Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

76 documenten

Elektrische laadpaal in uw buurt? Vraag deze gratis aan

PvdA PvdA Den Helder 24-06-2020 11:17

Wilt u elektrisch rijden maar heeft u geen mogelijkheid om thuis te laden? Dan kunt u via de website van gemeente Den Helder vragen om een openbare laadpaal. Een aanvraag doen gaat eenvoudig, snel en is gratis.

Een laadpaal in de buurt helpt om Den Helder stap voor stap te verduurzamen. Elektrisch rijden is beter voor het milieu en de lokale luchtkwaliteit. Bovendien draagt het bij aan de klimaatdoelstellingen. Daarom willen we het in Den Helder zo aantrekkelijk mogelijk maken om een elektrisch te gaan rijden.

Het college van B&W verwacht dat het gebruik van Helderse laadpalen eind 2021 is gestegen. De cijfers laten in de laatste drie jaar ook een toename zien, zowel in aantal als in energiegebruik (zie tabel). Dat zou dus betekenen dat het elektrisch rijden een vlucht neemt en dat juich ik toe.

Monica Anthonijsz, namens de fractie, gaf aan positief te zijn over deze nieuwe mogelijkheid die de inwoners  kans geeft om  een laadpaal bij huis te laten plaatsen. “In de vorige raadsperiode heeft de toenmalige PvdA fractie al eens een motie ingediend om het aantal laadpalen uit te breiden. Daar is toen een voorzichtige start meegemaakt.”

Voornamelijk elektrisch

De verwachting is dat vanaf 2030 nieuw verkochte auto’s voornamelijk elektrisch zijn. Zo’n twee miljoen elektrische auto’s rijden er dan rond in Nederland, is de voorspelling. Naast de milieuvoordelen en schone lucht, kan elektrisch rijden een impuls geven aan de economie, het MVO-ondernemerschap en aan stiller, lokaal vervoer. Maar daarvoor moet het aantal openbaar toegankelijke laadpalen dus groeien.

Een laadpaal bij u in de buurt?

Via www.denhelder.nl/laadpaal kunt u een aanvraag indienen. Als het verzoek aan de voorwaarden voldoet en er onvoldoende publieke laadpalen in de buurt staan, kiest de gemeente een geschikte locatie. Een van de voorwaarden is bijvoorbeeld dat de laadpaal voor meerdere elektrische rijders beschikbaar moet komen. Als een bepaalde locatie populair blijkt te zijn, dan komen daar in de toekomst meerdere palen.

Voor plaatsing is een verkeersbesluit, een vergunning en netaansluiting nodig. Het proces neemt gemiddeld 16 weken in beslag, maar daarna is elektrisch rijden een fluitje van een cent. De eerste aanvraag is al binnen en in behandeling.

Laadpalen elektrische auto’s in toekomst van MRA-E

Om beter aan te kunnen sluiten bij een toenemende vraag naar publieke laadpalen in de buurt, stapt Den Helder eind mei over naar het regionale netwerk MRA-Elektrisch (MRA-E). Hierin werken overheden, waaronder de Noordkopgemeenten, Schoorl, Alkmaar, Amsterdam en Haarlem samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Den Helder kan zo meer bereiken dan in haar eentje.

 

Het bericht Elektrische laadpaal in uw buurt? Vraag deze gratis aan verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 15-06-2020 17:12

De gemeenteraad heeft besloten de procedure voor het wijzigen van het bestemmingsplan Alphen Stad te starten. Hierdoor kan een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties (Klompenmaker, Parkeerterrein Oudshoorn, Bospark GHL, Parkeerterrein ARC en Asfaltcentrale ’s Molenaarspad) in ontwikkeling worden genomen. Met het ontwikkelen van deze locaties wordt een extra impuls gegeven aan de woningbouwproductie met een variatie aan woningen in prijs, eigendom en woningtype. De raad heeft bij dit onderwerp ook de PvdA motie “Maak haast met de komst van Knarrenhoven” aangenomen. In de motie “Knarrenhof” wordt het college opgedragen om bij de voorbereiding van het bestemmingsplan met woningcorporaties en marktpartijen onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het bestemmen en laten realiseren van een Knarrenhof (seniorenhuisvesting) bv op locaties Bospark en Klompenmaker bij Noorderbrink. Het zijn ideale locaties, vindt de PvdA, dichtbij zorg- en winkelvoorzieningen, openbaar vervoer en wat die eerste locatie betreft dichtbij een prachtig wandelgebied. De PvdA is blij dat we weer een stap gemaakt hebben om te komen tot realisatie van Knarrenhoven. Al in de raad van 31 oktober 2019 is een PvdA-motie aangenomen om de belangstelling en behoefte onder Alphenaren te peilen naar de realisatie van een Knarrenhof in de gemeente Alphen aan den Rijn en bij gebleken behoefte de realisatie van een Knarrenhof op (een) daarvoor geschikte locatie(s) te faciliteren c.q. te ondersteunen.

