Nieuws van ChristenUnie over VVD inzichtelijk

55 documenten

Bijdrage ChristenUnie over de jaarrekening 2019

ChristenUnie ChristenUnie VVD Emmen 15-06-2020 11:33

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1316149/45896/Stock foto Geld.jpg

Onderstaand de bijdrage van Henk Huttinga namens de ChristenUnie in de vergadering van de commissie Bestuur, Middelen en Economie van donderdag 11 juni over de jaarrekening.

Mijnheer de voorzitter,

 De CU fractie is verblijd dat we financieel gezien over 2019 niet verder uit de bocht zijn gegaan dan nu blijkt. Het jaarverslag lezende en alles wat afgelopen jaar langsgekomen is, is het moeilijk te zeggen of dit vooral door goede stuurmanskunst is of ook deels geluk en onvoorzien. Wat ons betreft is er van beide wel wat aanwezig en heeft het in ieder geval geleid tot een minder slecht beeld dan dat van 2018, waarin de reservepositie opzienbarend werd uitgehold.

Hoewel het eigen vermogen licht steeg is de algemene reserve met 17,5 mio achteruit gehold naar een negatieve stand. Gelukkig bracht het rekeningresultaat wat verlichting voor het algemene beeld. Maar dat is helaas weer wat geflatteerd doordat het met name een boekhoudkundig resultaat is. De bankrekening is er niet extra door gevuld. Overigens vinden wij de voorstelling van het exploitatiebeeld een vertroebelende. U neemt daarin de reservemutaties mee terwijl de exploitatie juist het saldo van lasten en baten zou moeten zijn en dan kom je uit op ruim 2 miljoen euro. Tegelijk is het overall beeld van de financiële positie van onze gemeente helaas nog steeds onvoldoende en behoorlijk kwetsbaar. De Coronacrisis doet daar beslist geen goed aan, ook al zijn er diverse goede voornemens tot verbetering.

Ons steekt bijzonder de beperkende verklaring vanwege opnieuw onrechtmatige bestedingen agv onjuistheden in de aanbesteding- en contracten- sfeer. Dat moet beslist anders. Dit is nu voor het vierde achtereenvolgend jaar zo en het bedrag waarvoor het geldt wordt juist niet kleiner maar groter. Dat kan echt niet langer. Anders moeten er maar andere en wellicht harde maatregelen worden genomen.

Voorzitter, het college geeft zelf ook aan dat diverse begrotingswijzigingen door het jaar heen het beeld van de begroting en uiteindelijk van de rekening als resultaat behoorlijk kunnen beïnvloeden. Dat is op zich niet erg wanneer het volledig navolgbaar en transparant gebeurd. Maar ook over 2019 zijn er momenten geweest met Raads en college besluiten alsook naar wij aannemen besluiten in de organisatie die het zicht op het verloop van de begroting voor in ieder geval de raad hebben verslechterd. Wat ons betreft zouden we daar zoveel mogelijk van af moeten. De analyse van het rekeningresultaat geeft daar een mooi inkijkje in maar dat is achteraf. Het was in 2019 al heel fijn dat we ambtelijk werden bijgepraat meermalen over de stand van zaken. Laten we daar in ieder geval mee doorgaan.

Wij waarderen de ontwikkeling rond inhuur derden maar tegelijk is er wel heel veel vacatureruimte. Vraag is hoe we de organisatie vooral kwalitatief overeind houden. Ook hier is sprake van behoorlijke kwetsbaarheid, helemaal afgezet tegenover de steeds complexer wordende samenleving en de vraagstukken die er liggen voor de toekomst.

Voor het sociaal domein lijkt de gemeente steeds meer in control te komen, zeker afgezet ten opzichte van de laatst gewijzigde begroting. Dat constateert de accountant ook. Dat is op zich een goede ontwikkeling, daar waar vrijwel elke gemeente er enorm mee worstelt. Vraag is echter hoe het beeld is wanneer we naar de primitieve begroting terug kijken. Wij vinden dat onvoldoende zichtbaar.

De balans geeft wat ons betreft een iets positiever beeld dan begroot. Vooral ten aanzien van de schuldenpositie maar helaas niet ten aanzien van de algemene reserve.

De CU fractie onderschrijft volmondig de inhoud van de brief van de auditcommissie van de raad. Graag wil ik hier nog eens extra benadrukken de zorgen rond de rechtmatigheid en de sterke focus die er moet zijn op de top aandachtspunten. Zoals De Financiële positie gemeente Emmen De Business Case Wildlands (inclusief effecten corona) De Beheersing op inkoop en aanbesteding De Vernieuwing Accountantscontrole – Rechtmatigheidsverklaring College en Het Bepalen Van het ambitieniveau Interne Beheersing Daar komt nog bij de Effecten van corona op financiële positie en interne beheersing.

