Nieuws van VVD over CDA inzichtelijk

16 documenten

Raadsvragen VVD en CDA over salafistische scholen in Ede

VVD VVD CDA Ede 11-09-2019 00:02

Op 10 september publiceerden NRC en Nieuwsuur dat salafisten steeds meer greep krijgen op het islamitische onderwijs in Nederland. Uit het artikel in NRC (‘In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is’) blijkt dat er in Ede twee lesorganisaties met sterke salafistische invloeden zijn.

https://ede.vvd.nl/nieuws/36393/raadsvragen-vvd-en-cda-over-salafistische-scholen-in-ede

© Pixabay

Hierover hebben CDA en VVD de volgende vragen gesteld aan het Edese college van burgemeester en wethouders: 

1. Heeft het college kennisgenomen van het onderzoek van Nieuwsuur en NRC inzake salafistische scholen? 

2. Was het college bekend met de aanwezigheid van twee ‘scholen’ met sterke salafistische invloeden in de gemeente Ede? 

3. Is het college het met CDA en VVD eens dat er voor in het artikel geschetste onderwijs geen plaats is in de gemeente Ede? 

4. Welke acties heeft het college ondernomen om Ede te vrijwaren van ‘scholen’ met sterke salafistische invloeden? 

Wij zien graag uw schriftelijke antwoorden binnen de gestelde termijn van dertig dagen tegemoet.

Het NRC-artikel staat hier.

Sporthal Maurik | de VVD trekt als ...

VVD VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Buren 14-07-2019 06:02

Sporthal Maurik | de VVD trekt als eerste de stekker eruit Door continue budgetoverschrijdingen is de sporthal inmiddels 400% duurder dan in het eerste voorstel. Deze 5 miljoen euro hebben we niet. Dit project is uit de hand gelopen. Daarnaast hebben we een begrotingstekort van 2,4 miljoen. Daar hebben we nog geen oplossing voor gevonden. De enige ander knop om aan te draaien is de OZB te verhogen of andere extra belastingen in te voeren. Daar staat de VVD niet achter. We hebben de stekker eruit getrokken en een alternatief plan neergelegd. Een belangrijke factor in de steeds oplopende kosten is dat de gemeente het zelf uitvoert. Een ambtelijk apparaat zorgt voor vertraging. Expertise moet worden ingehuurd. Daarnaast is tot 4 keer toe gebleken dat men is uitgegaan van de verkeerde cijfers waardoor er steeds geld bij moet. Het voorstel van de VVD, D66, CDA, PCG en PvdD is gisteren in de raad aangenomen. Daarin wordt de opdracht gegeven om op korte termijn de scholen tegemoet te komen door te onderzoeken of er een semipermanente buitensport accommodatie geplaatst kan worden. Voor de lange termijn willen de partijen het plan voor de sporthal uitzetten in de markt met als voorwaarde dat de scholen er kunnen gymmen. Zodoende kan er nog steeds tegemoetgekomen worden aan de wensen van de verenigingen. Een belangrijk verschil is dat de gemeente daar geen rol in heeft, waardoor de financiële risico’s niet bij onze inwoners worden neergelegd. We vragen nadrukkelijk dat de gemeente de juiste rol pakt. Schoenmaker blijf bij je leest. In ons betoog waren we eerlijk en kritisch. Ga naar onze website hieronder om het te zien via webcast.

Schuldenbegroting

VVD VVD GroenLinks D66 CDA ChristenUnie Utrecht 11-07-2019 03:25

Een coalitie heeft veel weg van een reis die je samen maakt. En bij deze coalitie levert dat bijzondere beelden op. Het begint natuurlijk met de discussie: waar gaan we heen en hoe dan? De GroenLinksers willen het liefst met een snelle trein. De raadsleden van de ChristenUnie op de fiets en de D66’ers? Die willen het liefst vliegen, al moet dan wel de uitgestoten CO2 worden gecompenseerd. Een schoon geweten mag wat kosten.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/36053/schuldenbegroting

Voorzitter! 

“De coalitie strooit rijkelijk met andermans geld dat eerst door hardwerkende Utrechters is verdiend. Daarnaast gaat de behoedzaamheid van de gemeentelijke begroting op de helling. Deze chronische ontsteking aan de geefklieren leidt ertoe dat de begroting wordt uitgeknepen, de reserves worden uitgewrongen en dat terwijI de financiële onzekerheid groot is. Deze week kondigde het Rijk in de meicirculaire al aan dat er waarschijnlijk bezuinigingen aankomen. Utrecht zal daar last van gaan krijgen.   Tegenvallers zijn een realiteit. Het blijft onverstandig om dermate optimistisch te begroten. Daarmee wordt een eeuwenoude tegeltjeswijsheid bevestigd: het nadeel van links beleid is dat uiteindelijk het geld van andere mensen opraakt. De coalitie is gewaarschuwd.” 

