Nieuws van PvdA over D66 inzichtelijk

9 documenten

Arnhem blijft trolleystad!

PvdA PvdA D66 Arnhem 29-11-2019 14:50

Afgelopen woensdag 27 november hebben we het Arnhemse Plan van Eisen voor de OV-concessie 2023-2033 besproken in de raad. Als fractie zijn wij blij met het door het college geschreven voorstel en gevolgde proces. Voor ons als PvdA is bereikbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer heel belangrijk. Daarom zijn we ook blij dat het college dit, net als het behoud van de trolley als eis heeft opgenomen.

De huidige OV-concessie (regels en eisen voor de vervoerder) loopt eind 2022 af. Dat betekent dat deze opnieuw aanbesteed moet worden. Waar dit in het verleden gebeurde door de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, gaat dat deze keer gebeuren door de provincie. De provincie gaat hiervoor een Programma van Eisen opstellen. Als Arnhemse raad vonden wij dit echter zo belangrijk voor de stad dat wij het college door middel van een motie gevraagd hebben een Arnhems Programma van Eisen op te stellen.

In dit Programma van Eisen staan dingen beschreven zoals de toegankelijkheid van het OV, de bereikbaarheid, duurzaamheid en betaalbaarheid. Allemaal onderwerpen die we als PvdA natuurlijk heel belangrijk vinden. Daarom zijn we ook blij dat hier veel aandacht voor is in deze concessie.

Als PvdA hebben we hier bovenop nog aandacht gevraagd voor een aantal zaken. Zo hebben we samen met Denk/Verenigd Arnhem een amendement ingediend dat vraagt om een goed WiFi-netwerk en oplaadpunten in alle bussen en hebben we moties ondersteund van D66 om te voorkomen dat er buslijnen die niet vaak gebruikt worden verdwijnen, of dat op deze routes een duurder alternatief wordt ingezet. Tenslotte hebben wij via een unaniem aangenomen motie zelf nog aandacht gevraagd voor de trolley 2.0. Wij willen namelijk niet dat deze verdwijnt!

Ten slotte ben ik persoonlijk erg blij met de toezegging van de wethouder dat er aandacht komt voor de ‘studentenlijnen’, lijn 1 en 5. Deze zitten nu ‘s ochtends al overvol en dit gaat in de toekomst, wanneer de nieuwe locatie van ROC Rijn IJssel aan de Velperweg opengaat, nog erger worden. Deze lijnen worden in elk geval toegevoegd aan de HOV-structuur, wat betekent dat ze in de spits straks zes keer per uur zullen rijden. Daarnaast worden door de ambtenaren, in samenwerking met de provincie, nu twee opties onderzocht. Er wordt gekeken of op deze routes een dubbel geschaarde trolley ingezet kan worden en of er voldoende draagvlak is voor een losse studentenlijn. In dat laatste geval gaat het dan met name over financieel draagvlak, aangezien de meeste studenten “gratis” reizen met hun studentenreisproduct.

Kortom, wij zijn erg blij met de dit Programma van Eisen, en gaan er nu, samen met de Statenfractie, alles aan doen om ervoor te zorgen dat het Arnhemse programma daadwerkelijk in de concessie terecht komt.

Foto: Louis Espéret

Het bericht Arnhem blijft trolleystad! verscheen eerst op PvdA Arnhem.

Hoe kom ik zo snel mogelijk op de Zeeweg?

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Bloemendaal 11-07-2019 15:59

Stel, je woont in Amsterdam en je hebt zin in een dagje strand. Nee, niet in een simpele zandbak aan zee, het moet wel een terdege aangekleed strand zijn.  Met daarbij dus alle geneugten die horen bij het  leven van de hedendaagse stedeling. Even googlen op de zoektermen “Amsterdam” en ”strand”, en tot je plezierige verbijstering verschijnen de woorden “Amsterdam Beach” op je scherm. Wervende plaatjes van een lang strand en mondaine, goed gevulde strandtenten flitsen voor je ogen voorbij.  Kortom: je kunt niet wachten tot je het hele gezin in de auto hebt gestopt en je op je tomtom of met je google maps vanuit de etagewoning in hartje De Pijp op weg bent. Het is dan ook een fikse tegenvaller om mee te maken dat je eerst door Haarlem wordt geperst en – als je dat eenmaal ondergaan hebt – nog een keer door iets wat Overveen blijkt te heten. De maat is helemaal vol voor je als je jezelf in een file dient te plaatsen, traag en stapsgewijs op weg naar het wenkende strandparadijs.

