Nieuws van VVD over GroenLinks inzichtelijk

13 documenten

Yes, het eerste schaap is over de dam!

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Limburg 03-12-2019 08:16

https://roermond.vvd.nl/nieuws/37584/yes-het-eerste-schaap-is-over-de-dam
Vanmiddag heeft in Den Haag de laatste Limburgborrel van dit jaar plaats gevonden. De Limburgborrel is inmiddels uitgegroeid tot het belangrijkste netwerkevent voor Limburgse bestuurders. Vele lokale bestuurders hebben de moeite genomen om de belangen van hun gemeente onder de aandacht te brengen van Haagse politici en ambtenaren. Deputé Koopmans vroeg aandacht voor de windenergie op zee met haar erg ingewikkelde verbindingen voor Noord-Brabant en Limburg. Hij waarschuwde voor een dreigende tweedeling in Nederland als het gaat om het profiteren van deze windenergie. Ook vroeg hij aandacht voor de snelle treinverbindingen naar het oosten. Met name is funest het ontbreken van een snelle verbinding tussen Maastricht-Aachen en Eindhoven-Aachen. Natuurlijk was deze keer ook een afvaardiging van de Roermondse VVD-fractie aanwezig bij de Limburgborrel. Tot groot genoegen hebben zij de hand kunnen drukken met GroenLinks wethouder Rens Evers. De VVD-motie over netwerken en lobbyen krijgt langzaam kleur. Nu CDA, DS, D66 en de burgemeester nog. 

Coalitieprogramma van de Provincie Noorholland gepresenteerd. Duidelijke VVD punten met een groene saus

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Zaanstad 14-06-2019 10:52

Na de verkiezingen was het al duidelijk dat de VVD met GroenLinks als grootste partij een stevige kluif zou krijgen om belangrijke punten uit het VVD programma te verzilveren. VVD heeft een akkoord bereikt met GroenLinks, D66 en PvdA.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/35683/coalitieprogramma-van-de-provincie-noorholland-gepresenteerd-duidelijke-vvd-punten-met-een-groene-saus

VVD Zaanstad is blij dat dit is gelukt , met als voornaamste VVD punten dat het onderzoek naar de A8-A9 prominent is genoemd, dat er voor de verbetering van de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft een fonds beschikbaar komt en dat er een onderzoek komt om de Noord Zuidlijn van Amsterdam via Zaanstad naar Purmerend door te trekken.

Graag feliciteren wij het onderhandelteam onder leiding van Cees Loggen met dit resultaat. Cees wordt samen met Esther Rommel de VVD Gedeputeerde in Noord-Holland.

Het volledige coalitieakkoord kunt vinden op Coalitieakkoord 2019 NH 

Definitieve uitslagen verkiezingen in gemeente De Bilt: VVD de grootste

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren D66 CDA De Bilt 22-03-2019 02:23

Ziehier de voorlopige uitslag voor de Provinciale Statenverkiezing in Gemeente De Bilt. VVD is de grootste geworden met 19,1%. Dank aan alle kiezers voor het vertrouwen! GroenLinks kwam op 15,8%, D66 eindigde op 11,2%. De opkomst is 67,7%.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/34644/definitieve-uitslagen-verkiezingen-in-gemeente-de-bilt-vvd-de-grootste

Van de 32.783 mensen in onze gemeente die mogen stemmen hebben 22.199 (67,7 %) mensen hun stem uitgebracht.  Het totaal aantal geldige stemmen was 22.088.

Definitieve Uitslag Gemeente De Bilt lijst partij aantal % 1 VVD 4.210 19,1% 2 D66 2.480 11,2% 3 CDA 2.006 9,1% 4 PvdA 1.683 7,6% 5 PVV 910 4,1% 6 SP 811 3,7% 7 GroenLinks 3.481 15,8% 8 ChristenUnie 1.145 5,2% 9 PvdD 1.212 5,5% 10 SGP 817 3,7% 11 50PLUS 561 2,5% 12 DENK 137 0,6% 13 U26 Gemeenten 390 1,8% 14 FvD 2.245 10,2%         totaal geldige stemmen   22088  

Gemeente De Bilt heeft alle uitslagen gepubliceerd op

Voorlopige uitslagen verkiezingen in gemeente De Bilt

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren D66 CDA De Bilt 21-03-2019 02:23

Ziehier de voorlopige uitslag voor de Provinciale Statenverkiezing in Gemeente De Bilt. VVD is de grootste geworden met 19,1%, dank aan alle kiezers voor het vertrouwen! GroenLinks kwam op 15,7%, D66 eindigde op 11,1%. De opkomst is 68,3%.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/34644/voorlopige-uitslagen-verkiezingen-in-gemeente-de-bilt

Van de 32.783 mensen in onze gemeente die mogen stemmen hebben 22.295 (68.01 %) mensen hun stem uitgebracht.