De opmerking van de auditcie rond de teksten in de begroting vinden wij ook niet verwonderlijk. Er zit vaak geen consequente lijn in tov de begroting en veelal zijn ze te langdradig. Per programma komt er minimaal een bladzijde bij tov de begroting. Leg bijvoorbeeld de onderwerpen uit de begroting in de programma’s naast de onderwerpen waarover gerapporteerd wordt, dan is dat oke. Maar tekstueel loopt het dan wel regelmatig uiteen qua voornemens en resultaat beschrijving. Dat kan echt een stuk beter. Ik zou beginnen met een veel beknoptere en puntiger beschrijving van de voornemens in de begroting. Dan kan ook veel gemakkelijker en duidelijker gerapporteerd worden over exact dat wat bedoeld wordt en zijn de smilies ook meer functioneel. Die zijn nu nog te subjectief, merken we. Overigens lieten de steekproeven die we deden zien dat er wel een behoorlijke poging is gedaan om voornemens en rapportage over het behaalde bij elkaar in de buurt te brengen en dat is goed om te zien, zeker tov hoe dit in het verleden vaak ging.

Voorzitter, we kwamen opnieuw de opmerking tegen dat afwijkingen relatief klein zijn tov het totale begrotingsbedrag. Deze opmerking is ook gehanteerd bij de beantwoording door het college van de schriftelijke vragen van de VVD en CU eerder dit jaar nav de perspectiefbrief 2020. Er wordt dan gemeld dat het maar 1 procent is of 2. Maar voorzitter, wij verkeren niet in de positie om zo relativerend over onze financiën te spreken. De achterliggende absolute getallen laten dit niet toe, want elke negatieve afwijking is er zeker nu wat ons betreft een te veel. Wij kunnen ons dat niet permitteren!

Wat kosten schriftelijke vragen?

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren D66 CDA Tytsjerksteradiel 03-03-2020 18:57

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1311421/551271/vraag

Eén van de taken van een raadslid is om het college van B&W te controleren; voert het college op de juiste wijze het beleid uit dat door de raad is vastgesteld? Om dat te kunnen doen, heeft een raadslid diverse instrumenten. 
Nadat de raadsleden van GrienLinks, PvdA, VVD, D66 en de Partij voor de Boeren in oktober bij het bespreken van de begroting de raadszaal verlieten, stelden zij voor een raadsonderzoek in te stellen naar de financiële situatie en de bestuurscultuur van de gemeente. Daarnaast wilden zij ook de gang van zaken rond een aantal grote projecten onder de loep nemen. De ChristenUnie ziet geen aanleiding voor een dergelijk onderzoek en heeft mede vanwege de veel te brede onderzoeksvraag en de te verwachten kosten van een dergelijk onderzoek tegen dit voorstel gestemd. Toen er geen meerderheid bleek te zijn, kozen genoemde raadsleden een andere aanvliegroute. Zij kondigden via een speciaal hiervoor aangemaakte website tientallen schriftelijke vragen aan. Vanaf oktober 2019 zijn er over 12 uiteenlopende onderwerpen in totaal meer dan 140 vragen aan het college gesteld. Het college wordt geacht schriftelijke vragen binnen 30 dagen schriftelijk te beantwoorden. De (ambtelijke) tijd die gestoken moet worden in het verzamelen van de gevraagde informatie en het opstellen van de antwoorden kan niet besteed worden aan andere werkzaamheden voor de mienskip. 
De ChristenUnie wil benadrukken dat ieder raadslid te allen tijde het recht heeft om schriftelijke vragen te stellen en dat elke individueel raadslid daarbij zelf de afweging moet maken of het stellen van deze vragen nodig is om zijn/haar rol als raadslid goed te kunnen uitvoeren. Wij hebben in de raadsvergadering van 27 februari het college met een motie opgeroepen voortaan inzichtelijk te maken wat het beantwoorden van schriftelijke vragen kost aan ambtelijke inzet. Op die manier kunnen raadsleden en inwoners van onze gemeente voor zichzelf de balans opmaken of de opbrengst (de inhoud van de antwoorden) opweegt tegen de kosten die daarvoor gemaakt worden. De motie werd overwegend positief ontvangen door de raad. Ook oppositiepartijen VVD en D66 spraken zich in eerste instantie uit vóór de transparantie die wij met deze maatregel voor ogen hebben. Onder druk van de andere oppositiepartijen stemden zij uiteindelijk toch tegen. De motie werd gesteund door FNP en CDA, en haalde daarmee een meerderheid.
Wij hebben de oppositiepartijen uitgedaagd om samen met de antwoorden op de aangekondigde schriftelijke vragen ook de kosten op hun website te publiceren.

Terugblik Begrotingsbehandeling

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 PvdA CDA Delft 13-11-2019 11:30

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1281521/131785/PGB 2020.jpgTijdens de raadsvergadering van 7 november is de Programmabegroting 2020-2023 vastgesteld. We hebben met deze begroting ingestemd. Gelukkig hoeft Delft, anders dan andere gemeenten niet fors te bezuinigen zoals andere gemeenten wel moeten (op zorg of op bibliotheken bijv.). Maar er is ook niet echt structureel geld over. Dat betekent dat er niet echt politieke keuzes gemaakt hoeven worden (waar moet geld af of waar moet geld bij). De discussies en moties gingen vooral over hoe we omgaan met de budgetten die er al zijn voor bepaalde doelstellingen. We kijken terug op goede debatten, waarbij oppositie en coalitiepartijen in wisselende samenstelling samen optrokken om beleid te verbeteren.

