Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

14 documenten

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Onderzoek gratis openbaar vervoer voor ouderen

CDA CDA Lansingerland 15-02-2020 13:48

Het is een positieve ontwikkeling als meer ouderen met het openbaar vervoer gaan reizen. Dave Bergwerff (CDA) is echter niet voor een gratis OV-chipkaart voor alle ouderen binnen onze gemeente. Dit draagt niet bij aan de maatschappelijke doelen. Met nadruk noemt Dave Bergwerff het doel eenzaamheid verslaan. Het is volgens Dave Bergwerff wel positief om voor ouderen waarvan hun inkomen de belemmering is om met het OV te reizen, het reizen gratis te maken. Juist omdat de groep eenzame ouderen veelal een lager inkomen hebben ten opzichten van de niet eenzame ouderen. Er zal vanuit het ambtelijk apparaat een voorstel verschijnen over de invoering van het gratis OV voor ouderen met een minimum inkomen. Dave Bergwerff (CDA) benadrukte dat twee voorgestelde maatregelen uitgevoerd moeten worden. Bestaande uit goede voorlichting, ondersteuning en trainingen bieden om ouderen te stimuleren erop uit te gaan en gebruik te maken van het openbaar vervoer. Inclusief de samenwerking met de 3B bus om het gebruik nog meer te stimuleren.

Informatieavond over Algeracorridor en oeververbindingen in de regio

CDA CDA Capelle aan den IJssel 16-01-2020 21:53

Op maandag 20 januaritussen 19.00 en 21.00 uurvindt in het Isala-theater een informatiebijeenkomst plaats over Algeracorridor en de oeververbindingen in regio. Op deze avond worden ideeën gepresenteerd en aangegeven hoe inwoners van Capelle kunnen meepraten en meedenken. De regio Rotterdam groeit hard. Steeds vaker hebben mensen te maken met files en overvolle OV-lijnen. In Capelle en de regio Rotterdam worden de komende jaren 10-duizenden woningen gebouwd. Maatregelen zijn nodig om bereikbaar te blijven. Zes maatregelen De gemeente Rotterdam, de provincie, de Metropoolregio en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn begonnen met een onderzoek naar maatregelen om de regio Rotterdam beter bereikbaar te maken. Het gaat om 6 maatregelen, waaronder de Algeracorridor. De bewoners van alle gemeenten in het gebied en ook in Capelle worden daarbij betrokken. Iedereen is welkom om hierover mee te denken en te praten, om zo samen met alle partijen tot een goede keuze komen. Op 20 januari tussen 19.00 en 21.00 uur is er in het Isala Theater een eerste bijeenkomst voor de inwoners van Capelle aan den IJssel. Op deze avond worden de zes plannen gepresenteerd, wordt uitgelegd hoe het proces gaat en hoe inwoners, bedrijven en deskundigen kunnen meedoen. Wethouder Maarten Stuyvenberg: “Capelle en de regio Rotterdam moeten ook in de toekomst bereikbaar blijven. Dat is van groot belang. Daarom moeten er maatregelen worden genomen. Daar praten we met veel partijen over. Maar we willen ook de Capellenaren gelegenheid bieden om er over mee te praten. Daarom roep ik alle geïnteresseerden op om naar deze eerste informatiebijeenkomst te komen.” Meer informatie is te vinden op www.oeververbindingen.nl.

GroenLinks in college van Gedeputeerde Staten Zuid Holland | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Ridderkerk 22-08-2019 00:00

De Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland is enthousiast over het coalitieakkoord dat zij voor Zuid-Holland heeft afgesloten. De fractie kan niet wachten om met VVD, ChristenUnie/SGP, CDA en PvdA aan de slag te gaan. Als tweede partij van de coalitie en verkiezingswinnaar zien zij dat hun speerpunten niet alleen bij de kiezers, maar ook bij de andere partijen op draagvlak kunnen rekenen. 

Hoofdonderhandelaars Berend Potjer en Anneloes van Hunnik: “Alle partijen waren het er wel over eens dat wij werk moesten maken van de punten waar GroenLinks al heel lang op hamert. Punten als de klimaatcrisis en de woningnood, maar ook de achteruitgang van de natuur en de omschakeling naar een duurzame economie op basis van hergebruikte materialen.”  

Klimaat

Potjer, naast onderhandelaar ook fractievoorzitter en portefeuillehouder energie en milieu: ‘De klimaatcrisis raakt Nederland steeds harder, ook deze zomer werden weer records gebroken. Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de Nederlandse CO2 uitstoot, daarom is het ook zo belangrijke doorbraak dat in dit akkoord de provincie zegt dat wij niet meer investeren in de fossiele economie en overstappen naar  een duurzame economie.” 