Lijstnummer Politieke partij stemtotaal  

1 VVD                         4.269  

2 D66                         2.489  

3 CDA                     2.040  

4 PvdA                 1.712  

5 PVV                            941  

6 SP                             822  

7 GroenLinks         3.511  

8 ChristenUnie         1.141  

9 PvdD                 1.216  

10 SGP                         765  

11 50PLUS                    559  

12 DENK                    147  

13 U26 Gemeenten         390  

14 FvD                         2.293

Gemeente De Bilt verwacht vrijdagmiddag 22 maart de definitieve uitslag bekend te maken, zie https://www.debilt.nl/nieuwsoverzicht/uitslagen-verkiezingen-provinicale-staten-en-waterschappen/

Vierkant achter ‘De 7 Straatjes’

VVD VVD GroenLinks Hilversum 10-02-2019 11:29

We kunnen er niet omheen, dus beginnen we er maar mee: de VVD heeft Michel Huisman, de kunstenaar die in Heerlen de aanzet heeft gegeven voor de herinrichting van het stationsgebied, uitgenodigd om op een informatieavond over de vernieuwing van het Hilversumse stationsgebied te vertellen over hoe zij dat in Heerlen beleven. Wij hebben niet voorzien dat dhr. Huisman onze uitnodiging zou aangrijpen om zijn kunstenaarsblik op Hilversum los te laten. Met een kopie van de Heerlense berg en al.

Dat je als zoiets gebeurt in de wandelgangen van het Raadhuis en op sociale media guitige kwinkslagen moet incasseren: fair enough. Zo werkt het. Maar het is nu uitgegroeid tot iets anders. Zo wordt er ingespeeld op een gevoel dat sommige mensen in Hilversum-Oost lijken te hebben dat zij structureel minder aandacht krijgen. Een gevoel dat volstrekt onnodig is. Oost is ongelooflijk in ontwikkeling. Met Villa Industria, de Melkfabriek, het Lucent-terrein, Anna’s Hoeve en het Phillips-terrein gebeuren er hele goeie dingen in Oost. En dan vergeet ik nog de Spoorzone, een uitgebreide gebiedsagenda die wordt vormgegeven samen met de bewoners , bedrijven en organisaties. Oost bruist van de bedrijvigheid en de levendigheid. Het glas is niet halfvol, het glas is meer dan driekwart vol in Oost.

Niet lichtzinnig Wat ook niet terecht is, is dat de indruk wordt gewekt dat er ‘lichtzinnig’ gekozen zou zijn voor het model van ‘De 7 Straatjes’. Alsof de wethouder dit eventjes verzonnen heeft tijdens het scheren. Terwijl níets minder waar is. Het lijkt wel alsof men (bewust of onbewust) vergeet welke reis er is afgelegd om hier te komen. Laten we daarom even terugkijken op wat er aan de keuze voor ‘De 7 Straatjes’ vooraf gegaan is.

De Hilversumse raad is al jaren bezig met het stationsgebied. In de raad van 18 november 2015 is er een zogeheten ‘voorbereidingsbesluit’ genomen. Tussen dat moment en nu is er letterlijk tientallen keren door de raad vergaderd over dit onderwerp. Er zijn een visie, projectplan, ‘stedenbouwkundige programma van eisen’ en een participatie-aanpak uitgebreid besproken en vastgesteld. De raad is in beeldvormende sessies bijgepraat en meegenomen. Er is met bewoners gesproken tijdens klankbordbijeenkomsten en informatieavonden.

Op 6 december 2017 heeft dit geleid tot een stedenbouwkundig plan. Een ‘ruimtelijke en programmatische uitwerking van de Structuurvisie 2030 en de Centrumvisie; opgesteld binnen de kaders van de visie Stationsgebied Hilversum’.

Dit stedenbouwkundig plan is aangenomen en heeft, met wederom uitgebreide rondes participatie en meenemen van de raad uiteindelijk geleid tot twee modellen, te weten ‘De Passage’ en ‘De 7 Straatjes’, die op 11 september 2018 zijn vrijgegeven voor participatie en advies. Vervolgens zijn in september en oktober van het afgelopen jaar deze beide modellen voor het Stationsgebied , die zelf dus al na uitgebreide afstemming tot stand waren gekomen, voorgelegd aan bewoners, ondernemers, belangengroeperingen en samenwerkingspartners.

