Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

75 documenten

Open Fractie, maandag 30 november 2020

VVD VVD Bloemendaal 27-11-2020 02:34

Het is niet de ideale manier om een levendig debat te voeren. Meestal is het een uitwisseling van standpunten. Bovendien is het nu veel moeilijker elkaar te ontmoeten en dat maakt het samenwerken er niet makkelijker op. Wel heeft de fractie goede ervaring opgedaan met het online laten meepraten van omwonenden en belangstellingen over onderwerpen die bij hun leven. Daarom nodigen wij u ook van harte uit om deel te nemen aan onze Open Fractie, op maandag 30 november, van 19 uur tot 20 uur. Graag opgeven via Albertine (albertine@lddw.nl) met opgave van onderwerp. U zult dan een link tot de digitale vergadering ontvangen. 

VVD Haarlem bang voor waterbedeffect coronamaatregelen Amsterdam

VVD VVD Haarlem 19-08-2020 00:30

Omdat Amsterdam één van de grootste coronabrandhaarden van Nederland is, komt de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (VrAA) met aanvullende maatregelen op het landelijke coronabeleid, Afhankelijk van de besmettingen en het aantal clusters, bekijken we per dag de situatie,’ zei de voorzitter van de VrAA gisteravond tijdens een persconferentie. Daarbij wordt gezinspeeld op maatregelen die mogelijk van kracht kúnnen worden als het aantal besmettingen blijft stijgen, zoals het weren van dagjesmensen en toeristen en het instellen van een vervroegde sluitingstijd voor alle horeca en het opnieuw beperken van samenkomsten tot maximaal 30 personen. VVD Haarlem is bang voor een ‘waterbedeffect’.

Op het moment dat de VrAA maatregelen neemt die een bezoek of verblijf in de stad Amsterdam onaantrekkelijk of zelfs onmogelijk maken, zullen mensen immers uitwijken naar andere plaatsen waar dan de drukte en de risico’s die de VrAA niet meer heeft toenemen. Fractievoorzitter Wouter Rutten heeft daarom vragen gesteld aan het college. ‘Op het moment dat Amsterdam bijvoorbeeld besluit feesten en partijen van meer dan 30 personen te verbieden, zullen mensen ongetwijfeld uitwijken naar onze regio. Dat is op zich logisch en goed voor onze ondernemers, maar het betekent ook dat bij ons de drukte en de risico’s toenemen die Amsterdam niet meer heeft. De VVD wil daarom vooral weten of Haarlem hier over spreekt met Amsterdam en wat Haarlem gaat doen als Amsterdam inderdaad hele strenge maatregelen neemt’, aldus Rutten. 

Stemverklaring: SGP tegen nieuwe embryowet

SGP SGP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Nederland 30-06-2020 00:00

Stemverklaring wijziging Embryowet, 30-6-2020Diederik van Dijk, SGP-fractie Eerste Kamer

"De SGP is huiverig voor een samenleving waarin pril menselijk leven mag worden gedood om bepaalde aandoeningen te voorkomen en uit te sluiten. Het betreden van dit spoor is als een roltrap; het is steeds moeilijker om te stoppen. Wie bepaalt hoever de selectie aan de poort van het leven mag gaan? Als mensen vergrijpen we ons zomaar aan de macht die is voorbehouden aan onze Schepper. Daarom stemt de SGP tegen dit wetsvoorstel."

Voor de wetswijziging stemden CDA, VVD, Fractie-Otten, Groenlinks, SP, 50PLUS, PvdA, OSF, D66, PVV, PvdD en ChristenUnie. Tegen stemden SGP en FVD.

