Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

12 documenten

Amhaouch: luchtvaartnota biedt oplossingen uit het midden

CDA CDA Zuid-Holland 15-05-2020 14:13

Het kabinet heeft de luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd. In dit document geeft het kabinet de richting aan voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland in de periode 2020 tot 2050. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vindt het verstandig dat in de luchtvaartnota wordt gekozen voor oplossingen uit het midden, waarbij een goede balans wordt gecreëerd tussen concurrentie en duurzaamheid, met meer oog voor de omgeving. Hij is blij dat in de luchtvaartnota handvatten worden geboden om het vertrouwen in de luchtvaartsector, ook door de omgeving, te herstellen. Bijvoorbeeld doordat er naast oog voor economische waarde en werkgelegenheid ook controle in het beleid wordt ingebouwd op het gebied van groei, kwaliteit en hinderbeperking én er stevige ambitie wordt getoond als het gaat om duurzaamheid.ConcurrerendHet CDA is positief gestemd over het feit dat in de luchtvaartnota aandacht is voor de economische waarde en de werkgelegenheid die ontstaat door de luchtvaart. We zetten ons in voor meer samenwerking en betere positionering van de verschillende regionale vliegvelden van nationaal belang. Zij kunnen elkaars kracht beter benutten. In de nota wordt op uiteenlopende punten expliciet aandacht besteed aan de economische toegevoegde waarde van de hoogwaardige luchtvaartindustrie in Nederland. Op aandringen van het CDA komt er een innovatiestrategie.DuurzaamWe hechten eveneens veel waarde aan een duurzame luchtvaart. Het CDA vindt het belangrijk dat er op verstandige wijze, forse stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van bio en synthetische kerosine en zuinige vliegtuigen. Daarnaast is het belang van elektrisch taxiën en de elektrificatie van grondgebonden activiteiten rond luchthavens nadrukkelijk opgenomen. Tot slot juicht het CDA de potentie van elektrisch en hybride vliegen toe. Nederland heeft de ambitie om hierin leidend te zijn.Oog voor de omgevingHet is van groot belang dat de sector oog heeft voor de omgeving en de mensen achter de cijfers. Dat moet onder andere gebeuren door meer controle in het beleid aan te brengen als het gaat om groei, vermindering van het aantal nachtvluchten en minder hinder van uitstoot en vervuilende stoffen. Groei moet worden verdiend door negatieve effecten te verminderen en er zal meer sturing zijn op netwerkkwaliteit.

‘Nee!’ tegen autonome groei Lelystad Airport

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Gelderland 19-05-2019 18:43

Lelystad Airport mag autonoom groeien. Dat staat in de verkeersverdeelregel die minister van I&W Cora van Nieuwenhuizen bij de EU heeft ingediend. Dit is in tegenspraak tot de afspraak dat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol gaat dienen. Dit kan, en gaat zeer waarschijnlijk, leiden tot een veel snellere groei van passagiers- en vrachtverkeer op Lelystad Airport. ‘Dat kan,’ zegt Maurits Gemmink (SP-statenlid), ‘absoluut niet op onze steun rekenen. Daar moeten we ons als Provinciale Staten nadrukkelijk tegen uitspreken in het belang van mens en natuur.’

In de originele plannen gaat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol functioneren. De extra vluchten op Lelystad zijn dus vluchten die nu op Schiphol vliegen. Lelystad mag geen luchthaven voor nieuwe aanbieders of vluchten worden. Onder druk van de Europese Unie moet vliegveld Lelystad nu ook autonoom kunnen groeien. Gemmink: ‘Hierdoor zal de druk op Lelystad extra groot worden. De aanbieders van goedkope vakantievluchten en vrachtvluchten staan immers te springen om uitbreidingsmogelijkheden. Gevolg: explosieve groei van vliegverkeer op Lelystad met alle gevolgen voor het milieu en de leefomgeving van de inwoners van Gelderland, Utrecht, Overijssel, Friesland en Flevoland.’

In de Tweede Kamer (TK) is in december 2018 een motie van SP, GroenLinks, PvdA en SGP, met steun van D66, ChristenUnie en CDA aangenomen die zich uitspreekt tegen autonome groei van Lelystad Airport. De SP vindt dat provincie Gelderland deze actie uit de TK met een vergelijkbare motie moet ondersteunen. De Provinciale Staten roepen daarin Gedeputeerde Staten op zich uit te spreken tegen autonome groei van Lelystad Airport én bij het ministerie van I&W protest aan te tekenen tegen de verkeersregel, zoals voorgesteld aan de EU.