Op 17 oktober 2018 boog de raadscommissie Ruimte en Wonen zich over dit onderwerp en bleek er een duidelijke meerderheid te zijn voor het model ‘De 7 Straatjes’. Deze voorkeur bleek ook uit de gesprekken met andere betrokkenen en dus heeft het college begin november gekozen voor dit model voor de verdere uitwerking van de stedenbouwkundige plannen. Weloverwogen. Gedragen door uitgebreide participatie en afstemming.

Op de grill Jaren van overleggen, afwegen, kaders meegeven, kaders uitwerken, voorleggen, input verwerken, bewoners en andere belanghebbenden betrekken, feedback verwerken, nogmaals voorleggen zijn aan de keuze voor ‘De 7 Straatjes’ vooraf gegaan. En wat zou je waard zijn als betrouwbare overheid, als je al dat werk uit het raam zou kieperen omdat er iemand nog wel een radicaal ander idee heeft voor wat je met ons stationsplein zou kunnen doen? Het antwoord is: helemaal niets!

Als oppositie zou je de wethouder die zo opzichtig alle participatie én de door de raad meegegeven kaders het raam uit zou gooien op de grill leggen. Deze wethouder doet dat dus ook niet. Wat hij trouwens ook niet doet is blind en/of doof zijn voor de wel degelijk waardevolle elementen en ideeën die er nog voorbij komen en die je mee kunt nemen in de uitwerking van het door ons als raad uiteindelijk gekozen model. De wethouder luistert goed naar inbreng van andere partners en van de raad. Zoals men door de jaren dat dit project al loopt óók gedaan heeft.

Een berg te ver Een ‘berg’ over het spoor heen is overigens nadrukkelijk niet zo’n waardevol element. In tegendeel. Mijn raadscollega Lex van Waarden van GroenLinks, die is opgeleid als architect, deed dit vrijdag 8 februari uit de doeken in een artikel op de website van de Gooi en Eemlander: zo’n berg is geen optie. Waarom? Nou, omdat zo’n berg 7 tot 8 meter boven het spoor moet liggen om over het spoor te komen. Om even te illustreren hoe hoog dat is: de ‘oversteekbuis’ over de weg bij station Mediapark ligt op die hoogte. Om glooiend tot zo’n hoogte te komen ontbreekt volledig de ruimte in Hilversum. Voor de vuist weg: voor een hoogteverschil van 1 meter is ongeveer een hellingbaanlengte van 20 meter nodig. Dat zou dus een helling van 140-160 meter aan beide zijden van ‘de berg’ betekenen. Die ruimte is er niet en zo’n berg past ook helemaal niet in het hart van Hilversum. Nog even los van hoe je dat op zou moeten lossen met andere straten en bebouwing.

Kortom, je kunt wel een plateau over het spoor heen leggen, maar mensen (zeker mensen die mindervalide zijn, slechter ter been of die een buggy of een kinderwagen bij zich hebben) zouden volledig zijn aangewezen op roltrappen of liften. Dat is niet wat wij ons voorstellen bij een verbindend element. In tegendeel.

Gouden bergen En dan hebben we nog niet eens gehad over wat een stationsplan van Heerlense proporties kost. De gemeente Heerlen was van plan om zo’n 40 miljoen te investeren en de teller staat nu op 71 miljoen gemeentelijke euro’s. En ze zijn nog niet in de buurt van klaar. Deskundigen maakten in 2015 gehakt van de Heerlense aanpak. In NRC zei professor Piet Eichholtz, hoogleraar vastgoedfinanciering aan de Universiteit Maastricht: “Als het om mislukte stationsprojecten gaat, is Heerlen een schoolvoorbeeld. Bij andere spoorprojecten, zoals in Delft, ging het mis door financiële blunders en verkeerde aanbestedingen. Maar daar deugde het stedenbouwkundig concept in ieder geval. Dat is in Heerlen niet zo. Met het Maankwartier wordt een gigantische bak gemeenschapsgeld over de balk gegooid”.

In dat artikel valt verder te lezen dat nog niet duidelijk was hoeveel geld er ‘over de balk gaat’ en wie dat moest gaan ophoesten. De kosten lopen intussen alsmaar verder op. Van 39,6 miljoen euro in 2010 naar 50,5 miljoen euro in 2012. Eind 2014 was de stand 59,9 miljoen euro. In 2018 meldde de Limburger dat de rekening intussen 71,2 miljoen bedraagt: “Onder meer door vertraging van de bouw van zijn de totale kosten van het Maankwartier voor de gemeente Heerlen met 11,3 miljoen euro gestegen. Met deze meerkosten was geen rekening gehouden, zodat Heerlen het geld moet vrijmaken en de grondexploitatie aanpassen. De gemeente zit nu met 71,2 miljoen in het stationsproject”.