Zelf hebben we een aantal voorstellen ingediend:

Housing First

Het is elders ter wereld en elders in Nederland al bewezen: als je mensen die op meerdere terreinen problemen hebben eerst aan een woning helpt, lukt het beter om op alle andere terreinen (schulden, verslaving etc.) winst te behalen. We willen dat Delft deze keuze ook durft te gaan maken. Dus moet de wethouder in overleg met woningbouwcorporaties en met zorgaanbieders (nachtopvang/ beschermd wonen) om dit concept toe te gaan passen in Delft. Zelf zal de gemeente in het begin meer geld kwijt zijn aan intensieve ambulante begeleiding. Geld daarvoor kan worden gevonden in het Actieplan Sociaal Domein. De motie die daartoe oproept, is met ruimte meerderheid aangenomen.

Lokale journalistiek

We vinden dat we lokaal een goede journalistieke tegenmacht nodig hebben in de stad. Er ligt een initiatief van een aantal Delftenaren met veel journalistieke ervaring. Ze willen de lokale journalistiek versterken. Ze hebben een aanvraag ingediend bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (die per jaar van de minister 3 miljoen euro mag verdelen aan lokale initiatieven). Helaas is deze aanvraag vooralsnog afgewezen. De burgemeester wil bovendien afwachten met welk advies de Vereniging Nederlandse Gemeenten komt, begin 2020. Ze heeft een toezegging gedaan om bij de raad terug te komen als er een goed voorstel ligt (dat op steun van het stimuleringsfonds kan rekenen) én als het VNG-advies er is. Bij de Kadernota (dit voorjaar) wordt er dan alsnog geld vrijgemaakt. De motie die we met het CDA, Onafhankelijk Delft, PvdA en D66 indienden hoefde daarom niet in stemming te komen. 

123 persoons afvalstoffenheffing

In tegenstelling tot veel andere gemeenten kent Delft geen twee persoons afval-tarief. Of je betaalt een eenpersoonstarief of een meerpersoonstarief. Vanuit het principe ‘de vervuiler’ betaalt, vinden we het rechtvaardiger als er een tweepersoons tarief kan worden toegevoegd; een echtpaar produceert gemiddeld genomen immers minder afval dan een gezin. Het college had al een aantal keer de opdracht van de Raad gekregen om te onderzoeken of/ hoe dit ingevoerd kon worden. Kort voor de begroting gaf het college aan dat ze dit niet wilde doen, omdat dit geen effect zou hebben op de ‘vergelijkingslijstjes’ van COELO (die gemeentelijke lasten onderling vergelijkt). Aangezien dat niet achterliggende wens van de Raad was, hebben we met Onafhankelijk Delft, D66, VVD en Stadsbelangen een nieuwe motie voorbereid. Pas tijdens de vergadering kwam het college met een nieuw argument: het zou tot hogere kwijtscheldinglasten leiden (omdat gezinnnen met een laag inkomen meer moeten gaan betalen). Verschillende partijen uitten hun frustratie over het feit dat dit argument nooit eerder op tafel was gekomen. De wethouder deed vervolgens een toezegging om de financiële consequenties nog eens uitgebreid te gaan bekijken. De motie kwam dus (nog) niet in stemming.

Samenhang maatregelen Voorhof

De Motie om de Voorhofdreef niet te versmallen, tenzij er ook een aansluiting van de Martinus Nijhoflaan komt, haalde het niet. De wethouder vond dat ze een eerder besluit van de Raad uitvoerde. Dat voorstel omvatte echter meerdere maatregelen. Met alleen de versmalling van de Voorhofdreef creëren we een bereikbaarheidsprobleem van onder meer winkelcentrum de Hoven. De wethouder vindt echter dat de verkeersveiligheid op de Voorhoofdreef dusdanig problematisch is dat ze nu toch alleen deze maatregel wil nemen.

Ja/ja sticker

Met de aangenomen motie krijgt Delft een ja/ja sticker. Dit betekent dat als iemand geen sticker op zijn brievenbus heeft geplakt, geen reclamedrukwerk bezorgd mag worden. Huis-aan-bladen vallen niet onder reclamedrukwerk en mogen wel bezorgd worden. Amsterdam heeft zo’n brievenbusregime. Het scheelt deze stad de helft aan papierafval van reclamedrukwerk. Dat is milieuwinst.

Toeristenbelasting

Ook dienden we met D66 en Stip het amendement toeristenbelasting in. Het college wilde nu al de belasting voor 2021 vaststellen. Maar in 2020 volgt een discussie over toerisme. Ook de hoogte van de toerismebelasting moet dan op tafel kunnen komen. Wat de ChristenUnie betreft mag deze best omhoog, aangezien een toenemend aantal toeristen ook een toenemende druk legt op voorzieningen, schoonmaak en onderhoud van onze stad.

Na de begrotingsraad schakelden we als fractie weer snel door naar andere onderwerpen die deze en volgende week in de commissies op de agenda staan, waaronder de prestatieafspraken met corporaties, het welzijnswerk van Delft voor Elkaar en een herziening van het bestemmingsplan Harnaschpolder.