Prominenten roepen op: zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus

SP SP D66 CDA PvdA VVD ChristenUnie Nederland 22-06-2020 09:20

Het voorstel van de SP en de PvdA om zorgverleners structureel beter te waarderen werd in de Tweede Kamer tot twee keer toe een gelijkspel. Daarom wordt er aanstaande dinsdag 23 juni opnieuw hoofdelijk over gestemd. Coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie blijven vooralsnog het voorstel blokkeren. Verschillende prominenten doen daarom vandaag een oproep  aan de coalitiepartijen: steun de motie van SP en PvdA voor meer structurele waardering van zorgverleners. Van Art Rooijakkers tot Guido Weijers en van Marga Bult tot Kluun doen mee aan de oproep Zij roepen allemaal op tot meer structurele waardering voor zorgverleners, want het mag niet bij alleen een applaus blijven.

Nog 1 stem nodig voor zorgverleners

SP SP D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Dongeradeel 12-06-2020 18:26

Zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. Onze petitie beloondehelden.nl is al bijna 50.000 keer ondertekend. Deze week heeft de Tweede Kamer gestemd over ons voorstel (met de PvdA) om zorgverleners beter te waarderen. Het werd gelijkspel, 75 voor en 75 tegen! VVD, CDA, D66 en ChristenUnie zijn tegen, men wil niet lappen, alleen maar klappen ... ! De oppositie is voor. Waardering voor het geweldige werk in de coronacrisis!

We zijn slechts 1 stem verwijderd van meer waardering voor zorgverleners. Aanstaande dinsdag wordt nog een keer gestemd en elk kamerlid zal zich dan moeten uitspreken. Nu is het moment.

Doe mee, teken hier ook de petitie.

Update 19 juni: Nog steeds maar één extra stem nodig! De patstelling in Den Haag is compleet. Ook deze week werd precies 70-70 gestemd over ons voorstel samen met de Pvda om zorgverleners structureel beter te waarderen. Aanstaande dinsdag zal de Tweede Kamer opnieuw stemmen. We hebben nog maar één stem extra nodig. We voeren de druk op! Dinsdag om 13.00 uur zullen zorgverleners voor de Tweede Kamer een statement maken. Hoe kan jij helpen? Ruim 60 duizend mensen hebben de petitie beloondehelden.nl getekend. Help mee, teken ook!

Open Fractie vergadering VVD Emmen

VVD VVD Emmen 29-02-2020 01:52

Emmen, de VVD Emmen – fractie houdt een open vergadering spreekuur op woensdag 4 maart a.s. in Café Postkantoor in Nieuw Amsterdam. Plaatselijk belang, ondernemers en andere inwoners van Nieuw Amsterdam en Veenoord zijn vanaf 19.30 uur van harte welkom om onder het genot van een kop koffie vragen te stellen, met ons mee te denken en of belangrijke onderwerpen naar voren te brengen. Wij hebben alvast een paar thema’s ter bespreking op een rijtje gezet: - Is de vernieuwing na de renovatie van de “Veurstreek” Nieuw Amsterdam - Veenoord voltooid? - Kan Nieuw Amsterdam – Veenoord een belangrijke passanten haven worden? - Sportpark - Schalm – Bibliotheek - Bodemdaling.

https://emmen.vvd.nl/nieuws/38511/open-fractie-vergadering-vvd-emmen

Bent u geïnteresseerd in de gemeente politiek, wilt u de  belangen voor onze gemeente/dorp met ons delen dan zien we u  graag!

 

Vriendelijke groet,

VVD fractie Emmen

fractie@vvdemmen.nl 

Marcel Meijer, Johan Scheltens, Margaret Smit, Patrick de Jonge,  Arnold Engels,

Johan de Boer,  Anita Scheper

Algemene Beschouwingen 2020

VVD VVD Limburg 07-11-2019 08:17

https://roermond.vvd.nl/nieuws/37169/algemene-beschouwingen-2020

“Kan het beter? Altijd! Daar gaan we voor!

Lees hieronder de inbreng van de VVD-fractie van het 1e termijn

Dit zijn de tien moties van de Roermondse VVD!

