voornamelijk uit Afrika bij alles bij vraagstukken van duurzaamheid en energie transitie. Bijvoorbeeld, veel Eritrese jongens hebben echt geen idee hoe ze moeten omgaan met een kachel in huis, wat de kosten daarvan zijn en wat duurzaamheid betekent. Zij zijn gewend aan de zon, aan warmte, ze lopen liefst in een T shirt, zoals thuis. Dus geven we uitleg over het beruik van de kachel, dat je een trui moet aantrekken… We nieuwkomers is dat allemaal nieuw. We proberen ons altijd te verplaatsen in de ervaringen en kennis van die jongens. Daarom, leggen alles uit en helpen we waar we kunnen, met Go Green. We hebben voor ons werk zelfs een kleine subsidie gekregen van het stadsbestuur.” Het Huis van Compassie, elders in de wijk is de uitvalsbasis van Adam en Go Green. Hier komen dagelijks Eritrese en andere Afrikaanse jongeren samen. Wanneer mijn gastvrouw aanbiedt om hem Nederlandse les te geven, neemt hij het aanbod van harte aan. Niet veel later moet Adam zich verontschuldigen; nieuwe afspraken wachten. Het is zijn wens om zo snel als mogelijk een volwaardig inkomen te verdienen… Dat vraagt inzet en ondernemerschap en dus ook, in Nederland, om afspraken op tijd na te komen. “In Afrika is dat anders,” zegt hij bij het afscheid lachend, “daar is een afspraak een richttijd; een kwartiertje later is vanzelfsprekend Hier in Nederland niet; daarom moet ik nu gaan. Go green…” En weg is Adam el Hadj.

Stof tot nadenken

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.