 

Joëlle GooijerFractievoorzitter

Prostitutieleeftijd omhoog van 18 naar 21 jaar

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD Heemstede 20-09-2019 20:17

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1279633/48317/Sold for sex.jpgDe laatste gemeenteraad voor de zomervakantie eindigde met cliffhanger: de stemmen staakten met 18 stemmen voor en 18 stemmen bij de stemming over verhoging van de minimumleeftijd voor sekswerkers van 18 naar 21 jaar. Drie raadsleden waren afwezig. Als zij aanwezig waren geweest was de uitslag 19 tegen 20 stemmen geweest en was de verhoging niet doorgegaan. Afgelopen donderdag werd opnieuw gestemd. Weer waren drie raadsleden afwezig…

Volgens de Gemeentewet moest er nu een besluit vallen. Zouden de stemmen opnieuw staken dan zou het amendement van D66/VVD/GroenLinks/SP om de leeftijd op 18 te houden worden beschouwd als verworpen. Daarom waren er tenminste 18 stemmen nodig tegen dit amendement.

In totaal waren er 19 voorstanders van de leeftijdsverhoging aanwezig en 17 raadsleden die het amendement steunden. De VVD probeerde met een schorsing nog raadsleden over te halen om alsnog tegen de leeftijdsverhoging te stemmen. Er volgde overleg met diverse twijfelende fracties, maar uiteindelijk was de uitslag inderdaad 19-17. Na twee jaar debat heeft de gemeenteraad hiermee alsnog ingestemd met de leeftijdsverhoging!

Ook de andere aanpassingen van de APV over prostitutie waarover voor de zomer al was gestemd zijn nu definitief. Zo mogen sekswerkers op voorstel van de ChristenUnie niet wonen op hun werklocatie (en zo  nog afhankelijker worden), is er vanaf nu een verbod voor klanten om seksuele handelingen te verrichten met een sekswerker bij een vermoeden dat geen sprake is van een vergunning voor een prostitutiebedrijf en mogen minderjarigen niet meer aanwezig zijn in een seksinrichting.

Raadslid Frank Visser: “De fractie van ChristenUnie Haarlem is dankbaar dat het prostitutiehoofdstuk van de Algemene Plaatselijke Verordening na twee jaar debat eindelijk is gemoderniseerd. Dit was hard nodig om illegale prostitutie en mensenhandel beter te kunnen aanpakken. De Haarlemse APV sluit nu ook goed aan op de verordeningen in andere gemeenten in de regio een regionale aanpak makkelijker is. Het is nu aan het college om de handhaving te intensiveren. De sluiting van een massagesalon deze maand na het bezoek van een mystery guest van de gemeente is het bewijs dat dit hard nodig is. Dit bleek een illegale seksinrichting te zijn.”

De VVD heeft aangekondigd met een initiatiefvoorstel te komen om de prostitutieleeftijd weer te verlagen naar 18 jaar. Visser: "Ik hoop dat we de discussie niet weer opnieuw hoeven te voeren. Laten we nu alle energie besteden aan handhaving, zorg voor mensen die slachtoffer zijn van mensenhandel en preventie"

'Familie De Bilt in geldnood'

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA VVD PvdA De Bilt 02-07-2019 20:00

https://debilt.christenunie.nl/k/n6024/news/view/1277544/69105/Biljetten.jpgOnder dit motto hield ons raadslid Theo Aalbers in de raadsvergadering van 20 juni jl. zijn betoog over de Jaarrekening 2018 en de Kadernota 2020.

Jaarrekening 2018

Voorzitter

Over de jaarrekening heb ik niet veel te zeggen. Immers de accountant heeft de jaarrekening in orde bevonden. En het ambtelijk apparaat heeft onze vragen correct beantwoord. Daarvoor onze dank en complimenten. We zijn tevreden met de antwoorden.

Maar hoe gaan we verder. En dat betreft de Kadernota en daarover wil ik bij dat agendapunt wel een opmerking maken

Kadernota 2020

Geachte voorzitter en collega raadsleden 

Door dhr. van Esterik van de PvdA is al een betoog gehouden wat PvdA, ChristenUnie, SP en fractie Brouwer van de Kadernota vinden. Daar heeft de ChristenUnie nog een aanvulling op.

De familie De Bilt zit in geldnood  

In deze gemeente hebben we gelukkig armoede beleid en helpen we gezinnen met schuldsanering. Ook de familie De Bilt verkeert in een zorgelijke financiële situatie. Maar geldt voor de gemeente De Bilt ook “Geneesheer genees uzelf”?

Moeder De Bilt heeft gehoord van de accountant dat de financiële situatie zorgelijk is, maar eigenlijk wist ze het al. Te veel geld geleend en te weinig inkomsten. Haar ex in Den Haag laat het ook steeds maar afweten. En zo tobt ze verder met haar vier coalitiekindjes. Hoe houdt ze haar vier coalitiekinderen tevreden en gelukkig? Uitstapjes zitten er voor de kinderen niet meer in en reparaties vragen om dure vakmensen. De oudste kinderen komen met een oplossing. VVDtje: we gaan voorlopig niets meer doen dat geld kost en Groen: we repareren de wasmachine ook niet meer we gaan het zelf doen en 66  roept: we gaan alleen geld uit geven als we dat hebben en dat is een open deur. CDAtje wil alles opschrijven wie wat doet. En zo heeft ieder coalitiekind zijn eigen korte-termijn oplossing. Maar een goede adviseur zal willen toewerken naar een gezonde financiële toekomst voor het gezin. Het gezin moet naar een weg omhoog en daarvoor moet je keuzes maken.