VVD VVD Limburg 06-11-2019 02:58

Hieronder vindt u een volledige weergave van de moties die ingediend worden door de VVD-fractie. 

Wilt u weten of deze moties steun krijgen van andere fracties, volg dan zeker de raadsvergadering van donderdag 7 november as.

De vergadering is te volgen via ML5;

of

Klik hier om naar de live uitzending te gaan:

https://channel.royalcast.com/roermond/#!/roermond/20191107_1

Maidenspeech van FVD-senator Paul Cliteur over de staat van de rechtsstaat

Forum voor Democratie Forum voor Democratie D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Nederland 30-10-2019 17:00

FVD mocht als grootste oppositiefractie in de Eerste Kamer op 29 oktober beginnen op de Algemene Politieke beschouwingen. Fractievoorzitter Paul Cliteur heeft toen een betoog gehouden over de democratische rechtsstaat, omdat deze in een versplinterde wereld het enige culturele erfgoed is dat we delen. Uitdagingen voor de rechtsstaat zijn onder andere de drugscriminaliteit die Amsterdam tot een “failed city” maken en het jihadistisch terrorisme dat het kabinet niet onder controle heeft.

Mijnheer de voorzitter,Ik zou vandaag mijn bijdrage aan de Algemene Politieke Beschouwingen, tevens mijn maidenspeech, willen wijden aan de democratische rechtsstaat. Mijn beschouwingen zullen zich dan richten op Justitie en Veiligheid, Immigratie en Asiel, Binnenlandse Zaken en Sociale Zaken. Ik zal eerst vertellen waarom.

Wat wij niet delenMijn eigen partij heet “Forum voor Democratie”. Het zou natuurlijk fijn zijn wanneer u allemaal diep doordrongen zou zijn van de juistheid van de ideologie van mijn partij. Dat u allemaal zou weten dat de wereld bestaat uit ongeveer 200 soevereine natiestaten. En dat die natiestaat grenzen nodig heeft. De natiestaat als kwetsbaar vaasje.

Maar ik weet natuurlijk dat ik mijn eigen ideologie niet als gedeeld kan veronderstellen.

In die situatie zitten trouwens alle sprekers vandaag.

Mijn vrienden van de CDA-fractie moeten leven met het feit dat we niet allemaal cultuurchristenen zijn.

Mijn vrienden de VVD moeten leven met het feit dat onze collega’s van de SP of PvdA het liberalisme de verkeerde keuze zullen vinden.

Mijn vrienden van de PVV moeten leven met het feit dat vele collega’s van D66 niet zullen begrijpen waarom je de islam op een hele andere manier zou moeten bekijken dan het christendom, jodendom, boeddhisme of hindoeïsme.

En mijn vrienden van de Partij voor de Dieren moeten constateren dat van diervriendelijkheid tijdens onze debatten weinig overblijft in het restaurant.

Dit is de tragiek van het moderne leven. De tragiek van de diversiteit. 

Wat wij delenMaar er is ook gemeenschappelijkheid en dat brengt mij bij het eigenlijke onderwerp van mijn beschouwingen. Hier begint het goede nieuws, mijnheer de voorzitter, want bij het bestuderen van de begrotingsstukken en de Troonrede viel mij op dat telkens een beroep wordt gedaan op een gedeeld erfgoed dat door niemand ter discussie wordt gesteld. Ik heb geconstateerd dat in al die stukken voortdurend wordt gesproken over – en daar komt het – de “democratische rechtsstaat”. En dat is dus best hoopvol. We hebben ook een gedeeld huis. Het huis van de rechtsstaat.

Over die rechtsstaat zou ik wat Algemeen Politieke Vragen aan u willen voorleggen.

Het verschil tussen een staat en een rechtsstaatDan is de eerste stap die we moeten maken, denk ik, dat een rechtsstaat een staat is. Een staat is een organisatie die als doel heeft het vreedzaam samenleven van een groep van mensen (“de bevolking”) op het grondgebied van die staat. En dat kan alleen als die staat macht en gezag kan uitoefenen op dat grondgebied. Kan de staat dat niet, dan is die staat geen “staat”.