Vierkant achter keuze Niet zo gek dus dat het college van Hilversum geen behoefte heeft om haar doorwrochte en tot achter de komma afgeparticipeerde plan in te ruilen voor een onuitvoerbare berg die op financieel drijfzand lijkt te zijn gebouwd. Sowieso blijven er altijd andere opties en over smaak valt niet te twisten. Er komt een moment dat je moet stoppen met wikken en wegen en een keuze moet maken, zodat je aan de slag kunt gaan om die keuze uit te voeren.

Er ligt een model dat aan alle kaders en randvoorwaarden die we als raad hebben meegegeven voldoet en dat na jaren en jaren van zorgvuldig bespreken, afwegen, en beoordelen tot stand is gekomen. Volgende week zal het college beslissen over het stedenbouwkundige plan en wij als VVD hopen van harte dat zij vierkant kiezen voor het stedenbouwkundige plan dat is gebaseerd op het model van ‘De 7 Straatjes’, luisterend naar de wensen en gevoelens vanuit Oost en andere nuttige ideeën en geluiden. Maar zonder het hele zorgvuldige proces, inclusief de door de raad meegegeven kaders, teniet te doen en ons minimaal 4 jaar terug in de tijd te zetten.

Het is tijd om aan de slag te gaan.

Haitske van de Linde Raadslid VVD Hilversum woordvoerder RO en Wonen

Jouw VVD denkt mee: adviezen voor het hoofdlijnenakkoord.

VVD VVD GroenLinks SGP D66 CDA Zuid-Holland 09-01-2019 08:47

In de vorige raadsvergadering heeft onze fractie kort kunnen reageren op het door de coalitiepartijen gepresenteerde hoofdlijnenakkoord. Een akkoord waar veel zaken in staan waar we als VVD mee kunnen leven. Met name de paragraaf woningbouw en mobiliteit heeft in belangrijke mate onze instemming. Wel hebben wij onze verbazing uitgesproken over de wijze waarop dorpsgericht werken en de inwonersparticipatie gestalte krijgt. Ook begrijpen wij niet welke koers ingeslagen wordt als het gaat om de noodzakelijke verjonging van de HW en verbetering van mogelijkheden voor toerisme en recreatie (vrijetijdseconomie). Tegengesteld aan deze belangrijke voornemens staat de opvatting dat de zondagsrust en het tegenhouden van particuliere recreatieve initiatieven voor de coalitie belangrijke beleidsvoornemens zijn? Tenslotte hebben wij in de vorige vergadering onze verbazing uitgesproken over hoe 3 van de 4 coalitiepartijen met gemak afstand namen van de in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen beloftes over de hoogte van de OZB tarieven.

Zoals afgesproken kunnen we vanavond verdieping in ons betoog aanbrengen van vorige week en nu raadsbreed het debat aangaan over dit hoofdlijnenakkoord. Wat ons betreft beperken we ons daarbij tot hoofdlijnen en blijven de vorige week gemaakte vragen en opmerkingen van kracht. Wij begrijpen dat het hoofdlijnenakkoord verder wordt uitgewerkt. En wij dragen daar natuurlijk graag ons steentje aan bij. Zo vinden wij het belangrijk dat het uitgewerkte akkoord en programma gestructureerd worden opgepakt en dat de raad de thema’s en doelstellingen ook SMART kan volgen. Tussentijds en na afloop is een heldere verantwoording van het behaalde resultaat nodig om te kunnen beoordelen in hoeverre eenieder daarin is geslaagd.

Terug naar het akkoord.

De inwoners- en overheidsparticipatie.

Onze fractie is in het licht van het kernenbeleid, net als iedereen, voorstander van inwoners- en overheidsparticipatie. Het gaat echter meer om de wijze waarop. Een open houding, bereidheid tot aanpassing en draagvlak zijn woorden ven betekenis. De VVD ziet kansen om dit breed in te zetten. Zoals in het akkoord vermeld moet daarbij ook gebruik worden gemaakt van de kennis en ervaring die in onze gemeenschap aanwezig is. Actieve deskundige contacten en/of advisering - ook bij beeldvormende vergaderingen -achten wij zeer gewenst.

Het aantrekken van ambtelijke coördinatoren c.q. aanjagers is goed, maar mag geen op zichzelf staand iets worden. Wij verwachten dat dergelijke functionarissen ruimhartig en gastvrij aan de slag gaan. De instelling moet servicegericht zijn waarbij wij geen “nee, tenzij” maar juist “ja mits” willen horen.