Uit het accountantsrapport volgt dat de financiële situatie zorgelijk is. Vooral de meerjarige financiële weerbaarheid is zorgelijk. De Bilt heeft geen geld voor nieuw beleid of beleidsintensivering. Zonder concrete plannen (zie Kadernota) kunnen we alleen maar constateren dat het coalitieakkoord niet wordt uitgevoerd, alleen het gratis beleid wordt ter hand genomen. Met als alternatief de kaasschaafmethode: dan hoef je ook geen keuzes te maken. En dat is precies wat de VVD, D66, CDA en GL voorstellen in hun moties. In plaats van de ambtelijke organisatie en B&W uit te dagen om met principiële keuzes te komen, die niet op de korte termijn wat financiële lucht geven, maar principiële keuzes die de toekomst van het karakter van De Bilt bepalen (mobiliteit, duurzaamheid, sociaal domein, woningbouw en financiële positie). Dit zijn precies de toekomstbepalende speerpunten van de ChristenUnie in ons verkiezingsprogramma.

De VVD stelt voor de intensiveringen niet op te nemen in de Kadernota en dus uit te stellen. De familie De Bilt ziet voorlopig af van uitjes. Want gezien de huidige financiële situatie acht de VVD het wenselijk om pas over te gaan tot intensivering van bestaand beleid als blijkt dat bij het vaststellen van de meerjarenbegroting (2020 en verder) deze meerjarig sluitend is. Maar deze intensiveringen staan toch niet los van de ambities van het coalitieakkoord?

D66 stelt dat het in het coalitieakkoord genoemde bedrag van € 100.000 per jaar om de kosten te dekken van meerjarige onderhoudsprogramma's niet voldoende is en stelt voor vanaf 2021 taakgericht te begroten. Geen geld geen Zwitsers. Maar D66 heeft toch geen geld beloofd in het coalitieakkoord, maar een prestatie; namelijk een correct uitgevoerd onderhoudsprogramma. Als je de burger iets belooft moet je ook staan voor de noodzakelijke financiën. Als er onvoldoende geld beschikbaar is gesteld kun je je beloften aan de burger niet nakomen. Maar om achterstallig onderhoud te voorkomen is het nodig om te budgetteren wat nodig is i.p.v. wat beschikbaar is aan middelen. Daarmee kan ik wel instemmen met de motie van D66, zodat in ieder geval het hoogstnodige wordt gedaan.

GL gaat er voor zorgen dat de wasmachine niet meer wordt gerepareerd door een expert, maar gaat wachten tot de familie De Bilt het zelf kan. De overwegingen zijn verkeerd. Het is gewoon moeilijk om goed personeel te krijgen. Grotere gemeenten betalen beter en die zitten in de buurt. En bij experts betaal je twee keer overhead; eenmaal voor de expert en eenmaal voor de begeleiding van de expert door het gemeentelijk apparaat. En de opgedane kennis beklijft niet. Is het niet beter de expertise te ruilen met bevriende gelijksoortige gemeenten. Beleid maken kost geld. Je moet er voor kiezen het juiste beleid te maken en in die beleidsplannen mee te nemen welke middelen je daarvoor nodig hebt incl. bemensing. Als je bij je beloften aan de burger niet nadenkt over hoe je de belofte kan realiseren is dit toch een vorm van kiezersbedrog.

Het CDA stelt voor per kwartaal de raad te voorzien van een rapportage over de omvang van de personeelsformatie, ziekteverzuim en inhuur ter vervanging van deze formatie. Daar wordt de familie De Bilt niet beter van. Wat is het doel van een dergelijke motie in relatie tot de komende begroting?

Eigenlijk zeggen de vier coalitiepartners: we zijn niet in staat met elkaar het coalitieakkoord uit te voeren en we hebben geen idee wat we zouden moeten doen om de gemeente De Bilt financieel gezonder te maken. Iedere coalitiepartner doet een voorstel dat dodelijk is voor de beloften die zij hebben gedaan aan de burgers van De Bilt. Ze kiezen liever voor het alternatief: “We passen op de winkel” en doen dan maar wat minder. En we doen er alles voor om in de pluche-winkel te blijven. De Klant-Kiezers zullen deze houding niet waarderen.

Dan is het tijd voor een nieuwe coalitie met haalbare plannen, financieel onderbouwde keuzes en daadkracht. Doen wat je beloofd hebt. Stoppen met vage plannenmakerij zoals het duurzaamheidsakkoord en participatiebeleid. De burgers hebben geen behoefte aan een coalitie die op de winkel past.