Nu de rechtsstaat. Een rechtsstaat is een staat die heeft besloten zijn eigen macht te laten beperken door het recht.

De rechtsstaat is dus zelfbeperking: een rechtsstaat acht zich aan zijn eigen wetten gebonden. De staat is beperking van ieder ander die de pretentie heeft macht te kunnen uitoefenen op het grondgebied. 

Forum van Democratie is van mening dat de komende jaren een aantal uitdagingen op ons afkomt en die kan je verdelen in:

Uitdagingen voor de staatUitdagingen voor de rechtsstaat

Ik begin met de staat.

De criminele uitdaging voor de staatEr is in de politiek al veel aandacht geweest voor het rapport De achterkant van Amsterdam: een verkenning van drugsgerelateerde criminaliteit (Tops en Tromp). Als je dat rapport gelezen hebt dan kan je toch eigenlijk niet tot een andere conclusie komen dan dat Amsterdam een soort failed state is? Of misschien moeten we zeggen failed city?

Ik heb de indruk dat de bevindingen van dat rapport pas na de moord op advocaat Wiersum echt zijn ingedaald. Van wie is de stad nu eigenlijk? En het is verdraaid moeilijk daarop te antwoorden: van de Amsterdamse wetsgetrouwe burgers.

“De drugsgerelateerde criminaliteit heeft in Amsterdam in vergaande mate vrij spel”. Drugstoerisme. Sterke toename van xtc, cocaïne en amfetamine. Liquidaties. Misdaadjournalisten onder politiebewaking. De Telegraaf kwam dit weekend zelfs met het bericht dat de mocromaffia liquidaties uitvoert voor Iran. Ik kom daar nog op terug.

De plannen van de regering ter bestrijding van de georganiseerde criminaliteitOnze fractie heeft kennis genomen van de brief van de minister van Justitie en Veiligheid van 11 juli 2018 waarin een pakket aan maatregelen wordt gepresenteerd ter bestrijding van de georganiseerde aan drugs gerelateerde criminaliteit die de samenleving ondermijnt. Onze fractie steunt de robuuste aanpak van het kabinet. Maar – en hier komt de vraag die ik wil stellen – gaan al die maatregelen, al die nieuwe wetgeving wel helpen?

Mijn partij heeft grote zorgen niet alleen over de criminele uitdaging, maar ook over de gedoogcultuur, het gebrek aan de bereidheid tot handhaving bij de overheidsinstellingen. Burgemeesters die openlijk uitspreken bijvoorbeeld een boerkaverbod niet te gaan handhaven omdat het niet past bij de stad ondermijnen het respect voor de wet in zijn algemeenheid. Wil de premier afstand nemen van die gedoogcultuur?

De culturele factorTops en Tromp formuleren dat heel goed tussen de regels door wanneer zij schrijven – ik citeer nu – “Het Nederlandse drugsprobleem is in de kern dat drugs wettelijk verboden zijn in een cultuur van gedogen en meer dan dat. Dit schept een ideaal klimaat voor zelfverrijking door criminele groeperingen op ongehoord grote schaal” (p. 53).

Als dit waar is, mijnheer de voorzitter (en ik denk dat het waar is), dan hebben we daar de kern: een cultuur van gedogen. We hebben niet een probleem met de mocromaffia, we hebben een probleem met onszelf.

Dat is een cultureel probleem. En dat valt nog niet met al het geld van de wereld op te lossen; niet met 100 miljoen, niet met 1000 miljoen.

Politiechef Erik Akerboom legt de vinger op de zere plek: “Zolang er vraag is, is er aanbod”.

Dat brengt mij op de vraag: moet niet die vraag naar illegale drugs harder worden aangepakt? Hebben niet Tops en Tromp gelijk in hun – naar mijn smaak wat “weggestopte” – echte conclusie dat wettelijke verboden in een cultuur van gedogen niet helpen?