Goed, de dag aan zee bevalt prima. En de strandtenten voor op gezette tijden een vloeibare versnapering worden hogelijk gewaardeerd. Maar bij de terugkeer naar je eigen habitat krijg je natuurlijk de al doorstane ellende in omgekeerde volgorde voor je kiezen. Daar moet wat op te vinden zijn, vind je. Hoe dingen lopen is soms een raadsel en niet altijd meer naspeurbaar. Maar ons voorbeeld van een Amsterdammer vindt uiteindelijk de weg naar de politiek. Niet geheel toevallig zijn net de strandgemeenten Zandvoort en Bloemendaal met Heemstede en Haarlem bezig een mobiliteitsregio op te zetten.  En omdat iedere gemeente elk jaar een bedrag in de pot lapt moet daar op een gegeven moment iets tegenover komen te staan. De Haarlemse delegatie heeft vernomen van de wens om zo snel mogelijk vanaf de grote aanvoerroutes het strand te bereiken. Tussen de oogharen wordt de kaart bekeken, en gezien dat dat er wel iets aan te doen is. Mits  daarbij voortvarend te werk wordt gegaan. Dus het Rottepolderplein moet op de schop om er voor te zorgen dat je van daaruit vlotjes op de westelijke randweg komt. Dat is één. Maar daarna is er nog een uitdaging, namelijk door zo min mogelijk bebouwing uiteindelijk op de Zeeweg uit komen.

Een beetje bestuurder recht dan zijn rug, duwt zijn borst vooruit en laat vergezichten toe in zijn brein. Gedachten aan een tunnel doemen op, misschien een verdiepte bak tussen wuivende palmbomen, of anders een Italiaanse boogbrug… Is me dát even genieten!

Enfin, hoe loopt het naderhand verder. De Haarlemse raad wordt eindelijk wakker en spreekt tegen zijn bestuurders  uit dat – hóe dan ook – een weg door het westelijk tuingebied er niet gaat komen. No way, wordt er voor de grap (goede vondst!) boven de motie gezet, die met een fikse meerderheid wordt aangenomen. Hoe het dan anders moet?  Niet ons probleem, moeten de Haarlemmers hebben gedacht. 

Dus blijft er dan nog een laatste mogelijkheid over. Bij de behandeling van jaarrekening en jaarverslag van de gemeenschappelijke regeling Bereikbaarheid zien we staan dat een nieuwe wegverbinding door het Dompvloedslaangebied nog serieus op de wensenlijst staat van de gezamenlijke gemeenten. En dat terwijl – we leven anno 2019 – innovaties binnen het openbaar vervoer zich nog niet eens in de fase van overwegingen bevinden van het samenwerkingsverband.

Hoog tijd dat dit in de mobiliteitsregio wordt opgepakt, hoog tijd ook dat dit naar een hoger niveau van samenwerking wordt getild. Dan heb ik het over de Metropoolregio Amsterdam waaraan ook de gemeenten in Zuid-Kennemerland deelnemen. Uit dit grote samenwerkingsverband is per slot van rekening nog niet zo heel lang geleden de term “Amsterdam Beach” geboren. 

Bij de motie die we vervolgens hierover indienen in de raad van 4 juli staken de stemmen.  De politieke conclusie is helder.  Van VVD,  D66 en VDB mag het Dompvloedslaangebied gerust op de schop. CDA, GroenLinks en Hart voor Bloemendaal steunen de motie. Eindstand:  9 – 9.

 In de raad van september hebben de tegenstemmers nog een kans. Maar dan moet het gezond verstand natuurlijk wél zijn ingedaald…

Henk Schell

Het bericht Hoe kom ik zo snel mogelijk op de Zeeweg? verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

OV Hoeksche Waard veilig gesteld door amendement Prov. Staten PvdA, D66 en CU/SGP

PvdA PvdA SGP D66 Oud-Beijerland 04-07-2019 12:30

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/ov-hoeksche-waard-veilig-gesteld-door-amendement-provinciale-staten/

Op maandagochtend 1 juli ontvingen de leden van Provinciale Staten Zuid-Holland van gedeputeerde Floor Vermeulen een brief waarin werd aangegeven dat een aantal zogenaamde ‘buiten de concessie om ingekochte ritten’,  met spoed weer voor het jaar 2020 ingekocht zouden moeten worden. Dit om CONNEXXION in de gelegenheid te stellen tijdig de nieuwe dienstregeling vast te stellen.

Tijdens de behandeling van de kadernota tijdens de Statenvergadering van van 3 juli werd er door PvdA, D66 en CU/SGP het volgende amendement ingediend.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/ov-hoeksche-waard-veilig-gesteld-door-amendement-provinciale-staten/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/ov-hoeksche-waard-veilig-gesteld-door-amendement-provinciale-staten/

Na een debat hierover met Gedeputeerde Vermeulen besloten de indieners na een schorsing van de vergadering het amendement zodanig aan te passen dat het gevraagde budget van €525.000,- slechts voor het jaar 2020 werd gevraagd en niet jaarlijks tot het einde van de OV-concessie. Dat betekent dat Provinciale Staten tot die tijd jaarlijks een dergelijk besluit voor de betreffende lijnen moet gaan nemen.