We zullen de begroting afwachten, maar als daarin de moties van de VVD, CDA, D66 en GL het uitgangspunt worden, is het tijd om een tegenbegroting op te stellen met meer daadkracht.

Voor nu heeft de raad, om B&W te controleren en kaders te stellen, het instrument rekenkamer hard nodig. Als B&W zelf geen idee heeft zal het uit de raad moeten komen. De ChristenUnie steunt de motie van de Fractie Brouwer.

Tenslotte nog een vraag aan de wethouder. Hoe komt het dat de meicirculaire zo gunstig uitpakt voor De Bilt? De Bilt lijkt zich in een wel heel bijzondere situatie te bevinden m.b.t. de financiële effecten meicirculaire. Uit de media blijkt dat veel gemeenten er onder meer door de meicirculaire behoorlijk negatief uitkomen de komende jaren, terwijl er voor De Bilt juist meerjarige voordelen zitten aan de meicirculaire. Enige onderlinge afwijking tussen gemeenten is logisch, maar dergelijke tegengestelde signalen zijn wel heel opvallend. Heeft de portefeuillehouder hier een verklaring voor? Wat maakt De Bilt zo bijzonder in de berekeningsfactoren? Omdat ik de brief van het college 19 juni ontving, ontbreekt mij de tijd om hiernaar onderzoek te doen.

De ChristenUnie is een partij die haar beloften aan de burger nakomt en wil opkomen voor de zwakken in de samenleving. Dit doen we door te komen met onderbouwde haalbare plannen. De ChristenUnie ziet met grote belangstelling uit naar een nader voorstel van het college hoe de begroting meerjarig sluitend te krijgen én het aan de burger beloofde coalitieakkoord uit te voeren.

We stemmen schoorvoetend met de Kadernota in, omdat er op dit moment geen alternatieve keuzes zijn.

15 SOLLICITANTEN VOOR HET ...

ChristenUnie ChristenUnie D66 GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 05-06-2019 09:06

15 SOLLICITANTEN VOOR HET BURGEMEESTERSAMBT IN WEST BETUWE Voor de burgemeestersvacature in de gemeente West Betuwe (circa 50.500 inwoners) hebben zich 15 sollicitanten gemeld bij John Berends, de commissaris van de Koning in de provincie Gelderland. Onder de kandidaten bevinden zich 6 (oud-/waarnemend) burgemeesters, 4 (oud-)wethouders en 2 (oud-)volksvertegenwoordigers (Europees parlement, rijk, provincie, gemeente). De overige kandidaten zijn afkomstig uit diverse disciplines zoals het bedrijfsleven, de overheid of de sector dienstverlening. De leeftijd van de kandidaten varieert van 32 tot 62 jaar. Er is 1 vrouwelijke kandidaat. De verdeling naar politieke oriëntatie is als volgt: CDA : 4, D66 : 3, GroenLinks : 1, SGP : 3, VVD : 2, 50Plus : 1, Onbekend : 1. In de aankomende weken zal commissaris van de Koning, John Berends, gesprekken voeren met een aantal sollicitanten. Vervolgens bespreekt hij alle sollicitanten met de vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad van West Betuwe. Samen bespreken zij de selectie van de sollicitanten waarmee de vertrouwenscommissie de procedure vervolgt. De vertrouwenscommissie geeft een advies aan de gemeenteraad. De gemeenteraad stelt vervolgens de aanbeveling voor een nieuwe burgemeester vast. De aanbeveling wordt, met een advies van de commissaris van de Koning, aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangeboden. Als de Koning en de minister het Koninklijk Besluit hebben ondertekend is de kandidaat officieel benoemd tot burgemeester. De commissaris van de Koning zal de nieuwe burgemeester beëdigen, waarna de burgemeester officieel in functie is. De aanbeveling voor een nieuwe burgemeester zal naar verwachting begin oktober 2019 in de gemeenteraad van West Betuwe worden vastgesteld.

Hoe pakken we de bezuinigingen aan in Kampen

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Kampen 05-06-2019 06:52

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1276759/631962/3997484890.jpgTijdens de Raadsvergadering van 29 mei werd de aanpak van de bezuinigingen in Kampen besproken. Een extern bureau krijgt hiervoor een opdracht van de gemeente. De beschrijving van deze opdracht aan dat bureau was onderwerp van bespreking. De ChristenUnie heeft met andere partijen via een amendement, de opdracht aan dit externe bureau aangepast. Ook zijn 2 moties aangenomen die aandacht vragen voor de rolverdeling en oproepen om bij het Rijk aan te kloppen voor meer geld..