Dit, voorzitter, is een probleem dat een veel bredere strekking heeft dan alleen de drugs-gerelateerde georganiseerde criminaliteit. En het is een probleem waar wij, als Eerste Kamer, mee te maken hebben. Wij controleren de wetten, zogezegd, op “handhaafbaarheid”. Maar we zouden ook moeten constateren dat werkelijk gehandhaafd moet worden.

De terroristische uitdaging voor de staatTot zover de criminele uitdaging voor de staat. Een tweede uitdaging (naast de criminele) die voorligt voor de staat, betreft het jihadistisch terrorisme. Ik gebruik hier met opzet de officiële overheidsterminologie. Het wettelijk kader ter bestrijding hiervan is voorhanden. Maar functioneert het ook? Hebben we succes?

Het Jaarverslag van de AIVD over 2018 constateert “een toename van incidenten met een jihadistische, terroristische of radicaalislamitische achtergrond.”

De AIVD  verwijst dan naar Jawed S., de 20-jarige Afghaanse asielzoeker, die via Duitsland (denk aan onze open grenzen!) ons land binnenkwam en op 31 december 2018 twee Amerikaanse toeristen neerstak op het Amsterdamse Centraal Station. Naar eigen zeggen, uit wraak omdat Geert Wilders een cartoonwedstrijd wilde organiseren in de Tweede Kamer. Precies vandaag staat nog een andere Pakistaanse verdachte terecht vanwege bedreigingen richting Wilders voor die cartoons.

    Dat brengt mij op de volgende vragen.

Vindt de minister-president dat we door het opengrenzen beleid van de EU nu weerbaarder of kwetsbaarder geworden voor terroristische aanvallen? Wij denken kwetsbaarder. Graag zijn visie.Is de premier het met mij eens dat door de doorwerking van het Marrakesh immigratiepact Nederland kwetsbaarder zal worden voor mensen als Jawed S. en Junaid I.?Is de premier het ook met mij eens dat door de onzekere situatie in Syrië de gerechtvaardigde vrees bestaat van een uitbraak van ISIS-terroristen?Is de premier het met ons eens dat deze IS-terroristen ongeveer zo’n zelfde wereldbeschouwing hebben als Jawed S. en de Pakistaan Junaid I. die vandaag terecht staat?Is de premier het verder met mij eens dat we de afgelopen twintig jaar (van elf september 2001 tot aan 2019) geen significante vooruitgang hebben geboekt bij het beteugelen van het jihadistisch terrorisme?Vindt de premier ook dat landen als Pakistan waar openlijk de Nederlandse vlag wordt verbrand en waar bedreigingen tegenover de leider van de oppositie in de Tweede Kamer schering en inslag zijn niet op zijn minst ter verantwoording moeten worden geroepen? Waarom is dat nog niet gebeurd? Of hebben we iets gemist op het terrein van de stille diplomatie?Voor het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen en Sociale Zaken lijkt toch ook van belang dat hier een taak ligt voor het Nederlandse onderwijs? Is niet elke uitreizende Syrië-ganger een wandelend bewijs van het falen van ons integratiebeleid? Van ons falende schoolsysteem in de overdracht van democratische waarden? We worden in Amsterdam geconfronteerd met het Cornelius Haga-Lyceum. NRC Handelsblad en Nieuwsuur berichten over Salafistische scholen (“50 onderwijsplekken die salafistisch zijn of er sterk door worden beïnvloed”) waar kinderen wordt geleerd zich af te keren van Nederland (NRC Handelsblad, 10 september 2019).  Die kinderen “krijgen te horen dat mensen met een ander geloof of levensovertuiging de doodstraf verdienen”. Stel je voor! Waarom worden de artikelen 137c en d Sr. (aanzetten tot haat en geweld) hier niet ingezet? Hier hebben we nu eens echte voorbeelden van aanzetten tot haat, discriminatie en geweld op grond van het geloof, of niet-geloof, van een andere groep?Het optreden van de Hofstadgroep uit 2004 is alweer 15 jaar geleden. Maar moeten we niet erkennen dat we te maken hebben met een niet opgelost probleem? Is de premier dat met mij eens? Is de premier het met mij eens dat wanneer de AIVD in 2018 constateert dat de “jihadistische dreiging in West-Europa nog steeds aanwezig is.” (cursivering toegevoegd) het beter zou zijn te zeggen dat in de twintig jaar die sinds 9/11 2001 verstreken zijn de Nederlandse overheid helemaal niet geslaagd is in het onder controle krijgen van deze problematiek? En dat de situatie nu, mede door de internationale migratiebewegingen en het oorlogsgeweld, erger is dan ooit? Dit weekend kwam De Telegraaf met een bericht dat de voortvluchtige crimineel Ridouan Taghi in bescherming zou zijn genomen door Iran. Taghi zou ook Iran hebben geholpen met liquidaties in Europa, ook in Nederland. Zo vloeit de mocromaffia dus over in jihadistisch terrorisme. Zou de regering geen sancties moeten aankondigen tegen de Iraanse staat?