Dat waren mijn woorden bij het debat over het coalitieakkoord vorig jaar. Alles wat we hebben voorspeld is waarheid geworden. Het geld is op en de stad betaalt de rekening. Dat is een stevige rekening. De komende 5 jaar moet er in totaal voor 42 miljoen euro bezuinigd worden. Voor een deel (7 miljoen) zijn we daar niet rouwig om: dat zijn grotendeels voorstellen die gaan over het terugdraaien van plannen die uit de koker van de coalitie komen. Uit de brief die we dinsdag kregen bleek dat we voor het eerste deel van deze bezuinigingen ook nog niet op koers liggen. Het jaar is al over de helft, en pas een derde van ingeboekte bezuiniging van 2,1 miljoen euro is gerealiseerd. Let wel: we moesten als oppositie om deze brief vragen omdat de Voorjaarsnota geen inzicht gaf in deze bezuiniging. Nog een knap staaltje van de raad pas informeren als we er om vragen (of het in de krant heeft gestaan). Ik zie een patroon… 

Voorzitter!

Voordat ik bij de inhoudelijke bespreking kom van onze moties en wijzigingsvoorstellen wil ik mijn zorg uitspreken over deze koers. Er ligt namelijk een niet-sluitende Voorjaarsnota voor, die op dit moment een gat in onze begroting slaat van 42 miljoen euro. Het college denkt een deel van deze bezuinigingen te realiseren door vertraging in de realisatie van projecten en voornemens. Daar spreekt ook weinig ambitie uit. Ik voorspel dat deze manier van bezuinigen - namelijk geen keuzes maken en hopen dat er geld op plank blijft liggen - er toe zal leiden dat de tekorten alleen maar verder zullen oplopen. Het college produceert bergen papier (dode bomen zo u wilt) aan visies, plannen en actieagenda’s. Maar de euro’s ontbreken of laten op zich wachten. 

Stop daarmee. Laat zo snel mogelijk zien waar wij en de stad aan toe zijn.

 

Kans verkoop Broesepand 

Met de aanstaande verhuizing van Broese naar de bibliotheek op De Neude wordt de vraag actueel wat we kunnen doen met het pand aan de Oudegracht dat achter blijft. De VVD wil twee dingen: dat de gemeente een ontwikkelvisie voorbereid over de toekomstige bestemming en invulling van het pand en dat het pand wordt verkocht op basis van een tender. Wij denken dat het niet nodig is dat de gemeente eigenaar is van het pand om tot een succesvolle en gewenste ontwikkeling te komen. Daartoe heb ik een motie die het college opdraagt dit proces in werking te zetten.  De motie: Verkoop Broesepand. 

Sport en onderwijsbezuinigingen 

Tijdens de algemene beschouwingen heb ik al aangegeven dat de VVD het betreurt dat het college 4 miljoen op onderwijshuisvesting en 2 miljoen euro op sport wil bezuinigingen. Er mag dan wel geld ‘vrijvallen’ door het uitblijven van investeringen: de vraag naar geld voor betere onderwijshuisvesting en sportfaciliteiten is onverminderd groot. De VVD wil deze misstap rechtzetten door het geld te behouden voor sport en onderwijs. Daarvoor heb ik de volgende moties: behoud sportgeld voor sport. 

De huidige doelstellingen en ambities voor het programma sport zijn wat ons betreft niet concreet genoeg. Via een motie roepen we het college op in overleg met het veld te komen met scherpere definities en ambities als het gaat om ons sportbeleid. 

Ook vandaag zal er gesproken worden over hoe we ervoor zorgen dat er voldoende leerkrachten zijn voor onze leerlingen. De VVD wil lokaal doen, wat kan om te zorgen dat onze stad aantrekkelijk blijft voor leerkrachten. Ik heb een motie die het college opdraagt te onderzoeken of parkeren tegen gereduceerd tarief helpt op lesgeven aantrekkelijker te maken en onder welke voorwaarden er aanspraak kan worden gemaakt op deze regeling. 