Hieronder het dictum van de PvdA-motie van 28 mei:

De raad draagt het college op:

– om ten tijde van de voorbereiding van het te wijzigen bestemmingsplan Alphen Stad o.a. samen met woningcorporaties Woonforte en Habeko en andere daarvoor in aanmerking komende marktpartijen concreet onderzoek te doen naar de (financiële) haalbaarheid van een Knarrenhof op in ieder geval de bedoelde locaties in Bospark en aan Klompenmaker; – bij een positief resultaat uit het nog uit te voeren onderzoek de geduide locaties dienovereenkomstig als Knarrenhof te bestemmen; – de organisatie en de resultaten van deze inspanningsverplichting in de aanloop naar het vast te stellen te wijzigen bestemmingsplan periodiek te delen met de raad, zodat tijdig kan worden bijgestuurd c.q. de noodzakelijke ondersteuning kan worden geboden voor de realisatie van deze Knarrenhoven.

Het bericht Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Openbaar vervoer hoort betaalbaar, schoon en veilig te zijn.

PvdA PvdA Zutphen 05-06-2020 15:03

Reizigers moeten van deur tot deur gemakkelijk en voor een betaalbare prijs kunnen reizen.

Openbaar vervoerverbindingen Om het openbaar vervoer voor reizigers gemakkelijker te maken investeren wij meer in openbaar vervoerverbindingen. Het openbaar vervoer van de toekomst gaat niet langer uit van een type vervoer (bus of trein) maar van de behoefte van reizigers. Het vervoersaanbod moet veel meer op maat gesneden worden. Het individu krijgt meer aandacht en het systeem is niet langer leidend

Openbaar vervoer was niet toereikend voor ouderen in Zutphen.

In Zutphen was het Openbaar Vervoer niet toereikend voor ouderen. Daarom is de PvdA in Zutphen zeer blij met het initiatief van de Stichting Stap in Stap uit om een buslijn tegen een zeer gunstig tarief en vooral ook duurzaam met vrijwilligers te organiseren. Hij rijdt nu op proef!

Kijk voor meer info op: https://www.stapinstapuit.eu

#openbaarvervoer #ouderen #Zutphen #Stapinstapuit

 

Het bericht Openbaar vervoer hoort betaalbaar, schoon en veilig te zijn. verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Nieuwe OV-visie Provinciale Statenfractie PvdA

PvdA PvdA Middelburg 15-04-2020 18:24

De Provinciale Statenfractie van de PvdA heeft een nieuwe visie op het openbaar vervoer in Zeeland opgesteld. Dat was hard nodig, want de vorige visie stamde uit 2011. Het openbaar vervoer wordt door de provincie geregeld. Maar een goed lopend openbaar vervoer systeem kan niet zonder de medewerking van de gemeentes. Deze visie is daarom tot stand gekomen in overleg met PvdA-fracties uit Zeeuwse gemeenteraden.

Ook Middelburg heeft hiervoor input geleverd en we zijn blij dat er een mooi, integraal visiedocument tot stand is gekomen. De laatste tijd heeft de servicebus prominent op de agenda gestaan in de Middelburgse raad en we hebben gemerkt dat het oplossen van deze kwestie samenwerking vergt van provincie en gemeente.

We hopen dat dit visiedocument zal bijdragen tot een mooi en goed dekkend openbaar vervoer in de gehele provincie Zeeland. Wij zullen ons daar als gemeenteraadsfractie ook sterk voor maken. Goed openbaar vervoer houdt immers niet op bij de gemeentegrens!