Het amendement werd met uitzondering van Forum voor Democratie door alle partijen aangenomen.

De brief van Gedeputeerde Vermeulen treft u hieronder aan:

Brief van Gedeputeerde Vermeulen Resultaten Amendement 529 knelpunten Openbaar Vervoer 2019

 

Het bericht OV Hoeksche Waard veilig gesteld door amendement Prov. Staten PvdA, D66 en CU/SGP verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

“Als Uber zich niet aanpast, gaan we hoe dan ook ingrijpen”

PvdA PvdA D66 Amsterdam 01-02-2019 09:53

Onze PvdA-wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit Sharon Dijksma was vorige week aanwezig bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos om daar met bedrijven, onderzoekers en wetenschappers te praten over de wereldwijde toekomst van mobiliteit. Ook sprak ze daar Uber-CEO Koshrowshahi aan over de problemen die in de stad ontstaan door deze taxi-app. De redactie van de PvdA Amsterdam blikte met Dijksma terug op deze waardevolle trip.

Sharon Dijksma, vorige week was u aanwezig bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. U sprak onder andere met Uber-CEO Koshrowshahi. Wat heeft u hem precies gezegd? “Dat de licence to operate van Uber gigantisch onder druk staat in Amsterdam. Dat het zo niet langer kan en dat er iets moet veranderen. Kijk, ik heb als wethouder niet de middelen in de kast om Uber te verbieden, zoals mensen vaak aan mij voorstellen. We hebben een Europese richtlijn dat vrij verkeer van diensten mogelijk maakt, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat in onze stad mensen zich aan regels moeten houden en dat dat – al dan niet met kleine stapjes – afgedwongen gaat worden. Als Uber zich niet aanpast, krijgen ze de gemeente Amsterdam vol tegenover zich, en dan gaan we hoe dan ook ingrijpen.”

U heeft al vaker gezegd: Uber moet bij zichzelf te rade gaan en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Wat moeten zij in uw ogen veranderen? “Het gaat niet alleen maar om de leeftijd van de chauffeurs en de vraag hoelang die chauffeurs achter elkaar voor die app kunnen rijden. Ik heb in Davos bij de Uber-CEO Koshrowshahi ook het verdienmodel op tafel gelegd. Als je als Uber ervoor zorgt dat chauffeurs heel weinig aan een ritje verdienen, dan lok je misschien ook wel roekeloos rijgedrag uit. En nu weten we gewoon niet wat mensen verdienen, ook al hebben we een vermoeden. Ik vind dat Uber dat openbaar moet maken. Pas dan kunnen we kijken of dat voldoet aan het wettelijk minimumloon. Dat zijn hele moeilijke discussies, maar ze moeten gevoerd worden. Inhoudelijk én scherp.”

“Als je als Uber ervoor zorgt dat chauffeurs heel weinig aan een ritje verdienen, dan lok je misschien ook wel roekeloos rijgedrag uit.”

Hoe reageerde Uber-CEO Koshrowshahi op uw pleidooi? Toonde hij bijvoorbeeld begrip? “Uiteindelijk wel. Kijk, het is voor hen natuurlijk ook lastig. Ze hebben jarenlang in een soort van ontkennings-fase gezeten. Het goede aan mijn gesprek met hem was dat hij dat ook gewoon toegaf dat ze dat fout hebben gedaan. Dat vind ik belangrijk, want verandering begint bij erkenning van het probleem. Het tweede is dat we ook hebben vastgesteld dat er vanuit hen meer stappen gezet moeten worden. De verhoging van de minimumleeftijd voor chauffeurs naar 21 jaar die zij recent aankondigden is wat mij betreft de eerste stap en zeker niet de laatste. De komende maanden gaan we door met het voeren van gesprekken op hoog niveau. Over meer veiligheid, goed werk en het creëren van een gelijk speelveld op de taximarkt tussen de reguliere taxi’s en Uber-taxi’s. Vooral voor dat laatste heb ik natuurlijk ook de staatssecretaris in Den Haag nodig.”

Volgende week gaat u naar staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) toe. Wat wordt uw belangrijkste boodschap aan haar? “Geef ons als stad de ruimte om regels te kunnen stellen aan de belmarkt, waar de taxi-app Uber onder valt. En haal daarmee het onderscheid weg tussen taxi’s op de opstapmarkt – die wij op dit moment als stad wel kunnen handhaven – en de Uber-taxi’s op de belmarkt.”