Wonen

Van Hunnik, tevens portefeuillehouder wonen: ‘Wij dringen er al heel lang op aan om de woningnood aan te pakken. Daarom zijn wij ook zo blij dat wij hebben afgesproken om woningen te bouwen, woningen die betaalbaar en energieneutraal zijn.” Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat die niet in het groen worden gebouwd.

Fiets en OV 

Ariëtte Kasbergen, namens GroenLinks portefeuillehouder verkeer, roemt vooral de investeringen in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en verkeersveiligheid: “We hebben afgesproken dat er meer bussen en treinen gaan rijden in Zuid-Holland en dat het makkelijker wordt om van trein of bus over te stappen op de fiets. Dat ook de dorpen goed bereikbaar zijn met het OV en mensen meer keuze krijgen in hun vervoer. Ook om de fiets te nemen, want ook het fietsnetwerk gaan wij aanpakken, verbeteren en uitbreiden. Als het goed is kan iedereen in Zuid-Holland straks ook zonder auto uit de voeten.”  

Nieuwe economie

Armine Stepanyan voert voor GroenLinks het woord over Economie en Luchtvaart: ‘economische groei mag niet ten koste gaan van natuur en klimaat, Groenlinks wil een circulaire - en daarmee toekomstbestendige - economie. We gaan de economie in Zuid-Holland klaar maken voor de toekomst, duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen staan daarbij voorop. Mooi dat deze GroenLinks-uitgangspunten zijn overgenomen’. Als woordvoerder milieu vult Potjer aan: “En vervuiling door bedrijven zien wij niet meer door de vingers.”  

Luchtvaart

Stepanyan is ook tevreden over de afspraken rond luchtvaart: “Wij hebben afgesproken dat de luchthaven aan haar maximum zit, het kan dus alleen naar beneden. Met name willen wij daarbij het aantal nachtvluchten terugdringen. Ook breder zetten wij ons in om de overlast en luchtvervuiling van de luchtvaart te verminderen.” 

Natuur

GroenLinks-woordvoerder natuur en landbouw Sinan Özkaya is erg te spreken over de natuur- en landbouwparagraaf van het akkoord: natuur krijgt gelukkig weer meer de ruimte in Zuid-Holland. We gaan onze natuurgebieden uitbreiden, het gebruik van landbouwgif terugdringen en zorgen dat de bijen in onze provincie weer gaan zoemen. Samen met boeren en tuinders werken we aan een veel duurzamere landbouwsector. Een grote uitdaging waar ik namens GroenLinks graag mee aan de slag ga.’

Namens GroenLinks wordt Berend Potjer voorgedragen als gedeputeerde. Robert Klumpes wordt dan opnieuw Statenlid.                           

CDA blij met coalitieakkoord in Zuid-Holland

CDA CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Capelle aan den IJssel 20-08-2019 07:26

Het nieuwe provinciebestuur van Zuid-Holland is bekend. De komende vier jaar zetten CDA, VVD, ChristenUnie en SGP, GroenLinks en PvdA zich in om Zuid-Holland beter te maken. “Elke dag beter”, zo luidt de titel van het coalitieakkoord. Het CDA is verheugd met het resultaat van de onderhandelingen.Zuid-Holland is een veelzijdige provincie. Met ruim 3,5 miljoeninwoners is het de drukst bevolkte provincie in ons land, kent veel bedrijvigheid en tegelijkertijd veel groene gebieden. Innovatieve oplossingen zijn nodig om de gezonde leefomgeving en de economische dynamiek in balans te krijgen. De nieuwe coalitie gaat zich dan ook vooral daarop inzetten. Meer geld voor betaalbare woningen om het groeiend aantal inwoners te huisvesten, alle gebieden goed bereikbaar met de auto, fiets of openbaar vervoer, meer banen in de innovatieve sectoren en inzetten op duurzame energievoorzieningen die voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn.“Wij zijn als CDA blij dat veel van onze speerpunten terugkomen in het coalitieakkoord,” aldus CDA-fractievoorzitter Adri Bom-Lemstra. “Denk aan het inzetten op betaalbare energie voor iedereen, extra geld voor het versnellen van de woningbouw, cultureel erfgoed, maar tegelijkertijd ook aan het stimuleren van de economie.”Het CDA is bovendien trots dat er in het coalitieakkoord geld is vrijgemaakt voor de uitvoering van de Human Capital agenda. “Kennis en kunde zijn van levensbelang voor de Zuid Hollandse economie,” zo legt Bom-Lemstra uit. “Maar onder invloed van bijvoorbeeld de digitalisering en energietransitie verandert het werk. Om te zorgen dat er voldoende gekwalificeerde werknemers zijn en blijven, willen we inzetten op een leven lang ontwikkelen.”Adri Bom-Lemstra zal na de installatie van Gedeputeerde Staten als gedeputeerde aan de slag gaan. In haar portefeuille komt onder andere economie (innovatie en Greenports), toezicht & handhaving, landbouw en bodem. “Ook heb ik de portefeuille Gezond & Veilig gekregen. Dit is een apart hoofdstuk geworden in het akkoord en belangrijk dat daar de komende vier jaar op wordt ingezet,” aldus Bom-Lemstra. “Het gaat dan om de veilige en gezonde leefomgeving, dus het heeft veel raakvlakken met klimaatadaptatie, sport en milieu en is een belangrijk thema in de omgevingswet.”Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wordt woensdag 4 september geïnstalleerd.Bekijk hier hetpersbericht coalitieakkoord