Het Rijk moet mee betalen.Uit de financiële cijfers blijkt dat de tekorten waar we als gemeente mee te maken krijgen vooral plaatsvinden in het sociaal domein. Fractievoorzitter Jan Willem Schutte zei dat het wat de ChristenUnie betreft niet zo kan zijn dat de tekorten bij de gemeentes mogen worden neergelegd.We willen dan ook dat het college duidelijker laat zien aan de Rijksoverheid dat het niet reëel is om taken bij de gemeenten neer te leggen en vervolgens de budgetten met 10 – 15 procent te korten.Kampen is een gemeente met een goed voorzieningenniveau, aantrekkelijk vestigingsklimaat, en gemeente waar het goed is om te wonen, werken en te recreëren. Dat willen we graag zo houden.De voorgestelde maatregelen zullen het woon en leefklimaat ernstig aantasten, we willen het college dan ook verzoeken om samen met de provincie als toezichthouder richting Den Haag de problematiek aan de orde te stellen.Een motie om het Rijk om geld te vragen werd met een meerderheid aangenomen

Kwaliteit van de zorg in Kampen blijft hetzelfde.De ChristenUnie heeft een amendement voorbereid, samen met CDA, GBK en VVD. Het voorstel is om de opdracht te geven aan het College om concern brede bezuinigingsvoorstellen van in totaal € 8 miljoen voor te bereiden. En om daarbij te onderzoeken in hoeverre de tekorten binnen het sociaal domein verantwoord binnen het sociaal domein kunnen worden opgelost. Mede op basis daarvan - o.a. in samenspraak met de Provincie Overijssel als toezichthouder - een strategie te ontwikkelen om het Rijk te bewegen structureel meer geld beschikbaar te stellen voor het sociaal domein.

Meerdere partijen maakten zich zorgen of bezuinigingen invloed zal hebben op de kwaliteit van de zorg. Schutte gaf duidelijk aan dat het uitgangspunt blijft dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. Ook legde hij uit dat het veel beter is om met meerdere gemeenten eenzelfde aanpak te hebben richting het Rijk. Samen sta je sterker.Tijdens de stemming bleek dat op 2 stemmen na de gehele gemeenteraad dit amendement steunt.

Wat zijn de oorzaken.Alle partijen riepen op om de oorzaken van het ontstaan van de tekorten in beeld te brengen. Pas als dat inzichtelijk is gemaakt dan kunnen er voorstellen worden gedaan om te komen tot bijvoorbeeld een beter financiële beheersing van het sociale domein. We willen voorkomen dat de belastingen worden verhoogd.

Wie doet wat.Lange tijd werd gesproken over de vraag wie regie of de lead heeft en wat de rol van de raad, het college en het externe bureau is. Dit lijkt misschien minder belangrijk meer het is juist belangrijk om dit helder te hebben voordat het externe bureau aan de slag gaat. In een motie werd beschreven dat het externe bureau verantwoordelijk is voor de onafhankelijke inhoud, daarbij ondersteuning krijgt van de ambtelijke organisatie en rechtstreeks informeert aan de gemeenteraad. Deze motie werd met algemene stemmen aangenomen.Na de zomer zal duidelijk worden wat de resultaten van deze aanpak zijn.

HP

Raadsflits 9 april 2019 - ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA Leidschendam-Voorburg 10-04-2019 13:41

Raadsflits 9 april 2019 - Tafelzilver Op 9 april besprak de gemeenteraad het voorstel voor een nieuwe manier om gemeentelijke subsidies te verdelen. Het idee stamt uit de vorige collegeperiode, het is niet bedacht om te bezuinigen. In het voorstel krijgen de gesubsidieerde partners van de gemeente een actieve rol in de verdeling. Verschillende organisaties die in hetzelfde domein werken, gaan samen aan tafel, om samen invulling te geven aan de doelstelling waar het betreffende subsidiebedrag voor bestemd is. In samenspraak stemmen de subsidiepartners hun activiteiten op elkaar af en wordt de doelstelling per saldo beter bereikt. Een proef hiermee geeft een eerste bevestiging van het idee in de praktijk. Het beeld dat tijdens de raadsvergadering naar voren kwam, mede door insprekers, is dat partners in het sociaal domein er mee aan de slag willen, maar dat partners uit de cultuursector weerstand hebben tegen de nieuwe werkwijze. Die willen graag afzonderlijk subsidie blijven ontvangen van de gemeente. Kleine organisaties gaven bijvoorbeeld aan onvoldoende tijd en capaciteit te hebben voor het benodigde overleg aan tafel met de andere partners. VVD en PvdA gingen mee in dat geluid vanuit de cultuursector. Dat betekent dat het voorstel waarschijnlijk aangepast moet worden om een meerderheid te krijgen. Kees Verschoor

Waarnemend burgemeester benoemd

ChristenUnie ChristenUnie VVD Dronten 04-03-2019 15:04

https://dronten.christenunie.nl/k/n6040/news/view/1233431/380422/Ineke BakkerCommissaris van de Koning Leen Verbeek heeft mevrouw Ineke Bakker benoemd tot waarnemend burgemeester van de gemeente Dronten. Per 1 november volgt zij Aat de Jonge op. Ineke Bakker is lid van de VVD en woont in Blokzijl. Met de benoeming van Ineke Bakker krijgt Dronten voor het eerst een vrouwelijke burgemeester.

De ChristenUnie is content met de benoeming van Ineke Bakker. Met haar ervaring als raadslid en wethouder in de gemeente Steenwijkerland, gedeputeerde in Overijssel en waarnemend burgemeester in Dinkelland brengt Ineke ruime ervaring mee. Naar verwachting zal de waarneming duren tot medio 2019, wanneer een nieuwe (kroonbenoemde) burgemeester kan worden worden benoemd. Een commissie uit de gemeenteraad gaat hier de komende maanden voor aan de slag.