Onderdoorgang NRU en DEMKA-brug 

De Utrechtse VVD schenkt graag klare wijn, ook voor de bewoners van Overvecht die nu in onzekerheid zitten of het geld voor twee verdiepte kruispunten op de NRU wel op tijd beschikbaar is. Ook de staat van de fietsverbinding over de DEMKA-brug is ons een doorn in het oog. Daartoe heb ik de volgende moties: NRU en Veilige DEMKA-brug.

Snel snellaadpalen 

De Utrechtse VVD wil dat je gewoon nog met je auto boodschappen kan blijven doen. En ja, met de groei van het aantal elektrische auto’s kan dat ook zonder CO2-uitstoot. Er wordt gewerkt aan de groei van laadpalen, maar aan snelladen is nog onvoldoende gedacht. Wat zou het mooi zijn als je na een half uur boodschappen doen, gewoon weer een opgeladen batterij hebt. Daarom dient de VVD samen met D66, CDA de motie Ruimte voor snelladen in. 

Circulaire economie 

Er is al veel over gezegd en al veel over geschreven in de media: het gaat mis bij het invoeren van Het Nieuwe Inzamelen. In veel wijken staan bergen met vuilniszakken naast net geplaatste ondergrondse afvalcontainers. Eerst ging het niet goed met het plaatsen van deze containers, en nu is het een grote afvalberg. Dat kan natuurlijk niet. Het pasjessysteem zorgt ervoor dat er veel afval naast de containers wordt gezet. De VVD wil het afval IN de containers. De proef is niet genoeg. Het is nu te urgent geworden. Daarom moeten de afvalcontainers, in ieder geval tijdelijk, opengezet worden. Dat is een van de maatregelen die genomen kan worden. Daarom dient de VVD de volgende motie die luidt: Pasjes.

In de vorige coalitieperiode is gestart met de zondagopenstelling van het afvalscheidingsstation aan de Tractieweg. In de commissie zijn er door D66 vragen gesteld over openstelling van de Stits in Vleuten op zondag. Dat vinden we een goed idee en we stellen dan ook voor dit voor een jaar te doen. Daartoen heb ik de volgende motie. 

Onze wal- en kluismeren zijn onderdeel van het eeuwenoude erfgoed. De VVD wil die graag behouden en zorgen dat er voor deze en andere monumentale plekken in onze stad voldoende geld beschikbaar is. Het college reserveert 5 miljoen in deze VJN terwijl we nu al weten dat dit te weinig is. Met deze motie zetten we extra geld opzij voor het herstel van de wal- en kluismuren. 

Voorzitter! 

Ik kom tot een afronding. Het college vraagt aan deze raad een blanco cheque van 42 miljoen euro. Want door in te stemmen met deze Voorjaarsnota, stem je in met een ongewisse bezuiniging van deze omvang. Dat het anders kan zal ik laten zien. Als u nu naar onze twitteraccount @vvdutrecht gaat, kunt u zien hoe je 42 miljoen euro kunt bezuinigen en meerjarig een sluitende begroting kunt maken. Dat vergt wel een ding: de moed om keuzes te maken, geen halfbakken maatregelen, maar LEF om zaken anders te doen. Dit college is van doorschuiven, niet aanpakken en dat is slecht nieuws voor onze stad. Deze zomer blijven we nog in onzekerheid omdat deze drie partijen elkaar blijkbaar gijzelen in het niet maken van keuzes. Van de beloofde voorstellen van D66 heb ik de afgelopen weken ook niks gezien. Ik hoop – en daarmee sluit ik af – dat we snel de duidelijkheid krijgen die deze raad en onze stad verdient. De VVD, met waarden als vrijheid en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel is bereid die keuzes te maken, nu het college nog. 

Dankuwel. 

College maakt geen keuzes

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Deventer 20-06-2019 08:31

https://deventer.vvd.nl/nieuws/35752/college-maakt-geen-keuzes

Een jaar zit het college er nu. Gemeentebelang, CDA, GroenLinks, D’66 en PvdA zouden Deventer met lef en liefde gaan besturen. Dat liep helaas anders, stelt VVD-raadslid Bas Donkers.

‘We hebben geen coalitie die beslissingen neemt, maar een coalitie die bang is. Bang om knopen door te hakken, bang om de stad te verbeteren. De enige wethouder die wel wilde doorpakken, Carlo Verhaar, krijgt van zijn eigen coalitie het lid op de neus.