CDA blij met coalitieakkoord in Zuid-Holland

CDA CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Rijswijk 20-08-2019 06:59

Het nieuwe provinciebestuur van Zuid-Holland is bekend. De komende vier jaar zetten CDA, VVD, ChristenUnie en SGP, GroenLinks en PvdA zich in om Zuid-Holland beter te maken. “Elke dag beter”, zo luidt de titel van het coalitieakkoord. Het CDA is verheugd met het resultaat van de onderhandelingen. Zuid-Holland is een veelzijdige provincie. Met ruim 3,5 miljoen inwoners is het de drukst bevolkte provincie in ons land, kent veel bedrijvigheid en tegelijkertijd veel groene gebieden. Innovatieve oplossingen zijn nodig om de gezonde leefomgeving en de economische dynamiek in balans te krijgen. De nieuwe coalitie gaat zich dan ook vooral daarop inzetten. Meer geld voor betaalbare woningen om het groeiend aantal inwoners te huisvesten, alle gebieden goed bereikbaar met de auto, fiets of openbaar vervoer, meer banen in de innovatieve sectoren en inzetten op duurzame energievoorzieningen die voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn. “Wij zijn als CDA blij dat veel van onze speerpunten terugkomen in het coalitieakkoord,” aldus CDA-fractievoorzitter Adri Bom-Lemstra. “Denk aan het inzetten op betaalbare energie voor iedereen, extra geld voor het versnellen van de woningbouw, cultureel erfgoed, maar tegelijkertijd ook aan het stimuleren van de economie.” Het CDA is bovendien trots dat er in het coalitieakkoord geld is vrijgemaakt voor de uitvoering van de Human Capital agenda. “Kennis en kunde zijn van levensbelang voor de Zuid Hollandse economie,” zo legt Bom-Lemstra uit. “Maar onder invloed van bijvoorbeeld de digitalisering en energietransitie verandert het werk. Om te zorgen dat er voldoende gekwalificeerde werknemers zijn en blijven, willen we inzetten op een leven lang ontwikkelen.” Adri Bom-Lemstra zal na de installatie van Gedeputeerde Staten als gedeputeerde aan de slag gaan. In haar portefeuille komt onder andere economie (innovatie en Greenports), toezicht & handhaving, landbouw en bodem. “Ook heb ik de portefeuille Gezond & Veilig gekregen. Dit is een apart hoofdstuk geworden in het akkoord en belangrijk dat daar de komende vier jaar op wordt ingezet,” aldus Bom-Lemstra. “Het gaat dan om de veilige en gezonde leefomgeving, dus het heeft veel raakvlakken met klimaatadaptatie, sport en milieu en is een belangrijk thema in de omgevingswet.” Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wordt woensdag 4 september geïnstalleerd. Bekijk hier het persbericht coalitieakkoord (Foto: Oscar Seijkens)

Houd Benoordenhout bereikbaar

CDA CDA 's-Gravenhage 06-06-2019 09:08

Bus 18 is opgeheven, maar er is geen alternatief aangeboden. Dat is een kwalijke zaak voor bewoners van Benoordenhout en Clingendael, stelt CDA-fractievertegenwoordiger Daniël de Groot in een debat over de vervoersplannen van de gemeente. Eerder bracht het CDA Den Haag een bezoek aan Benoordenhout en sprak daar met bewoners en de wijkvereniging. Hieruit maakte het CDA op dat veel inwoners afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en veel last hebben van het verdwijnen van de buslijn. “Het stadsbestuur heeft lijn 18 geschrapt, maar de bewoners hebben er niets voor in de plaats gekregen”, stelt De Groot. Hij vindt dat de gemeente een passende oplossing moet bieden voor dit probleem. “Het voorgestelde wijkbusje met vrijwilligers is geen alternatief voor bus 18”, meent de CDA’er, die de wethouder vraagt met iets beters te komen. Een goed idee komt volgens De Groot vanuit de wijkvereniging, die voorstelt een midibus in te zetten met een aansluiting op tramlijn 9. De Groot vindt dat het openbaar vervoer een grote maatschappelijke waarde heeft: veel mensen zijn op de bus aangewezen om sociale contacten te onderhouden en andere delen van de stad te bezoeken. “Het OV in Den Haag moet toegankelijk zijn voor alle bewoners, vooral ook aan de randen van de stad waar het ov niet al te dik gezaaid is”, aldus De Groot. Voor veel inwoners van Benoordenhout is het openbaar vervoer van groot belang en het is belangrijk dat de wethouder met een passend alternatief komt, nu lijn 18 is opgeheven.