 

Toekomst Eindhoven Aiport

CDA CDA Eindhoven 10-05-2019 08:31

Het CDA Eindhoven is vol lof over het onderzoek van Pieter van Geel over de toekomst van Eindhoven Airport. Uit alle uiteenlopende belangen en wensen heeft Van Geel een gebalanceerd advies weten op te stellen, aldus fractievoorzitter Linda Hofman. Wel zou het CDA graag een beter werkend (en goed gevuld) leefbaarheidsfonds zien voor de omwonenden die last hebben van het vliegveld. Lees hieronder de spreektekst die Linda Hofman in de raadsvergadering van 7 mei 2019 uitsprak: (bron foto: Wikimedia Commons) Toekomst Eindhoven Airport Op dinsdag 7 mei sprak de gemeenteraad over de toekomst van Eindhoven Airport. De afgelopen jaren is er veel gesproken over de Airport. De een is er enorme fan van want het helpt Eindhoven economisch en het is makkelijk op vakantie gaan. De ander hekelt de Airport want hij/zij ligt er letterlijk wakker van en maakt zich zorgen om het milieu. Tot nu toe is het nooit gelukt om beide kampen dichter bij elkaar te brengen. Om tegemoet te komen aan de mensen die overlast ervaren is er een leefbaarheidsfonds opgericht. Een fonds waarvan maatregelen konden worden genomen om de leefbaarheid rondom de Airport te vergroten. Helaas was het fonds maar mager gevuld en konden bewoners daarvan niet de maatregelen nemen die ze wilden. Gevolg: het aantal vluchten bleef groeien, net als de onvrede over Eindhoven Airport. De afgelopen tijd heeft Pieter van Geel de opdracht gekregen om te gaan kijken naar de toekomst van Eindhoven Airport en een advies uit te brengen. Dit advies is nu aangeboden aan de regio en zal ook naar de minister gaan. De gemeenteraad van Eindhoven werd afgelopen dinsdag gevraagd om aan de wethouder aan te geven hoe het tegenover het advies staat. Wat heeft het CDA Eindhoven hierover gezegd? Het onderzoeksproces Als CDA Eindhoven hebben we grote waardering voor het proces wat gelopen is in de proefcasus. Tijdens de vergadering waren er drie insprekers die verschillende groepen vertegenwoordigden. Zij hebben niet gekregen wat zij wilden, maar ook zij spraken hun waardering uit voor het proces. Voor de onderzoekscommissie moet het niet makkelijk geweest zijn om alle belangen zorgvuldig te wegen, te luisteren naar alle en ver uit elkaar liggende meningen, en economische belangen, bewonersbelangen, milieu, geluid, fijnstof, et cetera af te wegen. We hebben groot respect voor de gebalanceerde uitkomst en de manier waarop er ruimte geboden is aan alle kanten van het verhaal. De uitkomst van de proefcasus is voor ons verrassend omdat we weten hoeveel druk er vanuit de economische kant van het spectrum kan komen om de Airport in vluchten te laten groeien. Maar de uitkomst is, nogmaals, erg gebalanceerd. Inhoud Als CDA Eindhoven zijn we natuurlijk trots op ons vliegveld, dat van klein Welschap uitgegroeid is tot de plek die Brainportregio verbindt met de rest van Europa en daarmee de wereld. We vinden de Airport van grote waarde voor de stad en de regio. Maar aan de belasting voor de omgeving, in geluid en overlast, en voor het milieu zit natuurlijk ook een grens. En buiten de economische waarde moeten wij daar als volksvertegenwoordigers zeker ook rekening mee houden. Het advies van Van Geel is hierin volgens ons heel gebalanceerd. Er is een goede afweging gemaakt tussen de economische belangen en de belangen van de omwonenden en de leefbaarheid/milieu. We steunen dan ook het advies en onderschrijven die als CDA Eindhoven. Er valt volgens ons nog winst te halen en daar worden goede voorstellen voor gedaan. Bijvoorbeeld door te kijken naar schonere en stillere manieren van vliegen. Evenals het beter aansluiten van de bestemmingen op de behoefte van de Brainportregio. Er is al vaak genoeg gezegd dat wij geen afvoerputje van Schiphol willen zijn. Dat mag in onze bestemmingen nog nadrukkelijker zichtbaar worden. We onderschrijven het advies en hopen dat dit in de regio en in Den Haag ook breed zal worden gedaan. Leefbaarheidsfonds Maar als we nog een wens mogen toevoegen is dat het leefbaarheidsfonds. We willen nogmaals benadrukken dat dit fonds nu niet werkt, omdat omwonenden het niet mogen besteden aan zaken die zij belangrijk vinden, en dat dit substantieel gevuld zal moeten worden. De omwonenden zouden bijvoorbeeld graag geluidsisolatie willen. Laten we goed naar hun wensen kijken en de pot flink vullen. Anders brokkelt het draagvlak voor onze Airport nog verder af. Dit willen we de wethouder echt op het hart drukken. We gaan ervan uit dat er in Den Haag naar geluisterd zal worden naar dit advies en naar de regio. Hier kunt u het advies van Pieter van Geel teruglezen:https://raadsinformatie.eindhoven.nl/user/showdoc/env=help/action=view/id=4760/type=pdf/Proefcasus_Eindhoven_Airport.pdf Linda Hofman, fractievoorzitter

Minister van Financiën Wopke ...