U was natuurlijk niet speciaal in Davos om de CEO van Uber te spreken. In welke hoedanigheid had u de eer om bij dit World Economic Forum aanwezig te zijn?   “Het is eigenlijk ongebruikelijk voor wethouders, zelfs van een grote stad als Amsterdam, om daar uitgenodigd te worden. Maar ik ben een tijd geleden benaderd door het World Economic Forum om één van de voorzitters te zijn van hun Global Future Council – zoals dat chique heet – op het gebied van mobiliteit. Dit is een soort denktank met bedrijven, onderzoekers en wetenschappers van over de hele wereld die een achtergrond hebben in de mobiliteit. In deze denktank wordt gepraat over vragen als: hoe gaan mobiliteitssystemen er in de toekomst uitzien? Wat doen we met verduurzamen? Hoe gaan we verder met het delen van auto’s, de veiligheid daarvan, enzovoort. Ik ben gevraagd om met deze denktank aan de slag te gaan om over de wereldwijde toekomst van mobiliteit na te denken.”

Hoe belangrijk is het voor de stad Amsterdam dat u daar in deze hoedanigheid aanwezig was? “Heel erg belangrijk. Het is voor Amsterdam een enorme kans. We zijn als stad al heel ver als het gaat om delen van auto’s en elektrisch rijden. We hebben bijvoorbeeld de grootste ‘laadpalen-dichtheid’ ter wereld. Wij willen daar leidend in blijven. Dus voor ons is het belangrijk om nieuwe ideeën op te doen, daar met onderzoekers en bedrijven over in gesprek te gaan en zaken te doen. Voor ons zitten er namelijk ook een paar lastige knopen in dit verduurzamings-vraagstuk, zoals: hoe zorgen we er voor dat als iedereen elektrisch gaat rijden, we voldoende capaciteit behouden om alle huizen te verwarmen? Oftewel: hoe ziet een smart-city er op het gebied van mobiliteit in de toekomst uit? Die vraag proberen we in deze denktank te beantwoorden.”

“We zijn als stad al heel ver als het gaat om delen van auto’s en elektrisch rijden. We hebben bijvoorbeeld de grootste ‘laadpalen-dichtheid’ ter wereld.”

U bent dus met ontzettend veel informatie en inspiratie teruggekomen waarmee u de komende tijd aan de slag gaat. Tot slot, hoe bevalt het als wethouder in Amsterdam? “Ja, ik vind het erg leuk. Ook omdat je met de fysieke portefeuille die ik heb, je dingen kunt doen waarmee je de stad echt ziet veranderen. De dossiers die ik heb zijn net zo groots en meeslepend als die ik in mijn vorige functies gewend was, maar de uitvoering daarvan zit heel dicht op het dagelijks leven van mensen. Als je door de stad fietst, zie je gewoon de verandering ontstaan. Je zit er veel dichter bovenop en daardoor wordt het heel concreet. Dat vind ik erg leuk.”

Het bericht “Als Uber zich niet aanpast, gaan we hoe dan ook ingrijpen” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Zeker zijn – van een fijne buurt. Ook in Swalmen!

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Roermond 15-11-2018 15:27

Al in februari van dit jaar, organiseerde ik een speeddate tussen inwoners van Swalmen met Eric Geurts, Limburgs gedeputeerde namens de PvdA en verantwoordelijk voor o.a. stedelijke ontwikkeling. Tijdens deze kennismaking spraken we over de teruglopende voorzieningen in het dorp, evenals het tekort aan woningen en de leegstand in het centrum van Swalmen. 

Na de discussie heeft Eric Geurts, namens de provincie Limburg €10.000 toegezegd aan Swalmen om een gezamenlijk plan te realiseren. Niet alleen de Dorpsraad Swalmen, maar ook de gemeente Roermond en het liefst ook een woningbouwcorporatie voeren samen onderzoek uit om inzicht te geven in de behoefte en mogelijkheden van Swalmen. 

Inmiddels is het november en hebben onlangs de algemene beschouwingen plaatsgevonden in de gemeenteraad van Roermond. Tijdens deze vergadering wordt de begroting voor de komende periode vastgesteld. Helaas heb ik, vanuit de PvdA Roermond niet kunnen bijdragen aan de discussie, aangezien de PvdA niet meer vertegenwoordigd is in de raad. In de weken voorafgaand aan de algemene beschouwingen heb ik daarom, samen met Demokraten Swalmen een motie voorbereid. De motie is bedoeld om ook de gemeente Roermond €10.000 te laten bijdragen aan de realisatie. Dit was namelijk een voorwaarde van Eric Geurts. 

Met trots kan ik melden dat de motie vrijwel unaniem gesteund is. Niet alleen door de coalitiepartners GroenLinks, CDA en D66, maar ook door de oppositiepartijen VVD, LVR, DENK en SP. 

Hiermee maken we Swalmen weer leefbaar. Als PvdA zijn we ontzettend blij dat er een volgende stap is gezet. Zo zijn de inwoners van Swalmen zeker van een leefbare omgeving, in 2019, maar ook nog over 20 jaar. 

Het bericht Zeker zijn – van een fijne buurt. Ook in Swalmen! verscheen eerst op PvdA Roermond.

Openbaar vervoer lijkt steeds minder ...