Begin februari gloorde er nog hoop aan de horizon. De Cultuurvisie zou de eerste echt grote keuze zijn voor deze jongvolwasssen coalitie. Met lastige besluiten, zoals het sluiten van het Speelgoedmuseum. Daarnaast kreeg het Burgerweeshuis te horen dat een grote verbouwing niet gaat lukken. Een gevolg van het extra geld dat nodig is voor de Viking.

Gisteravond bleek dat de hoop op structurele verbeteringen vals was. Echte keuzes worden opnieuw doorgeschoven. Dat is funest voor Deventer. Medewerkers van cultuurinstellingen hebben nog steeds geen duidelijkheid over hun baan. Succesvolle initiatieven zoals het Theaterschip, het Kunstenlab of Stichting de Hip kunnen niet beloond worden en er is geen geld voor nieuwe ideeën.

De VVD heeft één oproep aan de coalitiepartijen: maak keuzes! Binnen de coalitie, of samen met de VVD. Wij werken heel graag mee aan een cultureel gezond Deventer, samen met de coalitiepartijen.

De VVD wil een dynamische en flexibele culturele sector. Geen heilige huisjes, maar spannende tentoonstellingen. Geen grote cultuurpaleizen, maar laagdrempelige initiatieven. Cultuur die bijdraagt aan een prettige leefomgeving en mensen trekt naar de stad.

Wij hopen dat we in het najaar dit samen met de andere partijen in de raad kunnen bereiken. Onze hand is uitgestoken!’

De VVD Zuid-Holland stelt vragen over de vertraging Hoekse lijn!

VVD VVD CDA Vlaardingen 15-02-2019 09:11

De Statenfracties van VVD en CDA hebben schriftelijke vragen gesteld over de aanleg van de Hoekse lijn. Verschillende media, zoals het AD, schrijven dat er opnieuw vertraging dreigt.

https://vlaardingen.vvd.nl/nieuws/33977/de-vvd-zuid-holland-stelt-vragen-over-de-vertraging-hoekse-lijn

Zo schrijft het AD dat er nog geen veiligheidsverklaring gegeven kan worden.

De Statenfracties willen weten of de provincie Zuid-Holland kan ingrijpen. Dit is al de zoveelste keer”, zegt VVD-Statenlid Rense Weide over de lijn die al in september 2017 had moeten rijden. “Iedere maand vertraging kost 1,5 miljoen euro. Bovendien is het ontzettend vervelend voor reizigers, gezinnen en ondernemers die op deze lijn zitten te wachten.”

Renovatie CBS De Zonheuvel

VVD VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 20-12-2018 08:08

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/33190/renovatie-cbs-de-zonheuvel

Maandagavond heeft de Raad met een meerderheid besloten geen extra middelen beschikbaar te voor het liggende renovatieplan voor CBS De Zonheuvel. Wat een grote teleurstelling was voor het schoolbestuur, de ouders en de kinderen. Het was en is een enorm ingewikkelde casus en speelt inmiddels ook al jaren. Het is het schoolgebouw ook duidelijk aan te zien dat er iets moet gebeuren.

 

Afgelopen maart was het beschikbare budget voor de renovatie vastgesteld en school heeft daarop de aanbesteding gedaan met als resultaat een gat van ruim een miljoen tussen het budget en de laagste inschrijving. Dit was de aanleiding voor de wethouder om een raadsvoorstel te doen om voor nieuwbouw te kiezen met woningbouw als extra kostendrager. De voordelen zouden zijn dat het een duurzamer gebouw kon worden, dat er tegelijk bijgedragen werd aan woningbouwopgave en er geen tekort zou zijn. De moeilijkheid hierbij was dat we een vergelijking moesten maken tussen een uitgewerkt plan en een mogelijke oplossing. De marktwerking was niet in de nieuwbouwvariant verwerkt en als je daar een bescheiden 20% voor invult geeft dit een heel ander beeld. Het aantal woningen was geschat door iemand met ervaring met woningbouw, maar onvoldoende beeld van de locatie. De vertraging van twee jaar op papier is in de praktijk nog nooit gehaald. Grote risico’s dus bij dit scenario zowel in tijd, als in geld. Te groot.