CDA CDA Hilversum 17-03-2019 11:37

Minister van Financiën Wopke Hoekstra is afgelopen maand veel in het nieuws geweest. Onder andere door zijn meesterlijke zet om KLM – Air France aandelen te kopen om zo het Nederlands staatsbelang beter te kunnen behartigen. Dezelfde Wopke Hoekstra is een zeer goede bekende in onze regio. Hij steunt natuurlijk onze lijsttrekker Dennis Heijnen maar ook Marleen Sanderse 👇

Nederland krijgt via aandelen meer invloed bij Air France-KLM

CDA CDA Zuid-Holland 28-02-2019 11:00

De Nederlandse staat heeft via de aankoop van aandelen een rechtstreeks belang van 14 % in luchtvaartmaatschappij Air France-KLM S.A. verworven. Het doel is om uiteindelijk een positie te verkrijgen die gelijkwaardig is aan die van de Franse staat. Met het aandelenpakket wil het kabinet rechtstreeks invloed kunnen uitoefenen op toekomstige ontwikkelingen bij de holding Air France-KLM zodat de Nederlandse publieke belangen optimaal gewaarborgd kunnen worden.Evenwicht in de verhoudingenMet de aankoop wil het kabinet het publieke belang van Schiphol en KLM veiligstellen, zei minister Wopke Hoekstra (Financiën). Het brengt volgens hem ‘meer evenwicht in de verhoudingen.'Het CDA staat volledig achter de aankoop van de aandelen. Volgens Sybrand Buma “ beschermt het kabinet de Nederlandse belangen door het kopen van een aanzienlijk belang in Air France-KLM. Dit is van grote betekenis voor een solide toekomst van KLM".Meer invloedDe afgelopen jaren is gebleken dat belangrijke beslissingen over de strategie van KLM steeds vaker op het niveau van de holding Air France-KLM werden genomen. Met de verwerving van aandelen in Air France-KLM is nu formele invloed op het hoogste niveau binnen de holding verkregen. SchipholDe positie van luchthaven Schiphol en zijn belangrijkste gebruiker KLM zijn van groot belang voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid. Direct en indirect zijn duizenden banen gemoeid met de luchthaven en het intercontinentale netwerk van bestemmingen van KLM. Onderzoek van Decisio (2015) heeft becijferd dat het totale economisch belang (direct en indirect) van Schiphol neerkomt op minstens 113.900 banen, en goed is voor een toegevoegde waarde van € 9 miljard. Dit staat dus los van de hoogwaardige werkgelegenheid die in ons land gecreëerd wordt doordat bedrijven zich in Nederland vestigen vanwege de goede bereikbaarheid via Schiphol. Dit intercontinentale netwerk is bovendien een belangrijke reden voor buitenlandse ondernemingen om zich in Nederland te vestigen. De bereikbaarheid van Schiphol behoort qua connectiviteit tot de top van Europa. Voor een zeer open economie als die van Nederland is dit van groot belang.Hub-netwerkDoordat passagiers met KLM vanuit heel Europa naar Schiphol vliegen en vanaf daar naar een intercontinentale bestemming reizen (en omgekeerd), kunnen vanaf Schiphol veel verschillende bestemmingen rechtstreeks worden bereikt. Dat zijn veel meer bestemmingen dan verwacht mag worden op basis van de relatieve kleine Nederlandse thuismarkt. Vanaf Schiphol kan nu naar bijna 300 bestemmingen worden gevlogen, waarvan ca 70% door Air France-KLM en partners wordt verzorgd.Onderzoek van SEO (2015) heeft uitgewezen dat de verwachting is dat bij het wegvallen van het hub-netwerk (spilfunctie) van KLM er veel minder intercontinentale vluchten en bestemmingen overblijven. Dat zagen we namelijk ook gebeuren bij de luchthavens van Brussel en Zürich, na het wegvallen van Sabena en Swissair. Om deze reden is een gezond Air France-KLM met een uitgebreid hub-netwerk op Schiphol voor Nederland van groot belang.

Minister Wopke Hoekstra: Schiphol en ...

CDA CDA Nederland 27-02-2019 10:02

Minister Wopke Hoekstra: Schiphol en KLM zijn van groot belang voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid. Direct en indirect gaat dit over duizenden banen. #AirFranceKLM #Hoekstra

De CDA-fractie heeft vragen aan ...

CDA CDA Westerveld 14-01-2019 10:44

De CDA-fractie heeft vragen aan Gedeputeerde Staten van Drenthe gesteld over het opstappen van twee commissarissen van Groningen Airport Eelde. De CDA-fractie maakt zich zorgen over.

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Zwartewaterland 07-01-2019 14:15

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1236286/64611/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Ommen 07-01-2019 14:15

https://ommen.christenunie.nl/k/n23965/news/view/1236286/375439/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Steenwijkerland 07-01-2019 14:15

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1236286/155984/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.