Onze fractie is benieuwd naar de wijze waarop inwoners en organisaties de weg weten te vinden naar de bestuurders. De “dorpswethouder” ondersteunen wij, maar dit dient wel op pro-actieve basis te gebeuren. Alleen het houden van een spreekuur volstaat niet. De “dorpswethouder” zal zich regelmatig moeten laten zien. Daarnaast dient hij/zij in staat te zijn de dwarsverbanden met de vakwethouders op de juiste wijze te leggen. Waartoe leidt deze nieuwe manier van samenwerken? Wij verwachten dat dit alles leidt tot een nauwe samenwerking met inwoners en organisaties waarbij concrete meetbare resultaten kunnen worden geboekt. Van verschillende coalitievertegenwoordigers hebben wij de intentie gehoord om uiteindelijk tot een Maatschappelijk akkoord te komen. Wij verwachten daarbij dat met de resultaten van dergelijke participaties de politiek eerder ingenomen standpunten aanpast, wijzigt of helder uitlegt waarom het resultaat niet geleid heeft tot een ander standpunt. Hoe stelt de coalitie zich dit voor?  

Op onderdelen van het hoofdlijnenakkoord willen wij nog aandacht vragen voor:

Zondagopenstelling.

 De Zondagsopenstelling. Daarin wordt een gedifferentieerd beleid uitgesproken en worden sommige dorpen volledig uitgesloten. Graag willen wij dit d.m.v. een oriënterend debat met alle stakeholders verder onderzoeken en bespreken. Op basis daarvan kunnen voorstellen tot verruiming en aanpassing pas echt worden gedragen door de raad, inwoners en het maatschappelijk middenveld. Dat is toch ook het uiteindelijk doel? Op welke termijn denken wij als raad hier gevolg aan te kunnen geven?

Mobiliteit.

Het mobiliteitsonderdeel vermeldt dat op korte termijn verbeteringen op de N217 kunnen worden gerealiseerd. Hoe wil de coalitie de doorstroming op de A29 op korte termijn verbeteren? Graag een nadere toelichting hierop en ook op welke wijze de gemeente hierin financieel zou moeten investeren? Wat kan andere overheden bewegen hiervoor ook in actie te komen

Veiligheid.

Vorige week spraken we hier al over. Onze fractie wil op korte termijn een open dialoog met alle belanghebbenden over dit onderwerp. Daarbij willen we inzicht krijgen in de vele goede particuliere initiatieven op het gebied van buurtpreventie en onderlinge samenwerking/versterking met de professionele hulpverleners. Mogelijk kunnen hier vanuit de praktijk goede ervaringen worden gedeeld en benut. Bent u het met de VVD eens dat hier voordelen liggen en een kans ligt om deze initiatieven verder in de gemeente te implementeren?

Financiën.

De VVD is voorstander van de laagste OZB o.b.v. de tarieven van de oude gemeente Binnenmaas.Hoe heeft het kunnen gebeuren zonder uitwerking van financiële cijfers dat een drietal partijen afgeweken zijn van de in het verkiezingsprogramma genoemde laagste ozb als uitgangspunt/eerste voorkeur?Is er geen enkele ruimte gevonden in de huidige begroting om met een beperktere efficiënte inzet van middelen toch het laagste tarief te hanteren?Het past zeker niet bij de toezeggingen die vooral het CDA heeft gedaan waarbij het CDA net als de VVD en de seniorenpartij er helemaal mee eens was dat desnoods met bezuinigingen het laagste ozb tarief moest worden gerealiseerd. Een stelling waar ook de SGP, Groen Links, D’66 en Cromstrijen ‘98 het mee eens waren.Met een beperkte bezuiniging gelet op het totaal van de begroting met in het achterhoofd een riante reservepositie en mogelijk ook nog inkomsten vanuit de verkoop van Eneco in het vooruitzicht had deze verkiezingsbelofte gerealiseerd kunnen worden. Geen enkele zichtbare poging is ondernomen om deze toezegging te realiseren.Graag willen wij inzicht hebben in de financiële positie van de gemeente. Wanneer mogen wij van het college inzage krijgen in de actuele cijfers? Wanneer wordt de 1e begrotingswijziging voor vaststelling aangeboden?

Statushouders.

Merkwaardig genoeg vermeldt het programma dat er behoefte is aan een coördinerend wethouder belast met statushouders. Waarom is dit niet bij de portefeuille dorpsgericht werken ondergebracht? Wij zien geen noodzaak voor een portefeuillehouder statushouders. Wel dringen wij er op aan om de inzet van het college om de taalproblemen en bereidheid tot participatie onder statushouders te verbeteren. Zo kan de integratie op de beste manier tot zijn recht komen.