 

De school zelf wilde graag een aanvullend budget om de geplande en uitgewerkte renovatie toch door te laten gaan. Er zijn diverse pogingen gedaan ook om het gat te dichten, maar in ieder geval te verkleinen. Er is een subsidie aangevraagd en die is ook toegekend, er is nog versoberd aan het plan en daarnaast is er aan crowdfunding gedaan. Het grote voordeel zou hier zijn dat er in februari 2019 van start gegaan kon worden met de renovatie en dat de tijdelijke huisvesting niet opnieuw bekeken moest worden. Wat gezien de staat (van onderhoud) van het gebouw ook echt gewicht heeft. De nadelen wegen in het afwegingskader van belanghebbenden niet op tegen deze urgentie. In ons afwegingskader, dat breder is dan één school en ook moet zijn, wel. Er staan namelijk nog meer scholen op de planning voor renovatie en/of nieuwbouw, die hebben dan misschien allemaal recht op een aanvullend budget. Daarnaast is de gemeentelijke en inmiddels alles dwarsbomende, context dat er geen ruimte is voor extra budget. Niet voor één miljoen, voor zeven ton of voor drie ton. Sinds we begonnen zijn als Raad is onze bezuinigingsopgave gerelateerd aan te hoge schulden uit het verleden en gigantische tekorten op het sociale domein meer dan verviervoudigd. Er is eigenlijk geen ruimte om de dingen die we moeten doen op dezelfde manier te blijven doen, laat staan daar nog een schep bovenop doen voor één school terwijl we parallel een traject starten om deze situatie te keren. Onze verantwoordelijk is om aan alle scholen en kinderen te denken, alle inwoners. Dit bindt ons met handen en voeten. We hebben de ondankbare taak om veel ‘nee’ te zullen moeten verkopen deze raadsperiode. 

 

Kiezen tussen twee financieel niet passende opties was daarom voor ons geen optie. Sec geen aanvullend budget beschikbaar stellen is niet constructief. Om deze reden hebben wij samen met CDA en Open een amendement ingediend. De subsidie die is toegekend vanuit het Rijk, is bedoeld voor aardgasvrije renovatie en in aanvulling daarop heeft het ministerie toegezegd te willen helpen met het opnieuw aanbesteden van de renovatie. Er kan dan innovatief worden aanbesteed en omdat er een breder belang is om ervaring en kennis op te doen met aardgasvrij renoveren is er meer animo voor. Hiermee is er een scenario ontstaan die zicht geeft op een project dat binnen het budget blijft. Dit was voor ons aanleiding om met het amendement daarop aan te sturen. De financiële malaise is dusdanig dat we daar naar moeten kijken. Tegelijk kan in deze variant de vertraging beperkt blijven en kan er dus waardevolle kennis en ervaring worden opgedaan met aardgasvrije renovatie. Een grote toekomstige opgave. Het is niet reëel om te stellen dat dit scenario geen risico’s draagt, maar in onze afweging wel de minste.

Politiek café over passend onderwijs groot succes.

VVD VVD SGP D66 CDA Pijnacker-Nootdorp 26-11-2018 07:52

Onder leiding van Reinoudt de Vries, directeur van stichting Octant, werd een inhoudelijk boeiende discussie gevoerd met Tweede Kamerleden Rudmer Heerema (VVD), Paul van Meenen (D66) en Roelof Bisschop (SGP)

Politiek café over passend onderwijs groot succes.

 

Op maandagavond kwamen ongeveer 100 ouders, onderwijzers en geïnteresseerden naar Het Nest waar de VVD, CDA, D66, PPN en CU/SGP een politiek café organiseerden met als thema ‘Passend Onderwijs’. Onder leiding van Reinoudt de Vries, directeur van stichting Octant, werd een inhoudelijk boeiende discussie gevoerd met Tweede Kamerleden Rudmer Heerema (VVD), Paul van Meenen (D66) en Roelof Bisschop (SGP). Alle drie de kamerleden hebben ruim hun sporen in het onderwijs verdiend.

Het uitgangspunt van Passend onderwijs is de verantwoordelijkheid van schoolbesturen om voor elke leerling een passend onderwijsaanbod te realiseren. Als een school niet kan voorzien in de behoeften van het kind, dan wordt in overleg met de ouders uitgezocht welke school binnen het samenwerkingsverband PPO Haaglanden dat wel kan. Een passend onderwijsaanbod houdt dus in dat onderwijs en ondersteuning moet aansluiten op de behoeften van het kind. Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheden van het personeel en de wensen van de ouders.