Klik hier voor de OV-visie-PvdA-Zeeland-2020

Het bericht Nieuwe OV-visie Provinciale Statenfractie PvdA verscheen eerst op PvdA Middelburg.

Connexxion nalatig bij vervanging oplaadpunten voor OV

PvdA PvdA Noord-Holland 02-03-2020 12:33

Op 24 januari jl. bleek dat Den Oever, Julianadorp, Oude Niedorp en Hippolytushoef al drie weken geen oplaadpunten voor het openbaar vervoer hadden (Noord-Hollands Dagblad 24 januari 2020). De PvdA vindt het belangrijk dat openbaar vervoer goed toegankelijk en bereikbaar is en stelde direct vragen aan het College van Gedeputeerde Staten van de provincie. Daarop

Het bericht Connexxion nalatig bij vervanging oplaadpunten voor OV verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Tom Reedijk: “De Belbus moet goed vervangen worden.” – VIDEO

PvdA PvdA Katwijk 06-02-2020 16:12

De Belbus verdwijnt in Katwijk omdat er te weinig geld is om hem te behouden. Als PvdA willen we dat er goed vervoer blijft voor ouderen en mensen met een beperking. Tom Reedijk voerde hierover het debat en was kritisch. Als PvdA vinden we dat: https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 Er een garantie moet komen op goed vervoer en de gemeente hier een actieve coördinerende rol moet spelen https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 We niet alles aan vrijwilligers kunnen overlaten waarvan we ook nog eens veel vragen. Chauffeur zijn is een baan. https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 Mensen moeten kunnen terugvallen op de regiotaxi wanneer er geen alternatief voorhanden is.

De Belbus verdwijnt in Katwijk omdat er te weinig geld is om hem te behouden. Als PvdA willen we dat er goed vervoer…

Geplaatst door PvdA Katwijk op Donderdag 6 februari 2020

Het bericht Tom Reedijk: “De Belbus moet goed vervangen worden.” – VIDEO verscheen eerst op PvdA Katwijk.

Arnhem blijft trolleystad!

PvdA PvdA D66 Arnhem 29-11-2019 14:50

Afgelopen woensdag 27 november hebben we het Arnhemse Plan van Eisen voor de OV-concessie 2023-2033 besproken in de raad. Als fractie zijn wij blij met het door het college geschreven voorstel en gevolgde proces. Voor ons als PvdA is bereikbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer heel belangrijk. Daarom zijn we ook blij dat het college dit, net als het behoud van de trolley als eis heeft opgenomen.

De huidige OV-concessie (regels en eisen voor de vervoerder) loopt eind 2022 af. Dat betekent dat deze opnieuw aanbesteed moet worden. Waar dit in het verleden gebeurde door de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, gaat dat deze keer gebeuren door de provincie. De provincie gaat hiervoor een Programma van Eisen opstellen. Als Arnhemse raad vonden wij dit echter zo belangrijk voor de stad dat wij het college door middel van een motie gevraagd hebben een Arnhems Programma van Eisen op te stellen.

In dit Programma van Eisen staan dingen beschreven zoals de toegankelijkheid van het OV, de bereikbaarheid, duurzaamheid en betaalbaarheid. Allemaal onderwerpen die we als PvdA natuurlijk heel belangrijk vinden. Daarom zijn we ook blij dat hier veel aandacht voor is in deze concessie.

Als PvdA hebben we hier bovenop nog aandacht gevraagd voor een aantal zaken. Zo hebben we samen met Denk/Verenigd Arnhem een amendement ingediend dat vraagt om een goed WiFi-netwerk en oplaadpunten in alle bussen en hebben we moties ondersteund van D66 om te voorkomen dat er buslijnen die niet vaak gebruikt worden verdwijnen, of dat op deze routes een duurder alternatief wordt ingezet. Tenslotte hebben wij via een unaniem aangenomen motie zelf nog aandacht gevraagd voor de trolley 2.0. Wij willen namelijk niet dat deze verdwijnt!