Duurzaamheid.

Voor de duurzaamheiddoelen spreken we de nadrukkelijke wens uit om samen te werken met HW Duurzaam en overige maatschappelijke organisaties. Laten we als matig tot redelijk geïnformeerde leken niet zelf de prioriteiten bepalen (zoals gemeentelijke gebouwen energieneutraal in 2030), maar doe dit vooral gezamenlijk en maak daarbij juist gebruik van alle kennis en expertise die er is. Mogelijk bespaart dat in de kosten voor een duurzaamheidcoach en kan dat geld besteed worden aan maatregelen die daadwerkelijk een besparing opleveren. Geen groene symboolpolitiek, maar echte oplossingen die aantoonbaar bijdragen. Wanneer denkt de coalitie met een concrete aanpak te komen?

Buurtinitiatieven en ambtelijke ondersteuning.

Een ambtenaar voor initiatieven uit de samenleving zouden wij liever nog beter benutten. Geef deze ambtenaar meer body door ook vragen over de buitenruimte, bestemmingsplannen en andere dorpsaangelegenheden er aan toe te voegen. Samen met de contactambtenaar vormen deze 2 dan een duidelijk gezicht naar de inwoners toe. (is uit ons verkiezingsprogramma) Kan de coalitie dit onderschrijven?  Graag zien wij een nadere onderbouwing van het initiatief voor de sociale hypotheek . Wij verlangen daarvoor een oriënterende debat, net als bij de zondagsopenstelling. Wijvinden een samenleving het mooist als mensen er zelf iets van maken. Hoe gaat de coalitie hier invulling aan geven?

Economie en landbouw.

In het akkoord wordt melding gemaakt van de kansen om het recreatief en toeristisch verdienmodel te verbeteren. Los van de discussie over zondagsrust verbaast het ons dat in algemene zin geen beleid wordt ontwikkeld over de algehele economische verbetering van ons eiland. Ons eigen bruto nationaal product ligt aanmerkelijk onder het landelijk niveau. Een verbetering daarvan is in ons aller belang; de vitaliteit neemt toe. Wat verwacht de coalitie hiervan?

Het akkoord vermeldt ook het voornemen om een visie te ontwikkelen op verblijfsrecreatie. Wat is hier de planning van en hoe gaat zich dit verhouden tot het voorgaande punt mbt hetrecreatieve en toeristische verdienmodel.

Cultuur.

Waaruit concludeert de coalitie dat het vele dat nu wordt gedaan om cultuur te stimuleren versnipperd is? Hoe ziet die versnippering er uit? Wat is een goed cultureel klimaat?

Hoe verder?

Wij begrijpen dat het hoofdlijnenakkoord verder wordt uitgewerkt. En wij dragen daar natuurlijk graag ons steentje aan bij. Zo vinden wij het belangrijk dat het uitgewerkte akkoord en programma gestructureerd worden opgepakt en dat de de raad de thema’s en doelstellingen ook SMART kan volgen. Tussentijds en na afloop is een heldere verantwoording van het behaalde resultaat nodig om te kunnen beoordelen in hoeverre eenieder daarin is geslaagd. Graag maken wij hierover nadere afspraken en vullen daarbij ook de dynamische strategische lange termijn als raad verder in.

 

Politiecapaciteit en hamerstukken tijdens de raadsvergadering van 27 november 2018

VVD VVD GroenLinks Rheden 29-11-2018 10:03

De verwachting was dat met een korte agenda en alleen hamerstukken de vergadering vroeg afgelopen zou zijn. Eerst is de rondvraag die aan het begin van de vergadering staat gepland. Vanuit de SP en VVD zijn er vragen. De SP stelt een vraag over de afname van het aantal gebruikers van de Voedselbank in de gemeente Rheden. Dat naar aanleiding van een bericht daarover in de Gelderlander. Wethouder Gea Hofstede geeft de aantallen in l Rheden 2015: 174, 2016: 175, 2017: 146 in 2018 155. Dat adequate antwoord is voldoende.

https://rheden.vvd.nl/nieuws/32870/politiecapaciteit-en-hamerstukken-tijdens-de-raadsvergadering-van-27-november-2018

Sjir Hanssen stelt naar aanleiding van een artikel in De Gelderlander de vraag wat de consequenties zijn van de afname van de politiecapaciteit in onze gemeente. Met name de primaire veiligheid kan in het geding zijn.