Algemeen werd geconcludeerd dat de invoering van passend onderwijs – onderwijs voor ieder kind - in de gemeente Pijnacker-Nootdorp redelijk succesvol is gelopen. Er zijn geen ‘thuiszitters’, maar in verschillende ouders gaven wel aan dat ondersteuning voor hun kind of te laat of niet specifiek op het kind gericht woerd aangeboden. Soms was de geboden ondersteuning te aanbodgericht, of duurde het inzetten van de aangeboden ondersteuning te lang. Dit leidt er toe ouders soms hun heil zoeken bij de huisarts in plaats van de school. Pluspunt met de introductie van passen onderwijs is wel dat in het verleden te snel naar het speciaal onderwijs werd verwezen en dat nu de nadruk meer op de ontwikkeling van het kind ligt. En dat is een hele verbetering.

 

Edo Haitsma

Kinderkermis: onze afweging toegelicht!

VVD VVD D66 CDA Gennep 09-11-2018 09:17

De kinderkermis gaat niet terug naar de Markt! We vallen dus maar meteen met de deur in huis, dit is wat het is. Tijdens de raadsvergadering over de begroting 2019 kwam van 1 fractie het voorstel om ‘uit te zoeken onder welke voorwaarden er kermisexploitanten bereid zijn een kinderkermis op de Markt te houden’. Dit voorstel kon niet rekenen op de steun van de raad.

https://gennep.vvd.nl/nieuws/32504/kinderkermis-onze-afweging-toegelicht

Alvorens inhoudelijk te reageren op de argumenten – het besef van tradities en de veiligheid voor kinderen – is het belangrijk om eerst alle feiten op tafel te krijgen. Het eerste verzoek door de kermisexploitanten om de kinderkermis te verplaatsen (naar een toen nog ‘groen’ Jan Lindersplein) is uit 2012. Aanleiding was toen al volgens de exploitanten dat de Kinderkermis op de Markt niet rendabel was en er een te grote afstand was tussen kermis en kinderkermis. De coalitie van CDA-D66-Kern besloot toen de kinderkermis niet te verplaatsen. Dit standpunt is gewijzigd in 2016 door de coalitie van D66-SP-Kern en het College (dus ook de D66-wethouder) besloot een overeenkomst voor vijf jaar af te sluiten met de kermisexploitanten voor behoud van de kermissen in alle dorpen. Expliciet werd daarbij ook besloten dat de kinderkermis i.v.m. betere bezoekersaantallen vanaf 2016 en in de toekomst op het Jan Lindersplein zou gaan plaatsvinden, dit wel met verbetering van de verkeersveiligheid. In 2017 ging het College van D66-SP-Kern opnieuw akkoord met de vergunningaanvraag voor een kinderkermis op het Jan Lindersplein en ook in 2018 is door de gemeente ingestemd met dezelfde vergunningaanvraag.

Er ligt dus nu een rechtsgeldige overeenkomst met de exploitanten waarin het Jan Lindersplein als locatie is vastgelegd en daar hebben wij mee te maken. Enerzijds zou je het opvallend kunnen noemen dat D66 als toenmalige coalitiepartij eerst instemt met een dergelijke locatiewijziging en vervolgens elk jaar daarna vraagtekens zet bij die nieuwe locatie. Anderzijds kun je ook beargumenteren dat elk politiek besluit aan evaluatie onderhevig moet zijn en vanuit die gedachte is het goed om het met elkaar te bespreken. Een verplaatsing terug naar de Markt, zelfs met aanbieden van een extra vergoeding door de gemeente, is definitief geen optie voor deze ondernemers. Conform hun juridisch recht houden ze vast aan de contractuele afspraken. Het voorstel om ‘uit te zoeken onder welke voorwaarden er kermisexploitanten bereid zijn een kinderkermis op de Markt te houden’ is wat de VVD betreft dan ook op dit moment volstrekt ongewenst. Sterker nog, ons burgerraadslid Beppie Bosten heeft zelf het initiatief genomen om met de exploitanten hierover in gesprek te gaan en naar hun mening te luisteren. Het door de gemeente geschetste beeld over de situatie werd 100% bevestigd. Sterker nog: de kermisexploitanten zien nu door de nabijheid van de ‘grote kermis’ ook een betere omzet! Tijdens de raadsvergadering op 5 november jl. bleek trouwens dat D66 (als indiener van het voorstel tot onderzoek) zelf geen enkele moeite had gedaan om persoonlijk in contact te komen met de betrokken kermisexploitanten.

Zoals aangegeven wordt in deze discussie gebruik gemaakt van twee argumenten: het besef van tradities en de veiligheid voor kinderen. Op beide punten wil ik graag het standpunt van de VVD-fractie toelichten.