PvdA PvdA D66 Haarlem 09-07-2018 15:48

Openbaar vervoer lijkt steeds minder toegankelijk te worden voor de oudere reiziger. Nico Papineau Salm maakt zich sterk voor betere informatievoorziening voor ouderen. Lees hieronder meer over de vragen die wij met D66 stelden.

Statenfracties PvdA en D66 NH stellen vragen over ontwikkelingen regionaal busvervoer

PvdA PvdA D66 Noord-Holland 09-07-2018 11:35

Op 21 juni jl. verzorgde het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer Noord-Holland (ROCOV) een presentatie aan de Statencommissie Mobiliteit en Financiën. ROCOV is de reizigersadviesraad openbaar vervoer Noord-Holland. Zij hebben een goed beeld van de situatie van het openbaar vervoer en vooral van hoe reizigers dat ervaren en tegen welke problemen zij aanlopen. Naar aanleiding

Het bericht Statenfracties PvdA en D66 NH stellen vragen over ontwikkelingen regionaal busvervoer verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 12 – 16 FEBRUARI 2018

PvdA PvdA D66 CDA VVD ChristenUnie Lansingerland 15-02-2018 22:38

Dit zesde weekverslag in 2018, aflevering 462 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin het campagnenieuws groter is dan het politieke nieuws. Politiek nieuws is het amendement dat onze fractie zal inbrengen in de raadsvergadering van 22 februari. Het betreft het in het gemeentelijke investeringsprogramma opnemen van de fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan. Campagnenieuws is onder meer onze actie van afgelopen maandag bij deze rotonde, de aanwezigheid van Petra bij SheDecides in Rotterdam en de aanstaande PvdA-actie voor een ander tunneltje, dat bij de kruising N209- Hoekeindseweg in Bleiswijk waarover wij samen aan de slag zullen gaan met de provinciale PvdA-fractie. Daarover volgende week meer!

REACTIE COLLEGE OP PVDA VRAGEN VERKEERSOVERLAST OUDELANDSELAAN

Op 23 januari 2018 stelden wij raadsvragen ingediend over verkeersoverlast nu en in de toekomst rond de Oudelandselaan. Op 15 februari kregen wij antwoord. Zie ook: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-22-26-januari-2018/

Vraag 1. Herkent het college zich in de punten van de inwoners (graag per punt beantwoorden).

Antwoord Punt 1 Wij zijn bekend met het feit dat op de Oudelandselaan en in de Röntgenstraat tweemaal per dag sprake is van een ‘verkeerschaos’ door het grote aantal ouders dat hun kinderen per auto op school afzet.

Punt 2 De Boerhaavestraat heeft een functie voor de ontsluiting van de in het gebied aanwezige voorzieningen. De Boerhaavestraat is daarvoor geschikt. Wel is op bepaalde tijden (tijdens het halen en brengen van de kinderen) sprake van kortdurende piekbelastingen.

Punt 3 Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van het op te stellen bestemmingsplan voor het centrumplan (bijlage 5 bij het voorontwerpbestemmingsplan). Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt de maximaal toelaatbare geluidbelasting niet overschreden.

Punt 4 Het is ons niet bekend dat er nu (structureel) veel te hard wordt gereden door het vrachtverkeer. De Boerhaavestraat is voldoende breed voor vrachtverkeer en ander verkeer om elkaar op een veilige wijze te passeren.

Punt 5 Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van het op te stellen bestemmingsplan voor het centrumplan (bijlage 5 bij het voorontwerpbestemmingsplan). Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt de maximaal toelaatbare geluidbelasting niet overschreden.

Punt 6 De Boerhaavestraat is voldoende breed voor vrachtverkeer en ander verkeer om elkaar op een veilige wijze te passeren. De kruisingen met de Oudelandselaan en de Röntgenstraat worden aangepast om de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen. Dit wordt betrokken bij het uitwerken van het centrumplan.

Punt 7 Het is ons niet bekend dat er in de toekomst een metro gaat rijden op de Oudelandselaan.

Vraag 2. Wat gaat het college op korte termijn doen om de bestaande geluids- en verkeersoverlast aan te pakken? Antwoord: Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van het op te stellen bestemmingsplan voor het centrumplan (bijlage 5 bij het voorontwerpbestemmingsplan). Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt de maximaal toelaatbare geluidbelasting niet overschreden. In de huidige situatie is er tweemaal per dag voor een korte duur sprake van een ‘verkeerschaos’ op de Röntgenstraat, doordat veel ouders hun kinderen met de auto naar school brengen en weer ophalen. Feitelijk staat dit los van de centrumontwikkeling. Niettemin willen wij de huidige situatie verbeteren. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld het aanbrengen van een ‘keerlus’. Het voordeel van een keerlus is namelijk het verkeer niet meer achteruitrijdend hoeft te keren in de straat, maar vooruitrijdend van richting kan veranderen (de Röntgenstraat loopt immers dood).