Ten slotte ben ik persoonlijk erg blij met de toezegging van de wethouder dat er aandacht komt voor de ‘studentenlijnen’, lijn 1 en 5. Deze zitten nu ‘s ochtends al overvol en dit gaat in de toekomst, wanneer de nieuwe locatie van ROC Rijn IJssel aan de Velperweg opengaat, nog erger worden. Deze lijnen worden in elk geval toegevoegd aan de HOV-structuur, wat betekent dat ze in de spits straks zes keer per uur zullen rijden. Daarnaast worden door de ambtenaren, in samenwerking met de provincie, nu twee opties onderzocht. Er wordt gekeken of op deze routes een dubbel geschaarde trolley ingezet kan worden en of er voldoende draagvlak is voor een losse studentenlijn. In dat laatste geval gaat het dan met name over financieel draagvlak, aangezien de meeste studenten “gratis” reizen met hun studentenreisproduct.

Kortom, wij zijn erg blij met de dit Programma van Eisen, en gaan er nu, samen met de Statenfractie, alles aan doen om ervoor te zorgen dat het Arnhemse programma daadwerkelijk in de concessie terecht komt.

Foto: Louis Espéret

Het bericht Arnhem blijft trolleystad! verscheen eerst op PvdA Arnhem.

‘Verbeter toegankelijkheid van Fries busvervoer’

PvdA PvdA Friesland 27-11-2019 09:37

De PvdA wil dat de provincie Fryslân strengere eisen stelt voor de toegankelijkheid van het Friese busvervoer. Statenlid Edou Hamstra dient woensdag voorstellen in om betaling in de Opstapper makkelijker te maken en reizen met het ov voor mensen met een beperking te verbeteren. Ze benadrukt dat toegankelijk busvervoer meer is dan alleen in- en uitstappen. “Het gaat ook om informatie voorafgaand aan een reis, betaalgemak, hulp bij overstappen en de manier van communiceren met reizigers.”

Contante betaling

Op dit moment kan in de Opstapper alleen nog contant betaald worden. Dit wil de PvdA veranderen. “Door andere betaalmethoden, zoals de ov-chipkaart, pinpas of online betalen, ook te accepteren verhoog je het gemak van de reizigers”, verklaart Hamstra.

https://friesland.pvda.nl/nieuws/verbeter-toegankelijkheid-van-fries-busvervoer/🚌 “We staan voor een groot aantal uitdagingen”, zegt @Edou_Hamstra over de toekomst van de #bus en het #ov in Fryslân. “Hoe houden we het betaalbaar, toegankelijk en op niveau.” #PvdA #psfryslan #jijwijfryslan pic.twitter.com/PdoyYMY1ZP

— PvdA Fryslân (@pvdafryslan) November 27, 2019

VN-verdrag

Voor mensen met een beperking blijft reizen met de bus een uitdaging, vervolgt Hamstra. Daarom wil de PvdA de eisen voor toegankelijkheid in de nieuwe busconcessie 2022-2032 aanscherpen. “Wij willen dat de provincie de voorwaarden voor busaanbieders beter laat aansluiten op het VN-verdrag voor de Rechten van personen met een handicap, die al sinds juli 2016 geldt.”

https://friesland.pvda.nl/nieuws/verbeter-toegankelijkheid-van-fries-busvervoer/🚌 @Edou_Hamstra dient drie voorstellen in om busconcessie 2022-2032 aan te passen:

https://friesland.pvda.nl/nieuws/verbeter-toegankelijkheid-van-fries-busvervoer/💪🏻 verbeteren bussen voor mensen met beperkinghttps://friesland.pvda.nl/nieuws/verbeter-toegankelijkheid-van-fries-busvervoer/🛠 goed werkgeverschap als uitgangspunthttps://friesland.pvda.nl/nieuws/verbeter-toegankelijkheid-van-fries-busvervoer/💶 in Opstapper naast contant geld ook betalen met pinpas, ov-chipkaart of online#PvdA #bus #ov #psfryslan

— PvdA Fryslân (@pvdafryslan) November 27, 2019

Goede werkgever

Van de toekomstige busaanbieder verwacht de PvdA dat deze een goede werkgever is, met oog voor werkomstandigheden en personeelstevredenheid. Om dit in de eindkeuze mee te laten wegen, stelt Hamstra voor om ‘goed werkgeverschap’ als uitgangspunt mee te nemen bij de aanbesteding van het busvervoer.

Het bericht ‘Verbeter toegankelijkheid van Fries busvervoer’ verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.