Besef van tradities

Uiteraard vinden wij het van groot belang om lokale tradities te koesteren. Het gemeentelijk beleid biedt alle ruimte aan lokale verenigingen en organisaties om onze cultuur, normen en waarden voor de toekomst te behouden en uit te dragen. Het organiseren van een kinderkermis zien wij ook als een mooie traditie voor onze stad Gennep. Maar als er uiteindelijk een keuze moet worden gemaakt tussen ‘geen kinderkermis’ of ‘kinderkermis op een andere locatie zoals het Jan Lindersplein’, dan is er blijkbaar maar één optie om een traditie ook voor de toekomst te waarborgen: het organiseren van de kinderkermis op het Jan Lindersplein. Zoals eerder al aangegeven is die keuze al in 2016 gemaakt door de coalitie van D66-SP-Kern.

Veiligheid voor kinderen

Wat betreft de verkeersveiligheid is er wel degelijk een aandachtspunt. Wij onderschrijven de zorgen vanuit de samenleving en zien ook dat drukte bij de kermis gevaarlijke situaties op straat met zich brengt. Laten we vooropstellen dat wij nooit voorstander waren van het ‘shared space’ in het Gennepse centrum en het qua verkeersveiligheid een volledige mislukking vinden. Dat neemt niet weg dat we nu met onveilige situaties te maken hebben. Hier heeft het huidige College echter al toegezegd om bij de eerstvolgende kinderkermis in 2019 de nodige maatregelen te zullen treffen. Mogelijk is het afsluiten van de Brugstraat, maar ook andere suggesties zijn welkom!

Als lokale politiek heb je soms te maken met moeilijke afwegingen en liggen er ook vaak besluiten uit het verleden waar je aan gebonden bent. In het dossier kinderkermis hebben we met zo’n zaak te maken. Dan is het makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat er allerlei onderzoeken moeten komen, maar uiteindelijk kun je alleen iets verbeteren door aan de slag te gaan. Dat doet het College door als betrouwbare overheid vast te houden aan contracten met ondernemers, maar door wel de nodige stappen te zetten qua veiligheid.

Kortom: Dit is misschien geen populair standpunt over de toekomst van de kinderkermis, maar wel een eerlijke toelichting op de afweging zoals wij die als VVD-fractie hebben gemaakt.

Holger Rodoe

Fractievoorzitter VVD Gennep

Holger.rodoe@vvdgennep.nl

Toegelicht: Steun nieuw plan kindcentrum

VVD VVD CDA Gennep 01-11-2018 09:23

De gemeenteraad heeft op maandag 29 oktober jl. een unaniem besluit genomen over de verdere uitwerking van het Kind Expertise Centrum in Gennep. Een besluit dat ik graag wil toelichten. Als VVD Gennep waren wij de afgelopen maanden zeer uitgesproken over de plannen voor een kindcentrum. Met name twijfels over de communicatie, verkeersafwikkeling, (tijdelijke) huisvesting en de onderwijsvisie waren voor ons reden om herhaaldelijk tegen de realisatie van het kindcentrum te stemmen. De afgelopen maanden zijn er echter belangrijke stappen gezet waarmee er nu een beter plan ligt.

https://gennep.vvd.nl/nieuws/32334/toegelicht-steun-nieuw-plan-kindcentrum
Communicatie

Bij de communicatie heeft de gemeente nu de regie genomen. Waar in het verleden nogal onrust ontstond door miscommunicatie zijn de lijnen nu helder: de gemeente zal u o.a. via de website gennep.nl/kec over de actuele voortgang in het plan informeren.

Verkeersafwikkeling

De verkeersafwikkeling via de Picardie blijkt in het oorspronkelijk plan problematisch te zijn. Vandaar dat nu is gekozen voor bouw linksom bij parkeerplaats Martinushof zodat het kindcentrum straks vanuit twee zijden bereikbaar is. Op initiatief van onze fractie en met steun van andere partijen is daarnaast gekozen voor een aanvullende verkeersstudie die inzichtelijk moet maken welke gevolgen de keuze linksom heeft voor het kruispunt Picardie/Zandstraat (bij de Stadsherberg), de parkeerplaats Martinushof en de Zuid-Oostwal. Daarnaast moet de studie meteen ook oplossingen bieden om de verkeersdrukte in toekomst goed af te wikkelen.