Vraag 3. Wat zijn de gevolgen voor de geluids- en verkeersoverlast vanwege de voorgenomen uitbreiding van het centrum voor de bewoners, worden deze meer of juist minder? Antwoord: Er zal sprake zijn van een toename aan verkeer en (daarmee) geluid. Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van het op te stellen bestemmingsplan voor het centrumplan (bijlage 5 bij het voorontwerpbestemmingsplan). Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt de maximaal toelaatbare geluidbelasting niet overschreden.

Vraag 4. Hoe gaat het college de bewoners van nu af aan beter en meer structureel betrekken bij zowel het oplossen van de huidige problemen als de toekomstige te verwachten ontwikkelingen? Antwoord: Er vinden structureel gesprekken plaats met meerdere belanghebbenden in de omgeving van het centrum. Op 22 januari jl. heeft een gesprek plaatsgevonden met de bestuursleden VVE “Het Mozaïek” over de genoemde punten. De bestaande situatie en de situatie na uitbreiding van het centrum worden nader in beeld gebracht op basis van de aangedragen zorgen. Hierover zal afstemming plaatsvinden met de bestuursleden.

Kortom, volgens het college is er dus niks aan de hand en komt het allemaal helemaal goed. Geen overschrijdingen van de geluidsnormen, ruimte zat voor het vrachtverkeer en de overlast door het verkeer bij de scholen staat los van de centrumontwikkeling. Zo kennen we er nog wel één! De PvdA Lansingerland heeft zo haar twijfels. Wordt vervolgd!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

LIJSTTREKKER PETRA VERHOEF STEUNT SHEDECIDES

SheDecides is een wereldwijde beweging en een vrouwenfonds gestart door ex-minister en nu PvdA-fractielid van de Tweede kamer, Lilianne Ploumen. Onlangs ontving zij daarvoor de Machiavelliprijs. SheDecides strijdt ervoor dat vrouwen wereldwijd beslissen over hun eigen lichaam, leven en toekomst. Onze lijsttrekker Petra Verhoef en lijstduwer Astrid Oosenbrug waren afgelopen dinsdagavond in Rotterdam bij een bijeenkomst van SheDecides georganiseerd door PvdA Rotterdam. Lilianne Ploumen was zelf verhinderd, vanwege het aftreden van VVD minister Halbe Zijlstra. Kirsten van den Hul, eerder vrouwenvertegenwoordiger namens Nederland in de VN en nu PvdA Tweede Kamerlid, verving Lilianne.

Zowel zij als de Rotterdamse PvdA lijsttrekker Barbara Kathmann hielden krachtige verhalen over het belang van vrijheid, goed onderwijs en zekerheid van inkomen voor vrouwen. Fatima Talbi, nu nog raadslid in Rotterdam, keek terug op succesvolle strijd voor Rotterdamse vrouwen. Ook veel Rotterdamse #powervrouwen aanwezig, uit alle wijken. Dat zijn de vrouwen die veel andere vrouwen het kleine zetje geven dat nodig is om met meer zelfvertrouwen of ondersteuning mee te doen in de samenleving.

Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, zal Petra bij het RTV Lansingerland radiodebat het PvdA Lansingerland verkiezingsprogramma 2018-2022 bespreken vanuit de positie van vrouwen in onze gemeente. Wat hebben wij hen te bieden?

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

SheDecides

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

Power-vrouwen Petra Verhoef, Astrid Oosenbrug, Kirsten van den Hul en Barbara Kathmann bij SheDecides in Rotterdam

 

PVDA WIL ‘LANSINGERLANDSE 65-PLUS GRATIS MET TRAM, METRO EN BUS’

Waarom kunnen 65 plussers uit Rotterdam wel gratis met de RET bus & metro & tram naar Lansingerland en de 65+ uit Lansingerland die met het OV naar Rotterdam willen niet? Gratis OV voorkomt eenzaamheid onder ouderen, maakt het bezoeken van vrienden en familie makkelijker en maakt al het moois dat onze regio te bieden heeft extra aantrekkelijk.

Het is raar dat opa’s en oma’s die in Rotterdam wonen en op hun kleinkinderen komen passen gratis naar Lansingerland kunnen reizen en opa’s en oma’s uit Lansingerland die ditzelfde doen in Rotterdam niet. Daarom wil de PvdA in Lansingerland gratis OV voor alle 65+ inwoners van onze gemeente per metro, tram en bus in onder meer Rotterdam en Lansingerland.

Vaak wordt als argument tegen gratis OV voor álle 65-plussers het feit gebruikt dat vele ouderen het openbaar vervoer best zelf kunnen betalen. Waarom zou je hen dan subsidiëren? Natuurlijk kun je besluiten om alleen ouderen met een laag inkomen gratis OV te gunnen. Maar dan moet er wel een compleet administratief apparaat worden opgetuigd om te beoordelen of iemand in aanmerking komt. Dat kost ook heel veel geld. Bovendien krijgen álle 65-plussers nu al een automatische korting bij de RET wanneer zij met een OV-chipkaart op naam reizen. Daar hoor je niemand over!