Voorzitter, tot zover heb ik het gehad over de staat, over de monopolistische organisatie van de dwang op het grondgebied van de staat. Een staat die hier faalt, faalt in haar kerntaak.

Is de premier met mij eens dat uit deze voorbeelden blijkt dat we de greep op de staat aan het verliezen zijn?

Daarbij wil ik het laten voor wat betreft de staat. In de Tweede Termijn hoop ik wat vragen te stellen over de rechtsstaat.

De criminele en de terroristische uitdaging voor de rechtsstaatTerroristen en criminelen vormen een uitdaging voor de staat, hebben we vastgesteld, maar ook voor de rechtsstaat.

De moord op de advocaat Derk Wiersum bijvoorbeeld, is ook een uitdaging voor de rechtsstaat. Waarom? Omdat rechtsbijstand door een advocaat essentieel is voor de zelfbeperking van de staat. Wanneer advocaten niet meer bereid, of in staat, zijn kroongetuigen te verdedigen dan verliest de staat vanzelf haar rechtsstatelijke karakter.

Dat mag nooit gebeuren, zeggen we dan in koor. Maar wie raadt zijn eigen dochter of eigen zoon aan deze advocatenklus op zich te nemen als de staat zelf niet bij machte blijkt de criminele uitdaging te weerstaan?

De aanslag van Jawed S. in het Amsterdamse Centraal Station was, net als de moord op Wiersum, óók een aanval op de rechtsstaat.

Waarom? Omdat geweldplegers als S. erin geslaagd zijn zelfs de best beveiligde Nederlander, te weten de heer Wilders, te doen afzien van het organiseren van zijn protestmanifestatie ter verdediging van die vrijheid van kritiek. Mijn vraag: is dat niet vergelijkbaar met de situatie dat geen enkele advocaat meer bereid zou zijn voor een kroongetuige op treden? En zou dit ons, als Eerste Kamer, als hoedster van de rechtsstaat (of vindt u mij nu te theatraal?), niet te denken moeten geven?

We falen niet alleenNu falen we niet alleen. We falen Europees. Misschien wel mondiaal. Denemarken, Frankrijk of de Verenigde Staten van Amerika – ze hebben allemaal geprobeerd het probleem van de aanslag op de vrijheid van expressie door het jihadistisch terrorisme op te lossen. In al deze landen zijn cartoonwedstrijden gehouden (of cartoons gepubliceerd) en overal zijn die afgeblazen omdat de staat niet meer bij machte was de betrokken activisten te beschermen. Maar we moeten ook onder ogen zien, denk ik, dat daarmee artikel 7 van de Nederlandse Grondwet (vrijheid van drukpers) en artikel 10 van het EVRM (vrijheid van expressie) tot een dode letter dreigen te worden. Althans, wel op de punten waarop jihadistische martelaren bereid zijn op te treden. Zij zijn bereid te sterven voor de afschaffing van art. 7 Gw in Nederland. Wij niet voor het behoud daarvan.