Huisvesting

In het verleden was er ook veel te doen over de huisvesting. Normaliter wordt bij nieuwbouw van scholen een pand gerealiseerd dat qua aantallen scholieren uitgaat van de demografische cijfers over 10 jaar. Dit zou betekenen dat het kindcentrum na realisatie meteen te klein zou zijn en ±100 kinderen elders of in containers les moeten volgen. Tijdens de heroverweging de afgelopen maanden is besloten af te wijken van die normen en het nieuwe kindcentrum te bouwen op basis van de huidige leerlingenaantallen zodat alle kinderen gewoon in de nieuwe en veilige omgeving van het kindcentrum les zullen krijgen. Voor de tijdelijke huisvesting gedurende de verbouwing is het de bedoeling om gebruik te maken van o.a. een leegstaand schoolgebouw aan de Stiemensweg.

Onderwijsvisie

Er waren ook twijfels over de onderwijsvisie. Laat helder zijn dat het gezag van de lokale overheid rondom het onderwijs met name gericht is op huisvesting. Er ligt bij de gemeenteraad geen zeggenschap over de onderwijsvisie. Uiteraard hebben wij begrip als ouders vraagtekens hebben bij het samenvoegen van diverse onderwijsvormen. Hier zijn echter ouders en leerkrachten zelf aan zet om via hun scholen de eigen identiteit te koesteren.

Buitenspeelruimte

Een aandachtspunt dat onlangs opnieuw werd aangehaald door ouders is de buitenspeelruimte. Als we kijken naar de ruimte die er op dit moment rondom bijvoorbeeld de Maria Goretti beschikbaar is voor de kinderen dan snappen wij de wens naar een grote buitenspeelruimte. In de eerdere plannen zou worden vastgehouden aan landelijke normcijfers voor aantallen vierkante meters per kind. Wat ons betreft onbegrijpelijk. Vandaar dat op ons initiatief afgelopen maandag met steun van alle partijen is besloten dat het College in de uiteindelijke bouwplannen deze norm moet loslaten en een ruimere buitenspeelplaats moet realiseren die ook na schooluur toegankelijk is voor kinderen.

Tot slot...

Tot slot een ander belangrijk argument voor ons besluit: afgelopen voorjaar heb ik namens de VVD Gennep het coalitieakkoord mogen tekenen met CDA en SP. Uiteraard zijn op lokaal niveau de politieke verschillen tussen onze drie partijen minder extreem dan op landelijk niveau. Toch blijft een akkoord tussen liberalen, christendemocraten en socialisten een document waarin eenieder soms water bij de wijn moet doen. Wij hebben veel mooie punten uit ons verkiezingsprogramma kunnen scoren in het coalitieakkoord, maar moesten in ruil daarvoor wel steun bieden aan de realisatie van een kindcentrum. Met elkaar compromissen sluiten en je vervolgens 4 jaar lang committeren aan dit akkoord, dat is hoe de politiek nu eenmaal werkt. Voor ons desondanks geen makkelijk besluit afgelopen maandag, maar uiteindelijk houden wij onze rug recht: afspraak is afspraak!

Nu is het zaak om voortvarend aan de slag te gaan en in de lopende ontwerpfase naar de inbreng van ouders, kinderen, leerkrachten en omwonenden te luisteren. In 2019 komt het Kind Expertise Centrum opnieuw in de gemeenteraad. Dan zullen we de financiële knoop definitief moeten doorhakken!

Mocht u vragen hebben over onze afweging om in te stemmen met het raadsvoorstel dan kunt u mij altijd mailen via holger.rodoe@vvdgennep.nl.

Holger Rodoe

Raadslid VVD Gennep

Woordvoerder Sociaal Domein, Onderwijs, Sport

VVD trots op wethouder Willem Joosten

VVD VVD CDA Leiderdorp 13-09-2018 09:13

Het politieke seizoen is inmiddels weer in volle gang. Samen met LPL en CDA vormen wij de coalitie en daarmee ook het college.

Willem Joosten met zijn 12 jaar lange raadservaring is onze nieuwe wethouder. En we zijn ontzettend blij met de start die dit college en met name onze Willem heeft gemaakt. Een oplossing voor herinrichting Schildwacht, de aanpak van verkeer & bereikbaarheid en staan voor de Leiderdorpse ondernemers en inwoners. Met een eveneens geheel vernieuwde fractie gaan wij 100% voor het realiseren van het programma. Benieuwd naar inhoud van het coalitieakkoord? Dat kun je nalezen in de bijlage

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.