Bewoners Aldenhof: onze buslijn de dupe van onvolledige cijfers

SP SP VVD D66 CDA Nijmegen 10-12-2018 16:11

Een afgeplakte ov-chipkaartlezer die buiten gebruik is. Reizigers die gratis in kunnen stappen. Een aardige chauffeur die een oogje toeknijpt en meer dan de toegestane 8 passagiers mee laat gaan. Het actiecomité voor buslijn 4 in Aldenhof presenteert een eigen onderzoek naar de reizigersaantallen van de bus, waarmee ze de officiële reizigersaantallen van de Provincie betwisten. Uit dit onderzoek blijkt dat reizigers geregeld niet kunnen inchecken, waardoor de officiële reizigersaantallen lager zijn dan de realiteit. Hiermee hoopt de wijk, samen met de SP, het Gelders provinciebestuur te overtuigen alsnog in het OV in Aldenhof te investeren.

Robertjan van Putten, wijkbewoner en actief in het comité: “Volgens de provincie, die zich weer baseert op cijfers van Breng, reizen er dagelijks maar twaalf mensen met lijn 4. Daarom werd ons voorstel om lijn 4 naar Hatert en het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis te verlengen afgewezen. Terwijl de cijfers van Breng niet kloppen!” De provincie heeft vorige maand een onafhankelijk onderzoek aangekondigd, waarvan de bevindingen pas in het voorjaar verschijnen. Van Putten: “Uit onze eigen steekproef blijkt al hoe onbetrouwbaar de cijfers van Breng zijn. Aldenhof snakt naar een goede busverbinding. Al meer dan een jaar strijden wij, samen met de SP, voor een goede bus in onze buurt. Meer dan 1500 mensen steunen ons. Wanneer gaat de provincie eens luisteren en krijgen we weer een fatsoenlijke busverbinding in de wijk?”

Tussen 15 november en 10 december hebben wijkbewoners uit het comité zelf gepolst in de bus. Geregeld kwam het voor dat de ov-chipkaartlezer niet werkte, waardoor reizigers gratis konden reizen en niet geregistreerd werden. Ook kwam het voor dat er meer dan 8 reizigers waren, waardoor de bus mensen liet staan, of ze juist gratis mee liet reizen. Van Putten: “Soms knijpt de chauffeur dan een oogje toe en mogen er meer dan 8 mensen mee. Dat is heel aardig, maar de ‘boventalligen’ worden dan ook niet geregistreerd. Hierdoor wordt er een papieren werkelijkheid in stand gehouden waarin er maar weinig behoefte is aan lijn 4. Terwijl dat niet de realiteit is. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die lijn 4 links laten liggen sinds hij zo verslechterd is. Die zitten nu thuis of nemen vaker de auto.”

Op 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten, waarna er een nieuw provinciebestuur gevormd wordt. De bewoners van Aldenhof hopen daar meer te bereiken dan bij de huidige coalitie van VVD, CDA, D66 en PvdA.

Smart mobility heeft de toekomst in Noord-Holland

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 07-12-2018 16:59

“Smart mobility” is de digitalisering van mobiliteit. De Provincie beheert provinciale wegen en verleent concessies voor openbaar vervoer. Daarin kan en wil zij haar rol oppakken om door digitalisering de mobiliteit duurzamer, efficiënter en comfortabeler te maken. Het gaat daarbij om informatiestromen en regulering, meer reizigersgemak, maar ook de gevaren van digitalisering moeten goed onder de loep genomen worden.

Op verzoek van D66, PvdA en CDA heeft de provincie een koers voor “smart mobility” opgesteld (Motie M48-2017). Deze koers is het kader voor de nog op te stellen meerjarenplanning “smart mobility”. Belangrijk in het voorstel van de drie partijen was dat de koers multimodaal is, d.w.z. voor alle soorten van individueel, zakelijk en openbaar vervoer.

Deze koers voor “smart mobility” laat zien dat er in Noord-Holland veel meer OV-bewustzijn is en dat er ruimte gemaakt wordt voor innovatieve en duurzame multi-modaliteit. Dit houdt niet alleen in dat er innovatief verkeersmanagement is voor auto- en vrachtverkeer, maar juist ook voor fietsverkeer en openbaar vervoerreizigers.

Al eerder werd er 11 miljoen euro beschikbaar gemaakt voor de uitvoering van “smart mobility” projecten. In de volgende bestuursperiode na de provinciale verkiezingen in maart 2019 zal het vervolg hiervan bepaald worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.