De burgemeester geeft antwoord: De sterkte neemt inderdaad af en wordt in 4 jaar afgebouwd. Door regionalisering van een aantal jaren geleden, is de destijds bestaande structuur ontmanteld. Daarna is er een nieuwe opgebouwd. Bij die opbouw waren de regio’s, waar de gemeente Rheden toe behoort, overbedeeld. Nu werd bij de evaluatie geconstateerd dat de stad Arnhem echt een tekort heeft. Dus herschikking en dat betekent dat de regio’s capaciteit moeten inleveren. Ook daarover is weer onderhandeld, want de teruggang was eerst nog groter. In ons goede polderland is er gemiddeld en was men eruit. Dat geeft in Arnhem dan weer vragen over de capaciteit, maar goed dat is daar. Met de toezegging van de burgemeester dat de inzet wordt gegarandeerd omdat “politierayongrenzen” voor de politie geen grenzen zijn voor de inzet, is ook onze vraag beantwoord.

De Raad benoemt vervolgens de nieuwe voorzitter van de Rekenkamercommissie, de heer W. Van Deursen onder dankzeggingen van mevrouw B. IJsselmuiden, de vertrekkende voorzitter van de Rekenkamercommissie.

Bij het vaststellen van het reglement van orde van de Raad, geeft de fractie van Groen Links aan dat zij toch voorstander blijft van het kunnen benoemen van raadsvolgers die niet op een verkiezingslijsten hebben gestaan. Maar dat voorstel wordt niet in stemming wil gebracht omdat er geen meerderheid voor is te vinden. De VVD is daar op tegen, het tast de democratische legitimiteit te veel aan als er raadsvolgers worden benoemd die niet op een kieslijst hebben gestaan. Voor de VVD een principieel punt.

Verder alleen hamerstukken en inderdaad, een korte vergadering!

De Gelderlander berichtte het volgende over de verminderde politiecapaciteit ( klik op bijgaande link)

Politiezorg-rheden-rozendaal-en-doesburg-blijft-goed~

VVD Arnhem is blij met het akkoord

VVD VVD GroenLinks Arnhem 25-05-2018 02:15

VVD Arnhem is blij met het akkoord

Het is gelukt. Er ligt een mooi en ambitieus concept-akkoord van GroenLinks, VVD, D’66 en PvdA. Een akkoord waarin de inzet van de vier partijen duidelijk is en vooral de gemeenschappelijke ambitie om met een stabiel bestuur goede dingen te doen voor Arnhem. Ook zetten we de regio stevig op de kaart.

De VVD vindt het heel belangrijk dat de komende periode centraal staat dat we optimaal gebruik maken van de kennis en ervaring in de stad: van Arnhemmers in de wijken, van ondernemers, sporters, cultuurminnaars, onderwijskenners en bezoekers van onze mooie stad. Het is niet ‘u vraagt wij draaien’, maar wij willen de kennis en ervaring die er is benutten. Niet overleggen om het ‘af te kunnen vinken’ maar om er over en weer wat aan te hebben.

Het akkoord laat veel ruimte aan de raad. Weinig is door de coalitie dichtgetimmerd en bij een aantal afspraken is de uitwerking ervan aan de raad, bijvoorbeeld ten aanzien van museum Arnhem, de Blauwe Golven en het extra budget voor veiligheid. 

Veel ambitie op het terrein van werk, duurzaamheid en bereikbaarheid.

Een selectie van mooie punten op een rij :

we gaan ons extra inspannen om Arnhemmers die (tijdelijk) geen werk hebben met een maatwerk-aanpak naar werk te ondersteunen. Uitgangspunt is ‘aan het werk, tenzij’. De begeleiding is niet vrijblijvend. Bij onwil heeft dit consequenties;

er komt geld beschikbaar om schulden bij Arnhemmers vroeg te signaleren en te voorkomen zoals in de aanpak ‘Vroeg erop af’;

grote ambitie op het gebied van duurzaamheid biedt veel kansen voor economische ontwikkeling. Er komt een klimaatfonds van €10 miljoen om de doelen van New Energy Made in Arnhem te halen. Ook reserveren we jaarlijks een bedrag dat oploopt naar 1,25 miljoen euro om te starten met het aardgasloos maken van tenminste drie wijken;

we willen het mogelijk maken dat de warenmarkt naar de Jansbeek verhuist en dat bij grote drukte in de stad parkeren op de markt mogelijk wordt; 

er komt jaarlijks extra geld voor het verbeteren van de veiligheid in de wijken en de binnenstad;