De Duitse regering wil trouwens gratis OV voor iedereen. Zo meldde NOS afgelopen woensdag. De luchtvervuiling in de Duitse steden loopt helemaal uit de hand. Goed voor het milieu en het helpt de eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Zie: https://www.tijd.be/dossier/Europareeks/Duitse-regering-overweegt-gratis-openbaar-vervoer/9982471

Steun daarom de PvdA Lansingerland die gratis OV 65+ als speerpunt in het verkiezingsprogramma heeft staan en like de Facebookpagina “Lansingerlandse 65 plus gratis met tram, metro en bus”.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

ACTUEEL PVDA CAMPAGNENIEUWS

Onze campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart is inmiddels in volle gang. Misschien volgt u onze berichten in de media, onze weekverslagen en de sociale media Twitter en Facebook op de voet. Een enthousiast team van zo’n 20 lokale PvdA’ers werkt er keihard aan om onze partij op 21 maart winst te gaan bezorgen. Want het moet anders! Hierbij een overzicht waar u de PvdA Lansingerland zo al op de sociale media kunt vinden:

Onze website met het allerlaatste politieke en campagne nieuws: https://lansingerland.pvda.nl

Onze filmpjes:

Over onze speerpunten: Animatie Verkiezingsprogramma 2018 GR2018 FINAL Over veiligheid en veilig verkeer: Animatie Veiligheid PvdA Lansingerland GR2018 Over betaalbaar wonen voor jongeren: PvdA Lansingerland Meer bouwen voor jongeren

Op Twitter zijn wij voortdurend te vinden op: @PvdA_LL Steun ons via likes & retweets!

Natuurlijk kent u de Petitie Fietstunnel voor de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg: https://www.petities.nl/petitions/fietstunnel-voor-rotonde-oudelandselaan-klapwijkseweg?locale=nl

Wij zijn actief op drie Facebook pagina’s. Like ons s.v.p.!

Algemene PvdA Lansingerland pagina: naam pagina: PvdA Lansingerland Fietstunnel: naam pagina: Fietstunnel voor rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg Gratis OV 65+: naam pagina: Lansingerlandse 65 plus gratis met tram, metro en bus

Petitie voor een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Oostmeerlaan: Ons fractielid en verkiezingskandidaat Sam de Groot, die zelf in de Berkelse Westpolder woont, heeft namens de PvdA een petitie ingediend met het verzoek aan de gemeente Lansingerland om snel te investeren in de aanleg van een fietstunnel onder de Klapwijkseweg om de ene zijde van de Oudelandselaan (Westpolder) te verbinden met de andere (Meerpolder en Berkel centrum). Inmiddels (donderdag 15.02) hebben al meer dan 1250 inwoners getekend. Er is hierover veel media-aandacht. Doe mee aan deze petitie op internet en ga hiervoor naar: https://fietstunnelberkelenrodenrijs.petities.nl/

Het weekblad Hart van Lansingerland publiceerde een verkiezingspoll op https://www.hartvanlansingerland.nl/nieuws/algemeen/16304/hart-van-lansingerland-opent-digitale-stembus

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

TOT SLOT

Wat deden wij in dezelfde periode in 2014? Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-3-7-februari-2014-2/ Ook toen werd het dagelijkse politieke handwerk steeds minder en maakte het plaats voor campagneactiviteiten. Het was toen de week waarin de Werk Top “Lansingerland Werkt” plaats vond, wij in het kader van onze actie “Aan de slag met de PvdA” een promotie actie voorbereidden voor het Vrijwilligers Informatie Punt VIP en wij ons bogen over het al dan niet toelaten van doorgaand verkeer op de Noordeindseweg bij de rotonde Planetenweg. Anno februari 2018 is er nog steeds geen concreet zicht op de datum waarop de knip in de Noordeindseweg op deze plek zal gaan verdwijnen. Juist deze week worden de inwoners geconsulteerd over de concept-ontwerpen. Het CDA beklaagde zich deze week over de traagheid van de uitvoering. Als coalitie-lid zaten zij er de afgelopen 4 jaar bovenop. Kennelijk zonder veel succes. Het gaat, gezien de te verwachten bezwaarschriften en de gang naar de Raad van Staten, nog jaren duren voordat de knip er wellicht gaat komen. Zo die er al gaat komen want de te verwachten onderbouwing van het verkeersbesluit zal boterzacht zijn.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

PvdA campagneoverleg

 

Agenda van volgende week. Maandagavond is het laatste fractieoverleg in deze bestuursperiode, donderdagavond is er de laatste raadsvergadering met een debat over de nota fietsveiligheid. Die middag is er ook een verkiezingsdebat van de ouderenbonden met Petra Verhoef als onze woordvoerder. Vrijdagmiddag zit Gerard Bovens in Den Haag om bij te praten met een oud-wethouder van Lansingerland. Die namiddag is er ook een receptie vanwege 10 jaar Middin in Berkel Meerpolder, een organisatie waar wij in het kader van het toegankelijk maken van de winkelcentra voor mensen met een beperking intensief mee samen hebben gewerkt. Verder gaan wij flyerend rond voor de petitie rotonde Oudelandselaan.