Weerbare rechtsstaatIs de premier het met mij eens dat we niet alleen een weerbare staat nodig hebben, maar ook een weerbare rechtsstaat? En als hij dat met mij eens zou zijn (wat ik verwacht), kunnen we dan ook gemeenschappelijke grond vinden ten aanzien van de interpretatie van dat concept “weerbare rechtsstaat”? Laat ik een paar suggesties doen.

Is de premier het met mij eens dat de vrijheid van expressie onder druk staat en de overheid meer in het werk zal moeten stellen om die te verdedigen. De staat dient niet alleen het fysieke territorium van de staat te verdedigen, maar ook het geestelijke erfgoed van een democratie. Daartoe behoort zonder twijfel de vrijheid van expressie.Is de premier het met ons eens dat bij een dergelijke benadering niet goed past dat iemand die de gramschap van jihadistische terroristen over zich heeft afgeroepen ook nog eens door het Openbaar Ministerie wordt vervolgd? Waarom is dat dan gebeurd in de zaak Wilders? Hangt een dergelijk lot ook andere politici boven het hoofd? En waarom is het stiekem gebeurd? De voormalige minister van Justitie beweert dat hij zich niet met de zaak heeft bemoeid, maar dat hebben de ambtenaren van Justitie wel gedaan. Het is hoogst ongemakkelijk dat daarmee op zijn minst de schijn is gewekt van een politiek proces, iets dat in een democratische rechtsstaat niet behoort plaats te vinden.Deelt de premier ook de stelling dat het ironisch is dat bij die aanslag op de vrijheid van expressie nog een nieuwe aanslag gevolgd is door de Europese Commissie die online platforms tot zelfcensuur probeert te bewegen? De Nederlandse regering, in het bijzonder de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, heeft zich aan een implementatie van die plannen gezet in de bestrijding van “desinformatie” of “nepnieuws”. Nu hebben we net voor het reces de informatie gekregen dat onderzoek in opdracht van het ministerie van Biza heeft uitgewezen dat geen buitenlandse desinformatie of nep-actiegroepen zijn gevonden die hebben geprobeerd de Statenververkiezingen of de Europese parlementsverkiezingen van 2019 te beïnvloeden. Dat was wel de verwachting. Moeten we dan niet constateren dat die hele actie rond dat nepnieuws berust op een verkeerde inschatting? Is niet aan het vigerend beleid daarmee de grondslag ontvallen? Inmiddels is die actie tegen desinformatie omgedoopt tot een actie vóór “transparantie”. Maar kan de minister-president uitleggen wat hij daarover verstaat? ThePostonline, De Dagelijkse Standaard en GeenStijl zijn tegen linkse partijen. En daar zijn ze verdraaid transparant in. En de Correspondent en Joop.nl zijn tegen rechtse partijen. Daar zijn ze ook verdraaid transparant in. In die “clash of opinions” moet de regering en ook Brussel toch geen partij kiezen? GeenStijl betitelde onlangs het vooruitzicht van een kabinet Rutte IV als “horror”. Ik mag toch hopen dat de premier daar niet zenuwachtig van wordt. En we hebben toch niet een heel leger aan Brusselse bureaucraten en “fact checkers” nodig om vast te stellen dat het hier om een mening gaat waar ieder zo het zijne van mag denken? In een tijd van toenemende dreiging voor die vrijheid van expressie ervaren wij het als ironisch dat naast het Openbaar Ministerie ook nog eens de Europese Commissie zich opwerpt met pleidooien voor zelfcensuur. In dit geval van de online media. De grens tussen desinformatie en onwelgevallige informatie is flinterdun. Zou de staat en de regering niet juist de vrije uitwisseling van gedachten moeten waarborgen in plaats van bedrijven onder druk zetten beperkende maatregelen te nemen?