Van Wijken Weten ontwikkelen we verder door. Daarnaast willen we starten met Van Bedrijven Weten. Ook in de relatie naar de bedrijven moet -voor een optimale dienstverlening- veel meer de vraag centraal staan;

om de gastvrijheid ten behoeve van autobereikbaarheid van de binnenstad te verbeteren komt jaarlijks 700.000 euro beschikbaar. We voeren flitsparkeren in. Er verdwijnen in het centrumgebied geen straatparkeerplaatsen maar er komen juist straatparkeerplaatsen bij. In overleg met onder andere het Platform Binnenstad Arnhem en bewoners gaan we op innovatieve manieren en met tariefacties nieuwe bezoekers naar de binnenstad trekken;

het is jammer dat de milieuzone er komt, maar er komt in ieder geval geen uitbreiding van het zonegebied en geen uitbreiding met brommers en scooters;

het betalen per afvalzak (diftar) zit niet in het akkoord. Gezien de grote opstartproblemen gaan wij er vanuit dat het betalen per afvalzak van de baan is;

er komt meer geld beschikbaar voor (city)marketing, evenementen en toerisme;

met een open houding en veel energie gaan we samen met regiogemeenten, Foodvalley, Nijmegen, de provincie, de Economic Board etcetera de regio nog beter op de kaart zetten;

om de initiatieven in de wijken te ondersteunen komt er een shared servicecentrum;

er komt geld beschikbaar om voorzieningen zoals een buurthuis of sportclub te verbeteren of toe te voegen in de wijken;

en last but not least: we bevriezen de lasten (ozb) én de tarieven voor parkeren en leges; er komt hierop ook geen indexatie. We maken de begroting robuuster door structurele afspraken voor het verbeteren van de solvabiliteit.

Een resultaat waar wij trots op zijn. We gaan het doen! 

Zet cookies aan om de video te tonen.

Oppositie of coalitie?

VVD VVD GroenLinks Delft 03-04-2018 06:32

De verkiezingen zijn alweer twee weken geleden. Het stof is neergedaald. We hebben veel meer stemmen gekregen dan vier jaar geleden, maar net een paar te weinig voor een extra zetel. Jammer, maar feit. We hebben een heel goede campagne gevoerd, waar we vooral ook langs de huizen zijn gegaan en bij Delftenaren hebben opgehaald wat er echt leeft. Daar gaan we ook de komende jaren ons voordeel mee doen!

Nu zitten we middenin de coalitievorming. Met GroenLinks als grootste partij natuurlijk lastig. Het verkiezingsprogramma verschilt op veel punten echt van het onze. Uitgangspunten als schoon, heel en veilig blijken even minder belangrijk. Het ziet ernaar uit dat het bestuur van Delft een ruk naar links maakt in een stad die al jarenlang door links werd gedomineerd. Opmerkelijk, alsof Delft nog niet links en duur genoeg was.

De nieuwe VVD-fractie gaat vol goede moed aan de slag om toch zoveel mogelijk VVD-beleid te behouden voor Delft. We hebben de afgelopen vier jaar echt veel bereikt, en dat zullen we niet zonder slag of stoot weggeven. In de oppositie of coalitie, we zullen constructief zijn: scherp als het moet, maar altijd gedreven door onze liberale overtuiging. Immers, elk mens telt! Elk mens, elke Delftenaar, moet zoveel mogelijk de ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien, zonder betutteling van overheid of gemeente.

Bart SmalsFractievoorzitter VVD Delft

Inge van Dijk reageert op coalitieonderhandelingen

VVD VVD GroenLinks D66 Nijmegen 31-03-2018 08:30

Gistermiddag heeft er een persconferentie plaatsgevonden over de onderhandelingen in Nijmegen. Na de verkiezingen van vorige week is er een informateur aangesteld die is gaan praten met een aantal partijen. Gisteren heeft de informateur bekend gemaakt dat er vanaf nu wordt onderhandeld met drie partijen: GroenLinks, D66 en SP.

VVD Nijmegen wenst deze drie partijen alle wijsheid en succes toe om tot een goed resultaat voor de stad te komen. Wel zijn er wat bedenkingen. Fractievoorzitter Inge van Dijk: "Nijmegen verdient een frisse blik vooruit, zeker nu we voor grote uitdagingen staan wat betreft de woon- en werkgelegenheid in de de stad en regio. Ik ben bang dat we met deze drie partijen blijven hangen in duur links beleid."

De uitslag van de verkiezingen liet bovendien een ander beeld zien; D66 en SP leverden samen 4 zetels in, terwijl de VVD en lokale partijen juist  zijn gegroeid.

"Onze deur, als winnaars van afgelopen verkiezingen, staat open zodat we recht kunnen doen aan de verkiezingsuitslag", laat Van Dijk weten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.