Zaterdag 24 februari gaan wij on tour met de PvdA Zuid-Holland. In de middag bezoeken wij het winkelcentrum én station Westpolder. Volgende week meer nieuws hierover! Ook op vrijdag 23.02 gaat Kieskompas live!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

Metro 1968

 

Het citaat van deze week komt uit Hart van Lansingerland van 13 februari. De voorpagina kopt met “Fietstunnel N472 geen optie”. Het citaat: “Dat betoog (een pleidooi van Sam de Groot voor de fietstunnel) zet kwaad bloed bij de commissie. “Volgens mij is al lang bekend dat een tunneltje niets oplost”, zegt Ineke den Heijer (D66). “De meeste ongelukken gebeuren met fietsers die rechtdoor gaan over de N472. Dan heeft een tunnel helemaal geen zin. Ook de Fietsersbond ziet dit niet als een oplossing. Daarnaast gaat het miljoenen euro’s kosten en is het veel te duur”. Ik snap best dat dit gezegd wordt”, reageert Jurjen Dieleman (ChristenUnie). “De verkiezingen komen eraan en dan is het best lekker om te roepen dat er dan maar een tunneltje moet komen”. Einde citaat.

Tijdens het debat over de begroting 2018 in november 2017 dienden PvdA, GL en VVD een motie in om deze tunnel op de investeringslijst te zetten. De raad gaf toen geen thuis. Dit was dus ruim een half jaar voor de verkiezingen. Gelukkig zien inmiddels ruim 1200 inwoners van Lansingerland die de petitie https://www.petities.nl/petitions/fietstunnel-voor-rotonde-oudelandselaan-klapwijkseweg?locale=nl tekenden dit compleet anders. Diezelfde ChristenUnie, CDA en D66 fracties verzetten zich nog niet zo lang geleden tegen de komst van verlichting op het Landscheidingsfietspad. Die komt er nu dus wél. Kwestie van volhouden. Net als voor de ommekeer van de beroemde bushalte Bonfut!

Tot de volgende week!

Fractie PvdA Lansingerland, 16 februari 2018

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

Metro 2018

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

Metro 1968

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

Rotterdamse Meent in fraai licht!

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/

Geen woorden maar daden!

 

Het bericht PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 12 – 16 FEBRUARI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Onvoldoende steun in provincie voor goed Leusdens busvervoer

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP D66 Leusden 05-07-2017 09:55

In december 2016 heeft Syntus het busvervoer in de provincie overgenomen van Connexxion. Vanaf dag één regende het in Leusden klachten over de slechte Syntusregeling. Met name over de zuidkant van Leusden. Ondanks tussentijdse aanpassingen van de dienstregeling zijn de klachten over de bereikbaarheid niet afgenomen. Overleg met het provinciebestuur, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer hielp ook niet. Uiteindelijk heeft de voltallige gemeenteraad van Leusden het vertrouwen in Syntus opgezegd.

Tijdens de vergadering van provinciale staten van Utrecht op 3 juli jl. hebben SGP, PvdA, SP en 50+ geprobeerd de bereikbaarheid en de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Leusden te verbeteren. In een motie werd de gedeputeerde vervoer opgeroepen om actie te ondernemen. De motie kreeg helaas onvoldoende steun. De coalitiepartijen in de provincie, VVD, D66, CDA en GroenLinks, stemden tegen waardoor de motie geen meerderheid haalde.

De fractie van de PvdA in provinciale staten betreurt het dat dit steuntje in de rug voor goed openbaar vervoer in Leusden het niet heeft gehaald. De klachten over de Syntus dienstregeling zijn terecht, een belangrijk deel van Leusden is van goed openbaar vervoer vrijwel verstoken. We gaan uiteraard door met onze pogingen om het provinciebestuur in actie te krijgen voor een beter openbaar vervoer. En we hopen dat ook de andere Leusdense politieke partijen er in zullen slagen om hun collega’s in provinciale staten daarbij aan hun zijde te krijgen.

De oplossing ligt in belangrijke mate bij de provincie, wat nog ontbreekt is de politieke wil om die oplossing ook te vinden.

 

motie 36 Syntus Leusden, ingediend door de SGP, SP, PvdA en 50PLUS (1)

Het bericht Onvoldoende steun in provincie voor goed Leusdens busvervoer verscheen eerst op PvdA Leusden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.