Ik zou het bijzonder waarderen, mijnheer de voorzitter, wanneer de premier ook op deze vragen over het functioneren van de Nederlandse rechtsstaat nog zijn licht kon laten schijnen.

Geweld in Noordoost-Syrië door Turkse militaire actie moet stoppen!

VVD VVD Malik Azmani 14-10-2019 10:42

Zojuist heb ik een brief naar Eurocommissaris Federica Mogherini gestuurd, waarin ik haar oproep om het geweld in noordoost-Syrië te stoppen. De Turkse militaire operatie werkt totaal ontwrichtend, met honderden slachtoffers en honderduizend mensen op de vlucht. Zie ook de ontsnapping van honderden IS'ers!! De brief is in een mum van tijd gesteund door 225 (!!) Europarlementariërs en is een blijk van zeer brede steun. De actiepunten:1. Open in EU verband e...en dialoog met de Turkse overheid en zoek naar oplossingen. Spreek hen tegelijkertijd aan op de verantwoordelijkheid om IS'ers achter slot en grendel te houden.2. Stel gezamenlijk militaire en gerichte sancties in.3. Geen EU-geld naar Turkije dat deze militaire operatie ondersteunt.

Dit is het moment waarop de EU moet acteren: voor de mensen daar en voor onze veiligheid!

Hieronder de eerste pagina van de brief:

Brussels, 13 October 2019

 

 

 

To the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy

 

 

Dear High Representative Mogherini,

 

Last Tuesday, the Turkish armed forces started a military operation into SDF controlled areas in northeast Syria. This has already resulted in numerous casualties and tens of thousands of citizens fleeing their homes, adding extra pressure to the already fragile situation in the area. Furthermore, this military operation could have serious consequences on the (geo)political, humanitarian and military situation and could in turn further destabilise the region.

 

This development is diverting and nullifying the efforts shown by the Global Coalition to defeat ISIS, in which SDF forces currently still play a vital role in providing security against still active ISIS components. Furthermore, the detainment of ISIS-fighters in Kurdish controlled camps is now at risk with numerous SDF forces being called to the border. This will increase the risk of a resurgence of ISIS, which must be prevented at all times and is a key priority to the security of the region and the EU.

 

We therefore call on to you to convey the EU-declaration of Wednesday 9 October 2019 to the Turkish authorities and to lay the foundation for a strong and comprehensive EU response to this crisis. Furthermore, we ask you to initiate a dialogue with the Turkish authorities aimed towards finding a sustainable solution to this crisis. Further escalation of the situation is undesirable and all efforts have to be aimed at ceasing military hostilities and de-escalating the situation.

 

It is our view that the Foreign Affairs Council should consider an EU wide arms export ban to Turkey. We also encourage you and the Foreign Affairs Council to remind the Turkish officials, in charge of this operation, of the EU’s possibility to impose targeted sanctions and visa bans on those responsible for human rights abuses.

 

In addition, we call for increased vigilance in ensuring that no EU funds are used to finance the on-going military operation or to facilitate any forced returns of Syrian refugees to the so called 'safe zone'.

 

 

Yours sincerely,

 

1

Malik Azmani

Renew Europe

2

Hilde Vautmans

Renew Europe

3

Jan Huitema

Renew Europe

4

Caroline Nagtegaal

Renew Europe

5

Liesje Schreinemacher

Renew Europe

6

Jan-Christoph Oetjen

Renew Europe

7

Irina Von Wiese

Renew Europe

8

Sheila Ritchie

Renew Europe

9

Katalin Cseh

Renew Europe

10

Demetris Papadakis

S&D

11

Nils Torvalds

Renew Europe

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.