De fractie van de ChristenUnie feliciteert Ineke Bakker met de benoeming als waarnemer en kijkt uit naar een mooie samenwerking!

Fietstunnels

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD Stichtse Vecht 16-02-2019 11:32

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1264183/450154/Fietstunnels.jpgDe ChristenUnie-SGP is vóór goede verlichting in (alle) fietstunnels in onze gemeente maar vooral vóór een goed functioneren van de gemeentelijke overheid. Dat bereik je niet met een motie zoals nu in het nieuws is. Daarmee zit je naar onze mening op de verkeerde stoel of hanteer je als gemeenteraad een verkeerde aanpak.

De ChristenUnie-SGP lijkt in de berichtgevingen in het nieuws de enige fractie te zijn die tegen betere verlichting in fietstunnels in Maarssenbroek is. Wij gaan ervan uit dat onze inwoners beter weten. Natuurlijk is de ChristenUnie-SGP voor datgene wat goed is voor onze samenleving, voor uw woonomgeving en dus ook vóór goede verlichting in (fiets)tunnels (ook in Maarssenbroek).

Aan de door de VVD in te dienen (en blijkbaar door alle partijen ondersteunde) motie zit echter een kant waardoor de ChristenUnie-SGP vooralsnog tegen deze motie is. De overwegingen van de ChristenUnie-SGP hebben alles te maken met de rol van de gemeenteraad nl. of zij bestaat om bij de gemeente dat voor elkaar te krijgen wat inwoners willen hebben of dat zij er is om de gemeente zo te laten functioneren dat alle inwoners krijgen wat nodig is en dat op een rechtvaardige wijze.

We hebben het in deze gemeenteraad al meerdere keren gehad over de wens om meer kaderstellend te zijn. In haar 100-dagenbrief, waarin onder andere de verhouding tussen de gemeenteraad, de gemeente en de inwoners aan de orde komt, pleit ook de burgemeester voor betere afkadering van deze verantwoordelijkheden. Deze motie is in de beleving van de ChristenUnie-SGP een voorbeeld van hoe het nu juist niet moet.

Wanneer de gemeenteraad door middel van een motie de gemeente verzoekt de prioriteit in een onderhoudsplan (bij voorkeur) zo te bepalen dat Maarssenbroek als eerste aan de beurt komt dan is er iets mis met de werkverhouding tussen gemeenteraad en gemeente. De motie veronderstelt dat de gemeente niet uit zichzelf tot een goede prioritering zal komen... Als deze veronderstelling klopt dan is er iets anders, van meer structurele aard nodig. Wanneer we als gemeenteraad zien dat er structureel iets mis gaat moeten we dat benoemen en acties richting de gemeente nemen om ervoor te zorgen dat de gemeente beter gaat functioneren, bijvoorbeeld haar prioriteiten beter gaat stellen. De ChristenUnie-SGP pleit regelmatig voor de verdere invoering van kwaliteitsmanagement op alle geledingen van de gemeente, dus ook op onderhoudsplannen.

Daarnaast lijkt deze motie de wens van een specifieke groep, om voorrang te krijgen boven een andere groep of woonkern in onze gemeente, te willen honoreren. Het is goed aandacht te vragen voor groepen inwoners die buiten de boot dreigen te vallen, maar daarvan is hier vooralsnog geen sprake. De motie heeft iets van 'Het is goed dat de gemeente er is voor alle inwoners maar wil je er alsjeblieft voor ons (probleem) een beetje meer zijn?' terwijl dat hier naar onze mening niet aan de orde zou mogen zijn.

Dan zijn er meer zaken op het gebied van onderhoud die aandacht vragen en die als gevolg van deze keuze een lagere prioriteit krijgen. Wanneer de gemeente in Maarssenbroek iets eerst doet, doet zij dat ergens anders niet. De gemeenteraad zou zich niet in deze planmatige zaken moeten mengen en deze overlaten aan de gemeente. Impliciet worden andere inwoners of woonkernen door deze actie (mogelijk) achtergesteld of wordt die indruk gewekt.

Dan twee punten van aandacht die gevoeliger liggen. De timing speelt mogelijk ook wel een rol in deze, er liggen immers verkiezingen in het verschiet. Op Facebook lazen wij een reacties als 'In elk geval een reden om niet op de ChristenUnie te stemmen de volgende keer'. Je zou kunnen zeggen dat deze timing dus perfect is. Wij hopen dat mensen minder impulsief stemmen dan hier wordt geschetst.

En dan de Nashvilleverklaring en discussies over LHBTI die erbij worden gehaald. 'Mensen toch.....!' Zo horen inwoners en raadsleden niet met elkaar om te gaan.... Rick, dank je wel voor je reactie op deze opmerking(en).

Kortom: de ChristenUnie-SGP is vóór goede verlichting in (alle) fietstunnels in onze gemeente maar vooral vóór een goed functioneren van de gemeentelijke overheid. Dat bereik je niet met dit soort moties. Daarmee zit je naar onze mening op de verkeerde stoel of hanteer je als gemeenteraad een verkeerde aanpak.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.